abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_40898564



Dit is hét topic voor alle liefhebbers van jazzmuziek op Fok. Discussies en aanraders voor alle albums, muzikanten en stijlen die enigszins aan jazz verwant zijn, zijn hier van harte welkom: van dixieland en bop tot avantgarde, fusion en moderne jazz. Net begonnen met het ontdekken van jazzmuziek? Vraag hier gerust om tips.

Veel plezier, en hou het gezellig.

Voorgaande topics:

Deel VI: Jazzfans - Live at FokForum volume VI
Deel V: Jazzfans - Live at FokForum volume V
Deel IV: Jazzfans - Live at FokForum volume IV
Deel III: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume III
Deel II: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume II
Deel I: JAZZ! Ook weleens prettig luistergenot!


Handige links:

http://www.allaboutjazz.com - Recensies van recent verschenen jazz-cds, 'beginner guides' etc.
http://www.allmusic.com - De All Music Guide met albumrecensies
http://www.jazzdisco.org - The Jazz Discography Project
http://home.att.net/~lankina/jazz/ - Jazzmatazz website, o.a. met aankondigingen van nieuwe releases en reissues

http://www.omroep.nl/nps/output/ - Website van NPS Output (Jazz, world and beyond..)
http://www.northseajazz.nl/agenda.html - Jazzconcerten in Nederland
http://www.draaiomjeoren.com/ - Nederlands jazzweblog met concertagenda
http://www.di.fm/jazz/ - Digitally Imported - online Jazzradio
pi_40898604
en ookal heb ik hier nog amper gepost , zou ik wel weer eens wat leuke aanraders willen hebben om te luisteren
pi_40899022
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 14:27 schreef Thomasumo het volgende:
Wat ik er van begrijp is die tweede een uitgebreide heruitgave van de onderste. Ze zijn beiden gewoon op Bol te verkrijgen. Ik ga eerst Baker uit lezen. Tegen die tijd moet Mingus binnen zijn. Geef even een recentie hier over de Anecdotes, als die goed is bestel ik die ook nog even.

Een van mijn herontdekkingen via het boek over Baker is Horace Silver. Was hem eerlijk gezegd een beetje vergeten.Zeer alround deze man.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet uitgebreid heb zitten bekijken. Ik heb er een beetje door heen gebladerd en wat ik las was gewoon erg leuk om te lezen. In ieder geval zo leuk dat ik 'm nu ook ga bestellen.
En Horace Silver is natuurlijk gewoon geweldig .

Misschien nog een aanrader overigens: het fotoboek voor Blue Note van Francis Wolff. Er staan echt ontzettend gave foto's in (onder andere van lui als Horace Silver, John Coltrane, Lee Morgan, Freddie Hubbard, Jimmy Smith, Stanley Turrentine, Don Cherry, eigenlijk bijna iedereen die voor Blue Note in die jaren heeft opgenomen).
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 11:30 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
en ookal heb ik hier nog amper gepost , zou ik wel weer eens wat leuke aanraders willen hebben om te luisteren
Wat voor jazz vind je leuk (druk/neurotisch, rustig, swingend)? Er is van alles.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 17 augustus 2006 @ 11:46:35 #4
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_40899086
Ik geniet op het moment van de 4 cd-box North Sea Jazz, The Hague Years, die samengesteld is door de Wereldomroep. Fraai artwork en er staan een aantal erg goede opnames op.
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_40899449
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 11:44 schreef Doff het volgende:

Wat voor jazz vind je leuk (druk/neurotisch, rustig, swingend)? Er is van alles.
de snelheid maakt mij niet gek veel uit , zowiezo wel instrumentaal en ik ben ook niet vies van de wat expirimentelere kanten (fusion/acid jazz)
pi_40900509
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 11:56 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

de snelheid maakt mij niet gek veel uit , zowiezo wel instrumentaal en ik ben ook niet vies van de wat expirimentelere kanten (fusion/acid jazz)
Voor fusion zou ik in ieder geval beginnen met Bitches Brew van Miles Davis. Live-Evil is ook erg gaaf, maar minder toegankelijk. De Jack Johnson sessies zijn ook geweldig. En als je dat leuk vindt kan je misschien naar wat eigen spul van John McLaughlin luisteren.
Andere open deuren zijn de Mahavishnu Orchestra, Weather Report en het label CTI heeft ook behoorlijk wat van dat spul opgenomen, maar dat is lang niet allemaal even goed imo. Ook erg fijn, soms wel wat zoetjes is Live at the Greek van Stanley Clarke, met een supervette versie van School Days (eigenlijk alleen daarom al ik de moeite waard).
Ben benieuwd wat je er van vindt .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:53:21 #7
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_40906150
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 11:44 schreef Doff het volgende:

[..]

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet uitgebreid heb zitten bekijken. Ik heb er een beetje door heen gebladerd en wat ik las was gewoon erg leuk om te lezen. In ieder geval zo leuk dat ik 'm nu ook ga bestellen.
En Horace Silver is natuurlijk gewoon geweldig .

Misschien nog een aanrader overigens: het fotoboek voor Blue Note van Francis Wolff. Er staan echt ontzettend gave foto's in (onder andere van lui als Horace Silver, John Coltrane, Lee Morgan, Freddie Hubbard, Jimmy Smith, Stanley Turrentine, Don Cherry, eigenlijk bijna iedereen die voor Blue Note in die jaren heeft opgenomen).
Heb dat fotoboek wel eens in handen gehad, maar plaatjes van dode mensen vind ik niet veel aan. Vond het weinig sfeer uit ademen...
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
pi_40906677
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 15:53 schreef Thomasumo het volgende:

[..]

Heb dat fotoboek wel eens in handen gehad, maar plaatjes van dode mensen vind ik niet veel aan. Vond het weinig sfeer uit ademen...
Heb juist het tegenovergestelde. De foto's zijn echt ontzettend mooi imo. Voegt voor mij echt wat toe aan de muziek.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 17 augustus 2006 @ 17:25:00 #9
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_40908650
Ha, een vers topic. Als reactie op het vorige topic wil ik toch nog even vermelden dat de audiobiografie van Miles Davis wel degelijk erg vermakelijk leesvoer is.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_40923512
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:24 schreef Doff het volgende:

[..]

Voor fusion zou ik in ieder geval beginnen met Bitches Brew van Miles Davis. Live-Evil is ook erg gaaf, maar minder toegankelijk. De Jack Johnson sessies zijn ook geweldig. En als je dat leuk vindt kan je misschien naar wat eigen spul van John McLaughlin luisteren.
Andere open deuren zijn de Mahavishnu Orchestra, Weather Report en het label CTI heeft ook behoorlijk wat van dat spul opgenomen, maar dat is lang niet allemaal even goed imo. Ook erg fijn, soms wel wat zoetjes is Live at the Greek van Stanley Clarke, met een supervette versie van School Days (eigenlijk alleen daarom al ik de moeite waard).
Ben benieuwd wat je er van vindt .
thanx , ik ga er eens wat van luisteren , je krijgt mijn mening wel later
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:08:14 #11
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_40928720
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 00:40 schreef PaRoDiUzZ het volgende:

[..]

thanx , ik ga er eens wat van luisteren , je krijgt mijn mening wel later
Ik vind het nog al wat om een jazz nieuweling meteen bitchesbrew aan te raden. Wil je wat rustiger beginnen, koop dan wat van de CD's uit de OP. Werk je via Kind of Blue op, vergeet onderweg ook zeker Charlie Parker en Lee Morgan niet. Dat bereid je veel beter voor op de chaos die free jazz is.
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
pi_40930029
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 09:08 schreef Thomasumo het volgende:

[..]

Ik vind het nog al wat om een jazz nieuweling meteen bitchesbrew aan te raden. Wil je wat rustiger beginnen, koop dan wat van de CD's uit de OP. Werk je via Kind of Blue op, vergeet onderweg ook zeker Charlie Parker en Lee Morgan niet. Dat bereid je veel beter voor op de chaos die free jazz is.
Dat eeuwige Kind of Blue. Erg mooie cd hoor, maar er zijn vast wel mensen die iets als Bitches Brew ook kunnen waarderen, vooral als ze aangevene niet vies te zijn van de experimentele kant en fusion.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:22:28 #13
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_40931460
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 10:20 schreef Doff het volgende:

[..]

Dat eeuwige Kind of Blue. Erg mooie cd hoor, maar er zijn vast wel mensen die iets als Bitches Brew ook kunnen waarderen, vooral als ze aangevene niet vies te zijn van de experimentele kant en fusion.
Ik weet het, Kind of Blue is de bubbelgum pop van de Jazz. Maar daarom juist uitermate geschikt als voet tussen de deur. Het is een mooie opbouwer, die draai je na een jaar niet meer omdat je zoveel ander moois hebt ontdekt.

Bitches brew vind ik persoonlijk een overgewaardeerde sessie. Wil je je begeven op het gladde ijs van free jazz neem dan het latere werk van Coltrane of Pharaoh Sanders.

BB ligt veel zwaarder op de maag dan die twee heren en het geeft een wat bredere weergave van wat freejazz allemaal te bieden heeft.
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
pi_40931600
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:22 schreef Thomasumo het volgende:

[..]

Ik weet het, Kind of Blue is de bubbelgum pop van de Jazz. Maar daarom juist uitermate geschikt als voet tussen de deur. Het is een mooie opbouwer, die draai je na een jaar niet meer omdat je zoveel ander moois hebt ontdekt.

Bitches brew vind ik persoonlijk een overgewaardeerde sessie. Wil je je begeven op het gladde ijs van free jazz neem dan het latere werk van Coltrane of Pharaoh Sanders.

BB ligt veel zwaarder op de maag dan die twee heren en het geeft een wat bredere weergave van wat freejazz allemaal te bieden heeft.
Bitches Brew freejazz? Totaal niet te vergelijken met spul van Coltrane of Sanders vind ik. Waar vind je bij Coltrane elektrische instrumenten en van die 'opzwepende' ritmes terug?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:34:15 #15
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_40931790
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:27 schreef Doff het volgende:

[..]

Bitches Brew freejazz? Totaal niet te vergelijken met spul van Coltrane of Sanders vind ik. Waar vind je bij Coltrane elektrische instrumenten en van die 'opzwepende' ritmes terug?
Hij zei fushion EN free jazz he

En ik ben blij toe dat Coltrane en Sanders geen elektrische instrumenten gebruikten. Ik heb het daar stiekem ook gewoon niet zo op. En als het dan al moet doe dan Herbie Hancock.
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
pi_40931965
zo'n jazz nieuweling ben ik nou ook weer niet hoor , ik kan artiesten als john coltrane , miles daviss en herbie hancock bijv erg goed waarderen
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:36:35 #17
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_40940493
Ik lurk even mee Research voor een verhaal.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:47:14 #18
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_40972578
oe, ik was hem al kwijt

slechte tvp
De Narcis van Gabon
  zondag 20 augustus 2006 @ 12:12:49 #19
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_40993491
Ja, laat ik hem ook maar TVP'en.

Radio 4 zendt deze zomer bij Vintage de beste opnames van het VARAJAZZ label uit, en daar zitten echt heel goede dingen tussen. Ook terug te luisteren via 4fm.nl, maar alleen van de laatste week. Dat is dan weer zonde. Maar goed, ik kan iedereen aanraden om ook een keertje te luisteren.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_41144949
nog een jazzfan meldt zich
Ik blader al regelmatig door deze topics heen op zoek naar aanraders, lijkt me leuk ff wat van me te laten horen.
Ik heb niet zo'n verstand van muziek en jazz op zich qua wat voor naam het allemaal moet hebben enzo (ik lees allemaal termen zoals "freejazz" en dergelijke, daar heb ik dus vrij weinig verstand van.
Ik luister gewoon wat ik mooi vind, waar ik op kan relaxen zeg maar
Ben via smoothjazz terechtgekomen bij de grootheden van de jazzgitaar (favo instrument van mij) zoals Wes Montgomery en Grant Green. Vooral de laatste kan ik erg waarderen. Op die manier ben ik zelfs saxofonisten gaan waarderen die daarmee samenwerkten zoals Hank Mobley (zit nu naar Workout featuring Grant Green te luisteren zo ontspannend vind ik die) en enkelen anderen.

ik zal me vast nog wel vaker melden hiero, als beginnend jazzfan
Only two things are infinite, the universe and human stupidity -- Albert Einstein
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 11:12:14 #21
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_41191071
Hank Mobley is cool.

Dit vind ik wel een mooie cd, wel een beetje een allegaartje van verschillende sessies:

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:01:45 #22
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_41208625
Wat zijn nou goede sites met reviews van álle albums van artiesten (of nou ja, iig aangeven wat de essentiele albums zijn). ik ken alleen allmusic, maar het is natuurlijk prettiger om meerdere bronnen te hebben, liefst ook meer jazz-georienteerd.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 27 augustus 2006 @ 07:41:23 #23
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_41216269
ik kijk vaak op rateyourmusic.com, staan bij sommige wel niet heel veel reviews en het zijn "maar" reviews van gewone mensen maar misschien is dat wat voor je
De Narcis van Gabon
  zondag 27 augustus 2006 @ 11:06:08 #24
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_41217683
De userreviews op Amazon.com zijn vaak ook wel aardig, al moet je al te positieve reviews vaak ook wel met een korrel zout nemen. Verder worden recente nieuwe releases en reissues vaak ook op allaboutjazz.com besproken.

Op papier is de Penguin Guide To Jazz ook wel interessant, beetje vergelijkbaar met de boekversie van de All Music Guide.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zondag 27 augustus 2006 @ 11:42:44 #25
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_41218384
Laat ik die maar eens zoeken dan. Een voorbeeld is dat ik nu een album van het Willem Breuker Kollektief (of dat jazz is is natuurlijk ook een goede vraag, maar toch) had en dat erg leuk vond, en even snel wilde vinden wat ik nog meer moet luisteren, maar dat is dus vrij lastig op internet te vinden. Werk aan de winkel, internet!
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 27 augustus 2006 @ 13:53:18 #26
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_41221783
Ik denk dat de meeste naslagwerken meer op de Engelstalige markt gericht zijn, en op albums die internationaal goed verkrijgbaar zijn. Voor producties die in Nederland in eigen beheer of op kleine labeltjes zijn uitgebracht, zal het wel een stuk lastiger zijn om een vergelijkbare site te vinden.

Hmm, hier is een schone taak weggelegd voor iemand...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zondag 27 augustus 2006 @ 13:59:59 #27
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_41221981
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 13:53 schreef Zanderrr het volgende:
Ik denk dat de meeste naslagwerken meer op de Engelstalige markt gericht zijn, en op albums die internationaal goed verkrijgbaar zijn. Voor producties die in Nederland in eigen beheer of op kleine labeltjes zijn uitgebracht, zal het wel een stuk lastiger zijn om een vergelijkbare site te vinden.

Hmm, hier is een schone taak weggelegd voor iemand...
Hoho, Allmusic zegt:
quote:
Dutch saxophonist, clarinetist, composer and bandleader Willem Breuker is probably the single most well known, prolific, and influential figure in 20th century Dutch music.
En als je belangrijker bent dan 2 unlimited dan mag je best een mooi plekje krijgen. .

Maar goed, verder ben ik het eens met je. Wie voelt zich geroepen?
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 3 september 2006 @ 13:37:32 #28
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_41449620
Heb net Let's Get Lost van Chet Baker gekeken. Na lang zoeken eindelijk gevonden.

Heb er weinig nieuws van geleerd maar het sfeer beeld en de cinematografie van Bruce Weber zijn echt de moeite waard.
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
  zondag 3 september 2006 @ 14:00:17 #29
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_41450118
Ik heb ook nog het boek MusicHound Jazz: The Essential Album Guide. Ongeveer 1400 pagina's , dus ongeveer even dik als de All Music Guide to Jazz.

Waar AllMusic inderdaad voornamelijk Amerikaanse albums bespreekt , heeft MusicHound relatief meer aandacht voor jazz uit europa. Per artiest een overzichtje "what to buy" , 'what to buy next" , "what to avoid" en "best of the rest". Breuker krijgt bijvoorbeeld een complete pagina.

Voor de echte jazz-puristen misschien wat te breed , maar het boek is daardoor ook wel weer erg anders dan AllMusic, waardoor het wel weer leuk is om ze alletwee te hebben.

Nadeel vind ik ook dat ze vaak roepen dat je maar moet beginnen met een verzamel album, of een dure boxset.

Het boek is uit 1998 , dus het is ook wel eens tijd voor een nieuwere versie lijkt me.

Zie ook deze recentie
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  woensdag 6 september 2006 @ 20:02:06 #30
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_41559790
Misschien kan iemand me helpen (verhaalresearch).

Ik ben op zoek naar een paar namen. Een rijtje mensen waarvan het logisch is dat als je het ene leuk vindt, je het andere ook wel mag. Bij voorkeur met minstens een bekende naam zodat meteen duidelijk is over wat soort muziek het gaat. In ieder geval vocaal en een paar nummers met een trompet zijn ook wel handig.

Hoofdpersoon houdt van Jazz en ik wil niet in het wilde weg namen gaan roepen waarbij het niet logisch is dat hij van allebei houdt, snappie?

En heeft iemand de titel voor me van een naslagwerk in bovenstaande categorie dat voor 1977 is gepubliceerd?

Thanks
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_41584364
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:02 schreef wonderer het volgende:
Misschien kan iemand me helpen (verhaalresearch).

Ik ben op zoek naar een paar namen. Een rijtje mensen waarvan het logisch is dat als je het ene leuk vindt, je het andere ook wel mag. Bij voorkeur met minstens een bekende naam zodat meteen duidelijk is over wat soort muziek het gaat. In ieder geval vocaal en een paar nummers met een trompet zijn ook wel handig.

Hoofdpersoon houdt van Jazz en ik wil niet in het wilde weg namen gaan roepen waarbij het niet logisch is dat hij van allebei houdt, snappie?

En heeft iemand de titel voor me van een naslagwerk in bovenstaande categorie dat voor 1977 is gepubliceerd?

Thanks
Dus je wilt nu gewoon een rijte namen hebben die iets te maken hebben met een trompet en vocaal?

Ik zou dan denken aan Chet Baker (zingt en speelt trompet), dan misschien gerri Mulligan (baritonsaxofonist die een tijd met Chet Baker in een band heeft gezeten) en dan misschien wat cool jazz, dus wat werk van Miles Davis (trompet) en Gil Evans.

Zoiets?
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 7 september 2006 @ 15:13:53 #32
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_41585093
quote:
Op donderdag 7 september 2006 14:50 schreef Doff het volgende:

[..]

Dus je wilt nu gewoon een rijte namen hebben die iets te maken hebben met een trompet en vocaal?

Ik zou dan denken aan Chet Baker (zingt en speelt trompet), dan misschien gerri Mulligan (baritonsaxofonist die een tijd met Chet Baker in een band heeft gezeten) en dan misschien wat cool jazz, dus wat werk van Miles Davis (trompet) en Gil Evans.

Zoiets?
Zoiets ja Dan weet ik waar ik naar moet zoeken. Van Chet Baker en Miles Davis had ik al wel gehoord, maar die andere niet. Dank je wel.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  donderdag 7 september 2006 @ 21:16:26 #33
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_41595847
Louis Armstrong ligt op zich ook wel voor de hand, als 't gaat om trompet + vocals.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_41597619
Uiteraard zal iedereen hier bekend zijn met de Blue Note Trip cd's...


Deze dus.

Wat vinden jullie hiervan? Ik heb er nu 2, en vind het wel prima als achtergrondmuziek, of om 's avonds in bed nog eens naar te luisteren, maar wat vinden de wat meer doorgewinterde jazz-liefhebbers hier nu van?

ik ga binnenkort denk ik toch maar weer eens van jullie kennis gebruik maken om weer wat nieuwe jazz te ontdekken.....
pi_41598476
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:56 schreef Man_Made_God het volgende:
Uiteraard zal iedereen hier bekend zijn met de Blue Note Trip cd's...

[afbeelding]
Deze dus.

Wat vinden jullie hiervan? Ik heb er nu 2, en vind het wel prima als achtergrondmuziek, of om 's avonds in bed nog eens naar te luisteren, maar wat vinden de wat meer doorgewinterde jazz-liefhebbers hier nu van?

ik ga binnenkort denk ik toch maar weer eens van jullie kennis gebruik maken om weer wat nieuwe jazz te ontdekken.....
Ik zal mezelf geen doorgewinterde jazzfan gaan noemen , maar ik vind die Trips op zich wel geinig. Het schiet alleen te kort als je echt wat intensiever naar jazz luistert en ook eens wat andere dingen wil horen.

Vind ik dus.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 7 september 2006 @ 22:44:19 #36
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_41599435
Ik beschouw mezelf ook echt niet als een kenner of zo, maar ik vind die Jazzanova mix-cd tot nu toe wel de beste in de hele reeks. Er wordt gelukkig ook wat dieper gegraven in de Blue Note catalogus dan door DJ Maestro, die de andere albums aan elkaar heeft gedraaid.

Ik ben eerlijk gezegd geen groot fan van het soort 'nu-jazz' dat op dit soort verzamelaars staat, maar met de oudere tracks (1955-1975 of zo) is niets mis.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  vrijdag 8 september 2006 @ 09:12:24 #37
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_41608834
Ik heb een vriend van me aan Song For My Father gekregen. Hij was (net als mij en vele anderen) aan jazz begonnen met Kind Of Blue maar daar kon hij niet wat mee. Song For My Father is (naast een wereldplaat) volgens mij ook een veel beter beginpunt voor de starter:


ooh, dat titelnummer...

dus mensen die met "oude " jazz willen starten, dit lijkt me wel een aardige tip


Dit vond ik trouwens ook wel een interessant lijstje, hoewel niet voor beginners (dolphy!)
A Suggested Jazz Starter Kit (Just Add Water)
De Narcis van Gabon
  vrijdag 8 september 2006 @ 17:35:26 #38
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_41622714
Ik ben ook een fan van Horace.

Naast SFMF heeft hij nog veel meer toffe dingen gedaan. Dit is bijv. ook een mooi schijfje, met de Jazz Messengers:

quote:
Op vrijdag 8 september 2006 09:12 schreef PogueMahone het volgende:
Dit vond ik trouwens ook wel een interessant lijstje, hoewel niet voor beginners (dolphy!)
A Suggested Jazz Starter Kit (Just Add Water)
Die John Handy-plaat ken ik ook niet, is dat wat? Iemand?

Verder wel een aardig lijstje inderdaad, al is dit natuurlijk wel weer flauwekul:
quote:
If the first two names when it comes to starting a jazz collection that come out of a person's mouth are Miles Davis and John Coltrane ignore what they have to say. They've already been lost to "the dark side". They'll probably lead you down a very boring path of jazz.


[ Bericht 16% gewijzigd door Zanderrr op 08-09-2006 18:09:54 ]
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_41736653
quote:
Op donderdag 7 september 2006 22:44 schreef Zanderrr het volgende:
Ik beschouw mezelf ook echt niet als een kenner of zo, maar ik vind die Jazzanova mix-cd tot nu toe wel de beste in de hele reeks. Er wordt gelukkig ook wat dieper gegraven in de Blue Note catalogus dan door DJ Maestro, die de andere albums aan elkaar heeft gedraaid.

Ik ben eerlijk gezegd geen groot fan van het soort 'nu-jazz' dat op dit soort verzamelaars staat, maar met de oudere tracks (1955-1975 of zo) is niets mis.
Er zijn al 2 twee Trips van jazzanova uitgekomen , persoonlijk vind ik die Trips allen best wel fijne zondagochtend muziek je krijgt er zeker geen extra koppijn van als je een kater hebt , ik vind de Trips van Jazzanova ook fijner wegluisteren dan die van Maestro , het is allemaal net iets proffesioneler ingemixt als ik het zo aanhoor. Toch luister ik liever de albums/de volledige nummers
  donderdag 14 september 2006 @ 20:01:32 #40
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_41811112
Een nadeel als je bussen niet goed op mekaar zijn afgestemd is dat je gaat rondsnuffelen in de winkels rond de halte en zo thuiskomt met Workin', Someday My Prince Will Come, Milestones, Somethin' Else, Giant Steps en Chet Baker & Strings

Vervelend, mijn bankrekening begint ook te klagen
De Narcis van Gabon
  vrijdag 22 september 2006 @ 20:28:31 #41
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_42056705
Is iemand al bekend met http://www.soundpedia.com ? Je kunt hier erg veel complete albums gratis en legaal beluisteren, waaronder de meeste Blue Note RVGs en ook veel andere jazzalbums. Alleen maar ff zoeken op artiest...

De geluidskwaliteit is redelijk, en een gegeven paard.. etc. etc.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  vrijdag 22 september 2006 @ 20:37:39 #42
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_42056972
wow. Gaaf.

* luistert direct naar horace silver and the jazz messengers (die blauwe)

ik wil hem (nog) niet kopen vanwege die achterlijke copy-control
De Narcis van Gabon
pi_42237424
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 20:28 schreef Zanderrr het volgende:
Is iemand al bekend met http://www.soundpedia.com ? Je kunt hier erg veel complete albums gratis en legaal beluisteren, waaronder de meeste Blue Note RVGs en ook veel andere jazzalbums. Alleen maar ff zoeken op artiest...

De geluidskwaliteit is redelijk, en een gegeven paard.. etc. etc.
Best een leuke site. En ondanks het feit dat je een gegeven paard...... wel erg veel advertenties, die ook dwars over de gekozen cd's staan waar ik op wil klikken enzo. Of is dat een firefox probleempje....

Kent iemand trouwens nog leuke jazz-drummers? Ik heb namelijk vorige week van Art Blakey "A night in Tunisia" gekocht, en dat vind ik toch wel hele fijne jazz... En goede drums uiteraard.
pi_42237717
Mooie tip, Zander!
Geluidskwaliteit vind ik nog best oké .
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 20:37 schreef PogueMahone het volgende:
wow. Gaaf.

* luistert direct naar horace silver and the jazz messengers (die blauwe)

ik wil hem (nog) niet kopen vanwege die achterlijke copy-control
Ik vind die Copy Control ook gruwelijk irritant. Ook totaal niet effectief imo. Maar goed, hebben we het volgens mij al eens over gehad .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_42269662
Op het tweede Deelder Draait.. schijfje na heb ik de laatste tijd eigenlijk weinig Jazz gekocht.

Ik hoorde laatst wat van Django Reinhardt, dit was ook niet verkeerd. In Japan schijnen er nogal wat imitatiebandjes rond te lopen die allemaal in zijn 'geest' opereren en er om strijden wie hem het best vertolkt.



Ik denk dat ik maar niet begin met imitatie en eens een originele plaat van 'm ga halen
pi_42288236
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 23:44 schreef Beathoven het volgende:
Op het tweede Deelder Draait.. schijfje na heb ik de laatste tijd eigenlijk weinig Jazz gekocht.

Ik hoorde laatst wat van Django Reinhardt, dit was ook niet verkeerd. In Japan schijnen er nogal wat imitatiebandjes rond te lopen die allemaal in zijn 'geest' opereren en er om strijden wie hem het best vertolkt.

[afbeelding]

Ik denk dat ik maar niet begin met imitatie en eens een originele plaat van 'm ga halen
Daar was een tijd terug een documentaire van op tv. Was wel geinig om te zien. Ik zal het je laten horen als ik weer weet hoe die docu heet.
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_42497564
Draai deze de hele week al grijs, wat een plaat!


ohja, en hier een alleraardigst Sun Ra album dat ik nog niet kende uit 1980:
http://orgyinrhythm.blogs(...)sleeping-beauty.html
  maandag 9 oktober 2006 @ 17:29:46 #48
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_42516246
Die Tyner-cd is inderdaad erg okee, vind de drums op die openingstrack vooral erg vet (weet zo niet uit m'n hoofd wie er speelt, Alphonze Mouzon of zo, dacht ik).

Ik heb van die Orgy in Rhythm - pagina ook best veel andere toffe albums gedownload die verder erg lastig te vinden zijn, vind bijv. die Francy Boland / Kenny Clarke big band LP die nu op de eerste pagina staat, ook erg vet. Inderdaad een goede tip, die pagina.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zanderrr op 09-10-2006 17:51:47 ]
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  woensdag 11 oktober 2006 @ 22:52:46 #49
11502 nipeng
The last ride is free
pi_42594535
Deze Tyner heb ik ook eens beluisterd. Hij "deed" het niet voor mij. Zal 'm binnenkort nog eens luisteren, kijken of ik de plaat nu wel kan waarderen.
pi_42599902
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 22:52 schreef nipeng het volgende:
Deze Tyner heb ik ook eens beluisterd. Hij "deed" het niet voor mij. Zal 'm binnenkort nog eens luisteren, kijken of ik de plaat nu wel kan waarderen.
Idem. Wel typisch Tyner, maar totaal anders dan bijvoorbeeld Live at Newport, wat ik een erg prettig album vind
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_42659587
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 22:52 schreef nipeng het volgende:
Deze Tyner heb ik ook eens beluisterd. Hij "deed" het niet voor mij. Zal 'm binnenkort nog eens luisteren, kijken of ik de plaat nu wel kan waarderen.
Dat had ik de eerste keer dat ik 'm hoorde ook, maar laatst eens goed voor gaan zitten en vond 'm toch wel erg vet.
pi_42679623
Zitten hier trouwens mensen op soulseek? Misschien wel interessant om wat jazz (of andere muziek) uit te wisselen daar.

mijn username is: ome sjors (nee niet zelf bedacht, maar ik zit er nu aan vast)

ben overigens alleen in de weekenden online
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 21:09:08 #53
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_42680343
Ik (Supereert) ben je aan het leegplukken. Heb zelf redelijk wat jazz, maar dan vooral op m'n andere computer (die meestal online is, maar niet nu). En ik ben wel ongeveer dagelijks online (en met snelle upload).
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 15 oktober 2006 @ 18:02:17 #54
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_42701435
Ik hou sowieso wel van die spacy jazz met veel percussie (bij gebrek aan een betere naam...) uit het begin van de jaren 70, zoals die Tyner-albums, Pharoah Sanders, Alice Coltrane, Joe Henderson, Woody Shaw, Don Cherry, Archie Shepp, Art Ensemble of Chicago, diverse platen op Strata-East, etc.

Over het algemeen geen muziek die het goed doet bij jazz-puristen en het kan inderdaad soms ook wel behoorlijk lawaaiig worden, maar ik mag het wel graag horen.

Soulseek doet 't om een of andere reden niet meer op mijn pc...
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zondag 15 oktober 2006 @ 18:23:21 #55
11502 nipeng
The last ride is free
pi_42701911
Van Alice Coltrane zijn Journey in Satchidananda en Ptah, the El Daoud uitstekende platen naar mijn mening. Lekkere platen om bij weg te zweven met die oosterse invloeden, harp en bells.
  zondag 15 oktober 2006 @ 18:55:29 #56
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_42702575
'The Elements' van Joe Henderson met o.a. Alice Coltrane en Charlie Haden vind ik ook een mooie plaat in die stijl.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:17:26 #57
11502 nipeng
The last ride is free
pi_42746656
Wat vinden jullie van Eric Dolphy ~ The illinois concert?



Ik vind 'm erg goed. Een heel relaxte plaat, mooi pianospel, mooie klanken van Dolphy en swingen.
Type plaat waarbij ik niet kan laten om mee te bewegen.
pi_42843534
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 18:02 schreef Zanderrr het volgende:
Ik hou sowieso wel van die spacy jazz met veel percussie (bij gebrek aan een betere naam...) uit het begin van de jaren 70, zoals die Tyner-albums, Pharoah Sanders, Alice Coltrane, Joe Henderson, Woody Shaw, Don Cherry, Archie Shepp, Art Ensemble of Chicago, diverse platen op Strata-East, etc.

Over het algemeen geen muziek die het goed doet bij jazz-puristen en het kan inderdaad soms ook wel behoorlijk lawaaiig worden, maar ik mag het wel graag horen.

Soulseek doet 't om een of andere reden niet meer op mijn pc...
Op z'n tijd is 't zeker vet, maar ik moet het niet te vaak horen. Meestal heb ik er pas zin in als ik er rustig voor kan zitten op zondagmiddag.
Over Archie Shepp gesproken, wat een ontzettend dope album is dit:


Heel veel stijlen op 1 album, maar wel een goed geheel.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 20:07:48 #59
11502 nipeng
The last ride is free
pi_42845073
Wie heeft de laatste van e.s.t. "tuesday wonderland" al gehoord? Zelf luister ik het album nu voor de eerste keer.
  zondag 22 oktober 2006 @ 08:02:40 #60
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42879608
TVP.

Tip: Spui Records in Den Haag heeft veel goede jazz voor een euro`tje of twee a drie. Neem eens een kijkje in die zaak.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 22 oktober 2006 @ 08:09:24 #61
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42879613
Zo heb ik daar een maandje geleden deze op de kop getikt.



Dat is toch wel een hele fijne CD.

Oh, God, die staat ook in de OP. . Nou ja, dan weet ik dat ik hier goed zit.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')