abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 september 2006 @ 11:33:00 #1
15869 gr8w8
Better by design.
pi_41510388
In de mailbox, een open brief van een docent na het openingscollege. De naam en de studie heb ik weggehaald, leek me wel zo netjes.
quote:
Diepe schaamte bekroop mij gisteren tijdens het openingscollege. In het achterste gedeelte van de collegezaal zaten velen, die kennelijk geen enkele fatsoensnorm meer hebben. Je luistert naar de spreker of niet maar houdt in ieder geval je mond, ook als het verhaal niet boeit. Plaatsvervangende schaamte voor het gebrek aan respect voor de decaan, die de facultaire gemeenschap toespreekt en voor de toehoorders, die willen luisteren. Ik heb het openingscollege als een facultaire wanvertoning ervaren.

Ik voelde me gisteren onmachtig om tijdens het college op gepaste wijze op te treden tegen dit onacceptabel gedrag (dat gevoel zal ik niet alleen gehad hebben). We kunnen het onszelf aanrekenen dat (mede) toehoorders dit wangedrag vertonen.

Voor het gemak neem ik aan dat het grootste deel van de velen, die zich hebben misdragen (1e-jaars?) studenten waren. Dat wordt nog wat tijdens de hoorcolleges. Ik wil op iedereen een beroep doen om deze studenten op hun gedrag aan te spreken. Dit wangedrag kan niet worden
getolereerd (na het openingscollege zouden ze een verkeerde indruk kunnen hebben gekregen). Kennelijk moet naast het idee van de klasse-indeling in het w.o. ook het idee van fatsoen worden gecorrigeerd bij studenten.

Docent.
Zo te lezen loopt het gewoon de spuigaten uit. Ik heb ook heel wat college's gevolgd en daar zaten ook wel eens wat kwebbelaars tussen. Gelukkig nooit zoveel dat een blik of een kort woordje van de docent of medestudenten geen wonderen deed. Wat korte opmerkingen naar elkaar moet kunnen, maar dat is het probleem ook niet. Of je gaat gewoon voortijdig koffie drinken, maar laat de rest gewoon genieten van de al dan niet energieke verteller een paar meter voor je.

Is het echt zo droevig tegenwoordig gesteld met de studenten? Dat ze zowel hun fatsoen niet meer kunnen houden en nog erger, het ook als normaal beschouwen? Waar ligt dit aan?
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_41510659
Volgens mij zijn dit metname 1ejaars jongentjes die nog op en neer naar huis gaan en denken dat ze op de middelbareschool zitten, had ik in het begin van mn eerste jaar ook veel last van...
ik ben sowieso da bomb
  dinsdag 5 september 2006 @ 11:50:04 #3
15869 gr8w8
Better by design.
pi_41510864
Tja, dat is niks nieuws. Tuurlijk zijn er altidj wel wat. Maar is het nu zo erg aan het worden dan, waar ligt het verschil met een paar jaar terug? Die docent is echt niet de minste, die zal echt niet snel de handdoek in de ring gooien. Is er echt wat mis met het huidige middelbaar onderwijs?
Welkom bij de V&D der webfora.
  dinsdag 5 september 2006 @ 11:57:02 #4
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_41511078
Zo; dat is wel heel erg triest...
Hoewel mijn ervaringen in het VO met VWO-ers juist erg positief zijn; wat motivatie en instelling betreft. (ben bevoegd 2e graads; bijna 1e graads docent)
Dat je moet wennen aan de droogte van de stof en de uitleg op universiteiten okay; maar dat soort kleuters dienen zich wel te gedragen in een collegezaal; het moet toch niet zover komen dat ook op Universiteiten leerlingen uit de les verwijderd dienen te worden...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  dinsdag 5 september 2006 @ 12:03:24 #5
14843 Merkowitz
Loismustdie@yahoo.com
pi_41511269
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:50 schreef gr8w8 het volgende:
Tja, dat is niks nieuws. Tuurlijk zijn er altidj wel wat. Maar is het nu zo erg aan het worden dan, waar ligt het verschil met een paar jaar terug? Die docent is echt niet de minste, die zal echt niet snel de handdoek in de ring gooien. Is er echt wat mis met het huidige middelbaar onderwijs?
Dat is gewoon de algehele normvervaging die plaatsvindt in Nederland. Ik denk dat het probleem niet zozeer ligt bij het middelbaar onderwijs maar meer ligt bij de opvoeding van jongs af aan. Respect tonen is er niet meer bij bij de hedendaagse jeugd. Dat is niet cool, daar dwing je geen respect mee af bij je 12-jarige homeboys.

Ingaan tegen elke vorm van autoriteit is hip. En de ouders zien het misschien voor een deel niet of weigeren in te grijpen. Daarnaast worden jongeren steeds meer gebombardeerd met snelle hap. De aandacht ergens voor langere tijd bijhouden is er niet meer bij.

Ik weet niet of dit een slecht iets is. Het onderwijs zou ook een kritisch naar zichzelf moeten kijken en meegaan met de ontwikkelingen in de maatschappij. Er zijn meer manieren om iemand iets te leren dan een stoffig hoorcollege van 2x 50 minuten.

Ik heb de oplossing niet in pacht helaas en ik heb zelf 9 jaar geleden ook in de collegebanken plaatsgenomen. Toen waren er ook al studenten die het nodig vonden om na meerdere opmerkingen toch gewoon door te gaan met ouwehoeren. Het zal nu wel meer worden aangezien de jeugd denkt dat alles maar moet kunnen. Tsja wat doe je eraan?
Stewie Griffin: Jo-LENE! I have an army to raise and I must get to Managua at once! I require a window seat and an in-flight Happy Meal. BUT NO PICKLES! OH, GOD HELP YOU IF I FIND PICKLES!
pi_41511475
Laat die docenten maar eerst eens de hand in eigen boezem steken. Je mag blij zijn als iets een keer geregeld is, het is altijd "daar ga ik niet over". Want ja, onderzoek schijnt voor de studenten te gaan. Onderwijs heeft echt niet alleen te lijden onder de desinteresse van sommige studenten hoor. Ook veel universitair docenten, professors etc. lijken colleges geven maar een noodzakelijk kwaad te vinden.

Verder heeft de docent op zich wel gelijk natuurlijk, een beetje vrijheid hoort erbij op de uni, maar dat kan alleen bestaan bij gratie van een beetje normaal fatsoen en normale omgangsvormen. En ik ben ook soms wel eens te lui om al te veel uit te voeren tijdens een college, maar daarvoor hoef je het nog niet voor anderen te verstoren. Buiten dat kun je natuurlijk nog altijd bij veel colleges wegblijven; dan kun je pas echt wat voor jezelf doen als je daar behoefte aan hebt.

Ook heb ik eens keihard moeten lachen om een zeer ongepaste maar humorvolle brief van de faculteitsdirecteur. (Die ik hier maar niet zal plaatsen nee.)
[KNE]-Mod
pi_41519824
Klinkt als HBO dit...
  dinsdag 5 september 2006 @ 16:53:35 #8
15869 gr8w8
Better by design.
pi_41519886
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 16:51 schreef Repeat het volgende:
Klinkt als HBO dit...
Goed lezen. W.O. dus.
Welkom bij de V&D der webfora.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')