abonnement Unibet Coolblue
pi_42027470
Een kennis van mijn wiens moeder onlangs is overleden, kreeg van de begrafenisondernemer het “advies” om de kosten van de begrafenis te betalen van de rekening van de overledene.
De kennis van mij had namelijk ook een pasje voor die rekening. De begrafenisondernemer zei dat die kosten via de inkomstenbelastingsaanslag konden worden afgetrokken.
Uiteindelijk zou dat voordeel ten goede komen van de erfgenamen, waaronder mijn kennis.
Later hoorde ik dat de kosten van “je eigen begrafenis” niet aftrekbaar zijn. Had hij ze dan van zijn eigen rekening moeten betalen?
Is het dan wel aftrekbaar?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_42028339
Van de belasting dienst site:
"Uitgaven voor een begrafenis of crematie

Uitgaven voor een begrafenis of crematie kunt u onder bepaalde voorwaarden meetellen als buitengewone uitgaven. Het gaat om uitgaven die rechtstreeks verband houden met het overlijden van uzelf, uw fiscale partner of een kind jonger dan 27 jaar. Dus niet om uitgaven die u had voor bijvoorbeeld uw (schoon)ouders, broer of zus.
Meer informatie

Voor meer informatie kunt u de aanvullende toelichting ‘Als u of uw fiscale partner in 2004 ziektekosten of andere buitengewone uitgaven had’ downloaden."

maar hoe je dat dan moet doen als je al onder de zoden ligt is me dan wel een raadsel
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
  donderdag 21 september 2006 @ 21:36:44 #3
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42028479
Rot signature
pi_42029024
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Een kennis van mijn wiens moeder onlangs is overleden, kreeg van de begrafenisondernemer het “advies” om de kosten van de begrafenis te betalen van de rekening van de overledene.
De kennis van mij had namelijk ook een pasje voor die rekening. De begrafenisondernemer zei dat die kosten via de inkomstenbelastingsaanslag konden worden afgetrokken.
Uiteindelijk zou dat voordeel ten goede komen van de erfgenamen, waaronder mijn kennis.
Later hoorde ik dat de kosten van “je eigen begrafenis” niet aftrekbaar zijn. Had hij ze dan van zijn eigen rekening moeten betalen?
Is het dan wel aftrekbaar?
Deze kosten kunnnen niet via de inkomstenbelasting worden afgetrokken. Alleen als die moeder een fiscaal partner had, kan die de kosten wel opvoeren. Anders is dit inderdaad niet aftrekbaar.

Wat de begrafenisondernemer heeft gezegd is overigens wel een goed advies. Hierdoor worden namelijk de begrafeniskosten uit de erfenis betaald en hoeven hierover geen successierechten te worden betaald.
pi_42029063
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:36 schreef gateway het volgende:
tss beetje een slaatje slaan uit een groot verlies.....
Je kan 't ook zien als de staatskas iets minder spekken.
Er gaat al genoeg aan successierechten naar de belastingdienst.
pi_42029091
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:50 schreef Jeffrey2000 het volgende:

[..]

Deze kosten kunnnen niet via de inkomstenbelasting worden afgetrokken. Alleen als die moeder een fiscaal partner had, kan die de kosten wel opvoeren. Anders is dit inderdaad niet aftrekbaar.

Wat de begrafenisondernemer heeft gezegd is overigens wel een goed advies. Hierdoor worden namelijk de begrafeniskosten uit de erfenis betaald en hoeven hierover geen successierechten te worden betaald.
U mag door voor de koelkast
pi_42029296
Afgezien van IB, begraveniskosten mag je voor het successierecht aftrekken van de bezittingen van de overledene (artikel 7 boek 4 BW), dit zal tenzij de erfenis heel hoog is en de overledene verre familie of vrienden is, alleen niet zoveel opleveren als het invullen in de IB aangifte
  donderdag 21 september 2006 @ 21:57:45 #9
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42029448
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:51 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Je kan 't ook zien als de staatskas iets minder spekken.
Er gaat al genoeg aan successierechten naar de belastingdienst.
klinkt al heel anders......
pi_42029485
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:50 schreef Jeffrey2000 het volgende:
Wat de begrafenisondernemer heeft gezegd is overigens wel een goed advies. Hierdoor worden namelijk de begrafeniskosten uit de erfenis betaald en hoeven hierover geen successierechten te worden betaald.
Van welke rekening die kosten ook gaan, het blijven schulden van de nalatenschap. Daar is geen vereiste voor welke rekening gebruikt wordt.
quote:
Artikel 7
1. Schulden van de nalatenschap zijn:

a. de schulden van de erflater die niet met zijn dood tenietgaan, voor zover niet begrepen in onderdeel i;

b. de kosten van lijkbezorging, voor zover zij in overeenstemming zijn met de omstandigheden van de overledene;
burgerlijk wetboek boek 4
pi_42041136
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:50 schreef Jeffrey2000 het volgende:

[..]

Deze kosten kunnnen niet via de inkomstenbelasting worden afgetrokken. Alleen als die moeder een fiscaal partner had, kan die de kosten wel opvoeren. Anders is dit inderdaad niet aftrekbaar.

Wat de begrafenisondernemer heeft gezegd is overigens wel een goed advies. Hierdoor worden namelijk de begrafeniskosten uit de erfenis betaald en hoeven hierover geen successierechten te worden betaald.
Niet helemaal waar. Als moeder geen fiscaal partner had, krijgt degene die de nalatenschap erft (en dat kan dus heel goed een kind zijn) een F-biljet over het jaar van overlijden, gericht aan de 'erven van'. Hierop worden de gegevens van moeder (loon en kosten uitvaart) aangegeven, en op die manier krijg je als kind dus eventueel toch geld van die uitvaart terug.
pi_42050501
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 10:48 schreef Sense het volgende:

[..]

Niet helemaal waar. Als moeder geen fiscaal partner had, krijgt degene die de nalatenschap erft (en dat kan dus heel goed een kind zijn) een F-biljet over het jaar van overlijden, gericht aan de 'erven van'. Hierop worden de gegevens van moeder (loon en kosten uitvaart) aangegeven, en op die manier krijg je als kind dus eventueel toch geld van die uitvaart terug.
Volgens mij zijn dit na overlijden geen kosten meer die op belastingplichtige drukken en daarom niet aftrekbaar zijn in het F-biljet. Uiteraard kunnen wel alle ziektekosten voor overlijden worden opgegeven.
pi_42054395
De kosten mag je aftrekken echter niet alle zie hiervoor de belastingdienst.

Ook mag je zelf de kosten aftrekken van je begrafenis verzekering MITS het maar een natura verzekering betreft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')