abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_40555148
Kruikenzèkers verzamelt U!

Zie hier Peerke Donders:

Peerke is mijn held! Hij is in '82 zaligverklaard door de Paus. Hij werd geboren op 27/10/1809. Jáááren later werd Tilburg in WOII bevrijd op... juist... 27 oktober! Zoeen toeval!

Zo, wapentje erbij:


En hier hedde meneer Willem II.


Maar genoeg ouwighèd. Tilburg gaat tegenwoordig de goeie kant op qua bouwprojecten en architectuur. Natuurlijk is de Westpoint een schitterend voorbeeld van deze vooruitgang.



Ja en dit, uhh.. is ok gewoon een mooi ploaike.


En natuurlijk hebben we - de voormalig chauffeur van wijlen Pim Fortuyn - als politiek coryfee in het gemeentehuis zitten! Hanske Smolders!



Tevens vindt jaarlijks de grootste kermis van Europa plaats in Tilburg. Kermis is pauper, maar dan even niet.


Zo, genoeg propaganda.

Tilburgers, laat van U horen!


Er is maar 1 club in Brabant:


We terroriseren de wereld met:

Charlene!


Guusje!


Wesley

Geschiedenis
Tilburg is ontstaan uit gehuchten en kleine dorpen, zogenaamde herdgangen, die met elkaar in verbinding stonden. De oude dorpskernen zijn nog steeds terug te vinden in de namen van verschillende oude wijken zoals Heuvel, Korvel, Veldhoven, Broekhoven en Goirke. Pas in 1809 krijgt Tilburg stadsrechten. De stad is eind negentiende eeuw groot geworden door de textielindustrie die zich vestigde tussen de herdgangen in. Na het verdwijnen van deze tak van industrie in de jaren zestig vestigde moderne industrie zich op industrieterreinen aan de rand van de stad. Vanaf de jaren tachtig worden de lege plekken in de stad, waar voorheen de textielfabrieken stonden, opgevuld met woonwijken.

In de volksmond werden Tilburgers altijd Kruikenzeikers genoemd. (De carnavalsnaam van Tilburg, Kruikenstad, is hiervan afgeleid). Dit omdat de inwoners vroeger in kruiken urineerden. De kruiken met urine werden verkocht aan de zeventiende-eeuwse textielindustrie, die de urine nodig had voor het wassen van wol. Sinds de negentiende eeuw worden chemicaliën ingezet voor de bewerking van textiel. Het "Kruikenzeiken" duurde echter voort tot diep in de 19e eeuw.

Koning Willem II verbleef graag in Tilburg. Over de plaats merkte hij eens op: "Hier adem ik frank en vrij." In zijn opdracht werd een paleis gebouwd in het centrum van de stad. Hij heeft er echter zelf nooit in kunnen verblijven omdat hij stierf voor de voltooiing ervan. Het paleis werd door de koninklijke familie overgedragen aan de gemeente op voorwaarde dat er een Hogere Burger School (HBS) in gevestigd zou worden. Deze "Rijks HBS Koning Willem II" bestaat nog steeds als Willem II College, echter in een ander gebouw. De bekendste leerling van deze HBS is Vincent van Gogh, die de school bezocht in de periode 1866-1868. Het paleis maakt tegenwoordig deel uit van het gemeentehuis.

Met het Sint-Odulphuslyceum, gesticht in 1899, heeft Tilburg de oudste Noord-Brabantse katholieke middelbare school voor jongens waaraan geen internaat verbonden was. Inmiddels is de school gemengd. De schoolkrant De Pit bestaat sinds 1937 en is een van de oudste schoolkranten van Nederland. Tegenover het Sint-Odulphuslyceum daarentegen staat sinds augustus 2005 de nieuwste middelbare school van Brabant: De Nieuwste School. Zowel het Sint-Odulphus als De Nieuwste School ressorteren onder OMO; de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs.

In 1900 werd Tilburg in beroering gebracht door de moord op Marietje Kessels. Na drie dagen vermissing werd het lijk van de 12-jarige fabrikantsdochter in de Noordhoekkerk aangetroffen. Een van de drie hoofdverdachten, de pastoor, bleef bij het gerechtelijk onderzoek volledig buiten schot. De zaak is altijd onopgehelderd gebleven.

In Tilburg is vanaf 1993 een duidelijk hoogbouwbeleid ontwikkeld. Daaruit zijn twee hoge gebouwen voortgekomen die naar Nederlandse begrippen als wolkenkrabbers kunnen worden beschouwd, te weten het Interpolis-hoofdkantoor en de Westpoint-woontoren. Het laatste gebouw is 143,1 meter hoog en was daarmee korte tijd de hoogste woontoren van Nederland, een titel die inmiddels is overgenomen door het Rotterdamse Montevideo. Inmiddels is in Tilburg een tweede woontoren in aanbouw die 101 meter hoog zal worden en de naam 'De Stadsheer' heeft gekregen. Deze woontoren maakt onderdeel uit van het project 'Het Haestrechtkwartier'. Een gebied gelegen in de stationszone, direct ten westen van het centraal station, bestaande uit vier kantoren, een parkeergarage en een woontoren.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_40555174
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_40555218
De rrrringbaan OOST IN tilburgsch!
Waar, Ferry?
RRRINGBAAN WEST, TILBURGGGSCH!

Hallee!
pi_40555310
Mooie OP, alleen had Hans Smolders er voor mij niet opgehoeven.
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
pi_40555340
Het wordt steeds meer mijn stadje, en dat terwijl ik er nog helemaal niet woon. .
pi_40555371
Kent iemand radio Favoriet ? 99,7 fm echt geniaal
pi_40555573
Woon jij trouwens bij t Leijpark existenze ? (of hoe je t ook schrijft)
pi_40555608
Moche woont op het Piusplein?
pi_40555642
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 22:50 schreef dolle_hond het volgende:
welke lul vulde deel 2?
Waor goat dees over ?
pi_40555676
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 22:50 schreef Nolius het volgende:
Moche woont op het Piusplein?
Koningsplein!
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
pi_40555695
En dan ergens omg. Ringbaan west woont mijn doos.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  ESF Reporter zondag 6 augustus 2006 @ 22:54:26 #13
87554 Cee
Welluk?
pi_40555758
Ik kijk ook uit op de Ringbaan West.
Nou ja, als ik heel ver over 't balkon ga hangen dan.
pi_40555830
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 22:44 schreef toma het volgende:
Kent iemand radio Favoriet ? 99,7 fm echt geniaal
Ja, die ken ik. Maar mijn all time lokale favoriet blijft toch de oude Klos FM.
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 22:50 schreef toma het volgende:
Woon jij trouwens bij t Leijpark existenze ? (of hoe je t ook schrijft)
Ja, dat is vlakbij.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_40555862
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 22:50 schreef dolle_hond het volgende:
welke lul vulde deel 2?
Eén of andere hond Jij mag hem de volgende keer openen als je wil hoor
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_40556020
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 22:40 schreef veldmuis het volgende:
De rrrringbaan OOST IN tilburgsch!
Waar, Ferry?
RRRINGBAAN WEST, TILBURGGGSCH!

Hallee!
Hup! Naar het Breda topic jij!
  zondag 6 augustus 2006 @ 23:03:35 #17
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_40556137
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 22:40 schreef veldmuis het volgende:
De rrrringbaan OOST IN tilburgsch!
Waar, Ferry?
RRRINGBAAN WEST, TILBURGGGSCH!

Hallee!
Zie je zie je!! Jij kan het ook niet laten om in het Tilburg topic te verkeren!
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_40556138
toekomstige bewoner meld zich ook

morgen maar weer eens bellen voor een kamer
Xbox live: Nathan Six
Hattrick: The Yanks
  zondag 6 augustus 2006 @ 23:04:41 #19
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_40556190
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:03 schreef Yankee_One het volgende:
toekomstige bewoner meld zich ook

morgen maar weer eens bellen voor een kamer
wat ga je studeren?
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_40556192
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:01 schreef Thieske het volgende:

[..]

Hup! Naar het Breda topic jij!
Ja, ik post hier niet teveel, straks haalt Tilboland het Bredatopic in!
Ik wilde alleen ff melden dat Ferry tof is, en daar is een Tilbotopic goed voor natuurlijk!
pi_40556205
Tilburg....
Tering wat een grafstad....
pi_40556209
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:03 schreef timmeeeh het volgende:

[..]

Zie je zie je!! Jij kan het ook niet laten om in het Tilburg topic te verkeren!
Stelletje overlopers dat we zijn!
pi_40556222
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:05 schreef salutem het volgende:
Tilburg....
Tering wat een grafstad....
Wanneer is je moeder er begraven?
  zondag 6 augustus 2006 @ 23:05:58 #24
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_40556241
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:04 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Ja, ik post hier niet teveel, straks haalt Tilboland het Bredatopic in!
Ik wilde alleen ff melden dat Ferry tof is, en daar is een Tilbotopic goed voor natuurlijk!
Ja, het bredatopic... *zucht*

Zulks een tweestrijd
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_40556298
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 23:05 schreef salutem het volgende:
Tilburg....
Tering wat een grafstad....
Amersfoort dan ...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')