abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 2 januari 2002 @ 23:09:17 #1
16381 Hallers
...is stapelgek op Liesje!
pi_2685809
Ik wil eigenlijk al een heel tijdje gitaar leren spelen, maar ik heb de stap tot nu toe nog niet durven zetten (speel inmiddels alweer 8 jaar alleen saxofoon...). Nu wil ik toch wel eens wat stappen gaan ondernemen, maar toch wil ik nog wat dingetjes weten. Ik hoop dat er hier wat mensen zijn met ervaring...
Is het erg moeilijk om zelf wat akkoorden aan te leren (dat zou genoeg zijn)? Hoe lang zal het ongeveer gaan duren tot ik een nummertje een beetje fatsoenlijk mee zou kunnen spelen?
M'n tweede vraag is, met wat voor gitaar moet ik beginnen? Het liefst niet een al te dure, maar wel ééntje waar een goede toon uitkomt. Heeft er iemand goede ervaringen met een merk/type? En zijn er verder nog dingen die ik moet weten voordat ik er één ga kopen?
En mijn laatste vraag alweer, heeft er iemand nog andere tips, ideeën, suggesties, of whatever?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
User error. Replace user and hit any key when ready...
  woensdag 2 januari 2002 @ 23:25:07 #2
7810 FooFighters
 Dave rocks on !!
pi_2686230
Hey.....

Ik speel nu zo'n 10 jaar gitaar, maar heb nog nooit een les gehad... wat wel erg makkelijk is als je iemand kent die je kan helpen met accordenschema's etc..

Begin eerst eens met open accoorden..A E D G enz.. daarna overstappen op barre accoorden.

gitaar spelen is eigenlijk niet zo moeilijk !!

en om je vraag te beantwoorden over de gitaarkeuze..
ik zou zelf eerst accoustisch beginnen ( goede gitaren zijn dan vooral seagull (v.a.€ 400)

maar pas wel op er zijn genoeg bagger gitaren op de markt... koop geen beginners setje ofzo!
electrisch zou ik gewoon met een squier strat beginnen
( v.a. € 300 )

[Dit bericht is gewijzigd door FooFighters op 02-01-2002 23:33]

You heard of those dirty jalopies,
you heard of the noise they make,
let me reintroduce my new Rocket 88,
pi_2686432
quote:
Op woensdag 02 januari 2002 23:09 schreef Hallers het volgende:
Is het erg moeilijk om zelf wat akkoorden aan te leren (dat zou genoeg zijn)?
Het is goed te doen om zelf akkoorden aan te leren met behulp van een les- en/of liedjesboek. Je kunt in de meeste muziekwinkels wel bladmuziek en instructieboeken vinden, maar ook op Internet is genoeg te vinden. Les is imo altijd aan te bevelen, maar de basis van het gitaarspelen kun je jezelf redelijk makkelijk aanleren, en zeker als je al ervaring hebt op een ander instrument.
quote:
Hoe lang zal het ongeveer gaan duren tot ik een nummertje een beetje fatsoenlijk mee zou kunnen spelen?
Hangt er natuurlijk net vanaf hoeveel tijd je er in wilt en kunt steken, maar de meeste mensen kunnen toch al snel een eenvoudig nummer met drie of vier 'open' akkoorden spelen.

Probeer eens een aantal nummers te verzinnen die redelijk simpel klinken, en zoek daar de tablatuur (een soort notenschrift voor gitaar, heel eenvoudig te lezen) op Internet bij. Genoeg stof om te oefenen iig.

quote:
M'n tweede vraag is, met wat voor gitaar moet ik beginnen? Het liefst niet een al te dure, maar wel ééntje waar een goede toon uitkomt. Heeft er iemand goede ervaringen met een merk/type? En zijn er verder nog dingen die ik moet weten voordat ik er één ga kopen?
Een elektrische of een akoestische? Stalen snaren of nylon? Lastig advies geven. Misschien ken je iemand die al kan spelen en die mee kan gaan naar een muziekwinkel om een instrument in jouw prijsklasse uit te proberen?

Ik hoop dat je hier iig iets aan hebt, en er zullen vast nog wel meer nuttige adviezen in dit topic komen te staan (hoop ik ).

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_2686638
Je kan proberen om eerst zelf alles te leren mbv. boeken/videos en achteraf kijken of je wel les wilt.

Ik speel zelf al zo'n 11 jaar en heb nog nooit les gehad en ik heb er echt geen spijt van gehad dat ik dat nooit les heb gehad.

My love for you is like a truck. Berserker! Would you like some making fuck? Berserker.
  donderdag 3 januari 2002 @ 10:01:37 #5
16381 Hallers
...is stapelgek op Liesje!
pi_2688429
quote:
Op woensdag 02 januari 2002 23:31 schreef Zander het volgende:

Een elektrische of een akoestische?


Oeps, 'k zie dat ik niet helemaal duidelijk daarmee was , maar ik wil het eerst maar eens bij een akoestische houden, en héél misschien later nog een elektrische...
User error. Replace user and hit any key when ready...
  donderdag 3 januari 2002 @ 10:27:29 #6
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_2688571
quote:
Op woensdag 02 januari 2002 23:25 schreef FooFighters het volgende:
<KNIP>
gitaar spelen is eigenlijk niet zo moeilijk !!
<KNIP>
Als je alleen maar accoorden gaat doen niet nee...
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_2688597
Ik wil ook gitaar leren spelen!!!!!!!!!!!
M'n vader heeft me een aantal accoorden geleerd, dus kan wel iets, maar blijf nu een beetje "hangen", kom niet echt verder.............
Dus moet toch maar een een boek gaan kopen, of les nemen...
Is er misschien iemand die een goed boek weer voor beginners?

Tip trouwens, wat erg makkelijk is en ook nog leuk klinkt:
everlast - what it's like, intro daarvan

Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
  donderdag 3 januari 2002 @ 10:34:02 #8
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_2688608
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 10:32 schreef Lotjeb het volgende:
<KNIP>
Is er misschien iemand die een goed boek weer voor beginners?
<KNIP>
Gitaar starter -van- Cees Hartog
(Heeft bijna elke muziekwinkel)
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
  donderdag 3 januari 2002 @ 13:50:20 #9
17808 CoolCazt
www.quadmusic.net
pi_2690440
He cool, ik speel nu ongeveer 8 weken ofzo en het is echt niet niet moeilijk om de basis onder de knie te krijgen.
Ik heb zo'n accoorden boekje 'Accoorden voor de gitarist' van Happy Traum, best handig met fotootjes enzo. Verder heb ik ok nog een cd rom met wat basis lessen zoals soleren, power chords en stemmen enzo.
Als je maar genoeg oefent dan lukt het best snel. TAB's zijn ook niet moeilijk en ik kon na 4 weken al wat blink182 enzo spelen. Veel succes!
I used to listen to N*sync when they were underground ----- http://www.quadmusic.net
  donderdag 3 januari 2002 @ 15:37:24 #10
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_2691772
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 10:01 schreef Hallers het volgende:

[..]

Oeps, 'k zie dat ik niet helemaal duidelijk daarmee was , maar ik wil het eerst maar eens bij een akoestische houden, en héél misschien later nog een elektrische...


Het is prima om een wat goedkoper akoustisch gitaartje te kopen met stalen snaren (beste voor pop/rock-liedjes, nylon is beter voor klassiek/flamengo). Maar waar je dan wel op moet letten is de "action". Dat is de afstand van de snaren tot de hals. Deze moet zo klein mogelijk zijn, dat speelt het fijnst. Vooral bij barré-akkoorden & solo's later is het heel belangrijk dat de action zo klein mogelijk is. "Goedkope" gitaren hebben nog wel 'es de neiging om een ruimte van hier tot Tokio te hebben, en dat wil je echt niet.

Dus ga naar een gitarenboer, vraag naar een akoustische gitaar met stalen snaren (western-gitaar) van rond de 400 a 500 gulden (das een mooi bedrag, waar je geen rommel voor koopt). Zoek een aantal gitaren met een zo klein mogelijke action (deze spelen het fijnst). Luister dan welke de mooiste toon heeft en je hebt je gitaar gevonden. Tot slot zou ik ook altijd nog vragen om een fretten-polijst-beurt en misschien nog wat afstellingen hier en daar zodat je gitaartje in topvorm is.

Eventueel kun je ook een akoustische gitaar met element kopen, dan kun je 'em ook inpluggen in een versterker, mocht dat ooit nodig zijn. Zo kun je dus ook bv iets opnemen of een effect gebruiken voor je gitaar. Dit zijn allemaal dingen die nog een beetje toekomstmuziek zijn, omdat je net begint. Maar het is wel aardig om er alvast een beetje rekening mee te houden. Mocht je ooit meer willen, dan kan dat namelijk en hoef je niet allerlei toeren uit te halen of zelfs een nieuwe gitaar te kpen.

Veel suc6!

pi_2692166
Ik speel het nou een half jaar. Ik zit op gitaarles en het is best wel te doen. Op het begin leer je noten lezen enzo (dat kende ik trouwens al) en kruizen, mollen, enz enz enz. We zijn nou bijna bij de akkoorden dus dat schiet wel op. Het is op t begin misschien wat saaitjes, maar het is wel de moeite waard. Ik zou het zeker doen, als je er interesse voor hebt
pi_2693272
Ik speel in tegenstelling tot vele anderen hier klassiek gitaar. Ik speel nu zo'n 10 jaar en heb ook al die 10 jaar les. Ik speel ook in een gitaarensemble (10 gitaren).

Ik zou je toch echt aanraden om wel les te geven want het is erg belangrijk dat je een goede houding aanleert anders kun je er wel degelijk last van krijgen.

In tegenstelling wat anderen zeggen zou ik je als beginner geen staalsnarige gitaar aanraden. Staal speelt veel minder soepel als nijlon. Ik heb zowel een staalsnarige gitaar (voor de populaire muziek) en een nijlonsnarige gitaar (mijn favoriete gitaar waar ik 4 jaar voor gespaard heb, een concertgitaar Asturias handgebouwd ).

Ik heb dus nooit met accoorden leren spelen maar meteen bladmuziek. Accoorden vind ik erg saai, je kunt eigenlijk alleen maar begeleiden als je accoorden speelt. Als je gewoon bladmuziek speelt speel je zelf zowel de begeleiding als de melodie helemaal zelf . Maar goed, dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Boeken waar ik mee begonnen zijn zijn de boekjes van Frank Rich (felgekleurd, deel 1 roze, deel 2 groen en deel 3 blauw. En idd de boeken van Cees Hartog (Gitaar Starter) en boeken van Joep Wanders.

Ik ben zelf begonnen op een Alhambra 1P Spaanse Gitaar, deze kost 575 gulden. Dat is een goede gitaar, ik heb er 8 jaar op gespeeld en toen mijn Asturias gekocht.

Veel succes!!

[Dit bericht is gewijzigd door inkie1010 op 03-01-2002 17:24]

pi_2693609
Ik ben nu 14 en speel al iets meer dan 6 jaar gitaar, ik ben op mn 7e begonnen met klassieke les. In het begin oefende ik nooit, tot ongeveer vorig jaar toen ik mn eerste akkoorden leerde en liedjes leerde spelen. Ik heb een half jaar een electrische gitaar gekocht (2e hands Squier+2e hands versterker van een onbekend merk) en het gaat nu hartstikke goed. Alleen ben ik veel te lui om zelf lietjes uit te vogelen of zelfs al tablatuur. Maar daar gaat het niet over. Als je alleen maar akkoorden wil gaan spelen om liedjes te spelen denk ik dat je veel beter met een western (stalen snaren) kunt beginnen. Maar als je echt gitaar wilt gaan spelen van bladmuziek enzo kun je beter een klassieke gitaar nemen (nylon snaren). En jezelf akkoorden aanleren is helemaal niet moeilijk, maar het is wel handig om iemand erbij te hebben die je soms wat kan helpen met vragen. En als je een gitaar wilt gaan kopen moet je een keer een paar uur naar de gitaarwinkel gaan, en zoveel mogelijk gitaren uit jou prijsklasse te gaan proberen en dan uiteindelijk kom je er zelf wel achter wat voor jou het fijnst is.
  donderdag 3 januari 2002 @ 18:45:57 #14
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_2694207
Als je een beetje bekend bent met accoorden, grepen etc. moet je hier eens kijken:

www.tabcrawler.com

Vind je vast wel wat leuks.

Grtn,

-={E}=-

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_2694988
Zoals zo veel heb ik mezelf gitaar leren spelen. Accoorden spelen is heel simpel. Wel moet je in het begin zeker iedere dag een uur of twee studeren (niet zo lang dat je spieren gaan verzuren)
Echt moeilijk wordt het pas om soli (solo's?) te spelen.

-edit-
weer niet goed gelezen.
Ik las dat je al sax speelt. Ik speelde zelf al 10 jaar piano voor ik mijn gitaar kocht, als je al kennis van muziek en notenschrift hebt leer je natuurlijk wel veel sneller een ander instrument spelen.

psssst...tietjes kijken? klik [url=http://www.kleinetietjes.tk]hier[/url]
pi_2695212
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 19:49 schreef chello_rules_heftig het volgende:
Zoals zo veel heb ik mezelf gitaar leren spelen. Accoorden spelen is heel simpel. Wel moet je in het begin zeker iedere dag een uur of twee studeren (niet zo lang dat je spieren gaan verzuren)
Echt moeilijk wordt het pas om soli (solo's?) te spelen.
Ik vind dat eigelijk andersom, vooral in het begin.

Edit: Hangt ook van de solo af

[Dit bericht is gewijzigd door LenL op 03-01-2002 20:05]

pi_2695213
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 17:18 schreef inkie1010 het volgende:
een concertgitaar Asturias handgebouwd

Wat heb je ervoor betaald?

In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_2695354
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 20:04 schreef the-O het volgende:

[..]

Wat heb je ervoor betaald?


Een heleboel centjes... Nou ja voor een concertgitaar valt het nog reuze mee, ruim 3500 gulden.
pi_2695539
Ik heb in eerste instantie ook klassiek gitaarles gehad, maar eigenlijk doe ik daar tegenwoordig nauwelijks iets meer mee. Later heb ik les gehad van leraren die me meer leerden over accoorden, toonladders en theorie, en als je pop/rock/jazz-muziek speelt heb je daar imo veel meer aan dan aan bladmuziek en noten lezen. Op zich ben ik wel blij dat ik ook noten kan lezen, maar in de praktijk doe ik er (op gitaar, want ik speel ook piano) nauwelijks iets mee. Alleen bij jazz-standards lees ik de 'head' nog wel van bladmuziek.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 3 januari 2002 @ 21:14:36 #20
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_2696029
Same here. Ik wil het ook heel graag. De liefde is ontstaan omdat m'n vader een basgitaar heeft staan en ik soms merk dat de rillingen over mn lijf lopen door bepalde lage bastonen. Ik dnek zelfs dat ik mezelf uit een depressie zou kunnen houden door af en toe te bassen, omdat bepaalde bastonen me dus die rillingen geven...
Het kutte is alleen dat ik een hele slechte concentratie heb (ik kan niet 2 verschillende dingen doen) en ik het dus HEEL moeilijk vind om akkoorden te pakken EN te spelen. Bovendien heb ik vrij lange nagels en niet zulke eeltige vingertjes en heb ik na een tijdje bassen (ik probeer het dus wel.....amateuristisch) serieus zere vingers....

Maar ik zou 't dus nog wel heel graag willen........

In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 3 januari 2002 @ 21:51:13 #21
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_2696409
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 21:14 schreef SEMTEX het volgende:
Bovendien heb ik vrij lange nagels en niet zulke eeltige vingertjes en heb ik na een tijdje bassen (ik probeer het dus wel.....amateuristisch) serieus zere vingers....
Dat is een kwestie van opbouwen, als je elke dag even speelt komt dat eelt er vanzelf en kun je het langer volhouden. En nagels kort afknippen. Je hoeft je nagels er alleen aan je linkerhand eraf te halen, rechts zijn ze juist wel praktisch.

En over je concentratie-probleem, in het begin is het ook erg lastig om links & rechts iets anders te doen. Maar ook dit is een kwestie van wennen. Op een gegeven moment hoef je niet meer zo druk na te denken over 1 hand en kun je je meer richten op je andere hand. Oefenen & doorzetten en een beetje talent, en je moet een aardig eindje kunnen komen

pi_2696758
Lol bij klassiek gitaar heb je juist je nagels nodig!
Alleen aan je rechterhand dan, anders krijg je putten in je hout

Maar ik moet dus om mooie tonen te krijgen mijn nagels elke dag vijlen en schuren met superfijn schuurpapier, mag mijn nagels absoluut niet knippen! Maar mensen kijken je soms wel raar aan, links hele korte nagels en rechts wat langere

pi_2696862
Ja het vijlen van mijn nagels komt mij heel erg bekend voor, ik heb 6 jaar klassiek gitaar gespeeld en 2 diploma's gehaald. Bij het laatste examen werd tegen mij gezegd dat het conservatorium misschien wel wat voor mij zou zijn (mijn examninator was leraar daar). Maar het kwaad was al geschied, ik had een elektrische gitaar gekocht een jaar daar voor , en dus stopte ik met klassiek gitaar. Maar als je pas begint dan kan klassieke ervaring geen kwaad hoor. Veel succes verder nog
pi_2696994
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 22:36 schreef Rhoads het volgende:
Ja het vijlen van mijn nagels komt mij heel erg bekend voor, ik heb 6 jaar klassiek gitaar gespeeld en 2 diploma's gehaald. Bij het laatste examen werd tegen mij gezegd dat het conservatorium misschien wel wat voor mij zou zijn (mijn examninator was leraar daar). Maar het kwaad was al geschied, ik had een elektrische gitaar gekocht een jaar daar voor , en dus stopte ik met klassiek gitaar. Maar als je pas begint dan kan klassieke ervaring geen kwaad hoor. Veel succes verder nog
Ik heb 6 graden Klassiek Gitaar, dat zijn ze allemaal. Ik zou dus zonder toelatingsexamen naar het conservatorium mogen, maar dat wil ik niet. Gitaar is voor mij een hobby en je moet wel ontzettend goed zijn wil je er ver mee komen. Maar goed het is wel steeds een motivatie voor mij geweest, al zijn er ook mensen die juist gek worden van die graden en liever gewoon les hebben en niet voor graden willen spelen.
  donderdag 3 januari 2002 @ 23:00:53 #25
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_2697118
quote:
Op donderdag 03 januari 2002 22:25 schreef inkie1010 het volgende:
Lol bij klassiek gitaar heb je juist je nagels nodig!
Ach, een plectrum doet een hoop Magoed, van klassiek heb ik geen kaas gegeten hoor
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')