abonnement Unibet Coolblue
pi_41819998
Graag wil ik jullie advies vragen.
Wij zijn een tijdje geleden verhuisd naar een andere woning. Uiteraard zijn onze moederpoes (10 jaar) en haar zoon en dochter (beiden 6 jaar) ook meeverhuisd.
In het nieuwe huis hebben we een tussendeur die naar de bijkeuken en garage leidt. De vorige bewoners hadden dit luikje al aangebracht.
Nu we eenmaal gesettled zijn, wil ik onze katten graag leren om door het kattenluik te gaan. In ons vorige huis hadden we geen kattenluik, ze zijn er dus niet aan gewend.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze wel snel door zouden hebben hoe het ding zou werken. Maar helaas
In eerste instantie heb ik geprobeerd om de slimste van het trio wegwijs te maken, in de hoop dat de anderen wel zouden zien hoe het werkt en zouden volgen. Weer helaas
Nu ben ik met alle 3 de kattenbeesten elke avond even aan het oefenen. Bakje voer aan de andere kant, kat voor het luikje, beetje geruststellen en daarna een voorzichtig duwtje. 2 van de 3 laten zich nu zonder al te veel stress door het luikje duwen, maar uit zichzelf gaan ze er met geen mogelijkheid doorheen. Ze lijken echt niet te snappen dat ze hun snoet tegen het luikje kunnen drukken en dat het luikje dan opengaat. Ook schrikken ze als het luikje achter ze dichtvalt.
Nu de hamvraag: heeft iemand een idee hoe ik het de poezenbeesten aan het verstand kan brengen dat dit hun 'eigen deur' is?
Alvast bedankt voor het meedenken
pi_41820153
Ik smeerde van dat natte katte eten op het luikje , ze gingen dan likken en duwen en achter het luikje aan naar buiten/binnen. Binnen no time hadden ze het door
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
pi_41820330
Het luik eerst een tijd open laten staan (met een knijper o.i.d.).
Dit gewoon een week/2 weken zo laten, zodat ze de buitenlucht ruiken en zien... dan zullen ze er vanzelf nieuwsgierig van worden. (Zorg ervoor dat het luik niet bij toeval dichtvalt, ze schrikken zich kapot en alle moeite is voor niets)

Als dit eenmaal goed gaat, luikje ervoor, en eventueel beetje helpen, ik zou het niet met voer aanleren, het risico ligt op de loer dat ze het niet meer zonder willen
  vrijdag 15 september 2006 @ 00:06:55 #4
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_41821489
best slimme ideen hiero.
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
  vrijdag 15 september 2006 @ 00:08:04 #5
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_41821534
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_41825934
Wij duwden ze er gewoon doorheen als ze weer eens voor de deur stonden te mauwen als ze naar buiten wilden.

En ze kunnen het inmiddels alweer 8 en half jaar zonder hulp .
  vrijdag 15 september 2006 @ 08:27:36 #7
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_41825948
Ik had me nooit gerealiseerd dat dat niet vanzelf gaat

Veel succes ermee iig, ik ben benieuwd.

edit:
quote:
slimste van het trio
Dat was vast de zoon nietwaar?

[ Bericht 42% gewijzigd door MouseOver op 15-09-2006 08:33:46 ]
Vampire Romance O+
  vrijdag 15 september 2006 @ 11:59:39 #8
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_41830637
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 08:26 schreef ijsmeis het volgende:
Wij duwden ze er gewoon doorheen als ze weer eens voor de deur stonden te mauwen als ze naar buiten wilden.

En ze kunnen het inmiddels alweer 8 en half jaar zonder hulp .
Zo was mijn methodiek ook..gewoon een paar keer doorheen proppen en voila
  vrijdag 15 september 2006 @ 12:02:39 #9
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_41830736
Heeft me een jaar gekost

En toen namen we een 2e kat, en deed meneer het de andere kat voor
Hij drukte dan met zn pootje tegen het luikje, zo van; kijk, dan gaat ie open gek
En nu lopen ze weleens te kutten, wie er als eerste doorheen mag, en gaan ze met zn tweeen tegelijk door het luik
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_41835019
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 08:27 schreef MouseOver het volgende:

Dat was vast de zoon nietwaar?
Bijna goed
Zoonlief is in elk geval de liefste van het stel, 't is echt zo'n goedaardige theemuts
Moeder is de slimste van het stel, da's echt zo'n klein uitgekookt ratje
Maar helaas, tot nog toe niet gelukt.

Ik ga in elk geval wat met de tips doen, bedankt allemaal.
Het luikje ga ik voortaan openzetten (of het schuifje eruit halen) en ik blijf trouw elke avond even oefenen met katten door het gat proppen
  † In Memoriam † vrijdag 15 september 2006 @ 15:51:19 #11
37843 lady-wrb
kortaf
pi_41836338
bij mijn kat ben ik er maar mee gestopt.
ze is te oud om het te snappen denk ik.
pi_41836458
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 12:02 schreef Biogarde het volgende:
Heeft me een jaar gekost

En toen namen we een 2e kat, en deed meneer het de andere kat voor
Hij drukte dan met zn pootje tegen het luikje, zo van; kijk, dan gaat ie open gek
En nu lopen ze weleens te kutten, wie er als eerste doorheen mag, en gaan ze met zn tweeen tegelijk door het luik
Foto's!!
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  vrijdag 15 september 2006 @ 16:31:37 #13
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_41837498
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 12:02 schreef Biogarde het volgende:
Heeft me een jaar gekost

En toen namen we een 2e kat, en deed meneer het de andere kat voor
Hij drukte dan met zn pootje tegen het luikje, zo van; kijk, dan gaat ie open gek
En nu lopen ze weleens te kutten, wie er als eerste doorheen mag, en gaan ze met zn tweeen tegelijk door het luik
Geniaal
Dat doen ze idd als ze met meer zijn.
Mijn trutje wist haar zus goed te treiteren door soms met haar dikke reet voor de luik te gaan zitten als ze hoorde dat de ander naar binnen wilde.
Zodra ik keihard gebonk hoorde, wist ik al hoe laat het was..dan zat mevrouw daar met een zelfingenomen smoel voor de luik.
Ik zweer je, de uitdrukking leek op deze smellie:

Luikjes
  vrijdag 15 september 2006 @ 18:39:18 #14
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_41841157
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_41842784
ze komen er vanzelf wel achter, katten zijn hele slimme beestjes Onze kat moest eerst ook een weekje wennen
Love all my friends!
pi_41864296
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 12:02 schreef Biogarde het volgende:
Heeft me een jaar gekost

En toen namen we een 2e kat, en deed meneer het de andere kat voor
Hij drukte dan met zn pootje tegen het luikje, zo van; kijk, dan gaat ie open gek
En nu lopen ze weleens te kutten, wie er als eerste doorheen mag, en gaan ze met zn tweeen tegelijk door het luik
pi_41868551
Ik heb inmiddels bijna 2 jaar een kattenluik maar nog steeds durven mijn poezen er niet door.
pi_42153279
Even een update:

We hebben een beller
Vorige week hoorde ik ineens een heleboel gekletter, gevolgd door een op hol geslagen moederpoes die blijkbaar voor haar gevoel dwars door de deur geknald was
Ze was nogal paniekerig, maar had blijkbaar toch uitgevogeld hoe het werkte.
Ondertussen heeft ze al meerdere keren gebruik gemaakt van het luikje. 't Gaat nog niet echt van harte, maar ze doet het wel. Die gaat er dus wel komen

Zoon en dochter zijn een ander verhaal. Ik had verwacht dat die nu wel snel zouden volgen, niet dus.
Dochterlief krijgt al bijna een attack als ze het deurtje ziet. Da's altijd al een beetje een meut geweest, het verbaast me niet echt.
Zoonlief doet wat er als stoere luie kater van hem verwacht wordt. Kijkt af en toe dom naar dat luikje, gaat er nog eens even voor liggen, en doet verder niks. Na een uur zit ie er gewoon nog steeds voor, doet ook geen enkele poging om het open te krijgen, maar is er ook niet bang voor.

De voorspelling:
- Moederpoes Oscar met stip op nummer 1
- Kater Homer volgt over heeeeeele lange tijd als er iets bijzonders te eten valt
- Dochter Bartje gaat het niet leren.
Ik zet 1 euro in
Eenmaal, andermaal?
pi_42153356
Aso
Houd je katten lekker binnen
pi_42153451
Mijn poezels hebben er een paar dagen over gedaan, maar begrepen het op een gegeven moment vanzelf. Verschil is wel dat ze al buiten kwamen, en ik het zat was om voor portier te spelen.
pi_42153526
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 21:45 schreef admiraal_anaal het volgende:
Aso
Houd je katten lekker binnen
quote:
In het nieuwe huis hebben we een tussendeur die naar de bijkeuken en garage leidt. De vorige bewoners hadden dit luikje al aangebracht.
Lezen joh, schele.


Alicey, ik snap wel dat je het snel zat bent om voor personeel te spelen.
Ik ben dat eigenlijk ook wel een beetje, maar besef ook wel dat ik het niet af kan dwingen dat ze begrijpen hoe zo'n ding werkt. Straks zitten we er ook nog een beetje mee dat de garage vrij tochtig is, en dan wil ik die tussendeur wel graag dicht houden. Hoe lang duurde het bij jou voordat ze door hadden hoe het werkte?
pi_42153747
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 08:26 schreef ijsmeis het volgende:
Wij duwden ze er gewoon doorheen als ze weer eens voor de deur stonden te mauwen als ze naar buiten wilden.

En ze kunnen het inmiddels alweer 8 en half jaar zonder hulp .
Dat probeerde ik ook en dat lukte met 3 van de 4 poezen.
Maar Mevrouw Rosa zet zich zelfs na een aantal maanden met 4 pootjes af tegen het ding. (ziet er echt niet uit ) Ze verrekt het gewoon. Al regent het pijpestelen en al vergaat ze van de honger, ze blijft zich voor het raam melden en negeren helpt niet.

Bij de anderen hielp idd het open laten staan van het luikje en de eerste keer een zetje geven.

Gek eigenlijk, want de kattenbak heeft ok een luikje.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_42153856
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 21:56 schreef nokwanda het volgende:

[..]


Maar Mevrouw Rosa zet zich zelfs na een aantal maanden met 4 pootjes af tegen het ding. (ziet er echt niet uit )
Ik weet hoe het eruit ziet, onze Bartje doet dit nl. ook
Als ik haar een zetje wil geven dan is het net alsof ze tegen de deur omhoog wil klimmen, en dan hangt ze als een soort spin tegen de deur gekleefd
Die gaat het niet worden hoor, ik geloof niet dat die het ooit door gaat krijgen
pi_42153878
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 21:50 schreef Ozziecar het volgende:

[..]


[..]

Lezen joh, schele.


Alicey, ik snap wel dat je het snel zat bent om voor personeel te spelen.
Ik ben dat eigenlijk ook wel een beetje, maar besef ook wel dat ik het niet af kan dwingen dat ze begrijpen hoe zo'n ding werkt. Straks zitten we er ook nog een beetje mee dat de garage vrij tochtig is, en dan wil ik die tussendeur wel graag dicht houden. Hoe lang duurde het bij jou voordat ze door hadden hoe het werkte?
Bij mij hadden ze het toch na 2 dagen wel door. Terwijl het in het begin zo hopeloos leek.
pi_42160513
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 21:59 schreef Ozziecar het volgende:

[..]

Ik weet hoe het eruit ziet, onze Bartje doet dit nl. ook
Als ik haar een zetje wil geven dan is het net alsof ze tegen de deur omhoog wil klimmen, en dan hangt ze als een soort spin tegen de deur gekleefd
Die gaat het niet worden hoor, ik geloof niet dat die het ooit door gaat krijgen
ivm een kleintje dat nog niet naar buiten mag (tis een kamikazepilote) heb ik het luikje nu zo ingesteld dat ze er wel door naar binnen kunnen als ze buiten zijn, maar niet naar buiten.

Roos verrekt het dus. maar Spice wil zo graag naar buiten dat ze het voor elkaar krijgt om het deurtje van binnenuit te openen door er zo lang tegenaan te tikken dat het deurtje stuitert tot ze haar poot erachter kan zetten en het deurtje naar zich toe kan halen. Erg slim.

Gelukkig heeft kleine Purrr dat nog niet door.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')