abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 26 september 2006 @ 17:29:49 #1
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_42145451

foto: microscopische opname van een schurftmijt.



Wat is het?
Schurft is een sterk jeukende huidafwijking die wordt veroorzaakt door een kleine mijt, Sarcoptes scabiei. Deze mijt leeft in het oppervlakkige deel van de huid en graaft daar kleine gangetjes. De jeuk wordt veroorzaakt door een reactie van het lichaam tegen de mijt en haar eieren.


Hoe ziet het eruit?
Het belangrijkste kenmerk van schurft is ernstige jeuk. De uiterlijke kenmerken van een schurftinfectie bestaan uit de typische zeer kleine gangetjes in de huid die met het blote oog waarneembaar zijn. Omdat de schurftmijt zich het liefst ophoudt in huid in de lichaamsplooien kunnen de gangetjes daar het best worden gevonden. Schurft wordt vrijwel nooit in het gezicht of op het behaarde hoofd gezien.

Typische plekken waar schurft gevonden kan worden zijn:

tussen de vingers
polsen
oksels
billen
penis
Vooral in de oksels en de billen worden in plaats van gangetjes ook wel rode jeukende bulten gezien.
Bij kleine kinderen zijn de gangetjes niet altijd het meest opvallend. Bij hen is er vaker sprake van rode bultjes die over het hele lichaam kunnen voorkomen. Vooral in deze gevallen wordt een schurftinfectie nog wel eens aangezien voor eczeem of galbulten.

Hoe kom je eraan?
De schurftmijt wordt alleen overgedragen na intensief contact tussen mensen. Alleen de hand schudden van een schurftdrager bijvoorbeeld, is onvoldoende om de mijt op te lopen. Soms vindt besmetting plaats door te slapen in bedden met ongewassen beddegoed waarin eerder een met schurft besmet persoon heeft gelegen. Schurft heeft verder niets te maken met een slechte hygiene.
Er kan soms een periode van enkele weken liggen tussen de besmetting en het ontwikkelen van de eerste klachten.

Hoe wordt schurft vastgesteld?
In typische gevallen kan uw arts de diagnose ‘op het oog’ stellen. Wel zal steeds worden geprobeerd om de schurftmijt ook daadwerkelijk aan te tonen. Dit gebeurt door met een mesje of een klein scherp lepeltje een gangetje leeg te schrapen en het geoogste materiaal vervolgens onder de microscoop te onderzoeken (zie foto).

Hoe kom je eraf?
Er zijn verschillende anti-schurft crèmes die op voorschrift van een arts verkrijgbaar zijn bij de apotheek. Dit zijn:

benzylbenzoaat smeersel
lindaan smeersel
permetrine crème
Er zijn een aantal belangrijke regels om de behandeling succesvol te laten verlopen:
om herbesmetting te voorkomen moeten alle huisgenoten van een schurftdrager worden meebehandeld met de crème.
de huid moet zorgvuldig worden ingesmeerd volgens het voorschrift.
extra aandacht moet besteed worden aan de nagels: door krabben kunnen mijten of eieren onder de nagels gekomen zijn. De crème moet daarom met een zacht borsteltje ook onder de rand van de nagel worden gebracht.
De kleding, het beddegoed en evt. knuffeldieren dienen zo mogelijk gewassen te worden. Kleding die niet gewassen kan worden moet langdurig in de buitenlucht gehangen worden (tenminste 24 uur).
Voor kleine kinderen en zwangeren gelden speciale regels. Zo wordt lindaan nooit voorgeschreven aan zwangeren en kleine kinderen vanwege mogelijke ernstige bijwerkingen (lees voor het gebruik altijd goed de bijsluiter van het geneesmiddel !).

Wat zijn de vooruitzichten?
Door de behandeling worden de schurftmijten en haar eieren gedood. De jeuk verdwijnt geleidelijk na een succesvolle behandeling. Pas als alle dode mijten en eieren door de voortdurende vernieuwing van de huid zijn afgestoten, is de jeuk geheel verdwenen. Dit kan enkele weken duren.
Indien na deze periode de jeuk blijft bestaan of wanneer er nog nieuwe gangetjes ontstaan is de behandeling waarschijnlijk niet afdoende geweest. Een herhaling van de behandeling is dan aangewezen. Wanneer de schurftinfectie in eerste instantie niet bewezen werd met microscopisch onderzoek moet bij persisteren van de klachten ook nog de mogelijkheid van een verkeerde diagnose overwogen worden.

bron
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
  dinsdag 26 september 2006 @ 17:30:57 #2
81426 PH52
maar natuurlijk
pi_42145486
Gotfer, alsof ik nog geen jeuk genoeg had
_ De mens is de maat van alle dingen _
  dinsdag 26 september 2006 @ 17:31:00 #3
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_42145487
quote:
Er zijn een aantal belangrijke regels om de behandeling succesvol te laten verlopen:
om herbesmetting te voorkomen moeten alle huisgenoten van een schurftdrager worden meebehandeld met de crème.
Confidence through competence
  dinsdag 26 september 2006 @ 17:31:47 #4
16305 Jappie
parttime reverend
pi_42145504
Goed om te zien dat je weer op het nest bent Gert.
  Moderator dinsdag 26 september 2006 @ 17:35:53 #5
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_42145619
Het is niet super-besmettelijk dus. Maar toch: met een beetje mazzel heeft Hilde het ook nog opgepikt.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_42145856
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 17:35 schreef Gert het volgende:
Het is niet super-besmettelijk dus. Maar toch: met een beetje mazzel heeft Hilde het ook nog opgepikt.
Niets wat een paar flessen extra niet kunnen oplossen
When everything is coming your way, you're in the wrong lane.
pi_42146339
quote:
Er kan soms een periode van enkele weken liggen tussen de besmetting en het ontwikkelen van de eerste klachten.
Ik meen dat Rik de eerste dagen al aan het krabben was, dus hij zal het wel bij een vriendje hebben opgelopen.

Worden de dekens en kussens niet gewassen? Moet het bankstel e.d. niet grondig worden gezogen?

Wel raar dat het pas na 4 weken wordt vastgesteld. Heeft hij nou een dokter gezien of niet? Volgens mij nog niet, toch? Hij kreeg vorige week wat allergie middeltjes, maar had hij ook een dokter gezien?

  Trouwste user 2022 dinsdag 26 september 2006 @ 18:08:09 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_42146387
Er wordt over geslowchat in diverse topics. Maar er was nog geen algemeen topic over.

'De vraag waar de jeuk van Rik vandaan komt is eindelijk beantwoord.
Monique, Marcia, Semih, Rik, Tijn en Etienne moeten naar de dagboekkamer komen. Als zij terugzijn moet de rest van de groep naar de dbk.
Als ze terugkomen in het huis komt het hoge woord eruit.
De oorzaak van de jeuk van Rik is: Schurft.

Schurft wordt veroorzaakt door de schurftmijt. Dit kleine beestje graaft kleine gangetjes in de huid. De besmetting vindt plaats door intensief contact tussen mensen.

Alle kleding moet in blauwe zakken worden gedaan om ontsmet te worden en er is zalf uitgedeeld om de eventuele besmette mensen in te smeren.

De consternatie is groot en Rik voelt zich er diepongelukkig onder. Er wordt van alles verzonnen wat de oorzaak van deze besmetting zou kunnen zijn geweest. Het hotel, beddegoed in het huis, een van de vele wippen die Rik heeft gemaakt voor hij het huis inging, maar niemand weet eigenlijk zeker hoe lang de incubatietijd is.
De streams zijn weggedraaid van de gang, waar de andere bewoners hun kleding in zakken staan te doen, de reactie van de andere bewoners wordt ons dus een beetje onthouden.
Etienne heeft nog de optimistische gedachte dat dit hoogstwaarschijnlijk niet uitgezonden gaat worden en probeert daar Rik een beetje mee op te beuren.
Maar goed, het is weer eens wat anders dan op de bank hangen op een mooie dinsdagmiddag.'


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_42146409
er zijn hier nu 3 topics over
  Redactie Frontpage dinsdag 26 september 2006 @ 18:09:01 #10
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_42146410
Gaan ze nu 24/7 naaakt rondlopen?
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 september 2006 @ 18:10:04 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_42146439
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:09 schreef KonnieKipke het volgende:
er zijn hier nu 3 topics over
Nee hoor er is een topic waar uitgelegd wordt wat schurft is. Maar er valt niks te lezen waar het over gaat.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_42146538
geen tyfus dus ze hebben mazzel
  Moderator dinsdag 26 september 2006 @ 18:26:56 #13
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_42146887
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:10 schreef tong80 het volgende:

[..]

Nee hoor er is een topic waar uitgelegd wordt wat schurft is. Maar er valt niks te lezen waar het over gaat.



Doe maar een slotje op die van mij dan hoor. Ik doe bij deze afstand van het eerst geopend-recht.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 september 2006 @ 18:28:29 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_42146926
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:26 schreef Gert het volgende:

[..]



Doe maar een slotje op die van mij dan hoor.
Ik heb toch gelijk ?

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 26 september 2006 @ 18:29:26 #15
16305 Jappie
parttime reverend
pi_42146951
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:06 schreef avonne het volgende:

[..]

Ik meen dat Rik de eerste dagen al aan het krabben was, dus hij zal het wel bij een vriendje hebben opgelopen.

Worden de dekens en kussens niet gewassen? Moet het bankstel e.d. niet grondig worden gezogen?

Wel raar dat het pas na 4 weken wordt vastgesteld. Heeft hij nou een dokter gezien of niet? Volgens mij nog niet, toch? Hij kreeg vorige week wat allergie middeltjes, maar had hij ook een dokter gezien?

Janine had hem nog zitten vlooien...but other than that...
  dinsdag 26 september 2006 @ 18:29:49 #16
16305 Jappie
parttime reverend
pi_42146962
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:28 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik heb toch gelijk ?

Nee
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 september 2006 @ 18:31:50 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_42147009
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:29 schreef Jappie het volgende:

[..]

Nee


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator dinsdag 26 september 2006 @ 18:32:32 #18
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_42147027
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:28 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik heb toch gelijk ?

Nee, dit lijkt mij een volkomen overbodig topic. Een topic met als titel "SCHURFT" is natuurlijk niet "alleen een topic waarin wordt uitgelegd wat schurft is", al helemaal niet als dat binnen het BB-forum wordt geplaatst.

Maar: de ene keer erger ik me aan je geilheid om nieuwe topics te openen en de andere keer vind ik het wel komisch. Vooral als je je in bochten gaat wringen om het te rechtvaardigen.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
  dinsdag 26 september 2006 @ 18:32:44 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_42147030
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 17:30 schreef PH52 het volgende:
Gotfer, alsof ik nog geen jeuk genoeg had
Ik las golfer.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 september 2006 @ 18:33:07 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_42147038
Maak dan zijn Topictitel duidelijker en plaats mijn op in zijn op.

Dan is het voor iedereen duidelijk en kan deze op slot.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_42147094
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:32 schreef Gert het volgende:

[..]

Nee, dit lijkt mij een volkomen overbodig topic. Een topic met als titel "SCHURFT" is natuurlijk niet "alleen een topic waarin wordt uitgelegd wat schurft is", al helemaal niet als dat binnen het BB-forum wordt geplaatst.

Maar: de ene keer erger ik me aan je geilheid om nieuwe topics te openen en de andere keer vind ik het wel komisch. Vooral als je je in bochten gaat wringen om het te rechtvaardigen.
Na het lezen van jouw topic dacht ik: Ow, is er schurft bij Rik vastgesteld?
Na het lezen van dit topic werd me duidelijk van wel.

Dus jank niet.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 september 2006 @ 18:35:15 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_42147096
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:32 schreef Gert het volgende:

[..]

Nee, dit lijkt mij een volkomen overbodig topic. Een topic met als titel "SCHURFT" is natuurlijk niet "alleen een topic waarin wordt uitgelegd wat schurft is", al helemaal niet als dat binnen het BB-forum wordt geplaatst.

Maar: de ene keer erger ik me aan je geilheid om nieuwe topics te openen en de andere keer vind ik het wel komisch. Vooral als je je in bochten gaat wringen om het te rechtvaardigen.
Zie post hier boven. Ik open juist weinig topics in BB. Maar ik zocht naar het topic dat hierover ging. Jouw topic was voor de incrowd die in Slowchat enzo zitten. Ik kom daar nooit, zoals zovelen. Deze mag op slot hoor maakt me echt niks uit.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_42147118
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 18:33 schreef tong80 het volgende:
Maak dan zijn Topictitel duidelijker en plaats mijn op in zijn op.

Dan is het voor iedereen duidelijk en kan deze op slot.

Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
  Moderator dinsdag 26 september 2006 @ 18:40:01 #24
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_42147226
-edit-

Laat maar. Quasi-leuk venijn omdat ik ernstig gekwetst was.

[ Bericht 75% gewijzigd door Gert op 26-09-2006 20:34:30 ]
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_42147276


Ik ook van jou.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')