abonnement Unibet Coolblue
pi_42280485
Ja, excuus voor de Rapidshare .
Het klopt dat het een en ander anders in de mix valt. Het is even wennen.
Wat natuurlijk ook zo is dat de compressie en mastering van DVD een verhaal apart is.
Het zou zo maar kunnen dat de remasters in 2030 totaal anders gaan klinken.
Dit is alleen een impressie van hoe het zou kunnen klinken.
Oh ja, alleen de 2-track tapes van 'Love Me Do' (single-versie), 'P.S. I Love You', 'I'll Get You' en 'She Loves You' zijn vernietigd. Daar bestaan alleen nog masters van die nog in goede staat zijn.
De Please Please Me en With The Beatles twee sporen-opnames bestaan nog .
'Twist And Shout' in normale stereo op de DVD klinkt erg krachtig.
  zondag 1 oktober 2006 @ 23:37:21 #252
133414 Joesse
Surrender your ego
pi_42298005
ff een vraagje he, is de hele take van Revolution 1 waarvan delen uit de 'fade-out' gebruikt zijn voor Revolution 9 ergens in omloop? Ben de laatste tijd nogal gefascineerd door Revolution 9, vooral met koptelefoons op en lekker hard, is zoveel te ontdekken in dat nr
  maandag 2 oktober 2006 @ 01:21:38 #253
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_42301031
The Watusi, the twist

Eldorado

Take this, brother, may it serve you well

You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:29:55 #254
133414 Joesse
Surrender your ego
pi_42304807
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 01:21 schreef Price het volgende:
The Watusi, the twist

Eldorado

Take this, brother, may it serve you well

pi_42313699
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 23:37 schreef Joesse het volgende:
ff een vraagje he, is de hele take van Revolution 1 waarvan delen uit de 'fade-out' gebruikt zijn voor Revolution 9 ergens in omloop? Ben de laatste tijd nogal gefascineerd door Revolution 9, vooral met koptelefoons op en lekker hard, is zoveel te ontdekken in dat nr
Bootleg-label Vigotone heeft 'From Kinfauns To Chaos' uitgebracht.
Op de tweede CD staan alleen maar stukken van 'Revolution #1'.
Het schijnt dat er wel wat stukken te ontdekken zijn die later weer voor #9 gebruikt zijn.
Maar het meerendeel van de bootleg is gejam met commentaar van Y. Ono.
Hierrrr meer informatie.
pi_42313869
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
pi_42314614
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Ik ook niet. Ik snap ook niet hoe Lennon het in zijn hoofd gekregen heeft om zo'n nummer te maken en al helemaal niet om het op plaat te zetten.
pi_42314837
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 17:34 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik ook niet. Ik snap ook niet hoe Lennon het in zijn hoofd gekregen heeft om zo'n nummer te maken en al helemaal niet om het op plaat te zetten.
Dan begrijp je Lennon niet.
pi_42314976
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Mwa, goed niet echt, maar wel zeer artistiek, het geeft me elke keer weer rillingen als ik ernaar luister.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  maandag 2 oktober 2006 @ 17:55:07 #260
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42315077
Ik luister ook niet graag naar Revolution #9, maar ik vind het wel weer tof dat er zo'n nummer tussen zit.
Het zegt veel over de band dat het toch is uitgebracht, ondanks dat de andere 3 het helemaal niks vonden. En het getuigt ergens ook wel van lef.

Desondankt vind ik het zelf nog steeds doodeng om naar te luisteren.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 2 oktober 2006 @ 18:16:15 #261
133414 Joesse
Surrender your ego
pi_42315533
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Goed is niet het woord, maar ehm tja interessant? En het is idd best een eng nummer met al dat schreeuwen enzo, ow en ook steeds dat 'Geoff, put the red light on' klinkt best eng op een rare manier Ik ben benieuwd wat mensen destijds dachten toen het album net uit kwam
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:45 schreef mindgames het volgende:

[..]

Bootleg-label Vigotone heeft 'From Kinfauns To Chaos' uitgebracht.
Op de tweede CD staan alleen maar stukken van 'Revolution #1'.
Het schijnt dat er wel wat stukken te ontdekken zijn die later weer voor #9 gebruikt zijn.
Maar het meerendeel van de bootleg is gejam met commentaar van Y. Ono.
Hierrrr meer informatie.
ik dank u hartelijk

[ Bericht 7% gewijzigd door Joesse op 02-10-2006 18:21:48 ]
pi_42315846
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 17:55 schreef Jane het volgende:
Ik luister ook niet graag naar Revolution #9, maar ik vind het wel weer tof dat er zo'n nummer tussen zit.
Het zegt veel over de band dat het toch is uitgebracht, ondanks dat de andere 3 het helemaal niks vonden.
Heeft erg veel met persoonlijkheid te maken denk ik.
Ik denk dat Paul en Ringo het zowiezo niet begrepen, te nuchter daarvoor.
quote:
Desondankt vind ik het zelf nog steeds doodeng om naar te luisteren.
Best knap he, om zo'n effect te bereiken.
Gaat wel iets verder dan simpelweg wat studiotapes door elkaar mixen.
pi_42316910
"NIEUWE BEATLES CD OP KOMST" zo luiden de persberichten.
quote:
Platenmaatschappij EMI brengt in november een nieuwe Beatles-cd uit, waarop oud materiaal van de band op een experimentele manier is bewerkt. De legendarische producer van de groep, Sir George Martin, is samen met zijn zoon Giles verantwoordelijk voor de mix.

De titel van de cd is Love, evenals de nieuwe show van Cirque du Soleil. Die productie huist momenteel in The Mirage in Las Vegas. Voor die show was de muziek aanvankelijk bedoeld, maar volgens EMI vroegen veel fans de muziek ook op cd uit te brengen.

Beide producers hebben de originele mastertapes van de Abbey Road Studios flink onder handen genomen. "De muziek werd gemaakt voor de acts van Cirque du Soleil, maar toen we bezig waren creëerden we eigenlijk een nieuw Beatles-album", aldus George Martin. "De Beatles zochten altijd naar nieuwe wegen om zichzelf uit te drukken en dit is voor hen een nieuwe stap voorwaarts."
Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!
pi_42317197
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 18:29 schreef rebel6 het volgende:
Ik denk dat Paul en Ringo het zowiezo niet begrepen, te nuchter daarvoor.
Paul? Die was al avantgarde aan het luisteren voor Yoko Lennon erop wees. Of zoals Lennon ooit opmerkte "Avant-garde is French for bullshit" .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_42317681
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 19:13 schreef webfreak het volgende:
"NIEUWE BEATLES CD OP KOMST" zo luiden de persberichten.
[..]

Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!
Nieuwe Beatles CD is idd overdreven, maar de stukjes van de nieuwe mixes die ik gehoord hebben klinken best ok naar mijn mening
pi_42325905
Ik hoorde laatst een vrij bekend jaren '90 nummer op de radio dat exact dezelfde akkoordprogressie had als 'While my guitar gently weeps'.
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 19:13 schreef webfreak het volgende:
"NIEUWE BEATLES CD OP KOMST" zo luiden de persberichten.
[..]

Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!
tja, ik zou er niet naar uitkijken.. oude wijn in nieuwe zakken. Die remaster-samples hierboven ergens vind ik trouwens wel geslaagd. De opnames zelf zijn met een beetje oppoetsen nog best zo te maken alsof ze gisteren opgenomen zijn. In de jaren 60 en 70 werd er zowiezo veel geexperimenteert met het stereobeeld. Er was stereo dus iedereen zou het weten ook en dus werd alles maar naar links en rechts van het gebied verschoven. Het heeft wel z'n charme moet ik zeggen, maar als er niets weggelaten wordt ga ik liever voor het moderne stereobeeld.

Alle Beatles-albums in geremasterde versie, dat zal de volgende grote marketing stunt wel worden.

[ Bericht 36% gewijzigd door Beathoven op 03-10-2006 01:40:23 ]
pi_42328888
De samples van 'I Am The Walrus' zijn een bijzonder voorbeeld.
Daar bestond voor die mix geen échte stereo-versie van het tweede deel van.
Maar de meeste nummers zijn op de DVD precies zoals de mixen uit de jaren 60 gemixt.
Er is natuurlijk niets toegevoegd of weggelaten. Je hoort alles beter en meestal hoeft je niet meer te ergeren aan stemmen die alleen rechts zijn te horen, of iets dergelijks. Dat is dan wel veranderd, maar dat is een verbetering.
Ik kan nog wel wat samples online zetten van bijvoorbeeld 'A Day In The Life'. Die mix is bijna identiek aan de stereo-mix uit 1967, het klinkt nu alleen alsof The Beatles inclusief orkest bij je in de kamer staan, zo helder is het. Luister met koptelefoon. Als EMI/Capitol/Apple écht wil cashen zouden ze de complete catalogus allang in de orginele stereo en mono-versie hebben uitgebracht en tevens alles geremixed en remastered. De 'Love'-CD is een leuke toevoeging op het Cirque de Soleil-project. Niets meer, niets minder. Maar als ik Pet Sounds van The Beach Boys in 5.1 hoor met een mooi boekje met details er in.....dan vraag ik me toch af of ze dat niet in godsnaam eens heel snel met The Beatles willen doen. Gelukkig heeft Neil Aspinell van Apple al laten doorschemeren dat het in 2007 dan zo ver is.
In 1967 kwam Sgt. Pepper uit. In 1987 kwam Sgt. Pepper op CD uit als jubileum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus. In 2007 komt Sgt. Pepper geremixed en geremastered uit op CD als jubilieum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus???
pi_42329744
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 09:51 schreef mindgames het volgende:
De samples van 'I Am The Walrus' zijn een bijzonder voorbeeld.
Daar bestond voor die mix geen échte stereo-versie van het tweede deel van.
Maar de meeste nummers zijn op de DVD precies zoals de mixen uit de jaren 60 gemixt.
Er is natuurlijk niets toegevoegd of weggelaten. Je hoort alles beter en meestal hoeft je niet meer te ergeren aan stemmen die alleen rechts zijn te horen, of iets dergelijks. Dat is dan wel veranderd, maar dat is een verbetering.
Ik kan nog wel wat samples online zetten van bijvoorbeeld 'A Day In The Life'. Die mix is bijna identiek aan de stereo-mix uit 1967, het klinkt nu alleen alsof The Beatles inclusief orkest bij je in de kamer staan, zo helder is het. Luister met koptelefoon. Als EMI/Capitol/Apple écht wil cashen zouden ze de complete catalogus allang in de orginele stereo en mono-versie hebben uitgebracht en tevens alles geremixed en remastered. De 'Love'-CD is een leuke toevoeging op het Cirque de Soleil-project. Niets meer, niets minder. Maar als ik Pet Sounds van The Beach Boys in 5.1 hoor met een mooi boekje met details er in.....dan vraag ik me toch af of ze dat niet in godsnaam eens heel snel met The Beatles willen doen. Gelukkig heeft Neil Aspinell van Apple al laten doorschemeren dat het in 2007 dan zo ver is.
In 1967 kwam Sgt. Pepper uit. In 1987 kwam Sgt. Pepper op CD uit als jubileum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus. In 2007 komt Sgt. Pepper geremixed en geremastered uit op CD als jubilieum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus???
Laten we het hopen
pi_42330153
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 19:32 schreef Litpho het volgende:

[..]

Paul? Die was al avantgarde aan het luisteren voor Yoko Lennon erop wees. Of zoals Lennon ooit opmerkte "Avant-garde is French for bullshit" .
Klopt ja. Die uitspraak was waarschijnlijk gedaan voordat hij Yoko ontmoette, want daardoor ging hij heel anders naar avantgarde kijken.

Welke avantgarde Paul precies luisterde vraag ik me af, ik vind er weinig van terug in z'n Beatles-songs.
maar goed ook, anders zouden allerlei prachtige songs vast niet zo mooi hebben geklonken
pi_42330476
Hij heeft meerdere malen aangegeven dat hij veel naar Stockhausen luisterde.
pi_42335396
Hij heeft een aantal experimentele CD's uitgebracht.
Onder andere de 'Liverpool Sound Collage'.
Daar zijn sessies van The Beatles in verwerkt.
Verder heeft hij onder de naam 'Fireman', of zoiets dergelijks, ook albums uitgebracht met experimentele muziek.
Op zijn nieuwe solo-singles staan B-kanten met veel experimentele geluiden.
Erg toffe nummers om te luisteren.
pi_42340796
Ik heb "The Rushes" van the Fireman:


Heel geslaagd project. Mooi CD'tje als je van soundscapes houdt.

Liverpool Sound Collage is dan weer totaal anders. Ook leuk, maar vooral veel sample-werk.
pi_42368671
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
http://www.escape.com/%7Edario/beatles/number9/
Probeer dan zelf eens!!
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:31:29 #274
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_42395219
Donderdag 26 Oktober is het zover: Ik ga naar Liverpool
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:48:12 #275
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_42395808
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:31 schreef satecl het volgende:
Donderdag 26 Oktober is het zover: Ik ga naar Liverpool
Bofkont
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_42407493
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 09:53 schreef Jane het volgende:
Nou, van mij mogen ze het wel opnieuw masteren om de audiokwaliteit omhoog te schroeven, als de muziek in essentie maar niet verandert. En dat is bij 'Naked' natuurlijk wel het geval. Plus dat er vaak hele andere takes zijn gebruikt.
Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel! Op Naked hoor je meer hoe het bedoeld is dan op de originele LP...! Het is dus maar net hoe je het bekijkt.
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 01:25 schreef Beathoven het volgende:
Alle Beatles-albums in geremasterde versie, dat zal de volgende grote marketing stunt wel worden.
Daar zijn ze nu dus mee bezig. Ze willen alles nu ook online gaan verkopen en daarvoor wordt alles geremastered. Ik neem aan dat een en ander ook op cd zal uitkomen. Weet er het fijne niet van, maar wel dat ze druk bezig zijn met remasteren!

EDIT:
Ik vond dit op internet:
The Beatles' entire back catalog will soon be available for download - but only when each track has been digitally remastered to perfection. Up until now, the Fab Four are one of the few acts to have resisted making their work available at the iTunes Music Store. They were similarly the last stars to release their catalog onto compact disc.

But the boss of their record label Apple Corps, Neil Aspinall, revealed the development in London's High Court, where the company is currently battling Apple Computer over its logo.

He said, "We're remastering the whole Beatles catalog, just to make it sound brighter and better and getting proper booklets to go with each of the packages. I think it would be wrong to offer downloads of the old masters when I am making new masters. It would be better to wait and try to do them both simultaneously so that you then get the publicity of the new masters and the downloading, rather than just doing it ad hoc."
pi_42407556
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 22:55 schreef hello_goodbye het volgende:

[..]

Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel!
Veranderd vanuit Jane's herinnering. Dat is uiteraard het enige wat telt .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_42408078
Ja, inderdaad. Het is ook maar net wat je gewend bent. Zo roepen veel mensen dat ze de eerste 4 Beatles-cd in stereo willen. Nou, dat hoeft van mij dus niet. Ik heb jarenlang alles van The Beatles beluisterd op een mono draagbaar cassettedeck (in the seventies toen er nog geen walkmans waren) en later op een mono platenspeler. En ik heb nu nog steeds regelmatig moeite met het beluisteren (met een koptelefoon) van alle stereo-cd's....! Nu was het gemiddelde stereobeeld in de jaren zestig natuurlijk knudde... begeleiding rechts, stemmen links: dat klinkt echt nergens naar met een koptelefoon! Over de boxen kan het nog net. In ieder geval: het is maar net wat je gewend bent en wat je herinneringen zijn.

Maar ik ben dus helemaal hergeprogrammeerd wat betreft Let It Be. Jullie kennen vast het fenomeen dat je aan het eind van een nummer het volgende al 'voelt' aankomen. Nou, bij mij zit allang de Naked volgorde ingebouwd! Als ik het origineel van LiB zou draaien zou ik steevast het verkeerde nummer inzetten.

Een van de revelaties wat mij betreft an Naked is The long and winding road. Dat nummer deed het nooit goed bij mij. De meesten vonden het prachtig maar ik vond het kitsch. Maar toen ik de Naked versie hoorde was ik om: het is een prachtig nummer. De Naked versie is zo... intiem en 'echt'... Open en transparant. Die baspartij: schitterend: die hoor je nog geeneens op Phils versie!

Het nummer waarbij m'n volumeknop ALTIJD wat meer open gaat is trouwens I Me Mine (dat was ook al zo bij de originele LP). Ik vind dat zo'n heeeeeeeeeeeerlijk nummer!!! Vooral hoe George 'even those tear' zingt... WOW! De emotie! Een van m'n favoriete Beatle-nummers!
pi_42408566
Dat ze de complete catalogus remasteren roepen ze al jaren...
Maar alleen remasteren is niet de oplossing.
Zoals hello_goodbye verteld, het stereo-beeld van de eerste 2 platen is niet zo puik.
2 sporen-opnames. Spoor 1 links. Spoor 2 rechts.
Wat ze op de Anthology DVD hebben gedaan met die nummers is zeer de moeite waard.
Een mooi stereobeeld. Stemmen mooi in het midden. Muziek ook in het midden, maar beetje naar links of rechts. Dus net zo punchy als de mono-mixen, maar dan toch wat ruimtelijker.

Het gaat trouwens nog een hele strijd worden om hoe het nu ooit opnieuw op de markt gebracht gaat worden. De mensen die in de jaren 60 met Sgt. Pepper zijn opgegroeid zijn bjivoorbeeld volledig gewend geraakt aan dingen die typerend zijn voor de mono-versie. Mensen die pas in de jaren 90 gingen luisteren naar The Beatles en alleen de CD-versies kennen zijn volledig gewend aan de stereo-versies van bepaalde albums. Moeten de platen geremastered in orginele mono én stereo-versie als extra worden toegevoegd? Als het aan mij ligt wel. Bij de witte dubbelaar krjig je dan wel 6 CD's ...

Tot die tijd luister ik naar de Dr. Ebbetts-versies van Please Please Me en With The Beatles.
Instrumenten aan de linker of rechterkant, stemmen netjes in het midden.
Een must voor de koptelefoon. Ik snap er helemaal niets van dat ze de stereo-versie van Beatles For Sale of AHDN nooit op CD hebben uitgebracht. Die mixen zijn prachtig!
Verder luister ik liever naar de jaren 70-mixen van bv. Reel Music als het gaat om de nummers van Help!.
'Ticket To Ride' klinkt zo veel krachtiger van die albums dan de orginele mix..

Zo.
pi_42408845
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 23:10 schreef hello_goodbye het volgende:
Het nummer waarbij m'n volumeknop ALTIJD wat meer open gaat is trouwens I Me Mine (dat was ook al zo bij de originele LP). Ik vind dat zo'n heeeeeeeeeeeerlijk nummer!!! Vooral hoe George 'even those tear' zingt... WOW! De emotie! Een van m'n favoriete Beatle-nummers!
Jaaaa, echt een ontdekking toen ik Let it be echt ging luisteren. Niet geheel toevallig mijn hoogst genoteerde Beatlestrack op last.fm .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_42408957
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 23:24 schreef mindgames het volgende:
Moeten de platen geremastered in orginele mono én stereo-versie als extra worden toegevoegd?
Waarom niet. Ik heb het Beano album van de Bluesbreakers ook als een album met mono en stereoversies en de verschillen zijn een erg interessante feature .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_42409078
Ik zapte het nummer vroeger altijd door. Nu vind ik dit ook een prachtig nummer, ja.
McCartney haatte het toeters-en-bellen-arrangement toch zo?
Op 'Wings Over America' uit 1976 speelt hij het net zo, inclusief blazers en opsmuk.
Ik ben ook gewend aan de 'Naked'-versie.
De Phil Spector-verisie klinkt voor mij nu als een take met een onnatuurlijke overdub, ofzo...
Grappig dat hello_goodbye het heeft over die mooie bassline.
Het blijkt uit beelden van die sessies dat John Lennon de bas moest spelen, daar geen zin in had, en vervolgens de bassline 'saboteerde' om het slordig te laten klinken.
Maar het past mooi bij het karakter van het nummer, toch?
pi_42409183
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 23:36 schreef Litpho het volgende:
Waarom niet. Ik heb het Beano album van de Bluesbreakers ook als een album met mono en stereoversies en de verschillen zijn een erg interessante feature .
Alleen om de verschillen te horen zou het al geweldig zijn.
Er zijn zelfs hele boeken over geschreven.
Om nog maar niet te spreken over de verschillen tussen mono uit Engeland of mono uit Amerika of stereo uit.....of jaren 70-mixen en jaren 80-mixen enz.....
Soms zijn de verschillen zeer klein. De andere keer is het een compleet ander nummer .
Voorbeeld van een klein verschil:
'I Should Have Known Better', op de orginele mono en stereo versie wordt een andere mondharmonica-overdub gebruikt. De stereo-versie heeft een 'gat' in het midden.
Op een jaren 80-mix wordt de stereo-versie gebruikt. Maar nu *tromgeroffel* is het gat gedicht doordat de mono-overdub gebruikt is!
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 01:56:57 #284
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42412358
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 22:55 schreef hello_goodbye het volgende:

Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel!
Ja, dat hoef je mij niet te vertellen. En begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet wild van al die orkestratie van Spector (de allereerste keer dat ik The Long And Winding Road hoorde vond ik het een gek nummer omdat het niet als The Beatles klonk in mijn orgen), maar dat neemt nog niet weg dat hij uiteindelijk wel datgene heeft afgeleverd wat uiteindelijk HET Let It Be album werd.
quote:
Op Naked hoor je meer hoe het bedoeld is dan op de originele LP...!
Nee sorry, dat klopt niet. Je hoort hoe McCartney het nú zou doen. Niet wat ze met z'n vieren tóen wilden. Paul heeft gewoon altijd de pest in gehad dat de andere drie Phil Spector in de arm hebben genomen.

Mijn grootste bezwaar tegen Naked is namelijk niet dat ik de orkesten van Spector nou per se zo mis, maar dat het allemaal veel en veel te clean is!! Het was ooit bedoeld als een soort 'live' studio-album. Dat hoor ik helemaal niet meer terug!

Als ik Let It Be zonder Phil Spector inmenging wil horen (en dat gebeurt regelmatig) dan zet ik dus mijn oude bootleg op. Die is pas geweldig!!! Hadden ze die maar als basis genomen voor Naked. Aan de inhoud hadden ze dan niks hoeven veranderen, alleen maar de geluidskwaliteit opschroeven. Maar helaas hebben ze dat niet gedaan en moest alles wat Let It Be nu juist een soort 'raw feel' geeft ook sneuvelen.

Iedereen mag ervan vinden wat hij wil, maar ik zag destijds erg uit naar de release van LIBN, maar was echt teleurgesteld over wat ik hoorde.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_42461064
Ik kwam deze in een ander topic tegen maar vond dat die hier niet mocht ontbreken.

Als iemand nog meer foto's heeft van 'bekende' mensen met Beales platen ofzo, plaatsen graag.
Keeping an eye on the world going by my window.
pi_42465265
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 23:40 schreef mindgames het volgende:
Grappig dat hello_goodbye het heeft over die mooie bassline.
Het blijkt uit beelden van die sessies dat John Lennon de bas moest spelen, daar geen zin in had, en vervolgens de bassline 'saboteerde' om het slordig te laten klinken.
Maar het past mooi bij het karakter van het nummer, toch?
Ja, inderdaad grappig: ik ken het verhaal. Maar juist doordat hij de bas hier en daar 'stopt' i.p.v. de noten vloeiend te laten doorlopen (weet ff niet hoe ik het anders moet zeggen, maar het is wat je met zo'n nummer zou verwachten) klinkt het juist origineel, creatief en past het prachtig bij het nummer! Het voorkomt dat het te voorspelbaar zoetig wordt.
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 01:56 schreef Jane het volgende:

Ja, dat hoef je mij niet te vertellen.
Oops, sorry...
quote:
En begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet wild van al die orkestratie van Spector (de allereerste keer dat ik The Long And Winding Road hoorde vond ik het een gek nummer omdat het niet als The Beatles klonk in mijn orgen), maar dat neemt nog niet weg dat hij uiteindelijk wel datgene heeft afgeleverd wat uiteindelijk HET Let It Be album werd.
Maar je hebt wel een punt, hoor: ik heb onlangs 17 cd's met materiaal van de Get Back sessions doorgewandeld (en kon ECHTniet alles beluisteren...!), en tjonge, het is (inderdaad) heel knap dat iemand daar nog een compleet en okay klinkend album heeft weten te maken!
quote:
Nee sorry, dat klopt niet. Je hoort hoe McCartney het nú zou doen. Niet wat ze met z'n vieren tóen wilden. Paul heeft gewoon altijd de pest in gehad dat de andere drie Phil Spector in de arm hebben genomen.

Mijn grootste bezwaar tegen Naked is namelijk niet dat ik de orkesten van Spector nou per se zo mis, maar dat het allemaal veel en veel te clean is!! Het was ooit bedoeld als een soort 'live' studio-album. Dat hoor ik helemaal niet meer terug!

Als ik Let It Be zonder Phil Spector inmenging wil horen (en dat gebeurt regelmatig) dan zet ik dus mijn oude bootleg op. Die is pas geweldig!!! Hadden ze die maar als basis genomen voor Naked. Aan de inhoud hadden ze dan niks hoeven veranderen, alleen maar de geluidskwaliteit opschroeven. Maar helaas hebben ze dat niet gedaan en moest alles wat Let It Be nu juist een soort 'raw feel' geeft ook sneuvelen.

Iedereen mag ervan vinden wat hij wil, maar ik zag destijds erg uit naar de release van LIBN, maar was echt teleurgesteld over wat ik hoorde.
En wederom snap ik wel wat je bedoelt, hoor. Alleen bevalt dat cleane mij wel. Maar die 17 cd's die ik (hier en daar) heb beluisterd klinken inderdaad heel autenthiek en rauw en live, niet in het minst door al het geleuter tussendoor. De laatste cd van die 17 is de eerste versie van Glyn Johns en dat heeft zeker wel wat! Het is een redelijk stereoversie (de rest is mono) inclusief uitgebreide sfeervolle omgevingsgeluiden, geleuter, false starts etc. En dat mis je dan wel inderdaad op de Naked versie. De tracklist is:

One after 909
Rocker
Save the last dance for me
Don't let me down
Dig a pony
I've got a feeling
Get back
For you blue
Teddy boy
Two of us
Maggie Mae
Dig it
Let it be
The long and winding road
Get back (reprise)

I me mine ontbreekt jammer genoeg, maar die is natuurlijk pas op 3 januari 1970 opgemomen. Ik zou trouwens ook wel eens de tweede versie van Glyn willen horen.
  zondag 8 oktober 2006 @ 13:07:50 #287
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_42476988
Ik zie 'Let It Be Naked' zelf eerlijk gezegd ook meer als deel IV van de Anthology serie, dan als 'Let It Be zoals de Beatles het bedoeld hadden'. Er schijnt trouwens met ProTools ook wel flink aan geknutseld te zijn (gitaarsolo van een bepaalde take gebruiken in de basistracks van een hele andere take, 'valse' nootjes wegpoetsen etc.) en dan kun je eigenlijk toch niet echt meer spreken van een authentiek Beatles-product. Natuurlijk maakten de Fab Four in hun eigen tijd ook gebruik van de meest moderne technologie en editing-technieken, maar 30 jaar na dato lijkt het meer op een fraai staaltje geschiedsvervalsing.

Morele bezwaren ten spijt klinkt het allemaal wel erg lekker en mag ik er evengoed wel graag naar luisteren. Al met al vind ik dat de plaat ook wel veel sterker is geworden nu 'Don't Let Me Down' er ook op staat.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_42478776
Inderdaad, ik heb gehoord dat ze de beste takes allemaal in ProTools gegooid hebben en daaruit een keuze hebben gemaakt welk spoor het sterkste is. Voorbeeld: voor 'Don't Let Me Down' is versie 1 van het Rooftop-concert gebruikt.Aangezien John de eerste woorden van couplet 2 is vergeten op die opname, hebben ze daar Rooftop-concert versie 2 gebruikt. Ook schijnt het dat voor de middelste acht van 'I've Got A Feeling' een opname uit de studio gebruikt is, afgewisseld met het Rooftop-concert. Jammer dat de nummers zo abrupt afgebroken worden (One After 909...). Ik zie het ook als een nieuwe verzameling Get Back Sessions-opnames. Btw, ik ben zeer te spreken over de geluidskwaliteit van deze opnames.
McCartney heeft in een interview toendertijd gezegd dat het precies zo klinkt als hoe het toen geklonken zou hebben als je er naast had gestaan. Alleen, zo zei hij, de ruis op de tapes was toen niet te horen, en op de CD dus ook niet. Ik vreesde het ergste na die opmerking. Ik dacht dat de Noise Reduction weer overhand had genomen en het geheel gedoopt was in een galmbak van ProTools-reverb. Maar gelukkig, je hoort een natuurlijke ruis. En dat heb ik liever dan het waterige space-effect wat Noise Reduction kan veroorzaken als het verkeerd gebruikt wordt. (zie Yellow Submarine, 1999 remix ).
pi_42479547
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 14:41 schreef Soul79 het volgende:
Zo, ik ga de Beatles eens even een compliment maken door ze met Bach te vergelijken.

Immers: net als Bach stonden de Beatles aan het begin van een enorme ontwikkeling - Bach aan die van de opkomst van de grote klassieke en romantische componisten in de 18e en 19e eeuw (Mozart, Beethoven, Wagner, etc.), de Beatles aan die van de opkomst van de popmuziek. En net als Bach waren de Beatles van die ontwikkeling feitelijk zowel het begin als het einde: nog niemand had gedaan wat zij deden, tegelijk is geen enkele navolger ooit verder gegaan dan zij.

Ga maar na: wat betreft bijzondere melodieën, gedurfde harmoniën en akkoorden, bizarre riffs en complexe arrangementen heeft niemand ooit de Beatles kunnen evenaren, al kwamen bv. Joni Mitchell en Stevie Wonder dichtbij. Hetzelfde geldt voor Bach wiens duizelingwekkende complexiteit en melodische en harmonische rijkdom nooit meer is benaderd, al kwamen Mozart en Beethoven er dicht bij.

Wat de Beatles ook met Bach gemeen hebben, is dat zij ondanks al deze bijzondere muzikale kunstgrepen toch heel toegankelijk, luisterbaar en direct bleven. Hun gevoel voor melodie en harmonie maakte dat de Beatles praktisch overal mee weg kwamen en alles steeds in korte, mooie, pakkende songs wisten onder te brengen. Net als Bach die altijd maar een paar maten nodig heeft om to the point te komen en in een heel kort tijdsbestek enorm veel radicale muzikale ideeën kwijt kon, intussen de luisteraar het idee gevend dat hij naar een uiterst prettig stukje muziek zit te luisteren. Dat konden de Beatles ook, vergelijk dat eens met al die langdradige progrockbands uit de jaren '70 die hele plaatzijden lang probeerden om een punt te maken, zonder daar net zo goed in te slagen als de Beatles in 2 minuten.

Ik weet te weinig van de geschiedenis van de Beatles om te weten of ze Bach kenden en/of er naar luisterden, hoewel bv. de akkoorden van Blackbird echt Bachiaans klinken en het orkestje van Penny Lane zo lijkt te zijn weggelopen uit het 2e Brandenburgse Concert van Bach. Maar of ze hem nou kenden of niet, in elk geval was er sprake van een soort geestverwantschap, amen.
Ik denk dat het te ver gaat om ze met Bach himself te vergelijken. Maar dat ze een zeer groot effect hebben gehad op 'the music' is zeker een feit!
  zondag 8 oktober 2006 @ 19:52:54 #290
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_42488893
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 23:10 schreef hello_goodbye het volgende:


Het nummer waarbij m'n volumeknop ALTIJD wat meer open gaat is trouwens I Me Mine (dat was ook al zo bij de originele LP). Ik vind dat zo'n heeeeeeeeeeeerlijk nummer!!! Vooral hoe George 'even those tear' zingt... WOW! De emotie! Een van m'n favoriete Beatle-nummers!
Dat is inderdaad een wereld nummer die je zo hard kan zette als je wil je zult je er nooit aan storen..
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  zondag 8 oktober 2006 @ 23:54:56 #291
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42498676
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 22:08 schreef hello_goodbye het volgende:
De laatste cd van die 17 is de eerste versie van Glyn Johns en dat heeft zeker wel wat! Het is een redelijk stereoversie (de rest is mono) inclusief uitgebreide sfeervolle omgevingsgeluiden, geleuter, false starts etc. En dat mis je dan wel inderdaad op de Naked versie. De tracklist is:

One after 909
Rocker
Save the last dance for me
Don't let me down
Dig a pony
I've got a feeling
Get back
For you blue
Teddy boy
Two of us
Maggie Mae
Dig it
Let it be
The long and winding road
Get back (reprise)
Ja, dit is ook de bewuste Get Back (with Let It Be and 11 other songs) bootleg waar ik het over had. Die heb ik lang geleden al een keer op vinyl aangeschaft. Tot 'Naked' uitkwam werd daarvan gezegd dat het het album was 'zoals ze het bedoeld hadden'. Ergens ook bullshit natuurlijk, want anders hadden ze Spector nooit meer ingehuurd. Ik vind die versie zelf wel heel veel hebben, ondanks dat je daarvan ook kunt zeggen dat de tracklist niet optimaal is, maar goed...
Aan het beluisteren van de complete Get Back-sessions heb ik me ook nooit kunnen zetten, trouwens.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jane op 09-10-2006 01:34:48 ]
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 9 oktober 2006 @ 01:07:58 #292
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_42500119
Happy Birthday John
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
  maandag 9 oktober 2006 @ 01:30:42 #293
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42500445
About the Awful

I was bored on the 9th of Octover 1940 when, I believe, the Nasties were still booming us led by Madalf Heatlump (Who only had one). Anyway they didn't get me. I attended to varicous schools in Liddypol. And still didn't pass-much to my Aunties supplies. As a member of the most publified Beatles my and (P,G, and R's) records might seem funnier to some of you than this book, but as far as I'm conceived this correction of short writty is the most wonderfoul larf I've ever ready.

God help and breed you all.
In His Own Write, 1964

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 9 oktober 2006 @ 01:40:17 #294
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42500589
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:31 schreef satecl het volgende:
Donderdag 26 Oktober is het zover: Ik ga naar Liverpool
Btw... inderdaad, je bent een bofkont. Duurt nog een paar weken, maar iig alvast heel veel plezier!
Heb je al bedacht wat je allemaal wilt gaan doen?
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_42504493
Aanpassen van de OP kan nu trouwens nog: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Beatles

En gefeli John
pi_42505361

Happy birthday, Sean en John!
  maandag 9 oktober 2006 @ 18:07:35 #297
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_42517496
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 01:40 schreef Jane het volgende:

[..]

Btw... inderdaad, je bent een bofkont. Duurt nog een paar weken, maar iig alvast heel veel plezier!
Heb je al bedacht wat je allemaal wilt gaan doen?
Eerlijk gezegd nog niet... ik heb van een kennis gehoord dat je op donderdag sowiezo naar de Carven Club moet gaan.. en in het weekens de magical mystery tour... hebben jullie nog tips..?

Happy Birthday John!
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_42525443
John Entwistle is ook vandaag jarig, wel apart..
pi_42526230
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 23:54 schreef Jane het volgende:

[..]

Aan het beluisteren van de complete Get Back-sessions heb ik me ook nooit kunnen zetten, trouwens.
Hehehe. Ik was het echt van plan (en dan zijn die 17 cd's nog maar de 'hoogtepunten' ook...!!!) maar na 1 cd gaf ik het al op... Ik begon haast m'n geloof in The Beatles te verliezen, om het zo maar te zeggen: wat een amateuristisch gehak hier en daar, zeg!

Ik heb uiteindelijk alle nummers die ze nooit hebben uitgebracht apart op m'n iPod gezet (en dat zijn er al 143!) plus die complete Glyn Johns-versie: alle versies van wel uitgebrachte nummers wil ik nog geeneens meer horen, want anders krijg ik nog een hekel aan die songs.
De meeste van die 143 zijn trouwens niets meer dan geimproviseerde flarden: er zit nauwelijks iets tussen wat (eerlijk gezegd) ECHT de moeite van het luisteren waard is (ik zei al dat het knap was van Spector (en ook Glyn) dat ze uit die brei iets hebben weten samen te stellen! Echt, veel meer bruikbaars zat er niet tussen!), maar het is toch wel lollig om zo nu en dan te beluisteren. Het is net alsof je bij The Beatles in de studio zit. En zo nu en dan hadden ze toch echt wel lol samen, lijkt het...

En happy birthday to you, John...
pi_42526477
Zullen we John's verjaardag vieren met een nieuw topic?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')