quote:Op maandag 2 oktober 2006 01:21 schreef Price het volgende:
The Watusi, the twist
Eldorado
Take this, brother, may it serve you well
Bootleg-label Vigotone heeft 'From Kinfauns To Chaos' uitgebracht.quote:Op zondag 1 oktober 2006 23:37 schreef Joesse het volgende:
ff een vraagje he, is de hele take van Revolution 1 waarvan delen uit de 'fade-out' gebruikt zijn voor Revolution 9 ergens in omloop? Ben de laatste tijd nogal gefascineerd door Revolution 9, vooral met koptelefoons op en lekker hard, is zoveel te ontdekken in dat nr
Ik ook niet. Ik snap ook niet hoe Lennon het in zijn hoofd gekregen heeft om zo'n nummer te maken en al helemaal niet om het op plaat te zetten.quote:Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Dan begrijp je Lennon niet.quote:Op maandag 2 oktober 2006 17:34 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik snap ook niet hoe Lennon het in zijn hoofd gekregen heeft om zo'n nummer te maken en al helemaal niet om het op plaat te zetten.
Mwa, goed niet echt, maar wel zeer artistiek, het geeft me elke keer weer rillingen als ik ernaar luister.quote:Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Goed is niet het woord, maar ehm tja interessant? En het is idd best een eng nummer met al dat schreeuwen enzo, ow en ook steeds dat 'Geoff, put the red light on' klinkt best eng op een rare manier Ik ben benieuwd wat mensen destijds dachten toen het album net uit kwamquote:Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
ik dank u hartelijkquote:Op maandag 2 oktober 2006 16:45 schreef mindgames het volgende:
[..]
Bootleg-label Vigotone heeft 'From Kinfauns To Chaos' uitgebracht.
Op de tweede CD staan alleen maar stukken van 'Revolution #1'.
Het schijnt dat er wel wat stukken te ontdekken zijn die later weer voor #9 gebruikt zijn.
Maar het meerendeel van de bootleg is gejam met commentaar van Y. Ono.
Hierrrr meer informatie.
Heeft erg veel met persoonlijkheid te maken denk ik.quote:Op maandag 2 oktober 2006 17:55 schreef Jane het volgende:
Ik luister ook niet graag naar Revolution #9, maar ik vind het wel weer tof dat er zo'n nummer tussen zit.
Het zegt veel over de band dat het toch is uitgebracht, ondanks dat de andere 3 het helemaal niks vonden.
Best knap he, om zo'n effect te bereiken.quote:Desondankt vind ik het zelf nog steeds doodeng om naar te luisteren.
Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!quote:Platenmaatschappij EMI brengt in november een nieuwe Beatles-cd uit, waarop oud materiaal van de band op een experimentele manier is bewerkt. De legendarische producer van de groep, Sir George Martin, is samen met zijn zoon Giles verantwoordelijk voor de mix.
De titel van de cd is Love, evenals de nieuwe show van Cirque du Soleil. Die productie huist momenteel in The Mirage in Las Vegas. Voor die show was de muziek aanvankelijk bedoeld, maar volgens EMI vroegen veel fans de muziek ook op cd uit te brengen.
Beide producers hebben de originele mastertapes van de Abbey Road Studios flink onder handen genomen. "De muziek werd gemaakt voor de acts van Cirque du Soleil, maar toen we bezig waren creëerden we eigenlijk een nieuw Beatles-album", aldus George Martin. "De Beatles zochten altijd naar nieuwe wegen om zichzelf uit te drukken en dit is voor hen een nieuwe stap voorwaarts."
Paul? Die was al avantgarde aan het luisteren voor Yoko Lennon erop wees. Of zoals Lennon ooit opmerkte "Avant-garde is French for bullshit" .quote:Op maandag 2 oktober 2006 18:29 schreef rebel6 het volgende:
Ik denk dat Paul en Ringo het zowiezo niet begrepen, te nuchter daarvoor.
Nieuwe Beatles CD is idd overdreven, maar de stukjes van de nieuwe mixes die ik gehoord hebben klinken best ok naar mijn meningquote:Op maandag 2 oktober 2006 19:13 schreef webfreak het volgende:
"NIEUWE BEATLES CD OP KOMST" zo luiden de persberichten.
[..]
Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!
tja, ik zou er niet naar uitkijken.. oude wijn in nieuwe zakken. Die remaster-samples hierboven ergens vind ik trouwens wel geslaagd. De opnames zelf zijn met een beetje oppoetsen nog best zo te maken alsof ze gisteren opgenomen zijn. In de jaren 60 en 70 werd er zowiezo veel geexperimenteert met het stereobeeld. Er was stereo dus iedereen zou het weten ook en dus werd alles maar naar links en rechts van het gebied verschoven. Het heeft wel z'n charme moet ik zeggen, maar als er niets weggelaten wordt ga ik liever voor het moderne stereobeeld.quote:Op maandag 2 oktober 2006 19:13 schreef webfreak het volgende:
"NIEUWE BEATLES CD OP KOMST" zo luiden de persberichten.
[..]
Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!
Laten we het hopenquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 09:51 schreef mindgames het volgende:
De samples van 'I Am The Walrus' zijn een bijzonder voorbeeld.
Daar bestond voor die mix geen échte stereo-versie van het tweede deel van.
Maar de meeste nummers zijn op de DVD precies zoals de mixen uit de jaren 60 gemixt.
Er is natuurlijk niets toegevoegd of weggelaten. Je hoort alles beter en meestal hoeft je niet meer te ergeren aan stemmen die alleen rechts zijn te horen, of iets dergelijks. Dat is dan wel veranderd, maar dat is een verbetering.
Ik kan nog wel wat samples online zetten van bijvoorbeeld 'A Day In The Life'. Die mix is bijna identiek aan de stereo-mix uit 1967, het klinkt nu alleen alsof The Beatles inclusief orkest bij je in de kamer staan, zo helder is het. Luister met koptelefoon. Als EMI/Capitol/Apple écht wil cashen zouden ze de complete catalogus allang in de orginele stereo en mono-versie hebben uitgebracht en tevens alles geremixed en remastered. De 'Love'-CD is een leuke toevoeging op het Cirque de Soleil-project. Niets meer, niets minder. Maar als ik Pet Sounds van The Beach Boys in 5.1 hoor met een mooi boekje met details er in.....dan vraag ik me toch af of ze dat niet in godsnaam eens heel snel met The Beatles willen doen. Gelukkig heeft Neil Aspinell van Apple al laten doorschemeren dat het in 2007 dan zo ver is.
In 1967 kwam Sgt. Pepper uit. In 1987 kwam Sgt. Pepper op CD uit als jubileum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus. In 2007 komt Sgt. Pepper geremixed en geremastered uit op CD als jubilieum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus???
Klopt ja. Die uitspraak was waarschijnlijk gedaan voordat hij Yoko ontmoette, want daardoor ging hij heel anders naar avantgarde kijken.quote:Op maandag 2 oktober 2006 19:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
Paul? Die was al avantgarde aan het luisteren voor Yoko Lennon erop wees. Of zoals Lennon ooit opmerkte "Avant-garde is French for bullshit" .
http://www.escape.com/%7Edario/beatles/number9/quote:Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Bofkontquote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:31 schreef satecl het volgende:
Donderdag 26 Oktober is het zover: Ik ga naar Liverpool
Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel! Op Naked hoor je meer hoe het bedoeld is dan op de originele LP...! Het is dus maar net hoe je het bekijkt.quote:Op zondag 1 oktober 2006 09:53 schreef Jane het volgende:
Nou, van mij mogen ze het wel opnieuw masteren om de audiokwaliteit omhoog te schroeven, als de muziek in essentie maar niet verandert. En dat is bij 'Naked' natuurlijk wel het geval. Plus dat er vaak hele andere takes zijn gebruikt.
Daar zijn ze nu dus mee bezig. Ze willen alles nu ook online gaan verkopen en daarvoor wordt alles geremastered. Ik neem aan dat een en ander ook op cd zal uitkomen. Weet er het fijne niet van, maar wel dat ze druk bezig zijn met remasteren!quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 01:25 schreef Beathoven het volgende:
Alle Beatles-albums in geremasterde versie, dat zal de volgende grote marketing stunt wel worden.
Veranderd vanuit Jane's herinnering. Dat is uiteraard het enige wat telt .quote:Op donderdag 5 oktober 2006 22:55 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel!
Jaaaa, echt een ontdekking toen ik Let it be echt ging luisteren. Niet geheel toevallig mijn hoogst genoteerde Beatlestrack op last.fm .quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:10 schreef hello_goodbye het volgende:
Het nummer waarbij m'n volumeknop ALTIJD wat meer open gaat is trouwens I Me Mine (dat was ook al zo bij de originele LP). Ik vind dat zo'n heeeeeeeeeeeerlijk nummer!!! Vooral hoe George 'even those tear' zingt... WOW! De emotie! Een van m'n favoriete Beatle-nummers!
Waarom niet. Ik heb het Beano album van de Bluesbreakers ook als een album met mono en stereoversies en de verschillen zijn een erg interessante feature .quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:24 schreef mindgames het volgende:
Moeten de platen geremastered in orginele mono én stereo-versie als extra worden toegevoegd?
Alleen om de verschillen te horen zou het al geweldig zijn.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:36 schreef Litpho het volgende:
Waarom niet. Ik heb het Beano album van de Bluesbreakers ook als een album met mono en stereoversies en de verschillen zijn een erg interessante feature .
Ja, dat hoef je mij niet te vertellen. En begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet wild van al die orkestratie van Spector (de allereerste keer dat ik The Long And Winding Road hoorde vond ik het een gek nummer omdat het niet als The Beatles klonk in mijn orgen), maar dat neemt nog niet weg dat hij uiteindelijk wel datgene heeft afgeleverd wat uiteindelijk HET Let It Be album werd.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 22:55 schreef hello_goodbye het volgende:
Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel!
Nee sorry, dat klopt niet. Je hoort hoe McCartney het nú zou doen. Niet wat ze met z'n vieren tóen wilden. Paul heeft gewoon altijd de pest in gehad dat de andere drie Phil Spector in de arm hebben genomen.quote:Op Naked hoor je meer hoe het bedoeld is dan op de originele LP...!
Ja, inderdaad grappig: ik ken het verhaal. Maar juist doordat hij de bas hier en daar 'stopt' i.p.v. de noten vloeiend te laten doorlopen (weet ff niet hoe ik het anders moet zeggen, maar het is wat je met zo'n nummer zou verwachten) klinkt het juist origineel, creatief en past het prachtig bij het nummer! Het voorkomt dat het te voorspelbaar zoetig wordt.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:40 schreef mindgames het volgende:
Grappig dat hello_goodbye het heeft over die mooie bassline.
Het blijkt uit beelden van die sessies dat John Lennon de bas moest spelen, daar geen zin in had, en vervolgens de bassline 'saboteerde' om het slordig te laten klinken.
Maar het past mooi bij het karakter van het nummer, toch?
Oops, sorry...quote:
Maar je hebt wel een punt, hoor: ik heb onlangs 17 cd's met materiaal van de Get Back sessions doorgewandeld (en kon ECHTniet alles beluisteren...!), en tjonge, het is (inderdaad) heel knap dat iemand daar nog een compleet en okay klinkend album heeft weten te maken!quote:En begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet wild van al die orkestratie van Spector (de allereerste keer dat ik The Long And Winding Road hoorde vond ik het een gek nummer omdat het niet als The Beatles klonk in mijn orgen), maar dat neemt nog niet weg dat hij uiteindelijk wel datgene heeft afgeleverd wat uiteindelijk HET Let It Be album werd.
En wederom snap ik wel wat je bedoelt, hoor. Alleen bevalt dat cleane mij wel. Maar die 17 cd's die ik (hier en daar) heb beluisterd klinken inderdaad heel autenthiek en rauw en live, niet in het minst door al het geleuter tussendoor. De laatste cd van die 17 is de eerste versie van Glyn Johns en dat heeft zeker wel wat! Het is een redelijk stereoversie (de rest is mono) inclusief uitgebreide sfeervolle omgevingsgeluiden, geleuter, false starts etc. En dat mis je dan wel inderdaad op de Naked versie. De tracklist is:quote:Nee sorry, dat klopt niet. Je hoort hoe McCartney het nú zou doen. Niet wat ze met z'n vieren tóen wilden. Paul heeft gewoon altijd de pest in gehad dat de andere drie Phil Spector in de arm hebben genomen.
Mijn grootste bezwaar tegen Naked is namelijk niet dat ik de orkesten van Spector nou per se zo mis, maar dat het allemaal veel en veel te clean is!! Het was ooit bedoeld als een soort 'live' studio-album. Dat hoor ik helemaal niet meer terug!
Als ik Let It Be zonder Phil Spector inmenging wil horen (en dat gebeurt regelmatig) dan zet ik dus mijn oude bootleg op. Die is pas geweldig!!! Hadden ze die maar als basis genomen voor Naked. Aan de inhoud hadden ze dan niks hoeven veranderen, alleen maar de geluidskwaliteit opschroeven. Maar helaas hebben ze dat niet gedaan en moest alles wat Let It Be nu juist een soort 'raw feel' geeft ook sneuvelen.
Iedereen mag ervan vinden wat hij wil, maar ik zag destijds erg uit naar de release van LIBN, maar was echt teleurgesteld over wat ik hoorde.
Ik denk dat het te ver gaat om ze met Bach himself te vergelijken. Maar dat ze een zeer groot effect hebben gehad op 'the music' is zeker een feit!quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 14:41 schreef Soul79 het volgende:
Zo, ik ga de Beatles eens even een compliment maken door ze met Bach te vergelijken.
Immers: net als Bach stonden de Beatles aan het begin van een enorme ontwikkeling - Bach aan die van de opkomst van de grote klassieke en romantische componisten in de 18e en 19e eeuw (Mozart, Beethoven, Wagner, etc.), de Beatles aan die van de opkomst van de popmuziek. En net als Bach waren de Beatles van die ontwikkeling feitelijk zowel het begin als het einde: nog niemand had gedaan wat zij deden, tegelijk is geen enkele navolger ooit verder gegaan dan zij.
Ga maar na: wat betreft bijzondere melodieën, gedurfde harmoniën en akkoorden, bizarre riffs en complexe arrangementen heeft niemand ooit de Beatles kunnen evenaren, al kwamen bv. Joni Mitchell en Stevie Wonder dichtbij. Hetzelfde geldt voor Bach wiens duizelingwekkende complexiteit en melodische en harmonische rijkdom nooit meer is benaderd, al kwamen Mozart en Beethoven er dicht bij.
Wat de Beatles ook met Bach gemeen hebben, is dat zij ondanks al deze bijzondere muzikale kunstgrepen toch heel toegankelijk, luisterbaar en direct bleven. Hun gevoel voor melodie en harmonie maakte dat de Beatles praktisch overal mee weg kwamen en alles steeds in korte, mooie, pakkende songs wisten onder te brengen. Net als Bach die altijd maar een paar maten nodig heeft om to the point te komen en in een heel kort tijdsbestek enorm veel radicale muzikale ideeën kwijt kon, intussen de luisteraar het idee gevend dat hij naar een uiterst prettig stukje muziek zit te luisteren. Dat konden de Beatles ook, vergelijk dat eens met al die langdradige progrockbands uit de jaren '70 die hele plaatzijden lang probeerden om een punt te maken, zonder daar net zo goed in te slagen als de Beatles in 2 minuten.
Ik weet te weinig van de geschiedenis van de Beatles om te weten of ze Bach kenden en/of er naar luisterden, hoewel bv. de akkoorden van Blackbird echt Bachiaans klinken en het orkestje van Penny Lane zo lijkt te zijn weggelopen uit het 2e Brandenburgse Concert van Bach. Maar of ze hem nou kenden of niet, in elk geval was er sprake van een soort geestverwantschap, amen.
Dat is inderdaad een wereld nummer die je zo hard kan zette als je wil je zult je er nooit aan storen..quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:10 schreef hello_goodbye het volgende:
Het nummer waarbij m'n volumeknop ALTIJD wat meer open gaat is trouwens I Me Mine (dat was ook al zo bij de originele LP). Ik vind dat zo'n heeeeeeeeeeeerlijk nummer!!! Vooral hoe George 'even those tear' zingt... WOW! De emotie! Een van m'n favoriete Beatle-nummers!
Ja, dit is ook de bewuste Get Back (with Let It Be and 11 other songs) bootleg waar ik het over had. Die heb ik lang geleden al een keer op vinyl aangeschaft. Tot 'Naked' uitkwam werd daarvan gezegd dat het het album was 'zoals ze het bedoeld hadden'. Ergens ook bullshit natuurlijk, want anders hadden ze Spector nooit meer ingehuurd. Ik vind die versie zelf wel heel veel hebben, ondanks dat je daarvan ook kunt zeggen dat de tracklist niet optimaal is, maar goed...quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 22:08 schreef hello_goodbye het volgende:
De laatste cd van die 17 is de eerste versie van Glyn Johns en dat heeft zeker wel wat! Het is een redelijk stereoversie (de rest is mono) inclusief uitgebreide sfeervolle omgevingsgeluiden, geleuter, false starts etc. En dat mis je dan wel inderdaad op de Naked versie. De tracklist is:
One after 909
Rocker
Save the last dance for me
Don't let me down
Dig a pony
I've got a feeling
Get back
For you blue
Teddy boy
Two of us
Maggie Mae
Dig it
Let it be
The long and winding road
Get back (reprise)
Btw... inderdaad, je bent een bofkont. Duurt nog een paar weken, maar iig alvast heel veel plezier!quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:31 schreef satecl het volgende:
Donderdag 26 Oktober is het zover: Ik ga naar Liverpool
Eerlijk gezegd nog niet... ik heb van een kennis gehoord dat je op donderdag sowiezo naar de Carven Club moet gaan.. en in het weekens de magical mystery tour... hebben jullie nog tips..?quote:Op maandag 9 oktober 2006 01:40 schreef Jane het volgende:
[..]
Btw... inderdaad, je bent een bofkont. Duurt nog een paar weken, maar iig alvast heel veel plezier!
Heb je al bedacht wat je allemaal wilt gaan doen?
Hehehe. Ik was het echt van plan (en dan zijn die 17 cd's nog maar de 'hoogtepunten' ook...!!!) maar na 1 cd gaf ik het al op... Ik begon haast m'n geloof in The Beatles te verliezen, om het zo maar te zeggen: wat een amateuristisch gehak hier en daar, zeg!quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:54 schreef Jane het volgende:
[..]
Aan het beluisteren van de complete Get Back-sessions heb ik me ook nooit kunnen zetten, trouwens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |