Vorige deel: [centraal] Cavia's met foto's deel 9Nuttige cavialinks:Informatie:-
http://www.knoevel.nl-
http://www.degrotecavia.nl-
http://www.europeancavieclub.com-
http://www.rexcavia.nl (vooral voor erkende kleurslagen en rassen)
Caviafora, voor wie hier niet genoeg heeft:-
http://forum.caviastalredlabel.nl-
http://www.knoevel.nl/forum-
http://www.europeancavieclub.com/caviababbels-
http://www.caviaonline.nl-
http://forum.caafjes.nlCaviashops:-
http://www.caviashampoo.nl (hartstikke handig voor iedereen die ooit zijn cavia wil wassen!)
-
http://www.akhila.nl-
http://www.huisdierendokter.nl (homeopatische medicatie)
-
http://www.cafepress.com/cavycomic -
http://www.fretten.nl (let op, niet alles hier is geschikt voor cavia's, maar bv wel kooien en huisjes)
Caviaopvang:-
www.kuufke.com-
www.knoevel.nl-
www.stichtingcavia.nl-
http://www.asielgoofy.nl/index.htm-
www.caviastalmuffin.nlAankomende evenementen!8 oktober: ECC-dag in IJsselstein. Zie
DEZE SITE voor meer info.
28 oktober: Knoevelfestijn in Stein (Limburg). Meer info op
DEZE SITE .
10 en 11 november: Gallinova in Barneveld.
HIER meer informatie.
Korte caviatips:
Huisvesting- 1 cavia heeft een kooi van min 80x50 nodig. Twee cavia’s 100x50. Per cavia kun je ongeveer 20 cm in totaal erbij meten. Altijd geldt: hoe meer ruimte, hoe beter.
- Op de bodem moet een laag bodembedekking. Niet geschikt zijn kattengrind, stro en kranten. Wel geschikt zijn o.a. zaagsel, aubiose, beukensnippers, houtkorrels en hemparade.
- Het hok moet op een tochtvrije plaats in huis staan. Niet direct tegen een verwaming aan. Liefst op een verhoging, omdat anders álles wat beweegt direct boven de diertjes gebeurt. Omdat de grootste vijand van wilde cavia’s van boven komt (de roofvogel), worden cavia’s erg schrikachtig hierdoor.
- De meest geschikte en meest voorkomende kooien zijn dunabakken (met doorzichtige plastic bovenkap) en traliekooien (onder plastic, boven tralies). De ondergrond van het hok mag niet uit tralies bestaan, maar uit egaal materiaal (zoals kunststof of hout), omdat tralies de pootjes kunnen beschadigen.
Inrichting- In het hok kan een nachthuisje staan. Het ligt helemaal aan het baasje of de cavia hier schuw van blijft. Als je ze er regelmatig uithaalt wennen ze vanzelf. Omdat cavia’s prooidieren zijn voelen ze zich veilig in een huisje.
- Een cavia heeft een zwaar etensbakje nodig wat niet om kan klappen.
- Een drinkflesje, liefst met een inhoud van 300 ml of groter.
- Hooi is een primaire levensbehoefte en moet altijd in het hok aanwezig zijn. Dit kan los op de bodem of bv in een hooibal.
- een knaagsteen hoort NIET in een caviakooi thuis. Deze levert verhoogde risico’s op blaasproblemen op. Om aan te knagen bieden takken van wilgenbomen of fruitbomen een uitkomst.
- Speelgoed is niet nodig. Cavia’s spelen niet graag, ze verwonden zich makkelijk aan klein speelgoed.
Eten en drinken- Het hardvoer bestaat uit voer verrijkt met vitamine C. Bekende merken voor caviakorrel zijn Kasper Faunafoods, Garvo, Teurlings en Hope Farms (deze laatste is het meest verkrijgbaar in dierenwinkels en zeer geschikt). Gemengd voer is bijvoorbeeld van XtraVital, Gerty guinea pig of Evert.
- Aanvullend op het hardvoer heeft een cavia altijd hooi nodig: nooit mag dit ontbreken in de kooi. Vrijwel ieder verkrijgbaar hooi is geschikt. Er bestaat ook kruidenhooi dat gegeven kan worden. Let wel op dat als je terug wilt stappen op normaal (goedkoper) hooi, sommige cavia’s te verwend zijn en er minder van eten.
- Een cavia is gek op groenvoer en dient hier iedere dag wat van te krijgen. Vitamine C rijke groentes als witlof en paprika zijn geschikt. Andere groentes (slechts een greep uit de mogelijkheden) zijn andijvie, komkommer, winterpeen, bospeen (mét loof), spinazie, tomaat, suikermais en peterselie. Goedkoper (maar minder vitamine C rijk) zijn gras en paardenbloembladeren. Koolsoorten mogen wel, maar met mate, omdat hier snel gasvorming door ontstaat.
- Snoepjes (yoghurtdrops, knaagstengels…) zijn overbodig, maar moge met mate gegeven worden.
- Cavia’s drinken na hun eerste 4 weken moedermelk niets anders meer dan schoon water. Gooi hier geen vitamine C druppels in: de vitamine C vervliegt razendnsel en je houdt vies drinkwater over. Geef liever iedere dag een vitamine C tabletje, zoals Roter met citroensmaak en Kruidvat met sinaasappelsmaak (gewoon voor mensen).
Cavia’s- Mannetjes heten beren, vrouwtjes heten zeugen.
- Een cavia kan tussen de 4 (gemiddeld) en 8 (hoogbejaard) jaar oud worden
- Een normaal gewicht voor een pasgeboren cavia licht tussen de 60 en de 130 gram. Een volwassen zeug weegt gemiddeld tussen de 900 en 1500 gram, een beer tussen de 1000 en 1600 gram. Dit varieert echt enorm per cavia: het gewicht moet gewoon bij het dier passen.
- Cavia’s zijn vanaf 4 weken vruchtbaar (zowel beren als zeugen). Zij zijn dan echter nog véél te jong om al in verwachting te raken. Zeugjes mogen pas gedekt worden rond de 5 maanden met een minimaal gewicht van ca. 700 gram. Ook moeten zij voor hun eerste jaar een nestje gehad hebben, in verband met het verharden van het bekken.
- Cavia’s leven graag in een groep. Wie cavia’s gaat aanschaffen, wordt dan ook geadviseerd altijd minimaal twéé dieren aan te schaffen.
- Een goede combinatie is twee zeugen, twee beren (óf allebei jong, óf één oud en één jong, maar zelden tot nooit twee oude beren die niet eerder samenzaten) of een gecastreerde beer bij een zeug. Meer beren bij 1 of meer zeugen gaat vrijwel altijd fout.
GeslachtenEen duidelijke site met veel voorbeeldfoto’s is
http://cavyspirit.com/sexing.htm . Kijk daar als je twijfelt over het geslacht van je cavia.
Gedrag- Cavia’s staan bekend om hun vrolijke geluid, dat ookwel whiepen genoemd wordt. Een duidelijke engelstalige site waar alle geluiden en betekenissen opstaan is
http://www.treenspigs.com/fun/media.html .
- Cavia’s die net gekoppeld zijn vertonen vaak dominantiegedrag. Dit lijkt op het gedrag dat een beer naar een zeug vertoond wanneer hij haar wil berijden. Dit gedrag bestaat voornamelijk uit lange, lage ‘prrrrrrrrts’ laten horen, wiebelen met het achterwerk en het berijden van de andere cavia(‘s). Dit gedrag kan, als uiting van dominantie, óók bij zeugjes voorkomen.
- Zeker beertjes willen soms wel eens ruzie maken en mopperen op elkaar, vooral in het begin of als ze sterk zeugjes ruiken. Beren kun je altijd samen laten zitten totdat er bloed vloeit. Ze kunnen aardig wat verdragen, en een beetje happen is ook niet verkeerd als ze elkaar nog moeten leren kennen, maar als er wondjes ontstaan is het het teken dat dit duo niet samengaat.
- Cavia’s hebben vaak ‘de gekke vijf minuten’, wat ook wel popcornen wordt genoemd. Hierbij rennen ze door het dolle heel rondjes door het hok, waarbij het zaagsel alle kanten op vliegt. Dit is geen gek gedrag, dit is alleen maar een teken dat ze het naar hun zin hebben.
- Cavia’s eten hun eigen keutels. Dit is normaal: in de keutels blijven nuttige voedinsstoffen achter die pas bij een tweede keer opgenomen worden door het lichaam.
Wanneer naar de dierenarts?Cavia’s zijn kampioen in pijn verbergen. Vaak merk je pas dat ze ziek zijn als ze écht al behoorlijk ziek zijn. Hou afwijkend gedrag nauwlettend in de gaten! Een zieke cavia kan de volgende symptonen hebben:
- Stil in een hoekje zitten, weinig geluid maken, slecht reageren op omgeving.
- De vacht staat omhoog
- Troebele oogjes, vieze neus (verkoudheid)
- Eén oogje vochtig met een blauw waasje (ontsteking, makkelijk te verhelpen met een zalfje)
- De cavia valt af. Altijd belangrijk om in de gaten te houden: afvallen gebeurt NOOIT zonder reden. Tot 20 gram is het niet zorgwekkend, gaat het harder en niet meer omhoog is er vaak een diepliggender probleem.
- De cavia eet niet meer of minder.
- De cavia heeft diarree, stinkende keutels of juist helemaal geen ontlasting meer.
- De cavia piept of kreunt bij het plassen, en/of heeft een rood gekleurd plasje (blaas of nierproblemen)
- De cavia heeft vreemde bultjes of bobbels.
- De huid is droog, schilferig en/of vertoond wondjes (schurft/schimmel)
- Er zitten witte of zwarte stippen in de vacht (luis)
Bij ieder gedrag dat je niet herkend van je cavia is contact met de DA voor ten minste telefonisch overleg geen overbodige luxe.
Een goede caviaDA?Er zijn nog steeds lompe dierenartsen die cavia’s behandelenalsof het paarden zijn. Zorg dus dat je een DA treft die gespecialiseerd is in kleine dieren. Vertrouw je de beslissing van de DA niet, ga dan op zoek naar een ander voor een second opinion. Een selectie goede DA’s vind je op
www.caviastalmuffin.nl . Let op: er zijn natuurlijk veel meer goede DA’s, maar hier staat slechts een lijst met mensen die hun ervaringen wilden delen.
foto’s uit het vorige deel:Toby
van Inkie
Ibi, Owen en Ovide van zoeperzazke
De caafjes van Gateway
Djep en Snoopy
R.I.P. Lieve Toos van Calioppe
En hoe is het nu met de zieke Bertha van Calioppe?
Remus en Bo van bmwm3e46smg
Laatste posts in vorig deel:quote:
Op vrijdag 22 september 2006 09:21 schreef RiesAmaris het volgende:zooo, Owen is gister naar buiten terugverhuisd: hij is 4 weken geleden gecastreerd en mocht gister kennismaken met zijn blijvende harem...en blij dat ie was! 2 van die mooie dames, nou die heeft de hele tijd lopen prrrrt'en haha! En Diego mocht nog voor 2 dagen terug naar zijn broertje, en dat vond hij ook wel errug tof! Morgan gaat Diego naar zijn nieuwe bazinnetje...spannend
Foto's volgen nog =)
quote:
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 11:01 schreef CherryLips het volgende:mijn mannetjes cavia's purrrrden vroeger ook tegen elkaar. en die kontjes zo heen en weer, en dan piepen
. en dan vechten
.
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 11:10 schreef zoeperzazke het volgende:nouja, zeugjes zijn eens in de 16 dagen bronstig en dan wel erg gewillig... maar je merkt het lang niet aan iedere zeug...
I had a signature once. It was awful.