We hebben hier geen regels, dus deze blijft open, die andere heb ik al gereportquote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:27 schreef ruud_fr het volgende:
of geldt hier de regel dat diegene die het laatste post in het vorige topic ook de nieuwe opent?
Volgensmij is Love Me Do het enige nummer dat op de albums terug te vinden is, maar dat is weer een andere versie. Ik heb ook de Yellow Submarine nummers van George Martin meegerekend bij mijn totaal, die doen volgensmij niet mee met het tournament. En ook ben ik de Live at the BBC nummers vergetenquote:die nummers van Past Masters, daar staan er toch ook een paar van op albums?
binnenkort maar eens aanschaffen
past masters zijn de officiele nummers die niet op de officiele CDs staan... vooral singels/EPs & b-kantjes.quote:Op dinsdag 15 augustus 2006 13:27 schreef ruud_fr het volgende:
of geldt hier de regel dat diegene die het laatste post in het vorige topic ook de nieuwe opent?
die nummers van Past Masters, daar staan er toch ook een paar van op albums?
binnenkort maar eens aanschaffen
Nee, het was niet de Sandycoast.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 16:42 schreef sandycoast het volgende:
Weet niemand het? Ehm ik ook niet
Ik heb ze gezien met enkel materiaal van vóór '66. In de toegift speelden ze echter Don't Let Me Down en dat was echt heel goed. Helaas bleef het daarbij.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 22:56 schreef PimD het volgende:
Die uit Tsjechië zijn erg goed, ik heb ze op de Vierdaagsefeesten gezien. Ze spelen alleen nauwelijk materiaal van ná Help, terwijl dan juist net mijn favoriete periode ('65 - '67) begint.
Het antwoord is: ..... The Beatlesquote:Op zondag 20 augustus 2006 02:46 schreef Price het volgende:
Quizvraagje:
Van welke fanclub wilde John ergens in de jaren 70 lid worden, maar zag er uiteindelijk toch van af?
Lennon was dan ook een groot verzamelaar van Beatles bootlegs. Heb ik altijd heel grappig gevonden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 00:24 schreef Price het volgende:
[..]
Het antwoord is: ..... The Beatles
Ruber Soul is idd ook geweldig,,, maar dat lijkt toch redelijk op de muziek vóór help!...?quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 00:33 schreef PimD het volgende:
Don't Let Me Down speelden ze inderdaad ook, en uiteraard Hey Jude.... Maar dat was volgens mij het enige post-Help materiaal. Terwijl ik nog wel zo had gehoopt op dingen van Rubber Soul enzo
Bij de Top 2000 zei hij dat iig, en volgensmij ook op de Anthology dvd.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 15:00 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
In een interview vertelde McCartney dat hij en George Harisson wel eens Bach speelden en ik meen inderdaad dat Blackbird een van de gevolgen daarvan was. Als ik thuis ben zal ik eens checken waar ik die quote ook alweer vandaan kwam.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackbird_%28song%29quote:McCartney revealed on PBS's Great Performances (Paul McCartney: Chaos and Creation at Abbey Road), aired in 2006, that the guitar accompaniment for Blackbird was inspired by Bach's Bouree, a well known classical guitar piece. As kids, he and George Harrison tried to learn Bouree as a "show off " piece. Bouree is distinguished by melody and bass notes played simutaneously on the upper and lower strings. McCartney adapted a segment of Bouree as the opening of Blackbird, and carried the musical idea throughout the song.
http://en.wikipedia.org/wiki/Penny_Lanequote:One innovative feature of the song was the piccolo trumpet solo played by David Mason. This is thought to be the first use of this instrument (a distinctive, specialty instrument pitched an octave higher than the standard B-flat trumpet) in pop music, where it is now (in certain genres) almost a commonplace. McCartney was reportedly inspired to use the instrument after hearing Mason's performance in a BBC radio broadcast of the second Brandenburg Concerto by Johann Sebastian Bach.
Zoals MrBadGuy hierboven terecht al aanhaalt klopt dit als een bus! McCartney had het concert gehoord en klopte daarna (zoals altijd) bij George Martin aan voor assistentie om een dergelijk trompetgeluid ook in Penny Lane te gebruiken.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 14:41 schreef Soul79 het volgende:
het orkestje van Penny Lane zo lijkt te zijn weggelopen uit het 2e Brandenburgse Concert van Bach.
Heb toch altijd mijn twijfels bij dit soort berichten...quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 11:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Lennon was dan ook een groot verzamelaar van Beatles bootlegs. Heb ik altijd heel grappig gevonden.
Btw, soms is het toch wel handig dat er nog Beatlesfans bestaan op deze wereld...
Amerikaan voorkomt inbraak in Liverpool
Wist je dat ze op de radio eens Get Back draaiden en dat Heather niet wist dat het van Paul wasquote:Op dinsdag 29 augustus 2006 18:23 schreef webfreak het volgende:
Typisch Paul, hij vertelt in ieder interview hetzelfde verhaaltje
Ik weet natuurlijk ook niet hoe het precies gegaan is, maar dit vind ik niet zo gek hoor. Hij zit achter z'n pc naar die webcam te kijken, dus google is snel bij de hand. Net even zelf getest en binnen 2 minuten had ik dit:quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 21:54 schreef Olmo het volgende:
Ok, je woont in Dallas en je weet het nummer van de Liverpoolse politie?
Ik vind Rubber Soul echt een stap verder: voor mijn gevoel niet vergelijkbaar met het pre-Help materiaal... Ik heb het Beatles-tijdperk altijd al automatisch in vieren gedeeld:quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 11:59 schreef satecl het volgende:
[..]
Ruber Soul is idd ook geweldig,,, maar dat lijkt toch redelijk op de muziek vóór help!...?
Ik deel het juist altijd in tweeën. Van Please Please Me t/m Help en van Rubber Soul t/m Let It Be.quote:
mmm, bij mij speelde ze toch wat nummertjes van rubber soul:quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 00:33 schreef PimD het volgende:
Don't Let Me Down speelden ze inderdaad ook, en uiteraard Hey Jude.... Maar dat was volgens mij het enige post-Help materiaal. Terwijl ik nog wel zo had gehoopt op dingen van Rubber Soul enzo
Met die verdeling ben ik 't grotendeels wel eens.. Op HELP! na. HELP is het eerste Beatles-album dat van begin tot eind geniaal is, en geen skippers bevat, imho. Ik zou 't waarschijnlijk indelen bij Rubber Soul en Revolver.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 22:58 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Ik vind Rubber Soul echt een stap verder: voor mijn gevoel niet vergelijkbaar met het pre-Help materiaal... Ik heb het Beatles-tijdperk altijd al automatisch in vieren gedeeld:
1. Please Please Me tot en met Help
2. Rubber Soul en Revolver
3. Sgt. Pepper en MMT
4. The White Album tot en met Abbey Road
Er is wel vaak gedonder met de platenmaatschappijen zeg. Ook vreemd dat ze platen als promotiemateriaal gebruiken, iedereen die geïnteresseerd is kent de albums toch al?quote:Op donderdag 31 augustus 2006 18:53 schreef Jane het volgende:
Er is weer eens Beatles-FP-nieuws.
Beatles klagen platenmaatschappijen aan
Ja, sorry!quote:Op vrijdag 1 september 2006 01:22 schreef DrDentz het volgende:
wil je nooit meer met een FP link aankomen!
Volgens mij is dat nooit helemaal duidelijk geworden. Die knakker (Mark Chapman) had een soort obsessie voor Lennon, kennelijk is hij daarin nogal doorgeslagen. Maar ik weet het fijne er niet van.quote:Op zaterdag 2 september 2006 14:25 schreef Skazminko het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom John Lennon eigenlijk is doodgeschoten?
Dat zei Stevie Wonder dus ook (helaas, Stevie wat doe je ), maar punt is dat ik daar helemaal niks over lees als ik over de moord en over Chapman op internet struin. Chapman heeft dat iig zelf nooit aangegeven als reden voor zover ik kan overzien, niets wijst er trouwens op dat hij een erg devoot christen was.quote:Op zaterdag 2 september 2006 15:20 schreef satecl het volgende:
lennon heeft ook gezegd dat op een gegeven moment de beatles populairder waren als jezus,,, dat heeft de christenen(zoals Mark C.) kwaad gemaakt.... en zo zijn er meer redenen
Het is nu september 2006. Van 2001 tot nu heeft Paul 2 albums gemaakt, Driving Rain en Chaos and Creation. Van 1961 (zelfs 1963) tot 1966 hebben de Beatles maar liefst 7 albums gemaakt, en dan tel ik de singles van Past Masters deel 1 niet mee.quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 22:58 schreef hello_goodbye het volgende:
Ik heb trouwens heel lang gedacht dat de Beatles zelf ook heel bewust meegingen in hun ontwikkeling. Het viel me pas op bij het kijken van Anthology dat ze in 1966 nog vrolijk het nummer Rock and Roll Music live speelden... Voor mijn gevoel is dat nummer echt uit een ander tijdperk, maar voor hun duidelijk niet. Er zat natuurlijk ook maar twee jaar (minder zelfs) tussen Beatles For Sale en Revolver... Ongelooflijk...
Ja, maar wat definieer jij als 'zo goed als Revolver'? Revolver was briljant voor die tijd.. Maar als iemand anno 2006 een soortgelijke plaat uitbrengt, is het innovatieve er natuurlijk vanaf. Je moet met iets nieuws komen.quote:Op zaterdag 2 september 2006 17:40 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het is nu september 2006. Van 2001 tot nu heeft Paul 2 albums gemaakt, Driving Rain en Chaos and Creation. Van 1961 (zelfs 1963) tot 1966 hebben de Beatles maar liefst 7 albums gemaakt, en dan tel ik de singles van Past Masters deel 1 niet mee.
Als je het zo bekijkt, is het destijds toch wel echt razendsnel gegaan met de ontwikkeling in de muziek. Breng nu, 2006, iets dat zo goed is als Revolver uit, en je hebt het album van het jaar.
Ja de Sixties hequote:Op zaterdag 2 september 2006 17:40 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het is nu september 2006. Van 2001 tot nu heeft Paul 2 albums gemaakt, Driving Rain en Chaos and Creation. Van 1961 (zelfs 1963) tot 1966 hebben de Beatles maar liefst 7 albums gemaakt, en dan tel ik de singles van Past Masters deel 1 niet mee.
Als je het zo bekijkt, is het destijds toch wel echt razendsnel gegaan met de ontwikkeling in de muziek. Breng nu, 2006, iets dat zo goed is als Revolver uit, en je hebt het album van het jaar.
Sgt. Pepper vind ik de beste.quote:Op zaterdag 2 september 2006 18:47 schreef satecl het volgende:
kan er miss ook een toernooi worden gehouden voor het beste album van the beatles...?
Als ik dit zo lees, krijg ik 't idee dat je z'n oude werk ook niet kentquote:Op zaterdag 2 september 2006 18:39 schreef Soul79 het volgende:
Maar beiden zijn daarna gaandeweg verzand in beschamende light weight muzak Al moet ik bekennen dat ik het recente McCartney-werk niet ken.
prima ideequote:Op zaterdag 2 september 2006 18:47 schreef satecl het volgende:
kan er miss ook een toernooi worden gehouden voor het beste album van the beatles...?
Och, wat betreft sound en productie zou het niet meer innovatief zijn, maar de songs zouden nog staan als een huis. Nothing beats a good tune zeg ik altijd maar, en aangepast aan de moderne sound zouden de melodietjes van For no one etc. echt nog wel uit steken boven de meeste populaire meuk van vandaag.quote:Op zaterdag 2 september 2006 18:21 schreef webfreak het volgende:
[..]
Ja, maar wat definieer jij als 'zo goed als Revolver'? Revolver was briljant voor die tijd.. Maar als iemand anno 2006 een soortgelijke plaat uitbrengt, is het innovatieve er natuurlijk vanaf. Je moet met iets nieuws komen.
Flaming Lipsquote:Verder komt er ook van de nieuwe generatie nog genoeg moois uit. The Flaming Lips brachten een half jaar geleden een waar meesterwerk uit. Voor mij is dát de nieuwe Revolver. Maar dat slaat gewoon niet aan. Want het zijn The Flaming Lips, en daar heeft de media geen boodschap aan.
Die zijn veel te druk bezig met het pluggen van het Arctic-Monkeys-album. Want dat zou zogenaamd z'n tijd ver vooruit zijn... Dan breekt mijn klomp.
De Beatles hebben de standaard gezet. Hun geniale ideeën zijn mainstream geworden. Zijn er in de mainstream muziek nog ontwikkelingen geweest die zo ingrijpend waren als wat de Beatles hebben gedaan? Bij lange na niet.quote:Op zaterdag 2 september 2006 19:41 schreef Soul79 het volgende:
Maarre, hoewel ze de laatste jaren wel wat meer catchy worden (helaas trouwens, maar dat is persoonlijk) richten de Lips zich met hun muziek ook niet op de massa. De Beatles deden dat wel, maar waren zo geniaal dat ze daarbij artistiek niets in hoefden te leveren, integendeel.
De beste nrs van McCartney kunnen zich zeker meten met die van de Beatles. Er zit echter idd ook een hoop tussen wat alleen echte fans kunnen waarderen (lees: lightweight meuk).quote:Oh en wat het vroege werk van McCartney betreft, dat is best leuk, maar niet meer vergelijkbaar met zijn Beatle-werk. De Beatles waren toch meer dan een optelsom.
Chaos and Creation is wel erg goed ontvangen en qua verkopen is het ook wel een redelijk succesvol album. En ook nog een Grammy nominatie voor beste album, dat noem ik niet niksquote:Op zaterdag 2 september 2006 18:21 schreef webfreak het volgende:
Paul bracht vorig jaar een superalbum uit. Maar dat sloeg niet aan. Paul kan z'n albums zo briljant maken als 'ie wil, het werkt toch niet. De massa verwacht nog steeds een 20-jarige jongen die met z'n hoofd schudt. En die verwachtingen kan hij niet meer waarmaken.
Hehe, ik had er nog bij willen zeggen dat ik pas de laatste jaren de klasse van Help ben gaan inzien, vooral van de nummers die 'neigen naar Rubber Soul'. Ik denk dat ik het album nog steeds in de eerste periode plaats vanwege Dizzy Miss Lizzy...quote:Op donderdag 31 augustus 2006 12:15 schreef webfreak het volgende:
[..]
Met die verdeling ben ik 't grotendeels wel eens.. Op HELP! na. HELP is het eerste Beatles-album dat van begin tot eind geniaal is, en geen skippers bevat, imho. Ik zou 't waarschijnlijk indelen bij Rubber Soul en Revolver.
Het is misschien niet zo vooruitstrevend als Rubber Soul, maar toch is 't een flinke stap verder dan eerdere albums zoals PPM of HDN.
Nou... ik weet het niet. Er zijn meer dan genoeg solo-nummers die beter zijn dan diverse Beatles-nummers. En sommige vroege solo-nummers waren eigenlijk Beatles-nummers omdat ze in die periode (gedeeltelijk) geschreven waren. Zo wilde Paul Teddy Boy niet op Let it be hebben omdat hij 'm op z'n solo-lp wilde hebben. Anders had 'ie misschien toch op Lib gestaan. Het was toch wel voor een groot gedeelte de optelsom die bepaalde nummers dat beetje extra gaven! Imho.quote:Op zaterdag 2 september 2006 19:41 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Oh en wat het vroege werk van McCartney betreft, dat is best leuk, maar niet meer vergelijkbaar met zijn Beatle-werk. De Beatles waren toch meer dan een optelsom.
Sommige solonummers van Paul zijn beter dan sommige Beatle-nummers, maar niet 1 solonummer behoort tot zijn beste Beatle-werk. Lennon heeft met Plastic Ono Band en Imagine in elk geval nog solowerk gehad dat zich kon meten met zijn beste Beatlewerk.quote:Op zaterdag 2 september 2006 21:29 schreef hello_goodbye het volgende:
Nou... ik weet het niet. Er zijn meer dan genoeg solo-nummers die beter zijn dan diverse Beatles-nummers. En sommige vroege solo-nummers waren eigenlijk Beatles-nummers omdat ze in die periode (gedeeltelijk) geschreven waren. Zo wilde Paul Teddy Boy niet op Let it be hebben omdat hij 'm op z'n solo-lp wilde hebben. Anders had 'ie misschien toch op Lib gestaan. Het was toch wel voor een groot gedeelte de optelsom die bepaalde nummers dat beetje extra gaven! Imho.
Van samenwerking op Abbey is amper sprake. Iedereen deed al heel lang zijn eigen ding. Het verhaal wil dat ze er met z'n allen nog één keer voor wilde gaan maar Lennon had bijvoorbeeld een grafhekel aan kant twee.quote:Op zaterdag 2 september 2006 22:45 schreef Soul79 het volgende:
[..
Maar qua innovativiteit en veelzijdigheid is niets ooit in de buurt gekomen van de Beatle-albums vanaf Help. Dat komt door de samenwerking (op Abbey Road staan tenslotte ook 2 nummers van George en 1 van Ringo) en doordat Paul bij de Beatles nog aan gedurfde concepten durfde te denken, zoals Sgt Peppers en de B-side van Abbey Road.
Zal best, hij schijnt ook een hekel te hebben gehad aan Peppers en als het hem zo uitkwam aan alle Beatle muziekquote:Op zaterdag 2 september 2006 23:57 schreef TheGrandWazoo het volgende:
[..]
Van samenwerking op Abbey is amper sprake. Iedereen deed al heel lang zijn eigen ding. Het verhaal wil dat ze er met z'n allen nog één keer voor wilde gaan maar Lennon had bijvoorbeeld een grafhekel aan kant twee.
Eeeeeeh, waar hoor je mij zeggen dat ze er de eersten mee waren? Het ging mij er om dat Paul in zijn Beatle-jaren nog aan zulke concepten dacht. Later als solo-artiest deed hij dat niet meer.quote:En dat McCartney gedurfde concepten durfde te denken is natuurlijk een klein beetje naief. Immers, zonder Freak Out van Zappa had Pepper nooit bestaan (ooit door Macca toegegeven). Luister maar naar Lovely Rita (het einde that is) en The Return of Monster Magnet van The Mothers en je snapt wat ik bedoel. Kant twee van Abbey werd ook al eerder gedaan door enkele underground progbands. Macca zorgde er alleen voor dat het commercieel ook aantrekkelijk werd. Meer is het niet.
Nogmaals, luister naar freak out van Zappa uit 1966 en daarna Pepper. Je hoort een hoop overeenkomsten.quote:Op zondag 3 september 2006 00:20 schreef Soul79 het volgende:
[..]
[..]
- de Beatles waren doorgaans de eersten met enig substantieel muzikaal talent die bepaalde innovaties ter hand namen.
quote:Op zaterdag 2 september 2006 18:21 schreef webfreak het volgende:
Verder komt er ook van de nieuwe generatie nog genoeg moois uit. The Flaming Lips brachten een half jaar geleden een waar meesterwerk uit. Voor mij is dát de nieuwe Revolver. Maar dat slaat gewoon niet aan. Want het zijn The Flaming Lips, en daar heeft de media geen boodschap aan.
Die zijn veel te druk bezig met het pluggen van het Arctic-Monkeys-album. Want dat zou zogenaamd z'n tijd ver vooruit zijn... Dan breekt mijn klomp.
Zappa... muzikale laboratoriumexperimenten. Geniale muzikant, maar ik mis bij hem de spontaniteit en de schijnbare achteloosheid die de Beatles zo verteerbaar maken. Zappa's muziek is te bedacht, daar word ik heel gauw heel moe van.quote:Op zondag 3 september 2006 01:51 schreef TheGrandWazoo het volgende:
[..]
Nogmaals, luister naar freak out van Zappa uit 1966 en daarna Pepper. Je hoort een hoop overeenkomsten.
Welnee, het staat gewoon interessant om Zappa als held te noemen. Net zoiets als de Velvet Underground, een ontieglijk saaie k*tband die muzikanten graag noemen als inspiratiebron omdat dat stoer en cool staat (stoerder dan de Beatles) terwijl niemand hun muziek nog luistert, muziek die ook gewoon zuigt. Wil Zappa er verder dan ook niet mee vergelijken, die had muzikaal nog wat te zeggen.quote:Op zondag 3 september 2006 17:39 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zappa... muzikale laboratoriumexperimenten. Geniale muzikant, maar ik mis bij hem de spontaniteit en de schijnbare achteloosheid die de Beatles zo verteerbaar maken. Zappa's muziek is te bedacht, daar word ik heel gauw heel moe van.
Overigens is mijn contemporaine muziekheld, John Frusciante, helemaal wild van Zappa. Hij hoort er vast heel andere dingen in dan ik, als leek.
Mwah, ik geloof niet dat Frusciante Zappa nodig heeft om zijn image te builden.quote:Op zondag 3 september 2006 17:52 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Welnee, het staat gewoon interessant om Zappa als held te noemen. Net zoiets als de Velvet Underground, een ontieglijk saaie k*tband die muzikanten graag noemen als inspiratiebron omdat dat stoer en cool staat (stoerder dan de Beatles) terwijl niemand hun muziek nog luistert, muziek die ook gewoon zuigt. Wil Zappa er verder dan ook niet mee vergelijken, die had muzikaal nog wat te zeggen.
Waar haal je de arrogantie vandaan om te bepalen of iets goed of slecht is?!quote:Op zondag 3 september 2006 17:52 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Welnee, het staat gewoon interessant om Zappa als held te noemen. Net zoiets als de Velvet Underground, een ontieglijk saaie k*tband die muzikanten graag noemen als inspiratiebron omdat dat stoer en cool staat (stoerder dan de Beatles) terwijl niemand hun muziek nog luistert, muziek die ook gewoon zuigt. Wil Zappa er verder dan ook niet mee vergelijken, die had muzikaal nog wat te zeggen.
Laat daar geen twijfel over bestaan. Wat ik bedoel, is dat bij de Beatles de muziek centraal lijkt te staan, en bij Zappa het idee. Zappa is goed, maar zo duidelijk avant-garde; ik vind het een pronkzuchtige grappenmaker die nooit helemáál oprecht is maar altijd vol hidden messages, een ironische muziekprofessor. Muzikanten likken hun vingers erbij af misschien, maar hij ráákt mij niet. Zijn muziek lijkt in dienst te staan van zijn vernieuwingsdrang of zucht naar provocatie, terwijl de beste songs van de Beatles gewoon zijn.quote:Op zondag 3 september 2006 18:17 schreef TheGrandWazoo het volgende:
Het staat helemaal niet interessant om Zappa te noemen als held. Goed, ik ben een groot fan van Zappa en ook van The Beatles. Denk je dat de muziek van The Beatles niet bedacht is? Zeker de composities van McCartney zijn zeer zorgvuldig bedacht. Uiteraard gebeurde er ook een hoop dingen spontaan (a day in thel life bijvoorbeeld) maar over het algemeen is het allemaal zeer vakkundig bedacht.
De Beatles zijn gewoon ecclectische wonderboys geweest, de juiste band op de juiste plaats in de juiste tijd. Geniale marketeers van hun eigen product, ook, met name Lennon. Wat in de underground werd uitgedacht, door bijvoorbeeld Zappa, hebben zij heel vakkundig aan de oppervlakte gebracht.quote:Ik wilde alleen maar aangeven dat ik dus moe word van het idealiseren van The Beatles. Dat er altijd maar klakkeloos geroepen wordt dat zij zogenaamd alles hebben uitgevonden of mee begonnen waren. Ik probeer enkele nuances aan te brengen. Bijvoorbeeld door Zappa te noemen waardoor ze erg geinspireerd zijn geweest.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.quote:Op zondag 3 september 2006 18:29 schreef Ringo het volgende:
De Beatles zijn gewoon ecclectische wonderboys geweest, de juiste band op de juiste plaats in de juiste tijd. Geniale marketeers van hun eigen product, ook, met name Lennon. Wat in de underground werd uitgedacht, door bijvoorbeeld Zappa, hebben zij heel vakkundig aan de oppervlakte gebracht.
dat is heel vaag.quote:Op zaterdag 2 september 2006 14:25 schreef Skazminko het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom John Lennon eigenlijk is doodgeschoten?
Oja, sorry, ik moet natuurlijk overal voor zetten 'ik vind'quote:Op zondag 3 september 2006 18:19 schreef TheGrandWazoo het volgende:
[..]
Waar haal je de arrogantie vandaan om te bepalen of iets goed of slecht is?!
huh dat ziet er mooi uit... jamme rdat zoiets dan weer niet in Nederland isquote:Op zondag 3 september 2006 17:59 schreef Sloavink het volgende:
http://www.cirquedusoleil(...)_click/redirect/love
Ben ik heen geweest in Vegas. Ben gelijk Beatles fan geworden.
Volgens mij was hij kort geleden vrijgelaten.quote:Op zondag 3 september 2006 18:37 schreef rebel6 het volgende:
[..]
ik hoop dat hij een slecht leven heeft in de gevangenis.
Nieuwe Beatles fans zijn altijd leuk, dus welkomquote:Op zondag 3 september 2006 17:59 schreef Sloavink het volgende:
http://www.cirquedusoleil(...)_click/redirect/love
Ben ik heen geweest in Vegas. Ben gelijk Beatles fan geworden.
Sjjjjjt! Breng ze niet op ideeën!quote:Op zondag 3 september 2006 20:12 schreef satecl het volgende:
[..]
huh dat ziet er mooi uit... jamme rdat zoiets dan weer niet in Nederland is
Hou het maar gewoon op niet willen, gegeven dat toen hij iets toegankelijkers schreef (Dancing Fool) hij wel gewoon braaf een hitje had (verkleinwoord omdat het nog steeds te 'Zappa' was om echt mainstream te zijn).quote:Op zondag 3 september 2006 18:38 schreef Soul79 het volgende:
Dat had Zappa iig niet, hoe geniaal hij ook was, hij had niet het vermogen zijn ideeën onder te brengen in mainstream popmuziek voor de massa. Dat wilde hij waarschijnlijk ook niet, maar dat is weer iets anders.
teh horrorquote:Op zondag 3 september 2006 21:02 schreef webfreak het volgende:
[..]
Sjjjjjt! Breng ze niet op ideeën!
Ik ben allang blij dat ze dat hier niet doen. Dit soort dingen moeten goed gebeuren, of helemaal niet.
Ik zie 't al voor me: een Van Den Ende productie met Nederlandstalige Beatlenummers, en Simone Kleinsma in de hoofdrol
teh horrorquote:Op zondag 3 september 2006 21:02 schreef webfreak het volgende:
[..]
Sjjjjjt! Breng ze niet op ideeën!
Ik ben allang blij dat ze dat hier niet doen. Dit soort dingen moeten goed gebeuren, of helemaal niet.
Ik zie 't al voor me: een Van Den Ende productie met Nederlandstalige Beatlenummers, en Simone Kleinsma in de hoofdrol
Ik kan me eerlijk gezegd ook moeilijk Frank Zappa voor een zaal met gillende tienermeisjes voorstellen, zoals de Beatles. Dat wilde Zappa gewoon niet, en die meisjes vermoedelijk ook nietquote:Op zondag 3 september 2006 21:04 schreef Litpho het volgende:
[..]
Hou het maar gewoon op niet willen, gegeven dat toen hij iets toegankelijkers schreef (Dancing Fool) hij wel gewoon braaf een hitje had (verkleinwoord omdat het nog steeds te 'Zappa' was om echt mainstream te zijn).
Ha! . Dat had vast leuke situaties opgeleverd .quote:Op zondag 3 september 2006 21:17 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Ik kan me eerlijk gezegd ook moeilijk Frank Zappa voor een zaal met gillende tienermeisjes voorstellen, zoals de Beatles. Dat wilde Zappa gewoon niet, en die meisjes vermoedelijk ook niet
Jamai als Ringoquote:Op zondag 3 september 2006 21:02 schreef webfreak het volgende:
[..]
Sjjjjjt! Breng ze niet op ideeën!
Ik ben allang blij dat ze dat hier niet doen. Dit soort dingen moeten goed gebeuren, of helemaal niet.
Ik zie 't al voor me: een Van Den Ende productie met Nederlandstalige Beatlenummers, en Simone Kleinsma in de hoofdrol
Die is beter jaquote:Op zondag 3 september 2006 21:39 schreef webfreak het volgende:
[..]
Ik vind Jamai meer een Brian Epstein.
Dit is geen musical, maar een soort circus. Schijnt in zijn soort best goed te zijn. Wat in ieder geval interessant is, is dat er een cd komt van dit stuk met opnieuw gemixte Beatles nummers (door George Martin en zijn zoon).quote:Op zondag 3 september 2006 21:02 schreef webfreak het volgende:
[..]
Sjjjjjt! Breng ze niet op ideeën!
Ik ben allang blij dat ze dat hier niet doen. Dit soort dingen moeten goed gebeuren, of helemaal niet.
Ik zie 't al voor me: een Van Den Ende productie met Nederlandstalige Beatlenummers, en Simone Kleinsma in de hoofdrol
quote:Sir George Martin and his son Giles, who together, using the master tapes at Abbey Road Studios, created a unique soundscape for LOVE (the album for which is currently being worked on at Abbey Road studios by George and Giles for release later this year.)
This joint artistic venture marks the first time that The Beatles company, Apple Corps Ltd., has agreed to a major theatrical partnership. The project was born out of a personal friendship and mutual admiration between the late George Harrison and Cirque du Soleil founder Guy Laliberté. LOVE is performed exclusively at The Mirage in Las Vegas.
België?quote:Op maandag 4 september 2006 23:38 schreef ruud_fr het volgende:
Krijg net een sms van m'n pa dat ie in hetzelfde hotel zit als Paul McCartney (in België)
quote:ik dacht dat het een Paul is dead clue was
en die aanwijzingen op de hoes dan?quote:Op dinsdag 5 september 2006 23:22 schreef Soul79 het volgende:
Nee joh die was toen nog niet dood toch. Bij Abbey Road pas.
Zeggen ze.
jup, november 1966,,, ik dacht 9 Novemberquote:Op dinsdag 5 september 2006 23:28 schreef Luutgaert het volgende:
ze zeggen toch dat ie in 1966 al is overleden?
quote:Then there's this-little-bit-if-you-play-it-backwards stuff. As I say, nine times out of ten, it's really nothing. Take the end of Sgt. Pepper , that backwards thing, "We'll fuck you like Supermen." Some fans came around to my door giggling. I said, "Hello, what do you want?" They said, "Is it true, that bit at the end? Is it true? It says, 'We'll fuck you like Supermen'." I said, "No, you're kidding. I haven't heard it, but I'll play it." It was just some piece of conversation that was recorded and turned backwards. But I went inside after I'd seen them and played it studiously, turned it backwards with my thumb against the motor, turned the motor off and and did it backwards. And there it was, sure as anything, plain as anything, "We'll fuck you like Supermen." I thought, Jesus, what can you do?
nou nog redelijk veel bewij hoorquote:Op dinsdag 5 september 2006 23:44 schreef Soul79 het volgende:
Volgens mij heeft ie helemaal niet bestaan.
Laten we wel wezen, wat voor bewijs is daar nou eigenlijk voor?
Bij welk stukkie van de songtekst gebeurt dat dan... dan zal ik eens ffies kijkenquote:Op dinsdag 5 september 2006 23:45 schreef mindgames het volgende:
Draai de inner groove van Sgt. Pepper achterstevoren en je hoort:
"We'll fuck you like superman". Yeah, right.
Het klinkt 'normaal' iets als 'never could be any other one'.
Quote van Paul McCartney over het stukje:
[..]
Bij de Engelse persingen van Sgt. Pepper van vóór 1978 (mono én stereo) zitten achter 'A Day In The Life' zogenoemde 'bonusgeluiden'. Eerst hoor je een hondenfluitje, daarna hoor je dus wat hierhoven besproken werd.quote:Op woensdag 6 september 2006 13:11 schreef satecl het volgende:
Bij welk stukkie van de songtekst gebeurt dat dan... dan zal ik eens ffies kijken
Ow dan is het binnenkort dus 40 jaar geleden Maar we hebben dan ook 40 jaar William Campbell, dus het is aan de ene kant een trieste, maar aan de andere kant ook een feestdagquote:Op dinsdag 5 september 2006 23:45 schreef satecl het volgende:
[..]
jup, november 1966,,, ik dacht 9 November
Evenveel als dat Elvis nog leeftquote:Op woensdag 6 september 2006 20:11 schreef satecl het volgende:
jij geloof er in dus..?
Betenkt dat een 'Ja'..?quote:Op woensdag 6 september 2006 20:15 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Evenveel als dat Elvis nog leeft
Ringoquote:Op donderdag 7 september 2006 13:11 schreef satecl het volgende:
[..]
Betenkt dat een 'Ja'..?
Nogwat: Welke Bealte zingt het nummer 'Octopus's Garden'??
Mee eens!quote:Op donderdag 7 september 2006 17:26 schreef webfreak het volgende:
Wat mij betreft is "Octopuses Garden" toch écht Ringo's hoogtepunt, wat z'n eigen composities betreft.
zeker wetenquote:Op donderdag 7 september 2006 14:10 schreef PimD het volgende:
Ringo op z'n best is nog altijd Don't Pass Me By
Heeft hij het nou over het roken van hash?quote:Woke up, fell out of bed,
Dragged a comb across my head
Found my way downstairs and drank a cup,
And looking up I noticed I was late.
Found my coat and grabbed my hat
Made the bus in seconds flat
Found my way upstairs and had a smoke,
Somebody spoke and I went into a dream
Shhhht! Dat mag niemand weten!quote:Op donderdag 7 september 2006 19:47 schreef Skazminko het volgende:
Wat me nu pas opvalt tijdens het luisteren van A day in the life
[..]
Heeft hij het nou over het roken van hash?
en toch is het John die zit te trippen met z'n aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa-haaaaaaaa-haaaaaaaa-haaaaaaaaquote:Op donderdag 7 september 2006 19:49 schreef Jane het volgende:
[..]
Shhhht! Dat mag niemand weten!
ja, natuurlijk
Het was zelfs gewoon een los stukje dat Paul had geschreven, maar wat nog niet tot een nummer was gekomen. Tot ze een stukje zochten om de delen van Johns A Day In The Life aan elkaar te plakken.quote:Op donderdag 7 september 2006 19:54 schreef rebel6 het volgende:
voor de noobs: dat stukje van Skazminko wordt door Paul gezongen
Klopt ja.quote:Op donderdag 7 september 2006 19:58 schreef Jane het volgende:
[..]
Het was zelfs gewoon een los stukje dat Paul had geschreven, maar wat nog niet tot een nummer was gekomen. Tot ze een stukje zochten om de delen van Johns A Day In The Life aan elkaar te plakken.
kort gezegd dan
al beweren sommige mensen dat dat ook door Paul gedaan isquote:Op donderdag 7 september 2006 19:54 schreef rebel6 het volgende:
[..]
en toch is het John die zit te trippen met z'n aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa-haaaaaaaa-haaaaaaaa-haaaaaaaa
Eens, al zou het me weinig verbazen als John en Paul hem er een flink handje mee geholpen hebben.quote:Op donderdag 7 september 2006 17:26 schreef webfreak het volgende:
Wat mij betreft is "Octopuses Garden" toch écht Ringo's hoogtepunt, wat z'n eigen composities betreft.
klopt... check hier....quote:Op donderdag 7 september 2006 20:14 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
al beweren sommige mensen dat dat ook door Paul gedaan is
Hoe moet ik daar uit opmaken dat het door Paul gezongen is?quote:
Ringo heeft gewoon de "pech" gehad dat hij 3 collega's had die gewoon een bijzonder hoog niveau hadden, zowel qua zang als (met name) qua schrijverstalentquote:Op donderdag 7 september 2006 18:37 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
zeker weten
al vind ik Octopus's Garden ook niet slecht
maar Ringo is toch duidelijk de minste zanger van de 4
Elke keer als ik het nummer luister (toevallig nu ook ) vraag ik me af wie het zingt.quote:
Daar heb ik nou nog nooit bij stil gestaan... Ging er eigenlijk altijd vanuit dat 't John was, maar dit fragment klinkt best interessant.quote:Op vrijdag 8 september 2006 00:45 schreef mindgames het volgende:
[..]
Elke keer als ik het nummer luister (toevallig nu ook ) vraag ik me af wie het zingt.
Op de al eerder genoemde site is bij de geluidsfragmenten duidelijk Paul te horen.
De uithaal, de klank, enz.
Later hoor je een tweede stem meedoen.
Wat denken jullie?
Ik heb eigenlijk ook altijd gedacht dat het duidelijk John was die het zong..quote:Op vrijdag 8 september 2006 07:05 schreef webfreak het volgende:
Daar heb ik nou nog nooit bij stil gestaan... Ging er eigenlijk altijd vanuit dat 't John was, maar dit fragment klinkt best interessant.
quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:06 schreef satecl het volgende:
Ik heb nog een vraagie: Op de CD '1' staat bijvoorbeeld niet 'Please Please Me' op, terwijl dat toch ook een nummer 1-hit was toch....?
.quote:"Please Please Me" is the second single released from The Beatles' first album, Please Please Me.
It has been subject to controversy in the UK, because at the time there were many charts circulating, and Record Retailer, whose opinion is now most widely considered as being the correct chart, published the single at #2, whereas all other charts published it at #1. Today, The Official UK Charts Company, claim the song only made #2 in the charts. However many believe it to have been a #1 – especially as the NME chart was the main one at the time – thus making The Beatles the first group to score 18 #1 singles on the UK charts, and also increasing their overall count to 18. Nevertheless, it was a huge hit for a follow-up and gained them a much larger fanbase than their debut "Love Me Do" had.
Dat heb ik ook altijd gedacht, dat het een crossfaded was.quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:54 schreef satecl het volgende:
ik denk dat het gewoon 2 stemmen zijn die elkaar vervangen zegmaar..... luister maar goed
Inderdaad. Ze hebben nummer 1-hits uit Amerika en Engeland gekozen.quote:Op vrijdag 8 september 2006 13:06 schreef satecl het volgende:
Ik heb nog een vraagie: Op de CD '1' staat bijvoorbeeld niet 'Please Please Me' op, terwijl dat toch ook een nummer 1-hit was toch....?
Het kan ook dat hij in die dubbeldekkerbus drugs gebruiktequote:Op vrijdag 8 september 2006 14:20 schreef rebel6 het volgende:
"found my way upstairs and had a smoke" uit A day in the life gaat trouwens niet over drugs.
Paul verwijst naar de dubbeldekkerbus waarmee hij vroeger naar school ging, je mocht alleen roken op het bovendek, dus het ging niet over blowen.
en volgens mij is de aaah toch echt van John
Maar waarom dan: and I went into a dream? Komt dat door Somebody spoke?quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:20 schreef rebel6 het volgende:
"found my way upstairs and had a smoke" uit A day in the life gaat trouwens niet over drugs.
Paul verwijst naar de dubbeldekkerbus waarmee hij vroeger naar school ging, je mocht alleen roken op het bovendek, dus het ging niet over blowen.
en volgens mij is de aaah toch echt van John
quote:Op vrijdag 8 september 2006 15:13 schreef Skazminko het volgende:
[..]
Maar waarom dan: and I went into a dream? Komt dat door Somebody spoke?
quote:Lijkt me logischer als hij gaat dromen van de hash.
volgens Paul zelf (uit wiki):quote:Op vrijdag 8 september 2006 14:46 schreef satecl het volgende:
[..]
Het kan ook dat hij in die dubbeldekkerbus drugs gebruikte
ik begrijp het ook niet helemaal hoor.quote:It was just me remembering what it was like to run up the road to catch a bus to school, having a smoke and going into class... it was a reflection of my schooldays. I would have a Woodbine (a cheap unfiltered British cigarette) and somebody would speak and I would go into a dream."
Ik heb alles wat ik kon bedenken in een bericht gepropt, haha.quote:Op zaterdag 9 september 2006 00:12 schreef rebel6 het volgende:
geweldig stuk mindgames
is dat jouw eigen theorie?
ik vind het in ieder geval best overtuigend, al moet ik de stukjes die je noemde nog even luisteren.
ik moet zowiezo beter luisteren want ik dacht dat het intro van Lovely Rita ook John was, maar nu je het zegt is het duidelijk Paul.
Als je wat langer Beatles luistert, dan zijn de verschillen mijlenver van elkaar verwijderd.quote:Op zaterdag 9 september 2006 01:15 schreef Skazminko het volgende:
...
Ze lijken ook allemaal een beetje op elkaar qua stem vind ik.
Da's toch wel erg duidelijk hoorquote:Op zaterdag 9 september 2006 01:15 schreef Skazminko het volgende:
Ik luister naar Octopus's Garden: Mwa, leuk gezongen van John. Blijkt het Ringo te zijn.
Golden Slumbers is Paulquote:Ik luister naar Golden Slumber's: Oke John of Paul? Blijkt het Weer Ringo te zijn.
mg, je brengt me aan het twijfelenquote:Op vrijdag 8 september 2006 23:37 schreef mindgames het volgende:
-verhaal-
Oud plaatje al. 2002 als ik het goed heb. Wel de moeite waard ja, vooral de eerste twee songs zijn erg Beatlesque. Zal inmiddels wel in mid-price te koop zijn.quote:Op vrijdag 8 september 2006 21:40 schreef Riverpoet-32 het volgende:
Voor Beatle-liefhebbers die nog wel eens een nieuw CD-tje willen beluisteren, heb ik nog een CD-tip:
Happy go unlucky - John Cunningham
De muziek doet erg denken aan de Beatles ten tijde van de 'White Album', soms zelfs op het randje van plagiaat, maar het zijn vooral erg sterke, goed gecomponeerde nummers, sober maar mooi omlijst met strijkers, blazers, gitaar en achtergrondkoortjes.
Het is niet helemaal 'Beatles' wat de klok slaat, je hoort er ook wat Burt Bacharach in terug, alsmede Nick Drake en Elliot Smith, maar misschien waard om eens naar te luisteren.
Ik dacht alquote:Op zaterdag 9 september 2006 01:37 schreef Price het volgende:
[..]
(Golden Slumbers is gewoon Paul hoor)
Nou, om de stem van Ringo te onderscheiden hoef je volgens mij echt niet lang naar de Beatles te luisteren..... 1 keer lijkt me ruim voldoendequote:Op zaterdag 9 september 2006 01:37 schreef Price het volgende:
[..]
Als je wat langer Beatles luistert, dan zijn de verschillen mijlenver van elkaar verwijderd.
(Golden Slumbers is gewoon Paul hoor)
Dat hele hoge piepje dat net voor het gepraat zit vind ik ergggggggg irritant, krijg er echt last van mijn oren van als ik de radio hard heb staanquote:Op dinsdag 5 september 2006 17:00 schreef PimD het volgende:
Allemaal fragmentjes van gepraat in de studio aan elkaar geplakt. Dit stond in de binnengroef van de LP en als je een pick-up had die niet automatisch terug ging naar het begin van de plaat bleef het 'gepraat' voor altijd doorgaan.
Meestal zingt diegen die het nummer schrijftquote:Op zaterdag 9 september 2006 01:15 schreef Skazminko het volgende:
Haha, ik kon die stemmen eerst ook niet echt uit elkaar houden.
Ik luister naar Octopus's Garden: Mwa, leuk gezongen van John. Blijkt het Ringo te zijn.
Ik luister naar Golden Slumber's: Oke Johan of Paul? Blijkt het Weer Ringo te zijn.
Intro van Lovely rita: Ik dacht John: Is dat weer Paul.
When i'm sixty four, ik dacht wederom: John, is dat weer Paul.
Ze lijken ook allemaal een beetje op elkaar qua stem vind ik.
Daar heb je weinig aan als bij alle nummers (behalve die van George en Ringo) altijd 'Lennon/McCartney' staat.quote:Op zaterdag 9 september 2006 13:36 schreef warpozio het volgende:
[..]
Meestal zingt diegen die het nummer schrijft
Paul heeft dat volgensmij met zijn live cd "Back in the US/World" gedaan in 2002 en Yoko was daar niet blij mee.quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:30 schreef satecl het volgende:
Klopt het dat daar ruzie is over gekomen... dat er opeens 'McCartney/Lennon' stond en dat John het daar niet mee eens was ofzo...?
Echt een storm in een glas water. Op 'Wings over America' staan de credits ook al als McCartney/Lennon. Op Please Please Me trouwens ook.quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:37 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Paul heeft dat volgensmij met zijn live cd "Back in the US/World" gedaan in 2002 en Yoko was daar niet blij mee.
Dat klopt.quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:37 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Paul heeft dat volgensmij met zijn live cd "Back in the US/World" gedaan in 2002 en Yoko was daar niet blij mee.
Heel falendquote:Op maandag 11 september 2006 12:24 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=F5ky5ClIjL8
Youtube blijft toch een weelde aan bizar materiaal .
Past Masters Iquote:Op vrijdag 15 september 2006 17:37 schreef satecl het volgende:
Op welk album staat 'From me to you' en 'I wanna hold your hand'...?
The Beatles zetten hun singles meestal niet op een album, maar brachten 'm alleen op single uit.quote:Op vrijdag 15 september 2006 17:45 schreef satecl het volgende:
1963 Please Please Me
1963 With the Beatles
1964 A Hard Day's Night [UK]
1964 Beatles for Sale
1965 Help! [UK]
1965 Rubber Soul [UK]
1966 Revolver [UK]
1967 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
1967 Magical Mystery Tour (origineel een EP)
1968 The Beatles [White Album] (dubbel LP)
1969 Yellow Submarine
1969 Abbey Road
1970 Let It Be
Dit is zo het lijstje met bekende Albums, maar ik begrijp dat ze niet op een van deze albums staan...?
Naast die albums brachten de Beatles ook veel singles uit. Veel nummers die op single uitgebracht waren zijn niet terug te vinden op de originele studio albums. Toen de Beatles catalogus op cd uit werd gebracht in 1988 is daarom besloten om twee albums uit te brengen met daarop al de officiële singles en B kantjes die niet terug te vinden zijn op de originele studio albums. Wil je al het officiële Beatles materiaal hebben dan moet je de albums die jij daar opnoemt plus de twee Past Masters albums kopen. (en eigenlijk ook nog de Anthology reeks)quote:Op vrijdag 15 september 2006 17:45 schreef satecl het volgende:
1963 Please Please Me
1963 With the Beatles
1964 A Hard Day's Night [UK]
1964 Beatles for Sale
1965 Help! [UK]
1965 Rubber Soul [UK]
1966 Revolver [UK]
1967 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
1967 Magical Mystery Tour (origineel een EP)
1968 The Beatles [White Album] (dubbel LP)
1969 Yellow Submarine
1969 Abbey Road
1970 Let It Be
Dit is zo het lijstje met bekende Albums, maar ik begrijp dat ze niet op een van deze albums staan...?
Dit is een vroege versie van de Anthology uit 1993. Zoals de titel al aangeeft is ie nog niet verknipt en gecensureerd. Verder zitten er nog wat andere introfilmpjes enzo bij - maar in de officiële Anthology zit wel materiaal wat ná 1993 is opgenomen.quote:Op vrijdag 15 september 2006 18:11 schreef satecl het volgende:
De fans zochten nog steeds naar een Real Beatles Story.
En daar is hij dan, de lang verwachte complete Beatles Story:
THE BEATLES ANTHOLOGY DIRECTOR’S CUT ’93.
Een serie van 5 DVD’s die elk bestaan uit twee delen.
bron
Een vraagie: is dit gewoon The Beatles Anthology met vele Extra's of is dit iets helemaal nieuws.... ik heb ze namelijk allebij nog niet en als alle beelden van de gewone Anthology ook op deze box staat, dan koop ik deze want die kan ik voor een mooi prijsje krijgen
Ik zal er in ieder geval geen geld voor betalen.quote:Op vrijdag 15 september 2006 18:11 schreef satecl het volgende:
Een vraagie: is dit gewoon The Beatles Anthology met vele Extra's of is dit iets helemaal nieuws.... ik heb ze namelijk allebij nog niet en als alle beelden van de gewone Anthology ook op deze box staat, dan koop ik deze want die kan ik voor een mooi prijsje krijgen
I wanna be your man. Waarbij het nummer weliswaar door Lennon/McCartney is geschreven, maar de Stones het eerder uitbrachten. Van wie is de cover dan? .quote:Op zaterdag 16 september 2006 12:12 schreef satecl het volgende:
Ok, bedankt voor de informatie...
Nog en vraagie: ik hoorde gister van iemand in de kroeg dat het eerste nummer van de stones een cover was van The Beatles....klopt dat? Zoja, welk nummer dan?
Het is een bootleg, dus ik denk het niet. Misschien dat als Anthology op Blu-Ray of HD-DVD wordt uitgebracht dat ze wel nieuwe beelden gaan toevoegen die niet op de originele Anthology staan en wel op deze uncut versie. Maar ik zie het niet gebeuren dat deze versie officieel wordt uitgebracht.quote:Op zaterdag 16 september 2006 12:43 schreef satecl het volgende:
Ja, als het door Lennon/McCartney is geschreven...
Weet iemand trouwens of The Anthology(die nieuwe versie dus) ook nog op DvD uitkomt MÉT Ned. ondertitieling..??
Klopt niet helemaal en Litpho's antwoord (dus) ook niet. Eerste single van de Stones was een cover van Chuck Berry, 'Come on'. Tweede single was I wanna be your man, dat ongetwijfeld door de Stones heel anders gedaan werd dan de Beatles het oorspronkelijk bedoeldenquote:Op zaterdag 16 september 2006 12:12 schreef satecl het volgende:
Nog en vraagie: ik hoorde gister van iemand in de kroeg dat het eerste nummer van de stones een cover was van The Beatles....klopt dat? Zoja, welk nummer dan?
Je bent niet echt een Stones fan zo te horenquote:Op zondag 17 september 2006 00:51 schreef Price het volgende:
I Wanna Be Your Man is dan ook één van de betere nummers die door de Stones op plaat gezet is. "We Love You" kun je ook in dat rijtje scharen. Alleen was daarvan de achtergrondzang beter.
Ik ben eens naar een concert van ze geweest. Eén groot drama.quote:Op zondag 17 september 2006 12:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Je bent niet echt een Stones fan zo te horen
truequote:Op maandag 18 september 2006 01:06 schreef Price het volgende:
Die jongens hadden 35 jaar geleden moeten stoppen.
Wat ik live van ze gezien heb is idd niet je van het, maar ze hebben wel goede muziek gemaakt, al is dat idd ook met name in de 60's en 70'squote:Op maandag 18 september 2006 01:06 schreef Price het volgende:
[..]
Ik ben eens naar een concert van ze geweest. Eén groot drama.
Die jongens hadden 35 jaar geleden moeten stoppen.
Ringo.quote:Op dinsdag 19 september 2006 17:50 schreef satecl het volgende:
Wielke Beatle zingt 'With A Little Help From My Friends' eigenlijk?
Ringo, maar geschreven door Paulquote:Op dinsdag 19 september 2006 17:50 schreef satecl het volgende:
Wielke Beatle zingt 'With A Little Help From My Friends' eigenlijk?
Je kunt je afvragen wat de definitie van een lead-zanger is volgens Wikipedia.quote:Op dinsdag 19 september 2006 17:55 schreef rebel6 het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Beatles_songs_by_singer
Opvallend: geen enkel liedje waarin alleen Paul en George zingen.
Nu ik de mono-versie wat beter bestudeerd heb kwam ik ook tot die conclusie.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:18 schreef Jane het volgende:
Hmmm, nee, voor mij is dat altijd McCartney met zwaar vervormde/krijsende stem geweest. Ik hoor er in ieder geval ook geen Lennon in.
Eigenlijk wel, hé. Zelfs George Martin is te horen.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:20 schreef Jane het volgende:
Eén van de grappige dingen aan het lijstje dat ik hierboven plaatste, vind ik trouwens dat alle Beatles dus wel op het 'gehate' Revolution 9 te horen zijn.
http://www.thebeatlesongs.com is helaas uit de lucht, zie ik. Daar stond het allemaal precies op.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:26 schreef mindgames het volgende:
[..]
Eigenlijk wel, hé. Zelfs George Martin is te horen.
Als klap op de vuurpijl Yoko ook nog eens! George H. en John zijn als stem te herkennen.
Paul heeft veel met tape-loops gedaan op het nummer.
Maar Ringo? Nou ja, die heeft vast ook wat knoppen bediend, ofzo.
Ja, klopt.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:30 schreef Jane het volgende:
http://www.thebeatlesongs.com is helaas uit de lucht, zie ik. Daar stond het allemaal precies op.
Yoko??quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:22 schreef mindgames het volgende:
Maar....is er een derde stem??
Het zou zo maar kunnen . Ze levert haar bijdrage ook al op andere nummers op 'The White Album'.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:32 schreef ruud_fr het volgende:
Yoko??
Correctie, niet op Revolution #9, wel op andere nummers met tape-loops.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:26 schreef mindgames het volgende:
Paul heeft veel met tape-loops gedaan op het nummer.
Hahaha, dat vroeg ik me ook al af.quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:16 schreef mindgames het volgende:
Trouwens, al spreken de 'officële' boeken over 'Wild Honey Pie' als een solo McCartney-opname, vraag ik me af wat jullie horen. Ik hoor toch duidelijk McCartney en Lennon samen zingen?
Dit maal geen uitgebreide theorie zoals bij ADITL , hoor.
quote:Op donderdag 21 september 2006 21:56 schreef mindgames het volgende:
Bekijk hierrrr een zeldzame video van John Lennon uit 1976 (!) op de Franse televisie. Ik had het fragment hiervoor nog nooit gezien.
Erg komisch!
Gaaf!quote:Op donderdag 21 september 2006 21:56 schreef mindgames het volgende:
Bekijk hierrrr een zeldzame video van John Lennon uit 1976 (!) op de Franse televisie. Ik had het fragment hiervoor nog nooit gezien.
Erg komisch!
Leuke ondertitel bij dat logo "above us only sky"quote:Op maandag 25 september 2006 16:32 schreef Jane het volgende:
Yep! Het vliegveld van Liverpool heet sinds enige jaren officieel John Lennon Airport.
[afbeelding]
http://www.liverpooljohnlennonairport.com/
Daar kom je dus sowieso aan als je rechtstreeks naar Liverpool vliegt. Vergeet alleen steeds om er een foto van te nemen.
-edit- Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Liverpool_John_Lennon_Airport
Begrijp ik goed dat dit ALLE nummers zijn waar niet iedereen op meespeelt? (Ik dacht trouwens eerst heel even, in het flow van het topic, dat het een lijstje was van nummers waarop niet alle Beatles meezongen... maar dan was het ljistje natuurlijk ECHT te kort geweest ) Zijn er minder dan ik dacht, eigenlijk!quote:Op dinsdag 19 september 2006 20:00 schreef Jane het volgende:
Niet helemaal hetzelfde, maar ik heb vorig jaar een keer uitgezocht op welke Beatlesnummers nu één of meerdere bandleden niet te horen waren. Dus als zanger en/of als muzikant. Misschien interessant om dat lijstje nog eens te plaatsen:
[afbeelding]
Hierin zijn geen bootleg-opnames of iets dergelijks opgenomen. Alleen de 'officieel' uitgebrachte nummers.
-edit- Een 'J' betekent uiteraard dat het betreffende bandlid wél op het nummer te horen is en een 'N' niet.
Het is het lijstje van alle (officieel uitgebrachte) nummers waar niet alle Beatles op te horen zijn. Als muzikant, danwel zanger. Op alle ander nummers zijn dus wel alle 4 Beatles te horen.quote:Op maandag 25 september 2006 22:49 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Begrijp ik goed dat dit ALLE nummers zijn waar niet iedereen op meespeelt? (Ik dacht trouwens eerst heel even, in het flow van het topic, dat het een lijstje was van nummers waarop niet alle Beatles meezongen... maar dan was het ljistje natuurlijk ECHT te kort geweest ) Zijn er minder dan ik dacht, eigenlijk!
Prima cover inderdaad .quote:Op dinsdag 26 september 2006 04:35 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wat is "I've Got My Mind Set On You" van George Harrison een geweldig liedje...
Aha. Nog twee vragen dan:quote:Op maandag 25 september 2006 23:34 schreef Jane het volgende:
[..]
Het is het lijstje van alle (officieel uitgebrachte) nummers waar niet alle Beatles op te horen zijn. Als muzikant, danwel zanger. Op alle ander nummers zijn dus wel alle 4 Beatles te horen.
Ik heb de info van thebeatlessongs-website gehaald, toen die nog online was. Daar stond bij elk nummer wanneer het was opgenomen, wie er op meespeelde enz. enz.quote:
Voor de versie op het Let It Be-album uit 1970 zit het zo:quote:Op vrijdag 29 september 2006 22:45 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
2. The long and winding road: daar zie je in de film iedereen op meespelen (alhoewel er natuurlijk 'honderden' takes van zijn gemaakt...). Maar die versie van de LiB LP is toch niet zo bewerkt dat Paul later zelf de drums heeft ingespeeld in plaats van Ringo of zo?
Jammer dat die site niet meer online is. En bespaar je de moeite om de Recording Sessions te doorzoeken want dat heb ik gedaan voordat ik mijn reactie poste (en wel de pdf versie want dan vind je echt alles) : er staat verder geen info in over wie nou wel of niet meespeelde. (Valt me eigenlijk tegen van dat boek...!) Je zou toch verwachten dat van elk nummer erin zou staan wie wat speelt... Tijdens de bewuste sessie, de avond van 11 september 1963, werd ook Don't bother me opgenomen (NA Not a seond time), dus iedereen was er gewoon!quote:Op zaterdag 30 september 2006 00:33 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik heb de info van thebeatlessongs-website gehaald, toen die nog online was. Daar stond bij elk nummer wanneer het was opgenomen, wie er op meespeelde enz. enz.
Als ik tijd heb zal ik The Complete Beatles Recording Sessions er een dezer dagen wel even op naslaan, maar ik neem eigenlijk wel aan dat deze info klopt hoor. In ieder geval voor de versies die uiteindelijk op de (originele) plaat verschenen.
Van Not A Second Time verbaasde me het zelf eigenlijk ook. Vooral omdat het een redelijk vroege opname is, uit de tijd dat ze eigenlijk alles nog zo'n beetje gezamenlijk deden.
Wat een *** was die Spector toch... Nogmaals, geef mij de Naked versie maar!quote:Op zaterdag 30 september 2006 00:54 schreef mindgames het volgende:
[..]
Sessie-muzikanten (!) hebben de drums gespeeld óf overdubbed.
Toch klinkt het volgens mij als Ringo... Ik weet ook niet welke bron je wel of niet moet geloven.
Dat mag van mij dan weer wel. Graag zelfs, want de huidige CD-opnamen laten te wensen over. Je kunt die dingen heel mooi oplappen, zonder dat er iets van de 'sound' verdwijnt.quote:Op zondag 1 oktober 2006 09:49 schreef TheGrandWazoo het volgende:
Precies Jane, das ook mijn mening over naked. Op de een of andere manier vind ik ook niet dat je die platen allemaal opnieuw moet masteren etc...of ben ik nu heel erg conservatief?
Sterker nog. De Beatles verdienen gewoon dezelfde bewerking als de SACD-serie van de Stones.quote:Op zondag 1 oktober 2006 11:42 schreef webfreak het volgende:
Er komen de laatste paar jaar ontzettend veel remasters uit van artiesten, en vaak klinkt 't een stuk helderder en voller. Dus ik heb er niks op tegen als datzelfde bij de Beatles-catalogus geschiedt.
quote:Op maandag 2 oktober 2006 01:21 schreef Price het volgende:
The Watusi, the twist
Eldorado
Take this, brother, may it serve you well
Bootleg-label Vigotone heeft 'From Kinfauns To Chaos' uitgebracht.quote:Op zondag 1 oktober 2006 23:37 schreef Joesse het volgende:
ff een vraagje he, is de hele take van Revolution 1 waarvan delen uit de 'fade-out' gebruikt zijn voor Revolution 9 ergens in omloop? Ben de laatste tijd nogal gefascineerd door Revolution 9, vooral met koptelefoons op en lekker hard, is zoveel te ontdekken in dat nr
Ik ook niet. Ik snap ook niet hoe Lennon het in zijn hoofd gekregen heeft om zo'n nummer te maken en al helemaal niet om het op plaat te zetten.quote:Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Dan begrijp je Lennon niet.quote:Op maandag 2 oktober 2006 17:34 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik snap ook niet hoe Lennon het in zijn hoofd gekregen heeft om zo'n nummer te maken en al helemaal niet om het op plaat te zetten.
Mwa, goed niet echt, maar wel zeer artistiek, het geeft me elke keer weer rillingen als ik ernaar luister.quote:Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Goed is niet het woord, maar ehm tja interessant? En het is idd best een eng nummer met al dat schreeuwen enzo, ow en ook steeds dat 'Geoff, put the red light on' klinkt best eng op een rare manier Ik ben benieuwd wat mensen destijds dachten toen het album net uit kwamquote:Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
ik dank u hartelijkquote:Op maandag 2 oktober 2006 16:45 schreef mindgames het volgende:
[..]
Bootleg-label Vigotone heeft 'From Kinfauns To Chaos' uitgebracht.
Op de tweede CD staan alleen maar stukken van 'Revolution #1'.
Het schijnt dat er wel wat stukken te ontdekken zijn die later weer voor #9 gebruikt zijn.
Maar het meerendeel van de bootleg is gejam met commentaar van Y. Ono.
Hierrrr meer informatie.
Heeft erg veel met persoonlijkheid te maken denk ik.quote:Op maandag 2 oktober 2006 17:55 schreef Jane het volgende:
Ik luister ook niet graag naar Revolution #9, maar ik vind het wel weer tof dat er zo'n nummer tussen zit.
Het zegt veel over de band dat het toch is uitgebracht, ondanks dat de andere 3 het helemaal niks vonden.
Best knap he, om zo'n effect te bereiken.quote:Desondankt vind ik het zelf nog steeds doodeng om naar te luisteren.
Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!quote:Platenmaatschappij EMI brengt in november een nieuwe Beatles-cd uit, waarop oud materiaal van de band op een experimentele manier is bewerkt. De legendarische producer van de groep, Sir George Martin, is samen met zijn zoon Giles verantwoordelijk voor de mix.
De titel van de cd is Love, evenals de nieuwe show van Cirque du Soleil. Die productie huist momenteel in The Mirage in Las Vegas. Voor die show was de muziek aanvankelijk bedoeld, maar volgens EMI vroegen veel fans de muziek ook op cd uit te brengen.
Beide producers hebben de originele mastertapes van de Abbey Road Studios flink onder handen genomen. "De muziek werd gemaakt voor de acts van Cirque du Soleil, maar toen we bezig waren creëerden we eigenlijk een nieuw Beatles-album", aldus George Martin. "De Beatles zochten altijd naar nieuwe wegen om zichzelf uit te drukken en dit is voor hen een nieuwe stap voorwaarts."
Paul? Die was al avantgarde aan het luisteren voor Yoko Lennon erop wees. Of zoals Lennon ooit opmerkte "Avant-garde is French for bullshit" .quote:Op maandag 2 oktober 2006 18:29 schreef rebel6 het volgende:
Ik denk dat Paul en Ringo het zowiezo niet begrepen, te nuchter daarvoor.
Nieuwe Beatles CD is idd overdreven, maar de stukjes van de nieuwe mixes die ik gehoord hebben klinken best ok naar mijn meningquote:Op maandag 2 oktober 2006 19:13 schreef webfreak het volgende:
"NIEUWE BEATLES CD OP KOMST" zo luiden de persberichten.
[..]
Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!
tja, ik zou er niet naar uitkijken.. oude wijn in nieuwe zakken. Die remaster-samples hierboven ergens vind ik trouwens wel geslaagd. De opnames zelf zijn met een beetje oppoetsen nog best zo te maken alsof ze gisteren opgenomen zijn. In de jaren 60 en 70 werd er zowiezo veel geexperimenteert met het stereobeeld. Er was stereo dus iedereen zou het weten ook en dus werd alles maar naar links en rechts van het gebied verschoven. Het heeft wel z'n charme moet ik zeggen, maar als er niets weggelaten wordt ga ik liever voor het moderne stereobeeld.quote:Op maandag 2 oktober 2006 19:13 schreef webfreak het volgende:
"NIEUWE BEATLES CD OP KOMST" zo luiden de persberichten.
[..]
Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!
Laten we het hopenquote:Op dinsdag 3 oktober 2006 09:51 schreef mindgames het volgende:
De samples van 'I Am The Walrus' zijn een bijzonder voorbeeld.
Daar bestond voor die mix geen échte stereo-versie van het tweede deel van.
Maar de meeste nummers zijn op de DVD precies zoals de mixen uit de jaren 60 gemixt.
Er is natuurlijk niets toegevoegd of weggelaten. Je hoort alles beter en meestal hoeft je niet meer te ergeren aan stemmen die alleen rechts zijn te horen, of iets dergelijks. Dat is dan wel veranderd, maar dat is een verbetering.
Ik kan nog wel wat samples online zetten van bijvoorbeeld 'A Day In The Life'. Die mix is bijna identiek aan de stereo-mix uit 1967, het klinkt nu alleen alsof The Beatles inclusief orkest bij je in de kamer staan, zo helder is het. Luister met koptelefoon. Als EMI/Capitol/Apple écht wil cashen zouden ze de complete catalogus allang in de orginele stereo en mono-versie hebben uitgebracht en tevens alles geremixed en remastered. De 'Love'-CD is een leuke toevoeging op het Cirque de Soleil-project. Niets meer, niets minder. Maar als ik Pet Sounds van The Beach Boys in 5.1 hoor met een mooi boekje met details er in.....dan vraag ik me toch af of ze dat niet in godsnaam eens heel snel met The Beatles willen doen. Gelukkig heeft Neil Aspinell van Apple al laten doorschemeren dat het in 2007 dan zo ver is.
In 1967 kwam Sgt. Pepper uit. In 1987 kwam Sgt. Pepper op CD uit als jubileum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus. In 2007 komt Sgt. Pepper geremixed en geremastered uit op CD als jubilieum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus???
Klopt ja. Die uitspraak was waarschijnlijk gedaan voordat hij Yoko ontmoette, want daardoor ging hij heel anders naar avantgarde kijken.quote:Op maandag 2 oktober 2006 19:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
Paul? Die was al avantgarde aan het luisteren voor Yoko Lennon erop wees. Of zoals Lennon ooit opmerkte "Avant-garde is French for bullshit" .
http://www.escape.com/%7Edario/beatles/number9/quote:Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Bofkontquote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:31 schreef satecl het volgende:
Donderdag 26 Oktober is het zover: Ik ga naar Liverpool
Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel! Op Naked hoor je meer hoe het bedoeld is dan op de originele LP...! Het is dus maar net hoe je het bekijkt.quote:Op zondag 1 oktober 2006 09:53 schreef Jane het volgende:
Nou, van mij mogen ze het wel opnieuw masteren om de audiokwaliteit omhoog te schroeven, als de muziek in essentie maar niet verandert. En dat is bij 'Naked' natuurlijk wel het geval. Plus dat er vaak hele andere takes zijn gebruikt.
Daar zijn ze nu dus mee bezig. Ze willen alles nu ook online gaan verkopen en daarvoor wordt alles geremastered. Ik neem aan dat een en ander ook op cd zal uitkomen. Weet er het fijne niet van, maar wel dat ze druk bezig zijn met remasteren!quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 01:25 schreef Beathoven het volgende:
Alle Beatles-albums in geremasterde versie, dat zal de volgende grote marketing stunt wel worden.
Veranderd vanuit Jane's herinnering. Dat is uiteraard het enige wat telt .quote:Op donderdag 5 oktober 2006 22:55 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel!
Jaaaa, echt een ontdekking toen ik Let it be echt ging luisteren. Niet geheel toevallig mijn hoogst genoteerde Beatlestrack op last.fm .quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:10 schreef hello_goodbye het volgende:
Het nummer waarbij m'n volumeknop ALTIJD wat meer open gaat is trouwens I Me Mine (dat was ook al zo bij de originele LP). Ik vind dat zo'n heeeeeeeeeeeerlijk nummer!!! Vooral hoe George 'even those tear' zingt... WOW! De emotie! Een van m'n favoriete Beatle-nummers!
Waarom niet. Ik heb het Beano album van de Bluesbreakers ook als een album met mono en stereoversies en de verschillen zijn een erg interessante feature .quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:24 schreef mindgames het volgende:
Moeten de platen geremastered in orginele mono én stereo-versie als extra worden toegevoegd?
Alleen om de verschillen te horen zou het al geweldig zijn.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:36 schreef Litpho het volgende:
Waarom niet. Ik heb het Beano album van de Bluesbreakers ook als een album met mono en stereoversies en de verschillen zijn een erg interessante feature .
Ja, dat hoef je mij niet te vertellen. En begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet wild van al die orkestratie van Spector (de allereerste keer dat ik The Long And Winding Road hoorde vond ik het een gek nummer omdat het niet als The Beatles klonk in mijn orgen), maar dat neemt nog niet weg dat hij uiteindelijk wel datgene heeft afgeleverd wat uiteindelijk HET Let It Be album werd.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 22:55 schreef hello_goodbye het volgende:
Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel!
Nee sorry, dat klopt niet. Je hoort hoe McCartney het nú zou doen. Niet wat ze met z'n vieren tóen wilden. Paul heeft gewoon altijd de pest in gehad dat de andere drie Phil Spector in de arm hebben genomen.quote:Op Naked hoor je meer hoe het bedoeld is dan op de originele LP...!
Ja, inderdaad grappig: ik ken het verhaal. Maar juist doordat hij de bas hier en daar 'stopt' i.p.v. de noten vloeiend te laten doorlopen (weet ff niet hoe ik het anders moet zeggen, maar het is wat je met zo'n nummer zou verwachten) klinkt het juist origineel, creatief en past het prachtig bij het nummer! Het voorkomt dat het te voorspelbaar zoetig wordt.quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:40 schreef mindgames het volgende:
Grappig dat hello_goodbye het heeft over die mooie bassline.
Het blijkt uit beelden van die sessies dat John Lennon de bas moest spelen, daar geen zin in had, en vervolgens de bassline 'saboteerde' om het slordig te laten klinken.
Maar het past mooi bij het karakter van het nummer, toch?
Oops, sorry...quote:
Maar je hebt wel een punt, hoor: ik heb onlangs 17 cd's met materiaal van de Get Back sessions doorgewandeld (en kon ECHTniet alles beluisteren...!), en tjonge, het is (inderdaad) heel knap dat iemand daar nog een compleet en okay klinkend album heeft weten te maken!quote:En begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet wild van al die orkestratie van Spector (de allereerste keer dat ik The Long And Winding Road hoorde vond ik het een gek nummer omdat het niet als The Beatles klonk in mijn orgen), maar dat neemt nog niet weg dat hij uiteindelijk wel datgene heeft afgeleverd wat uiteindelijk HET Let It Be album werd.
En wederom snap ik wel wat je bedoelt, hoor. Alleen bevalt dat cleane mij wel. Maar die 17 cd's die ik (hier en daar) heb beluisterd klinken inderdaad heel autenthiek en rauw en live, niet in het minst door al het geleuter tussendoor. De laatste cd van die 17 is de eerste versie van Glyn Johns en dat heeft zeker wel wat! Het is een redelijk stereoversie (de rest is mono) inclusief uitgebreide sfeervolle omgevingsgeluiden, geleuter, false starts etc. En dat mis je dan wel inderdaad op de Naked versie. De tracklist is:quote:Nee sorry, dat klopt niet. Je hoort hoe McCartney het nú zou doen. Niet wat ze met z'n vieren tóen wilden. Paul heeft gewoon altijd de pest in gehad dat de andere drie Phil Spector in de arm hebben genomen.
Mijn grootste bezwaar tegen Naked is namelijk niet dat ik de orkesten van Spector nou per se zo mis, maar dat het allemaal veel en veel te clean is!! Het was ooit bedoeld als een soort 'live' studio-album. Dat hoor ik helemaal niet meer terug!
Als ik Let It Be zonder Phil Spector inmenging wil horen (en dat gebeurt regelmatig) dan zet ik dus mijn oude bootleg op. Die is pas geweldig!!! Hadden ze die maar als basis genomen voor Naked. Aan de inhoud hadden ze dan niks hoeven veranderen, alleen maar de geluidskwaliteit opschroeven. Maar helaas hebben ze dat niet gedaan en moest alles wat Let It Be nu juist een soort 'raw feel' geeft ook sneuvelen.
Iedereen mag ervan vinden wat hij wil, maar ik zag destijds erg uit naar de release van LIBN, maar was echt teleurgesteld over wat ik hoorde.
Ik denk dat het te ver gaat om ze met Bach himself te vergelijken. Maar dat ze een zeer groot effect hebben gehad op 'the music' is zeker een feit!quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 14:41 schreef Soul79 het volgende:
Zo, ik ga de Beatles eens even een compliment maken door ze met Bach te vergelijken.
Immers: net als Bach stonden de Beatles aan het begin van een enorme ontwikkeling - Bach aan die van de opkomst van de grote klassieke en romantische componisten in de 18e en 19e eeuw (Mozart, Beethoven, Wagner, etc.), de Beatles aan die van de opkomst van de popmuziek. En net als Bach waren de Beatles van die ontwikkeling feitelijk zowel het begin als het einde: nog niemand had gedaan wat zij deden, tegelijk is geen enkele navolger ooit verder gegaan dan zij.
Ga maar na: wat betreft bijzondere melodieën, gedurfde harmoniën en akkoorden, bizarre riffs en complexe arrangementen heeft niemand ooit de Beatles kunnen evenaren, al kwamen bv. Joni Mitchell en Stevie Wonder dichtbij. Hetzelfde geldt voor Bach wiens duizelingwekkende complexiteit en melodische en harmonische rijkdom nooit meer is benaderd, al kwamen Mozart en Beethoven er dicht bij.
Wat de Beatles ook met Bach gemeen hebben, is dat zij ondanks al deze bijzondere muzikale kunstgrepen toch heel toegankelijk, luisterbaar en direct bleven. Hun gevoel voor melodie en harmonie maakte dat de Beatles praktisch overal mee weg kwamen en alles steeds in korte, mooie, pakkende songs wisten onder te brengen. Net als Bach die altijd maar een paar maten nodig heeft om to the point te komen en in een heel kort tijdsbestek enorm veel radicale muzikale ideeën kwijt kon, intussen de luisteraar het idee gevend dat hij naar een uiterst prettig stukje muziek zit te luisteren. Dat konden de Beatles ook, vergelijk dat eens met al die langdradige progrockbands uit de jaren '70 die hele plaatzijden lang probeerden om een punt te maken, zonder daar net zo goed in te slagen als de Beatles in 2 minuten.
Ik weet te weinig van de geschiedenis van de Beatles om te weten of ze Bach kenden en/of er naar luisterden, hoewel bv. de akkoorden van Blackbird echt Bachiaans klinken en het orkestje van Penny Lane zo lijkt te zijn weggelopen uit het 2e Brandenburgse Concert van Bach. Maar of ze hem nou kenden of niet, in elk geval was er sprake van een soort geestverwantschap, amen.
Dat is inderdaad een wereld nummer die je zo hard kan zette als je wil je zult je er nooit aan storen..quote:Op donderdag 5 oktober 2006 23:10 schreef hello_goodbye het volgende:
Het nummer waarbij m'n volumeknop ALTIJD wat meer open gaat is trouwens I Me Mine (dat was ook al zo bij de originele LP). Ik vind dat zo'n heeeeeeeeeeeerlijk nummer!!! Vooral hoe George 'even those tear' zingt... WOW! De emotie! Een van m'n favoriete Beatle-nummers!
Ja, dit is ook de bewuste Get Back (with Let It Be and 11 other songs) bootleg waar ik het over had. Die heb ik lang geleden al een keer op vinyl aangeschaft. Tot 'Naked' uitkwam werd daarvan gezegd dat het het album was 'zoals ze het bedoeld hadden'. Ergens ook bullshit natuurlijk, want anders hadden ze Spector nooit meer ingehuurd. Ik vind die versie zelf wel heel veel hebben, ondanks dat je daarvan ook kunt zeggen dat de tracklist niet optimaal is, maar goed...quote:Op zaterdag 7 oktober 2006 22:08 schreef hello_goodbye het volgende:
De laatste cd van die 17 is de eerste versie van Glyn Johns en dat heeft zeker wel wat! Het is een redelijk stereoversie (de rest is mono) inclusief uitgebreide sfeervolle omgevingsgeluiden, geleuter, false starts etc. En dat mis je dan wel inderdaad op de Naked versie. De tracklist is:
One after 909
Rocker
Save the last dance for me
Don't let me down
Dig a pony
I've got a feeling
Get back
For you blue
Teddy boy
Two of us
Maggie Mae
Dig it
Let it be
The long and winding road
Get back (reprise)
Btw... inderdaad, je bent een bofkont. Duurt nog een paar weken, maar iig alvast heel veel plezier!quote:Op donderdag 5 oktober 2006 17:31 schreef satecl het volgende:
Donderdag 26 Oktober is het zover: Ik ga naar Liverpool
Eerlijk gezegd nog niet... ik heb van een kennis gehoord dat je op donderdag sowiezo naar de Carven Club moet gaan.. en in het weekens de magical mystery tour... hebben jullie nog tips..?quote:Op maandag 9 oktober 2006 01:40 schreef Jane het volgende:
[..]
Btw... inderdaad, je bent een bofkont. Duurt nog een paar weken, maar iig alvast heel veel plezier!
Heb je al bedacht wat je allemaal wilt gaan doen?
Hehehe. Ik was het echt van plan (en dan zijn die 17 cd's nog maar de 'hoogtepunten' ook...!!!) maar na 1 cd gaf ik het al op... Ik begon haast m'n geloof in The Beatles te verliezen, om het zo maar te zeggen: wat een amateuristisch gehak hier en daar, zeg!quote:Op zondag 8 oktober 2006 23:54 schreef Jane het volgende:
[..]
Aan het beluisteren van de complete Get Back-sessions heb ik me ook nooit kunnen zetten, trouwens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |