abonnement Unibet Coolblue
pi_40827405
Deel 12 alweer, over de grootste band aller tijden!







De voorgaande delen zijn terug te lezen op:

Het Grote Beatles Topic
Het Grote Beatles Topic - Deel 2
Het Grote Beatles Topic - Deel 3
Het Grote Beatles Topic - Deel 4
Het Grote Beatles Topic - Deel 5
Het Grote Beatles Topic - Deel 6
Het Grote Beatles Topic - Deel 7
Het Grote Beatles Topic - Deel 8
Het Grote Beatles Topic - Deel 9
Het Grote Beatles Topic - Deel 10
Het Grote Beatles Topic - Deel 11

En mocht je niet precies weten over wie we het hebben (gefeliciteerd, je bent de enige):

"The Beatles was een popgroep uit Liverpool. De groep wordt beschouwd als een van de populairste en meest invloedrijke acts uit de geschiedenis van de popmuziek. Ze waren actief van 1962 tot 1969. De reacties van hun tienerpubliek bereikten binnen korte tijd een hysterische omvang ('Beatlemania'). Tijdens de tweede helft van hun carrière verrichtte de band pionierswerk in de geluidsstudio, waarmee ze in bredere kring lof oogstten. De eclectische benadering van de Beatles was een belangrijke factor in de ontwikkeling van de popmuziek, die ten tijde van hun carrière uitgroeide van een op Amerikaanse rhythm and blues gebaseerd genre, tot een veel breder georiënteerde vorm van muziek. Beatles-leden John Lennon en Paul McCartney worden gerekend tot de belangrijkste liedjesschrijvers in het genre. Naast dit tweetal bestond de groep uit George Harrison en Ringo Starr."

En hier nog wat handige linkjes:

Beatles.com: De officiële site van de Fab 4.
Lennon.net: Site ter nagedachtenis aan John Lennon.
John-lennon.com: Nog een site over John.
Paulmccartney.com: De officiële Sir Paul site.
Macca-central.com: Een McCartney fansite.
Mplcommunications.com: Publishing Company met onder andere McCartney materiaal.
Georgeharrison.com: Officiële site van, en ter nagedachtenis aan, George.
Ringostarr.com: Officiële site van Ringo, met erg leuk filmpjes.
Yoko-ono.com: Alles Yoko!
Petebest.com: Site van Pete Best, voorganger van Ringo.
Liverpoolbeatlescene.com: Alles over Liverpool en The Beatles.
Thebeatlesongs.com: Handige link voor als je de lyrics wil weten of de schrijver van een nummer etc.
Allmusic.com: The Beatles op Allmusic.com.
Wikipedia: The Beatles op Wikipedia. (Nederlands)
Wikipedia: Paul is dead gerucht.

Op de Engelse Wikipedia is trouwens heel veel Beatles informatie te vinden, namelijk over de Beatles zelf, hun geschiedenis, hun albums, (bijna) al hun nummers en nog veel meer. Natuurlijk is er ook veel info te vinden over John, Paul, George en Ringo. Neem daar dus ook zeker eens een kijkje.

En een paar leuke flash filmpjes:

Come Together


Tomorrow Never Knows


I Feel Fine


Maxwell's Silver Hammer


Glass Onion


En een aantal normale videoclips en live video's:

Don't let me down
Strwaberry Fields forever
Lucy In the sky with diamonds
Revolution
Hey jude
She Loves you
I saw her standing ther
Something
Penny Lane
Meer video's zijn te vinden via Google video: http://video.google.com/videosearch?q=beatles

Live radio streams:
Beatles Radio
Beatles-A-Rama
MACCA Radio

Ook hebben de Beatles veel bootlegs, een aantal hiervan zijn te vinden op Geocities.

Ook hebben we hier op het FOK!forum drie keer een Beatles-tournament gehouden. De tournaments zijn terug te vinden op:

Beatles Tournament 2002 - winnaar: A Day In The Life
Beatles Tournament 2004 - winnaar: Strawberry Fields Forever
Beatles Tournament 2005 - winnaar: A Day In The Life

De openingspost kan hier terug gevonden worden!
pi_40827451
Jij was eerder
pi_40827527

of geldt hier de regel dat diegene die het laatste post in het vorige topic ook de nieuwe opent?

die nummers van Past Masters, daar staan er toch ook een paar van op albums?
binnenkort maar eens aanschaffen
pi_40827752
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 13:27 schreef ruud_fr het volgende:

of geldt hier de regel dat diegene die het laatste post in het vorige topic ook de nieuwe opent?
We hebben hier geen regels, dus deze blijft open, die andere heb ik al gereport
quote:
die nummers van Past Masters, daar staan er toch ook een paar van op albums?
binnenkort maar eens aanschaffen
Volgensmij is Love Me Do het enige nummer dat op de albums terug te vinden is, maar dat is weer een andere versie. Ik heb ook de Yellow Submarine nummers van George Martin meegerekend bij mijn totaal, die doen volgensmij niet mee met het tournament. En ook ben ik de Live at the BBC nummers vergeten

245 nummers lijkt me dus aardig kloppen

[ Bericht 17% gewijzigd door MrBadGuy op 15-08-2006 13:43:39 ]
pi_40832570
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 13:27 schreef ruud_fr het volgende:

of geldt hier de regel dat diegene die het laatste post in het vorige topic ook de nieuwe opent?

die nummers van Past Masters, daar staan er toch ook een paar van op albums?
binnenkort maar eens aanschaffen
past masters zijn de officiele nummers die niet op de officiele CDs staan... vooral singels/EPs & b-kantjes.
pi_40834310
tvp
  zondag 20 augustus 2006 @ 02:46:40 #7
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_40988250
Quizvraagje:

Van welke fanclub wilde John ergens in de jaren 70 lid worden, maar zag er uiteindelijk toch van af?
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:42:51 #8
136488 sandycoast
too sweet for rock & roll
pi_41065442
Weet niemand het? Ehm ik ook niet
no one i think is in my tree
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 19:00:06 #9
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_41069100
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 16:42 schreef sandycoast het volgende:
Weet niemand het? Ehm ik ook niet
Nee, het was niet de Sandycoast.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_41140930
vraagie: Gaan jullie wel eens naar die revival bands van the beatles??

Afgelopen zondag was ik naar een Beatles revival band(uit belgie als ik het goed heb), en ik heb me erg vermaakt.
Aankomende Zaterdag ga ik alweer naar de volgende Beatles Revival band(die komen uit Tsjechie) en heb er weer zin in
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41145974
Die uit Tsjechië zijn erg goed, ik heb ze op de Vierdaagsefeesten gezien. Ze spelen alleen nauwelijk materiaal van ná Help, terwijl dan juist net mijn favoriete periode ('65 - '67) begint.
Bleuh.
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 17:52:11 #12
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41169847
o, ik ben gelukkig meer fan van de tijd vóór help
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41175602
Ga je schamen
Bleuh.
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 00:23:03 #14
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_41183908
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 22:56 schreef PimD het volgende:
Die uit Tsjechië zijn erg goed, ik heb ze op de Vierdaagsefeesten gezien. Ze spelen alleen nauwelijk materiaal van ná Help, terwijl dan juist net mijn favoriete periode ('65 - '67) begint.
Ik heb ze gezien met enkel materiaal van vóór '66. In de toegift speelden ze echter Don't Let Me Down en dat was echt heel goed. Helaas bleef het daarbij.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 00:24:09 #15
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_41183956
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 02:46 schreef Price het volgende:
Quizvraagje:

Van welke fanclub wilde John ergens in de jaren 70 lid worden, maar zag er uiteindelijk toch van af?
Het antwoord is: ..... The Beatles
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_41184307
Don't Let Me Down speelden ze inderdaad ook, en uiteraard Hey Jude.... Maar dat was volgens mij het enige post-Help materiaal. Terwijl ik nog wel zo had gehoopt op dingen van Rubber Soul enzo
Bleuh.
pi_41191292
Er kwam toch een nieuw Beatles-toernooi?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 11:35:14 #18
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_41191532
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 00:24 schreef Price het volgende:

[..]

Het antwoord is: ..... The Beatles
Lennon was dan ook een groot verzamelaar van Beatles bootlegs. Heb ik altijd heel grappig gevonden.

Btw, soms is het toch wel handig dat er nog Beatlesfans bestaan op deze wereld...

Amerikaan voorkomt inbraak in Liverpool

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 11:59:29 #19
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41191994
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 00:33 schreef PimD het volgende:
Don't Let Me Down speelden ze inderdaad ook, en uiteraard Hey Jude.... Maar dat was volgens mij het enige post-Help materiaal. Terwijl ik nog wel zo had gehoopt op dingen van Rubber Soul enzo
Ruber Soul is idd ook geweldig,,, maar dat lijkt toch redelijk op de muziek vóór help!...?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41292342
Zo, ik ga de Beatles eens even een compliment maken door ze met Bach te vergelijken.

Immers: net als Bach stonden de Beatles aan het begin van een enorme ontwikkeling - Bach aan die van de opkomst van de grote klassieke en romantische componisten in de 18e en 19e eeuw (Mozart, Beethoven, Wagner, etc.), de Beatles aan die van de opkomst van de popmuziek. En net als Bach waren de Beatles van die ontwikkeling feitelijk zowel het begin als het einde: nog niemand had gedaan wat zij deden, tegelijk is geen enkele navolger ooit verder gegaan dan zij.

Ga maar na: wat betreft bijzondere melodieën, gedurfde harmoniën en akkoorden, bizarre riffs en complexe arrangementen heeft niemand ooit de Beatles kunnen evenaren, al kwamen bv. Joni Mitchell en Stevie Wonder dichtbij. Hetzelfde geldt voor Bach wiens duizelingwekkende complexiteit en melodische en harmonische rijkdom nooit meer is benaderd, al kwamen Mozart en Beethoven er dicht bij.

Wat de Beatles ook met Bach gemeen hebben, is dat zij ondanks al deze bijzondere muzikale kunstgrepen toch heel toegankelijk, luisterbaar en direct bleven. Hun gevoel voor melodie en harmonie maakte dat de Beatles praktisch overal mee weg kwamen en alles steeds in korte, mooie, pakkende songs wisten onder te brengen. Net als Bach die altijd maar een paar maten nodig heeft om to the point te komen en in een heel kort tijdsbestek enorm veel radicale muzikale ideeën kwijt kon, intussen de luisteraar het idee gevend dat hij naar een uiterst prettig stukje muziek zit te luisteren. Dat konden de Beatles ook, vergelijk dat eens met al die langdradige progrockbands uit de jaren '70 die hele plaatzijden lang probeerden om een punt te maken, zonder daar net zo goed in te slagen als de Beatles in 2 minuten.

Ik weet te weinig van de geschiedenis van de Beatles om te weten of ze Bach kenden en/of er naar luisterden, hoewel bv. de akkoorden van Blackbird echt Bachiaans klinken en het orkestje van Penny Lane zo lijkt te zijn weggelopen uit het 2e Brandenburgse Concert van Bach. Maar of ze hem nou kenden of niet, in elk geval was er sprake van een soort geestverwantschap, amen.
pi_41292994
In een interview vertelde McCartney dat hij en George Harisson wel eens Bach speelden en ik meen inderdaad dat Blackbird een van de gevolgen daarvan was. Als ik thuis ben zal ik eens checken waar ik die quote ook alweer vandaan kwam.
pi_41294364
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 15:00 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
In een interview vertelde McCartney dat hij en George Harisson wel eens Bach speelden en ik meen inderdaad dat Blackbird een van de gevolgen daarvan was. Als ik thuis ben zal ik eens checken waar ik die quote ook alweer vandaan kwam.
Bij de Top 2000 zei hij dat iig, en volgensmij ook op de Anthology dvd.

Edit: even opgezogd over Blackbird:
quote:
McCartney revealed on PBS's Great Performances (Paul McCartney: Chaos and Creation at Abbey Road), aired in 2006, that the guitar accompaniment for Blackbird was inspired by Bach's Bouree, a well known classical guitar piece. As kids, he and George Harrison tried to learn Bouree as a "show off " piece. Bouree is distinguished by melody and bass notes played simutaneously on the upper and lower strings. McCartney adapted a segment of Bouree as the opening of Blackbird, and carried the musical idea throughout the song.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackbird_%28song%29

En Penny Lane:
quote:
One innovative feature of the song was the piccolo trumpet solo played by David Mason. This is thought to be the first use of this instrument (a distinctive, specialty instrument pitched an octave higher than the standard B-flat trumpet) in pop music, where it is now (in certain genres) almost a commonplace. McCartney was reportedly inspired to use the instrument after hearing Mason's performance in a BBC radio broadcast of the second Brandenburg Concerto by Johann Sebastian Bach.
http://en.wikipedia.org/wiki/Penny_Lane
pi_41298929
Ik heb zeker 3 verschillende videobeelden gezien waarin McCartney vertelde dat Bach de inspiratie voor Blackbird (en Jenny Wren) was.
Typisch Paul, hij vertelt in ieder interview hetzelfde verhaaltje
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:48:47 #24
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_41299554
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 14:41 schreef Soul79 het volgende:
het orkestje van Penny Lane zo lijkt te zijn weggelopen uit het 2e Brandenburgse Concert van Bach.
Zoals MrBadGuy hierboven terecht al aanhaalt klopt dit als een bus! McCartney had het concert gehoord en klopte daarna (zoals altijd) bij George Martin aan voor assistentie om een dergelijk trompetgeluid ook in Penny Lane te gebruiken.

Ik denk niet dat de Beatles op voorhand erg bekend waren met (of erg thuis waren in) klassieke muziek. Tenminste, daar heb ik nog nooit iets over gelezen. Geen van allen heeft natuurlijk ook een muziekopleiding gedaan, laat staan een klassieke. Alleen ging hun interesse - zeker in die tijd - wel uit naar allerlei muziek en ze lieten zich daardoor ook inspireren door veel meer dan alleen de rock 'n roll waar ze zo'n beetje uit voortkwamen.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_41300279
Tssss, blijkt het te gaan om een stuk van Bach dat ik al vaak gespeeld heb. Net als zoveel gitaristen heb ik Blackbird tot in den treure gespeeld en die akkoorden zijn nogal apart, een beetje lui springend en met die basnoot. Dat heeft iets van een bourree (zeg ik nu achteraf ), een van de vele dansvormen waarvan Bach vaak gebruik maakte om zijn melodieën te harmoniseren.

Nu heeft hij zelf één bourree voor luit geschreven (BWV 996) die ik ook vaak op gitaar heb gespeeld...... maar ik heb nooit de link tussen dat stuk en Blackbird gelegd. Terwijl als ik ze nu speel het overduidelijk is dat Blackbird er op geïnspireerd is. Het is een soort vervorming ervan, volgens mij uitgerekend als je het een beetje 'fout' speelt maar ja, de Beatles deden zoveel 'foute' dingen die toch goed uitpakken.

Maar verder is de overeenkomst tussen Bach en de Beatles niet zozeer een muzikale als wel een historische, Bach in de klassieke muziek en de Beatles in de popmuziek, zoals ik hierboven schreef.
pi_41306999
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 11:35 schreef Jane het volgende:

[..]

Lennon was dan ook een groot verzamelaar van Beatles bootlegs. Heb ik altijd heel grappig gevonden.

Btw, soms is het toch wel handig dat er nog Beatlesfans bestaan op deze wereld...

Amerikaan voorkomt inbraak in Liverpool

Heb toch altijd mijn twijfels bij dit soort berichten...

"Hij merkte op dat inbrekers bezig waren zich toegang te verschaffen tot een sportzaak en belde meteen de politie van Liverpool."

Ok, je woont in Dallas en je weet het nummer van de Liverpoolse politie?
pi_41307163
Dat tournament komt er trouwens aan, heb het momenteel alleen erg druk. Binnenkort eens kijken wanneer ik wat tijd heb om het op te starten. Er zijn trouwens wel een paar goede ideeën genoemd om het tournament spannender te maken; denk dat ik er wel mee vooruit kan.
pi_41307526
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 18:23 schreef webfreak het volgende:
Typisch Paul, hij vertelt in ieder interview hetzelfde verhaaltje
Wist je dat ze op de radio eens Get Back draaiden en dat Heather niet wist dat het van Paul was
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:06:14 #29
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_41307594
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 21:54 schreef Olmo het volgende:

Ok, je woont in Dallas en je weet het nummer van de Liverpoolse politie?
Ik weet natuurlijk ook niet hoe het precies gegaan is, maar dit vind ik niet zo gek hoor. Hij zit achter z'n pc naar die webcam te kijken, dus google is snel bij de hand. Net even zelf getest en binnen 2 minuten had ik dit:

http://www.liverpool.gov.(...)rt_a_crime/index.asp

[/ietwat offtopic]
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  Moderator dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:11:58 #30
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_41307857
Helemaal niet gemerkt dat er een nieuw Beatles topic was
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_41309933
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 11:59 schreef satecl het volgende:

[..]

Ruber Soul is idd ook geweldig,,, maar dat lijkt toch redelijk op de muziek vóór help!...?
Ik vind Rubber Soul echt een stap verder: voor mijn gevoel niet vergelijkbaar met het pre-Help materiaal... Ik heb het Beatles-tijdperk altijd al automatisch in vieren gedeeld:

1. Please Please Me tot en met Help
2. Rubber Soul en Revolver
3. Sgt. Pepper en MMT
4. The White Album tot en met Abbey Road

Periode 4 klinkt lichtjaren verder dan periode 1. Niet te geloven hoeveel ontwikkeling er was in slechts enkele jaren...!

Ik heb trouwens heel lang gedacht dat de Beatles zelf ook heel bewust meegingen in hun ontwikkeling. Het viel me pas op bij het kijken van Anthology dat ze in 1966 nog vrolijk het nummer Rock and Roll Music live speelden... Voor mijn gevoel is dat nummer echt uit een ander tijdperk, maar voor hun duidelijk niet. Er zat natuurlijk ook maar twee jaar (minder zelfs) tussen Beatles For Sale en Revolver... Ongelooflijk...
  woensdag 30 augustus 2006 @ 01:33:05 #32
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_41314944
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 22:58 schreef hello_goodbye het volgende:

[..]
Ik deel het juist altijd in tweeën. Van Please Please Me t/m Help en van Rubber Soul t/m Let It Be.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
  woensdag 30 augustus 2006 @ 12:31:57 #33
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41322882
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 00:33 schreef PimD het volgende:
Don't Let Me Down speelden ze inderdaad ook, en uiteraard Hey Jude.... Maar dat was volgens mij het enige post-Help materiaal. Terwijl ik nog wel zo had gehoopt op dingen van Rubber Soul enzo
mmm, bij mij speelde ze toch wat nummertjes van rubber soul:
- Nowhere Man
- Run For Your Life
- I'm Looking Through You

het was trouwens heel goed
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41357488
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 22:58 schreef hello_goodbye het volgende:

[..]

Ik vind Rubber Soul echt een stap verder: voor mijn gevoel niet vergelijkbaar met het pre-Help materiaal... Ik heb het Beatles-tijdperk altijd al automatisch in vieren gedeeld:

1. Please Please Me tot en met Help
2. Rubber Soul en Revolver
3. Sgt. Pepper en MMT
4. The White Album tot en met Abbey Road
Met die verdeling ben ik 't grotendeels wel eens.. Op HELP! na. HELP is het eerste Beatles-album dat van begin tot eind geniaal is, en geen skippers bevat, imho. Ik zou 't waarschijnlijk indelen bij Rubber Soul en Revolver.
Het is misschien niet zo vooruitstrevend als Rubber Soul, maar toch is 't een flinke stap verder dan eerdere albums zoals PPM of HDN.
  donderdag 31 augustus 2006 @ 18:53:06 #35
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_41370215
Er is weer eens Beatles-FP-nieuws.

Beatles klagen platenmaatschappijen aan
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_41374370
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 18:53 schreef Jane het volgende:
Er is weer eens Beatles-FP-nieuws.

Beatles klagen platenmaatschappijen aan
Er is wel vaak gedonder met de platenmaatschappijen zeg. Ook vreemd dat ze platen als promotiemateriaal gebruiken, iedereen die geïnteresseerd is kent de albums toch al?
pi_41383430
wat een barbaren daar
Beatles een kutgroep noemen
vragen of Ringo nog leeft
wil je nooit meer met een FP link aankomen!
standaarddrinker
  vrijdag 1 september 2006 @ 19:04:30 #38
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_41401886
The Beatles

Vooral die drummer.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 1 september 2006 @ 19:49:44 #39
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41403482
.....ok bedankt vor dit nuttige bericht...
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  vrijdag 1 september 2006 @ 20:30:49 #40
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_41404597
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 01:22 schreef DrDentz het volgende:

wil je nooit meer met een FP link aankomen!
Ja, sorry!
Maar ik vind het gewoon toch wel leuk als er op één of andere manier Beatlesnieuws is. En die reacties op de FP.... tja, daar zijn al topics over volgeschreven in FB. The Beatles zijn niet de enige die daaronder te lijden hebben, zeg maar.

Enne... van mij hoeven niet alle reacties nuttig te zijn hoor. Gewoon uiting geven aan je adoratie vind ik ook best.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  zaterdag 2 september 2006 @ 14:19:53 #41
136488 sandycoast
too sweet for rock & roll
pi_41422788
Dit is ook wel een leuke site (een livejournal community): Beatlesecret met allemaal Beatle geheimpjes
no one i think is in my tree
pi_41422954
Kan iemand mij uitleggen waarom John Lennon eigenlijk is doodgeschoten?
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  zaterdag 2 september 2006 @ 14:34:09 #43
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41423156
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41423217
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 14:25 schreef Skazminko het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom John Lennon eigenlijk is doodgeschoten?
Volgens mij is dat nooit helemaal duidelijk geworden. Die knakker (Mark Chapman) had een soort obsessie voor Lennon, kennelijk is hij daarin nogal doorgeslagen. Maar ik weet het fijne er niet van.

Overigens las ik kort geleden een interview met Stevie Wonder, waarin hij o.a. over Lennon sprak. Hij zei dat hij zijn dood tragisch vond, maar ook dat Lennon het een beetje over zichzelf heeft afgeroepen met het nummer 'Imagine', waarin hij droomt van een wereld zonder religie. Stevie suggereerde dat Chapman hem daarom had vermoord, wat ik nog nooit gehoord heb.

Ik heb Stevie Wonder heel hoog zitten - hij is imo net zo geniaal als Lennon en McCartney, zeker als je bedenkt dat hij alles helemaal zelf deed - maar van die uitspraak van hem kreeg ik een nogal nare smaak in mijn mond
  zaterdag 2 september 2006 @ 15:20:52 #45
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41424245
lennon heeft ook gezegd dat op een gegeven moment de beatles populairder waren als jezus,,, dat heeft de christenen(zoals Mark C.) kwaad gemaakt.... en zo zijn er meer redenen

'Imagine there's no heaven'...
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41424993
Zelf vind ik 'and no religion too' één van de meest rake zinnen die je in de popmuziek tegenkomt. Het zegt gewoon precies waar het op staat.

Religie is de oorzaak van de grootste meningsverschillen en oorlogen op deze wereld; dat is een feit waar veel mensen simpelweg niet in willen geloven.

Het mooie van 'Imagine' is dat het op het eerste gezicht een gevoelige ballad lijkt. Pas als je luistert naar bepaalde stukken tekst, hoor je hoe kritisch dit lied eigenlijk is. Dát maakt 't nummer zo sterk, imho
pi_41425470
Allemaal The U.S. vs. John Lennon kijken dus
standaarddrinker
pi_41425930
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 15:20 schreef satecl het volgende:
lennon heeft ook gezegd dat op een gegeven moment de beatles populairder waren als jezus,,, dat heeft de christenen(zoals Mark C.) kwaad gemaakt.... en zo zijn er meer redenen
Dat zei Stevie Wonder dus ook (helaas, Stevie wat doe je ), maar punt is dat ik daar helemaal niks over lees als ik over de moord en over Chapman op internet struin. Chapman heeft dat iig zelf nooit aangegeven als reden voor zover ik kan overzien, niets wijst er trouwens op dat hij een erg devoot christen was.
  zaterdag 2 september 2006 @ 17:40:07 #49
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_41427606
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 22:58 schreef hello_goodbye het volgende:
Ik heb trouwens heel lang gedacht dat de Beatles zelf ook heel bewust meegingen in hun ontwikkeling. Het viel me pas op bij het kijken van Anthology dat ze in 1966 nog vrolijk het nummer Rock and Roll Music live speelden... Voor mijn gevoel is dat nummer echt uit een ander tijdperk, maar voor hun duidelijk niet. Er zat natuurlijk ook maar twee jaar (minder zelfs) tussen Beatles For Sale en Revolver... Ongelooflijk...
Het is nu september 2006. Van 2001 tot nu heeft Paul 2 albums gemaakt, Driving Rain en Chaos and Creation. Van 1961 (zelfs 1963) tot 1966 hebben de Beatles maar liefst 7 albums gemaakt, en dan tel ik de singles van Past Masters deel 1 niet mee.

Als je het zo bekijkt, is het destijds toch wel echt razendsnel gegaan met de ontwikkeling in de muziek. Breng nu, 2006, iets dat zo goed is als Revolver uit, en je hebt het album van het jaar.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_41428841
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 17:40 schreef Rasing het volgende:

[..]

Het is nu september 2006. Van 2001 tot nu heeft Paul 2 albums gemaakt, Driving Rain en Chaos and Creation. Van 1961 (zelfs 1963) tot 1966 hebben de Beatles maar liefst 7 albums gemaakt, en dan tel ik de singles van Past Masters deel 1 niet mee.

Als je het zo bekijkt, is het destijds toch wel echt razendsnel gegaan met de ontwikkeling in de muziek. Breng nu, 2006, iets dat zo goed is als Revolver uit, en je hebt het album van het jaar.
Ja, maar wat definieer jij als 'zo goed als Revolver'? Revolver was briljant voor die tijd.. Maar als iemand anno 2006 een soortgelijke plaat uitbrengt, is het innovatieve er natuurlijk vanaf. Je moet met iets nieuws komen.

Paul bracht vorig jaar een superalbum uit. Maar dat sloeg niet aan. Paul kan z'n albums zo briljant maken als 'ie wil, het werkt toch niet. De massa verwacht nog steeds een 20-jarige jongen die met z'n hoofd schudt. En die verwachtingen kan hij niet meer waarmaken.

Verder komt er ook van de nieuwe generatie nog genoeg moois uit. The Flaming Lips brachten een half jaar geleden een waar meesterwerk uit. Voor mij is dát de nieuwe Revolver. Maar dat slaat gewoon niet aan. Want het zijn The Flaming Lips, en daar heeft de media geen boodschap aan.
Die zijn veel te druk bezig met het pluggen van het Arctic-Monkeys-album. Want dat zou zogenaamd z'n tijd ver vooruit zijn... Dan breekt mijn klomp.
pi_41429327
Als puber vond ik Let it be zo'n ongelooflijk janknummer, maar nu vind ik het prachtig. Ik word oud.

Verder heb ik nog toe te voegen aan dit geweldige topic: Abbey Road .
Abdoel Kofski, de man die er een sadistisch genoegen in schept om zijn meest interessante opmerkingen te maken als hij alleen is.
pi_41429334
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 17:40 schreef Rasing het volgende:

[..]

Het is nu september 2006. Van 2001 tot nu heeft Paul 2 albums gemaakt, Driving Rain en Chaos and Creation. Van 1961 (zelfs 1963) tot 1966 hebben de Beatles maar liefst 7 albums gemaakt, en dan tel ik de singles van Past Masters deel 1 niet mee.

Als je het zo bekijkt, is het destijds toch wel echt razendsnel gegaan met de ontwikkeling in de muziek. Breng nu, 2006, iets dat zo goed is als Revolver uit, en je hebt het album van het jaar.
Ja de Sixties he

Maar verder is het volgens mij bij elke band of artiest zo dat ze, als ze aan het begin van hun carriere staan, ongelofelijk productief zijn, wat vervolgens minder wordt. Dat was bij de Beatles zo, maar ook bij pak 'em beet U2 en Metallica.

En neem Stevie Wonder: tussen 1972 en 1976 vijf meesterwerken die amper onder doen voor het beste van de Beatles. Na Songs in the key of life was hij pas 26, dus een jaar jonger zelfs dan McCartney ten tijde van Abbey Road. Maar beiden zijn daarna gaandeweg verzand in beschamende light weight muzak Al moet ik bekennen dat ik het recente McCartney-werk niet ken.
  zaterdag 2 september 2006 @ 18:47:28 #53
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41429568
kan er miss ook een toernooi worden gehouden voor het beste album van the beatles...?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41429826
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 18:47 schreef satecl het volgende:
kan er miss ook een toernooi worden gehouden voor het beste album van the beatles...?
Sgt. Pepper vind ik de beste.
Maar of dat de beste ís weet ik niet.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_41430054
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 18:39 schreef Soul79 het volgende:
Maar beiden zijn daarna gaandeweg verzand in beschamende light weight muzak Al moet ik bekennen dat ik het recente McCartney-werk niet ken.
Als ik dit zo lees, krijg ik 't idee dat je z'n oude werk ook niet kent

McCartney heeft solo nog heel wat fantastische platen gemaakt, als je 't mij vraagt.
pi_41430459
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 18:47 schreef satecl het volgende:
kan er miss ook een toernooi worden gehouden voor het beste album van the beatles...?
prima idee
komt het "beste nummer" tournament nog?

* ruud_fr vind Abbey Road het beste album
pi_41430816
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 18:21 schreef webfreak het volgende:

[..]

Ja, maar wat definieer jij als 'zo goed als Revolver'? Revolver was briljant voor die tijd.. Maar als iemand anno 2006 een soortgelijke plaat uitbrengt, is het innovatieve er natuurlijk vanaf. Je moet met iets nieuws komen.
Och, wat betreft sound en productie zou het niet meer innovatief zijn, maar de songs zouden nog staan als een huis. Nothing beats a good tune zeg ik altijd maar, en aangepast aan de moderne sound zouden de melodietjes van For no one etc. echt nog wel uit steken boven de meeste populaire meuk van vandaag.
quote:
Verder komt er ook van de nieuwe generatie nog genoeg moois uit. The Flaming Lips brachten een half jaar geleden een waar meesterwerk uit. Voor mij is dát de nieuwe Revolver. Maar dat slaat gewoon niet aan. Want het zijn The Flaming Lips, en daar heeft de media geen boodschap aan.
Die zijn veel te druk bezig met het pluggen van het Arctic-Monkeys-album. Want dat zou zogenaamd z'n tijd ver vooruit zijn... Dan breekt mijn klomp.
Flaming Lips

Maarre, hoewel ze de laatste jaren wel wat meer catchy worden (helaas trouwens, maar dat is persoonlijk) richten de Lips zich met hun muziek ook niet op de massa. De Beatles deden dat wel, maar waren zo geniaal dat ze daarbij artistiek niets in hoefden te leveren, integendeel.

Oh en wat het vroege werk van McCartney betreft, dat is best leuk, maar niet meer vergelijkbaar met zijn Beatle-werk. De Beatles waren toch meer dan een optelsom.
  zaterdag 2 september 2006 @ 19:47:10 #58
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_41430954
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 19:41 schreef Soul79 het volgende:
Maarre, hoewel ze de laatste jaren wel wat meer catchy worden (helaas trouwens, maar dat is persoonlijk) richten de Lips zich met hun muziek ook niet op de massa. De Beatles deden dat wel, maar waren zo geniaal dat ze daarbij artistiek niets in hoefden te leveren, integendeel.
De Beatles hebben de standaard gezet. Hun geniale ideeën zijn mainstream geworden. Zijn er in de mainstream muziek nog ontwikkelingen geweest die zo ingrijpend waren als wat de Beatles hebben gedaan? Bij lange na niet.
quote:
Oh en wat het vroege werk van McCartney betreft, dat is best leuk, maar niet meer vergelijkbaar met zijn Beatle-werk. De Beatles waren toch meer dan een optelsom.
De beste nrs van McCartney kunnen zich zeker meten met die van de Beatles. Er zit echter idd ook een hoop tussen wat alleen echte fans kunnen waarderen (lees: lightweight meuk).
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_41431368
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 18:21 schreef webfreak het volgende:
Paul bracht vorig jaar een superalbum uit. Maar dat sloeg niet aan. Paul kan z'n albums zo briljant maken als 'ie wil, het werkt toch niet. De massa verwacht nog steeds een 20-jarige jongen die met z'n hoofd schudt. En die verwachtingen kan hij niet meer waarmaken.
Chaos and Creation is wel erg goed ontvangen en qua verkopen is het ook wel een redelijk succesvol album. En ook nog een Grammy nominatie voor beste album, dat noem ik niet niks
pi_41434327
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 12:15 schreef webfreak het volgende:

[..]

Met die verdeling ben ik 't grotendeels wel eens.. Op HELP! na. HELP is het eerste Beatles-album dat van begin tot eind geniaal is, en geen skippers bevat, imho. Ik zou 't waarschijnlijk indelen bij Rubber Soul en Revolver.
Het is misschien niet zo vooruitstrevend als Rubber Soul, maar toch is 't een flinke stap verder dan eerdere albums zoals PPM of HDN.
Hehe, ik had er nog bij willen zeggen dat ik pas de laatste jaren de klasse van Help ben gaan inzien, vooral van de nummers die 'neigen naar Rubber Soul'. Ik denk dat ik het album nog steeds in de eerste periode plaats vanwege Dizzy Miss Lizzy...
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 19:41 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Oh en wat het vroege werk van McCartney betreft, dat is best leuk, maar niet meer vergelijkbaar met zijn Beatle-werk. De Beatles waren toch meer dan een optelsom.
Nou... ik weet het niet. Er zijn meer dan genoeg solo-nummers die beter zijn dan diverse Beatles-nummers. En sommige vroege solo-nummers waren eigenlijk Beatles-nummers omdat ze in die periode (gedeeltelijk) geschreven waren. Zo wilde Paul Teddy Boy niet op Let it be hebben omdat hij 'm op z'n solo-lp wilde hebben. Anders had 'ie misschien toch op Lib gestaan. Het was toch wel voor een groot gedeelte de optelsom die bepaalde nummers dat beetje extra gaven! Imho.
pi_41437080
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 21:29 schreef hello_goodbye het volgende:

Nou... ik weet het niet. Er zijn meer dan genoeg solo-nummers die beter zijn dan diverse Beatles-nummers. En sommige vroege solo-nummers waren eigenlijk Beatles-nummers omdat ze in die periode (gedeeltelijk) geschreven waren. Zo wilde Paul Teddy Boy niet op Let it be hebben omdat hij 'm op z'n solo-lp wilde hebben. Anders had 'ie misschien toch op Lib gestaan. Het was toch wel voor een groot gedeelte de optelsom die bepaalde nummers dat beetje extra gaven! Imho.
Sommige solonummers van Paul zijn beter dan sommige Beatle-nummers, maar niet 1 solonummer behoort tot zijn beste Beatle-werk. Lennon heeft met Plastic Ono Band en Imagine in elk geval nog solowerk gehad dat zich kon meten met zijn beste Beatlewerk.

Maar qua innovativiteit en veelzijdigheid is niets ooit in de buurt gekomen van de Beatle-albums vanaf Help. Dat komt door de samenwerking (op Abbey Road staan tenslotte ook 2 nummers van George en 1 van Ringo) en doordat Paul bij de Beatles nog aan gedurfde concepten durfde te denken, zoals Sgt Peppers en de B-side van Abbey Road.
  zaterdag 2 september 2006 @ 23:29:38 #62
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_41438745
En laten we George Harrison (vzmh) niet vergeten. Die man heeft niet zo heel veel Beatle-songs op zijn naam staan, maar de songs die hij in die periode heeft geschreven, behoren tot de absolute top van hun oeuvre..
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_41439575
Inderdaad, George Harrison heeft vanaf Love You Too op Revolver alleen maar goede nummers bijgedragen aan de Beatles albums/singles. B-kantje van een van de latere singles (weet zo 1-2-3 niet welke) "The Inner Light" is ook geniaal!
Bleuh.
  Redactie Frontpage zaterdag 2 september 2006 @ 23:57:46 #64
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_41439828
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 22:45 schreef Soul79 het volgende:

[..

Maar qua innovativiteit en veelzijdigheid is niets ooit in de buurt gekomen van de Beatle-albums vanaf Help. Dat komt door de samenwerking (op Abbey Road staan tenslotte ook 2 nummers van George en 1 van Ringo) en doordat Paul bij de Beatles nog aan gedurfde concepten durfde te denken, zoals Sgt Peppers en de B-side van Abbey Road.
Van samenwerking op Abbey is amper sprake. Iedereen deed al heel lang zijn eigen ding. Het verhaal wil dat ze er met z'n allen nog één keer voor wilde gaan maar Lennon had bijvoorbeeld een grafhekel aan kant twee.

En dat McCartney gedurfde concepten durfde te denken is natuurlijk een klein beetje naief. Immers, zonder Freak Out van Zappa had Pepper nooit bestaan (ooit door Macca toegegeven). Luister maar naar Lovely Rita (het einde that is) en The Return of Monster Magnet van The Mothers en je snapt wat ik bedoel. Kant twee van Abbey werd ook al eerder gedaan door enkele underground progbands. Macca zorgde er alleen voor dat het commercieel ook aantrekkelijk werd. Meer is het niet.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_41440682
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 23:57 schreef TheGrandWazoo het volgende:

[..]

Van samenwerking op Abbey is amper sprake. Iedereen deed al heel lang zijn eigen ding. Het verhaal wil dat ze er met z'n allen nog één keer voor wilde gaan maar Lennon had bijvoorbeeld een grafhekel aan kant twee.
Zal best, hij schijnt ook een hekel te hebben gehad aan Peppers en als het hem zo uitkwam aan alle Beatle muziek
Met 'samenwerking' bedoelde ik ook niet zozeer dat ze samen in de studio zaten, maar 1) dat alle Beatles songmateriaal leverden en 2) dat ze elkaar daarbij op de een of andere manier (onbewust) stimuleerden, wat ze later als solo-artiest niet meer hadden, waardoor dat materiaal doorgaans minder is.
quote:
En dat McCartney gedurfde concepten durfde te denken is natuurlijk een klein beetje naief. Immers, zonder Freak Out van Zappa had Pepper nooit bestaan (ooit door Macca toegegeven). Luister maar naar Lovely Rita (het einde that is) en The Return of Monster Magnet van The Mothers en je snapt wat ik bedoel. Kant twee van Abbey werd ook al eerder gedaan door enkele underground progbands. Macca zorgde er alleen voor dat het commercieel ook aantrekkelijk werd. Meer is het niet.
Eeeeeeh, waar hoor je mij zeggen dat ze er de eersten mee waren? Het ging mij er om dat Paul in zijn Beatle-jaren nog aan zulke concepten dacht. Later als solo-artiest deed hij dat niet meer.

En trouwens, door te zeggen Paul er slechts voor zorgde dat het 'commercieel' aantrekkelijk werd, doe je hem (en de andere Beatles) nogal tekort. Wat er van die 'underground progbands' moge zijn - bij elke stroming of innovatie is er altijd wel iemand die claimt dat het eerder is gedaan - de Beatles waren doorgaans de eersten met enig substantieel muzikaal talent die bepaalde innovaties ter hand namen.
  Redactie Frontpage zondag 3 september 2006 @ 01:49:54 #66
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_41442913
Met jaartallen kan echter aangetoond worden dat er dingen eerder gedaan zijn. The Beatles hebben vanuit de underground een hoop opgepikt en dat luisterbaar gemaakt. Simpelweg omdat ze in een goede positie zaten en de juiste middelen hadden. Wat natuurlijk nog steeds risico vol is, omdat ze ook gewoon konden blijven teren op hun voorgaande successen. In dat opzicht waren ze progressief. Maar het is een soort verijdelde underground band geworden
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  Redactie Frontpage zondag 3 september 2006 @ 01:51:16 #67
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_41442947
quote:
Op zondag 3 september 2006 00:20 schreef Soul79 het volgende:

[..]

[..]

- de Beatles waren doorgaans de eersten met enig substantieel muzikaal talent die bepaalde innovaties ter hand namen.
Nogmaals, luister naar freak out van Zappa uit 1966 en daarna Pepper. Je hoort een hoop overeenkomsten.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_41449450
Uhh, ik ken Freak out wel hoor, wees maar niet ongerust. Grappige plaat, al komt het, net als het meeste van Zappa dat ik te pruimen vind, niet voorbij dat predikaat 'grappig'. Het haalt niet het niveau van de Beatles, om de doodeenvoudige reden dat Zappa maar een matig songwriter was, zijn melodieën zijn weinig bijzonders vergeleken met die van de Beatles. Die hadden de klasse om dit soort ideeën te verpakken in toegankelijke, onvergetelijke popsongs - en dat is wat uiteindelijk het belangrijkste is in de popmuziek.

Het is dus niet enkel een kwestie van 'in een goede positie zitten' of 'de juiste middelen hebben', het is juist het meest uitzonderlijke talent dat de Beatles hadden: een buitengewoon gevoel voor melodie en harmonie, waardoor ze echt overal mee weg kwamen bij het grote publiek (nu en 40 jaar geleden). De enige die later in dezelfde mate dezelfde gave had, was Stevie Wonder
pi_41449630
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 18:21 schreef webfreak het volgende:
Verder komt er ook van de nieuwe generatie nog genoeg moois uit. The Flaming Lips brachten een half jaar geleden een waar meesterwerk uit. Voor mij is dát de nieuwe Revolver. Maar dat slaat gewoon niet aan. Want het zijn The Flaming Lips, en daar heeft de media geen boodschap aan.
Die zijn veel te druk bezig met het pluggen van het Arctic-Monkeys-album. Want dat zou zogenaamd z'n tijd ver vooruit zijn... Dan breekt mijn klomp.
  zondag 3 september 2006 @ 17:39:35 #70
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_41455640
quote:
Op zondag 3 september 2006 01:51 schreef TheGrandWazoo het volgende:

[..]

Nogmaals, luister naar freak out van Zappa uit 1966 en daarna Pepper. Je hoort een hoop overeenkomsten.
Zappa... muzikale laboratoriumexperimenten. Geniale muzikant, maar ik mis bij hem de spontaniteit en de schijnbare achteloosheid die de Beatles zo verteerbaar maken. Zappa's muziek is te bedacht, daar word ik heel gauw heel moe van.

Overigens is mijn contemporaine muziekheld, John Frusciante, helemaal wild van Zappa. Hij hoort er vast heel andere dingen in dan ik, als leek.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_41456018
quote:
Op zondag 3 september 2006 17:39 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zappa... muzikale laboratoriumexperimenten. Geniale muzikant, maar ik mis bij hem de spontaniteit en de schijnbare achteloosheid die de Beatles zo verteerbaar maken. Zappa's muziek is te bedacht, daar word ik heel gauw heel moe van.

Overigens is mijn contemporaine muziekheld, John Frusciante, helemaal wild van Zappa. Hij hoort er vast heel andere dingen in dan ik, als leek.
Welnee, het staat gewoon interessant om Zappa als held te noemen. Net zoiets als de Velvet Underground, een ontieglijk saaie k*tband die muzikanten graag noemen als inspiratiebron omdat dat stoer en cool staat (stoerder dan de Beatles) terwijl niemand hun muziek nog luistert, muziek die ook gewoon zuigt. Wil Zappa er verder dan ook niet mee vergelijken, die had muzikaal nog wat te zeggen.
pi_41456239
http://www.cirquedusoleil(...)_click/redirect/love

Ben ik heen geweest in Vegas. Ben gelijk Beatles fan geworden.
  zondag 3 september 2006 @ 18:00:12 #73
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_41456260
quote:
Op zondag 3 september 2006 17:52 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Welnee, het staat gewoon interessant om Zappa als held te noemen. Net zoiets als de Velvet Underground, een ontieglijk saaie k*tband die muzikanten graag noemen als inspiratiebron omdat dat stoer en cool staat (stoerder dan de Beatles) terwijl niemand hun muziek nog luistert, muziek die ook gewoon zuigt. Wil Zappa er verder dan ook niet mee vergelijken, die had muzikaal nog wat te zeggen.
Mwah, ik geloof niet dat Frusciante Zappa nodig heeft om zijn image te builden.

En ik vind de Velvet Underground dan weer wél een fucking gave band, om geheel andere redenen dan waarom ik de Beatles goed vind. De VU is één grote adrenaline rush, vuige onderbuikrock. Ik krijg altijd zin om huizen te beklimmen als ik hun muziek hoor.

Maar goed, zeer persoonlijk allemaal. Ik word niet warm of koud van de Stones, iets wat anderen weer niet kunnen begrijpen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Redactie Frontpage zondag 3 september 2006 @ 18:17:31 #74
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_41456558
Het staat helemaal niet interessant om Zappa te noemen als held. Goed, ik ben een groot fan van Zappa en ook van The Beatles. Denk je dat de muziek van The Beatles niet bedacht is? Zeker de composities van McCartney zijn zeer zorgvuldig bedacht. Uiteraard gebeurde er ook een hoop dingen spontaan (a day in thel life bijvoorbeeld) maar over het algemeen is het allemaal zeer vakkundig bedacht.

Ik wilde alleen maar aangeven dat ik dus moe word van het idealiseren van The Beatles. Dat er altijd maar klakkeloos geroepen wordt dat zij zogenaamd alles hebben uitgevonden of mee begonnen waren. Ik probeer enkele nuances aan te brengen. Bijvoorbeeld door Zappa te noemen waardoor ze erg geinspireerd zijn geweest.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  Redactie Frontpage zondag 3 september 2006 @ 18:19:40 #75
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_41456594
quote:
Op zondag 3 september 2006 17:52 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Welnee, het staat gewoon interessant om Zappa als held te noemen. Net zoiets als de Velvet Underground, een ontieglijk saaie k*tband die muzikanten graag noemen als inspiratiebron omdat dat stoer en cool staat (stoerder dan de Beatles) terwijl niemand hun muziek nog luistert, muziek die ook gewoon zuigt. Wil Zappa er verder dan ook niet mee vergelijken, die had muzikaal nog wat te zeggen.
Waar haal je de arrogantie vandaan om te bepalen of iets goed of slecht is?!
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  zondag 3 september 2006 @ 18:29:32 #76
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_41456846
quote:
Op zondag 3 september 2006 18:17 schreef TheGrandWazoo het volgende:
Het staat helemaal niet interessant om Zappa te noemen als held. Goed, ik ben een groot fan van Zappa en ook van The Beatles. Denk je dat de muziek van The Beatles niet bedacht is? Zeker de composities van McCartney zijn zeer zorgvuldig bedacht. Uiteraard gebeurde er ook een hoop dingen spontaan (a day in thel life bijvoorbeeld) maar over het algemeen is het allemaal zeer vakkundig bedacht.
Laat daar geen twijfel over bestaan. Wat ik bedoel, is dat bij de Beatles de muziek centraal lijkt te staan, en bij Zappa het idee. Zappa is goed, maar zo duidelijk avant-garde; ik vind het een pronkzuchtige grappenmaker die nooit helemáál oprecht is maar altijd vol hidden messages, een ironische muziekprofessor. Muzikanten likken hun vingers erbij af misschien, maar hij ráákt mij niet. Zijn muziek lijkt in dienst te staan van zijn vernieuwingsdrang of zucht naar provocatie, terwijl de beste songs van de Beatles gewoon zijn.

Het is appels met peren, i know.
quote:
Ik wilde alleen maar aangeven dat ik dus moe word van het idealiseren van The Beatles. Dat er altijd maar klakkeloos geroepen wordt dat zij zogenaamd alles hebben uitgevonden of mee begonnen waren. Ik probeer enkele nuances aan te brengen. Bijvoorbeeld door Zappa te noemen waardoor ze erg geinspireerd zijn geweest.
De Beatles zijn gewoon ecclectische wonderboys geweest, de juiste band op de juiste plaats in de juiste tijd. Geniale marketeers van hun eigen product, ook, met name Lennon. Wat in de underground werd uitgedacht, door bijvoorbeeld Zappa, hebben zij heel vakkundig aan de oppervlakte gebracht.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Redactie Frontpage zondag 3 september 2006 @ 18:36:14 #77
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_41457017
quote:
Op zondag 3 september 2006 18:29 schreef Ringo het volgende:


De Beatles zijn gewoon ecclectische wonderboys geweest, de juiste band op de juiste plaats in de juiste tijd. Geniale marketeers van hun eigen product, ook, met name Lennon. Wat in de underground werd uitgedacht, door bijvoorbeeld Zappa, hebben zij heel vakkundig aan de oppervlakte gebracht.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_41457044
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 14:25 schreef Skazminko het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom John Lennon eigenlijk is doodgeschoten?
dat is heel vaag.
hij voelde dat het zijn opdracht was om John te vermoorden, anders kon hij niet verder leven ofzo.

speciaal daarvoor kwam hij naar New York toe, terwijl hij in Hawaii woonde.

ik hoop dat hij een slecht leven heeft in de gevangenis.
pi_41457070
quote:
Op zondag 3 september 2006 18:19 schreef TheGrandWazoo het volgende:

[..]

Waar haal je de arrogantie vandaan om te bepalen of iets goed of slecht is?!
Oja, sorry, ik moet natuurlijk overal voor zetten 'ik vind'

Daarbij zeg ik nergens dat de Beatles dit of dat bedacht hebben. Maar ze hebben het wel steeds in popmuziek omgezet en dat is geen trucje (zoals jij lijkt te stellen), maar juist 1 van hun grootste talenten. Dat had Zappa iig niet, hoe geniaal hij ook was, hij had niet het vermogen zijn ideeën onder te brengen in mainstream popmuziek voor de massa. Dat wilde hij waarschijnlijk ook niet, maar dat is weer iets anders.
  zondag 3 september 2006 @ 20:12:00 #80
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41459608
quote:
Op zondag 3 september 2006 17:59 schreef Sloavink het volgende:
http://www.cirquedusoleil(...)_click/redirect/love

Ben ik heen geweest in Vegas. Ben gelijk Beatles fan geworden.
huh dat ziet er mooi uit... jamme rdat zoiets dan weer niet in Nederland is
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41459866
quote:
Op zondag 3 september 2006 18:37 schreef rebel6 het volgende:

[..]

ik hoop dat hij een slecht leven heeft in de gevangenis.
Volgens mij was hij kort geleden vrijgelaten.
pi_41459960
quote:
Op zondag 3 september 2006 17:59 schreef Sloavink het volgende:
http://www.cirquedusoleil(...)_click/redirect/love

Ben ik heen geweest in Vegas. Ben gelijk Beatles fan geworden.
Nieuwe Beatles fans zijn altijd leuk, dus welkom
pi_41461441
quote:
Op zondag 3 september 2006 20:12 schreef satecl het volgende:

[..]

huh dat ziet er mooi uit... jamme rdat zoiets dan weer niet in Nederland is
Sjjjjjt! Breng ze niet op ideeën!
Ik ben allang blij dat ze dat hier niet doen. Dit soort dingen moeten goed gebeuren, of helemaal niet.
Ik zie 't al voor me: een Van Den Ende productie met Nederlandstalige Beatlenummers, en Simone Kleinsma in de hoofdrol
pi_41461523
quote:
Op zondag 3 september 2006 18:38 schreef Soul79 het volgende:
Dat had Zappa iig niet, hoe geniaal hij ook was, hij had niet het vermogen zijn ideeën onder te brengen in mainstream popmuziek voor de massa. Dat wilde hij waarschijnlijk ook niet, maar dat is weer iets anders.
Hou het maar gewoon op niet willen, gegeven dat toen hij iets toegankelijkers schreef (Dancing Fool) hij wel gewoon braaf een hitje had (verkleinwoord omdat het nog steeds te 'Zappa' was om echt mainstream te zijn).
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_41461916
quote:
Op zondag 3 september 2006 21:02 schreef webfreak het volgende:

[..]

Sjjjjjt! Breng ze niet op ideeën!
Ik ben allang blij dat ze dat hier niet doen. Dit soort dingen moeten goed gebeuren, of helemaal niet.
Ik zie 't al voor me: een Van Den Ende productie met Nederlandstalige Beatlenummers, en Simone Kleinsma in de hoofdrol
teh horror
standaarddrinker
pi_41461917
quote:
Op zondag 3 september 2006 21:02 schreef webfreak het volgende:

[..]

Sjjjjjt! Breng ze niet op ideeën!
Ik ben allang blij dat ze dat hier niet doen. Dit soort dingen moeten goed gebeuren, of helemaal niet.
Ik zie 't al voor me: een Van Den Ende productie met Nederlandstalige Beatlenummers, en Simone Kleinsma in de hoofdrol
teh horror
standaarddrinker
pi_41462018
quote:
Op zondag 3 september 2006 21:04 schreef Litpho het volgende:

[..]

Hou het maar gewoon op niet willen, gegeven dat toen hij iets toegankelijkers schreef (Dancing Fool) hij wel gewoon braaf een hitje had (verkleinwoord omdat het nog steeds te 'Zappa' was om echt mainstream te zijn).
Ik kan me eerlijk gezegd ook moeilijk Frank Zappa voor een zaal met gillende tienermeisjes voorstellen, zoals de Beatles. Dat wilde Zappa gewoon niet, en die meisjes vermoedelijk ook niet
pi_41462105
quote:
Op zondag 3 september 2006 21:17 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Ik kan me eerlijk gezegd ook moeilijk Frank Zappa voor een zaal met gillende tienermeisjes voorstellen, zoals de Beatles. Dat wilde Zappa gewoon niet, en die meisjes vermoedelijk ook niet
Ha! . Dat had vast leuke situaties opgeleverd .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_41462293
quote:
Op zondag 3 september 2006 21:02 schreef webfreak het volgende:

[..]

Sjjjjjt! Breng ze niet op ideeën!
Ik ben allang blij dat ze dat hier niet doen. Dit soort dingen moeten goed gebeuren, of helemaal niet.
Ik zie 't al voor me: een Van Den Ende productie met Nederlandstalige Beatlenummers, en Simone Kleinsma in de hoofdrol
Jamai als Ringo
pi_41462993
quote:
Op zondag 3 september 2006 21:24 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Jamai als Ringo
Ik vind Jamai meer een Brian Epstein.
pi_41463104
quote:
Op zondag 3 september 2006 21:39 schreef webfreak het volgende:

[..]

Ik vind Jamai meer een Brian Epstein.
Die is beter ja
pi_41463860
quote:
Op zondag 3 september 2006 21:02 schreef webfreak het volgende:

[..]

Sjjjjjt! Breng ze niet op ideeën!
Ik ben allang blij dat ze dat hier niet doen. Dit soort dingen moeten goed gebeuren, of helemaal niet.
Ik zie 't al voor me: een Van Den Ende productie met Nederlandstalige Beatlenummers, en Simone Kleinsma in de hoofdrol
Dit is geen musical, maar een soort circus. Schijnt in zijn soort best goed te zijn. Wat in ieder geval interessant is, is dat er een cd komt van dit stuk met opnieuw gemixte Beatles nummers (door George Martin en zijn zoon).
quote:
Sir George Martin and his son Giles, who together, using the master tapes at Abbey Road Studios, created a unique soundscape for LOVE (the album for which is currently being worked on at Abbey Road studios by George and Giles for release later this year.)

This joint artistic venture marks the first time that The Beatles company, Apple Corps Ltd., has agreed to a major theatrical partnership. The project was born out of a personal friendship and mutual admiration between the late George Harrison and Cirque du Soleil founder Guy Laliberté. LOVE is performed exclusively at The Mirage in Las Vegas.
pi_41498534
Krijg net een sms van m'n pa dat ie in hetzelfde hotel zit als Paul McCartney (in België)
  dinsdag 5 september 2006 @ 00:10:05 #94
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41499866
kijk, dat zijn nog eens goeie berichten
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41517792
quote:
Op maandag 4 september 2006 23:38 schreef ruud_fr het volgende:
Krijg net een sms van m'n pa dat ie in hetzelfde hotel zit als Paul McCartney (in België)
België?
Schuilen voor Heather?
(tvp)
  dinsdag 5 september 2006 @ 16:27:00 #96
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41519066
wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag... bij 'A Day In The Life' hoor je helemaal op t eind van t nummer een beetje stom gelach/gebrabbel. Waar slaat dat op..heeft dat een betekenis en wat zeggen ze daar???
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41520091
Allemaal fragmentjes van gepraat in de studio aan elkaar geplakt. Dit stond in de binnengroef van de LP en als je een pick-up had die niet automatisch terug ging naar het begin van de plaat bleef het 'gepraat' voor altijd doorgaan.
Bleuh.
  dinsdag 5 september 2006 @ 17:07:24 #98
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41520296
haha geinig
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41529700
En zelfs zulke dingen werden geïmiteerd door andere bands. Atom heart mother van Pink Floyd uit 1970 eindigt met het geluid van een lekkende kraan, als de naald niet automatisch terugging hoorde je dus tot in de eeuwigheid drup-drup-drup-drup-drup etc

Geen idee trouwens of dit grapje een uitvinding van de Beatles is.
pi_41533054
ik dacht dat het een Paul is dead clue was
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:13:51 #101
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41533351
quote:
ik dacht dat het een Paul is dead clue was



dat dacht ik eerlijk gezegd ook.... miss is dat het ook wel....
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41533691
Nee joh die was toen nog niet dood toch. Bij Abbey Road pas.

Zeggen ze.
pi_41533747
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:22 schreef Soul79 het volgende:
Nee joh die was toen nog niet dood toch. Bij Abbey Road pas.

Zeggen ze.
en die aanwijzingen op de hoes dan?
maar goed, hier loopt een topic in TRU over
pi_41533936
ze zeggen toch dat ie in 1966 al is overleden?
pi_41534519
Volgens mij heeft ie helemaal niet bestaan.

Laten we wel wezen, wat voor bewijs is daar nou eigenlijk voor?
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:45:04 #106
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41534543
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:28 schreef Luutgaert het volgende:
ze zeggen toch dat ie in 1966 al is overleden?
jup, november 1966,,, ik dacht 9 November
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41534544
Draai de inner groove van Sgt. Pepper achterstevoren en je hoort:
"We'll fuck you like superman". Yeah, right.
Het klinkt 'normaal' iets als 'never could be any other one'.
Quote van Paul McCartney over het stukje:
quote:
Then there's this-little-bit-if-you-play-it-backwards stuff. As I say, nine times out of ten, it's really nothing. Take the end of Sgt. Pepper , that backwards thing, "We'll fuck you like Supermen." Some fans came around to my door giggling. I said, "Hello, what do you want?" They said, "Is it true, that bit at the end? Is it true? It says, 'We'll fuck you like Supermen'." I said, "No, you're kidding. I haven't heard it, but I'll play it." It was just some piece of conversation that was recorded and turned backwards. But I went inside after I'd seen them and played it studiously, turned it backwards with my thumb against the motor, turned the motor off and and did it backwards. And there it was, sure as anything, plain as anything, "We'll fuck you like Supermen." I thought, Jesus, what can you do?
  dinsdag 5 september 2006 @ 23:47:10 #108
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41534620
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:44 schreef Soul79 het volgende:
Volgens mij heeft ie helemaal niet bestaan.

Laten we wel wezen, wat voor bewijs is daar nou eigenlijk voor?
nou nog redelijk veel bewij hoor

http://www.beatlesfanclub.nl/content/view/259/44/
http://www.beatlesfanclub.nl/content/view/260/44/
http://www.beatlesfanclub.nl/content/view/261/44/
http://www.beatlesfanclub.nl/content/view/262/44/

Lees alles maar even door als je wilt
Ikzelf denk ook gewoon dat het niet waar is, maar als je alles leest kijk je er toch anders tegenop
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41539986
Nou, ik heb 'm live gezien in 't Gelredome!
... Maar dat kan net zo goed een hologram zijn geweest natuurlijk. 21e eeuw enzo he
  woensdag 6 september 2006 @ 13:11:54 #110
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41547093
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:45 schreef mindgames het volgende:
Draai de inner groove van Sgt. Pepper achterstevoren en je hoort:
"We'll fuck you like superman". Yeah, right.
Het klinkt 'normaal' iets als 'never could be any other one'.
Quote van Paul McCartney over het stukje:
[..]

Bij welk stukkie van de songtekst gebeurt dat dan... dan zal ik eens ffies kijken
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41548126
quote:
Op woensdag 6 september 2006 13:11 schreef satecl het volgende:
Bij welk stukkie van de songtekst gebeurt dat dan... dan zal ik eens ffies kijken
Bij de Engelse persingen van Sgt. Pepper van vóór 1978 (mono én stereo) zitten achter 'A Day In The Life' zogenoemde 'bonusgeluiden'. Eerst hoor je een hondenfluitje, daarna hoor je dus wat hierhoven besproken werd.
pi_41556607
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 23:45 schreef satecl het volgende:

[..]

jup, november 1966,,, ik dacht 9 November
Ow dan is het binnenkort dus 40 jaar geleden Maar we hebben dan ook 40 jaar William Campbell, dus het is aan de ene kant een trieste, maar aan de andere kant ook een feestdag
  woensdag 6 september 2006 @ 20:11:13 #113
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41560127
jij geloof er in dus..?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41560270
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:11 schreef satecl het volgende:
jij geloof er in dus..?
Evenveel als dat Elvis nog leeft
  donderdag 7 september 2006 @ 13:11:19 #115
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41581184
quote:
Op woensdag 6 september 2006 20:15 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Evenveel als dat Elvis nog leeft
Betenkt dat een 'Ja'..?

Nogwat: Welke Bealte zingt het nummer 'Octopus's Garden'??
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41581349
quote:
Op donderdag 7 september 2006 13:11 schreef satecl het volgende:

[..]

Betenkt dat een 'Ja'..?

Nogwat: Welke Bealte zingt het nummer 'Octopus's Garden'??
Ringo
  donderdag 7 september 2006 @ 13:44:30 #117
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41582145
Ringo op z'n best dus
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41583043
Ringo op z'n best is nog altijd Don't Pass Me By
Bleuh.
pi_41589140
Wat mij betreft is "Octopuses Garden" toch écht Ringo's hoogtepunt, wat z'n eigen composities betreft.
Verder vind ik zijn zangperformance ook erg gaaf in Goodnight en With A Little Help, maar dat zijn natuurlijk Lennon/Mccartney songs
  donderdag 7 september 2006 @ 18:12:22 #120
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41590320
quote:
Op donderdag 7 september 2006 17:26 schreef webfreak het volgende:
Wat mij betreft is "Octopuses Garden" toch écht Ringo's hoogtepunt, wat z'n eigen composities betreft.
Mee eens!
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41590961
quote:
Op donderdag 7 september 2006 14:10 schreef PimD het volgende:
Ringo op z'n best is nog altijd Don't Pass Me By
zeker weten
al vind ik Octopus's Garden ook niet slecht

maar Ringo is toch duidelijk de minste zanger van de 4
pi_41592833
Wat me nu pas opvalt tijdens het luisteren van A day in the life
quote:
Woke up, fell out of bed,
Dragged a comb across my head
Found my way downstairs and drank a cup,
And looking up I noticed I was late.
Found my coat and grabbed my hat
Made the bus in seconds flat
Found my way upstairs and had a smoke,
Somebody spoke and I went into a dream
Heeft hij het nou over het roken van hash?
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  donderdag 7 september 2006 @ 19:49:03 #123
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_41592871
quote:
Op donderdag 7 september 2006 19:47 schreef Skazminko het volgende:
Wat me nu pas opvalt tijdens het luisteren van A day in the life
[..]

Heeft hij het nou over het roken van hash?
Shhhht! Dat mag niemand weten!

ja, natuurlijk
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_41593043
quote:
Op donderdag 7 september 2006 19:49 schreef Jane het volgende:

[..]

Shhhht! Dat mag niemand weten!

ja, natuurlijk
en toch is het John die zit te trippen met z'n aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa-haaaaaaaa-haaaaaaaa-haaaaaaaa


voor de noobs: dat stukje van Skazminko wordt door Paul gezongen
  donderdag 7 september 2006 @ 19:58:33 #125
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_41593188
quote:
Op donderdag 7 september 2006 19:54 schreef rebel6 het volgende:

voor de noobs: dat stukje van Skazminko wordt door Paul gezongen
Het was zelfs gewoon een los stukje dat Paul had geschreven, maar wat nog niet tot een nummer was gekomen. Tot ze een stukje zochten om de delen van Johns A Day In The Life aan elkaar te plakken.
kort gezegd dan
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_41593335
quote:
Op donderdag 7 september 2006 19:58 schreef Jane het volgende:

[..]

Het was zelfs gewoon een los stukje dat Paul had geschreven, maar wat nog niet tot een nummer was gekomen. Tot ze een stukje zochten om de delen van Johns A Day In The Life aan elkaar te plakken.
kort gezegd dan
Klopt ja.

Een van de weinige echte Lennon/McCartney nummers uit die tijd.
pi_41593681
quote:
Op donderdag 7 september 2006 19:54 schreef rebel6 het volgende:

[..]

en toch is het John die zit te trippen met z'n aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa-haaaaaaaa-haaaaaaaa-haaaaaaaa
al beweren sommige mensen dat dat ook door Paul gedaan is
ik ben van mening dat het John's stem is
pi_41593857
A day in the life, mijn absolute nummer 1 van the Beatles. op de Anthology-DVD heb ik zitten genieten van de producer die het nummer opzet, kippevelmoment.
pi_41594238
quote:
Op donderdag 7 september 2006 17:26 schreef webfreak het volgende:
Wat mij betreft is "Octopuses Garden" toch écht Ringo's hoogtepunt, wat z'n eigen composities betreft.
Eens, al zou het me weinig verbazen als John en Paul hem er een flink handje mee geholpen hebben.
  donderdag 7 september 2006 @ 20:35:09 #130
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41594377
quote:
Op donderdag 7 september 2006 20:14 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

al beweren sommige mensen dat dat ook door Paul gedaan is
klopt... check hier....
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41594538
quote:
Op donderdag 7 september 2006 20:35 schreef satecl het volgende:

[..]

klopt... check hier....
Hoe moet ik daar uit opmaken dat het door Paul gezongen is?
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_41599602
quote:
Op donderdag 7 september 2006 20:35 schreef satecl het volgende:

[..]

klopt... check hier....
klinkt als John bij mij
  donderdag 7 september 2006 @ 23:31:46 #133
31303 Frozen
Nothing in particular
pi_41601234
Ik heb het beluisterd, de rechter mix is absoluut John, maar de linker mix klinkt wel vocaal anders. Het zou mij niet verbazen als Paul dit gezongen heeft. Al weet ik het natuurlijk niet zeker, maar de klank heeft wel Paul-trekjes.

Iemand nog binnenkort naar Alkmaar? Het Beatles museum heeft nu nieuwe expo over bootlegs. Een kleine meet zou wel leuk zijn...?
Nothing is real and nothing to get hung about
pi_41602581
quote:
Op donderdag 7 september 2006 18:37 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

zeker weten
al vind ik Octopus's Garden ook niet slecht

maar Ringo is toch duidelijk de minste zanger van de 4
Ringo heeft gewoon de "pech" gehad dat hij 3 collega's had die gewoon een bijzonder hoog niveau hadden, zowel qua zang als (met name) qua schrijverstalent
pi_41604060
quote:
Op donderdag 7 september 2006 20:35 schreef satecl het volgende:
klopt... check hier....
Elke keer als ik het nummer luister (toevallig nu ook ) vraag ik me af wie het zingt.
Op de al eerder genoemde site is bij de geluidsfragmenten duidelijk Paul te horen.
De uithaal, de klank, enz.
Later hoor je een tweede stem meedoen.
Wat denken jullie?
  vrijdag 8 september 2006 @ 00:54:42 #136
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_41604359
Ik begin ook te twijfelen nu ik dit zo hoor. Voor mij was het altijd John.
Of is het zoiets als Cranberry Sauce. Als je maar genoeg luistert, dan hoor je "I Buried Paul".
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_41604706
Ik dacht ook altijd dat het John was, maar dit laatste klinkt vrij duidelijk als Paul
pi_41607745
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 00:45 schreef mindgames het volgende:

[..]

Elke keer als ik het nummer luister (toevallig nu ook ) vraag ik me af wie het zingt.
Op de al eerder genoemde site is bij de geluidsfragmenten duidelijk Paul te horen.
De uithaal, de klank, enz.
Later hoor je een tweede stem meedoen.
Wat denken jullie?
Daar heb ik nou nog nooit bij stil gestaan... Ging er eigenlijk altijd vanuit dat 't John was, maar dit fragment klinkt best interessant.
pi_41610305
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 07:05 schreef webfreak het volgende:
Daar heb ik nou nog nooit bij stil gestaan... Ging er eigenlijk altijd vanuit dat 't John was, maar dit fragment klinkt best interessant.
Ik heb eigenlijk ook altijd gedacht dat het duidelijk John was die het zong..
Wat het nog verwarrender maakt:
Mark Lewisohn mocht van EMI in 1987 naar álle Beatle-tapes luisteren.
Hij schreef er een boek over. In dat boek heeft hij het er over dat John de 'aaaah' uit 'A Day In The Life' zingt. Daarna schrijft hij dat Paul een hoge falsetto er overheen zingt...
Ik zal vanavond eens opzoeken in het boek wat hij precies heeft geschreven.
  vrijdag 8 september 2006 @ 12:54:57 #140
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41613950
ik denk dat het gewoon 2 stemmen zijn die elkaar vervangen zegmaar..... luister maar goed
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  vrijdag 8 september 2006 @ 13:06:19 #141
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41614265
Ik heb nog een vraagie: Op de CD '1' staat bijvoorbeeld niet 'Please Please Me' op, terwijl dat toch ook een nummer 1-hit was toch....?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41614723
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 13:06 schreef satecl het volgende:
Ik heb nog een vraagie: Op de CD '1' staat bijvoorbeeld niet 'Please Please Me' op, terwijl dat toch ook een nummer 1-hit was toch....?
quote:
"Please Please Me" is the second single released from The Beatles' first album, Please Please Me.

It has been subject to controversy in the UK, because at the time there were many charts circulating, and Record Retailer, whose opinion is now most widely considered as being the correct chart, published the single at #2, whereas all other charts published it at #1. Today, The Official UK Charts Company, claim the song only made #2 in the charts. However many believe it to have been a #1 – especially as the NME chart was the main one at the time – thus making The Beatles the first group to score 18 #1 singles on the UK charts, and also increasing their overall count to 18. Nevertheless, it was a huge hit for a follow-up and gained them a much larger fanbase than their debut "Love Me Do" had.
.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  vrijdag 8 september 2006 @ 13:24:03 #143
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41614774
ik weet genoeg
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41614992
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 12:54 schreef satecl het volgende:
ik denk dat het gewoon 2 stemmen zijn die elkaar vervangen zegmaar..... luister maar goed
Dat heb ik ook altijd gedacht, dat het een crossfaded was.
Tot het moment dat ik de 5.1-kanalen los hoorde. Ach, we zullen het antwoord nooit weten.
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 13:06 schreef satecl het volgende:
Ik heb nog een vraagie: Op de CD '1' staat bijvoorbeeld niet 'Please Please Me' op, terwijl dat toch ook een nummer 1-hit was toch....?
Inderdaad. Ze hebben nummer 1-hits uit Amerika en Engeland gekozen.
PPM was geen nummer 1-hit in Amerika. Terwijl 'Love Me Do' maar op plek 17 terecht kwam in de Engelse charts in 1962. In Amerika was dat dan weer wél een nummer 1-hit in 1964. En die staat er dan weer wél op. En waarom staat 'Penny Lane' er wél op, maar SFF niet? Dat is omdat deze dubbele A-kant in Amerika gescheiden uitkwam en niet allebei op 1 terecht kwamen.

Afgezien van het feit dat de geluidskwaliteit van de CD '1' schandalig is...
Ik snap het niet. In 1999 bracht EMI voor het eerst remixen/remasters uit van een aantal Beatle-nummers voor de Yellow Submarine DVD/CD. De engineer heeft toen een overdosis aan Noise Reduction gebruikt op alle kanalen en sommige tracks gewoon geruïneerd.
'It's All Too Much' mist gewoon een aantal instrumenten die op de orginele mix uit 1967 prachtig te horen zijn. Toen kwam in 2000 de Nummer 1-compilatie uit, en toen werd er weer niets geremixed, alleen gemastered volgens de norm: 'hoe harder, hoe beter'. Je krijgt dus de oude masters uit de jaren 60, maar dan zo hard gemastered dat het niet meer mooi klinkt.
Ach, het gaat allemaal om de muziek van The Beatles. En die is nog altijd geweldig.

edit: ok, ik heb te lang getypt en jullie zijn me allang voor
pi_41616301
"found my way upstairs and had a smoke" uit A day in the life gaat trouwens niet over drugs.

Paul verwijst naar de dubbeldekkerbus waarmee hij vroeger naar school ging, je mocht alleen roken op het bovendek, dus het ging niet over blowen.

en volgens mij is de aaah toch echt van John
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:46:48 #146
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41617026
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:20 schreef rebel6 het volgende:
"found my way upstairs and had a smoke" uit A day in the life gaat trouwens niet over drugs.

Paul verwijst naar de dubbeldekkerbus waarmee hij vroeger naar school ging, je mocht alleen roken op het bovendek, dus het ging niet over blowen.

en volgens mij is de aaah toch echt van John
Het kan ook dat hij in die dubbeldekkerbus drugs gebruikte
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41617913
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:20 schreef rebel6 het volgende:
"found my way upstairs and had a smoke" uit A day in the life gaat trouwens niet over drugs.

Paul verwijst naar de dubbeldekkerbus waarmee hij vroeger naar school ging, je mocht alleen roken op het bovendek, dus het ging niet over blowen.

en volgens mij is de aaah toch echt van John
Maar waarom dan: and I went into a dream? Komt dat door Somebody spoke?
Lijkt me logischer als hij gaat dromen van de hash.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_41619350
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:13 schreef Skazminko het volgende:

[..]

Maar waarom dan: and I went into a dream? Komt dat door Somebody spoke?
quote:
Lijkt me logischer als hij gaat dromen van de hash.
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:46 schreef satecl het volgende:
[..]

Het kan ook dat hij in die dubbeldekkerbus drugs gebruikte
volgens Paul zelf (uit wiki):
quote:
It was just me remembering what it was like to run up the road to catch a bus to school, having a smoke and going into class... it was a reflection of my schooldays. I would have a Woodbine (a cheap unfiltered British cigarette) and somebody would speak and I would go into a dream."
ik begrijp het ook niet helemaal hoor.

Maar ja, het maakt ook niet echt uit, ze hebben allang toegegeven dat ze wel eens een jointje rookten vanaf '65.
pi_41630157
Voor Beatle-liefhebbers die nog wel eens een nieuw CD-tje willen beluisteren, heb ik nog een CD-tip:

Happy go unlucky - John Cunningham

De muziek doet erg denken aan de Beatles ten tijde van de 'White Album', soms zelfs op het randje van plagiaat, maar het zijn vooral erg sterke, goed gecomponeerde nummers, sober maar mooi omlijst met strijkers, blazers, gitaar en achtergrondkoortjes.

Het is niet helemaal 'Beatles' wat de klok slaat, je hoort er ook wat Burt Bacharach in terug, alsmede Nick Drake en Elliot Smith, maar misschien waard om eens naar te luisteren.
pi_41634135
Zo, om nog even terug te komen op de vraag:
Wie zingt nu in godsnaam de 'Aaaaah's' in 'A Day In The Life???
Op de fragmenten op deze site is duidelijk te horen dat het Paul is.

De theorie:
In het recente boek van de engineer van de sessie in 1967, Geoff Emerick, schrijft hij dat Paul de woorden "and I went into a dream" kort moest zingen. Ze moesten de opname op tijd stoppen, anders werden John's "ahhhhh" gewist van hetzelfde spoor. (Dat hoeft verder niet te betekenen dat het daadwerkelijk John is die het zong....)

Nu blijken er een aantal dingen in zijn boek te staan die niet kloppen, dus dit is geen hard bewijs.
Zo schrijft hij dat hij nog als de dag van gisteren kan herinneren dat 'Blackbird' ergens in de openlucht werd opgenomen. Het is natuurlijk gewoon opgenomen in Studio 2, Abbey Road.
Er zit zo'n halve seconde tussen het laatste stukje van Paul en de "aaaah's" van ADITL.
Het is opgenomen op een Studer J-37 4-sporen recorder. Deze recorder kan niet stoppen in 0.5 seconde. Tevens blijkt dat de "aaaah's" in een overdub ná het gezongen stuk van Paul te zijn opgenomen, op hetzelfde spoor. Het verhaal van Geoff Emerick is dus niet waar...

Het lijkt dat John het stukje heeft gezongen omdat er dezelfde echo op zijn stem zit als op de rest van het nummer. Maar luister eens naar het intro van 'Lovely Rita', ook Sgt. Pepper. Dat is overduidelijk Paul's stem, en toch echt dezelfde stem als wie het stuk van ADITL zingt...
Je zou het ook nog kunnen vergelijken met het uitro van "I Want To Tell You", Revolver.

Het stuk "I'd love to turn you on..." van John is ook in falsetto,
met dezelfde effecten op zijn stem als in de "aaah's" van Paul/John/
Maar dit stuk lijkt op geen enkele manier op de "aaaah's" uit ADITL.

Nog één ding: In 1980 vertelde John Lennon in de studio dat hij veel moeite heeft met hele hoge noten.
Na "I Should Have Known Better" heeft hij daarom ook besloten om zijn nummers meer comfortabel te schrijven, zodat hij de hoogste noten niet hoeft te zingen.
Wanneer John een zelfde noot zoals in ADITL zingt schreeuwt-ie zijn longen uit zijn lijf.
Luister naar "Shiiiiiiiineeeee" uit het nummer 'Rain', 1966. Voor Paul is zo'n noot 'peanuts' .
John kan de hoge noot wel raken, maar niet op de manier zoals in ADITL.
Wanneer Paul en John samen een hoge noot zingen, zoals in "I Don't Want To Spoil The Party', het stuk "I....still.....love......her", haalt Paul de noot makkelijk, John forceert het een beetje. Niet dat het daarom minder mooi klinkt .

Trouwens, al met al heeft Paul McCartney nooit in een interview gezegd dat hij daadwerkelijk het stuk zingt.
Dus....long story short: Paul zingt het
pi_41635356
geweldig stuk mindgames
is dat jouw eigen theorie?
ik vind het in ieder geval best overtuigend, al moet ik de stukjes die je noemde nog even luisteren.

ik moet zowiezo beter luisteren want ik dacht dat het intro van Lovely Rita ook John was, maar nu je het zegt is het duidelijk Paul.
pi_41636170
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 00:12 schreef rebel6 het volgende:
geweldig stuk mindgames
is dat jouw eigen theorie?
ik vind het in ieder geval best overtuigend, al moet ik de stukjes die je noemde nog even luisteren.

ik moet zowiezo beter luisteren want ik dacht dat het intro van Lovely Rita ook John was, maar nu je het zegt is het duidelijk Paul.
Ik heb alles wat ik kon bedenken in een bericht gepropt, haha.
Maar nog steeds lijkt het tweede deel erg veel op het stemgeluid van John....
pi_41637058
Haha, ik kon die stemmen eerst ook niet echt uit elkaar houden.

Ik luister naar Octopus's Garden: Mwa, leuk gezongen van John. Blijkt het Ringo te zijn.
Ik luister naar Golden Slumber's: Oke Johan of Paul? Blijkt het Weer Ringo te zijn.
Intro van Lovely rita: Ik dacht John: Is dat weer Paul.
When i'm sixty four, ik dacht wederom: John, is dat weer Paul.

Ze lijken ook allemaal een beetje op elkaar qua stem vind ik.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  zaterdag 9 september 2006 @ 01:37:19 #154
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_41637586
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 01:15 schreef Skazminko het volgende:
...

Ze lijken ook allemaal een beetje op elkaar qua stem vind ik.
Als je wat langer Beatles luistert, dan zijn de verschillen mijlenver van elkaar verwijderd.

(Golden Slumbers is gewoon Paul hoor)
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_41641340
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 01:15 schreef Skazminko het volgende:
Ik luister naar Octopus's Garden: Mwa, leuk gezongen van John. Blijkt het Ringo te zijn.
Da's toch wel erg duidelijk hoor
quote:
Ik luister naar Golden Slumber's: Oke John of Paul? Blijkt het Weer Ringo te zijn.
Golden Slumbers is Paul

edit: stond er al

[ Bericht 18% gewijzigd door Ruud op 09-09-2006 08:51:36 ]
pi_41641631
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 23:37 schreef mindgames het volgende:
-verhaal-
mg, je brengt me aan het twijfelen
goed stuk trouwens
pi_41643091
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 21:40 schreef Riverpoet-32 het volgende:
Voor Beatle-liefhebbers die nog wel eens een nieuw CD-tje willen beluisteren, heb ik nog een CD-tip:

Happy go unlucky - John Cunningham

De muziek doet erg denken aan de Beatles ten tijde van de 'White Album', soms zelfs op het randje van plagiaat, maar het zijn vooral erg sterke, goed gecomponeerde nummers, sober maar mooi omlijst met strijkers, blazers, gitaar en achtergrondkoortjes.

Het is niet helemaal 'Beatles' wat de klok slaat, je hoort er ook wat Burt Bacharach in terug, alsmede Nick Drake en Elliot Smith, maar misschien waard om eens naar te luisteren.
Oud plaatje al. 2002 als ik het goed heb. Wel de moeite waard ja, vooral de eerste twee songs zijn erg Beatlesque. Zal inmiddels wel in mid-price te koop zijn.

EDIT: Na mijn eigen topic gevonden te hebben blijkt het 2003: John Cunningham
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 9 september 2006 @ 12:37:14 #158
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41644659
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 01:37 schreef Price het volgende:

[..]


(Golden Slumbers is gewoon Paul hoor)
Ik dacht al
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41645029
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 01:37 schreef Price het volgende:

[..]

Als je wat langer Beatles luistert, dan zijn de verschillen mijlenver van elkaar verwijderd.

(Golden Slumbers is gewoon Paul hoor)
Nou, om de stem van Ringo te onderscheiden hoef je volgens mij echt niet lang naar de Beatles te luisteren..... 1 keer lijkt me ruim voldoende

Golden slumbers gezongen door Ringo.......... ik moet er niet aan denken
pi_41645126
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:00 schreef PimD het volgende:
Allemaal fragmentjes van gepraat in de studio aan elkaar geplakt. Dit stond in de binnengroef van de LP en als je een pick-up had die niet automatisch terug ging naar het begin van de plaat bleef het 'gepraat' voor altijd doorgaan.
Dat hele hoge piepje dat net voor het gepraat zit vind ik ergggggggg irritant, krijg er echt last van mijn oren van als ik de radio hard heb staan
pi_41645980
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 01:15 schreef Skazminko het volgende:
Haha, ik kon die stemmen eerst ook niet echt uit elkaar houden.

Ik luister naar Octopus's Garden: Mwa, leuk gezongen van John. Blijkt het Ringo te zijn.
Ik luister naar Golden Slumber's: Oke Johan of Paul? Blijkt het Weer Ringo te zijn.
Intro van Lovely rita: Ik dacht John: Is dat weer Paul.
When i'm sixty four, ik dacht wederom: John, is dat weer Paul.

Ze lijken ook allemaal een beetje op elkaar qua stem vind ik.
Meestal zingt diegen die het nummer schrijft

[ Bericht 2% gewijzigd door warpozio op 09-09-2006 13:37:55 (zingT) ]
pi_41646589
Ach ja, als het maar mooi gezongen wordt vind ik het best.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  zaterdag 9 september 2006 @ 14:09:59 #163
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41646681
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41647678
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 13:36 schreef warpozio het volgende:

[..]

Meestal zingt diegen die het nummer schrijft
Daar heb je weinig aan als bij alle nummers (behalve die van George en Ringo) altijd 'Lennon/McCartney' staat.
  zaterdag 9 september 2006 @ 18:30:47 #165
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41652960
Klopt het dat daar ruzie is over gekomen... dat er opeens 'McCartney/Lennon' stond en dat John het daar niet mee eens was ofzo...?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41653189
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 18:30 schreef satecl het volgende:
Klopt het dat daar ruzie is over gekomen... dat er opeens 'McCartney/Lennon' stond en dat John het daar niet mee eens was ofzo...?
Paul heeft dat volgensmij met zijn live cd "Back in the US/World" gedaan in 2002 en Yoko was daar niet blij mee.
  zaterdag 9 september 2006 @ 18:51:29 #167
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_41653631
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 18:37 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Paul heeft dat volgensmij met zijn live cd "Back in the US/World" gedaan in 2002 en Yoko was daar niet blij mee.
Echt een storm in een glas water. Op 'Wings over America' staan de credits ook al als McCartney/Lennon. Op Please Please Me trouwens ook.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_41655275
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 18:37 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Paul heeft dat volgensmij met zijn live cd "Back in the US/World" gedaan in 2002 en Yoko was daar niet blij mee.
Dat klopt.
Maar kom op: het is volkomen terecht. Paul heeft alleen de credits gewijzigd van nummers die hij alleen heeft geschreven.
Neem nou Yesterday... Dat is 100% paul's nummer (heeft John bevestigd), en toch zijn de credits "Lennon/McCartney". Logisch dat zoiets frustrerend is voor Paul.
pi_41657672
Bij de credits voor de eerste solo-single van John Lennon stond altijd Lennon/McCartney als componist.
Dit is natuurlijk 100% een Lennon-nummer. Ook op elke verzamel-CD stond Lennon/McCartney.
Toen Yoko Ono in 1997 de verzamel-CD Lennon: Legend uitbracht, stond er ineens alleen nog maar Lennon als componist. Vandaar dat Paul McCartney Yoko Ono een beetje terug heeft gepest.
pi_41702722
http://www.youtube.com/watch?v=F5ky5ClIjL8

Youtube blijft toch een weelde aan bizar materiaal .
  maandag 11 september 2006 @ 23:34:23 #171
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41724417
quote:
Op maandag 11 september 2006 12:24 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=F5ky5ClIjL8

Youtube blijft toch een weelde aan bizar materiaal .
Heel falend
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41807066
Zal nog maar eens een aanradertje opgooien: World Party aka Karl Wallinger

Voormalige 'waterboy' die invloeden van de Beatles mixt met elementen van andere grootheden als de Beach Boys,Dylan, Stones, Hendrix en Prince.

Vooral zijn Cd's Goodbye Jumbo, Egyptology (met het origineel van 'she's the one', de hit van Robbie Willams) en Dumbing Up bevatten aardig wat beatlesque pareltjes

www.world-party.net
pi_41807094
Oops correctie, link moet zijn:

www.worldparty.net
  vrijdag 15 september 2006 @ 17:37:26 #174
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41839442
Op welk album staat 'From me to you' en 'I wanna hold your hand'...?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41839521
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 17:37 schreef satecl het volgende:
Op welk album staat 'From me to you' en 'I wanna hold your hand'...?
Past Masters I
  vrijdag 15 september 2006 @ 17:45:02 #176
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41839653
1963 Please Please Me
1963 With the Beatles
1964 A Hard Day's Night [UK]
1964 Beatles for Sale
1965 Help! [UK]
1965 Rubber Soul [UK]
1966 Revolver [UK]
1967 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
1967 Magical Mystery Tour (origineel een EP)
1968 The Beatles [White Album] (dubbel LP)
1969 Yellow Submarine
1969 Abbey Road
1970 Let It Be

Dit is zo het lijstje met bekende Albums, maar ik begrijp dat ze niet op een van deze albums staan...?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41839734
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 17:45 schreef satecl het volgende:
1963 Please Please Me
1963 With the Beatles
1964 A Hard Day's Night [UK]
1964 Beatles for Sale
1965 Help! [UK]
1965 Rubber Soul [UK]
1966 Revolver [UK]
1967 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
1967 Magical Mystery Tour (origineel een EP)
1968 The Beatles [White Album] (dubbel LP)
1969 Yellow Submarine
1969 Abbey Road
1970 Let It Be

Dit is zo het lijstje met bekende Albums, maar ik begrijp dat ze niet op een van deze albums staan...?
The Beatles zetten hun singles meestal niet op een album, maar brachten 'm alleen op single uit.
Daarom is er Past Masters I & II. Daarop staan alle singles en B-kantjes bij elkaar
pi_41839823
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 17:45 schreef satecl het volgende:
1963 Please Please Me
1963 With the Beatles
1964 A Hard Day's Night [UK]
1964 Beatles for Sale
1965 Help! [UK]
1965 Rubber Soul [UK]
1966 Revolver [UK]
1967 Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
1967 Magical Mystery Tour (origineel een EP)
1968 The Beatles [White Album] (dubbel LP)
1969 Yellow Submarine
1969 Abbey Road
1970 Let It Be

Dit is zo het lijstje met bekende Albums, maar ik begrijp dat ze niet op een van deze albums staan...?
Naast die albums brachten de Beatles ook veel singles uit. Veel nummers die op single uitgebracht waren zijn niet terug te vinden op de originele studio albums. Toen de Beatles catalogus op cd uit werd gebracht in 1988 is daarom besloten om twee albums uit te brengen met daarop al de officiële singles en B kantjes die niet terug te vinden zijn op de originele studio albums. Wil je al het officiële Beatles materiaal hebben dan moet je de albums die jij daar opnoemt plus de twee Past Masters albums kopen. (en eigenlijk ook nog de Anthology reeks)

[ Bericht 0% gewijzigd door MrBadGuy op 15-09-2006 18:03:06 ]
  vrijdag 15 september 2006 @ 18:11:06 #179
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41840413
THE BEATLES ANTHOLOGY DIRECTOR’S CUT ’93



Bij het uitbrengen van The Beatles Anthology werd er beweerd dat dit het complete
verhaal van The Beatles was, maar na het bekijken van de dvd’s kwamen er toch negatieve reacties.


Zo zouden de beelden téveel de mooie kant van het Beatles-verhaal laten zien.
De echte fan wil alles weten en het duurde dan ook niet lang of er kwam een alternatieve Anthology op de markt.
Maar ook deze was te eenzijdig en behandelde ook niet alles, er waren nog steeds vragen onbeantwoord.
Zo werd het ontslag van Pete Best nooit besproken, en het LSD-avontuur van The Beatles werd met een grote boog omzeild.
Ook de invloed van Yoko Ono op The Beatles werd niet behandeld.

De fans zochten nog steeds naar een Real Beatles Story.
En daar is hij dan, de lang verwachte complete Beatles Story:
THE BEATLES ANTHOLOGY DIRECTOR’S CUT ’93.
Een serie van 5 DVD’s die elk bestaan uit twee delen.

bron

Een vraagie: is dit gewoon The Beatles Anthology met vele Extra's of is dit iets helemaal nieuws.... ik heb ze namelijk allebij nog niet en als alle beelden van de gewone Anthology ook op deze box staat, dan koop ik deze want die kan ik voor een mooi prijsje krijgen
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  vrijdag 15 september 2006 @ 22:29:48 #180
145158 Nonnel
Voor de liefhebber
pi_41848030
Signatuur enzo.
pi_41848272
En het nieuws van Lennon's dood op ABC: http://www.youtube.com/watch?v=U54lBki5o1g

Van de drie nummers die ze laten zien aan het begin (Ticket to ride, Can't buy me love, Yesterday) zijn er twee van McCartney, beetje vreemde keuze

Nog een: http://www.youtube.com/watch?v=WSgU7ko6bqc
pi_41848720
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 18:11 schreef satecl het volgende:
De fans zochten nog steeds naar een Real Beatles Story.
En daar is hij dan, de lang verwachte complete Beatles Story:
THE BEATLES ANTHOLOGY DIRECTOR’S CUT ’93.
Een serie van 5 DVD’s die elk bestaan uit twee delen.

bron

Een vraagie: is dit gewoon The Beatles Anthology met vele Extra's of is dit iets helemaal nieuws.... ik heb ze namelijk allebij nog niet en als alle beelden van de gewone Anthology ook op deze box staat, dan koop ik deze want die kan ik voor een mooi prijsje krijgen
Dit is een vroege versie van de Anthology uit 1993. Zoals de titel al aangeeft is ie nog niet verknipt en gecensureerd. Verder zitten er nog wat andere introfilmpjes enzo bij - maar in de officiële Anthology zit wel materiaal wat ná 1993 is opgenomen.

Persoonlijk zou ik geen geld neertellen voor deze bootlegversie, hij is met een beetje zoekwerk ook te downloaden. Ik heb een paar dvd's gedownload en vond het niet veel afwijken van de uiteindelijke versie - dus heb ik de rest niet gedownload. Maar voor de echte die-hard Beatle fan zullen de verschillen best interessant zijn,
Bleuh.
pi_41849461
Azing Moltmaker probeerde ze me ooit aan te smeren voor maarliefst 75 euro
En dat terwijl ze gewoon op internet te vinden zijn
pi_41849789
Ik hoor wel meer vage verhalen over die Azing

Ik ben overigens erg benieuwd naar de muziek van dat Cirque de Soleil gedoe, die trailer op de website zag er gaaf uit en klonk ook geweldig!
Bleuh.
pi_41850180
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 18:11 schreef satecl het volgende:
Een vraagie: is dit gewoon The Beatles Anthology met vele Extra's of is dit iets helemaal nieuws.... ik heb ze namelijk allebij nog niet en als alle beelden van de gewone Anthology ook op deze box staat, dan koop ik deze want die kan ik voor een mooi prijsje krijgen
Ik zal er in ieder geval geen geld voor betalen.
Probeer ze ergens te downloaden.
Het is de moeite waard om eens te bekijken naar het materiaal wat er later uitgeknipt is.
George die zich cynisch afvraagt of 'zijn shitty demo's ook tot goede nummers worden gemaakt als hij dood is'. (zoals Free As A Bird en Real Love in 1994 en 1995).
En inderdaad wordt er veel uitgebreider ingegaan op de LSD-periode.
George verklapt zelfs de naam van de man die The Beatles met LSD liet kennismaken: tandarts John Riley.
In de officële versie noemt-ie hem 'de boosaardige tandarts'.
Lees anders deze site eens door en besluit of het de moeite waard is om te downloaden.
Want ik zou er niet veel geld voor neertellen. Waarom niet?
De mensen die je het willen verkopen hebben het ook gewoon thuis gebrand en gedownload van dezelfde sites als jij het kan downloaden....
  zaterdag 16 september 2006 @ 12:12:51 #186
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41858617
Ok, bedankt voor de informatie...

Nog en vraagie: ik hoorde gister van iemand in de kroeg dat het eerste nummer van de stones een cover was van The Beatles....klopt dat? Zoja, welk nummer dan?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41858663
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 12:12 schreef satecl het volgende:
Ok, bedankt voor de informatie...

Nog en vraagie: ik hoorde gister van iemand in de kroeg dat het eerste nummer van de stones een cover was van The Beatles....klopt dat? Zoja, welk nummer dan?
I wanna be your man. Waarbij het nummer weliswaar door Lennon/McCartney is geschreven, maar de Stones het eerder uitbrachten. Van wie is de cover dan? .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  zaterdag 16 september 2006 @ 12:43:06 #188
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41859290
Ja, als het door Lennon/McCartney is geschreven...

Weet iemand trouwens of The Anthology(die nieuwe versie dus) ook nog op DvD uitkomt MÉT Ned. ondertitieling..??
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41859692
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 12:43 schreef satecl het volgende:
Ja, als het door Lennon/McCartney is geschreven...

Weet iemand trouwens of The Anthology(die nieuwe versie dus) ook nog op DvD uitkomt MÉT Ned. ondertitieling..??
Het is een bootleg, dus ik denk het niet. Misschien dat als Anthology op Blu-Ray of HD-DVD wordt uitgebracht dat ze wel nieuwe beelden gaan toevoegen die niet op de originele Anthology staan en wel op deze uncut versie. Maar ik zie het niet gebeuren dat deze versie officieel wordt uitgebracht.

En de versie van I wanna be your man van de Sones zie ik niet als een cover, maar ik zie wel de versie van The Beatles als het origineel (vaag hè )
  zaterdag 16 september 2006 @ 21:37:32 #190
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41871356
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41876761
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 12:12 schreef satecl het volgende:

Nog en vraagie: ik hoorde gister van iemand in de kroeg dat het eerste nummer van de stones een cover was van The Beatles....klopt dat? Zoja, welk nummer dan?
Klopt niet helemaal en Litpho's antwoord (dus) ook niet. Eerste single van de Stones was een cover van Chuck Berry, 'Come on'. Tweede single was I wanna be your man, dat ongetwijfeld door de Stones heel anders gedaan werd dan de Beatles het oorspronkelijk bedoelden
  zondag 17 september 2006 @ 00:51:53 #192
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_41876924
I Wanna Be Your Man is dan ook één van de betere nummers die door de Stones op plaat gezet is. "We Love You" kun je ook in dat rijtje scharen. Alleen was daarvan de achtergrondzang beter.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_41884081
quote:
Op zondag 17 september 2006 00:51 schreef Price het volgende:
I Wanna Be Your Man is dan ook één van de betere nummers die door de Stones op plaat gezet is. "We Love You" kun je ook in dat rijtje scharen. Alleen was daarvan de achtergrondzang beter.
Je bent niet echt een Stones fan zo te horen
pi_41900041
Laten we trouwens ook niet vergeten dat de Stones hun eerste platencontract te danken hebben aan George Harisson
  maandag 18 september 2006 @ 01:06:30 #195
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_41909132
quote:
Op zondag 17 september 2006 12:24 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Je bent niet echt een Stones fan zo te horen
Ik ben eens naar een concert van ze geweest. Eén groot drama.
Die jongens hadden 35 jaar geleden moeten stoppen.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_41913954
quote:
Op maandag 18 september 2006 01:06 schreef Price het volgende:
Die jongens hadden 35 jaar geleden moeten stoppen.
true
pi_41914128
Maak er 34 jaar van, na Exile on main street.
pi_41924320
quote:
Op maandag 18 september 2006 01:06 schreef Price het volgende:

[..]

Ik ben eens naar een concert van ze geweest. Eén groot drama.
Die jongens hadden 35 jaar geleden moeten stoppen.
Wat ik live van ze gezien heb is idd niet je van het, maar ze hebben wel goede muziek gemaakt, al is dat idd ook met name in de 60's en 70's
  dinsdag 19 september 2006 @ 17:50:59 #199
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_41956762
Wielke Beatle zingt 'With A Little Help From My Friends' eigenlijk?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_41956811
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 17:50 schreef satecl het volgende:
Wielke Beatle zingt 'With A Little Help From My Friends' eigenlijk?
Ringo.

Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Beatles_songs_by_singer

Opvallend: geen enkel liedje waarin alleen Paul en George zingen.
pi_41956918
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 17:50 schreef satecl het volgende:
Wielke Beatle zingt 'With A Little Help From My Friends' eigenlijk?
Ringo, maar geschreven door Paul
pi_41959637
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 17:55 schreef rebel6 het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Beatles_songs_by_singer

Opvallend: geen enkel liedje waarin alleen Paul en George zingen.
Je kunt je afvragen wat de definitie van een lead-zanger is volgens Wikipedia.
Bijna alle Beatle-nummers worden gezongen door óf Paul óf John, in harmonie met de complete groep.
George en Paul zingen op veel nummers samen, maar dan met John...
Maar dus niet echt samen als hoofdzanger.
  dinsdag 19 september 2006 @ 20:00:35 #203
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_41960580
Niet helemaal hetzelfde, maar ik heb vorig jaar een keer uitgezocht op welke Beatlesnummers nu één of meerdere bandleden niet te horen waren. Dus als zanger en/of als muzikant. Misschien interessant om dat lijstje nog eens te plaatsen:



Hierin zijn geen bootleg-opnames of iets dergelijks opgenomen. Alleen de 'officieel' uitgebrachte nummers.

-edit- Een 'J' betekent uiteraard dat het betreffende bandlid wél op het nummer te horen is en een 'N' niet.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_41960712
Mooi lijstje, Jane!
Ik vraag me bij 'The Inner Light' af of John én Paul met George meezingen met de laatste zin van het nummer.
Grappig dat op het hele nummer geen Beatle te horen is, behalve George.
Pas in de laatste paar seconde zingen ze in harmonie. Mooi nummer.
pi_41961159
Trouwens, al spreken de 'officële' boeken over 'Wild Honey Pie' als een solo McCartney-opname, vraag ik me af wat jullie horen. Ik hoor toch duidelijk McCartney en Lennon samen zingen?
Dit maal geen uitgebreide theorie zoals bij ADITL , hoor.
  dinsdag 19 september 2006 @ 20:18:38 #206
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_41961239
Hmmm, nee, voor mij is dat altijd McCartney met zwaar vervormde/krijsende stem geweest. Ik hoor er in ieder geval ook geen Lennon in.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  dinsdag 19 september 2006 @ 20:20:40 #207
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_41961320
Eén van de grappige dingen aan het lijstje dat ik hierboven plaatste, vind ik trouwens dat alle Beatles dus wel op het 'gehate' Revolution 9 te horen zijn.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_41961382
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:18 schreef Jane het volgende:
Hmmm, nee, voor mij is dat altijd McCartney met zwaar vervormde/krijsende stem geweest. Ik hoor er in ieder geval ook geen Lennon in.
Nu ik de mono-versie wat beter bestudeerd heb kwam ik ook tot die conclusie.
Op die versie hoor je de ene stem namelijk harder dan de ander.
En ze klinken beide als McCartney. Maar....is er een derde stem??
pi_41961530
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:20 schreef Jane het volgende:
Eén van de grappige dingen aan het lijstje dat ik hierboven plaatste, vind ik trouwens dat alle Beatles dus wel op het 'gehate' Revolution 9 te horen zijn.
Eigenlijk wel, hé. Zelfs George Martin is te horen.
Als klap op de vuurpijl Yoko ook nog eens! George H. en John zijn als stem te herkennen.
Paul heeft veel met tape-loops gedaan op het nummer.
Maar Ringo? Nou ja, die heeft vast ook wat knoppen bediend, ofzo.
  dinsdag 19 september 2006 @ 20:30:13 #210
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_41961645
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:26 schreef mindgames het volgende:

[..]

Eigenlijk wel, hé. Zelfs George Martin is te horen.
Als klap op de vuurpijl Yoko ook nog eens! George H. en John zijn als stem te herkennen.
Paul heeft veel met tape-loops gedaan op het nummer.
Maar Ringo? Nou ja, die heeft vast ook wat knoppen bediend, ofzo.
http://www.thebeatlesongs.com is helaas uit de lucht, zie ik. Daar stond het allemaal precies op.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_41961695
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:30 schreef Jane het volgende:
http://www.thebeatlesongs.com is helaas uit de lucht, zie ik. Daar stond het allemaal precies op.
Ja, klopt.
Maar is er ook veel informatie over de details van nummers in de Google Discussiegroepen te vinden.
pi_41961729
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:22 schreef mindgames het volgende:
Maar....is er een derde stem??
Yoko??
pi_41961800
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:32 schreef ruud_fr het volgende:
Yoko??
Het zou zo maar kunnen . Ze levert haar bijdrage ook al op andere nummers op 'The White Album'.
Wie weet...
pi_41962105
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:26 schreef mindgames het volgende:
Paul heeft veel met tape-loops gedaan op het nummer.
Correctie, niet op Revolution #9, wel op andere nummers met tape-loops.
Voor alle liefhebbers, hierrrr is een transcriptie te lezen van het nummer.
Ik bedenk me nu dat de 'gesamplede' stukken tape-loop natuurlijk muziek bevat van alle 4 The Beatles.
Sommige stukken komen uit Revolution #1, dus inclusief de hi-hat van Ringo en de piano van Paul aan het begin... Zo, weer een mysterie opgelost. Het lijstje klopt gewoon!
pi_41962892
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:16 schreef mindgames het volgende:
Trouwens, al spreken de 'officële' boeken over 'Wild Honey Pie' als een solo McCartney-opname, vraag ik me af wat jullie horen. Ik hoor toch duidelijk McCartney en Lennon samen zingen?
Dit maal geen uitgebreide theorie zoals bij ADITL , hoor.
Hahaha, dat vroeg ik me ook al af.
Het klinkt inderdaad te 'wild' voor 1 persoon, maar misschien derden die hebben meegeholpen.
pi_42002863
-edit-

[ Bericht 99% gewijzigd door mindgames op 21-09-2006 00:07:13 (foutje!) ]
pi_42029357
Bekijk hierrrr een zeldzame video van John Lennon uit 1976 (!) op de Franse televisie. Ik had het fragment hiervoor nog nooit gezien.
Erg komisch!
  donderdag 21 september 2006 @ 23:51:33 #218
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_42034449
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:56 schreef mindgames het volgende:
Bekijk hierrrr een zeldzame video van John Lennon uit 1976 (!) op de Franse televisie. Ik had het fragment hiervoor nog nooit gezien.
Erg komisch!
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_42035550
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:56 schreef mindgames het volgende:
Bekijk hierrrr een zeldzame video van John Lennon uit 1976 (!) op de Franse televisie. Ik had het fragment hiervoor nog nooit gezien.
Erg komisch!
Gaaf!
Ik zou die hele show welles willen zien eigenlijk
  maandag 25 september 2006 @ 15:24:14 #220
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_42113570
Ik heb ff een vraag.
In de week van 23 oktobber ben ik van plan om naar Liverpool te gaan met me vader. Me vader heeft tegen me gezegd dat als ik alles zou regelen dat hij het dan zou betalen. Is er al iemand van jullie naar Liverpool geweest en zoja kan iemand mij dan misschien een paar tips geven(waar ik bijv het best kan overnachten en waar ik de vlucht kan boeken en voor hoelang ik het best kan gaan enz). Ik zie het wel
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_42114125
Easyjet is het goedkoopst op die route.
Bv. 24 oktober: enkele reis: 31¤ inclusief belasting.
Terugreis hangt natuurlijk af van hoe lang je wilt blijven.

Veel plezier alvast!
nee zelf nog niet geweest, komt nog wel
  maandag 25 september 2006 @ 15:53:16 #222
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42114415
Ik ben zelf een keer of 6 in Liverpool geweest, de laatste keer afgelopen februari.
Zie deze post voor een verslagje: Het Grote Beatles Topic - Deel 10

En eerder in dat topic hebben we het ook al een beetje over tripjes naar Liverpool gehad, dus misschien dat je daar nog wat uit kunt halen.
Inderdaad, EasyJet is verreweg de snelste, goedkoopste en makkelijkste manier om er te komen. Wat hotels betreft kan ik die waar ik in februari ben geweest echt aanraden (The Premier Travel Inn dus), maar er zullen ook nog wel andere goede zijn. En hoe lang? Ja, als dit je eerste keer is en je wilt vanalles zien, dan zou ik toch minstens een dag of 4 gaan. Ligt een beetje aan je vluchten hoeveel overnachtingen je dan neemt. Langste dat ik er ooit ben geweest was volgens mij 5 nachten en toen heb ik me ook zeker niet verveeld hoor! Alleen moet je het wel kunnen bekostigen natuurlijk.

Liverpool is een erg leuke stad!
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 25 september 2006 @ 16:29:42 #223
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_42115274
je hebt toch ook iets van lennon airfield ofzo, landt je daar standaard aan??
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  maandag 25 september 2006 @ 16:32:58 #224
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42115371
Yep! Het vliegveld van Liverpool heet sinds enige jaren officieel John Lennon Airport.



http://www.liverpooljohnlennonairport.com/

Daar kom je dus sowieso aan als je rechtstreeks naar Liverpool vliegt. Vergeet alleen steeds om er een foto van te nemen.

-edit- Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Liverpool_John_Lennon_Airport

[ Bericht 12% gewijzigd door Jane op 25-09-2006 16:42:59 ]
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 25 september 2006 @ 16:53:47 #225
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_42115807
ok, die vlucht moet lukken... als we nou ik Liverpool aankomen, hoe komen we dan aan informatie over tours en alles wat met the beatles te maken heeft...?
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_42116680
quote:
Op maandag 25 september 2006 16:32 schreef Jane het volgende:
Yep! Het vliegveld van Liverpool heet sinds enige jaren officieel John Lennon Airport.

[afbeelding]

http://www.liverpooljohnlennonairport.com/

Daar kom je dus sowieso aan als je rechtstreeks naar Liverpool vliegt. Vergeet alleen steeds om er een foto van te nemen.

-edit- Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Liverpool_John_Lennon_Airport
Leuke ondertitel bij dat logo "above us only sky"
  maandag 25 september 2006 @ 17:27:39 #227
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42116792
Oké, als je in Liverpool aangekomen bent, dan moet je zorgen dat je zsm in Mathew Street belandt. Nou ja, eventueel nadat je je spullen in het hotel hebt gebracht.

Mathew Street is de straat waar de Cavern Club is/was en het gebiedje eromheen heet tegenwoordig 'The Cavern Quarter'. Tegenover de (nieuwe) Cavern Club zit een tent die 'The Cavern Pub. In Mathew Street zit ook The Beatle Shop, waar ze je veel kunnen vertellen. Die mensen in de Beatlesscene daar kennen elkaar allemaal en zijn in mijn ervaring nooit te beroerd om je op weg te helpen. The Cavern Quarter is dus iig the place to be.

Oké, wat ik je verder kan vertellen:
The Beatles Story (het Beatlesmuseum) ligt aan Albert Dock, aan de Mersey. Het is op loopafstand van Mathew Street/het centrum van Liverpool. In ieder geval staan er in het centrum overal bordjes waarop aangegeven staat welke richting je op moet voor Albert Dock. En in het ergste geval neem je een taxi.

Het museum zelf is natuurlijk al een aanrader, maar ik denk dat je er ook kaartjes kunt kopen voor The Magical Mystery Tour. In ieder geval heb ik gezien dat er mensen werden opgepikt voor die tour, dus ze zouden je sowieso informatie moeten kunnen geven over hoe je aan kaartjes komt. Anders weten ze het denk ik in The Cavern Pub wel, want daar komen de tourguides ook regelmatig.

Ik zou je aanraden om The Magical Mystery Tour als een van de eerste dingen te doen nadat je bent aangekomen. Je komt namelijk langs en bij allerlei leuke, interessante plekken en als iets dan misschien nog wat uitgebreider wilt bezoeken, dan heb je daar tenminste nog tijd voor.

Ja, en dan iets wat ik nog nóóit gedaan heb, maar wat ik wel graag wil. Dat is een bezoek brengen aan het huis waar Paul McCartney is opgegroeid en wat is aangekocht door The National Trust en teruggebracht is in de oude staat.
De reden dat ik het nooit gedaan heb is omdat het dus niet zo makkelijk is om daar ter plekke nog even kaartjes voor te regelen. Tenminste, niet toen ik het geprobeerd heb. Misschien wel de moeite waard om daar hier al even e.e.a. over uit te zoeken.

http://www.nationaltrust.(...)orthlinroadallerton/

Ik lees nu dat de tour alleen gegeven wordt in combinatie met een bezoek aan Mendips, het huis waar John Lennon is opgegroeid. Nou ja, des te beter natuurlijk.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 25 september 2006 @ 17:32:25 #228
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42116919
Mathew Street is trouwens ook gewoon leuk omdat er allerlei leuke pubs zitten. O.a. The Grapes, waar de Beatles zelf ook kwamen. (Zie wederom Het Grote Beatles Topic - Deel 10 voor meer info + foto )

[ Bericht 1% gewijzigd door Jane op 25-09-2006 18:02:19 ]
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 25 september 2006 @ 17:47:01 #229
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42117337
Ben zo vrij geweest om Google even te misbruiken voor een impressie van de (niet al te grote) afstanden.



The Cavern Quarter is waar je D en I ziet op de kaart. Dat is dus niet zo ver van Albert Dock. Het Beatlesmuseum is aan de Gower St. kant van Albert Dock.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_42126323
quote:
Op dinsdag 19 september 2006 20:00 schreef Jane het volgende:
Niet helemaal hetzelfde, maar ik heb vorig jaar een keer uitgezocht op welke Beatlesnummers nu één of meerdere bandleden niet te horen waren. Dus als zanger en/of als muzikant. Misschien interessant om dat lijstje nog eens te plaatsen:

[afbeelding]

Hierin zijn geen bootleg-opnames of iets dergelijks opgenomen. Alleen de 'officieel' uitgebrachte nummers.

-edit- Een 'J' betekent uiteraard dat het betreffende bandlid wél op het nummer te horen is en een 'N' niet.
Begrijp ik goed dat dit ALLE nummers zijn waar niet iedereen op meespeelt? (Ik dacht trouwens eerst heel even, in het flow van het topic, dat het een lijstje was van nummers waarop niet alle Beatles meezongen... maar dan was het ljistje natuurlijk ECHT te kort geweest ) Zijn er minder dan ik dacht, eigenlijk!
  maandag 25 september 2006 @ 23:34:47 #231
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42128246
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:49 schreef hello_goodbye het volgende:

[..]

Begrijp ik goed dat dit ALLE nummers zijn waar niet iedereen op meespeelt? (Ik dacht trouwens eerst heel even, in het flow van het topic, dat het een lijstje was van nummers waarop niet alle Beatles meezongen... maar dan was het ljistje natuurlijk ECHT te kort geweest ) Zijn er minder dan ik dacht, eigenlijk!
Het is het lijstje van alle (officieel uitgebrachte) nummers waar niet alle Beatles op te horen zijn. Als muzikant, danwel zanger. Op alle ander nummers zijn dus wel alle 4 Beatles te horen.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_42132778
Wat is "I've Got My Mind Set On You" van George Harrison een geweldig liedje...
pi_42134220
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 04:35 schreef ilona-scuderia het volgende:
Wat is "I've Got My Mind Set On You" van George Harrison een geweldig liedje...
Prima cover inderdaad .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_42190403
Is dat een cover dan?
Het blijft een geweldig nummer, to do it to do it right...

[ Bericht 6% gewijzigd door ilona-scuderia op 28-09-2006 06:15:09 ]
pi_42237178
Hele vreemde vraag misschien (en wellicht OT, maar toch...) maar weet iemand waar ik polyfone ringtones van The Beatles kan krijgen zonder dat je meteen een abonnement moet nemen of zo...? Ik heb een Siemens AF51.
  vrijdag 29 september 2006 @ 18:28:29 #236
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_42238279
misschien ffies Googelen....je weet het maar nooit

Ik heb nu trouwens die DvD 'Let It Be'. Dan zie je ze lekker spelen en dan zit die Yoko Ono erbij... wat heeft die daar nou weer te zoeken
Het lijkt wel een beetje op 4 vrienden die lekker lopen te klaverjassen en dat er dan een vrouw van een van die vrienden controleert of er geen stoute/gemene/valse dingen worden gedaan..
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_42245161
quote:
Op maandag 25 september 2006 23:34 schreef Jane het volgende:

[..]

Het is het lijstje van alle (officieel uitgebrachte) nummers waar niet alle Beatles op te horen zijn. Als muzikant, danwel zanger. Op alle ander nummers zijn dus wel alle 4 Beatles te horen.
Aha. Nog twee vragen dan:

1. Het verbaast me dat Paul en George schijnbaar niet meededen aan Not a second time. Dat nummer is opgenomen toen iedereen in de studio was en toen het nog gebruikelijk was dat iedereen ook meedeed. Vooral het ontbreken van Paul is dan apart. Datzelfde geldt voor Every little thing, alhoewel in mindere mate omdat het dan alleen George betreft: Maar Paul nam zijn taken wel vaker over natuurlijk...

2. The long and winding road: daar zie je in de film iedereen op meespelen (alhoewel er natuurlijk 'honderden' takes van zijn gemaakt...). Maar die versie van de LiB LP is toch niet zo bewerkt dat Paul later zelf de drums heeft ingespeeld in plaats van Ringo of zo? Ik dacht dat de meeste nummer redelijk live waren met iedereen erbij. Alhoewel... als je het over de originele LP hebt... die heeft Phil natuurlijk zwaar bewerkt... heeft die soms Ringo en George eruit geknipt en vervangen...? Ik luister trouwens ALLEEN nog maar naar de Naked versie...
  zaterdag 30 september 2006 @ 00:33:21 #238
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42248454
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 22:45 schreef hello_goodbye het volgende:

[..]

Aha. Nog twee vragen dan:
Ik heb de info van thebeatlessongs-website gehaald, toen die nog online was. Daar stond bij elk nummer wanneer het was opgenomen, wie er op meespeelde enz. enz.
Als ik tijd heb zal ik The Complete Beatles Recording Sessions er een dezer dagen wel even op naslaan, maar ik neem eigenlijk wel aan dat deze info klopt hoor. In ieder geval voor de versies die uiteindelijk op de (originele) plaat verschenen.

Van Not A Second Time verbaasde me het zelf eigenlijk ook. Vooral omdat het een redelijk vroege opname is, uit de tijd dat ze eigenlijk alles nog zo'n beetje gezamenlijk deden.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_42249028
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 22:45 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
2. The long and winding road: daar zie je in de film iedereen op meespelen (alhoewel er natuurlijk 'honderden' takes van zijn gemaakt...). Maar die versie van de LiB LP is toch niet zo bewerkt dat Paul later zelf de drums heeft ingespeeld in plaats van Ringo of zo?
Voor de versie op het Let It Be-album uit 1970 zit het zo:
Ze hebben inderdaad honderden takes opgenomen met zijn vieren.
Éen van de versies van 26 januari 1969 is gebruikt.
Op die dag waren George en Ringo 'volgens de boeken' niet aanwezig.
Toen Phil Spector op 1 april 1970 de tracks verkrachtte opnieuw mixte heeft hij
dus een versie gebruikt waar alleen Paul en John op meedoen.
Het kan ook zijn dat alle vier The Beatles op 26 januari 1969 gewoon met elkaar speelden.
In dat geval heeft Spector ze weggemixt.
John speelt bas, en erg slordig . Paul speelt piano en doet de vocalen.
Sessie-muzikanten (!) hebben de drums gespeeld óf overdubbed.
Toch klinkt het volgens mij als Ringo... Ik weet ook niet welke bron je wel of niet moet geloven.
Ringo was op 1 april 1970 als enige Beatle aanwezig in de Abbey Road Studios.
Het orkest is ook van de hand van Spector, ook op die dag opgenomen.
pi_42262438
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 00:33 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik heb de info van thebeatlessongs-website gehaald, toen die nog online was. Daar stond bij elk nummer wanneer het was opgenomen, wie er op meespeelde enz. enz.
Als ik tijd heb zal ik The Complete Beatles Recording Sessions er een dezer dagen wel even op naslaan, maar ik neem eigenlijk wel aan dat deze info klopt hoor. In ieder geval voor de versies die uiteindelijk op de (originele) plaat verschenen.

Van Not A Second Time verbaasde me het zelf eigenlijk ook. Vooral omdat het een redelijk vroege opname is, uit de tijd dat ze eigenlijk alles nog zo'n beetje gezamenlijk deden.
Jammer dat die site niet meer online is. En bespaar je de moeite om de Recording Sessions te doorzoeken want dat heb ik gedaan voordat ik mijn reactie poste (en wel de pdf versie want dan vind je echt alles) : er staat verder geen info in over wie nou wel of niet meespeelde. (Valt me eigenlijk tegen van dat boek...!) Je zou toch verwachten dat van elk nummer erin zou staan wie wat speelt... Tijdens de bewuste sessie, de avond van 11 september 1963, werd ook Don't bother me opgenomen (NA Not a seond time), dus iedereen was er gewoon!
quote:
Op zaterdag 30 september 2006 00:54 schreef mindgames het volgende:

[..]

Sessie-muzikanten (!) hebben de drums gespeeld óf overdubbed.
Toch klinkt het volgens mij als Ringo... Ik weet ook niet welke bron je wel of niet moet geloven.
Wat een *** was die Spector toch... Nogmaals, geef mij de Naked versie maar!
pi_42272399
Spector's bijdragen aan Let It Be kan ik ook niet echt waarderen. Dan is Naked inderdaad een stuk mooier. Ook de productie van "All Things Must Pass" ben ik allerminst over te spreken.. Dat ze dáár maar es een naked-versie van maken
Maargoed, afgezien daarvan; Imagine en Plastic Ono Band zijn zeer fraai geproduceerd, dat mag gezegd worden.
pi_42272589
Toevallig had ik vandaag een Beatles shirtje aan. Ik dacht van.. laat ik het even melden.
  Redactie Frontpage zondag 1 oktober 2006 @ 09:40:36 #243
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_42275399
Ik heb Spector altijd erg briljant gevonden. Ook zijn orkestrale stukken op Let it Be vind ik erg mooi. En de over-productie van All things must pass hoort er gewoon bij. Bovendien heeft Harrison daar ook een flinke vinger in de pap voor gehad! Hij wilde immers drie drummers op rij...ja, dan vraag je er een beetje om.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  zondag 1 oktober 2006 @ 09:47:01 #244
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42275455
Ik ben zelf niet zo'n grote fan van Let It Be Naked. Ik weet niet... audiotechnisch klinkt het wel beter, maar ergens is het mij ook veel te 'clean'. Dus als ik zin heb om Let It Be te horen, dan draai ik tegenwoordig nog steeds het origineel of de 'Get Back (+ Let It Be and 11 other songs)'-bootleg.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  Redactie Frontpage zondag 1 oktober 2006 @ 09:49:43 #245
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_42275485
Precies Jane, das ook mijn mening over naked. Op de een of andere manier vind ik ook niet dat je die platen allemaal opnieuw moet masteren etc...of ben ik nu heel erg conservatief?
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  zondag 1 oktober 2006 @ 09:53:05 #246
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42275508
Nou, van mij mogen ze het wel opnieuw masteren om de audiokwaliteit omhoog te schroeven, als de muziek in essentie maar niet verandert. En dat is bij 'Naked' natuurlijk wel het geval. Plus dat er vaak hele andere takes zijn gebruikt.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_42276659
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 09:49 schreef TheGrandWazoo het volgende:
Precies Jane, das ook mijn mening over naked. Op de een of andere manier vind ik ook niet dat je die platen allemaal opnieuw moet masteren etc...of ben ik nu heel erg conservatief?
Dat mag van mij dan weer wel. Graag zelfs, want de huidige CD-opnamen laten te wensen over. Je kunt die dingen heel mooi oplappen, zonder dat er iets van de 'sound' verdwijnt.
De cd's die op dit moment in de winkels liggen zijn van een 2de generatie tape uit 1987. Vrij beroerd. Een tijdje geleden las ik een interview met George Martin die zich eveneens beklaagde over de gebrekkige geluidskwaliteit, maar dat kan ik niet meer vinden

Er komen de laatste paar jaar ontzettend veel remasters uit van artiesten, en vaak klinkt 't een stuk helderder en voller. Dus ik heb er niks op tegen als datzelfde bij de Beatles-catalogus geschiedt.
En mooie boekjes bij iedere CD lijkt me ook geen overbodige luxe.
pi_42277466
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 11:42 schreef webfreak het volgende:
Er komen de laatste paar jaar ontzettend veel remasters uit van artiesten, en vaak klinkt 't een stuk helderder en voller. Dus ik heb er niks op tegen als datzelfde bij de Beatles-catalogus geschiedt.
Sterker nog. De Beatles verdienen gewoon dezelfde bewerking als de SACD-serie van de Stones.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_42278312
Zal ik voor de check eens twee kleine stukjes van "I Am The Walrus" online gooien?
Eerst de versie die nog steeds voor 15 á 20 euro in de winkel ligt.
Daarna de versie van de Anthology DVD.
Als ze alles zo kunnen laten klinken als de Anthology DVD ben ik ook weer blij.
Zelfs bij de 2-sporen opnames hebben ze het laten klinken alsof The Beatles bij je in de kamer staan.

MP3-stukje van de 1987-versie
MP3-stukje van de Anthology DVD

Let vooral op de switch van echte stereo naar neppe stereo op de 1987-versie.
Vanaf 20 sec. op deze mp3-sample.
Op de DVD-mix is dat voor het eerst echte stereo. Dat is echt geweldig om voor het eerst te horen.
Ook voor de tweede, derde, vierde enz. keer .
Nog meer voorbeelden horen van verschil tussen hoe het nu in de winkels ligt en
hoe het zou kúnnen klinken?
  zondag 1 oktober 2006 @ 13:51:20 #250
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42278891
Nou, na het nodige wachten (RapidShare, he? ) toch gedownload.

Tja, het zal aan mij liggen, maar ik vind die 2003 versie dus niet mooier! Qua geluidskwaliteit an sich wel en Lennon klinkt inderdaad alsof hij naast je staat, maar er valt ook heel veel weg! In de eerste seconden van je fragment bijvoorbeeld al die 'spookachtige' achtergrondzang. En verderop mis ik ook wat van die vreemde achtergrond geluiden die het nummer juist zo apart maken. Ik zou graag zien (of vooral: horen) dat ze de geluidskwaliteit zien te verbeteren zónder dat er vanalles weg valt wat er wel in bedoeld is.

Btw, over dat opnieuw mixen van de albums... Ik heb het geloof ik al eens gezegd, maar bij Please Please Me is dat bijvoorbeeld al onmogelijk geworden, omdat de originele opnames niet meer bestaan.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_42280485
Ja, excuus voor de Rapidshare .
Het klopt dat het een en ander anders in de mix valt. Het is even wennen.
Wat natuurlijk ook zo is dat de compressie en mastering van DVD een verhaal apart is.
Het zou zo maar kunnen dat de remasters in 2030 totaal anders gaan klinken.
Dit is alleen een impressie van hoe het zou kunnen klinken.
Oh ja, alleen de 2-track tapes van 'Love Me Do' (single-versie), 'P.S. I Love You', 'I'll Get You' en 'She Loves You' zijn vernietigd. Daar bestaan alleen nog masters van die nog in goede staat zijn.
De Please Please Me en With The Beatles twee sporen-opnames bestaan nog .
'Twist And Shout' in normale stereo op de DVD klinkt erg krachtig.
  zondag 1 oktober 2006 @ 23:37:21 #252
133414 Joesse
Surrender your ego
pi_42298005
ff een vraagje he, is de hele take van Revolution 1 waarvan delen uit de 'fade-out' gebruikt zijn voor Revolution 9 ergens in omloop? Ben de laatste tijd nogal gefascineerd door Revolution 9, vooral met koptelefoons op en lekker hard, is zoveel te ontdekken in dat nr
  maandag 2 oktober 2006 @ 01:21:38 #253
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_42301031
The Watusi, the twist

Eldorado

Take this, brother, may it serve you well

You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
  maandag 2 oktober 2006 @ 10:29:55 #254
133414 Joesse
Surrender your ego
pi_42304807
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 01:21 schreef Price het volgende:
The Watusi, the twist

Eldorado

Take this, brother, may it serve you well

pi_42313699
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 23:37 schreef Joesse het volgende:
ff een vraagje he, is de hele take van Revolution 1 waarvan delen uit de 'fade-out' gebruikt zijn voor Revolution 9 ergens in omloop? Ben de laatste tijd nogal gefascineerd door Revolution 9, vooral met koptelefoons op en lekker hard, is zoveel te ontdekken in dat nr
Bootleg-label Vigotone heeft 'From Kinfauns To Chaos' uitgebracht.
Op de tweede CD staan alleen maar stukken van 'Revolution #1'.
Het schijnt dat er wel wat stukken te ontdekken zijn die later weer voor #9 gebruikt zijn.
Maar het meerendeel van de bootleg is gejam met commentaar van Y. Ono.
Hierrrr meer informatie.
pi_42313869
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
pi_42314614
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Ik ook niet. Ik snap ook niet hoe Lennon het in zijn hoofd gekregen heeft om zo'n nummer te maken en al helemaal niet om het op plaat te zetten.
pi_42314837
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 17:34 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik ook niet. Ik snap ook niet hoe Lennon het in zijn hoofd gekregen heeft om zo'n nummer te maken en al helemaal niet om het op plaat te zetten.
Dan begrijp je Lennon niet.
pi_42314976
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Mwa, goed niet echt, maar wel zeer artistiek, het geeft me elke keer weer rillingen als ik ernaar luister.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  maandag 2 oktober 2006 @ 17:55:07 #260
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42315077
Ik luister ook niet graag naar Revolution #9, maar ik vind het wel weer tof dat er zo'n nummer tussen zit.
Het zegt veel over de band dat het toch is uitgebracht, ondanks dat de andere 3 het helemaal niks vonden. En het getuigt ergens ook wel van lef.

Desondankt vind ik het zelf nog steeds doodeng om naar te luisteren.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 2 oktober 2006 @ 18:16:15 #261
133414 Joesse
Surrender your ego
pi_42315533
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
Goed is niet het woord, maar ehm tja interessant? En het is idd best een eng nummer met al dat schreeuwen enzo, ow en ook steeds dat 'Geoff, put the red light on' klinkt best eng op een rare manier Ik ben benieuwd wat mensen destijds dachten toen het album net uit kwam
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:45 schreef mindgames het volgende:

[..]

Bootleg-label Vigotone heeft 'From Kinfauns To Chaos' uitgebracht.
Op de tweede CD staan alleen maar stukken van 'Revolution #1'.
Het schijnt dat er wel wat stukken te ontdekken zijn die later weer voor #9 gebruikt zijn.
Maar het meerendeel van de bootleg is gejam met commentaar van Y. Ono.
Hierrrr meer informatie.
ik dank u hartelijk

[ Bericht 7% gewijzigd door Joesse op 02-10-2006 18:21:48 ]
pi_42315846
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 17:55 schreef Jane het volgende:
Ik luister ook niet graag naar Revolution #9, maar ik vind het wel weer tof dat er zo'n nummer tussen zit.
Het zegt veel over de band dat het toch is uitgebracht, ondanks dat de andere 3 het helemaal niks vonden.
Heeft erg veel met persoonlijkheid te maken denk ik.
Ik denk dat Paul en Ringo het zowiezo niet begrepen, te nuchter daarvoor.
quote:
Desondankt vind ik het zelf nog steeds doodeng om naar te luisteren.
Best knap he, om zo'n effect te bereiken.
Gaat wel iets verder dan simpelweg wat studiotapes door elkaar mixen.
pi_42316910
"NIEUWE BEATLES CD OP KOMST" zo luiden de persberichten.
quote:
Platenmaatschappij EMI brengt in november een nieuwe Beatles-cd uit, waarop oud materiaal van de band op een experimentele manier is bewerkt. De legendarische producer van de groep, Sir George Martin, is samen met zijn zoon Giles verantwoordelijk voor de mix.

De titel van de cd is Love, evenals de nieuwe show van Cirque du Soleil. Die productie huist momenteel in The Mirage in Las Vegas. Voor die show was de muziek aanvankelijk bedoeld, maar volgens EMI vroegen veel fans de muziek ook op cd uit te brengen.

Beide producers hebben de originele mastertapes van de Abbey Road Studios flink onder handen genomen. "De muziek werd gemaakt voor de acts van Cirque du Soleil, maar toen we bezig waren creëerden we eigenlijk een nieuw Beatles-album", aldus George Martin. "De Beatles zochten altijd naar nieuwe wegen om zichzelf uit te drukken en dit is voor hen een nieuwe stap voorwaarts."
Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!
pi_42317197
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 18:29 schreef rebel6 het volgende:
Ik denk dat Paul en Ringo het zowiezo niet begrepen, te nuchter daarvoor.
Paul? Die was al avantgarde aan het luisteren voor Yoko Lennon erop wees. Of zoals Lennon ooit opmerkte "Avant-garde is French for bullshit" .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_42317681
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 19:13 schreef webfreak het volgende:
"NIEUWE BEATLES CD OP KOMST" zo luiden de persberichten.
[..]

Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!
Nieuwe Beatles CD is idd overdreven, maar de stukjes van de nieuwe mixes die ik gehoord hebben klinken best ok naar mijn mening
pi_42325905
Ik hoorde laatst een vrij bekend jaren '90 nummer op de radio dat exact dezelfde akkoordprogressie had als 'While my guitar gently weeps'.
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 19:13 schreef webfreak het volgende:
"NIEUWE BEATLES CD OP KOMST" zo luiden de persberichten.
[..]

Is dat niet geweldig!? Je neemt een reeds uitgebrachte opname, je schuift aan wat knopjes, en voila, weer een spiksplinter-nieuwe Beatles plaat is geboren!!
tja, ik zou er niet naar uitkijken.. oude wijn in nieuwe zakken. Die remaster-samples hierboven ergens vind ik trouwens wel geslaagd. De opnames zelf zijn met een beetje oppoetsen nog best zo te maken alsof ze gisteren opgenomen zijn. In de jaren 60 en 70 werd er zowiezo veel geexperimenteert met het stereobeeld. Er was stereo dus iedereen zou het weten ook en dus werd alles maar naar links en rechts van het gebied verschoven. Het heeft wel z'n charme moet ik zeggen, maar als er niets weggelaten wordt ga ik liever voor het moderne stereobeeld.

Alle Beatles-albums in geremasterde versie, dat zal de volgende grote marketing stunt wel worden.

[ Bericht 36% gewijzigd door Beathoven op 03-10-2006 01:40:23 ]
pi_42328888
De samples van 'I Am The Walrus' zijn een bijzonder voorbeeld.
Daar bestond voor die mix geen échte stereo-versie van het tweede deel van.
Maar de meeste nummers zijn op de DVD precies zoals de mixen uit de jaren 60 gemixt.
Er is natuurlijk niets toegevoegd of weggelaten. Je hoort alles beter en meestal hoeft je niet meer te ergeren aan stemmen die alleen rechts zijn te horen, of iets dergelijks. Dat is dan wel veranderd, maar dat is een verbetering.
Ik kan nog wel wat samples online zetten van bijvoorbeeld 'A Day In The Life'. Die mix is bijna identiek aan de stereo-mix uit 1967, het klinkt nu alleen alsof The Beatles inclusief orkest bij je in de kamer staan, zo helder is het. Luister met koptelefoon. Als EMI/Capitol/Apple écht wil cashen zouden ze de complete catalogus allang in de orginele stereo en mono-versie hebben uitgebracht en tevens alles geremixed en remastered. De 'Love'-CD is een leuke toevoeging op het Cirque de Soleil-project. Niets meer, niets minder. Maar als ik Pet Sounds van The Beach Boys in 5.1 hoor met een mooi boekje met details er in.....dan vraag ik me toch af of ze dat niet in godsnaam eens heel snel met The Beatles willen doen. Gelukkig heeft Neil Aspinell van Apple al laten doorschemeren dat het in 2007 dan zo ver is.
In 1967 kwam Sgt. Pepper uit. In 1987 kwam Sgt. Pepper op CD uit als jubileum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus. In 2007 komt Sgt. Pepper geremixed en geremastered uit op CD als jubilieum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus???
pi_42329744
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 09:51 schreef mindgames het volgende:
De samples van 'I Am The Walrus' zijn een bijzonder voorbeeld.
Daar bestond voor die mix geen échte stereo-versie van het tweede deel van.
Maar de meeste nummers zijn op de DVD precies zoals de mixen uit de jaren 60 gemixt.
Er is natuurlijk niets toegevoegd of weggelaten. Je hoort alles beter en meestal hoeft je niet meer te ergeren aan stemmen die alleen rechts zijn te horen, of iets dergelijks. Dat is dan wel veranderd, maar dat is een verbetering.
Ik kan nog wel wat samples online zetten van bijvoorbeeld 'A Day In The Life'. Die mix is bijna identiek aan de stereo-mix uit 1967, het klinkt nu alleen alsof The Beatles inclusief orkest bij je in de kamer staan, zo helder is het. Luister met koptelefoon. Als EMI/Capitol/Apple écht wil cashen zouden ze de complete catalogus allang in de orginele stereo en mono-versie hebben uitgebracht en tevens alles geremixed en remastered. De 'Love'-CD is een leuke toevoeging op het Cirque de Soleil-project. Niets meer, niets minder. Maar als ik Pet Sounds van The Beach Boys in 5.1 hoor met een mooi boekje met details er in.....dan vraag ik me toch af of ze dat niet in godsnaam eens heel snel met The Beatles willen doen. Gelukkig heeft Neil Aspinell van Apple al laten doorschemeren dat het in 2007 dan zo ver is.
In 1967 kwam Sgt. Pepper uit. In 1987 kwam Sgt. Pepper op CD uit als jubileum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus. In 2007 komt Sgt. Pepper geremixed en geremastered uit op CD als jubilieum-uitgave, gevolgd door de rest van de catalogus???
Laten we het hopen
pi_42330153
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 19:32 schreef Litpho het volgende:

[..]

Paul? Die was al avantgarde aan het luisteren voor Yoko Lennon erop wees. Of zoals Lennon ooit opmerkte "Avant-garde is French for bullshit" .
Klopt ja. Die uitspraak was waarschijnlijk gedaan voordat hij Yoko ontmoette, want daardoor ging hij heel anders naar avantgarde kijken.

Welke avantgarde Paul precies luisterde vraag ik me af, ik vind er weinig van terug in z'n Beatles-songs.
maar goed ook, anders zouden allerlei prachtige songs vast niet zo mooi hebben geklonken
pi_42330476
Hij heeft meerdere malen aangegeven dat hij veel naar Stockhausen luisterde.
pi_42335396
Hij heeft een aantal experimentele CD's uitgebracht.
Onder andere de 'Liverpool Sound Collage'.
Daar zijn sessies van The Beatles in verwerkt.
Verder heeft hij onder de naam 'Fireman', of zoiets dergelijks, ook albums uitgebracht met experimentele muziek.
Op zijn nieuwe solo-singles staan B-kanten met veel experimentele geluiden.
Erg toffe nummers om te luisteren.
pi_42340796
Ik heb "The Rushes" van the Fireman:


Heel geslaagd project. Mooi CD'tje als je van soundscapes houdt.

Liverpool Sound Collage is dan weer totaal anders. Ook leuk, maar vooral veel sample-werk.
pi_42368671
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 16:53 schreef ruud_fr het volgende:
snap echt niet dat mensen Revolution #9 goed vinden
http://www.escape.com/%7Edario/beatles/number9/
Probeer dan zelf eens!!
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:31:29 #274
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_42395219
Donderdag 26 Oktober is het zover: Ik ga naar Liverpool
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  donderdag 5 oktober 2006 @ 17:48:12 #275
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_42395808
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:31 schreef satecl het volgende:
Donderdag 26 Oktober is het zover: Ik ga naar Liverpool
Bofkont
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_42407493
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 09:53 schreef Jane het volgende:
Nou, van mij mogen ze het wel opnieuw masteren om de audiokwaliteit omhoog te schroeven, als de muziek in essentie maar niet verandert. En dat is bij 'Naked' natuurlijk wel het geval. Plus dat er vaak hele andere takes zijn gebruikt.
Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel! Op Naked hoor je meer hoe het bedoeld is dan op de originele LP...! Het is dus maar net hoe je het bekijkt.
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 01:25 schreef Beathoven het volgende:
Alle Beatles-albums in geremasterde versie, dat zal de volgende grote marketing stunt wel worden.
Daar zijn ze nu dus mee bezig. Ze willen alles nu ook online gaan verkopen en daarvoor wordt alles geremastered. Ik neem aan dat een en ander ook op cd zal uitkomen. Weet er het fijne niet van, maar wel dat ze druk bezig zijn met remasteren!

EDIT:
Ik vond dit op internet:
The Beatles' entire back catalog will soon be available for download - but only when each track has been digitally remastered to perfection. Up until now, the Fab Four are one of the few acts to have resisted making their work available at the iTunes Music Store. They were similarly the last stars to release their catalog onto compact disc.

But the boss of their record label Apple Corps, Neil Aspinall, revealed the development in London's High Court, where the company is currently battling Apple Computer over its logo.

He said, "We're remastering the whole Beatles catalog, just to make it sound brighter and better and getting proper booklets to go with each of the packages. I think it would be wrong to offer downloads of the old masters when I am making new masters. It would be better to wait and try to do them both simultaneously so that you then get the publicity of the new masters and the downloading, rather than just doing it ad hoc."
pi_42407556
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 22:55 schreef hello_goodbye het volgende:

[..]

Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel!
Veranderd vanuit Jane's herinnering. Dat is uiteraard het enige wat telt .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_42408078
Ja, inderdaad. Het is ook maar net wat je gewend bent. Zo roepen veel mensen dat ze de eerste 4 Beatles-cd in stereo willen. Nou, dat hoeft van mij dus niet. Ik heb jarenlang alles van The Beatles beluisterd op een mono draagbaar cassettedeck (in the seventies toen er nog geen walkmans waren) en later op een mono platenspeler. En ik heb nu nog steeds regelmatig moeite met het beluisteren (met een koptelefoon) van alle stereo-cd's....! Nu was het gemiddelde stereobeeld in de jaren zestig natuurlijk knudde... begeleiding rechts, stemmen links: dat klinkt echt nergens naar met een koptelefoon! Over de boxen kan het nog net. In ieder geval: het is maar net wat je gewend bent en wat je herinneringen zijn.

Maar ik ben dus helemaal hergeprogrammeerd wat betreft Let It Be. Jullie kennen vast het fenomeen dat je aan het eind van een nummer het volgende al 'voelt' aankomen. Nou, bij mij zit allang de Naked volgorde ingebouwd! Als ik het origineel van LiB zou draaien zou ik steevast het verkeerde nummer inzetten.

Een van de revelaties wat mij betreft an Naked is The long and winding road. Dat nummer deed het nooit goed bij mij. De meesten vonden het prachtig maar ik vond het kitsch. Maar toen ik de Naked versie hoorde was ik om: het is een prachtig nummer. De Naked versie is zo... intiem en 'echt'... Open en transparant. Die baspartij: schitterend: die hoor je nog geeneens op Phils versie!

Het nummer waarbij m'n volumeknop ALTIJD wat meer open gaat is trouwens I Me Mine (dat was ook al zo bij de originele LP). Ik vind dat zo'n heeeeeeeeeeeerlijk nummer!!! Vooral hoe George 'even those tear' zingt... WOW! De emotie! Een van m'n favoriete Beatle-nummers!
pi_42408566
Dat ze de complete catalogus remasteren roepen ze al jaren...
Maar alleen remasteren is niet de oplossing.
Zoals hello_goodbye verteld, het stereo-beeld van de eerste 2 platen is niet zo puik.
2 sporen-opnames. Spoor 1 links. Spoor 2 rechts.
Wat ze op de Anthology DVD hebben gedaan met die nummers is zeer de moeite waard.
Een mooi stereobeeld. Stemmen mooi in het midden. Muziek ook in het midden, maar beetje naar links of rechts. Dus net zo punchy als de mono-mixen, maar dan toch wat ruimtelijker.

Het gaat trouwens nog een hele strijd worden om hoe het nu ooit opnieuw op de markt gebracht gaat worden. De mensen die in de jaren 60 met Sgt. Pepper zijn opgegroeid zijn bjivoorbeeld volledig gewend geraakt aan dingen die typerend zijn voor de mono-versie. Mensen die pas in de jaren 90 gingen luisteren naar The Beatles en alleen de CD-versies kennen zijn volledig gewend aan de stereo-versies van bepaalde albums. Moeten de platen geremastered in orginele mono én stereo-versie als extra worden toegevoegd? Als het aan mij ligt wel. Bij de witte dubbelaar krjig je dan wel 6 CD's ...

Tot die tijd luister ik naar de Dr. Ebbetts-versies van Please Please Me en With The Beatles.
Instrumenten aan de linker of rechterkant, stemmen netjes in het midden.
Een must voor de koptelefoon. Ik snap er helemaal niets van dat ze de stereo-versie van Beatles For Sale of AHDN nooit op CD hebben uitgebracht. Die mixen zijn prachtig!
Verder luister ik liever naar de jaren 70-mixen van bv. Reel Music als het gaat om de nummers van Help!.
'Ticket To Ride' klinkt zo veel krachtiger van die albums dan de orginele mix..

Zo.
pi_42408845
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 23:10 schreef hello_goodbye het volgende:
Het nummer waarbij m'n volumeknop ALTIJD wat meer open gaat is trouwens I Me Mine (dat was ook al zo bij de originele LP). Ik vind dat zo'n heeeeeeeeeeeerlijk nummer!!! Vooral hoe George 'even those tear' zingt... WOW! De emotie! Een van m'n favoriete Beatle-nummers!
Jaaaa, echt een ontdekking toen ik Let it be echt ging luisteren. Niet geheel toevallig mijn hoogst genoteerde Beatlestrack op last.fm .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_42408957
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 23:24 schreef mindgames het volgende:
Moeten de platen geremastered in orginele mono én stereo-versie als extra worden toegevoegd?
Waarom niet. Ik heb het Beano album van de Bluesbreakers ook als een album met mono en stereoversies en de verschillen zijn een erg interessante feature .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
pi_42409078
Ik zapte het nummer vroeger altijd door. Nu vind ik dit ook een prachtig nummer, ja.
McCartney haatte het toeters-en-bellen-arrangement toch zo?
Op 'Wings Over America' uit 1976 speelt hij het net zo, inclusief blazers en opsmuk.
Ik ben ook gewend aan de 'Naked'-versie.
De Phil Spector-verisie klinkt voor mij nu als een take met een onnatuurlijke overdub, ofzo...
Grappig dat hello_goodbye het heeft over die mooie bassline.
Het blijkt uit beelden van die sessies dat John Lennon de bas moest spelen, daar geen zin in had, en vervolgens de bassline 'saboteerde' om het slordig te laten klinken.
Maar het past mooi bij het karakter van het nummer, toch?
pi_42409183
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 23:36 schreef Litpho het volgende:
Waarom niet. Ik heb het Beano album van de Bluesbreakers ook als een album met mono en stereoversies en de verschillen zijn een erg interessante feature .
Alleen om de verschillen te horen zou het al geweldig zijn.
Er zijn zelfs hele boeken over geschreven.
Om nog maar niet te spreken over de verschillen tussen mono uit Engeland of mono uit Amerika of stereo uit.....of jaren 70-mixen en jaren 80-mixen enz.....
Soms zijn de verschillen zeer klein. De andere keer is het een compleet ander nummer .
Voorbeeld van een klein verschil:
'I Should Have Known Better', op de orginele mono en stereo versie wordt een andere mondharmonica-overdub gebruikt. De stereo-versie heeft een 'gat' in het midden.
Op een jaren 80-mix wordt de stereo-versie gebruikt. Maar nu *tromgeroffel* is het gat gedicht doordat de mono-overdub gebruikt is!
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 01:56:57 #284
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42412358
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 22:55 schreef hello_goodbye het volgende:

Ha, dit is wel erg grappig, moet ik zeggen... want als er iemand de essentie heeft veranderd is het Phil Spector wel!
Ja, dat hoef je mij niet te vertellen. En begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet wild van al die orkestratie van Spector (de allereerste keer dat ik The Long And Winding Road hoorde vond ik het een gek nummer omdat het niet als The Beatles klonk in mijn orgen), maar dat neemt nog niet weg dat hij uiteindelijk wel datgene heeft afgeleverd wat uiteindelijk HET Let It Be album werd.
quote:
Op Naked hoor je meer hoe het bedoeld is dan op de originele LP...!
Nee sorry, dat klopt niet. Je hoort hoe McCartney het nú zou doen. Niet wat ze met z'n vieren tóen wilden. Paul heeft gewoon altijd de pest in gehad dat de andere drie Phil Spector in de arm hebben genomen.

Mijn grootste bezwaar tegen Naked is namelijk niet dat ik de orkesten van Spector nou per se zo mis, maar dat het allemaal veel en veel te clean is!! Het was ooit bedoeld als een soort 'live' studio-album. Dat hoor ik helemaal niet meer terug!

Als ik Let It Be zonder Phil Spector inmenging wil horen (en dat gebeurt regelmatig) dan zet ik dus mijn oude bootleg op. Die is pas geweldig!!! Hadden ze die maar als basis genomen voor Naked. Aan de inhoud hadden ze dan niks hoeven veranderen, alleen maar de geluidskwaliteit opschroeven. Maar helaas hebben ze dat niet gedaan en moest alles wat Let It Be nu juist een soort 'raw feel' geeft ook sneuvelen.

Iedereen mag ervan vinden wat hij wil, maar ik zag destijds erg uit naar de release van LIBN, maar was echt teleurgesteld over wat ik hoorde.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_42461064
Ik kwam deze in een ander topic tegen maar vond dat die hier niet mocht ontbreken.

Als iemand nog meer foto's heeft van 'bekende' mensen met Beales platen ofzo, plaatsen graag.
Keeping an eye on the world going by my window.
pi_42465265
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 23:40 schreef mindgames het volgende:
Grappig dat hello_goodbye het heeft over die mooie bassline.
Het blijkt uit beelden van die sessies dat John Lennon de bas moest spelen, daar geen zin in had, en vervolgens de bassline 'saboteerde' om het slordig te laten klinken.
Maar het past mooi bij het karakter van het nummer, toch?
Ja, inderdaad grappig: ik ken het verhaal. Maar juist doordat hij de bas hier en daar 'stopt' i.p.v. de noten vloeiend te laten doorlopen (weet ff niet hoe ik het anders moet zeggen, maar het is wat je met zo'n nummer zou verwachten) klinkt het juist origineel, creatief en past het prachtig bij het nummer! Het voorkomt dat het te voorspelbaar zoetig wordt.
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 01:56 schreef Jane het volgende:

Ja, dat hoef je mij niet te vertellen.
Oops, sorry...
quote:
En begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet wild van al die orkestratie van Spector (de allereerste keer dat ik The Long And Winding Road hoorde vond ik het een gek nummer omdat het niet als The Beatles klonk in mijn orgen), maar dat neemt nog niet weg dat hij uiteindelijk wel datgene heeft afgeleverd wat uiteindelijk HET Let It Be album werd.
Maar je hebt wel een punt, hoor: ik heb onlangs 17 cd's met materiaal van de Get Back sessions doorgewandeld (en kon ECHTniet alles beluisteren...!), en tjonge, het is (inderdaad) heel knap dat iemand daar nog een compleet en okay klinkend album heeft weten te maken!
quote:
Nee sorry, dat klopt niet. Je hoort hoe McCartney het nú zou doen. Niet wat ze met z'n vieren tóen wilden. Paul heeft gewoon altijd de pest in gehad dat de andere drie Phil Spector in de arm hebben genomen.

Mijn grootste bezwaar tegen Naked is namelijk niet dat ik de orkesten van Spector nou per se zo mis, maar dat het allemaal veel en veel te clean is!! Het was ooit bedoeld als een soort 'live' studio-album. Dat hoor ik helemaal niet meer terug!

Als ik Let It Be zonder Phil Spector inmenging wil horen (en dat gebeurt regelmatig) dan zet ik dus mijn oude bootleg op. Die is pas geweldig!!! Hadden ze die maar als basis genomen voor Naked. Aan de inhoud hadden ze dan niks hoeven veranderen, alleen maar de geluidskwaliteit opschroeven. Maar helaas hebben ze dat niet gedaan en moest alles wat Let It Be nu juist een soort 'raw feel' geeft ook sneuvelen.

Iedereen mag ervan vinden wat hij wil, maar ik zag destijds erg uit naar de release van LIBN, maar was echt teleurgesteld over wat ik hoorde.
En wederom snap ik wel wat je bedoelt, hoor. Alleen bevalt dat cleane mij wel. Maar die 17 cd's die ik (hier en daar) heb beluisterd klinken inderdaad heel autenthiek en rauw en live, niet in het minst door al het geleuter tussendoor. De laatste cd van die 17 is de eerste versie van Glyn Johns en dat heeft zeker wel wat! Het is een redelijk stereoversie (de rest is mono) inclusief uitgebreide sfeervolle omgevingsgeluiden, geleuter, false starts etc. En dat mis je dan wel inderdaad op de Naked versie. De tracklist is:

One after 909
Rocker
Save the last dance for me
Don't let me down
Dig a pony
I've got a feeling
Get back
For you blue
Teddy boy
Two of us
Maggie Mae
Dig it
Let it be
The long and winding road
Get back (reprise)

I me mine ontbreekt jammer genoeg, maar die is natuurlijk pas op 3 januari 1970 opgemomen. Ik zou trouwens ook wel eens de tweede versie van Glyn willen horen.
  zondag 8 oktober 2006 @ 13:07:50 #287
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_42476988
Ik zie 'Let It Be Naked' zelf eerlijk gezegd ook meer als deel IV van de Anthology serie, dan als 'Let It Be zoals de Beatles het bedoeld hadden'. Er schijnt trouwens met ProTools ook wel flink aan geknutseld te zijn (gitaarsolo van een bepaalde take gebruiken in de basistracks van een hele andere take, 'valse' nootjes wegpoetsen etc.) en dan kun je eigenlijk toch niet echt meer spreken van een authentiek Beatles-product. Natuurlijk maakten de Fab Four in hun eigen tijd ook gebruik van de meest moderne technologie en editing-technieken, maar 30 jaar na dato lijkt het meer op een fraai staaltje geschiedsvervalsing.

Morele bezwaren ten spijt klinkt het allemaal wel erg lekker en mag ik er evengoed wel graag naar luisteren. Al met al vind ik dat de plaat ook wel veel sterker is geworden nu 'Don't Let Me Down' er ook op staat.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_42478776
Inderdaad, ik heb gehoord dat ze de beste takes allemaal in ProTools gegooid hebben en daaruit een keuze hebben gemaakt welk spoor het sterkste is. Voorbeeld: voor 'Don't Let Me Down' is versie 1 van het Rooftop-concert gebruikt.Aangezien John de eerste woorden van couplet 2 is vergeten op die opname, hebben ze daar Rooftop-concert versie 2 gebruikt. Ook schijnt het dat voor de middelste acht van 'I've Got A Feeling' een opname uit de studio gebruikt is, afgewisseld met het Rooftop-concert. Jammer dat de nummers zo abrupt afgebroken worden (One After 909...). Ik zie het ook als een nieuwe verzameling Get Back Sessions-opnames. Btw, ik ben zeer te spreken over de geluidskwaliteit van deze opnames.
McCartney heeft in een interview toendertijd gezegd dat het precies zo klinkt als hoe het toen geklonken zou hebben als je er naast had gestaan. Alleen, zo zei hij, de ruis op de tapes was toen niet te horen, en op de CD dus ook niet. Ik vreesde het ergste na die opmerking. Ik dacht dat de Noise Reduction weer overhand had genomen en het geheel gedoopt was in een galmbak van ProTools-reverb. Maar gelukkig, je hoort een natuurlijke ruis. En dat heb ik liever dan het waterige space-effect wat Noise Reduction kan veroorzaken als het verkeerd gebruikt wordt. (zie Yellow Submarine, 1999 remix ).
pi_42479547
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 14:41 schreef Soul79 het volgende:
Zo, ik ga de Beatles eens even een compliment maken door ze met Bach te vergelijken.

Immers: net als Bach stonden de Beatles aan het begin van een enorme ontwikkeling - Bach aan die van de opkomst van de grote klassieke en romantische componisten in de 18e en 19e eeuw (Mozart, Beethoven, Wagner, etc.), de Beatles aan die van de opkomst van de popmuziek. En net als Bach waren de Beatles van die ontwikkeling feitelijk zowel het begin als het einde: nog niemand had gedaan wat zij deden, tegelijk is geen enkele navolger ooit verder gegaan dan zij.

Ga maar na: wat betreft bijzondere melodieën, gedurfde harmoniën en akkoorden, bizarre riffs en complexe arrangementen heeft niemand ooit de Beatles kunnen evenaren, al kwamen bv. Joni Mitchell en Stevie Wonder dichtbij. Hetzelfde geldt voor Bach wiens duizelingwekkende complexiteit en melodische en harmonische rijkdom nooit meer is benaderd, al kwamen Mozart en Beethoven er dicht bij.

Wat de Beatles ook met Bach gemeen hebben, is dat zij ondanks al deze bijzondere muzikale kunstgrepen toch heel toegankelijk, luisterbaar en direct bleven. Hun gevoel voor melodie en harmonie maakte dat de Beatles praktisch overal mee weg kwamen en alles steeds in korte, mooie, pakkende songs wisten onder te brengen. Net als Bach die altijd maar een paar maten nodig heeft om to the point te komen en in een heel kort tijdsbestek enorm veel radicale muzikale ideeën kwijt kon, intussen de luisteraar het idee gevend dat hij naar een uiterst prettig stukje muziek zit te luisteren. Dat konden de Beatles ook, vergelijk dat eens met al die langdradige progrockbands uit de jaren '70 die hele plaatzijden lang probeerden om een punt te maken, zonder daar net zo goed in te slagen als de Beatles in 2 minuten.

Ik weet te weinig van de geschiedenis van de Beatles om te weten of ze Bach kenden en/of er naar luisterden, hoewel bv. de akkoorden van Blackbird echt Bachiaans klinken en het orkestje van Penny Lane zo lijkt te zijn weggelopen uit het 2e Brandenburgse Concert van Bach. Maar of ze hem nou kenden of niet, in elk geval was er sprake van een soort geestverwantschap, amen.
Ik denk dat het te ver gaat om ze met Bach himself te vergelijken. Maar dat ze een zeer groot effect hebben gehad op 'the music' is zeker een feit!
  zondag 8 oktober 2006 @ 19:52:54 #290
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_42488893
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 23:10 schreef hello_goodbye het volgende:


Het nummer waarbij m'n volumeknop ALTIJD wat meer open gaat is trouwens I Me Mine (dat was ook al zo bij de originele LP). Ik vind dat zo'n heeeeeeeeeeeerlijk nummer!!! Vooral hoe George 'even those tear' zingt... WOW! De emotie! Een van m'n favoriete Beatle-nummers!
Dat is inderdaad een wereld nummer die je zo hard kan zette als je wil je zult je er nooit aan storen..
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  zondag 8 oktober 2006 @ 23:54:56 #291
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42498676
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 22:08 schreef hello_goodbye het volgende:
De laatste cd van die 17 is de eerste versie van Glyn Johns en dat heeft zeker wel wat! Het is een redelijk stereoversie (de rest is mono) inclusief uitgebreide sfeervolle omgevingsgeluiden, geleuter, false starts etc. En dat mis je dan wel inderdaad op de Naked versie. De tracklist is:

One after 909
Rocker
Save the last dance for me
Don't let me down
Dig a pony
I've got a feeling
Get back
For you blue
Teddy boy
Two of us
Maggie Mae
Dig it
Let it be
The long and winding road
Get back (reprise)
Ja, dit is ook de bewuste Get Back (with Let It Be and 11 other songs) bootleg waar ik het over had. Die heb ik lang geleden al een keer op vinyl aangeschaft. Tot 'Naked' uitkwam werd daarvan gezegd dat het het album was 'zoals ze het bedoeld hadden'. Ergens ook bullshit natuurlijk, want anders hadden ze Spector nooit meer ingehuurd. Ik vind die versie zelf wel heel veel hebben, ondanks dat je daarvan ook kunt zeggen dat de tracklist niet optimaal is, maar goed...
Aan het beluisteren van de complete Get Back-sessions heb ik me ook nooit kunnen zetten, trouwens.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jane op 09-10-2006 01:34:48 ]
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 9 oktober 2006 @ 01:07:58 #292
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_42500119
Happy Birthday John
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
  maandag 9 oktober 2006 @ 01:30:42 #293
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42500445
About the Awful

I was bored on the 9th of Octover 1940 when, I believe, the Nasties were still booming us led by Madalf Heatlump (Who only had one). Anyway they didn't get me. I attended to varicous schools in Liddypol. And still didn't pass-much to my Aunties supplies. As a member of the most publified Beatles my and (P,G, and R's) records might seem funnier to some of you than this book, but as far as I'm conceived this correction of short writty is the most wonderfoul larf I've ever ready.

God help and breed you all.
In His Own Write, 1964

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 9 oktober 2006 @ 01:40:17 #294
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_42500589
quote:
Op donderdag 5 oktober 2006 17:31 schreef satecl het volgende:
Donderdag 26 Oktober is het zover: Ik ga naar Liverpool
Btw... inderdaad, je bent een bofkont. Duurt nog een paar weken, maar iig alvast heel veel plezier!
Heb je al bedacht wat je allemaal wilt gaan doen?
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_42504493
Aanpassen van de OP kan nu trouwens nog: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Beatles

En gefeli John
pi_42505361

Happy birthday, Sean en John!
  maandag 9 oktober 2006 @ 18:07:35 #297
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_42517496
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 01:40 schreef Jane het volgende:

[..]

Btw... inderdaad, je bent een bofkont. Duurt nog een paar weken, maar iig alvast heel veel plezier!
Heb je al bedacht wat je allemaal wilt gaan doen?
Eerlijk gezegd nog niet... ik heb van een kennis gehoord dat je op donderdag sowiezo naar de Carven Club moet gaan.. en in het weekens de magical mystery tour... hebben jullie nog tips..?

Happy Birthday John!
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_42525443
John Entwistle is ook vandaag jarig, wel apart..
pi_42526230
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 23:54 schreef Jane het volgende:

[..]

Aan het beluisteren van de complete Get Back-sessions heb ik me ook nooit kunnen zetten, trouwens.
Hehehe. Ik was het echt van plan (en dan zijn die 17 cd's nog maar de 'hoogtepunten' ook...!!!) maar na 1 cd gaf ik het al op... Ik begon haast m'n geloof in The Beatles te verliezen, om het zo maar te zeggen: wat een amateuristisch gehak hier en daar, zeg!

Ik heb uiteindelijk alle nummers die ze nooit hebben uitgebracht apart op m'n iPod gezet (en dat zijn er al 143!) plus die complete Glyn Johns-versie: alle versies van wel uitgebrachte nummers wil ik nog geeneens meer horen, want anders krijg ik nog een hekel aan die songs.
De meeste van die 143 zijn trouwens niets meer dan geimproviseerde flarden: er zit nauwelijks iets tussen wat (eerlijk gezegd) ECHT de moeite van het luisteren waard is (ik zei al dat het knap was van Spector (en ook Glyn) dat ze uit die brei iets hebben weten samen te stellen! Echt, veel meer bruikbaars zat er niet tussen!), maar het is toch wel lollig om zo nu en dan te beluisteren. Het is net alsof je bij The Beatles in de studio zit. En zo nu en dan hadden ze toch echt wel lol samen, lijkt het...

En happy birthday to you, John...
pi_42526477
Zullen we John's verjaardag vieren met een nieuw topic?
pi_42526494
Ja, laten we dat doen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')