abonnement Unibet Coolblue
pi_41588423
Laat ik bij het begin beginnen. Vanaf 16 september heb ik een woning (huur), onder een schuin dak. Het is bij de middelste dakkapel.

Maar ik heb nu al twee van de drie sleutels gekregen om te gaan behangen e.d. Want de elektriciën had het behang stukgemaakt om een leiding te leggen, en het zat daar minstens 6 lagen dik.

Repareren kon dus eigenlijk niet. Dus waar ben ik mee begonnen: het oude behang weghalen. Immers staat in het huurcontract dat het vervangen van het behang mijn taak is, niet die van de woningbouw. Daarbij bleek er ook een dunne (halve millimeter?) soort plamuurlaag op te zitten, met roze verf met bloemetjes. Die kwam voor driekwart met het behang mee, de rest heb ik met het plamuurmes ook weggekrabd. Het resultaat:

Prachtig nietwaar? Nog even de gaatjes opvullen... Maar dan krijg je geen mooie aansluiting met de plek waar nog wel 6 lagen behang zitten, inclusief tien lagen krijtachtige afgevende verf bovenop. Dus ben ik begonnen met de tweede muur, de schuine. En daar ging het mis.

Want verrassing: daar zit de stuclaag niet overal stevig op vast. Het lijkt wel alsof er gestuct is op een plaat die bestaat uit een mengsel van riet en cement:

Oja, met dat brok stucwerk wat daar mist, kwam ook nog een hoop zwart gruis/stof mee.

Nu durf ik even niet meer verder te gaan. De Duitse wet zegt: als je zelf moet behangen, dan houdt dat in dat je (indien nodig) het behang eraf haalt, gaatjes met plamuur vult, nieuw behang opplakt en dat eventueel verft. Al het andere moet de verhuurder doen.

Nu is dus mijn vraag: wat moet hier gebeuren? Kun je zoiets nog zelf gemakkelijk met wat plamuur opvullen, of is dat geen oplossing en zijn er ingrijpender maatregelen nodig?
pi_41588522
Nee, dit kun je niet met plamuur opvullen, dat moet gestukadoord worden. Dat kun je eigenlijk niet zelf, en zeker bij een huurwoning is dat iets wat voor de verhuurder komt. Overleg eens met de verhuurder?
pi_41588773
Dank je wel!

Verder neem ik maar even aan dat het niet normaal is dat zoiets gebeurt als je voorzichtig het behang loshaalt, en dat het dus ook geen eigen-schuld zelfveroorzaakte schade o.i.d. is.

Goed, dan kan ik dus morgen weer bij de woningbouw langs om te gaan zeuren.
pi_41588857
zoiets had ik ook in mijn vroegere flatje
ff woningstichting gebeld en die kwamen alles netjes stuccen
pies on joe toe
  Redactie Frontpage donderdag 7 september 2006 @ 17:19:10 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_41588935
Ik heb hetzelfde probleem gehad, met mjn koopwoning.

Advies: behang loshalen met stoomapparaat. Dan de verhuurder de muren op komen laten knappen. Die zal het moeten laten stuc'en. Als dat klaar is heb je strakke verse muren.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_41589845
quote:
Op donderdag 7 september 2006 17:19 schreef Innisdemon het volgende:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, met mjn koopwoning.

Advies: behang loshalen met stoomapparaat. Dan de verhuurder de muren op komen laten knappen. Die zal het moeten laten stuc'en. Als dat klaar is heb je strakke verse muren.
Behangafweek is een stuk makkelijker, behangafstomers zijn ouderwets en je bent ook nog eens tien keer zoveel tijd kwijt.

Behangafweek verkopen ze bij iedere bouwmarkt (Perfax)
pi_41596374
Afstomen of kletsnat maken, dat durfde ik niet, omdat ik bang was dat het stucwerk dan ook zacht zou worden. Sowieso zat het meeste van het behang voor geen meter vast en ging het er droog ook zo af. Helaas is de stuclaag op sommige plaatsen ook wat gammel zodat er dan stukjes meekwamen.

Maar goed. Intussen ben ik er nog eens wezen kijken met een kennis. Die zei dat het allemaal wel meeviel (het gat op de foto is hoogstens 10x10 cm). Gewoon wat gips erin, de achtergebleven restjes (flinterdun) behang laten zitten, en dan een nieuw behangetje erop. Hij zei dat hij en zijn vrouw wel ervaring met dat soort dingen hadden.

Dat ga ik dus eerst maar eens proberen, hoe moreel verwerpelijk die methode misschien ook is. Als bij het behangen de hele stuclaag naar beneden komt, dan kan alsnog de stucadoor komen. Maar als het goed gaat, dan laat ik het er mooi bij zitten. Het is toch maar voor een paar jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2006 21:28:30 ]
  vrijdag 8 september 2006 @ 02:19:57 #8
129586 klara12
fly with the wind
pi_41606179
Ik heb het zelfde gehad in mijn werkkamer. Vervelende huisbaas die niks doet. Ik heb er vliesbehang van de Praxis overheen geplakt. En dat geverfd en het ziet er tiptop uit.
pi_41609423
quote:
Op donderdag 7 september 2006 17:52 schreef Conflict het volgende:

[..]

Behangafweek is een stuk makkelijker, behangafstomers zijn ouderwets en je bent ook nog eens tien keer zoveel tijd kwijt.

Behangafweek verkopen ze bij iedere bouwmarkt (Perfax)
Dit ben ik niet met je eens... Ik ben zowel met afstoomapparaten en afweek in de weer geweest en afstomen gaat stukken makkelijker dan afweek. (Het hangt ook van de ondergrond af maar stomen is nog steeds beter dan afweken...)
pi_41611080
Je muur is nat. Ik zou er werk van maken en de woningbouw inschakelen, die moeten het immers laten repareren.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_41633374
De muur is gelukkig niet nat Ja, ik ben er ook al eens na een middag regen geweest. Maar de muur is wel oud, tenminste 51 jaar. Ook is hij al eens gerepareerd, een heel stuk van het stucwerk is al eens bijgewerkt. Daar zit ook maar één laag behang op, en niet zes.
De plekken waar ik nu een probleem had, zaten onder die zes lagen behang. Het kan dus best dat er in die 51 jaar een keer lekkage is geweest, die het stucwerk plaatselijk heeft omgezet in zand.

Vanmiddag ben ik dus aan het plamuren(?) geweest. Eigenlijk is dat best wel leuk om te doen Morgen moet dat spul uitgehard zijn, ik ben benieuwd hoe het dan eruit ziet... Als het enigszins acceptabel is zal ik ook wel een fotootje hier plaatsen.

EDIT en OT: Nog leuk om te vermelden is volgende clausule uit het huurcontract: "Das Anbringen einer Satellitenanlage ist ausdrücklich untersagt." Interessante manier om bepaalde doelgroepen te weren.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2006 23:31:20 ]
  vrijdag 8 september 2006 @ 23:28:41 #12
134697 Bergie88
Plan Do Check Act
pi_41633747
Gewoon bij de dichtsbijzijnde bouwmarkt een baaltje rodband van 8 euro kopen en het netjes afwerken met een strijker.
Dit is heel eenvoudig en kan iedere persoon met twee linkerhanden. En anders kan je het natuurlijk ook door de woningverhuurder laten doen alleen kost dit meestal meer energie en moeite dan dat je het zelf ff doet. Mischien heb je anders nog een handig iemand in de familie die het ff oplost voor je.
pi_41633802
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 23:28 schreef Bergie88 het volgende:
Gewoon bij de dichtsbijzijnde bouwmarkt een baaltje rodband van 8 euro kopen en het netjes afwerken met een strijker.
Dit is heel eenvoudig en kan iedere persoon met twee linkerhanden. En anders kan je het natuurlijk ook door de woningverhuurder laten doen alleen kost dit meestal meer energie en moeite dan dat je het zelf ff doet. Mischien heb je anders nog een handig iemand in de familie die het ff oplost voor je.
Even zelf stucen?
Er zijn weinig klussen waar ik zelf niet aan zou beginnen en lekker laten doen, maar dit is er zeker een van.
  vrijdag 8 september 2006 @ 23:37:58 #14
134697 Bergie88
Plan Do Check Act
pi_41634142
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 23:30 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Even zelf stucen?
Er zijn weinig klussen waar ik zelf niet aan zou beginnen en lekker laten doen, maar dit is er zeker een van.
Als je het goed aanmengt en niet te dun maakt is het heel eenvoudig om te doen
pi_41649122
Gisteren ben ik dus eerst naar de bouwmarkt geweest. Daar heb ik het volgende aangeschaft:

Lekker papje roeren, en dan vervolgens in het gat smeren. De foto hieronder laat het resultaat zien. Het was vanochtend al wel hard, maar gezien de kleur lijkt me dat het toch eerst nog verder moet drogen.


En op een andere plek moest nog meer gebeuren, zo bleek. Het stuk linksboven had ik gister dus al gedaan. Voor het stuk onder had ik geen tijd (en licht) meer, dus dat moest vanochtend nog.


Ook zat er op de muur die wel stevig was, nog iets geks, een of ander iets dat onder een plamuurlaag was verborgen. Die plamuurlaag stak echter een paar millimeter uit de muur, had een hele onregelmatige vorm en zat muurvast. Dus heb ik daar maar het volgende van gemaakt:

Je gaat dat natuurlijk wel zien, maar liever een recht vierkant (ja, netjes met de waterpas, behalve de rechterkant die dus een beetje scheef is) dat uitsteekt dan een of andere vreemd-vormige bobbel.

Bij de WC heb ik ook nog een interessante ontdekking gedaan. Namelijk dat WC-papier ook vergeelt. Eigenlijk ook geen wonder - in de brievenbus lagen nog wat foldertjes uit april


Maar het is dus gelukt! Alle gaatjes zijn nu opgevuld, en het lijkt nog stevig genoeg te worden ook.
Nu hoop ik maar dat het allemaal goed gaat als het behang erop komt.

O ja, van jullie tips heb ik dus niet zo hard gebruik gemaakt, maar toch bedankt!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2006 23:16:11 (Typvaut) ]
  zaterdag 9 september 2006 @ 18:45:30 #16
134697 Bergie88
Plan Do Check Act
pi_41653426
Het ziet er netjes uit
  zaterdag 9 september 2006 @ 19:26:06 #17
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_41654658
quote:
Op donderdag 7 september 2006 17:52 schreef Conflict het volgende:
Behangafweek is een stuk makkelijker
Ja, dat werkt ook zo goed bij een muur die al meerdere verflagen heeft.
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
pi_41655081
ik zou een slechte muur sierpleisteren
pies on joe toe
pi_41848653
Met het behangen is alles goedgegaan.

Nu alleen nog het verven. Dat gaat niet zo geweldig. Het plafond is niet behangen, maar volgens mij alleen met veegvast geverfd. Gewone muurverf erop doen werkt dus niet, alles bladdert dan meteen eraf Volgens de Karwei-website moet ik het plafond dus eerst schoonmaken, dan moet er fixeer-spul op en dan kan er geverfd worden. Joepie

En dan is er nog een tweede kamer. Hopelijk zit daar op de muur niet ook veegvast, maar iets beters zodat ik er daar wel meteen overheen kan schilderen...
  vrijdag 15 september 2006 @ 23:11:43 #20
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_41849306
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 22:52 schreef Igen het volgende:
Nu alleen nog het verven. Dat gaat niet zo geweldig. Het plafond is niet behangen, maar volgens mij alleen met veegvast geverfd. Gewone muurverf erop doen werkt dus niet, alles bladdert dan meteen eraf Volgens de Karwei-website moet ik het plafond dus eerst schoonmaken, dan moet er fixeer-spul op en dan kan er geverfd worden. Joepie
Daarom eerst altijd de veegvast-test doen: met een natte doek stevig over het plafond wrijven. Als het wit afgeeft op de doek is het veegvast.
Goedkoopst is dan weer met veegvast er overheen. (als je tenminste nog niet eerst met latex hebt zitten klooien)
Best duur is de hele boel met isoleertroep te behandelen en dan te latexen.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  vrijdag 15 september 2006 @ 23:25:00 #21
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_41849742
Je kan ook een heel ouderwetse (maar wel effectieve) methode gebruiken: je plafond behangen. Hier wordt "rouwfase" (of hoe je dat dan ook mag schrijven) behang voor gebruikt en dat kan je (als alles droog is uiteraard) keurig schilderen met latex. Je moet natuurlijk wel een beetje handig zijn om zoiets voor elkaar te krijgen, maar "oudere mensen" kennen de trucjes misschien nog wel van vroeger. Mijn ouders wisten op deze manier in ieder geval mijn plafonnetje heel keurig te restaureren op deze manier!

Edit: je merkt zelf al op dat het "niet behangen is" - dus je was al bekend met het idee....
(eerst lezen, dan pas typen, Phoen! )
The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
pi_41849792
Is dat dat dikke behang met stukjes hout voor de structuur?
  vrijdag 15 september 2006 @ 23:28:30 #23
15069 Phoenixx
Handle with care
pi_41849861
Volgens mij was het juist heel dun, maar dat van die struktuur klinkt dan wel weer bekend. 't Is alweer een paar jaar geleden dus ik kan het me niet zo goed meer herinneren. Ik weet nog wel dat het tamelijk goedkoop behang was!
The toes you step on today might be connected to the ass you’re going to kiss tomorrow...
  zaterdag 16 september 2006 @ 03:46:42 #24
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_41854804
Rauhfaserbehang? Een dikke papierlaag met daarop houtstukjes en dan een dun papiervelletje erover, bedoel je waarschijnlijk. Dat hing vroeger aan het plafond van mijn kamer, dus ik denk dat dat wel een toepassing is.
pi_41871928
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 23:11 schreef Dromer het volgende:

[..]

Daarom eerst altijd de veegvast-test doen: met een natte doek stevig over het plafond wrijven. Als het wit afgeeft op de doek is het veegvast.
Goedkoopst is dan weer met veegvast er overheen. (als je tenminste nog niet eerst met latex hebt zitten klooien)
Best duur is de hele boel met isoleertroep te behandelen en dan te latexen.
Het plafond heb ik voorzichtig met een lakrollertje geverfd. Omdat die maar 10 cm breed is, gaat dat niet bepaald snel, maar het werkt wel
Voor de rest moet ik dan maar op zoek naar een winkel die nog veegvast verkoopt. De twee bouwmarkten waar ik tot nu toe was i.i.g. niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')