abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_41692483
Google Earth



Google Earth is een programma waarmee je de aarde van bovenaf kunt bekijken. Allerlei typische sightseeing-beelden komen voorbij:van bijvoorbeeld de Eiffeltoren tot de beruchte letters bij Hollywood. Het programma is door Google ontwikkeld en is via deze link te downloaden.

Vorige delen

Eervolle vermelding voor een poging in DIG
Google Earth - Explore, Search and Discover

1) Google Earth
2) Google Earth deel 2
3) Google Earth #3
4) Google Earth - #4 -
5) Google Earth - #5 - nu met censuur

Korte FAQ

Waar vind ik ...?

Er zijn al tig mooie locaties gevonden en deze zijn verzameld in de enige echte FOK! Google Earth Wiki
Voeg daar dus ook locaties eventueel met plaatje toe en kijk daar AUB voordat je hier post dat je iets gevonden hebt

Draait dat programma wel een beetje op mijn PC?

Dat ligt er natuurlijk maar net aan. Maar met een PC met een Pentium III processor, 256MB geheugen, 3D-videokaart, kabelinternet en Windows XP moet het wel lukken.

Huh! Als ik inzoom op mijn woonplaats is alles vaag! Hoe kan dat?

Dat kan goed kloppen. Het overgrote gedeelte van de satellietbeelden die Google gebruikt zijn nog niet op 'stoeptegel'-niveau. Van Nederland zijn alleen een gedeelte van Amsterdam, een gedeelte van Rijnmond, het gebied tussen Den Haag en Zandvoort, een stukje Zuidoost-Brabant en stukjes Limburg te zien op kleine schaal.
Het is de bedoeling dat in de loop van de tijd er meer gedetailleerde satellietbeelden beschikbaar worden.

Iemand zegt dat er op de coördinaten ''34°08'02.71"N, 118°19'18.27"W'' iets gaafs te vinden is. Hoe krijg ik dat te zien?

- Klik op '''Tools > Search'''
- Klik vervolgens op het tabblad '''Fly to'''
- Copy-paste daar dan de coördinaten uit het Fok-topic
- Nog even op search klikken je wordt er direct naar toe gevlogen.

OK, maar hoe krijg ik nou die coördinaten uit dat programma dan ?

- Druk CTRL + N .. een knipperende placemark verschijnt in het midden van je scherm
- Verschuif deze eventueel naar de preciese plek
- Druk op Advanced
- Druk op het tabblad location
- Kopieer eventueel eerst de longtitude achter de latitude gescheiden met een komma __°__'__.__"N , __°__'__.__"W (N/Z | O/W )
- kopieer de locatie en verspreid je vondst

Dat zoeken werkt voor geen meter ... HELP ?

Standaard zoekt GE in Amerika, of ongeveer in de buurt waar je bent. maar dit gaat niet perfect.
Maar zoek je nou naar een plaats binnen nederland dan kan je het beste zoeken op '''naam, netherlands'''
op die manier kom je zelfs in één keer in Zuna* (ruim 300 inwoners) terecht

Maar hoe kom ik nou op een andere wijze aan een gps positie ?

Probeer het eens met Maporama

Zijn er nog meer leuke dingen te doen dan

Indien men iets gevonden heeft kan men niet enkel de locaties kopieeren, je kan een placemark namelijk ook opslaan en deze op een andere computer laden

dit werkt ook andersom , er zijn via keyhole (keyhole is overgenomen door google) allerlei leuke dingen te downloaden veel staan al standaard in GE via de keyhole community layer maar behalve plekjes is het ook mogelijk om plaatjes , al dan niet dynamisch, 'bovenop' GE te laden .. denk hierbij aan de actuele radarbeelden of een high resolutie plaatje van iets wat (nog) niet zo scherp is (bijv het bekende hotel in dubay, of area51)

ook aardig , GPX en LOC bestanden zijn in te lezen, deze worden vaak gebruikt binnen GPS communities denk bijvoorbeeld aan gpstrack.nl waarvan alle routes binnen Google Earth te laden zijn let op deze bestanden via het open menu , niet via explorer openen.

Maar dat is alles , sateliet beelden van bovenaf bekijken ?

Nope, je kan ook gebruik maken van Tilt Down, dit is de rechterschuifbalk en bijhorend plus en minus knopje
waardoor je schuin kan kijken en alle bergen in relief ziet (nee niet de holterberg)

Nou eindelijk alles ?

Nope, ook standaard van veel grote steden (denk Amerika) zijn er vele grote gebouwen opgenomen en deze zijn via dezelfde Tilt zeer duidelijk te zien , zet hiervoor het buildings vinkje aan.

In de professionele (maar helaas betaalde) versie van GE is het mogelijk om zelf gebouwen te maken, dus mogelijk is er nog een rijke nederlander met veel tijd en energie die al neerlands pracht digitaal namaakt.

Ik verveel me ?

Misschien is het Fok! Random Google Earth Plek Spel iets voor jou !
Zoom helemaal uit , klik de aarde aan, sleep krachtig opzij (.. naar boven of diagonaal ) en laat los.
als het goed is zal je aarde nu een tijd ronddraaien, wacht x seconden totdat je een groene veeg langs ziet komen en klik om de aarde te stoppen.
zoom nu in en kijk of er er redelijk hoog resolutie beeld in de buurt is , of zoom gewoon zo ver mogelijk in en kijk in een kleine omtrek wat er voor mooie, grappige, leuke, indrukwekkende, .... ,... dingen te ontdekken zijn.

Hier kun je mooie vondsten kwijt.

Zijn dit live beelden ?

Nee, sterker nog sommige foto's zijn zelfs bijna 3 jaar oud, maar anderen zijn vrij recent.

Wat een prutsprogramma, ik wil gewoon scherpe foto's van nederland ?

Dit zijn sateliet beelden en hopelijk hoeven we niet te lang te wachten op heldere beelden
desalniettemin de collega's

luchtfoto's via
terradesk

sateliet via
nasa world wind (of via sourceforge)
microsoft virtual earth

Wat een prutsprogramma, ik zie alleen een witte aardbol ?

Probeer eens via preferences de weergave in te stellen op Direct3d in plaats van DirectX

en waar heb je die OP verstopt ?
hier

Ik heb geen zin om te klikken op die link naar het verzamelplekje voordat ik drie mooie voorbeelden gezien heb !

Goed idee dat maakt de OP ook wat mooier
1)

2

3
pi_41692590
Game on!
  zondag 10 september 2006 @ 23:15:21 #3
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_41692678
tvp
Echt puik dat je nu heel NL kan zien
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_41692688
Sinds wanneer is er meer beeldmateriaal? Ik heb vorige week mn eigen huis opgezocht, en was het vaag, nu ik dit zie is het goed (ik heb beter gezien, maar toch)
  zondag 10 september 2006 @ 23:18:04 #5
131729 jna
Je lul hangt uit je broek
pi_41692782
Toch is Den Haag nog het beste
Jawel, je keek.
pi_41692839
zo gaaf, even tvp omdat ik morgen op eigen pc zit en dan eens kan gaan checken hoe mijn krib eruit ziet volgens google
pi_41693359
Ziet er een stuk beter uit nu, mijn huisje staat er redelijk duidelijk op!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  Donald Duck held zondag 10 september 2006 @ 23:38:04 #8
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_41693516
te vantastisch programma
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_41694364
Wow, mijn huis in Utrecht staat er nu ook haarscherp op! Ik kan de auto herkennen die er al tijden voor de deur staat! Foto is aan de stand van de zon te zien ergens in de ochtend genomen, en ik was thuis want ik kan gewoon mijn raam open zien staan! Dat kan ook wel want aan de leegheid op bijv de oude gracht te zien is de foto op een zondag gemaakt, of het is nog erg vroeg.

De foto is zo scherp dat ik kan zien wat er in het Beatrix theater vlakbij speelt: mama mia the musical! En die is er al een flinke tijd niet meer. Er staat (c) 2006 onder de foto, maar de foto is dus in 2005 gemaakt. Er staan ook nog huizen op die in 2005 gesloopt zijn, bij de damstraat tegenover de albert hein...
Unox, the worst operating system.
pi_41694718
Kan je de code geven zodat ik kan zien waar het precies is?
pi_41694902
Omgeving Utrecht Centraal Station zeg maar, aan de jaarbeurszijde. Het Beatrix theater met de poster van Mama Mia is op 52° 5'17.39"N en 5° 6'26.76"E.

De huizen die inmiddels al gesloopt zijn staan op 52° 5'31.60"N en 5° 6'13.31"E.
Unox, the worst operating system.
pi_41694984
quote:
Op maandag 11 september 2006 00:03 schreef Schorpioen het volgende:
Wow, mijn huis in Utrecht staat er nu ook haarscherp op! Ik kan de auto herkennen die er al tijden voor de deur staat! Foto is aan de stand van de zon te zien ergens in de ochtend genomen, en ik was thuis want ik kan gewoon mijn raam open zien staan! Dat kan ook wel want aan de leegheid op bijv de oude gracht te zien is de foto op een zondag gemaakt, of het is nog erg vroeg.
De foto's van Utrecht zijn op een woensdagochtend gemaakt, want bij ons staat de vuilnisbak buiten en in dezelfde straat nog meer. Aan de kleur van de bomen (pril groen, sommige nog kalig) is te zien dat het ergens eind april geweest moet zijn. En omdat een rij populieren al gekapt is en de nieuwe boompjes net geplant zijn, is de foto uit 2005.
Ik gok op woensdag 27 april 2005.
It's not a lie, if you believe
pi_41695235
Wat is dit eigenlijk? 51°59'26.84"N 5° 3'23.47"E
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  maandag 11 september 2006 @ 01:01:35 #14
67385 ROG
Go on, say it.
pi_41695602
quote:
Op maandag 11 september 2006 00:42 schreef Vava het volgende:
Wat is dit eigenlijk? 51°59'26.84"N 5° 3'23.47"E
Militair terrein.
pi_41695670
quote:
Op maandag 11 september 2006 00:42 schreef Vava het volgende:
Wat is dit eigenlijk? 51°59'26.84"N 5° 3'23.47"E
Na wat creatief gegoogle kom ik op de "Defensie Pijpleiding Organisatie" van de Koninklijke Luchtmacht.

http://www.luchtmacht.nl/dpo/
Unox, the worst operating system.
pi_41695694
Zo zie je maar dat die censuur geen ruk uitmaakt; je interesse wordt er alleen door geprikkeld en dmv google vind je zo wat er precies zit.
Unox, the worst operating system.
pi_41695816
quote:
Op maandag 11 september 2006 01:04 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Na wat creatief gegoogle kom ik op de "Defensie Pijpleiding Organisatie" van de Koninklijke Luchtmacht.

http://www.luchtmacht.nl/dpo/


Het hoofdkantoor in Noordwijk ben ik dan ook al tegengekomen

Dit soort dingen wekken inderdaad nieuwsgierigheid op!
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_41695920
Oeps, hier was dus al een topic over....

Ik had al een topic geopend omdat NL nu veel duidelijker was... Staat jou huis al op Google Earth?
pi_41696002
Hoe zit het dan met de kerncentrale in Borsele, die staat er toch erg duidelijk op, 51°25'56.56"N 3°43'1.04"E

Ik ben nu aan het zoeken naar Covra, opslagplaats voor radioactief afval maar kan het vooralsnog niet vinden.

-edit-

misschien is het dit: 51°26'56.93"N 3°36'6.66"E

[ Bericht 15% gewijzigd door Vava op 11-09-2006 01:32:12 ]
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_41696355
quote:
Op maandag 11 september 2006 01:23 schreef Vava het volgende:
Hoe zit het dan met de kerncentrale in Borsele, die staat er toch erg duidelijk op, 51°25'56.56"N 3°43'1.04"E

Ik ben nu aan het zoeken naar Covra, opslagplaats voor radioactief afval maar kan het vooralsnog niet vinden.

-edit-

misschien is het dit: 51°26'56.93"N 3°36'6.66"E
Nee, daar zit (oa) Petroplus, een oliemaatschappij.

Covra zit hier: 51°26'44.37"N 3°43'42.09"E en het is niet gecensureerd.

Adres staat gewoon op hun site, inclusief kaartje.
Unox, the worst operating system.
pi_41696512
quote:
Op maandag 11 september 2006 01:46 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Nee, daar zit (oa) Petroplus, een oliemaatschappij.

Covra zit hier: 51°26'44.37"N 3°43'42.09"E en het is niet gecensureerd.

Adres staat gewoon op hun site, inclusief kaartje.
Ah thanks! Maar hoe zoek je dan op adres? Ik heb wel het adres ingetypt in de zoekregel maar dan werd er niks gevonden. Ik had het ingetypt als: "1 straatnaam, plaats, land" en ook geprobeerd met eerst de straatnaam en dan nummer.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_41696545
Ik heb gewoon naar het kaartje gekeken, de Spanjeweg staat er niet op in GE maar het is vrij duidelijk te zien: http://www.covra-nv.nl/800x600/images/route2.jpg
Unox, the worst operating system.
pi_41696597
quote:
Op maandag 11 september 2006 00:03 schreef Schorpioen het volgende:
De foto is zo scherp dat ik kan zien wat er in het Beatrix theater vlakbij speelt: mama mia the musical! En die is er al een flinke tijd niet meer. Er staat (c) 2006 onder de foto, maar de foto is dus in 2005 gemaakt. Er staan ook nog huizen op die in 2005 gesloopt zijn, bij de damstraat tegenover de albert hein...
Dat van die huizen wijst je naar 2005, Mama Mia niet aangezien dat in het begin van 2006 nog speelde.

Thuis ga ik ook mijn huis opzoeken
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_41696646
quote:
Op maandag 11 september 2006 02:06 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat van die huizen wijst je naar 2005, Mama Mia niet aangezien dat in het begin van 2006 nog speelde.
Ja, tot 11 februari 2006 om precies te zijn, maar toen waren de bomen nog niet groen.
Unox, the worst operating system.
pi_41696669
quote:
Op maandag 11 september 2006 02:03 schreef Schorpioen het volgende:
Ik heb gewoon naar het kaartje gekeken, de Spanjeweg staat er niet op in GE maar het is vrij duidelijk te zien: http://www.covra-nv.nl/800x600/images/route2.jpg
Ah ik verwachtte geen kaartje en zocht dus ook niet verder
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')