abonnement Unibet Coolblue
pi_41449286
Hier is mijn showcase van de Franse alpen.
Alhoewel het wel foto's zijn die op vakantie zijn genomen heb ik getracht geen 'standaard vakantiekiekjes' te maken. Vandaar ook de showcase...
Ik hoop dat het me een beetje gelukt ik om de schoonheid van de omgeving daar weer te geven.
Commentaar en tips zijn altijd welkom.
Ik heb zelf al gemerkt dat de sneeuw er erg uitgebeten uitziet als er ook veel groen op de foto staat... Als iemand tips heeft om dat te veranderen, graag.

1:


2:


3:


4:


5:


6:
pi_41449443
Nette foto's.
Erg nette foto's, vooral 1 en 2.
De laatste vind ik net iets te flets.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_41449603
Foto 1 is echt prachtig
  zondag 3 september 2006 @ 16:15:10 #4
99453 Mitä_kuuluu
Vittu saatana perkele
pi_41453408
Nice pics... je kunt er zo anzichtskaarten van laten drukken!

Leuk effect heeft nr. 4, wat waren je instellingen?
"An expert is one who knows more and more about less and less until he knows absolutely everything about nothing."
  zondag 3 september 2006 @ 17:57:15 #5
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_41456176
#1 mooie foto, jammer dat de sneeuw net iets uitgebeten is inderdaad
#2 ook mooie foto, beetje standaard, maar is niks mis mee
#3 goeie compositie, en boeiend om naar te kijken, ik vind dit de mooiste foto van de serie
#4 geinig effect alleen is t water nu veels te overbelicht door de langere sluitertijd, je zou dan eigenlijk een grijsfilter moeten gebruiken voor het mooiste effect
#5 mooie foto, weinig op aan te merken
#6 hier is de sneeuw ook erg uitgebeten, jammer
pi_41458249
Bedankt voor alle reacties!

Dat probleem van die uitgebeten sneeuw komt op veel van mijn foto's voor.
Ik heb zitten spelen met de instellingen auto, de voorgeprogrammeerde 'landscape' stand en zelf zitten 'rommelen' met het diafragma, maar allen hebben dit probleem.
Op de LCD was dit probleem niet zichtbaar (of niet goed op gelet).
Heb misschien de verkeerde focus gedaan ofzo...
Iemand een idee waardoor dit komt? Kan op verzoek wel exif info geven als iemand daar wat mee kan?

Foto 4 (het stroompje) heb ik meerdere foto's van met veschillende sluitertijden. Deze was, ondanks de overbelichting de mooiste. Als de sluitertijd korter wordt verlies je het 'glazige' effect wat ik juist mooi aan deze foto vind.

Hier is overigens de EXIF van die foto.
  zondag 3 september 2006 @ 20:21:55 #7
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_41459944
quote:
Op zondag 3 september 2006 19:23 schreef Werewolf het volgende:
Bedankt voor alle reacties!

Dat probleem van die uitgebeten sneeuw komt op veel van mijn foto's voor.
Ik heb zitten spelen met de instellingen auto, de voorgeprogrammeerde 'landscape' stand en zelf zitten 'rommelen' met het diafragma, maar allen hebben dit probleem.
Op de LCD was dit probleem niet zichtbaar (of niet goed op gelet).
Heb misschien de verkeerde focus gedaan ofzo...
Iemand een idee waardoor dit komt? Kan op verzoek wel exif info geven als iemand daar wat mee kan?

Foto 4 (het stroompje) heb ik meerdere foto's van met veschillende sluitertijden. Deze was, ondanks de overbelichting de mooiste. Als de sluitertijd korter wordt verlies je het 'glazige' effect wat ik juist mooi aan deze foto vind.

Hier is overigens de EXIF van die foto.
[afbeelding]
Ik vind het persoonlijk nauwelijks strorend. Mooie foto's. Uitgebeten sneeuw komt door overbelichting. Sneeuw is extreem licht, groen is vrij donker. Je camera kan maar een aantal stappen (stops) licht overbruggen. M.a.w: ten opzichte van elkaar is het groen te donker of de sneeuw te licht. De camera heeft met instellen voor het groen gekozen, het sneeuw valt dan buiten het bereik. Je kunt de foto onderbelichten. De sneeuw wordt dan beter, het groen waarschijnlijk te donker.

Het diafragma veranderen werkte waarschijnlijk niet, omdat de camera de sluitertijd dan zelf weer aanpast.

Je hebt gradatiefilters. Deze zijn grijs van boven en houden daar dus licht tegen. Dan is waarschijnlijk de sneeuw wel goed, zonder dat het tenkoste gaat van het groen. Ik zie dat je een compactcamera hebt, dan werkt het niet.
I am a black hole shitting into the void
pi_41490831
quote:
Op zondag 3 september 2006 20:21 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Ik vind het persoonlijk nauwelijks strorend. Mooie foto's. Uitgebeten sneeuw komt door overbelichting. Sneeuw is extreem licht, groen is vrij donker. Je camera kan maar een aantal stappen (stops) licht overbruggen. M.a.w: ten opzichte van elkaar is het groen te donker of de sneeuw te licht. De camera heeft met instellen voor het groen gekozen, het sneeuw valt dan buiten het bereik. Je kunt de foto onderbelichten. De sneeuw wordt dan beter, het groen waarschijnlijk te donker.

Het diafragma veranderen werkte waarschijnlijk niet, omdat de camera de sluitertijd dan zelf weer aanpast.

Je hebt gradatiefilters. Deze zijn grijs van boven en houden daar dus licht tegen. Dan is waarschijnlijk de sneeuw wel goed, zonder dat het tenkoste gaat van het groen. Ik zie dat je een compactcamera hebt, dan werkt het niet.
Ik vind het redelijk storend, omdat ik weet hoe het IRL was...
Kan ik hem (een volgende keer) niet onderbelichten en naderhand met fotobewerking de schaduwen 'optrekken' of wordt dat niet mooi? Het moet er niet "geshopt" uit gaan zien.

Ben al aan het sparen voor een EOS
pi_41498394
Mooie platen, vooral 1 en 2. Bij de andere heb je inderdaad de problemen die Gimmick al noemde.


Staar je niet te blind op de EOS. Ik woon in de franse alpen en héb een EOS en loop nog steeds tegen hetzelfde probleem aan. Met een DSLR blijft het er in principe net zo uitgebeten uit zien vanwege het grote verschil in licht. Maarrrr.... je hebt dan natuurlijk wel de mogelijkheid om er (grijs)filters voor te zetten óf het in RAW te fotograferen en dan van daaruit een paar JPEGjes over elkaar te knutselen. (hoe?zie het HDR topic) En dan kom je al een heel eind verder in de richting van mooie plaatjes.
pi_41506321
Ja...het punt is dat ik het nu zonde vind om voor mijn Powershot S2 allerhande filters te kopen aangezien ik toch over wil naar een DSLR en de assesoires niet mee kunnen.
Het probleem met HDR vind ik dat het er vaak zo overdreven nep uit ziet.
pi_41506926
Mja, als je Tone Mapping toe gaat passen wel. Maar als je gewoon een aantal JPEGs over elkaar plakt met verschillende belichtingen dan krijg je net waar je naar zoekt; niet uitgebeten sneeuw en toch nog steeds contrast in de donkere delen. Maar soms kom je met de Curves (of Niveaus in Elements) ook al heel ver. Mocht je meer bergen willen fotograferen dan is een Haze filter ook een goede investering. Hiermee haal je net dat beetje extra nevel weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')