abonnement Unibet Coolblue
pi_40505255
Mag je brillenglazen poetsen met zeep?

Ik heb dat dus gedaan, en nu worden mn glazen opeens supersnel mistig.
pi_40505279
wat denk je zelf?
pi_40505334
Ik doe het altijd met afwasmiddel en dat werkt erg goed.
Everything which is not impossible, will eventually happen
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 10:21:24 #4
121745 Gauge
God does not play dice
pi_40505363
Mitstig? Ik gebruik ook gewoon zeep.
Poest jij je bril boven een waterkoker?
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 10:25:35 #5
134716 Schotse_Hooglander
Koeien, bedaard in de wei
pi_40505427
Het ouderwetse JIF, schijnt een witte waas achter te laten

Verder kan je volgens mij gewoon alles gebruiken, ik heb hier een brillenbad, waar gewoon afwasmiddel in zit geloof ik. Misschien glassex voor je glazen, als je het helemaal perfect wilt doen
Ik kan er jammer genoeg geen duidelijk plaatje van vinden,

Het is gewoon een koker met een spiraal onder en boven zodat je bril stevig blijft zitten, en dan schudden maar, wordt er echt perfect schoon van.
En dat allemaal volledig belangeloos, zonder er iets voor terug te vragen....
pi_40505578
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 10:25 schreef Schotse_Hooglander het volgende:
Het ouderwetse JIF, schijnt een witte waas achter te laten

Verder kan je volgens mij gewoon alles gebruiken, ik heb hier een brillenbad, waar gewoon afwasmiddel in zit geloof ik. Misschien glassex voor je glazen, als je het helemaal perfect wilt doen
Ik kan er jammer genoeg geen duidelijk plaatje van vinden,
[afbeelding]
Het is gewoon een koker met een spiraal onder en boven zodat je bril stevig blijft zitten, en dan schudden maar, wordt er echt perfect schoon van.
Cool ding waar haal je die vandaan?

Je moet trouwens kunststof glazen niet met organsiche oplosmiddelen schoonmaken (nagellakremover ofzo) want dan kunnen ze wel dof worden. Maar ik ga er wel van uit dat je dat niet gedaan hebt.
Everything which is not impossible, will eventually happen
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 11:30:55 #7
134716 Schotse_Hooglander
Koeien, bedaard in de wei
pi_40506630
Mijn plaatje was er van 1 van , van hout optiek
http://www.vanhoutoptiek.nl/

maar het badje wat ik heb, heb ik van m'n oma gekregen een jaar of 10 geleden, die zal ondertussen wel bijna antiek geworden zijn
En dat allemaal volledig belangeloos, zonder er iets voor terug te vragen....
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 12:49:40 #8
144098 ChristianeV
Christiane rond de wereld
pi_40508366
Ik gebruik gewoon de brillendoekjes van de Hema.... die zijn ook goed.
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 12:51:05 #9
114609 baskabel4
lastig plassen met erectie...
pi_40508395
ik leg er gewoon een rand van wc-papier op voordat ik ga zitten....
Bas heeft gesproken...
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 13:35:47 #10
134716 Schotse_Hooglander
Koeien, bedaard in de wei
pi_40509365
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 10:21 schreef baskabel4 het volgende:

[..]

hier moest ik om lachen.....
En dat allemaal volledig belangeloos, zonder er iets voor terug te vragen....
pi_40519616
Ik gebruik gewoon de zeep die in het pompje zit bij de aanrecht,lauw water en afdrogen met theedoek of keukenrol.
01-08-2008
pi_40520190
Ik gebruik altijd zeep, gewoon van die zooi uit het pompje..
pi_40522390
Meestal gewoon brilpoetsdoekjes, maar als ik eens niet zo lam ben doe ik het met dreft. Werkt ook goed.
Relax, TAKE IT EASY, for there is nothing that we can do
pi_40523896
Brilpoetsdoekjes of gewoon het stuk zeep waar ik ook mijn handen mee was, het werkt allemaal prima
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_40525667
Water.
pi_40526366
Had ook een doekje bij me bril. Hoe meer je m schoonmaakt, hoe meer waas je op je bril krijgt...Die doekjes vind ik ook neit alles. Te nat, druppels op je bril, en als je ze weg wilt vegen krijg je weer die waas. Zucht.

Wachten tot me ogen slechter worden, kan ik eindelijk lenzen..
pi_40535700
Ik gebruik ook afwasmiddel; dat voorkomt ook een beetje dat je bril beslaat.
pi_40582503
Toen ik mijn zonnebril kocht (Een Ray-Ban P) vroeg ik aan de opticien hoe ik de bril het beste kon schoonmaken.
Ik kreeg het volgende antwoord:
-Goed afspoelen met lauw water.
-Vervolgens goed veel afwasmiddel er op smeren met je vingers,ook op het montuur,zodat in principe overal afwasmiddel komt te zitten.
- Daarna weer goed afspoelen met lauw water en daarna goed afdrogen met een schone zachte doek.

Dan is je bril weer vet- en stofvrij.
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 7 januari 2007 @ 16:09:34 #19
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_45111324
ok thx voor de tip, ik vraag me af of die brilpoetsdoekjes nou slecht zijn je weets met die chemische zooi erop die natte
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_45113963
mag van mij hoor
pi_45116013
is laatst een stukje over geweest op Kassa, anders moet je daar nog eens op de website kijken, daar staat nogal wat over de zin en onzin van die speciale brillendoekjes..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 7 januari 2007 @ 22:23:22 #22
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_45126155
quote:
Op zondag 7 januari 2007 18:38 schreef teigan het volgende:
is laatst een stukje over geweest op Kassa, anders moet je daar nog eens op de website kijken, daar staat nogal wat over de zin en onzin van die speciale brillendoekjes..
gevonden
quote:
Brillenglazen worden gemaakt van glas of kunststof. Het voordeel van glas is dat het niet snel krast, maar het is zwaar en breekt gauw als het valt. Kunststof is weer veel lichter en buigzaam, maar is ook zachter en dus kwetsbaarder. Het moet dan ook beschermd worden tegen gebruiksinvloeden door middel van een hardingslaag. Daarnaast is het raadzaam om brillenglazen, ook die van glas, te ontspiegelen. Dat kan met twee aparte lagen maar het wordt ook vaak in een coating aangeboden. Een gemiddelde coating bestaat uit zo’n 22 laagjes met een totale dikte van 1/10 haar.

Hoe wordt de bril goed schoon zonder beschadigingen?
Spoel de bril onder handwarm stromend water af en reinig de glazen met een klein beetje huidvriendelijke zeep (bijvoorbeeld afwasmiddel maar zonder citroen of handzeep). Droog de bril daarna af met een zachte, schone doek (een theedoek of een speciaal microvezel doekje).

Wat moet u niet doen met uw bril?
De brillenglazen afvegen met een papieren zakdoekje, keukenpapier of een servet is niet goed. Daar zitten namelijk heel kleine stukjes hout en dat schuurt waardoor de coating beschadigd wordt.

De coating is ook niet goed bestand tegen langdurige aanraking met zweet, huid en/of haar. Dat werkt op den duur verzurend en veroorzaakt snellere slijtage. Hetzelfde geldt voor toiletartikelen zoals crème en after shave. Veel van deze slijtage kan voorkomen worden door een goede monteurkeuze en het regelmatig afspoelen van de brillenglazen.

De speciale natte brillendoekjes zijn op zich wel goed maar als er vuil op het glas zit, wordt dat er dan juist in gewreven met alle schade van dien als de glazen niet eerst zijn afgespoeld. In veel natte doekjes zit alcohol, dat reinigt goed maar kan in sommige gevallen na langdurig gebruik schade veroorzaken. Doekjes waar citroenzuur in zit zijn niet goed, want dat zuur tast de coating aan.

In de droge brilpoetsdoekjes en in een bril etui zitten vaak ook stukjes vuil en werken daarmee als een soort schuurpapier waarmee de bril juist wordt beschadigd. Was de doekjes ook regelmatig maar nooit met wasverzachter, want dat maakt het vettig. Op zich is een speciale reinigingsspray voor brillen prima, maar dus weer niet als er nog een vuiltje op het glas zit.

Houd een bril nooit onder heet water en voorkom extreme temperatuurswisselingen zoals op een zonnige dag in de auto of in de sauna. De coating bestaat uit verschillende dunne laagjes die allemaal anders reageren op temperatuurswisselingen waardoor sommige laagjes kunnen barsten.

Garantie
Glazen worden vaak verkeerd schoongemaakt, maar de consument wordt hierover lang niet altijd goed voorgelicht in de winkel. Mocht uw opticien u in dat geval niet tegemoet willen komen, dan kunt u zich wenden tot de Geschillencommissie Optiek (zie www.sgc.nl) als de winkel waar de bril gekocht is tenminste is aangesloten bij de branchevereniging.

Overige (schoonmaak)tips van opticiens en brillenglazenfabrikanten:
- Als er vuil achterblijft op plaatsen waar u niet bij kunt komen, dan kan de opticien de bril in een speciaal bad doen waarin het vuil met ultrasone geluidsgolven wordt losgeweekt.
- Leg uw bril nooit met de bolle zijde van de glazen naar beneden en nooit zodat de glazen in aanraking kunnen komen met harde (ruwe) oppervlakten.
- Gebruik een goed passende, stevige brillenkoker ter bescherming.
- Agressieve stoffen kunnen brillenglazen blijvend beschadigen. Vermijd daarom contact met aceton, ammonia, ether, lijm, parfum, hairspray, huishoudelijke schoonmaakmiddelen en insecticiden.
- Laat uw opticien uw bril regelmatig bijstellen of controleren op de juiste pasvorm.
- Er is verschil in de kwaliteit van de glazen en van de coatings. Laat u vooraf goed informeren door de opticien.
- voor meer informatie kunt u ook terecht bij de optiekbrache NUVO
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_45139915
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 19:33 schreef RealZeus het volgende:
Toen ik mijn zonnebril kocht (Een Ray-Ban P) vroeg ik aan de opticien hoe ik de bril het beste kon schoonmaken.
Ik kreeg het volgende antwoord:
-Goed afspoelen met lauw water.
-Vervolgens goed veel afwasmiddel er op smeren met je vingers,ook op het montuur,zodat in principe overal afwasmiddel komt te zitten.
- Daarna weer goed afspoelen met lauw water en daarna goed afdrogen met een schone zachte doek.

Dan is je bril weer vet- en stofvrij.
Precies! Dat is de enige juiste manier


-Die poetsdoekjes zijn funest, daar gaat je coating van stuk
-Gebruik nooit zakdoekjes of iets dergeliks, daar zitten houtvezels in die ook krasjes maken en op den duur zorgen voor een matte waas door dat de coating langzaam wegslijt

Ik doe hetzelfde als boven maar dan gebruik ik altijd zo'n brillenpoetsdoekje die je dan weer laat drogen. Die doekjes kunnen dan weer in de wasmachine op 30 graden
blub blub
  maandag 8 januari 2007 @ 13:10:47 #24
104367 Thrackan
new and improved
pi_45140094
water en theedoek, vies wordt ie toch wel weer en een beetje vettigheid voorkomt ook dat hij beslaat...
en ik douche ook gewoon met mijn bril dus dat is regelmatig een beetje shampoo en ruim afspoelen, daarna maak ik hem gewoon droog met theedoek of brillendoekje
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  maandag 8 januari 2007 @ 13:26:53 #25
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_45140523
mag wel maar is kut want dan krijg je van die glanzende glase
beter gebruik je gewoon je shirt.
dat je bril beschadigd van een shirt is flauwekul, draag al jarenlang bril en doe het altijd zo. nog nooit last gehad van matglas, als je me begrijpt

en anders brillenpoetsdoekjes
Remlof is een Spellings Nsb'er
  Redactie Frontpage / Weblog maandag 8 januari 2007 @ 14:24:51 #26
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_45142271
quote:
Op maandag 8 januari 2007 13:04 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Precies! Dat is de enige juiste manier


-Die poetsdoekjes zijn funest, daar gaat je coating van stuk
Ja maar ik heb best vaak op de dag dat ik denk shit mn bril moet ff schoon en dan zijn die natte doekjes wel heel handig !
Maar dat is dus nietzo goed
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_75848222
Brillen streeploos schoonmaken
Brillenglazen goed reinigen is niet zo simpel als het lijkt. Gewoon poetsen met een zakdoek, of met een speciaal brillendoekje met alcohol of eerst afspoelen onder de kraan met zeep is niet voldoende om een bril helemaal schoon en vetvrij krijgen. Je krijgt toch altijd weer strepen die je ziet als je tegen het licht kijkt. Dat komt omdat er vuil en vet tussen het glas en het montuur zit en dat smeer je iedere keer opnieuw weer over de glazen met strepen als gevolg.
Als je een bril op de volgende manier schoonmaakt dan zijn de glazen volledig vetvrij.

Je hebt nodig:
Een plastic bakje van ongeveer 20 cm diameter, ik gebruik een plastic doosje waar snoep in gezeten heeft
Een microvezeldoekje dat je kleiner knipt tot ca. 20 x 20 cm
Een aantal nieuwe schone zakdoeken.
Dubro afwasmiddel.

Vul het bakje met warm water en doe er een heel klein beetje Dubro afwasmiddel in.
Reinig met het microvezeldoekje en met de bril in het water zorgvuldig de glazen en het hele montuur inclusief de veren en de scharnieren. Reinig ook goed tussen het montuur en het glas.
Daarna spoel je de glazen af met warm water.
Neem een nieuwe zakdoek. Het enige wat je hoeft te doen is even de glazen droogvegen, meer niet. Het glas is namelijk al schoon.
Als het goed is dan is de bril nu volledig streeploos schoon.
Als je de bril voor de eerste keer op deze manier schoonmaakt dan kan het nodig zijn om de hele procedure een paar keer te herhalen als er toch nog strepen zichtbaar zijn in het licht.
Neem iedere maand een nieuwe schone zakdoek.

Let op:
Gebruik geen zakdoek waar je een ongereinigde bril mee hebt gepoetst. De zakdoek is dan al vettig en niet meer te gebruiken, je krijgt strepen.
Maak het water niet te heet want daar kan een kunststof montuur niet tegen.
pi_75868611
Mijn opticien heeft me altijd aangeraden een druppeltje afwasmiddel te gebruiken.... en KOUD water... geen warm water, want dan slijt op den duur dat anti-spiegel laagje en heb je een bril vol krassen (zoals ik).
pi_75910270
Hebeen jaartje een bijbaan gehad in een optiek als verkoopmedewerker. Milde handzeep of een druppeltje dreft onder een lauwe kraan kan zeker geen kwaad. Daarna oppoetsen met een schone theedoek of een fijn microvezeldoekje (aanrader!). Is de bril nu heel erg vies gebruik dan een druppeltje spiritus(niet te vaak).
Zo'n ultrasoonbad is ook geweldig. Hierbij zie je vuil er gewoon uitlopen Elke opticien heeft er wel één dus loop gewoon even binnen.

Let op bij kunstof glazen: geen vochtige brillendoekje gebruiken! Hierin zitten namelijk houtvezels die de glazen beschadigen.
Glazen van glas kunnen hier weer wel tegen, omdat deze minder snel krassen.
pi_76208894
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 01:48 schreef Stinkerd het volgende:

Zo'n ultrasoonbad is ook geweldig. Hierbij zie je vuil er gewoon uitlopen Elke opticien heeft er wel één dus loop gewoon even binnen.
Bij Conrad verkopen ze die voor 30 euro. Ik heb veel maniertjes geprobeerd om de bril goed schoon te krijgen en niets werkt echt goed. Ga er maar een aanschafenn. Is ook handig om andere meuk schoon te krijgen.

http://shop.conrad.nl/ger(...)reiniger/860001.html
  Moderator donderdag 5 januari 2012 @ 08:17:25 #31
155227 crew  Guppy
dus
pi_106427991
Zo'n ultrasoonreiniger, is dat nou wat?

If not, welk merk afwasmiddel of handwasmiddel is nou echt veilig voor m'n coating? In zowat alles lijkt citroenzuur te zitten }:|
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_106430966
neutrale handzeep of afwasmiddel zonder citroen gebruiken
Too much is never enough!
  Moderator donderdag 5 januari 2012 @ 12:35:12 #33
155227 crew  Guppy
dus
pi_106434303
Maar ik kom dus op elke fles 'citric acid' tegen...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 5 januari 2012 @ 15:41:17 #34
104367 Thrackan
new and improved
pi_106441082
Bij de Lidl is/was zo'n ultrasoon ding in de aanbieding...
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
pi_106461004
Stoom bij koffie automaat werkt het beste in combinatie met een polleerdoek.
pi_106474609
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2012 22:21 schreef Kandijfijn het volgende:
Stoom bij koffie automaat werkt het beste in combinatie met een polleerdoek.
Niet goed voor de coating
Too much is never enough!
pi_106489039
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 10:45 schreef The6thgate het volgende:

[..]

Niet goed voor de coating
Doe het al jaren, nooit ergens last van gehad :p. En het werkt perfect
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')