abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 17 augustus 2006 @ 01:02:33 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_40890477
quote:
Illegale handel persoonsgegevens
Bron : Avro.nl - Radio 1


De handel in privé-gegevens is big business. Recherchebureaus leveren zonder problemen informatie over je saldo, geheime telefoonnummers, je kenteken, je arbeidsverleden, huur- en belastingschulden, eventuele uitkeringen bij de sociale dienst en een mogelijk strafblad. Gerenommeerde advocatenkantoren, maar ook banken, verzekeringsmaatschappijen en zelfs overheidsinstellingen waren klant bij de informatiebureaus. Die handel blijkt moeilijk uit te roeien, want er zijn grote belangen mee gemoeid. In 1opdeMiddag vertelt Michel Kraaij over zijn omstreden methoden om praktisch alle geheime informatie los te krijgen. De SP heeft inmiddels kamervragen gesteld over deze illegale handel in informatie en hun opdrachtgevers. Een reportage en een reactie uit de politiek.
Ik heb met mijn oren zitten klapperen toen ik de uitzending hoorde.
De burger staat letterlijk machteloos omdat je bij een vermeende lek van persoonlijke data zelf moet kunnen aantonen wie of wat hiervoor verantwoordelijk is. En juist dat laatste schijnt juridisch bijzonder lastig te liggen. Het orgaan CBP staat hierin machteloos of doet vrijwel helemaal niks. Zelfs malifide recherchebureaus zijn na 7 jaar (na eerst op de vingers getikt) nog steeds volledig operationeel (zonder toetsing, controle). Het CBP verleende aan deze uitzending geen enkel commentaar.

Dus ja mensen... met een boel geld zijn letterlijk alle persoonsgegevens opvraagbaar. En alle gerenomeerde instellingen werken daar vrolijk aan mee.
Privacy my ass.

[ Bericht 1% gewijzigd door Drugshond op 17-08-2006 01:12:55 ]
pi_40890835
Om dat misbruik tegen te gaan moeten niet alleen deze illegale dienstverleners worden aangepakt, maar ook de afnemers van deze illegale diensten.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 01:29:33 #3
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_40891097
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 01:17 schreef rutger05 het volgende:
Om dat misbruik tegen te gaan moeten niet alleen deze illegale dienstverleners worden aangepakt, maar ook de afnemers van deze illegale diensten.
Dan kom je uit op het stukje marktwerking waar de overheid vooralsnog geen enkele invloed op heeft. Want juridisch zit er een gap van wat strafbaar is en hoe je dit zou moeten aantonen met je persoonsgegevens.
Klein voorbeeld.
Weet jij bijvoorbeeld als je geen hypotheek krijgt wie of wat daarachter zit ?
( je persoonsgegevens zijn dan wellicht al bekend bij derde partijen die daar niet thuishoren )
  donderdag 17 augustus 2006 @ 01:31:55 #4
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_40891165
Kijk voor de grap ook eens bij het bureau krediet registratie te Tiel. Volgens mij kom je al op een lijst als je een keer vergeet je telefoonrekening op tijd te betalen....
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_40896949
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 01:02 schreef Drugshond het volgende:

De burger staat letterlijk machteloos omdat je bij een vermeende lek van persoonlijke data zelf moet kunnen aantonen wie of wat hiervoor verantwoordelijk is.
Hoe komen die bureau`s dan aan de gegevens? Kopen ze mensen om ofzo?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_40896969
"Hey, je hebt toch niks te verbergen ofzo?"
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  donderdag 17 augustus 2006 @ 10:41:28 #7
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_40897151
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 10:33 schreef Napalm het volgende:
Hoe komen die bureau`s dan aan de gegevens? Kopen ze mensen om ofzo?
Daar kreeg ik geen vinger achter... maar dat lijkt me zeker mogelijk.
Kan andersom ook iets zijn dat een bank of instelling hier bewust medewerking aan verleend om te kijken met we ze nu te maken hebben. Zou mij niet verbazen dat er constructies zijn, van je krijgt van mij deze info.... maar dan wil ik deze info. Dus belangenverstrengeling ligt op de loer.
pi_40897246
Nou, lekker is dat. Maar jongens we weten toch al veel langer dat we bedonderd worden of niet dan?
pi_40897284
Als je geen geheimen hebt boeit het toch niet wie welke gegevens van je heeft? Zolang ze je maar niet opbellen om een abo, verzekering of lening op te dringen.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 10:55:39 #10
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_40897549
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 10:47 schreef ..zapper het volgende:
Als je geen geheimen hebt boeit het toch niet wie welke gegevens van je heeft?
Ook medicinale gegevens... versus het afsluiten van een levensverzekering, hypotheek of iets dergelijks. Je kunt de meest idiote constructies krijgen waarbij je als consument flink genaaid wordt.
En is er dan nog sprake van een eerlijke sociale maatschappelijke dekking - denk het niet..
pi_40897801
Ja maar als je denkt dat er sprake is van een eerlijke sociale maatschappij dan houdt je jezelf ook voor de gek . Ik ben er zelf met verzekeringen wel eens tegenaan gelopen, ooit tien jaar geleden twee maanden overspannen thuisgezeten, en gelukkig zijn er ook maatschappijen die wel sociaal daarop acteren. Het zal eerder een factor zijn die in concurrentie meespeelt. Ben sowieso alle abo's enzo bij asociale bedrijven aan het opzeggen.
Denk dat het niet zaken doen met asociale bedrijven laagdrempeliger en effectiever is dan die handel proberen tegen te gaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')