abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:46:53 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41055091
Als parallel op mijn Kleine dieselmotoren topic: Een kleine gasturbines topic. Zoals sommigen van jullie weten speel ik met de gedachte om een eigen auto te gaan ontwerpen en bouwen en dat ding gaat mogelijk hybride rijden.

Voor de stroomvoorziening zou een zuigermotor de meest makkelijke optie zijn, maar een turbine zou mogelijk ook kunnen. Een turbine heeft als voordeel dat deze normaliter lichter is per kW, een hoger rendement heeft (mits goed gebruikt) en hoogtoeriger is. Door de hoge toeren is het ook makkelijker om er een hoogtoerige dynamo aan te koppelen, die ook weer veel lichter is.

Nu heb ik voor modelbouw wel een en ander aan straalmotoren gevonden, maar die hadden vaak geen uitgaande as.
Wat ik zoek is het volgende:
-Turbine met uitgaande as
-Minimaal vermogen 10-15kW
-Rendement minstens plm 40%
-Lichter dan 60kg (anders kan ik beter een zuigermotor nemen)
-Betaalbaar (max prijs plm 6k Euri, mag evt tweedehands)
-Te stoken met makkelijk verkrijgbare brandstof (benzine, diesel, aardgas, LPG, bio-ethanol, etc)

-Eventueel is het niet erg als er lichte aanpassingen moeten gedaan om de brandstofsoort aan te passen. Er zijn turbines die op verpoederde steenkool lopen, dus de brandstof is an sich niet zo kritisch. Turbines die op kerosine lopen doen het waarschijnlijk ook zonder veel problemen op diesel voor zover ik weet.

-Als de motor duurder is dan genoemd maar de verwachte brandstof/onderhoud besparing hier tegenop weegt mag het ietsje meer zijn.

Edit: De genoemde brandstof soorten zijn suggesties, ga aub vooral in op de turbines en vermeld -als je er eentje weet- op wat voor brandstof die loopt. Of het verkrijgbaar is zien we wel. Dank

Edit 2: De turbine komt NIET via een versnellingsbak aan de wielen te hangen. De turbine gaat stroom maken, dus er komt een dynamo aan te hangen. De dynamo komt ofwel direct op de as, of met een vaste reductie.

Edit 3: Waarom ik zoek naar een turbine: In een topic van mij op tweakers werd de aandacht gevestigd op de EV1 die 1 op 50 zou lopen met hulp van een turbine. Blijkbaar is het dus technologisch mogelijk om zuinig te rijden met turbine, de vraag voor mij is alleen of het ook gaat lukken met een off-the-shelf turbine. Hiervoor zoek ik dus turbines die voldoen aan wat ik in de openingspost beschrijf.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1154380/

[ Bericht 7% gewijzigd door TR08 op 22-08-2006 11:25:28 ]
pi_41055268
maar zover ik weet is bio ethanol toch niet echt algemeen verkrijgbaar, in brazilie rijden een heleboel auto's op ethanol, heb er wel eens aan gedacht om een keer een projectje te starten en het spul te testen maar ik kan het nergens kopen voor een normale prijs enige ideeen waar het spul verkrijgbaar is
The best way to life is to life your live
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 10:58:51 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41055358
Nope, maar het gaat me ook vooral om de turbines en niet zozeer om de brandstof. Hoewel ik er zelf geen ervaring in heb heb ik wel hier en daar gelezen en gehoord dat het aanpassen van de brandstofsoort voor een turbine op zich goed te doen is.
pi_41055642
Hobby turbine motortjes kosten al makkelijk 1500 euro (en dan spreken we over 10 op 10cm) ik denk dat je zo'n grotere turbine nooit voor 6k hebt. Denk verder ook na bij de versnellingsbak die je gaat nodig hebben, zo'n turbine loopt nominaal op 50.000 rpm ofzoiets, kan je niet zomaar een standaard 5 bak aanhangen.

Turbines zijn een van de eenvoudigste verbrandings motoren maar door de enorme hitte die ze ontwikkelen (en de rotatie snelheid van de onderdelen) hebben ze wel veel onderhoud nodig.

Heb je ook al eens nagedacht over het verbruik ? Een turbine heeft zijn maximale rendement maar op een bepaald toerental. Zoals je wel weet rijd je met een auto niet altijd tegen 120km/h. Je turbine zal dus veel in minder rendablee gebied opereren en dus meer verbruiken. Misschien zijn er wel systemen die de turbine op een vaste snelheid laten draaien en dmv reductie toch een lager eindtoerental kunnen bereiken, maar dan verspil je alsnog brandstof en dat system zal erg $$$ zijn.

Kort samengevat: een turbine is verre van optimaal voor een wagen (voor doorsnee gebruik dan)
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:15:54 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41055756
Het idee is om stroom op te wekken met de turbine en voor de vraag die ik hier stel neem ik even aan dat het gaat lukken om hem continue optimaal te belasten. Er komt dus geen getrapte versnellingsbak aan maar een dynamo die ofwel vast op de as zit, of met een enkele vaste reductie. Van "doorsnee gebruik" is dus geen sprake
Of dat uiteindelijk lukt is een grote vraag die in maart beantwoord gaat worden
Tot die tijd hoop ik hier met wat hulp van jullie een kleine verzameling turbines te vinden die technisch voldoen, mede als hulp bij het beantwoorden van die vraag.
pi_41055867
Zo rendabel zal het niet zijn, waarom rijden diesel treinen met ontploffingsmotoren en geen turbines ?
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:23:59 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41055973
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 11:19 schreef errorken het volgende:
Zo rendabel zal het niet zijn, waarom rijden diesel treinen met ontploffingsmotoren en geen turbines ?
Sorry maar ga alsjeblieft in op de vraag met het zoeken naar turbines ipv het plan af te kraken. Ik zit nu in de "zoek turbines" fase en ga na nieuwjaar in die verzameling kijken naar "is er een te koop die handig is".

Waarom ik zoek naar een turbine: In een topic van mij op tweakers werd de aandacht gevestigd op de EV1 die 1 op 50 zou lopen met hulp van een turbine. Blijkbaar is het dus technologisch mogelijk om zuinig te rijden met turbine, de vraag voor mij is alleen of het ook gaat lukken met een off-the-shelf turbine. Hiervoor zoek ik dus turbines die voldoen aan wat ik in de openingspost beschrijf.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:28:02 #8
89434 pinguin.tk
hoal de karbonades warm
pi_41056092
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 11:19 schreef errorken het volgende:
Zo rendabel zal het niet zijn, waarom rijden diesel treinen met ontploffingsmotoren en geen turbines ?
aanschafkosten, onderhoudskosten, uniformering(alles hetzelfde) geen gewichtsprobleem, aantal jaar geleden nog geen betrouwbaar turbinesysyteem.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:39:50 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41056389
@errorken: Weet jij waar hobby turbines te koop zijn?
pi_41057084
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_41057619
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 11:39 schreef TR08 het volgende:
@errorken: Weet jij waar hobby turbines te koop zijn?
ercmarket.com heeft er een paar (onderaan: "turbines"), voor modelbouw heli's & vliegers
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:34:14 #12
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41058067
@Geelhoed: Werk je toevallig op de TU Delft? Ik ga die kerel eens zien te benaderen trouwens
pi_41058287
M'n signature, wat doe je :{
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 12:43:49 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41058386
Die turbine weegt eerder 600kg dan 60 vrees ik

En hij maakt geen stroom. Maar gaaf is ie zeker
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:05:23 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41059076
Aardig ding, wel 160shp (zal wel 160pk op de as zijn), dus 10x te sterk. Geeft wel een mooie schatting van hoe groot een 15kW turbine wordt, die zal ongeveer in een schoenendoosje gaan passen en 10kg max wegen
pi_41059172
http://www.rcturbine.com/html/turbines.html

deze zijn weer veel te klein

rond de 1 tot 2 kg
M'n signature, wat doe je :{
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 13:12:00 #18
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41059291
Evt kan ik 2 van die dingen nemen en/of nog een extra stage erachter monteren om extra vermogen uit de uitlaat gassen te halen. Daar zijn wat mooie truukjes voor

Die jetcat dingen hebben trouwens onderhouds intervallen van 25 uur
www.jetcatusa.com
pi_41060857
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 12:34 schreef TR08 het volgende:
@Geelhoed: Werk je toevallig op de TU Delft? Ik ga die kerel eens zien te benaderen trouwens
Ja,.... In hetzelfde lab als jij....
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_41061929
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 13:12 schreef TR08 het volgende:
Evt kan ik 2 van die dingen nemen en/of nog een extra stage erachter monteren om extra vermogen uit de uitlaat gassen te halen. Daar zijn wat mooie truukjes voor

Die jetcat dingen hebben trouwens onderhouds intervallen van 25 uur
www.jetcatusa.com
Details details
M'n signature, wat doe je :{
pi_41064280
quote:
[b]Op dinsdag 22 augustus 2006 14:04
Ja,.... In hetzelfde lab als jij....
He je zit ook nog op mijn pc te rekenen ook!
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 17:05:58 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41066179
Haha ja Van het weekend is het klaar hoop ik
Binnenkort ga ik testen met een nieuw grid, die is in een paar dagen minder klaar.

Geelhoed en een zeeuws artikel kon er maar 1tje zijn he
pi_41072135
http://www.ronpatrickstuff.com/

haha die kerel is gekker dan gek
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 20:47:49 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41072869
Een scooter met turbines ook
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 21:46:38 #25
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41075056
Als je googlet op "small gas turbines" krijg je trouwens veel interessante resultaten. Er worden heel veel micro turbines gemaakt van gerecyclede auto turbo's, waaronder ook turbines die gebruikt worden om vermogen te leveren
Echt koel om te zien, met name dat heel veel dingen met hobby werk gewoon netjes draaiend te krijgen zijn
Die auto turbo's zijn op zich wel leuk en waarschijnlijk ook een stuk onderhouds armer dan die modelbouw dingen waar je elke 25 uur bij moet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')