FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Trommelremmen onderhoud
1299donderdag 14 september 2006 @ 11:38
Hoi,

Ik heb zelf een auto met rondom schijven, bijbehorende schijven en remblokken vervangen is geen probleem. Maar nu heeft mijn broertje een Madza 323 1.6 met trommelremmen achter. Het lampje van de rem gaat branden als ik door een bocht heen gier

Ik heb onlangs nog de remblokken voor vervangen dus ik denk dat het door de slijtage aan de trommelremennen achter komt. Maar ik heb echt totaal geen idee wat je daarvoor moet vervangen??

Is het zo dat je nieuwe remschoenen in de remtrommel moet monteren oid? Verder nog dingen waar ik op moet letten?
renkiedonderdag 14 september 2006 @ 11:45
Denk eerder dat het de remvloeistof is ?
TheFreshPrincedonderdag 14 september 2006 @ 11:47
Niveau van remvloeistof even checken.
Zit bij de meeste auto's onder motorkap, in de hoek waar je stuur ook zit
1299donderdag 14 september 2006 @ 11:52
Ja dat lampje is doorgaans aan het remvloeistof niveau gerelateerd dat weet ik. Maar die vloeistof gaat verder naar beneden naarmate de zuiger steeds verder naar buiten moeten vanwege dunnere remblokken.

Ik weet niet of dat voor de achterzijde ook geld?

Als ik bv remvloeistof zou bijvullen en vervolgens de remcillinders weer terugduw zou het over het max pijp heen stijgen
DonJamesdonderdag 14 september 2006 @ 12:00
Dat is maar heel weinig, als je hem tot max. niveau bijvult en dan de wielremcilinders terugduwt (hoeft trouwens bijna niet) stroomt de boel echt niet over. Bij de remzuigers van schijfremmen wel trouwens, maar die zijn vele malen groter dan een wielremcilindertje. Gewoon bijvullen dus!

Wel het niveau in de gaten houden, als het goed is verdwijnt er NOOIT remvloeistof!
1299donderdag 14 september 2006 @ 12:08
Nee dat bedoel ik... is de remtrommel niet versleten oid??

Het remsysteem is een gesloten systeem dus ik ga er vanuit dat er niets spontaan verdwijnt..
MikeyMandonderdag 14 september 2006 @ 12:22
Trommelremmen kunnen net zo goed slijten... En dan kun je ook de remschoenen vervangen...

kost een eurootje of 30 aan materiaal...
TheFreshPrincedonderdag 14 september 2006 @ 12:23
quote:
Op donderdag 14 september 2006 12:00 schreef DonJames het volgende:
Wel het niveau in de gaten houden, als het goed is verdwijnt er NOOIT remvloeistof!
Zover ik weet kan er echter door verkeerd verversen (verversen door reservoir leeg te tappen ipv bij nippels eruit laten lopen) vocht (water) achterblijven in het systeem. Dit is slecht voor het remsysteem en het kan bij hoge temperaturen uit het systeem verdwijnen waardoor het niveau iets zakt.
En is water iets samenpersbaar en remvloeistof niet? Kan ook een oorzaak zijn.

Maar dit heb ik van horen-zeggen dus het is geen feit (tenzij iemand het kan bevestigen).

Verder lijkt me dat als je zuigers verder kunnen bewegen dat je pedaal ook verder is in te trappen aangezien daar ook weer een zuiger zit (bekrachtiger even buiten beschouwing gelaten om het simpel te houden). Daardoor zou het peil op zich dus niet moeten zakken. Dus is het niveau controleren nog niet zo'n gek idee.
gatewaydonderdag 14 september 2006 @ 12:57
je remtrommel slijt ook, dus op een gegeven moment als EN je remtrommels zijn ingesleten EN je blokken op zijn, dan moet de cylinder heel ver naar buiten waardoor het vloeistofnivo kan dalen.... maar warom haal je achter de boel niet gewoon los en kijk je of de blokken op zijn??
Youpdonderdag 14 september 2006 @ 13:31
quote:
Op donderdag 14 september 2006 12:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zover ik weet kan er echter door verkeerd verversen (verversen door reservoir leeg te tappen ipv bij nippels eruit laten lopen) vocht (water) achterblijven in het systeem. Dit is slecht voor het remsysteem en het kan bij hoge temperaturen uit het systeem verdwijnen waardoor het niveau iets zakt.
En is water iets samenpersbaar en remvloeistof niet? Kan ook een oorzaak zijn.

Maar dit heb ik van horen-zeggen dus het is geen feit (tenzij iemand het kan bevestigen).

Verder lijkt me dat als je zuigers verder kunnen bewegen dat je pedaal ook verder is in te trappen aangezien daar ook weer een zuiger zit (bekrachtiger even buiten beschouwing gelaten om het simpel te houden). Daardoor zou het peil op zich dus niet moeten zakken. Dus is het niveau controleren nog niet zo'n gek idee.
remvloeistof is een hele "droge" vloeistof waardoor het vocht aantrekt zeg maar.. als er vocht in komt (water bijvoorbeeld) is dit niet zo'n probleem opzich aangezien vloeistof en dus ook water niet samenpersbaar is. echter water verdampt wanneer het warm wordt! en dan komen er dampbellen in je remslangen/leidingen en die kun je wel samen persen met als gevolg dat je geen remmen meer hebt...
1299donderdag 14 september 2006 @ 14:48
quote:
Op donderdag 14 september 2006 12:57 schreef gateway het volgende:
je remtrommel slijt ook, dus op een gegeven moment als EN je remtrommels zijn ingesleten EN je blokken op zijn, dan moet de cylinder heel ver naar buiten waardoor het vloeistofnivo kan dalen.... maar warom haal je achter de boel niet gewoon los en kijk je of de blokken op zijn??
Zitten er ook blokken in je remtrommels dan oid?
MikeyMandonderdag 14 september 2006 @ 14:49
Yepz...
DonJamesdonderdag 14 september 2006 @ 15:01
Nee, ze heten remschoenen. Remblokken heb je alleen bij schijfremmen.
MikeyMandonderdag 14 september 2006 @ 15:30
Ja, goed, het principe is hetzelfde...
yupdonderdag 14 september 2006 @ 19:33
Is overigens een k***** klus om de inhoud van je remtrommels te vernieuwen. Gelukkig hoefde ik het niet zelf te doen

Bij mijn ouwe E30 318i had ik de hele shitzooi gewoon vervangen, de remschoenen, alle veren, en de remcylinders alle mikmak ineenkeer ververst.
Quint24donderdag 14 september 2006 @ 20:15
Je remschrijven voor kunnen ook versleten zijn doordat ze te dun zijn geworden.
Dan moeten de remcilinders ook verder naar buiten toe dan normaal.
Turquaz52donderdag 14 september 2006 @ 20:39
vervang ze gewoon door schijven? heb je meteen ook random schijven.. beter beeld en beter remmen of niet?
Herr.Flickdonderdag 14 september 2006 @ 22:02
quote:
Op donderdag 14 september 2006 19:33 schreef yup het volgende:
Is overigens een k***** klus om de inhoud van je remtrommels te vernieuwen. Gelukkig hoefde ik het niet zelf te doen

Bij mijn ouwe E30 318i had ik de hele shitzooi gewoon vervangen, de remschoenen, alle veren, en de remcylinders alle mikmak ineenkeer ververst.
Vind je

Stelt toch echt weinig voor.

Frezerdonderdag 14 september 2006 @ 22:07
Het signaleringslampje is over het algemeen niet verbonden met de achterremmen, ik zou er dus toch maar eens een beetje remvloeistof bij gooien.
Herr.Flickdonderdag 14 september 2006 @ 22:10
quote:
Op donderdag 14 september 2006 22:07 schreef Frezer het volgende:
Het signaleringslampje is over het algemeen niet verbonden met de achterremmen, ik zou er dus toch maar eens een beetje remvloeistof bij gooien.
Maar een wielremcilinder wil wel eens gaan lekken, en dan daalt je nivo weer, dus het is raadzaam om toch even de trommels te trekken.
Frezerdonderdag 14 september 2006 @ 22:13
quote:
Op donderdag 14 september 2006 22:10 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Maar een wielremcilinder wil wel eens gaan lekken, en dan daalt je nivo weer, dus het is raadzaam om toch even de trommels te trekken.
Das waar.
1299donderdag 14 september 2006 @ 22:17
Ja ik denk dat ik gelijk nieuwe remschoenen en remblokken bestel. En ik meet gelijk de schijven voor even op, als lijkt dat laatste me nogal sterk (dat ze te dun zijn kan best maar zo dun dat daardoor het remvloeistof pijl te laag is neuh)
yupdonderdag 14 september 2006 @ 22:28
quote:
Op donderdag 14 september 2006 22:02 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Vind je

Stelt toch echt weinig voor.

Voor de ervaren fapper (zoals jij ) is het peanuts uiteraard.

Maar voor de doe het zelfer is het toch effe wat meer werk dan effe olie peilen of je banden oppompen
Frezerdonderdag 14 september 2006 @ 22:33
quote:
Op donderdag 14 september 2006 22:17 schreef 1299 het volgende:
Ja ik denk dat ik gelijk nieuwe remschoenen en remblokken bestel.
Dat lijkt me niet echt slim, zonder ze eerst even te bekijken. Misschien heb je wel een nieuw zuigertje nodig (als er één echt lekt).
Herr.Flickdonderdag 14 september 2006 @ 22:41
quote:
Op donderdag 14 september 2006 22:33 schreef Frezer het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet echt slim, zonder ze eerst even te bekijken. Misschien heb je wel een nieuw zuigertje nodig (als er één echt lekt).
Kosten vaak geen drol, en de ervaring leert dat je ze beter beide kunt vervangen.
quote:
Op donderdag 14 september 2006 22:17 schreef 1299 het volgende:
Ja ik denk dat ik gelijk nieuwe remschoenen en remblokken bestel. En ik meet gelijk de schijven voor even op, als lijkt dat laatste me nogal sterk (dat ze te dun zijn kan best maar zo dun dat daardoor het remvloeistof pijl te laag is neuh)
Remvoeringen(schoenen) gaan erg lang mee, stel de remschoen goed af, dit scheelt ook vaak in je vrije slag van je rempedaal.

Eerst meten, dan pas (indien nodig) vervangen

Youpdonderdag 14 september 2006 @ 23:19
quote:
Op donderdag 14 september 2006 20:39 schreef Turquaz52 het volgende:
vervang ze gewoon door schijven? heb je meteen ook random schijven.. beter beeld en beter remmen of niet?
trommelremmen remmen beter dan schijfremmen. en ja dat is een feit.
yupdonderdag 14 september 2006 @ 23:22
quote:
Op donderdag 14 september 2006 23:19 schreef Youp het volgende:

[..]

trommelremmen remmen beter dan schijfremmen. en ja dat is een feit.
Krachtiger niet beter.

Volgens mij is de dosering van de remkracht een groot probleem met trommeltjes.

stiekem weet ik gewoon dat je krachtiger bedoelde
1299donderdag 14 september 2006 @ 23:28
quote:
Op donderdag 14 september 2006 23:19 schreef Youp het volgende:

[..]

trommelremmen remmen beter dan schijfremmen. en ja dat is een feit.
Misschien de eerste 5 meter.. maar schijfremmen zijn veel beter tegen fading. Niet voor niets dat op het bovengemiddelde segment schijven worden gemonteerd.
Youpdonderdag 14 september 2006 @ 23:51
quote:
Op donderdag 14 september 2006 23:28 schreef 1299 het volgende:

[..]

Misschien de eerste 5 meter.. maar schijfremmen zijn veel beter tegen fading. Niet voor niets dat op het bovengemiddelde segment schijven worden gemonteerd.
quote:
Op donderdag 14 september 2006 23:22 schreef yup het volgende:

[..]

Krachtiger niet beter.

Volgens mij is de dosering van de remkracht een groot probleem met trommeltjes.

stiekem weet ik gewoon dat je krachtiger bedoelde
valt ook wel weer mee, het grootste probleem zit hem in de warmteafvoer (waardoor je op het circuit of in de bergen last kan krijgen van fading) en het punt dat bij hoge snelheden de remvoering van een simplex trommelrem vast kan slaan... bij een duplex trommelrem heb je dit niet (en deze remt nog krachtiger dan een simplex trommelrem) echter die remt weer niet als je achteruit remt
GSivrijdag 15 september 2006 @ 00:19
Trommelremmen maken altijd zo een herrie. Maar met een leuk melodietje erbij met een lekker zangeresje is het wel goed te doen