abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 18 september 2006 @ 18:10:16 #1
152409 broodje_poep
het stinkt hier...
pi_41925780
Wij hebben een huis op het oog dat de verkopende partij zonder makelaar aanbied.

Ik zoek ervaringen van anderen die dit ook meegemaakt hebben. Het scheelt natuurlijk flink in de kosten, maar waar moeten wij aan denken en wat moeten we zeker niet laten in dit geval?
pi_41925899
Misschien een notaris inschakelen zodat alles naar behoren word afgehandeld. (ben geen expert... )
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 september 2006 @ 20:29:49 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_41930029
Ik heb mijn huis ook zonder makelaar gekocht. In het kort: laat het huis taxeren (dit moet wel door een makelaar gedaan worden maar die hoef je verder niet in te schakelen bij de aankoop), het taxatierapport heb je nodig voor de hypotheek. Onderhandel over de prijs, ga hierbij uit van het taxatierapport. Regel de hypotheek bij een betrouwbare tussenpersoon. Jij als koper mag bepalen bij welke notaris de akte passeert. Je gaat vervolgens samen met de verkoper naar de notaris en dan wordt alles geregeld.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_41930568
De makelaar van de verkopende partij is zowiezo al niet neutraal !!!
Je moet dan inderdaad goed laten taxeren en onderzoek doen naar vergelijkende verkoopprijzen bij het kadaster. Zorg ook voor een bouwkundige keuring.

Ik heb overigens zelf m'n huis WEL via een makelaar verkocht. Voornaamste redenen: dan hoef je zelf niet te adverteren (funda etc.), en je hoeft niet zelf de bezichtigingen te doen.
  maandag 18 september 2006 @ 21:30:38 #5
152409 broodje_poep
het stinkt hier...
pi_41932648
mmm, ik ben bang dat het al niks gaat worden. Er stond geen vraagprijs op de site, maar op marktplaats kwam ik hem tegen... meneer heeft het huis 2 jaar geleden gekocht en er volgens mij (het is hier om de hoek) nooit geklust, de vraagprijs is nu wel 30.000 euro hoger dan hij ervoor betaald heeft.

Ik kan best praten, maar 30.000 eraf praten lukt toch niet bij deze vent (ik ken hem wel via via een beetje). Taxatierapport zal dat ook wel uitwijzen dat het niet zoveel waard is, maar dan zit ik vast met de kosten van dat rapport en dat is toch ook vrij duur? Ik dacht iets van 700 tot 1200 euro?
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 18 september 2006 @ 22:26:11 #6
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_41934937
8 jaar geleden kostte dat 650 gulden. Dus 700 euro kan makkelijk
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_41942488
Ik heb paar weken geleden mijn huis laten taxeren. Kosten waren 180 euro exclusief BTW.
pi_41944036
Wij hebben vorig jaar ook zonder makelaar van onze kant gekocht; andere partij had wel een makelaar. Taxatierapport kost zo rond de 200-400 euro. Voor de verkopende partij is het lastig dat ze zelf het koopcontract moeten opstellen. Aan de verkopende makelaar heb je als koper natuurlijk niet echt veel.
Als je gaat kopen / verkopen is het boek 'eigen huis' vand e consumentenbond aan te raden, zeker als je een leek bent, zoals ik destijds. Wij hebben dat boek geleend via de bieb, het wijst je echt op veel zaken.
Veel succes....
pi_41944450
Je kunt voor een taxatie het beste kijken op www. taxatievergelijk.nl Zo kwam ik bij een makelaar die voor 180 ex wou taxeren.
pi_41947077
Gewoon bieden wat je voor het huis wilt geven. Gaat hij er niet mee akkoord dan zoek je een ander huis.
Of er een verkopendmakelaar is of niet maakt niet zo veel uit voor de koper.. Gewoon opletten of het koopcontract goed inelkaar zit. Bij het kopen van een woning heef thet boekje "Een bestaande woning kopen" van vereniging eigenhuis mij goed geholpen.
  dinsdag 19 september 2006 @ 13:19:21 #11
152409 broodje_poep
het stinkt hier...
pi_41949171
Heb inmiddels contact gehad met de verkoper en het huis is wel een beetje klein boven. Ik denk dat ik het dus niet ga doen. Ten eerste is het huis toch kleiner van binnen dan ik dacht en ten tweede is de vraagprijs buitensporig hoog, moet ik zelf een taxatatierapport gaan betalen en heb ik niet het idee dat ik 30.000 euro eraf ga krijgen (om op de prijs te komen die hij ervoor betaald heeft 2 jaar geleden).

In iedergeval bedankt voor de tips, zeer bruikbaar voor als ik het nog een keer tegenkom.
  dinsdag 19 september 2006 @ 14:07:56 #12
153787 RSV1000R
If it moves it's fun
pi_41950570
of je probeert het zoals het figuur wat geinteresseerd was in ons huis, je doet een openingsbod van 180.000 krijgt een tegenbod en zegt dan doodleuk dat je niet hoger wilt gaan als 180.. doe dan geen bod.. maar goed zijn verlies, wij hebben nog 6 bezichtigingen staan voor deze week alleen al.
Dus als je het huis wilt hebben moet je niet meteen je definitieve bod doen... eerst lager gaan zitten (gebruikelijk) en dan naar elkaar toe werken, je poot stijf houden heeft weinig nut.. dan verkoopt de verkoper het gewoon niet aan jou.
Ride like the devil is chasing you..........
pi_41952098
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 14:07 schreef RSV1000R het volgende:
of je probeert het zoals het figuur wat geinteresseerd was in ons huis, je doet een openingsbod van 180.000 krijgt een tegenbod en zegt dan doodleuk dat je niet hoger wilt gaan als 180.. doe dan geen bod.. maar goed zijn verlies, wij hebben nog 6 bezichtigingen staan voor deze week alleen al.
Dus als je het huis wilt hebben moet je niet meteen je definitieve bod doen... eerst lager gaan zitten (gebruikelijk) en dan naar elkaar toe werken, je poot stijf houden heeft weinig nut.. dan verkoopt de verkoper het gewoon niet aan jou.
Tja als die andere 6 bezichtingen op niks uitdraaien dan wil je misschien toch die 180.000 accepteren.
Wat maakt het uit of die knakker lager begint en uiteindelijk op 180.000 blijft steken of meteen zegd 180.000 en geen cent meer..
  dinsdag 19 september 2006 @ 15:10:08 #14
153787 RSV1000R
If it moves it's fun
pi_41952316
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:03 schreef HarryP het volgende:

[..]

Tja als die andere 6 bezichtingen op niks uitdraaien dan wil je misschien toch die 180.000 accepteren.
Wat maakt het uit of die knakker lager begint en uiteindelijk op 180.000 blijft steken of meteen zegd 180.000 en geen cent meer..
Neuhh zit ik niet op te wachten, we wonen in een buurt waar de huizen gemiddeld een week of 2 te koop staan, hij is de eerste kijker, en echt haast met verkopen heb ik niet. We hebben het huis al scherp op de markt gezet, en de prijs die hij bied was 2 jaar terug de prijs waar ze voor verkocht werden met minder aanpassingen als wij hebben dus.. nee zit ik niet op te wachten op zo iemand. Huis van de buren is 3 maanden terug binnen 2 weken verkocht voor de vraagprijs. dus ja... dan neem ik dat risico wel.
Ride like the devil is chasing you..........
  dinsdag 19 september 2006 @ 19:21:57 #15
152409 broodje_poep
het stinkt hier...
pi_41959340
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 14:07 schreef RSV1000R het volgende:
of je probeert het zoals het figuur wat geinteresseerd was in ons huis, je doet een openingsbod van 180.000 krijgt een tegenbod en zegt dan doodleuk dat je niet hoger wilt gaan als 180.. doe dan geen bod.. maar goed zijn verlies, wij hebben nog 6 bezichtigingen staan voor deze week alleen al.
Dus als je het huis wilt hebben moet je niet meteen je definitieve bod doen... eerst lager gaan zitten (gebruikelijk) en dan naar elkaar toe werken, je poot stijf houden heeft weinig nut.. dan verkoopt de verkoper het gewoon niet aan jou.
Hier in het noorden loopt het niet zo storm met de huizen (gelukkig voor mij). Huizen die we 6 maanden geleden bekeken hebben staan nog steeds te koop. Wij hebben dus een beetje een luxe positie. Nu moet ik wel zeggen dat we in het duurdere segment kijken (rond de 160.000 euro en hoger). Dat lijkt weinig voor de meesten, maar voor 120.000 euro heb je hier al een riant rijtjeshuis met 5 slaapkamers en tuin voor en achter. De huizen van onder de 130.000 euro zijn meestal na 4 maand al verkocht.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 11:32:43 #16
153787 RSV1000R
If it moves it's fun
pi_42735768
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 15:10 schreef RSV1000R het volgende:

[..]

Neuhh zit ik niet op te wachten, we wonen in een buurt waar de huizen gemiddeld een week of 2 te koop staan, hij is de eerste kijker, en echt haast met verkopen heb ik niet. We hebben het huis al scherp op de markt gezet, en de prijs die hij bied was 2 jaar terug de prijs waar ze voor verkocht werden met minder aanpassingen als wij hebben dus.. nee zit ik niet op te wachten op zo iemand. Huis van de buren is 3 maanden terug binnen 2 weken verkocht voor de vraagprijs. dus ja... dan neem ik dat risico wel.
Zo ff gauw een update, je poot stijfhouden heeft wel degelijk nut, we hebben het huis verkocht voor de vraagprijs aan de kerel die niet hoger wilde gaan dan 180.000 , na zijn 2e bezichtiging is hem verteld dat er al meerdere mensen een bod hadden gedaan, hij wilde het blijkbaar toch wel erg graag hebben en heeft die 5000 er bij gedaan.
Ride like the devil is chasing you..........
pi_42746885
Dus de vraagprijs was 185.000 en zijn openingsbod 180.000??? Nu vind ik het helemaal een raar verhaal!
  woensdag 18 oktober 2006 @ 14:16:24 #18
153787 RSV1000R
If it moves it's fun
pi_42770503
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 18:25 schreef rupicola het volgende:
Dus de vraagprijs was 185.000 en zijn openingsbod 180.000??? Nu vind ik het helemaal een raar verhaal!
Vraagprijs was in eerste instantie 189, is daarna verlaagd naar 185., koper doet bod van 180000, krijgt een tegenbod van 187 en "zegt daarna 180 en hoger ga ik niet" waarop wij gezegd heben dat we dan verder gingen, daarna is de koper nog 2 maal wezen kijken, ondertussen zijn de bezichtigingen gewoon doorgegaan, bij de 3e bezichtiging heeft ie besloten om toch maar de dan geldende vraagprijs te betalen aangezien er veel gegadigden waren (de prijsverlaging had te maken met het feit dat wij enkele dingen uit dit huis mee gaan nemen naar het nieuwe huis die normaal gezien bij het huis verkocht zouden woden)

[ Bericht 2% gewijzigd door RSV1000R op 19-10-2006 08:16:28 ]
Ride like the devil is chasing you..........
pi_42778137
Uit het boek "eigen huis" van de consumentenbond kun je veel tips halen; wij hebben dat boek niet gekocht maar geleend van de bieb.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')