abonnement Unibet Coolblue
pi_40512636
Omdat ik een redelijke n00b ben waar het het assembleren van nieuwe PC's aangaat ben, durf ik mijn vraag eigenlijk niet op Tweakers te posten...

Dan maar hier...

De volgende hardware is van belang:
Asus P5B deluxe/WiFi moederbord
Intel Core2duo E6400
Sony DVD RW DRU-710A

M'n broertje heeft bovenstaand systeem gisteren geassembleerd, maar nu blijkt dat er niet geboot kan worden vanaf de DVD-speler ('k moet vanwege een ander probleem eerst de BIOS updaten met de meegeleverde Asus CD-rom, omdat het moederbord anders niet volledig kan werken met de processor, daarna wil ik WinXP gaan installeren).

Ik krijg na het logo van Asus de volgende melding:
jMicron technologies.. (etc.) PCIE-to-SATAII/RAID controller en daarna de copyright verklaring en de URL van jmicron.com

in het lichtgroen: odd0: Sony DVD RW DRU-710a

Press any key to continue.

Als ik dat doe krijg ik de Intel CPU uCode loading error (dat is dus het probleem van de processor, maar daar gaat dit topic niet over).

De DVD-speler hangt als enige drive aan de IDE kabel, de twee harde schijven zitten op een SATA aansluiting.
In de BIOS wordt deze drive gewoon herkend, maar het vreemde is dat hij niet wil booten...

Wat zit er fout?

Alvast bedankt voor de medewerking!
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 16:16:21 #2
148185 crosby
living my own life
pi_40513200
hoe staat de boot order ingesteld? kijk eens of de dvd-drive als eerste staat in gesteld.
En kijk even of dvd speler wel op spint zo gauw het systeem aangezet word.

En sluit eens hem aan zonder hardeschijven en alleen de dvd speler.

[ Bericht 18% gewijzigd door crosby op 05-08-2006 16:17:33 (extra info) ]
pi_40513243
Ja, is de primary boot device en nee hij gaat niet spinnen.

Heb voor de zekerheid ook een andere CD-rom speler erop aangesloten i.p.v. deze, maar die geeft hetzelfde probleem dus daar ligt het niet aan.

Vermoed dat het in de BIOS instellingen zit ergens...

edit: als ik de hd's eraf haal gaat hij wel even spinnen... maar verders dezelfde melding.

[ Bericht 15% gewijzigd door Gitarist op 05-08-2006 16:21:13 (reactie op extra info) ]
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 16:25:11 #4
148185 crosby
living my own life
pi_40513449
een andere mogelijke optie is via diskette te proberen, als hij dat ondersteunt terminste.

Ik zat ook nog over na te denk wat betreft de bios instellingen, maar als hij een primary boot device is zou het goed moeten komen. wat je nog kan proberen is de sata uit te schakelen in de bios (als dat kan te minste) want daar doemt de error op.
Probeer ook eens een andere bootable cd, mischien werkt de cd/dvd niet goed
pi_40513703
De computer heeft geen diskette-station...

Ik heb de SATA uitgeschakeld, maar ook dit werkt niet...

Het lijkt er een beetje op alsof het andere probleem er wat mee te maken heeft. Hij geeft nl. na melding uit de eerste post de melding:
"Intel CPU uCode loading error, press F1 to Resume"

'k Moet de BIOS dus updaten maar dat kan ik dus niet zonder CDrom...
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_40513781
komop man, je hebt er overduidelijk geen verstand van. waarom al deze moeite doen terwijl je dit ding voor 10 euro door een computerzaak fatsoenlijk in elkaar hebt zitten
en kom nu niet aan met die "ik moet ervan leren" bullshit, als je niet eens weet wat je in kan stlelen in de bios, was leer je dan van zomaar ergens dingen aan of uit zitten in de bios?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 16:41:39 #7
148185 crosby
living my own life
pi_40513837
de enige echte oplossing is eigenlijk eerst een andere cpu er inzetten en dan de bios updaten en dan weer de nieuwe cpu er in, maar ja moet je net ergens zo'n cpu hebben liggen.
pi_40513888
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 16:39 schreef freak1 het volgende:
komop man, je hebt er overduidelijk geen verstand van.
Klopt, is daar iets mis mee?
quote:
waarom al deze moeite doen terwijl je dit ding voor 10 euro door een computerzaak fatsoenlijk in elkaar hebt zitten
Omdat ik hoop op wat hulpvaardige mede-users en het nu te laat is om nog naar een computerzaak te gaan.
quote:
en kom nu niet aan met die "ik moet ervan leren" bullshit, als je niet eens weet wat je in kan stlelen in de bios, was leer je dan van zomaar ergens dingen aan of uit zitten in de bios?
Waar heb je het over...

En typen is blijkbaar ook een vak.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_40513919
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 16:41 schreef crosby het volgende:
de enige echte oplossing is eigenlijk eerst een andere cpu er inzetten en dan de bios updaten en dan weer de nieuwe cpu er in, maar ja moet je net ergens zo'n cpu hebben liggen.
Tsja... die heb ik niet liggen.

Ik kijk wel even verder, 'k heb nog wel wat familie in "de branche". Wie weet dat zij me kunnen helpen. Anyway ontzettend bedankt voor de hulp!
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_40513988
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 16:41 schreef crosby het volgende:
de enige echte oplossing is eigenlijk eerst een andere cpu er inzetten en dan de bios updaten en dan weer de nieuwe cpu er in, maar ja moet je net ergens zo'n cpu hebben liggen.
dat hoeft helemaal niet, het enige probleem wat je op dit moment hebt is dat bepaalde microcode bsods kan gaan geven.
dit boeit niets wanneer je in dos een simpele bios update gaat doen

hier een kleine hint voor de overduidelijk op digitaal gebied onderbegaafde ts:
pak pc met internet
download bios update met flashbios file
maak bootable floppy
kopieer bios update met flashbios naar floppy
sluit floppydrive aan op nieuwe pc
start pc op
start flashbios

breng pc zsm terug naar de winkel waar ze hem in elkaar zetten voor je.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_40514060
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 16:47 schreef freak1 het volgende:

[..]

dat hoeft helemaal niet, het enige probleem wat je op dit moment hebt is dat bepaalde microcode bsods kan gaan geven.
dit boeit niets wanneer je in dos een simpele bios update gaat doen

hier een kleine hint voor de overduidelijk op digitaal gebied onderbegaafde ts:
pak pc met internet
download bios update met flashbios file
maak bootable floppy
kopieer bios update met flashbios naar floppy
sluit floppydrive aan op nieuwe pc
start pc op
start flashbios

breng pc zsm terug naar de winkel waar ze hem in elkaar zetten voor je.
Voelt goed hè, ergens meer verstand van (denken?) te hebben dan een ander.

Maar goed aan deze post heb ik ten minste wat.

'k Ga het proberen.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_40514192
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 16:50 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Voelt goed hè, ergens meer verstand van (denken?) te hebben dan een ander.

Maar goed aan deze post heb ik ten minste wat.

'k Ga het proberen.
voelt best goed ja

om eerlijk te zijn, ik werk zelf in een computerzaak, en dit soort posts zijn heerlijk, dit is zo herkenbaar
er is iets nieuws, mensen moeten en zullen het hebben, weten niet wat ze er mee moeten doen of hoe ze er iets mee moeten doen, en gaan vervolgens aan andere mensen dingen vragen hoe ze het op kunnen lossen. deze mensen komen dan zelf ook met kutoplossingen (andere cpu erin, hoe praktisch , die heeft iedere consument ook wel 10 thuis liggen ) en vervolgens is het helemaal naar de klote, waardoor ze een computerzaak met de meuk opschepen, of vervolgens de schuld geven aan "slechte onderdelen" en dan komen klagen over de slechte service

(ja het zit diep)

maar kloot er nu niet teveel mee, geen rare dingen doen, wat ik al zeg, voor een tientje is het gefixt, zou zonde zijn van de spullen als je het sloopt.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_40514322
Mijn broertje heeft hem in elkaar gezet wat overigens goed is gelukt, alleen kan dat moederbord blijkbaar niet omgaan met de processor (kon hij vantevoren niet echt weten lijkt me). Nu probeer ik hem goed te krijgen, daar weet ik weer een beetje meer van dan hem.

En nee ik zal je advies ter harte nemen dat ik er niet te veel mee kloot.

Maar goed als je je eraan ergert... post dan niet...
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_40514645
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 17:01 schreef Gitarist het volgende:
Mijn broertje heeft hem in elkaar gezet wat overigens goed is gelukt, alleen kan dat moederbord blijkbaar niet omgaan met de processor (kon hij vantevoren niet echt weten lijkt me). Nu probeer ik hem goed te krijgen, daar weet ik weer een beetje meer van dan hem.

En nee ik zal je advies ter harte nemen dat ik er niet te veel mee kloot.

Maar goed als je je eraan ergert... post dan niet...
Waarom kon hij dat niet weten?
En waar maak jij uit op dat het moederbord niet kan omgaan met de processor?
Het moederbord is zover ikw eet gewoon Core2Duo ready, dus ik gok erop dat jullie zelf zitten te klooien...
Wat voor codes krijg je nou precies?
Hoe heb je het zooitje nou aangesloten?
Heb je de Sony al eens geprobeerd op Master of Slave te zetten?
Gewoon proberen.
pi_40514945
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 17:15 schreef kibber het volgende:

[..]

Waarom kon hij dat niet weten?
En waar maak jij uit op dat het moederbord niet kan omgaan met de processor?
Het moederbord is zover ikw eet gewoon Core2Duo ready, dus ik gok erop dat jullie zelf zitten te klooien...
Wat voor codes krijg je nou precies?
Hoe heb je het zooitje nou aangesloten?
Heb je de Sony al eens geprobeerd op Master of Slave te zetten?
Gewoon proberen.
De processor en fans zitten volledig volgens "de boekjes" gemonteerd op en aan het moederbord.

We hebben in een topic op Tweakers gelezen dat bij zo'n moederbord i.c.m. met deze processor de bios geupdate moet worden alvorens hij kan werken.

De meldingen die ik krijg heb ik allemaal al gepost.

HDD 1 op SATA-aansluiting 1
HDD 2 op SATA-aansluiting 3
DVD-drive op de enige IDE-aansluiting (jumper-instellingen als master).

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd, zal ik doen.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_40545526
een, is het al gelukt
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_40559631
Toch even over die uCode error:
Ik had precies die uCode error op mijn Asus P5B met E6400. Toen heb ik de BIOS geflashed naar de nieuwste versie (0211) en toen was de error weg. Waarschijnlijk is het met jouw mobo ook zo op te lossen.
pi_40571499
Het is inmiddels gelukt om Windows erop te zetten e.d. De uCode error is weg, maar de groene melding van de DVD-speler (zie OP) is er nog steeds, maar is doorheen te klikken.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')