abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:44:30 #1
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_40040885
Vorige delen

Bloedgeven - Deel 1
Bloedgeven - Deel 2
Bloedgeven - Deel 3

Bij Sanquin kun je je hier aanmelden om bloeddonor te worden.

Laatste post van het vorige topic:
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:42 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Ik ga altijd rechtstreeks uit het werk naar de bloedbank. Ik neem een aantal extra boterhammen en een flesje water mee en dat eet ik daar voor de deur op. Na afloop eet ik thuis dan m'n normale avondmaaltijd...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:49:40 #2
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_40041007
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 19:17 schreef Liejannuh het volgende:
Hi Airwin! Zullen een plasma-geef-mini-meet doen?
Tot op heden geef ik alleen maar bloed. Geef jij ook bij ziekenhuis Leyenburg of heb je lokaal nog ergens een bloedbank zitten?
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_40041149
tvp'tje.
Ik mag terug bloed(producten) geven. In België mag dat blijkbaar al na 1 week na het stoppen van een antibioticakuur. Gek dat het zo verschillend is de regelgeving.
Het gaat toch om hetzelfde product dat uit hetzelfde wonderlijke systeem (ons lichaam ) komt?
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:55:10 #4
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_40041173
Ah, je was me voor, goede OP
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:58:12 #5
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_40041264
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:55 schreef Mark het volgende:
Ah, je was me voor, goede OP
In de SC waar ik bijzonder regelmatig verkeer ( ) is het gebruikelijk dat degene die een topic afsluit, de volgende opent. Macht der gewoonte dus...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_40041489
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:49 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Tot op heden geef ik alleen maar bloed. Geef jij ook bij ziekenhuis Leyenburg of heb je lokaal nog ergens een bloedbank zitten?
Ik geef plasma in het Leyenburg. Heb 31 augustus weer een afspraak.

Ga dinsdag nog even wat promotiemateriaal aanvragen (de afdelng PR van Sanquin was vandaag gesloten! ), misschien dat ik daarmee mijn collega's kan overtuigen om bloeddonor te worden. De grote grap is dat het donorcentrum Voorburg hier op nog geen 5 minuten wandelen zit en de meeste mensen die geen bloed geven daar ook geen reden voor hebben.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 11:15:13 #7
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_40041719
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 11:06 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Ik geef plasma in het Leyenburg. Heb 31 augustus weer een afspraak.

Ga dinsdag nog even wat promotiemateriaal aanvragen (de afdelng PR van Sanquin was vandaag gesloten! ), misschien dat ik daarmee mijn collega's kan overtuigen om bloeddonor te worden. De grote grap is dat het donorcentrum Voorburg hier op nog geen 5 minuten wandelen zit en de meeste mensen die geen bloed geven daar ook geen reden voor hebben.
Ik heb mijn vriendin zover gekregen om te gaan geven. Die mag binnenkort voor de eerste keer. Bij Den Haag hebben ze een ontzettend tekort aan donoren. Daar deelden ze laatst promotiepakketjes uit aan klanten onder het mom van 'de meeste donoren krijgen we via donoren'. Wie weet hebben ze nog wat liggen...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_40053521
Ik wist niet dat er nog verschil zat tussen HB en Hb. Dan zal ik het verkeerd gebruikt hebben, mijn excuses
  vrijdag 21 juli 2006 @ 19:09:59 #9
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_40055529
Ik wil toch liever wat meer dan een paar boterhammetjes in mijn maag hebben als ik ga doneren.. heb gemerkt dat ik voor te weinig eten best gevoelig ben.. maar eens twee grote bakken friet proberen
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zaterdag 22 juli 2006 @ 12:31:10 #10
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_40071410
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 19:09 schreef nixxx het volgende:
Ik wil toch liever wat meer dan een paar boterhammetjes in mijn maag hebben als ik ga doneren.. heb gemerkt dat ik voor te weinig eten best gevoelig ben.. maar eens twee grote bakken friet proberen
Ik ken de symptomen. Twee bruine boterhammen lijkt voor mij voldoende te zijn. Doe ik dat niet, dan kom ik wel wat witjes van de stoel af is al een keer of twee gebleken.
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_40086293
Deeltje 4 alweer

Kom op Fok!kers, we gaan met z'n allen bloed/plasma geven
  zaterdag 22 juli 2006 @ 21:57:53 #12
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_40087409
Ik heb afgelopen donderdag weer plasma gedoneerd maar ze hebben pas weer tijd voor me in september. Meestal ga ik direct weer na 4 weken.

Ik heb wel een knuffeltje gehad, een pelikaan.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_40088158
Geef nu al bijna 4 jaar bloed bij Sanquin in Dordrecht.
Elke keer weer die hele vragenlijst met nee invullen haha
vooruit nu rood witten vooruit PSV.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 22:42:56 #14
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_40088449
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 22:31 schreef chelloboy het volgende:
Geef nu al bijna 4 jaar bloed bij Sanquin in Dordrecht.
Elke keer weer die hele vragenlijst met nee invullen haha
Volgens mij zit er een keer ja tussen, maar ik weet niet meer welke vraag dat is. En dat terwijl ik die lijst afgelopen donderdag nog heb ingevuld...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_40089206
Ze willen mijn bloed niet hebben, zit teveel troep aan medicatie in incl. vrij experimentele dus daar gaan ze geen risico's mee lopen.
Maar top dat jullie het doen!

Staat ergens in de voorgaande delen ook jullie motivatie om dit te doen? Familieleden die regelmatig bloedtransfusies nodig hebben, goede daad voor de medemens enz.?
Zo ja, waar? (anders moet ik die voorgaande topics helemaal doorspitten en daar ben ik te lui voor )

Zo nee, waarom doen jullie het?
  zaterdag 22 juli 2006 @ 23:26:28 #16
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_40089590
Goede daad voor de medemens. Ik ben het gewend, mijn ouders geven regelmatig bloed. Ik keek niet uit naar mijn 18de verjaardag vanwege het autorijden, maar vanwege het mogen doneren met die leeftijd.

Ik heb nog steeds geen rijbewijs, ik ben inmiddels 26. Maar heb wel drie speldjes.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zaterdag 22 juli 2006 @ 23:28:58 #17
12750 Hrun
Special Obedience
pi_40089632
ik vond de naald de laatste keer wel een stuk lomper dan vorig jaar... ik vond het bijna eng.
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
pi_40089650
Moest gisteren geven, ben daarna voor de deur van mijn graatje gegaan...de hitte ofzo denk ik.
De aarde schuilt in een korrel zand, het heelal in een bloemblad puur, de oneindigheid in de palm van je hand en de eeuwigheid in een uur.
pi_40089744
Ik geef plasma omdat het mij weinig moeite kost en ik daar iemand mee kan helpen. Heel eenvoudig dus.
Bijkomend voordeel is dat mijn bloeddruk en ijzer regelmatig gecontroleerd worden. Zeker het bijhouden van mijn bloeddruk vind ik wel handig, want die wil nog wel eens schommelen en een hoge bloeddruk zit in de familie.
pi_40089802
Hm, heb al lang geen oproep meer gehad..
Maandag Sanquin maar eens bellen wat er aan de hand is
  zaterdag 22 juli 2006 @ 23:36:29 #21
12750 Hrun
Special Obedience
pi_40089805
plasma vind ik maar nix. ben je net zo'n cyborg. wat eruit gaat, blijft er ook uit. niet door een of andere machine weer terug.

en volgens mij is het wel gezond. vroeger deden ze aderlatingen ook niet voor niets.
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 23:38:01 #22
12750 Hrun
Special Obedience
pi_40089846
ow, trouwens, je moet altijd aangeven of je bloed ook voor wetenschappelijk onderzoek gebruikt mag worden, of naar amerika gestuurd mag worden (dat was een tijdje geleden). ik vul altijd overal gewoon "ja" in, ook dat ze het je even laten weten als ze tijdens zo'n onderzoek iets geks vinden.

doet iedereen dat? of zijn er hier die dat per se niet willen?
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
pi_40089880
Hoe verschilt plasma geven van bloed geven? Voor beide moeten ze toch bloed afnemen waarna het later gescheiden wordt of snap ik iets niet?

Bedankt voor de antwoorden trouwens!
  zaterdag 22 juli 2006 @ 23:49:20 #24
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_40090115
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:30 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 23:51:33 #25
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_40090166
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:31 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zondag 23 juli 2006 @ 10:26:28 #26
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_40097386
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 23:51 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dat van dat onderzoek heb ik ooit eens gevraagd. Is geen probleem als je dat niet wilt.

Er staat me echter wel iets van bij dat je verplicht bent om 'ja' in te vullen bij die resultaten-vraag. Mocht het zo zijn dat ze iets vinden, dan moeten ze dat dus melden. Of in elk geval aangeven waarom je geen donor meer mag zijn. Maar 100% zeker weten doe ik dat niet.
idd, die vraag moet je met ja beantwoorden
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zondag 23 juli 2006 @ 22:08:41 #27
12750 Hrun
Special Obedience
pi_40114978
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 23:51 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dat van dat onderzoek heb ik ooit eens gevraagd. Is geen probleem als je dat niet wilt.

Er staat me echter wel iets van bij dat je verplicht bent om 'ja' in te vullen bij die resultaten-vraag. Mocht het zo zijn dat ze iets vinden, dan moeten ze dat dus melden. Of in elk geval aangeven waarom je geen donor meer mag zijn. Maar 100% zeker weten doe ik dat niet.
dat heeft niets te maken of je wel of niet donor meer mag zijn.
als ze bijvoorbeeld een of andere DNA test doen waaruit blijkt dat je over 2 jaar doodgaat ofzo. dat soort dingen zijn dat. tenminste dat is mijn beeld. en tja, sommigen willen dat wel weten, anderen niet.
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
  maandag 24 juli 2006 @ 00:21:57 #28
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_40119248
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 94% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:31 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_40119392
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:21 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Nah, laat ik het zo verwoorden:

Je moet daarbij 'ja' aanvinken. De reden is als volgt: als er ziekten in je bloed zitten waardoor het ziekenhuis jouw bloed niet meer kan gebruiken, dan kom je dat te weten: je mag immers geen donor meer zijn. Om vervelende ethische kwesties over het al dan niet bekend maken wat de exacte reden is te voorkomen, moet het simpelweg bekend gemaakt worden.

Dit gaat echter alleen over directe bloedgerelateerde zaken. Het bloed wordt alleen zodanig getest dat met zekerheid gezegd kan worden dat het risicoloos kan worden toegediend bij een patiënt. Verdere tests die los staan van kwaliteit van het bloed of mogelijke overdraagbaarheid van ziektes worden voor zover ik weet ook niet uitgevoerd.
Dat lijkt mij ook niet, ze gaan heus al dat bloed niet testen op DNA afwijkingen. Dat zou ook geen zin hebben want je kunt erfelijke aandoeningen (die je dus in DNA kan vinden) niet krijgen via een bloedtransfusie.
pi_40120594
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 23:10 schreef Thee_met_honing het volgende:
Zo nee, waarom doen jullie het?
Mijn vader is bloeddonor geweest, daardoor wist ik er vanaf.. en op m'n 18e meteen begonnen. 1 of 2 keer bloed gegeven, daarna overgestapt op plasma omdat daar een oproep voor werd gedaan.
Ik vind het belangrijkste punt dat je andere mensen er mee helpt op een hele simpele manier. Als je zelf in t ziekenhuis komt te liggen, is het ook fijn wanneer anderen bloed/plasma hebben gegeven waarmee je geholpen kunt worden. Het voelt alsof je toch nog iets nuttigs hebt gedaan voor de mensheid
  maandag 24 juli 2006 @ 17:46:50 #31
12750 Hrun
Special Obedience
pi_40138958
quote:
Op maandag 24 juli 2006 00:21 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Nah, laat ik het zo verwoorden:

Je moet daarbij 'ja' aanvinken. De reden is als volgt: als er ziekten in je bloed zitten waardoor het ziekenhuis jouw bloed niet meer kan gebruiken, dan kom je dat te weten: je mag immers geen donor meer zijn. Om vervelende ethische kwesties over het al dan niet bekend maken wat de exacte reden is te voorkomen, moet het simpelweg bekend gemaakt worden.
Nee, dit gaat over wetenschappelijk onderzoek, niet over of je wel of niet bloed mag geven.

Bijvoorbeeld studenten die ook eens moeten oefenen.
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 23:24:48 #32
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_40184157
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 87% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:32 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  woensdag 26 juli 2006 @ 17:33:41 #33
12750 Hrun
Special Obedience
pi_40208402
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 23:24 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Dat is een vrijwillig besluit. Als je invult dat je dat niet wil hebben kun je wel donor blijven.
de vraag was dus, of anderen daar ook gewoon ja invullen of daar morele bezwaren tegen hebben.
Anything that contributes to depopulating earth, is good.
pi_40214909
Ik heb gister wat promotiemateriaal aangevraagd bij Sanquin!
En ik had het vandaag al binnen!
Heb dus al 25 folders uit lopen delen aan collega's en ga wat posters ophangen bij de liften. Het excuus dat het zoveel tijd kost hebben mijn collega's niet, want er zit een vestiging van Sanquin op 2 straten van het gebouw waar ik werk.
  woensdag 26 juli 2006 @ 21:25:14 #35
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40215697
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 21:01 schreef Liejannuh het volgende:
Ik heb gister wat promotiemateriaal aangevraagd bij Sanquin!
En ik had het vandaag al binnen!
Heb dus al 25 folders uit lopen delen aan collega's en ga wat posters ophangen bij de liften. Het excuus dat het zoveel tijd kost hebben mijn collega's niet, want er zit een vestiging van Sanquin op 2 straten van het gebouw waar ik werk.
Je zou eigenlijk, net zoals de OR doet als ze weer eens ergens zieltjes voor moeten winnen, een tafel neer moeten zetten achter de poortjes met een paar zusters.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40216656
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 21:25 schreef gronk het volgende:

[..]

Je zou eigenlijk, net zoals de OR doet als ze weer eens ergens zieltjes voor moeten winnen, een tafel neer moeten zetten achter de poortjes met een paar zusters.
Dat is ook wel een oplossing, maar ik hou het denk ik maar gewoon op een poster bij de lift. Zal 'm morgenochtend ophangen!
  maandag 31 juli 2006 @ 23:20:34 #37
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_40369558
* webspider meldt zich hier ook maar eens ... al een paar jaar plasmadonor ... dus dit is een soort van tvp
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
pi_40369786
Laat ik jullie eens allemaal bedanken! Na mijn chemokuren moest ik een bloedtransfusie ondergaan. Daar ben ik toen heel erg van opgeknapt. Nu weten jullie, waar jullie het voor doen (wisten jullie waarschijnlijk allang).
Ik had een HD (heet dat zo? ik weet het niet zeker meer) van 4 punt nogwat.

* overweegt om zelf ook donor te worden als alles weer 100% met me gaat *
  maandag 31 juli 2006 @ 23:28:27 #39
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_40369868
quote:
Op maandag 31 juli 2006 23:26 schreef Maddy_K het volgende:
Laat ik jullie eens allemaal bedanken! Na mijn chemokuren moest ik een bloedtransfusie ondergaan. Daar ben ik toen heel erg van opgeknapt. Nu weten jullie, waar jullie het voor doen (wisten jullie waarschijnlijk allang).
Ik had een HD (heet dat zo? ik weet het niet zeker meer) van 4 punt nogwat.

* overweegt om zelf ook donor te worden als alles weer 100% met me gaan *
Hb .. ijzergehalte denk ik..

helaas.. doneren mag je niet meer als je zelf een transfusie gehad hebt.. of het kan zijn als je een transfusie voor een bepaalde tijd hebt gehad.. dat weet ik niet meer.. vraag het even na bij de bloedbank www.sanquin.nl anders kun je altijd nog donors gaan werven

en veel succes met je verdere genezing
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_40369939
quote:
Op maandag 31 juli 2006 23:28 schreef nixxx het volgende:

[..]

Hb .. ijzergehalte denk ik..

helaas.. doneren mag je niet meer als je zelf een transfusie gehad hebt.. of het kan zijn als je een transfusie voor een bepaalde tijd hebt gehad.. dat weet ik niet meer.. vraag het even na bij de bloedbank www.sanquin.nl anders kun je altijd nog donors gaan werven

en veel succes met je verdere genezing
Dankjewel! Het HB klinkt idd erg bekend nu ik het zo teruglees. Dat zal het wel zijn. De normale waarde daarvan zou 7,5 moeten zijn.
  maandag 31 juli 2006 @ 23:33:54 #41
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_40370095
quote:
Op maandag 31 juli 2006 23:26 schreef Maddy_K het volgende:
Laat ik jullie eens allemaal bedanken!
Graag gedaan. Inderdaad, het is goed om te weten dat er iets nuttigs met mijn plasje gebeurt
quote:
Ik had een HD (heet dat zo? ik weet het niet zeker meer) van 4 punt nogwat.
Bedoel je misschien HB? Hemoglobine-waarde, de hoeveelheid zuurstofrijk bloed?
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
  maandag 31 juli 2006 @ 23:35:43 #42
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_40370182
quote:
Op maandag 31 juli 2006 23:30 schreef Maddy_K het volgende:

[..]

Dankjewel! Het HB klinkt idd erg bekend nu ik het zo teruglees. Dat zal het wel zijn. De normale waarde daarvan zou 7,5 moeten zijn.
voor vrouwen is het lager dan mannen ja.. maar te hoog is ook niet goed.

in delft stond een bordje dat ze 600 !!!!! nieuwe donoren zochten..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_40370414
Het was wel een raar idee,om bloed van anderen in je te krijgen.
Lig je daar op zo'n stoel, komen ze daar binnen met een paar zakken bloed. De arts had me gewaarschuwd dat er een kans was dat ik een bloedtransfusie zou moeten krijgen. Ik had daar helemaal geen ervaring mee en ken het alleen uit films en krantenverhalen dat mensen ineens HIF besmet zijn na een transfusie of zoiets.
Ik zag er dus best wel tegenop, maar de arts stelde me gerust dat bloed in NL héél goed onderzocht wordt. Dat soort wild-west-verhalen komen o.a. uit Amerika, daar krijgen mensen betaald om te doneren. Daar komt dan een speciaal soort mensen op af.
Ik heb schijnbaar een redelijk zeldzame bloedgroep: B Negatief.
De dag na de transfusie voelde ik me gelijk al véél beter, echt ongelooflijk!! Een wereld van verschil.
  maandag 31 juli 2006 @ 23:45:51 #44
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_40370628
quote:
Op maandag 31 juli 2006 23:41 schreef Maddy_K het volgende:

Ik heb schijnbaar een redelijk zeldzame bloedgroep: B Negatief.
Dan heb je geluk, daar is meestal wel genoeg van op voorraad, heb ik me laten vertellen...

De laatste keer dat ik ernaar vroeg (half jaartje geleden) was het nog steeds zo dat vooral de mensen met O aangemoedigd werden om te doneren, omdat daar veel meer vraag naar is, het komt procentueel meer voor namelijk...
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
  maandag 31 juli 2006 @ 23:52:25 #45
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40370896
quote:
Op maandag 31 juli 2006 23:45 schreef webspider het volgende:

[..]

Dan heb je geluk, daar is meestal wel genoeg van op voorraad, heb ik me laten vertellen...

De laatste keer dat ik ernaar vroeg (half jaartje geleden) was het nog steeds zo dat vooral de mensen met O aangemoedigd werden om te doneren, omdat daar veel meer vraag naar is, het komt procentueel meer voor namelijk...
Neu, da's niet helemaal het juiste verhaal. Wat ik me zo herinner is dat bloed van mensen met bloedgroep O geen antireactie oplevert bij zowel A, B als AB, dus dat dat een 'second best' is als er geen passende bloedgroep is.

Overigens vermoed ik dat ons bloed nog een stuk complexer inelkaar zit dan simpelweg 'bloedgroep A/B/O/rhesus positief/negatief', maar dat de effecten daarvan niet of nauwelijks opvallen bij mensen die een bloedtransfusie krijgen. Tenslotte ben je d'r meestal niet zo best aan toe als je een bloedtransfusie krijgt....
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40370966
Nee, ik heb die bloedtransfusie zeker niet voor niks gekregen. Ik was zo slap als iets en zag echt lijkbleek. En het hielp echt fantastisch!
Daarom wilde ik alle donoren eventjes bedanken in dit topic. Zodat jullie weer weten, waar jullie het voor doen. Chapeau.
  maandag 31 juli 2006 @ 23:55:01 #47
27467 webspider
Fear is the mind-killer.
pi_40370998
quote:
Op maandag 31 juli 2006 23:52 schreef gronk het volgende:

[..]

Neu, da's niet helemaal het juiste verhaal. Wat ik me zo herinner is dat bloed van mensen met bloedgroep O geen antireactie oplevert bij zowel A, B als AB, dus dat dat een 'second best' is als er geen passende bloedgroep is.
Dat klopt inderdaad, het was de verkorte versie
quote:
Overigens vermoed ik dat ons bloed nog een stuk complexer inelkaar zit dan simpelweg 'bloedgroep A/B/O/rhesus positief/negatief', maar dat de effecten daarvan niet of nauwelijks opvallen bij mensen die een bloedtransfusie krijgen. Tenslotte ben je d'r meestal niet zo best aan toe als je een bloedtransfusie krijgt....
Het volledige verhaal is op http://nl.wikipedia.org/wiki/Rhesusfactor te vinden .. zelf ben ik een universele donor (O-) ... En ik heb net op die link ook geleerd dat ik dus alleen O- kan ontvangen, heb ik dat
Sell not virtue to purchase wealth, nor Liberty to purchase power.
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 00:04:49 #48
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40371375
quote:
Op maandag 31 juli 2006 23:55 schreef webspider het volgende:

(wikipedia)
quote:
wikipedia:
En er zijn een groot aantal zeldzamere bloedgroepen, b.v. K, M, of P die bij transfusies meestal geen problemen geven.
Kijk. Dus toch.

Wat ik me ook nog zo kan herinneren was dat A, B of AB een kwestie was van een suiker-staart ergens op de juiste plek. Ik kan me nog wel herinneren dat suikerchemie ontzettend rijk was qua varieteiten, dus waarom zouden bloedgroepen maar beperkt blijven tot 4 varianten?


Trouwens wel een aardige vondst van zonet, die ik wel eens wat beter uitgewerkt zou willen zien:
http://www.acu-cell.com/btd.html
quote:

The concept to "Eat Right For Your Type" - or "Blood Type Diet " is based on research conducted
by Peter D'Adamo, ND, who claims that people fare better (including with weight management) when
tailoring their diet to their specific blood types. He advises:

Type A typesshould basically stick to fruits and vegetables (high carbs / low fat).
They have thicker blood than other blood types, a sensitive immune system,
and should not consume dairy products, animal fats and meats. They are at
a heightened risk for cardiovascular disease, diabetes and cancer.

(etcetera)
Vraag me af in hoeverre dat nu modieus pseudo-wetenschappelijk gezever is, en in hoeverre daar waarheid in zit.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 00:46:13 #49
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_40372673
* Mark is type A

Natuurlijk weer het type dat aan de groente en fruit mag
quote:
Op maandag 31 juli 2006 23:41 schreef Maddy_K het volgende:
Het was wel een raar idee,om bloed van anderen in je te krijgen.
Ik had daar helemaal geen ervaring mee en ken het alleen uit films en krantenverhalen dat mensen ineens HIF besmet zijn na een transfusie of zoiets.
Ik zag er dus best wel tegenop, maar de arts stelde me gerust dat bloed in NL héél goed onderzocht wordt. Dat soort wild-west-verhalen komen o.a. uit Amerika, daar krijgen mensen betaald om te doneren.
In Frankrijk is het helaas ook een keer goed mis gegaan, waarbij hemofilie-patienten HIV-besmet bloed toegediend kregen.

[ Bericht 68% gewijzigd door Mark op 01-08-2006 00:51:17 ]
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 00:59:17 #50
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_40372964
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 87% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:32 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_40373953
Ik vind het nog altijd wel eng hoor, zo die naald (wat een tvp )

Kan niet wachten om weer te gaan. De plek waar ze hadden geprikt was wel een blauwe plek geworden, mrgoed, kan gebeuren.
pi_40374121
Ik was laatst weer een beetje duizelig toen ik opstond.... hoop niet dat ik na het bloedgeven omval. Tot nu toe nog niet gebeurd.
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 07:09:45 #53
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_40375869
* GWS is type 0

Ze kunnen lekker de pot op met dat bloedgroependieet, ik ben en blijf vegetariër...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_40375954
mijn eerste keer bloed geven was een ramp...duurde veels te lang, alarm ging om de haverklap af en hun maar wrikken aan die naald. uiteindelijk heb ik nog net genoeg binnen de tijd kunnen geven alleen konden ze er 1 onderzoek niet mee doen omdat ik net iets te lang bezig was en dat onderzoek kan alleen met je bloed gedaan worden als je binnen 10 min genoeg gegeven hebt geloof ik.
je blijft altijd zoeken zolang je het nog niet hebt gevonden.
pi_40415494
Ik geef ook al een paar jaar bloed.
Het geeft me een goed gevoel om iets voor andere mensen te doen. Bovendien is het voor jezelf ook goed omdat je zelf dus weer vers bloed aan kan maken en je bloed iedere keer getest wordt. Dus goed voor jezelf EN voor anderen...
pi_40418102
Gisteren een vragenlijst moeten invullen voor een voorstel tot pensioensparen. Je toeslag bovenop je spaarbedrag wordt ook berekend aan de hand van een medische vragenlijst, moest ik toch toegeven dat ik de laatste vijf jaar wel vaak een aidstest en bloedonderzoek had laten doen
Ach, ik ben zo gezond dat ik bloed kan geven
pi_40584028
Vandaag voor de 20e keer bloed gegeven,kreeg een speldje
vooruit nu rood witten vooruit PSV.
pi_40585401
Hee ik heb ook weer een oproep voor volgende week. Nou ben ik vorige week naar de tandarts geweest om twee verstandskiezen te laten trekken en daar heb ik nog steeds erg last van. Ik heb extra pijnstillers enzo gekregen. Zou ik nou straks wel bloed mogen geven of kan ik beter even afbellen?
  maandag 7 augustus 2006 @ 20:55:10 #59
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_40585901
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:43 schreef Zolena het volgende:
Hee ik heb ook weer een oproep voor volgende week. Nou ben ik vorige week naar de tandarts geweest om twee verstandskiezen te laten trekken en daar heb ik nog steeds erg last van. Ik heb extra pijnstillers enzo gekregen. Zou ik nou straks wel bloed mogen geven of kan ik beter even afbellen?
ik denk dat je beter even af kunt bellen.. pijnstillers in je bloed en een mogelijk nog een beetje open wond in je mond doet geen wonderen voor je bloedkwaliteit .. gezien vanuit een ontvanger dan maar vraag het even na
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 7 augustus 2006 @ 20:56:21 #60
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_40585952
Dat kan wel, zolang je geen ontsteking hebt gekregen. Ik heb het ook gehad en volgens mij stond er één week of twee weken voor tot je weer mocht geven. Behalve dan als het ging ontsteken.

En het ligt ook aan de pijnstillers die je neemt. Ibuprofen en asperine zijn ze niet zo blij mee.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_40586153
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 20:43 schreef Zolena het volgende:
Hee ik heb ook weer een oproep voor volgende week. Nou ben ik vorige week naar de tandarts geweest om twee verstandskiezen te laten trekken en daar heb ik nog steeds erg last van. Ik heb extra pijnstillers enzo gekregen. Zou ik nou straks wel bloed mogen geven of kan ik beter even afbellen?
Als je deze week nog pijnstillers slikt,en je moet volgende week dan zou ik wel ff bellen.
Maar als je bloed geeft,kan je ook pas over 2 weken na de opgeven datum gaan,mischien dat je dan van je kiespijn afbent.
Hoorde toevallig dat voor plasma een vaste tijd en datum staat om te komen,maar voor bloed heb je 2 weken de tijd als je een oproep krijgt.
vooruit nu rood witten vooruit PSV.
pi_40586182
oh ik heb ibuprofen gekregen en ook een redelijke dosis, ik bel morgen gewoon wel even, maandje later maar dan.
  maandag 7 augustus 2006 @ 21:03:53 #63
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_40586257
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:02 schreef Zolena het volgende:
oh ik heb ibuprofen gekregen en ook een redelijke dosis, ik bel morgen gewoon wel even, maandje later maar dan.
verstandig.. je doet het niet voor jezelf he
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  maandag 7 augustus 2006 @ 21:06:13 #64
35189 Troel
scherp en bot
pi_40586353
Ik mag pas in september bloed gaan geven (vorig jaar september kijkoperatie gehad). Maar nu heb ik een ijzertekort, dus wellicht dat ik dan alsnog geen bloed mag geven
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_40586403
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 21:03 schreef nixxx het volgende:

[..]

verstandig.. je doet het niet voor jezelf he
Wel! heerlijk die beschuiten met hagelslag
pi_40591697
Heb een keer of 5 bloed gegeven, maar tot nu toe elke keer prikten ze scheef of mis (heb diep liggende aderen oid), waarna ik een paar dagen met een stijve arm rondliep. Na de laatste keer was ik het zat en ben ik niet meer gegaan.
Toch jammer want de gratis roze koeken smaakten altijd goed
What's the name of the game?
pi_40592271
heb nu 2 x bloedgegeven...
1e keer ging helemaal perfect :-)
2e keer was er een hele lange wachttijd, en ik deed t onder werktijd.. dus ben te snel weer weggegaan.. rennen naar bakker bart om nog een broodje te kunnen halen... en toen ging t een half uur later mis, trillen en duizelig.. net nie van mn stokkie gegaan... Goeie leer voor de volgende keer dus :-)

Had al jaren de planning om bloed te gaan geven, maar toch elke keer uitgesteld.. vond t stiekum toch een beetje eng..
maar t valt echt 100% mee, de sfeer is wel gezellig in bij zo'n donorzitting, en achteraf voel je je goed omdat je een goede daad hebt gedaan :-)
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_40642843
113/74 en 'n schitterend HB van 8.1 Ik ben elke keer toch weer een beetje nerveus omdat ik in het begin een paar keer niet mocht vanwege dat HB. Kun je weer onverrichterzake naar huis Maar het gaat tegenwoordig al jaren goed

En deze keer ging het apparaat ook totaal niet piepen Volgens mij ligt dat gewoon aan hoe ze prikken en niet aan mijn slechte aders ofzo.

Kreeg een ge-wel-dig speldje vanwege de tiende keer. Ik dacht dat ik al veel vaker had gegeven, maar het zou toch wel kunnen kloppen: word maar 2x/jaar opgeroepen en heb er dus een aantal gemist vanwege te laag HB.
pi_40720690
Vandaag bloed gegeven, en op het blad naar de waarden gekeken. (die worden in België namelijk niet besproken en slaan op de vorige gift)
Hb 12.8 en Ht 40,5.

Schuift mevrouw de arts ineens een doosje ijzerpillen mijn richting uit... ik: ligt mijn ijzerwaarde aan de lage kant ofzo?? (normaal krijg je dan gewoon thuis een brief van het rode kruis om even langs je dokter te gaan, idem ivm je leverwaarden en dergelijke) mevrouw de arts: nee, niet echt, maar om bloedplaatjes te mogen geven moet je op 12,5 zitten, en je komt van 14 (in dec 05), daarbij mag je als vrouw wat reserves hebben vind ik.

Ik vind het een beetje onzin, mijn waarde zit goed, ik voel me niet moe en ik eet gezond. Waarom zou ik dan ijzer bijslikken? In de bijsluiter staat trouwens letterlijk : "mag pas worden ingenomen nadat uw dokter de aard van de bloedarmoede en haar oorzaken heeft vastgesteld".

Even gezocht...
quote:
Normaal ligt de Hb waarde bij een vrouw tussen de 12-16 gram per 100ml bloed (12-16g/dL) en bij mannen ligt die tussen 14-18 gram per 100ml (14-18g/dL). Wanneer de waarde beneden de 12g/dl bij mannen komt spreekt men van anemie. Bij vrouwen spreekt men van anemie wanneer deze waarde onder de 11g/dL ligt. Bij post-menopausale vrouwen spreekt men echter van anemie bij een Hb lager dan 12g/dL.
edit: in België meet men g/dl, in Nederland is het Mmol/l. Gok dat het zo'n 7.95 zou zijn in Nl.


[ Bericht 19% gewijzigd door Iksje op 11-08-2006 19:38:40 ]
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 19:44:26 #70
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_40721431
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 19:19 schreef Iksje het volgende:
Vandaag bloed gegeven, en op het blad naar de waarden gekeken. (die worden in België namelijk niet besproken en slaan op de vorige gift)
Hb 12.8 en Ht 40,5.
Even gezocht...
[..]

edit: in België meet men g/dl, in Nederland is het Mmol/l. Gok dat het zo'n 7.95 zou zijn in Nl.
ik schrok me al een hoedje 12.8 Hb en dan ijzerpillen...

grappig dat het zo verschillend is he
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_40721715
Ja, ik vond het ook gek, ik ben de waarden van dit topic gewend.

Mevrouw de arts zei trouwens dat het ook kon omdat die waarden kwamen van een plaatjesgift, en daarvoor wordt pas de volgende dag geteld, dus is er al wat klontering, er wordt wat bloed onbruikbaar en de getelde celwaarden (vb witte bloedcellen) liggen wat lager. Of het ligt aan m'n cyclus.
Denk toch dat ik de ijzerpillen niet zal nemen, tenzij ze me over een paar weken een brief sturen dat mijn waarde weer gezakt is. Maar dat lijkt me niet, omdat ik in het vorige centrum ook altijd tussen 12.8 en 13.5 zat. Mijn lichaam redt zich wel
pi_41054658
Vanmorgen eindelijk het nieuwe donorcentrum van Groningen eens kunnen bewonderen...
Bloeddruk was goed, Hb was nog nooit zo hoog geweest(9.7), en het doneren zelf ging wel redelijk goed..
Alleen het doet nu nog wat pijn waar de naald gezeten heeft, en dat is wel vervelend..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:07:12 #73
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_41130420
Gisteren weer gegeven, ging erg goed hoewel mijn tijd maar matig was, 9min19, heb de Donald Duck en een halve Viva uitgelezen. Bloeddruk 115/70 en Hb was 11, da's 0.7 lager dan vorige keer.

In elk geval niet flauw geworden na geven, goed eten helpt behoorlijk
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_41130647
Ik heb me vorige week ook opgegeven om bloed te gaan geven, in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Aanstaande maandag heb ik een afspraak voor een keuring.
Misschien is deze vraag al honderd keer gesteld, maar wat kan ik allemaal verwachten van zo'n keuring? Ze zullen natuurlijk mijn bloed willen testen, maar wat nog meer?
Are you pondering what I'm pondering?
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:30:31 #75
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_41131146
Een algemene gezondheidscheck: o.a. bloeddruk, gewicht/lengte, ziektegeschiedenis enz.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 24 augustus 2006 @ 15:37:22 #76
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_41131358
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 15:13 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik heb me vorige week ook opgegeven om bloed te gaan geven, in het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht. Aanstaande maandag heb ik een afspraak voor een keuring.
Misschien is deze vraag al honderd keer gesteld, maar wat kan ik allemaal verwachten van zo'n keuring? Ze zullen natuurlijk mijn bloed willen testen, maar wat nog meer?
Als je bloed lekker genoeg is kan je nachtelijk bezoek verwachten

Ik heb voor de zekerheid een grote elektronische vliegenmepper gekocht op 220 volt
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  vrijdag 8 september 2006 @ 12:49:23 #77
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41613789
Ja hoi.
Eén of andere grapjas uit mijn vriendenkring heeft me opgegeven als geïnteresseerde bij Sanquin. Nu ben ik als de dood voor naalden, val ik flauw als ik bloed zie en heb ik lichte bloedarmoede, maar toch door het lezen van de folder werd ik even nieuwsgierig naar hoe het nu echt is.
Ik hoor horrorverhalen over hele dikke naalden, over flauwvallen, afbrekende naalden, etc. etc. maar hoe "erg" is het nou echt????
  vrijdag 8 september 2006 @ 12:55:57 #78
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_41613987
Ik denk dat je al een heleboel informatie in deze topics kunt krijgen. Dikke en afbrekende naalden zijn nieuw voor me, flauwvallen kan voorkomen maar dat is incidenteel. Er wordt alles aan gedaan om dat te voorkomen.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 8 september 2006 @ 12:57:43 #79
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41614044
Is het vervelend? Dat hoor ik ook wel eens namelijk.
  vrijdag 8 september 2006 @ 12:58:37 #80
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_41614077
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 12:49 schreef Christine het volgende:
Ja hoi.
Eén of andere grapjas uit mijn vriendenkring heeft me opgegeven als geïnteresseerde bij Sanquin. Nu ben ik als de dood voor naalden, val ik flauw als ik bloed zie en heb ik lichte bloedarmoede, maar toch door het lezen van de folder werd ik even nieuwsgierig naar hoe het nu echt is.
Ik hoor horrorverhalen over hele dikke naalden, over flauwvallen, afbrekende naalden, etc. etc. maar hoe "erg" is het nou echt????
Over het algemeen vindt er eerst een keuring plaats. Dit houdt in dat ze gaan bepalen wat ze gaan gebruiken om je bloed af te nemen. Meestal is het een appelboor of een medium gatenboor.
Het afnemen gebeurt in speciale centra, hier worden de donors ondersteboven aan het plafond gehangen voor een uur of twee. Voor diervriendelijke donors kunnen ze ook bloedzuigers inzetten, deze worden daarna trouwens wel verpletterd in een vijzel, zodat er niets van het bloed verloren gaat.

gwapje
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  vrijdag 8 september 2006 @ 13:00:45 #81
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_41614131
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 12:57 schreef Christine het volgende:
Is het vervelend? Dat hoor ik ook wel eens namelijk.
Dat hangt vooral af of je aderen goed zichtbaar zijn. hoe beter je ze kunt zien, des te makkelijker het is om te prikken. De prikkunsten van de verpleegkundige kunnen ook nog wel eens schelen...

Maar goed, vervelend is een relatief begrip...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_41616196
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 12:58 schreef Elegy het volgende:

[..]

Over het algemeen vindt er eerst een keuring plaats. Dit houdt in dat ze gaan bepalen wat ze gaan gebruiken om je bloed af te nemen. Meestal is het een appelboor of een medium gatenboor.
Het afnemen gebeurt in speciale centra, hier worden de donors ondersteboven aan het plafond gehangen voor een uur of twee. Voor diervriendelijke donors kunnen ze ook bloedzuigers inzetten, deze worden daarna trouwens wel verpletterd in een vijzel, zodat er niets van het bloed verloren gaat.

gwapje


Ik vind het juist heel relax om langs de bloedbank te gaan en plasma te doneren. Je ligt heerlijk in een luxe stoel te lezen en je krijgt (minimaal 2x) drinken en iets te eten aangeboden. Even een heerlijk ontspan-moment nu ik het steeds zo druk het met werk en studie.
pi_41616989
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:16 schreef AnnekeM het volgende:

[..]



Ik vind het juist heel relax om langs de bloedbank te gaan en plasma te doneren. Je ligt heerlijk in een luxe stoel te lezen en je krijgt (minimaal 2x) drinken en iets te eten aangeboden. Even een heerlijk ontspan-moment nu ik het steeds zo druk het met werk en studie.
Same here Ja die naald is effe iets minder prettig, maar niet van 'Oh mijn god ik ga dood van de pijn!! ' ofzo . Geweldig relaxmoment, effe een uurtje eruit. Ze zorgen daar zo goed voor je!
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:51:13 #84
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41617171
Naja. Aangezien ik een aantal vrienden heb die regelmatig een bezoekje brengen aan Sanquin, zal ik wel eens vragen of ik een keertje mee mag om te kijken hoe zoiets eraan toe gaat. Dat mag toch wel he?
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:54:50 #85
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_41617283
yep, sommige mensen nemen zelfs hun kinderen mee
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:57:20 #86
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41617359
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:54 schreef Mark het volgende:
yep, sommige mensen nemen zelfs hun kinderen mee
Omdat ze hopen dat ze die niet meer mee terug hoeven nemen .
pi_41617954
Het is echt heel erg relaxed hoor.
En voor de naald hoef je niet bang te zijn, je kunt gewoon de andere kant opkijken als je het eng vindt. Het is denk ik te vergelijken met een kneepje in je arm. Als de naald er eenmaal inzit, valt het heel erg mee.
  vrijdag 8 september 2006 @ 15:16:17 #88
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41618022
Oke en hoe zit het met bloedarmoede? Omdat ik daar in het verleden nogal eens last van heb gehad... dat controleren ze wel toch?
  vrijdag 8 september 2006 @ 15:19:37 #89
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_41618124
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:16 schreef Christine het volgende:
Oke en hoe zit het met bloedarmoede? Omdat ik daar in het verleden nogal eens last van heb gehad... dat controleren ze wel toch?
Ze doen eerst een vooronderzoek, dan halen ze een stuk of vijf/zes buisjes af en dat gaan ze testen (bouquet, afdronk etc.)
Bij elke keer dat je bloed geeft nemen ze je bloeddruk, Hb (ijzer) gehalte en moet je een hele lijst vragen invullen.
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_41618222
Heb opzich ook wel interesse vandaar dat ik hier even een berichtje plaats zodat het zo nu en dan weer vorobij komt om me er aan te herinneren.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_41619169
Ik kan me nog van heeeel vroeger herinneren (bloedprikken, niet doneren) dat het eruit halen van de naald veel pijnlijker was dan het erin doen.

Op zich zou ik wel bloed willen doneren, maar pfff, ik heb er niet het lef voor... Ik word heel snel zenuwachtig en duizelig van zulke situaties, ben dan wel bang dat ik heel erg van mn stokkie ga. Ook zou ik van de zenuwen na afloop geen zoete hap door mn keel krijgen

Overigens, wat ik hier ook wilde delen: op vakantie in Frankrijk stond er middenin een enorm winkelcentrum een bloedprikplek, was een speciale actie. iedereen kon daar binnen lopen en bloed geven. Vond ik het een ontzettend goed initiatief, omdat veel mensen denken 'als ik er toch ben, kan ik net zo goed gelijk bloed geven'.... Zouden ze meer moeten doen

Nouja, ik heb een infopakket aangevraagd en ik ga er eens over nadenken. Iemand enig idee waar je heenmoet als je in Zeewolde woont? Of kan het overal?
I had a signature once. It was awful.
pi_41619614
Ik vrees dat het al ophoudt: ik weeg net 50 kg, dus eigenlijk ben ik te licht voor bloedgeven....
I had a signature once. It was awful.
pi_41620528
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:51 schreef zoeperzazke het volgende:
Overigens, wat ik hier ook wilde delen: op vakantie in Frankrijk stond er middenin een enorm winkelcentrum een bloedprikplek, was een speciale actie. iedereen kon daar binnen lopen en bloed geven. Vond ik het een ontzettend goed initiatief, omdat veel mensen denken 'als ik er toch ben, kan ik net zo goed gelijk bloed geven'.... Zouden ze meer moeten doen
Onlangs hebben ze een week postgevat in station Brussel-Zuid. Daar is ook veel passage, en er zijn vast mensen die niet steeds moeten hollen om de trein te halen...Soms moet je de drempel een beetje omlaag halen, mijn eerste keer was op school, met een aantal klasgenoten.
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 16:04 schreef zoeperzazke het volgende:
Ik vrees dat het al ophoudt: ik weeg net 50 kg, dus eigenlijk ben ik te licht voor bloedgeven....
Nou, dan kom je toch gewoon 1 of 2 kg bij
Laatst in het transfusiecentrum zei ik ineens 'ja, ik krijg niemand van m'n vrienden overtuigd om een keertje te geven en mijn vriendinnen wegen te weinig'
Net alsof ik allemaal anorexiavriendinnetjes heb, maar ze zijn dus gewoon klein of (iets) te licht voor hun lengte.
pi_41620638
Ow ja, voor de twijfelaars: ga gewoon een keertje langs voor een verkennend gesprek/onderzoek. Dan heb je 't tenminste geprobeerd.
Ik begrijp mensen heel goed die niet kunnen doneren omdat ze niet mogen (medicijnen, bloedarmoede, gewicht...), omdat ze geen goede aders hebben of omdat ze echt niet tegen naalden kunnen (zo zijn er nu eenmaal mensen)...
Maar geef het een kans, zoals al gezegd zijn die centra heel gezellig, het verplegend personeel stelt je op je gemak...
pi_41620832
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 79% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:33 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_41621173
Of geef je op met een vriendin, vriend, buurjongen/meisje, broer of zus. Gezellig samen op de stoel. In elkaars handen knijpen als je het te eng vindt.
pi_41658830
hoi ik geef plasma omdat ik gezien heb met eigen ogen dat mijn beste vrienin daardoor nog leeft ik was het toen alwel eentydje van plan maar durfde ook nog niet zo goed. ik geef nu bloed sinds 2000 ben er in 2004 een jaar uigeweest en mag nu weer een jaar niet geven, verder vind ik die Hb conmtroles en de bloeddruk controles altijd wel handig mijn Hb is gemiddeld 9.1 en de bloeddruk 110/70ben nog maar 1x afgekeurd geweest wegens te laag Hb t was ook maar iets beneden de norm.
volgend jaar augustus mag ik weer
will I became A master on marimba
pi_41681860
Ik geef ook al vanaf mijn 18e (ben nu 25) bloed en later plasma. Ik heb alleen nog nooit een kadootje mogen ontvangen En ga toch trouw iedere maand
pi_41686548
Het voelde wat lullig toen ik daarnet m'n onlangs ontvangen 'u heeft 10x bloed gegeven'-speldje in de vuilniszak mikte. Maar ik woon gewoon heel klein en kom echt om in de prullaria. De volgende keer neem ik 'm maar gewoon niet aan
  zondag 10 september 2006 @ 20:50:15 #100
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_41686760
Ik heb alle speldjes bewaard, alleen de doosjes niet en dat vind ik nu eigenlijk wel jammer.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 10 september 2006 @ 20:59:23 #101
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_41687121
ik heb nog maar 1 speldje
Alles goed gegaan weer thaleia?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zondag 10 september 2006 @ 21:08:39 #102
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_41687487
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 84% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:33 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zondag 10 september 2006 @ 21:22:57 #103
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_41688010
Die druppel krijg je bij 40 keer, nog een paar keer en ik krijg er eentje. En ze liggen bij mij wel in de la, maar iedere keer als ik ze zie ben ik weer trots op mezelf. Ik vind het namelijk helemaal niet leuk geprikt te worden...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_41781150
Ik heb net voor de 2e keer succesvol bloed gegeven, vorige keer ben ik afgekeurd omdat mn HB 7,9 was (1/10e te laag). Dit keer was ik 8,4! Whoei! in 9 minuutjes een halve liter bloed weg. En nog 3 keer en ik heb een speldje
  woensdag 13 september 2006 @ 20:34:00 #105
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_41781397
Ik heb alles nog, de speldjes (5-10-20) en de druppels (40-60). Eind dit jaar hoop ik de 80e te halen.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_41782208
Ik twijfel af en toe wel eens om ook bloed te geven, maar het schijnt wel een mofo van een naald te zijn die ze in je arm ownen, gewoon bloedprikken draai ik mn hand niet voor om, maar zo'n katheter...
  woensdag 13 september 2006 @ 21:13:49 #107
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_41782862
quote:
Op woensdag 13 september 2006 20:56 schreef Repeat het volgende:
Ik twijfel af en toe wel eens om ook bloed te geven, maar het schijnt wel een mofo van een naald te zijn die ze in je arm ownen, gewoon bloedprikken draai ik mn hand niet voor om, maar zo'n katheter...
"Het schijnt" : je weet het dus niet? Ik zou zeggen: probeer het eens. Mocht het niet bevallen,kun je altijd nog stoppen. Zo ben ik jaren geleden ook begonnen, en ik geef nog steeds
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_41782992
quote:
Op woensdag 13 september 2006 21:13 schreef Mark het volgende:

[..]

"Het schijnt" : je weet het dus niet? Ik zou zeggen: probeer het eens. Mocht het niet bevallen,kun je altijd nog stoppen. Zo ben ik jaren geleden ook begonnen, en ik geef nog steeds
Ik weet het eigenlijk wel, heb het alleen nooit ervaren
pi_41786101
Gewoon doen. Ja, 't is een stevige naald maar och...
Ik ben uiterst prikbaar want de ader loopt zowat bovenop de arm dus blauwe plekken: nooit.
Alleen dat Hb, da's af en toe kiele kiele. Zal wel komen doordat ik gemiddeld te weinig slaap/rust (druk leven en intensief sporten).

Wat ik wel grappig vind... eerst wilden ze me niet zo vaak hebben (AB+, da's te zeldzaam) maar tegenwoordig bellen ze op of ik diezelfde dag nog kan komen. Ze vinden m'n bloed zeker opeens lekker ofzo.
Plasma: Af en toe denk ik eraan, maar ik vind dat terugpompen toch wel een gek idee.
pi_41786293
Opgegeven. Nu nog bellen voor keuring..
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_41786377
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 85% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:34 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_41786580
die naald is helemaal niet zo dik?
naar mijn idee niks dikker dan een naald voor t bloedprikken... kan best dat ie dikker is maar je merkt er niks van....
en bovendien... wat is nou een prikje van een naald en wat tijd als je er andere mensen mee kunt helpen?

plasma geven, duurt dat langer dan normaal bloed geven?

edit: zelf ff opgezocht:
Een bloed-afname (inclusief het invullen van de vragenlijst en de keuring) duurt 3 kwartier tot 1 uur. Een plasma-afname duurt ongeveer 1 tot 1,5 uur. Deze tijden zijn wel sterk afhankelijk van de drukte op het donorcentrum.
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_41786683
quote:
Op woensdag 13 september 2006 22:48 schreef Mikkie het volgende:
@ Repeat: niet zeiken, gewoon gaan

Ben vandaag weer geweest. Recordtijd van 6 minuten gevestigd
Moest helaas door drukte wel 40 min wachten voor ik aan de beurt was .
Als het toch zo druk is hoef ik ook niet te gaan

Maargoed, ik denk er wel even over
pi_41786732
quote:
Op woensdag 13 september 2006 22:54 schreef droomkoningin het volgende:
die naald is helemaal niet zo dik?
naar mijn idee niks dikker dan een naald voor t bloedprikken... kan best dat ie dikker is maar je merkt er niks van....
en bovendien... wat is nou een prikje van een naald en wat tijd als je er andere mensen mee kunt helpen?

plasma geven, duurt dat langer dan normaal bloed geven?
die naald heeft echt wel een groter kaliber, weetje hoe lang het zou anders duren voordat er een halve liter door zo'n normaal bloedpriknaaldje komt
pi_41786807
ik zei toch ook.. t zal best een dikkere naald zijn.. maar ik merk geen verschil...
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
  woensdag 13 september 2006 @ 23:07:41 #116
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_41787103
tis nog niets vergeleken met een beenmerg punctie naald.. ..... heb ik van mijn ma mogen vernemen
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_41787143
quote:
Op woensdag 13 september 2006 23:07 schreef nixxx het volgende:
tis nog niets vergeleken met een beenmerg punctie naald.. ..... heb ik van mijn ma mogen vernemen
das een soort appelboor
pi_41787413
quote:
Op woensdag 13 september 2006 20:26 schreef Leintjeuh het volgende:
Ik heb net voor de 2e keer succesvol bloed gegeven, vorige keer ben ik afgekeurd omdat mn HB 7,9 was (1/10e te laag). Dit keer was ik 8,4! Whoei! in 9 minuutjes een halve liter bloed weg. En nog 3 keer en ik heb een speldje
Ik had verleden week 9,3!!!!

Maar ik mocht niet geven want ik had een koortblaar :/.
pi_41787582
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 95% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:35 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_41787590
ik mag niet, vanwege vooroordelen...
dag
pi_41800300
Wat voor vooroordelen dan? De enige die ik eigenlijk ken, is dat mensen die in de seksindustrie werken, niet mogen doneren...
  donderdag 14 september 2006 @ 13:55:01 #122
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_41800345
quote:
Op donderdag 14 september 2006 13:52 schreef Leintjeuh het volgende:
Wat voor vooroordelen dan? De enige die ik eigenlijk ken, is dat mensen die in de seksindustrie werken, niet mogen doneren...
Mannen die aan de herenliefde doen behoren tot een risicogroep, is ook zo'n vooroordeel...

[ Bericht 1% gewijzigd door AirwiN op 14-09-2006 14:02:06 ]
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_41800494
Bullshit, hetero's lopen minstens net zoveel risico als homo's. Wat een bullshit. Naja zeg!
pi_41801190
Zojuist heb ik het informatiepakket ontvangen, mét aanmeldingskaart erbij. Ik heb hem ingevuld, maar wil nog even met mijn vriend overleggen of hij misschien tegelijkertijd met mij ook wil. Ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen. Het is zo'n kleinigheidje waar je zoveel goeds mee kunt betekenen...
I had a signature once. It was awful.
pi_41808177
quote:
Op donderdag 14 september 2006 13:55 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Mannen die aan de herenliefde doen behoren tot een risicogroep, is ook zo'n vooroordeel...
Zèlfs al heb je al jaren een vaste relatie, dan nog mogen hetero's die elke maand met een ander in bed liggen wèl bloed geven, maar homo's niet.. lesbo's trouwens weer wel
dag
  donderdag 14 september 2006 @ 18:56:30 #126
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_41808770
Het zal wel meer te maken hebben met bepaalde uitslagen uit wetenschappelijk onderzoek dan met vooroordelen .
pi_41809099
quote:
Op donderdag 14 september 2006 18:56 schreef Christine het volgende:
Het zal wel meer te maken hebben met bepaalde uitslagen uit wetenschappelijk onderzoek dan met vooroordelen .
nou.. er is wel een hoger risico dat homo's vaker losbandig zijn. maar de conclusie daaruit trekken dat àlle homo's daarom maar ongeschik zijn, vind ik te radicaal. generaliserend en discriminerend op verkeerde punten.
dag
pi_41811344
quote:
Op donderdag 14 september 2006 19:05 schreef petre86 het volgende:

[..]

nou.. er is wel een hoger risico dat homo's vaker losbandig zijn. maar de conclusie daaruit trekken dat àlle homo's daarom maar ongeschik zijn, vind ik te radicaal. generaliserend en discriminerend op verkeerde punten.
Het is niet alleen losbandigheid, maar ook dat anale seks vele malen hoger risico geeft op overdracht dan vaginale seks.

De combi van losbandigheid, anale seks en een verhoogd voorkomen in de homopopulatie maakt de kans op nieuwe besmettingen en dus een hoger aantal homo-HIV-ers veel hoger dan de kans dat een hetero persoon HIV heeft als die het niet met risicogroepen heeft gedaan.
  donderdag 14 september 2006 @ 20:17:28 #129
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_41811784
ik kan beide kanten wel begrijpen.
Als ik homo zou zijn met een vaste relatie, dan zou ik me flink op mijn pik getrapt voelen ( ) alsof je te min bevonden wordt.
Maar ook omdat vooral aids niet 100% zeker aangetoond kan worden binnen 6(?) maanden na besmetting heb ik ook begrip voor de kant van de bloedbank.

Het is net zoiets als dat mensen die na 1980(?) een bloed transfusie ontvangen hebben niet meer mogen geven. Dat zijn vaak heel erg gemotiveerde mensen, omdat ze hun leven aan donorbloed te danken hebben. Het zal voor de deskundigen van de bloedbank ook een moeilijke beslissing zijn geweest om te zeggen, nee, het risico op Kreutzfeld-Jakob is te groot.

Ik hoop dat er voor K-J en aids snel testen beschikbaar komen die in een vroeg stadium aan kunnen geven of bloed veilig is of niet. Des te meer mensen mogen doneren des te beter, homo of niet boeit mij niets.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  donderdag 14 september 2006 @ 20:19:58 #130
118447 Tique3
deze avater kreeg aandacht :7
pi_41811887
Ik ben afgelopen maandag weer geweest! Mijn Hemoglobine gehehalte was weer 9.1 net als de vorige keer, en het afnemen van het bloed duurde 3 seconden langer dan de vorige keer!
Was trouwens 7:22 bezig.
Als je mij serieus neemt, dan doe ik dat ook :7
pi_41815629
het ligt niet perse aan de levensstijl van homo's.. wantonder hetero's zijn er ook genoeg met een losbandig seksleven...
maar bij anale seks is de kans op (kleine) bloedingen groter, en aangezien er dan direct bloed/bloed contact kan ontstaan is dat een risicofactor...
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 22:54:47 #132
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_42466518
Vandaag de nieuwe Bloedverwant gekregen: de speldjes krijgen uitbreiding:

Bij 5, 10 of 20 donaties kun je kiezen tussen erkenning (speldje) of gebruiksvoorwerp (mok of kleine pluchen pelikaan)
Bij 40 donaties kun je kiezen tussen erkenning (plaquette) of gebruiksvoorwerp (mok of kleine pluchen pelikaan)
Bij 60, 80, 100, 120 enz. donaties kun je kiezen tussen erkenning (beeldje van mensfiguur in vloeiende bloedvatlijnen, 3 versies vormen samen 1 geheel) of gebruiksvoorwerp (rugzak of grote pluchen pelikaan)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  zondag 8 oktober 2006 @ 09:46:50 #133
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_42473701
Ik heb de pelikaan al.

Ik weet niet eens meer precies waarom ik hem kreeg, maar hij hangt nu ondersteboven aan mijn lamp. Er zitten magneetjes in de pootjes namelijk...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 8 oktober 2006 @ 12:16:03 #134
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_42475795
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:35 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_42477217
dat wordt hard sparen voor de dames die maar 3x per jaar bloed mogen geven

* AnnekeM geeft elke 4 weken plasma
pi_42477455
Ik ga morgen weer plasma geven.
Geen idee voor de hoeveelste keer ondertussen en ook geen idee waar mijn oproepkaart is! Straks maar even zoeken.
Ik probeer overigens om eens per 6 weken te gaan.
pi_42477712
Ik geef elke 3 weken plasma, als ik tenminste niet word afgekeurd
Ik heb trouwens wel liever zo'n speldje/plaquette, ziet er waardevoller uit En is leuker om te verzamelen dan pluchen knuffels.
Ik mag woensdag weer
pi_42477997
Ik ben 2x niet geweest, of 3x. Ik had het te druk met vakantieën en blaasontstekingen en slechte weerstanden. Alleen nu krijg ik helemaal geen uitnodigingen meer
Morgen maar eens eventjes bellen, want stiekem wil ik wel weer heel graag (ook een pelikaan)
I will take the sun in my mouth
  zondag 8 oktober 2006 @ 13:59:21 #139
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_42478144
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:36 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_42478231
Hela, de eerste 2 keer heb ik netjes afgebeld.. Shht!!!
En morgen of overmorgen of de dat erna meld ik me netjes aan.
Ik zie wel, jouw
I will take the sun in my mouth
pi_42518818
Mn ijzer was weer eens te laag. 7,4 deze keer.
Helpen jullie me er aan herinneren dat ik vanaf 1 januari minstens om de dag een boterham met appelstroop eet? En dat ik extra veel broccolie, doperwten, peterselie, postelein, raapstelen, snijbiet, spinazie, tuinbonen, veldsla, bruine bonen, witte bonen, erwten, kapucijners, linzen, abrikozen, vijgen, tuttifruttie, krenten, rozijnen, cashewnoten, amandelen, hazelnoten, walnoten en nog meer eet?
Mijn volgende afspraak staat namelijk voor 15 januari.
mocht iemand behoefte hebben aan het volledige lijstje met dingen die veel ijzer bevatten, dan wil ik dat natuurlijk ook wel volledig over typen.
pi_42520545
Vanaf 1 december dagelijks een glaasje roosvicee ferro drinken wil ook wel helpen
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:34:28 #143
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42520847
Tenzij 't niet zozeer ligt aan de hoeveelheid ijzer in je eten, maar aan de hoeveelheid ijzer die je stofwisseling kan opnemen. Als dat niet zo rap gaat, dan zal roosvicee ferro ook niet echt zoden aan de dijk zetten. Maar goed, d'r is maar een manier om dat uit te vinden, en dat is gewoon een proefje doen met roosvicee ferro
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_42520852
Hmmm... Roosvicee Ferro klinkt een stuk minder ranzig dan gekookte lever, tuinbonen, appelstroop en biergistpillen.
Ik vind het trouwens wel vaag dat mijn ijzer wel vaker laag is (ben dit jaar al eerder afgekeurd op een te laag ijzergehalte), want ik eet behoorlijk gezond. Veel groente, volkoren brood, voldoende fruit etc. Misschien toch een keertje navragen bij mijn huisarts of hij er logica in kan ontdekken.
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:41:48 #145
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42521071
Collega van me twee kamers verderop heeft iets soortgelijks gehad: zwanger en ontdekken dat ze een dramatisch laag ijzerniveau had. Roosvicee ferro deed ook weinig. Bleek dus een metabolisme-kwestie te zijn.

(en ik heb geen idee of, als je zo'n metabolisme hebt, je lichaam zich ook aanpast aan een ijzerrijk-dieet door nog minder ijzer op te nemen. Aan de ene kant zou 't me niets verbazen. Huisarts! )
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_42521299
Mijn ijzer is niet schrikbarend laag ofzo, het was 7,4 en dat is gewoon goed. Het is alleen te weinig als je bloed gaat geven.
Maar de volgende keer dat ik bij mijn huisarts ben zal ik er eens naar vragen.
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:52:00 #147
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_42521317
Nou ja, erg laag is het volgens mij niet, wel te laag om bloed te mogen geven...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  maandag 9 oktober 2006 @ 20:48:38 #148
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_42523521
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 19:24 schreef Leintjeuh het volgende:
Vanaf 1 december dagelijks een glaasje roosvicee ferro drinken wil ook wel helpen
* Mark luistert veel naar metal

nog nooit problemen gehad met mijn ijzer-gehalte
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  maandag 9 oktober 2006 @ 21:08:42 #149
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_42524455
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:48 schreef Mark het volgende:

[..]

* Mark luistert veel naar metal

nog nooit problemen gehad met mijn ijzer-gehalte
misschien is dat het voor mij ook wel
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_43374636
*schop*
Morgen voor het eerst, hoelang duurt een intake eigenlijk?
Je bloed is dus afhankelijk ban een bepaalde waarde hoe gaat dat eigenlijk?

Kortom als iemand mij ff wat info kan geven, graag
pi_43375324
Mijn intake duurde..nja, paar minuten? Ze hadden m'n bloed eerst getest of alle waarden goed waren (ijzer enz), wat dus niet t geval was bij mijn 1e keer.. Dus kreeg ik een gesprek met een dokter hoe dat zou komen. 2e keer werd het weer getest, was goed, weer kort gesprek om iets te ondertekenen?? volgens mij.

Ik ga volgende week weer, met m'n vader dit keer
pi_43376515
quote:
Op woensdag 8 november 2006 21:39 schreef Mathijz het volgende:
*schop*
Morgen voor het eerst, hoelang duurt een intake eigenlijk?
Je bloed is dus afhankelijk ban een bepaalde waarde hoe gaat dat eigenlijk?

Kortom als iemand mij ff wat info kan geven, graag
Intake herinner ik me niet meer
Maar in het geval dat je plasma gaat geven (ik beschrijf hoe het er bij mij aan toe gaat, het kan best van centrum tot centrum verschillen);
Je komt binnen, je meldt jezelf bij de balie met je oproepkaart, dan vragen ze naar je geboortedatum en een identiteitsbewijs en ze willen weten in welke arm ze mogen prikken. Vervolgens vul je een uitgebreide vragenlijst in, o.a. over operaties, verblijf in het buitenland, medicijnen, piercings, je seksleven, of je zwanger bent.
Daarna ga je naar een kamertje waar een arts je in je vinger prikt voor het hb-gehalte te bepalen. Is dit 7,8 of hoger, dan mag je doneren. Zo niet, doen ze een tweede poging en evt een derde poging maar dan in je arm. Is het hb dan nog steeds te laag, dan mag je terug naar huis Verder meet de arts ook je bloeddruk en je hartslag. En hij controleert je vragenlijst.
Daarna ga je naar de bedden-ruimte, een van de mensen daar wijst een bed aan je toe, je gaat liggen, je krijgt een naald in je arm en na een half uurtje ben je klaar en mag je weer naar huis Om het bloed een beetje stromend te houden kun je een knijpfiguurtje in je hand krijgen. Anderen maken wel eens gebruik van een soort doek rond je arm, waar dat precies voor is weet ik niet, missch omdat ze het gewoon koud hebben.
dat was t wel ongeveer... fouten/aanvullingen/commentaar welkom
  woensdag 8 november 2006 @ 22:35:39 #153
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_43377528
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:15 schreef PV het volgende:
Anderen maken wel eens gebruik van een soort doek rond je arm, waar dat precies voor is weet ik niet, missch omdat ze het gewoon koud hebben.
Volgens mij willen die mensen gewoon de naald niet in hun arm zien zitten
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_43377623
quote:
Op woensdag 13 september 2006 22:46 schreef Vanyel het volgende:
Opgegeven. Nu nog bellen voor keuring..
Dat bleek niet nodig. Als je maar lang genoeg gewacht plannen zij wel een afspraak. En gelukkig ver genoeg vooruit. Maandag voor t eerst..
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 8 november 2006 @ 23:25:18 #155
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_43379921
maandag weer geweest, geen centje pijn.. en ging nog best rap ook
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_43381023
Ik heb een vraagje,

Mogen mensen met hooikoorts (of algemeen een allergie) bloedgeven?

Kan zijn dat dit al ter sprake gekomen is
pi_43382356
ik weet het niet zeker, maar het lijkt mij niet echt een probleem...
een allergie brengt geen bacterien of virussen in het bloed... alleen wat meer antistoffen..
lijkt me niet dat dat veel kwaad kan... in de vragenlijsten word er in elk geval niet naar gevraagd zover ik weet....

ik zou er voor jezelf wel rekening mee houden... als je je door hooikoorst niet zo lekker voelt dan niet heen gaan om bloed te geven.. omdat je dan misschien wel wat meer last ervan kunt hebben (sneller van je stokje gaan)...
maar dat kan je het beste zelf inschatten...
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
  donderdag 9 november 2006 @ 00:48:27 #158
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_43382478
Vanavond weer geweest. 6 minuut 11, een persoonlijk record!

Bloeddruk was 70/120 en mijn Hb was 10,6. prima in orde dus
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_43385608
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:15 schreef PV het volgende:

[..]
Om het bloed een beetje stromend te houden kun je een knijpfiguurtje in je hand krijgen. Anderen maken wel eens gebruik van een soort doek rond je arm, waar dat precies voor is weet ik niet, missch omdat ze het gewoon koud hebben.
Dat dekentje is ook om het bloed stromend te houden. Ik heb het een keertje gekregen toen ik plaatjes doneerde en het apparaat maar bleef haperen, ondanks mijn verwoede knijppogingen. Het is een soort elektrisch dekentje, dat warm wordt. En ik kan heel goed tegen de naald zien zitten in mijn arm
pi_43411162
quote:
Op woensdag 8 november 2006 23:56 schreef Ltd. het volgende:
Ik heb een vraagje,

Mogen mensen met hooikoorts (of algemeen een allergie) bloedgeven?

Kan zijn dat dit al ter sprake gekomen is
Geen probleem, ik heb ook hooikoorts. Met medicijnen is het goed onder controle te houden, maar als je het zonder doet, kun je je nog wel eens flink verkouden voelen in de zomer. En zoals droomkoningin zegt is het belangrijk dat je je oké voelt. Het gewone gesnotter is niet erg, maar als je je beroerder dan gewoon voelt, dan kun je misschien even wachten.
In de vragenlijst wordt er gevraagd naar medicijnen, maar de medicijnen die ik voor hooikoorts gebruik zijn geen probleem.
pi_43415732
Deze avond intake gehad

Bloeddruk was 56 om ? en mijn Hb was 9,8. Moest minimaal 8,2 halen dus dat ging netjes. Wat me opviel was dat er veel vrouwen zitten van in de 30/40
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:18:19 #162
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_43434999
quote:
Op donderdag 9 november 2006 23:54 schreef Mathijz het volgende:
Deze avond intake gehad

Bloeddruk was 56 om ? en mijn Hb was 9,8. Moest minimaal 8,2 halen dus dat ging netjes. Wat me opviel was dat er veel vrouwen zitten van in de 30/40
56 dat zal wel niet das erg laag..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:32:31 #163
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_43435415
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:18 schreef nixxx het volgende:

[..]

56 dat zal wel niet das erg laag..
Laag? Ik heb altijd zo rond de 60/110 ofzo, zijn die 4 puntjes echt zoveel?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 10 november 2006 @ 19:41:58 #164
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_43435716
Rond de 120/80: optimale bloeddruk (voor volwassenen)

volgens wiki
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:22:03 #165
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_43437053
Hmm, raar. Ik heb ook even gezocht en op de site van consumed staat dat <120/<70 mmHg een lage bloeddruk is. Op de site van medicinfo staat dat de bloeddruk van een gezonde volwassene tussen de 100 en 140 en de 60 en 80 zit.

Maar of het nu laag is of niet, ik word toch echt steeds goedgekeurd...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_43437137
Een lage bloeddruk is niet erg als je bloed doneert. Je hebt alleen een grotere kans dat je flauwvalt (even wat langer blijven liggen dus). Als je bloeddruk te hoog is, word je afgekeurd.
pi_43437252
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:24 schreef wyccie het volgende:
Een lage bloeddruk is niet erg als je bloed doneert. Je hebt alleen een grotere kans dat je flauwvalt (even wat langer blijven liggen dus). Als je bloeddruk te hoog is, word je afgekeurd.
Er is gewoon een onder- en bovengrens, dus te laag (ik hoor hier: onderdruk = 50) is ook reden voor afkeuring.(bovendruk = boven 180)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:30:09 #168
86921 DOGMAN
little teenage whore
pi_43437361
ik wil best nog eens bloed geven, maar kan dat dan gewoon zonder al dat geneuzel
hup naald erin bloed eruit en oprotten
bloemen, daar hou ik van!
pi_43437485
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:30 schreef DOGMAN het volgende:
ik wil best nog eens bloed geven, maar kan dat dan gewoon zonder al dat geneuzel
hup naald erin bloed eruit en oprotten
Het is op zich best logisch dat ze eerst even kijken of je wel kan geven... (en zoveel tijd kost het niet)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_43437544
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:27 schreef Five_Horizons het volgende:
Er is gewoon een onder- en bovengrens, dus te laag (ik hoor hier: onderdruk = 50) is ook reden voor afkeuring.(bovendruk = boven 180)
Ze kijken alleen naar de bovendruk als ik me niet vergis. Ik had een keer 55-85. Mocht gewoon bloed geven (maar de zuster was wel heel bezorgd, wel lief).
pi_43437754
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:35 schreef wyccie het volgende:

[..]

Ze kijken alleen naar de bovendruk als ik me niet vergis. Ik had een keer 55-85. Mocht gewoon bloed geven (maar de zuster was wel heel bezorgd, wel lief).
Zuster

Mijn vrouw werkt er
Er wordt ook gekeken naar onderdruk (wat ook logisch is)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_43437871
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:40 schreef Five_Horizons het volgende:
Zuster

Mijn vrouw werkt er
Ik noem ze voor het gemak maar even zusters, vaak zijn het ook wel gewoon co-assistenten. Maar zuster is in dit geval positief bedoeld, hoor.
pi_43437960
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:42 schreef wyccie het volgende:

[..]

Ik noem ze voor het gemak maar even zusters, vaak zijn het ook wel gewoon co-assistenten. Maar zuster is in dit geval positief bedoeld, hoor.
Mijn vrouw is van origine verpleegkundige en daar ligt de term "zuster" wat gevoelig. ("zusters? die wonen in een klooster!")

Maar verpleegkundigen kom je er niet veel tegen. Ze zijn van alles, maar vaak niet echt uit de geneeskundige hoek, eigenlijk
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_43438066
Doe maar de groetjes aan je vrouw. Ze doet goed werk.
pi_43438111
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 20:47 schreef wyccie het volgende:
Doe maar de groetjes aan je vrouw. Ze doet goed werk.
Zal ik doen (al krijgt ze er prima voor betaald )
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_43438742
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 19:18 schreef nixxx het volgende:

[..]

56 dat zal wel niet das erg laag..
Voor iemand van 18 die 5 dagen per week sport. nee
pi_43440773
Ik mag geen bloed geven omdat ik vroeger epilepsie had. Een mens wilt dan eens helpen
pi_43443669
Mijn zusje mag het (in de toekomst) ook niet omdat ze zelf al een bloedtransfusie heeft gehad. Dat gaf mij wel een extra motivatie om bloed te geven.
  zaterdag 11 november 2006 @ 07:55:30 #179
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_43447360
Volgende maand de 80e, wat zal ik eens uitzoeken?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_43457279
Een beeldje.
  maandag 13 november 2006 @ 09:55:26 #181
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_43499889
Denk het ook
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_43511146
Ik ga vanavond voor mn 2e keer Weet niet of m'n ijzer enzo wel hoog genoeg is, denk het niet eigenlijk
pi_43522171
Het ging dus goed HB 8.4, bloeddruk 110/65. Binnen 10 minuten klaar ook met t bloed geven
  maandag 13 november 2006 @ 22:59:36 #184
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_43526765
Typerende woonplaats heb je
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_44040542
Oproepkaart binnen. Alles is voorzover bekend goed Ga volgende week voor het eerst geven.
pi_44047534
Was het hele topic kwijt!

Ik heb 20/11 voor het eerst gegeven. Vorige keer was het namelijk niet gelukt... Maar deze keer ging het als een trein.
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
  vrijdag 1 december 2006 @ 11:49:39 #187
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_44049929
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 85% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:36 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_44235237
Nou vandaag geweest voor de eerste keer.

Ging niet heel ergs snel 11:40. Vond het ook nog best wel spannend. Heb bloedgroep A positief en had vandaag een HB van 9,8. En totsloteen bloeddruk van 68/122.
  vrijdag 8 december 2006 @ 01:29:46 #189
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_44239385
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 92% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:38 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_44242135
Ik mag het eerste jaar helemaal niet. Mn Hb is in 2 maand gekelderd van 9,3 naar 7,1 en onder de 7,8 mag je niet geven. Ze willen me niet binnen 4 maanden oproepen (logisch), en in feb/maart ga ik naar brazilie en dat is een malariagebied dus weer 7 maanden niet geven .
  vrijdag 8 december 2006 @ 10:19:52 #191
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_44243147
Ik heb zelf mijn 80e keer van vandaag maar uitgesteld, omdat ik met een infectie zit. Over 3 weken een herkansing
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_44246824
Krijg idd een knijpballetje, je mag er 15 minuten over doen. En voor de eerste keer is 11/12 minuten niet zo gek hoog.
pi_44255670
ik ben dit jaar nog maar 1x geweest...
in januari moet ik geopereerd worden... kleine ingreep, polyklinisch, stelt niet veel voor als t goed is...
hoe zat t dan ook weer? mag je dan de eerste tijd geen bloed geven? of valt dat wel mee?
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
  vrijdag 8 december 2006 @ 17:03:29 #194
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_44256404
Verschilt per operatie: een paar jaar terug heb ik een kijkoperatie gehad. De instrumenten die daarbij gebruikt worden, konden blijkbaar niet zodanig met verhitting schoon gemaakt worden dat er 100% uitsluiting op bacterien was, dus toen moest ik een jaar op de reservebank.

Het kan meevallen, maar in het ergste geval dus een jaar.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_44257121
Heb net ook bloed af laten tappen, maar dat was voor onderzoek . Zal voorlopig dus wel geen bloed kunnen geven ook al omdat ik wat lyme gedonder heb gehad.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_44262856
Is het trouwens vreemd dat je de dag erna totaal niet naar de WC moet terwijl ik toch wel heel wat vocht drink
  vrijdag 29 december 2006 @ 08:53:10 #197
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_44817634
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 10:19 schreef Mark het volgende:
Ik heb zelf mijn 80e keer van vandaag maar uitgesteld, omdat ik met een infectie zit. Over 3 weken een herkansing
En wederom afgebeld, infectie kan nog wel even duren. Voorlopig dus maar even geen nieuwe afspraak gemaakt.

We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_44818271
Dat is behoorlijk waardeloos Mark!
Ik heb volgens mij voor begin januari weer een afspraak. Ga maar eens beginnen met een dagelijkse boterham met appelstroop ( ), ik wil niet weer afgekeurd worden vanwege een te laag ijzergehalte.
pi_44833002
Haha dat doe ik ook altijd! Als ik weet dat ik moet, ga ik veel boterhammen met appelstroop eten.
Gelukkig vind ik het wel lekker (appelstroop)
I found myself alone,
Alone above the raging sea
That stole the only boy I loved
And drowned him deep inside of me
  vrijdag 29 december 2006 @ 18:35:23 #200
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_44833362
Ik eet altijd al appelstroop (liefst boterham met kaas en appelstroop, maar dat schijnt iets typisch zuidelijks te zijn)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_44834693
Ik eet ook regelmatig wel een boterham met appelstroop
  vrijdag 29 december 2006 @ 19:22:50 #202
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_44834794
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:38 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_44938595
Zo, vanmorgen weer gegeven..
Hb was 9,2
bloeddruk 100/65, en ik was binnen 10 minuten klaar geloof ik..

En ik voel me een stuk beter dan de vorige keer.. Gelijk een afspraak voor de volgende keer gemaakt, in april mag ik weer.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  dinsdag 2 januari 2007 @ 22:01:43 #204
161756 hierissiedan
second first impression
pi_44955118
Hoewel ik heel graag wil, mag ik niet, ben homo... Dus de kans is groter op ziektes... (terwijl ik gewoon heerlijk burgelijk ben wat dat betreft...)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
pi_44955219
Binnenkort voor de eerste keer, vorige maand test gehad en ik wacht nu op m'n oproepkaart.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_44964986
Hoe zit het eigenlijk met herstel? Ergens in zo'n foldertje stond dat je pas na 6 weken volledig hersteld bent, maar hoe lang voel je ook echt dat je bloed gegeven hebt?
Heb voor de tweede keer een oproepkaart gekregen voor mijn eerste donatie, maar weet niet of het nou echt heel handig is om nu te gaan, als je er wel nog even last van hebt..
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_44965141
Normaal gezien voel je er zelf weinig van dat je die hoeveelheid bloed mist... je lichaam start meteen na je donatie met het heraanmaken van nieuw bloed. Het enige wat je best vermijdt, zijn sommige activiteiten zoals bergsport, deltavliegen, diepzeeduiken en speleologie.
Bij gewoon recreatief sporten kan je kort het gevoel krijgen van conditieverlies, maar ook hiervan herstel je vrij snel.
pi_44971271
Ik was voor de jaarwisseling weer eens geweest. GVD wat was ik toen gemeen geprikt zeg, echt die naald met 100km/h in mijn arm en diep ook nog. Normaal heb ik er nooit last van, maar afgezien van de vervelende naald ging het wel goed.

Ook was ik er nog even gebleven om wat te eten, wilde ik naar huis gaan en keek ik nog even naar binnen zag ik het meisje, dat later dan ik binnen kwam en sneller klaar was dan ik, gestrekt gaan. Al die verpleegsters en de donorarts er op af...
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_45396677
Ik moet vanavond weer plasma geven.
Duimen jullie met me mee dat mij ijzer deze keer hoog genoeg is? Heb de afgelopen weken regelmatig appelstroop gegeten (zelfs vanochtend om kwart over 6 nog een cracker met appelstroop), dus theoretisch zou het goed moeten gaan.

Ben trouwens benieuwd hoe druk het is. Normaal ga ik rond een uur of 4 en dan is het heel erg rustig, nu ga ik om 6 uur en ik kon er net aan tussen gepropt worden!
  dinsdag 16 januari 2007 @ 09:23:55 #210
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_45397647
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 07:55 schreef Liejannuh het volgende:
Ben trouwens benieuwd hoe druk het is. Normaal ga ik rond een uur of 4 en dan is het heel erg rustig, nu ga ik om 6 uur en ik kon er net aan tussen gepropt worden!
Jij geeft ook bij Haga locatie Leyenburg toch?

Ik ga meestal direct uit het werk bloedgeven. Dan ben ik rond kwart voor zes / zes uur bij de Bloedbank. Het is dan over het algemeen redelijk druk, maar er loopt ook voldoende personeel rond om de doorgang te bevorderen. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat ik meer dan tien minuten heb zitten wachten.

Ik ga er maar even vanuit dat plasma donateurs hetzelfde rondje doorlopen...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_45397814
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 09:23 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Jij geeft ook bij Haga locatie Leyenburg toch?

Ik ga meestal direct uit het werk bloedgeven. Dan ben ik rond kwart voor zes / zes uur bij de Bloedbank. Het is dan over het algemeen redelijk druk, maar er loopt ook voldoende personeel rond om de doorgang te bevorderen. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat ik meer dan tien minuten heb zitten wachten.

Ik ga er maar even vanuit dat plasma donateurs hetzelfde rondje doorlopen...
Klopt idd, is mooi halverwege mn werk en mijn huis.
Het lijkt me wel eens leuk om al het personeel aan het werk te zien in plaats van te zien rondhangen.

Ik ga trouwens ook meestal gewoon uit mijn werk, maar ik krijg er medisch verlof voor en omdat ik plasma geef, ben ik ook veel langer bezig en ben ik per saldo iets later thuis dan wanneer ik geen bloed (of plasma natuurlijk) zou geven.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 09:36:37 #212
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_45397913
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 09:31 schreef Liejannuh het volgende:
Het lijkt me wel eens leuk om al het personeel aan het werk te zien in plaats van te zien rondhangen.
Opvallend inderdaad. Als ik rond een uur of zes ga, en de machine goed loopt, word ik sneller geholpen dan dat ik buiten de drukke uren ga...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_45400173
Mijn vrouw heeft me gisteren weer vreselijk mishandeld...


Nee, weer eens wat afgeleverd en ze kan het best, dus ook dat ging prima
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 16 januari 2007 @ 11:34:53 #214
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_45400707
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 11:15 schreef Five_Horizons het volgende:
Mijn vrouw heeft me gisteren weer vreselijk mishandeld...


Nee, weer eens wat afgeleverd en ze kan het best, dus ook dat ging prima
Het is natuurlijk een perfect moment om wat frustraties af te reageren...

*Venijnige prik* Ow, sorry schat...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_45402387
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 11:34 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een perfect moment om wat frustraties af te reageren...

*Venijnige prik* Ow, sorry schat...
Ze vertelde ook, voordat ze ging prikken "ow, ja...nog even... ik ben niet in vorm vandaag "

A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 16 januari 2007 @ 20:14:38 #216
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_45416814
ha AirwiN weer geweest, dan zal ik binnenkort ook wel weer kaart op de mat krijgen
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_45418507
Mijn ijzer was eerst 7,7 (en dat ondanks een cracker met appelstroop vanochtend om 6.15 uur!). Daarna was mijn ijzer 8,2.
Bloeddruk deed een beetje raar. Eerst 166/113 en daarna 170/96. En ja, dat is enigszins hoog!
Maar ik mocht geven! Gelukkig!
pi_45418599
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 21:00 schreef Liejannuh het volgende:
Bloeddruk deed een beetje raar. Eerst 166/113 en daarna 170/96. En ja, dat is enigszins hoog!
Maar ik mocht geven! Gelukkig!


Da's nog hoger dan ik had. En bij mij werd er gezegd 'als het over drie maanden weer zo hoog is moet je misschien een keer naar de huisarts'.
I intend to live forever, or die trying.
pi_45418715
Voor de eerste keer gegeven, mijn ijzer was 11.2 erg hoog volgens mevrouw . Verder niks bjizonders, viel me heel erg mee. Heb bloedgroep 0- zal dus heel vaak worden opgeroepen.
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
pi_45418776
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 21:02 schreef dwerg het volgende:

[..]



Da's nog hoger dan ik had. En bij mij werd er gezegd 'als het over drie maanden weer zo hoog is moet je misschien een keer naar de huisarts'.
Ik heb al een keer 24 uur met een bloeddrukmeter om gelopen en daar kwam uit dat mijn bloeddruk nogal schommelt.
Ach, ik had net 10 km gefietst en het was kwart over 6 dus ik had honger enzo. Speelt vast allemaal mee. Owja, ik had ook van 10 tot half 3 non stop in overleg gezeten.
Verder geloof ik niet echt dat ik problemen heb met mijn gezondheid ofzo. Over 5 weken ga ik weer plasma doneren, kijken hoe het dan is.
pi_45418783
ik heb vorige week net intake gehad
ijzer 8,4 (ondergrens geloof ik), en bloeddruk 125/50 (pols 52) ... 6 maart eerste halve liter!
pi_45419068
Laatst weer gegeven na een jaar pauze (mocht niet vanwege medisch onderzoek)... ik bloedde weer als vanouds!
  dinsdag 16 januari 2007 @ 21:16:03 #223
35189 Troel
scherp en bot
pi_45419079
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 21:08 schreef dewitteparel het volgende:
ik heb vorige week net intake gehad
ijzer 8,4 (ondergrens geloof ik), en bloeddruk 125/50 (pols 52) ... 6 maart eerste halve liter!
ondergrens is 7,5 (bij ons tenminste)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_45419115
Vrijdag heb ik mn keuring gehad. Alles tot nu toe goed ijzer 9,1 en bloeddruk 120/74.. Vind het wel spannend als ik straks bloed mag gaan geven maar kan ook weer niet wachten!
pi_45419330
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 21:16 schreef Troel het volgende:

[..]

ondergrens is 7,5 (bij ons tenminste)
In Den Haag is de ondergrens 7,8. Overigens is de ondergrens voor vrouwen anders dan die voor mannen.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 21:29:49 #226
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_45419586
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 21:07 schreef Liejannuh het volgende:

Ik heb al een keer 24 uur met een bloeddrukmeter om gelopen en daar kwam uit dat mijn bloeddruk nogal schommelt.
mompelt iets over incompetente kutcollega's
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_45419624
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 21:23 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

In Den Haag is de ondergrens 7,8. Overigens is de ondergrens voor vrouwen anders dan die voor mannen.
In Arnhem ook, en ik geloof nooit dat dat per vestiging verschilt.
quote:
Om bloed te kunnen geven moet het ijzergehalte 8.4 of hoger zijn bij mannen en 7.8 of hoger bij vrouwen. Alle artsen van de bloedbank houden zich strikt aan de landelijk voorgeschreven grenzen van het Hb-gehalte.
Van de site .
pi_45419678
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 21:29 schreef gronk het volgende:

[..]

mompelt iets over incompetente kutcollega's
Hoge bloeddruk zit ook enigszins in de familie. En ik heb eerst een uur staan borrelen voordat ik naar de bloedbank ging. Ik was volkomen ontspannen.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 21:39:24 #229
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_45420027
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 21:32 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Hoge bloeddruk zit ook enigszins in de familie. En ik heb eerst een uur staan borrelen voordat ik naar de bloedbank ging. Ik was volkomen ontspannen.
Ah, vandaar. Hoe zit dat eigenlijk met bloed: wordt dat vermengd met bloed van andere donoren, of wordt dat netjes individueel apart gehouden en bewerkt?

(ook een beetje in 't verlengde van de volgende vraag: stel dat ik met een stevige dosis cafeine in m'n bloed richting bloedbank gaat, gaat degene die mijn bloed krijgt dan stuiteren op de operatietafel? )
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 22:00:13 #230
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_45420858
voor zover ik weet alles apart.. daarom zitten er ook iets van 5 zakken aan elkaar waar in de eerste dan je bloed afgetapt wordt, dan worden er nog bewerkingen mee gedaan, maar blijft het dus afgesloten van de buitenlucht en kan het niet besmet worden.

De belangrijkste reden om alles apart te houden is besmettelijke ziektes.. stel jij komt erachter dat je ebola hebt, vlak nadat je bloed gegeven hebt.. lullig als er dan 1000 liter weggegooid moet worden.. als er al niet wat van uitgegeven is..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_45420898
soms wordt het wel gemengd. Om zoveel mogelijk verschillende antilichamen te verkrijgen bijvoorbeeld.
pi_45422837
Daarom is het ook wel gewenst dat allochtonen bloed geven, dat zijn er veel te weinig. Vooral donkere mensen zijn gewild, wat dat betreft.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  dinsdag 16 januari 2007 @ 22:58:11 #233
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_45422911
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 20:14 schreef nixxx het volgende:
ha AirwiN weer geweest, dan zal ik binnenkort ook wel weer kaart op de mat krijgen
Nee, in 2007 nog niet... Ik ben op Sinterklaasavond voor het laatst geweest. Zal dus wel half februari worden ofzo...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_45423105
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:56 schreef Five_Horizons het volgende:
Daarom is het ook wel gewenst dat allochtonen bloed geven, dat zijn er veel te weinig. Vooral donkere mensen zijn gewild, wat dat betreft.
... want? Blank bloed kan niet in een gekleurde?
pi_45425976
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 23:03 schreef fee-tje het volgende:

[..]

... want? Blank bloed kan niet in een gekleurde?
Dat kan prima, maar soms zijn er best een hoop specifieke stoffen die zij in het bloed hebben.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  woensdag 17 januari 2007 @ 00:47:06 #236
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_45426112
Eigenlijk, als je d'r over nadenkt, is 't eigenlijk best apart dat je bloed van de ene persoon in sommige andere personen kunt steken en dat dat gewoon goedgaat. Met organen levert dat een heel gedoe op.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_45427537
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 00:47 schreef gronk het volgende:
Eigenlijk, als je d'r over nadenkt, is 't eigenlijk best apart dat je bloed van de ene persoon in sommige andere personen kunt steken en dat dat gewoon goedgaat. Met organen levert dat een heel gedoe op.
Rode bloedcellen en bloedplaatjes bevatten geen DNA en geen immuuncomplexen die door witte bloedcellen (de boosdoeners in dit geval) herkend worden als "vreemd" en worden dus niet aangevallen.
pi_45427541
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 00:40 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat kan prima, maar soms zijn er best een hoop specifieke stoffen die zij in het bloed hebben.
Ter lering ende vermaeck:

Zoals wat, en waarom zou je die willen toedienen?
pi_45433707
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 21:16 schreef Troel het volgende:

[..]

ondergrens is 7,5 (bij ons tenminste)
ik ben een mannetje
pi_45433863
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 12:29 schreef dewitteparel het volgende:

[..]

ik ben een mannetje
Was in reactie op Troel, die afaik een vrouwtje is
  woensdag 17 januari 2007 @ 12:38:40 #241
35189 Troel
scherp en bot
pi_45433943
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 12:35 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Was in reactie op Troel, die afaik een vrouwtje is
* Troel voelt even in broek

Ja nog steeds
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_45434302
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 12:38 schreef Troel het volgende:

[..]

* Troel voelt even in broek

Ja nog steeds
niet op de achterkant van je hand blazen he

ik ben trouwens benieuwd wat mn bloedgroep is
  woensdag 17 januari 2007 @ 12:54:31 #243
35189 Troel
scherp en bot
pi_45434365
De eerste keer dat je komt voor controle wordt er ook bloed afgenomen en dat wordt flink getest. Ik heb nu nog steeds niets gehoord, kan ik er nu vanuit gaan dat ik geen HIV heb
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_45437304
Als je iets hebt, stellen ze je op de hoogte als je dat vakje met ja beantwoord heb. HIV-test duurt ongeveer twee weken (weet ik helaas uit ervaring). Maar ze laten t je meteen weten als je wat hebt
pi_45657361
Hoe lang duurde het bij jullie tot je je eerste oproep kreeg na de medische keuring?
pi_45658143
Ik gok 2 maanden.
pi_45658375
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 12:54 schreef Troel het volgende:
De eerste keer dat je komt voor controle wordt er ook bloed afgenomen en dat wordt flink getest. Ik heb nu nog steeds niets gehoord, kan ik er nu vanuit gaan dat ik geen HIV heb
Dan weet je overigens nog steeds niet of je HIV hebt... incubatietijd
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_45666455
Weet iemand wanneer je weer plasma mag geven nadat je met een kijkoperatie (camera + gereedschap via klein gaatje in je buik) bent geopereerd? In oktober is mijn blindedarm verwijderd en in december ben ik met eenzelfde operatie geopereerd i.v.m complicaties en is er een verkleving in de darmen verwijderd.

Ik ben nog niet de oude en wil sowieso nog wachten tot ik mij weer fitter voel.
Maar toch ben ik nieuwsgierig hoe lang ik eigenlijk moet wachten. Is dit weer een jaar?
Ik heb al een keer een jaar moeten wachten i.v.m een scopie van mn neus, keel en voorhoofdsholte.
pi_45671334
Vandaag 145/80, 55 en Hb van 9.6, dus ik mocht weer
pi_45671652
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 12:00 schreef Flowerbomb het volgende:
Hoe lang duurde het bij jullie tot je je eerste oproep kreeg na de medische keuring?
bij mijn zusje een kleine twee weken, begin deze maand had ze een keuring ondergaan en eind deze maand mag ze langskomen
  donderdag 25 januari 2007 @ 19:57:21 #251
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_45671920
ik mag 29/01 weer in Delft
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  donderdag 25 januari 2007 @ 23:02:58 #252
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_45681298
Ik ben gisteren weer geweest, alleen is het niet op mijn kaartje bijgeschreven

En heb ook een bizar slechte tijd neergezet, 7m01
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_45681788
7m01 vind je slecht?
Ik heb het laatst voor het eerst gedaan en deed er toch een stuk langzamer over.
Mijn lampje ging zelfs knipperen omdat het te sloom ging.
  donderdag 25 januari 2007 @ 23:18:56 #254
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_45681956
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 95% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:38 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  donderdag 25 januari 2007 @ 23:19:20 #255
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_45681969
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:39 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_45682233
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:10 schreef AnnekeM het volgende:
Weet iemand wanneer je weer plasma mag geven nadat je met een kijkoperatie (camera + gereedschap via klein gaatje in je buik) bent geopereerd? In oktober is mijn blindedarm verwijderd en in december ben ik met eenzelfde operatie geopereerd i.v.m complicaties en is er een verkleving in de darmen verwijderd.

Ik ben nog niet de oude en wil sowieso nog wachten tot ik mij weer fitter voel.
Maar toch ben ik nieuwsgierig hoe lang ik eigenlijk moet wachten. Is dit weer een jaar?
Ik heb al een keer een jaar moeten wachten i.v.m een scopie van mn neus, keel en voorhoofdsholte.
Dat ligt eraan met watvoor apparatuur het is gedaan. Als het een flexibele camera is geweest is het (als ik net goed geluisterd heb ) een jaar. Zo niet, dan kan het direct. Dit i.v.m. sterilisatieproblemen bij een flexibele buis.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_45818729
Bij de keuring vertelde keuringsarts Kees dat het gebruiken van pijnstillers op zich geen probleem is, behalve bij... en dat ben ik dus vergeten. Iemand enig idee?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_45818957
Aspirine geloof ik omdat dit bloedverdunnend werkt...maar dit was bij mij alleen een probleem bij plasma geven, niet bij bloeddonatie.
  dinsdag 30 januari 2007 @ 15:52:22 #259
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_45825972
En Ibuprofen ook. (of een andere NSAID). Het heeft hetzelfde effect als aspirine.

En dat is juist geen probleem bij plasma geven, omdat het bestanddeel wat afgenomen wordt er niet door beïnvloed wordt. Dat zijn de bloedplaatjes geloof ik, en dat gaat bij plasma geven meestal weer terug het lichaam in.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_45827576
inderdaad, dat was de eerste keer dat ze me vroegen om bloedplaatjes te geven, toen mocht ik niet omwille van aspirine..
pi_45841242
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 21:10 schreef AnnekeM het volgende:
Deeltje 4 alweer

Kom op Fok!kers, we gaan met z'n allen bloed/plasma geven
ik heb me eens aangemeld daarvoor op een beurs, ik had zoiets van waarom niet. iets wat ik kan missen kan een ander ontzettend helpen. korte vragenlijst ingevuld en ondertussen de folder van de bloedbank (wat ik een ontzettend goor woord vind maar dat is iets anders ) doorgelzen. meteen maar weer de stand verlaten want ik mag niet geven omdat ik een relatie heb met een man. vergroot risico op infecties etc etc..
ik snap ergens wel wat ze bedoelen maar waarom voelde ik me zo kut achteraf?
pi_45852009
Omdat het een lullig gevoel geeft dat je wordt afgewezen op je seksuele geaardheid, wat uiteraard niet de bedoeling is. Alle risicogroepen worden uitgesloten, als jij als lid van die risicogroep geen risicogedrag vertoont, kunnen zij daar geen rekening mee houden omdat ze uiterst veilig willen zijn.

Bedankt voor de NSAIDinfo. Begreep dat ik op zich best kan geven, als ik maar meld dat ik t geslikt heb..
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_46049905
Vandaag voor het eerst bloed gegeven Viel me heel erg mee

Was echt als de dood dat ik zou flauwvallen (flauwvalfobie ) dus was best gespannen. Mn HB en bloeddruk waren goed, maar doordat ik zo gespannen was was mn pols behoorlijk hoog, namelijk 130. Dus toch nog even langs de donorarts. Daar was mn pols gedaald naar 110 en volgens haar kwam het gewoon door de spanning dus mocht ik toch geven.
Was binnen 9 minuten klaar en volgens die mevrouw was het een goede tijd voor de eerste keer, vond het zelf toch best lang.
Daarna nog maar even blijven zitten want toch een beetje licht in mn hoofd, maar het viel me echt alles mee! Wil nu alweer
pi_46051972
Hoe weet je eigenlijk welke bloedgroep je hebt
pi_46052427
Nog mensen met specifieke voorkeur voor welke arm?

Eerste keer rechts gegeven en dat ging niet best, met de grootste moeite 150 ml uit gekregen (niets dus). De keer daarop met links en sindsdien zweer ik daarbij, gemiddeld 5 tot 6 minuten.

Bovendien wel zo lekker dat het niet m'n gasarm (motorrijdend weer naar huis) is.
pi_46052774
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:14 schreef dialMforMonkey het volgende:
Hoe weet je eigenlijk welke bloedgroep je hebt
Door bloeddonor te worden en als je dat al bent op het vragenblad kijken
  dinsdag 6 februari 2007 @ 20:38:05 #267
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_46053037
vandaag ook links gegeven.. had van afgelopen weekend squash nog wat last van mijn elleboog en ga morgen weer... Verpleegster kon niet echt een mooie ader zien, toch geprikt.. zat ie niet goed.. even een verpleger ( ) erbij geroepen en die had em wel te pakken. Maar hij liep niet echt snel.

hebben meer mensen trouwens dat ze een heel erg kriebelig lacherig gevoel krijgen als die naald er even in zti zeg maar? na een paar minuten, totdat ze hem eruit halen heb ik dat
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_46053171
Ik zag vandaag iemand roken voor de bloedbank in Amsterdam. De vrouw stond echt naast de deur tegen de muur. Ik vond het er wel grappig uit zien. Was net te laat met de foto.
pi_46053273
Heb vandaag rechts gegeven, maar aangezien dit de eerste keer was heb ik nog geen vergelijkingsmateriaal. Volgende keer maar links proberen.
pi_46054750
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:24 schreef Fastcruiser het volgende:

Bovendien wel zo lekker dat het niet m'n gasarm (motorrijdend weer naar huis) is.
Tegen mij zeiden ze dat het niet verstandig is om meteen weer te rijden na het geven...
Are you pondering what I'm pondering?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 21:34:30 #271
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_46055364
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:20 schreef Mini_rulez het volgende:

[..]

Tegen mij zeiden ze dat het niet verstandig is om meteen weer te rijden na het geven...
Geldt dat voor meteen na het geven? Of ook nog nadat je na afloop nog even hebt gezeten met een hapje en een drankje? Ik ga altijd met de auto en dat gaat altijd goed eigenlijk...
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
  dinsdag 6 februari 2007 @ 21:44:10 #272
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_46055766
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:34 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Geldt dat voor meteen na het geven? Of ook nog nadat je na afloop nog even hebt gezeten met een hapje en een drankje? Ik ga altijd met de auto en dat gaat altijd goed eigenlijk...
jij bent ook geen mini-meisje Dit is weer zoiets dat je voor jezelf aan moet voelen en besluiten. voel je je vaak slapjes/wazig na het doneren, laat je dan rijden, heb je nooit ergens last van dan kan je zelf rijden. (en mocht je toch eens last krijgen, dan gewoon nog even blijven of op een andere manier thuis komen)
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 6 februari 2007 @ 22:06:45 #273
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_46056729
Ik heb mijn linkerarm inmiddels als voorkeur genomen, omdat ik rechtshandig ben. Dan kan ik nog lezen of puzzelen. Al neem ik soms ook mijn rechterarm, omdat ik mijn linker af en toe wat rust wil geven.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_46060954
Eerste keer geweest, met links (8.30min, Hb 9,2!) omdat ik dan rechts vrij had om te lezen, maar vind het denk ik toch prettiger om het nare prikgevoel in mijn stoerdere rechterarm te hebben.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_46062320
Vanaf 12 feb. heb ik weer de mogelijkeheid om nu mn linkerarm te laten testen...
pi_46062358
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 23:53 schreef Vanyel het volgende:
Eerste keer geweest, met links (8.30min, Hb 9,2!) omdat ik dan rechts vrij had om te lezen, maar vind het denk ik toch prettiger om het nare prikgevoel in mijn stoerdere rechterarm te hebben.
Oeh, dat heb ik nou ook. Op een of andere manier kan ik meer hebben met rechts.

Ik moet trouwens volgende week weer.
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_46066003
Rechts of links maakt bij mij weinig uit voor bloedgeven, maar voor plasma verkies ik toch links. Gaat net wat vlotter. Met rechts maakt het afnameapparaat nogal herrie omdat het niet vlot genoeg gaat
pi_46116381
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 20:41 schreef Kroekroek het volgende:
Ik zag vandaag iemand roken voor de bloedbank in Amsterdam. De vrouw stond echt naast de deur tegen de muur. Ik vond het er wel grappig uit zien. Was net te laat met de foto.
Gister in Tilburg waren 2 van die Sanquin-vrouwtjes buiten aan het roken
pi_46117119
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:31 schreef PV het volgende:

[..]

Gister in Tilburg waren 2 van die Sanquin-vrouwtjes buiten aan het roken
En toen Heb je liever dat ze het binnen doen?
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_46117869
Ik moet wel rechts, links zijn niet zo makkelijk aders te vinden..
Dus dan maar rechts, ik heb er toch niet zoveel last van..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_46130024
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 07:12 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Ter lering ende vermaeck:

Zoals wat, en waarom zou je die willen toedienen?
Daar nog even op terugkomende: Er zijn veel meer uit-typeringen van bloed dan A+/-, B+/- AB of 0 +/- (nul positief/negatief, overigens, geen O)
Iedereen heeft daarnaast nog andere irregulaire antistoffen. (en dus nog verdere uit-typering) Allochtonen (zeker donkere mensen) hebben andere dan bijvoorbeeld blanken. Dat kan er dan toe leiden, dat als je voor een tweede keer bloed krijgt van een ander, dat je dan afstotingsverschijnselen krijgt. Daarom wordt er naast je bloedgroep nog verder uitgetypeerd.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 9 februari 2007 @ 10:24:29 #282
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_46132049
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 84% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:39 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_46132607
Maandag ga ik
pi_46137105
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 21:34 schreef AirwiN het volgende:
Geldt dat voor meteen na het geven? Of ook nog nadat je na afloop nog even hebt gezeten met een hapje en een drankje? Ik ga altijd met de auto en dat gaat altijd goed eigenlijk...
Ik neem altijd ff een pauze na bloed geven (eerder preventief want ik merk weinig). Daarna pas op de motor. Gaat prima.
pi_46159688
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:50 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

En toen Heb je liever dat ze het binnen doen?
Ik heb liever dat ze helemaal niet roken Iets met gezondheid enzo.
pi_46160256
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 23:30 schreef PV het volgende:

[..]

Ik heb liever dat ze helemaal niet roken Iets met gezondheid enzo.


Ja, heb jij weleens bij een ziekenhuis gekeken

Het zijn net mensen he

(zoals ik hier mijn vrouw hoor roepen: plegen op de longafdeling roken allemaal )
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zaterdag 10 februari 2007 @ 18:35:50 #287
105435 amarena
Just curious
pi_46178678
Eind januari weer geweest maar mijn onderdruk was te laag of in elk geval ondergrens. (kan het kloppen dat ik 50/100 had? HB was 8/9 dacht ik. Leek de prikdokter niet verstandig,
Moet zeggen dat ik me de vorige keer ook erg duizelig voelde de dagen na het geven. Paar keer bijna van mijn stokje na het douchen. Gelukkig nemen ze dan geen risico door toch de prikken.
Probeer het over 2 maandjes weer.
Veni vidi vici
  zaterdag 10 februari 2007 @ 19:09:27 #288
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_46179682
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 18:35 schreef amarena het volgende:
Eind januari weer geweest maar mijn onderdruk was te laag of in elk geval ondergrens. (kan het kloppen dat ik 50/100 had? HB was 8/9 dacht ik. Leek de prikdokter niet verstandig,
Moet zeggen dat ik me de vorige keer ook erg duizelig voelde de dagen na het geven. Paar keer bijna van mijn stokje na het douchen. Gelukkig nemen ze dan geen risico door toch de prikken.
Probeer het over 2 maandjes weer.
Da's niet heel erg hoog. Mijn bloeddruk was laatst 115/75 met een Hb van 10.9

Kan het zijn dat je wellicht veel thee drinkt? Vriend van me heeft vanwege zijn lage Hb gehalte zowat een half jaar geen bloed mogen geven. Dronk altijd liters thee per dag en is nu over gegaan op groene thee. Nu kan het wel. Maar hoe dat precies zit weet ik ook niet.
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  zondag 11 februari 2007 @ 11:10:53 #289
105435 amarena
Just curious
pi_46196467
Bedankt voor de tip. Ik denk niet dat er een verband zit tussen thee en lage bloedwaarden. Eerder een schijnverband Ik drink wel liters thee (zowel groene als zwarte thee) maar dat doe ik al eigelijk altijd wel.

Ik denk dat het bij mij te maken heeft met een slechte doorbloeding vooral als het koud is is dit te merken. Vorige keer heb ik in de zomerperiode gegeven en toen zal de doorbloeding wel beter geweest zijn.
Veni vidi vici
  zondag 11 februari 2007 @ 11:25:51 #290
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_46196701
Ik warm mijn handen altijd op voor ik getest word. Misschien is het mijn verbeelding, maar het gaat sinds ik dat doe een stukje beter.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_46358566
Gister geweest, hb van 10.0 en bloeddruk van 124/62, ik gaf nu ook sneller dan 12 minuten, exacte tijd weet ik niet.
pi_46360719
Vandaag ga ik ook weer bloed geven.Kon bijna negen maanden niet doneren omdat ik pfeiffer had.
Ik ben vanochtend uit de nachtdienst gekomen.Ik hoop dat dat geen probleem is voor mijn lichaam.Oh ja daarnaast ben ik ook nog roker.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 12:24:17 #293
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_46363695
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 80% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 12:05:39 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_46366699
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 10:49 schreef Terpentin07 het volgende:
Oh ja daarnaast ben ik ook nog roker.
Dat zorgt over het algemeen alleen maar voor een hoger Hb
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_46366744
Ik heb weer een afspraak voor dinsdag. Ben vanochtend spontaan weer aan de crackers met appelstroop gegaan!
Ben ook erg benieuwd hoe mijn bloeddruk is dinsdag. Hoop iets minder heftig dan 170/96 of 166/113 die ze de vorige keer hebben gemeten.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 15:00:55 #296
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_46368840
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 23:39 schreef Thee_met_honing het volgende:
Hoe verschilt plasma geven van bloed geven? Voor beide moeten ze toch bloed afnemen waarna het later gescheiden wordt of snap ik iets niet?

Bedankt voor de antwoorden trouwens!
Bloed geven: Er wordt een flinke naald in een ader gestoken, waarna er 500 ml bloed in een plastic zak loopt.

Plasma geven: Je wordt op een indrukwekkende machinerie met veel slangen aangesloten. Er loopt ongeveer een halve liter bloed in een soort centrifuge die de bloedlichaampjes van het plasma de vloeibare component) scheidt. Het plasma wordt afgetapt en de bloedlichaampjes worden weer teruggepompt in je lichaam. Dit loopt zo'n 3x heen en weer tot er (uit mijn hoofd) 660 gram plasma is afgetapt.

* NT-T.BartMan is plasmadonor

plasma geven duurt ongeveer een uur, bloedgeven ongeveer een kwartier.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 6 maart 2007 @ 14:44:14 #297
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_46975359
Nu gaat bellen voor keuringsafspraak... toch wel een beetje nerveus
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:46:16 #298
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_46975448
Niet nerveus zijn, het prikken komt later. Dat doen ze niet door de telefoon heen.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_46975494
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:44 schreef Sjeen het volgende:
Nu gaat bellen voor keuringsafspraak... toch wel een beetje nerveus
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 6 maart 2007 @ 14:54:49 #300
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_46975746
22 maart om 19.00 uur gaan ze beslissen of ze me willen Voelt toch een beetje als een examen...

Het combineert alleen zo slecht met een tattoo willen jammer genoeg
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:56:28 #301
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_46975792
Ik zou eigenlijk een navelpiercing willen, maar dat doe ik ook niet vanwege het doneren...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')