abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 21 juli 2006 @ 21:27:20 #101
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40058557
quote:
op vrijdag 21 juli 2006 21:24 schreef weirdmicky het volgende:
ik dacht dat ik mijn verhaal aardig beschreven had, maar toch blijven mensen (ik zal ze maar niet direct dwazen noemen) denken dat ik me superieur voel.
volgens mij is dat projectie van degenen die jou voor superieur uitmaken.

en voor vandaag vind ik cognitieve dissonantie ook een mooi begrip
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40058570
quote:
op vrijdag 21 juli 2006 18:38 schreef haushofer het volgende:
misschien zou je in de tt "dwazen" kunnen vervangen door "andere mensen". er lopen waarschijnlijk legio andere mensen rond die de ts weer een domme lul vinden en zich aan hem, en dit topic, ergeren. en zo gaat het cirkeltje verder.

ik erger me trouwens wel eens aan de mensen op de fp. daar zitten naar mijn bescheiden mening nogal wat simpeldenkende mensen tussen. maar om me daar nou heel druk om te maken en er topics over te openen... neuh.
de tt moet juist niet veranderd worden, omdat dit aanzet geeft tot discussie. mensen mogen mij een domme lul vinden, dat maakt me niet uit. ik vind het een leuk topic. als je dat vergelijkt met andere topics op fok! dan vind ik deze best okay.

de fp is trouwens wel echt heel erg. de discussies bestaan enkel uit one-liners en daarna wordt het weer vergeten, dus als je denkt iemand wat te hebben geleerd, kijken ze nooit meer.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_40058589
quote:
op vrijdag 21 juli 2006 21:27 schreef gronk het volgende:

[..]

volgens mij is dat projectie van degenen die jou voor superieur uitmaken.


gronk is geen dwaas, maar een wijs man.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 21:41:07 #104
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40058855
quote:
op vrijdag 21 juli 2006 21:29 schreef weirdmicky het volgende:

gronk is geen dwaas, maar een wijs man.


dat soort opmerkingen doet me denken aan de afwijsbrief die chinese uitgevers aan auteurs zouden sturen, als ze een baggermanuscript hebben ingeleverd: 'uw manuscript is van zo'n uitmuntende kwaliteit, dat wij ons niet goed genoeg vinden om het de eer te geven die het verdient.wij hopen dat u snel een andere uitgever vindt die wel goed genoeg is om uw werk die eer te kunnen geven.'
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40059854
quote:
op vrijdag 21 juli 2006 16:34 schreef weirdmicky het volgende:
ik snap wel wat je bedoelt, jij alleen niet andersom.
leg eens uit hoe je het wel bedoelde dan.
quote:
op vrijdag 21 juli 2006 21:27 schreef gronk het volgende:
en voor vandaag vind ik cognitieve dissonantie ook een mooi begrip
kan je me ook vertellen wat cognitieve dissonantie met dit topic te maken heeft, want ik mis het even denk ik..
  vrijdag 21 juli 2006 @ 22:46:14 #106
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40060257
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40060572
quote:
ja, ik studeer psychologie, dus het begrip cognitieve dissonantie kende ik wel.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 23:05:44 #108
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40060770
nou, dan hoef je ook niet naar de bekende weg te vragen
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40060946
quote:
op donderdag 20 juli 2006 16:30 schreef arneaux het volgende:
ik herken t wel idd. soms ben je met iemand in gesprek en die krijg je iets niet aan zn verstand gebracht. erg frustrerend kan dat zijn.
sorry maar in zulke gevallen ligt het probleem niet bij hun maar bij jou. jij mist inlevingsvermogen in de denkwereld van een ander persoon en kan er niet tegen als niet iedereen hetzelfde als jij denkt
pi_40065051
quote:
op vrijdag 21 juli 2006 21:24 schreef weirdmicky het volgende:
ik dacht dat ik mijn verhaal aardig beschreven had, maar toch blijven mensen (ik zal ze maar niet direct dwazen noemen) denken dat ik me superieur voel. dat voel ik mij niet, ik leg ook al in op uit dat ik niet beter ben dan andere mensen. ik ben alleen een betere denker dan de meeste mensen. dit is echter niet mijn punt. ik erger me aan dwaze mensen - met dus een gebrek aan gezond verstand - die op moeilijk intellectuele onderwerpen hun ongefundeerde meningen spuien.

in dat opzicht had ik het ook in klaagbaak kunnen zetten of het onderwerp iets meer filosofisch kunnen benaderen en dan in wfl moeten doen. toch vind ik juist het psychologische aspect interessant en daarom een discussie waard.

dit is trouwens wel een dwaas:
[..]

dit bericht is dwaas om meerdere redenen. de generalisaties over de jeugd zijn zo erg dat ik eerder twijfel aan de zekerheid van degene die post dan over de complete jeugd.

daarna mij in de 2e alinea denigrerend behandelen met het woord 'jongetje'. blijkbaar voelt hij zich erg aangesproken bij de topictitel, wat ik kan begrijpen. toch grappig hoe die zo makkelijk kan concluderen dat ik een minderwaardigheidscomplex heb. terwijl het enige wat ik zeg iets heel algemeens is, maar blijkbaar een taboe. ik ben slimmer dan anderen. dát is mijn sterke punt. anderen hebben weer andere sterke punten, maar dat gaf ik ook al aan in de op.

je mag me dom vinden, maar dat soort uitspraken getuigen juist van dwaasheid. ik geloof niet in ubermenschen, toch vind ik het absurd dat je je mening over mij klaarhebt terwijl ik enkel gradaties in de kwaliteiten van mensen typeer en me irriteer aan de dwaasheid van mensen die ongefundeerde meningen spuien over onderwerpen waar ze dus weinig verstand van hebben.
lieverd, lezen is ook een vak, ik beschuldig je van een meerderwaardigheidscomplex, dat is heel wat anders. ik ben verrast dat jij het woord denigrerend gebruikt omdat je je aangevallen voelt, dit is nl. hoe jij over andere mensen praat. jij hebt het denigrerend over dwazen omdat jij aan deze mensen niet kan duidelijk maken wat jij bedoelt. misschien ligt het wel meer aan jou dan aan die anderen. misschien heb jij niet het vermogen om over te brengen wat je bedoelt. ik zou dus maar eens bij mezelf te rade gaan als ik jou was en kijken wat je nog bij kan leren om dat wel onder de knie te krijgen.

ik ben trouwens vereerd dat je me een dwaas noemt. ik zou nl. niet zo willen zijn als jij. je beter voelen door anderen dwazen te vinden geeft aan dat jij nog niet je plaats hebt gevonden in deze wereld en probeert om je waar te maken. ik heb dat niet nodig, ik weet wat ik waard ben en heb geen last van de onzekerheden die jou schijnbaar zo bezighouden.

over generaliseren, 't valt me gewoon op dat degenen die zo denken vaak nog erg jong zijn en niets hebben meegemaakt, maar ondertussen wel denken alle wijsheid in pacht te hebben. mensen die wat ouder zijn denken vaak na over wat ze zeggen en zullen niet zo snel dit soort meningen ventileren.

je mag me een dwaas noemen en denken dat je intellectueel (bezig) bent, maar in feite ben je een onzeker iemand die denkt dat je door anderen te kleineren zelf beter uit de bus komt. je doet me denken aan de pestkoppen van vroeger op school. leuk doen ten koste van anderen.
Is it wrong to talk to myself even when there’s nobody else?
It's just a state of mind.
pi_40065399
quote:
op zaterdag 22 juli 2006 01:32 schreef tbl1966 het volgende:

[..]

lieverd, lezen is ook een vak, ik beschuldig je van een meerderwaardigheidscomplex, dat is heel wat anders. ik ben verrast dat jij het woord denigrerend gebruikt omdat je je aangevallen voelt, dit is nl. hoe jij over andere mensen praat. jij hebt het denigrerend over dwazen omdat jij aan deze mensen niet kan duidelijk maken wat jij bedoelt. misschien ligt het wel meer aan jou dan aan die anderen. misschien heb jij niet het vermogen om over te brengen wat je bedoelt. ik zou dus maar eens bij mezelf te rade gaan als ik jou was en kijken wat je nog bij kan leren om dat wel onder de knie te krijgen.

ik ben trouwens vereerd dat je me een dwaas noemt. ik zou nl. niet zo willen zijn als jij. je beter voelen door anderen dwazen te vinden geeft aan dat jij nog niet je plaats hebt gevonden in deze wereld en probeert om je waar te maken. ik heb dat niet nodig, ik weet wat ik waard ben en heb geen last van de onzekerheden die jou schijnbaar zo bezighouden.

over generaliseren, 't valt me gewoon op dat degenen die zo denken vaak nog erg jong zijn en niets hebben meegemaakt, maar ondertussen wel denken alle wijsheid in pacht te hebben. mensen die wat ouder zijn denken vaak na over wat ze zeggen en zullen niet zo snel dit soort meningen ventileren.

je mag me een dwaas noemen en denken dat je intellectueel (bezig) bent, maar in feite ben je een onzeker iemand die denkt dat je door anderen te kleineren zelf beter uit de bus komt. je doet me denken aan de pestkoppen van vroeger op school. leuk doen ten koste van anderen.
niet aangevallen, ik moest lachen toen ik je reactie las. je bent juist het typische voorbeeld van hoe dwaasheid zich uit. je praatte denigrerend over mij als persoon, dit deed ik niet andersom.

dit is ook werkelijk grappig. je praat over generaliseren en generaliseert...in dezelfde zin:
quote:
over generaliseren, 't valt me gewoon op dat degenen die zo denken vaak nog erg jong zijn en niets hebben meegemaakt, maar ondertussen wel denken alle wijsheid in pacht te hebben.
in dit opzicht doe je niet anders dan je mij verwijt. je ouderdom gebruiken als middel om de ander te kleineren. jij denkt dat ik dat doe met intelligentie, wat jou dus erg hypocriet maakt. en dat is hét voorbeeld van de dwazen waar ik had over had.

hoe absurd ook dat je naar aanleiding van een paar tekstjes je een complete analyse maakt van hoe ik ben, wat ik moet leren, dat ik mensen kleineer, ik doe je denken aan pestkoppen op school, ik kan niet uitleggen wat ik bedoel, je zou niet willen zijn zoals ik, ik heb onzekerheden.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 01:57:02 #112
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40065431
quote:
op zaterdag 22 juli 2006 01:32 schreef tbl1966 het volgende:

[ tbl1966 vindt zichzelf ook erg goed, maar zegt dat wat subtieler ]
als jij zo superieur bent, waarom laat je ts dan niet in z'n sop gaar koken? hij zal er uiteindelijk zelf wel achter komen dat 't allemaal veel genuanceerder ligt. en dat-ie daarbij een paar keer z'n neus stoot hoort erbij. eiguh verantwoordelijkheid, enzo.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 02:04:49 #113
106959 Nerdmans
krekwakwauw
pi_40065546
interessant topic!

ergens heeft de ts een punt en ergens ook weer niet.
ik denk dat er een onderscheid gemaakt dient te worden tussen een dwaas, met een dwaze mening en de minder intelligente persoon met een, naar jouw maatstaven een oppervlakkige of eenzijdige mening.

ik herken de dwazen wel, maar ik voel een beetje dat er teveel mensen over de dwaze kam worden geschoren. de mening van de minder intelligente mensen is wel degelijk van belang.
ik vorm altijd een hele complexe mening over diverse onderwerpen. terwijl een zeer goede bekende altijd een geheel eigen en in mijn ogen ondoordachte visie heeft over een soortgelijk onderwerp. dat maakt zijn mening echter niet minder belangrijk, slechts omdat de basis van die mening wat minder breed is. er komen met regelmaat toch zaken uit zijn mond die de kern van het onderwerp vlijmscherp weergeeft, in de basis.

een zwart wit mening gebaseerd op basiskennis kan zeker zo sterk zijn als een grijze mening met een enorme achterban.
ik kan me voorstellen dat je valt over de schrijfstijl van een journalist ofzo. toch geloof ik niet dat die man per se dwaas is. ik geloof wel dat hij een versie van de waarheid naar voren brengt die naar zijn maatstaven en zijn besef van de gemiddelde lezer van die tekst wordt gevormd. dat hoeft dan niet dwaas te zijn. dat is gewoon een vorm van gezond verstand.

jouw dilemma is dat je niet kan omgaan met “dwazen”.
best raar. je geeft zelf aan een denker te zijn, iemand die kwaliteit en kwantiteit kan inbrengen bij het formuleren van meningen en oplossingen.
waarom duik je niet eens in de mening van de dwaas en haal daar eens wat uit. in plaats van je te verzetten, moet je je juist voeden met deze personen. waarom de dialoog aangaan als je weet dat ze staan voor hun mening die in jou ogen niet deugt. ik werk dagelijks met een tientallen mensen en op jaarbasis heb ik professioneel misschien wel met 500 “dwazen”te maken. ik leef van deze mensen en heb geleerd om respect te hebben voor de mening van deze individuen.
ik vind t dwaas om als denker nie6t uit een dergelijke situatie te kunnen komen.
daarbij geef je nu een behoorlijk arrogant en met tijden een enigzins onzeker signaal af. probeer er eens een win win situatie voor beide partijen te genereren. nu is t namelijk een situatie waarin beide verliezen.

pff zwaar verhaal voor de deze tijd
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  zaterdag 22 juli 2006 @ 02:05:58 #114
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40065556
quote:
op zaterdag 22 juli 2006 01:54 schreef weirdmicky het volgende:

in dit opzicht doe je niet anders dan je mij verwijt. je ouderdom gebruiken als middel om de ander te kleineren. jij denkt dat ik dat doe met intelligentie, wat jou dus erg hypocriet maakt. en dat is hét voorbeeld van de dwazen waar ik had over had.
en daarom moest ik denken aan cognitieve dissonantie; met name het stukje 'maaiveldcultuur' waar in de wikipedia-link naar verwezen wordt. d'r is iets wat niet past in het denkkader van mensen die reageren ('iemand stelt zichzelf boven anderen! wuuuuh! iedereen hoort gelijk te zijn! we are all induhviduals'), en vervolgens wordt er net zolang gezocht tot er een reden is waarom die persoon geen gelijk kan hebben. een greep uit de mogelijkheden:

-je hebt nog niet zoveel meegemaakt in je leven
-mannen snappen dat soort dingen niet
-je mag dan wel veel gestudeerd hebben, je hebt geen mensenkennis/praktijkervaring
-beta's zijn nu eenmaal autistisch ( bonuspunten voor een 2-in-1 score)

en als laatste redmiddel de eeuwige dooddoener:
-je hebt geen sociale vaardigheden. (lees: je geeft me geen gelijk)
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 02:13:30 #115
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_40065661
quote:
op zaterdag 22 juli 2006 02:04 schreef nerdmans het volgende:

probeer er eens een win win situatie voor beide partijen te genereren. nu is t namelijk een situatie waarin beide verliezen.
ik kan me wel wat redenen voorstellen waarom je dat niet zou willen.

stel je een klassieke overheidsorganisatie voor, waarin een stel incompetentelingen een monopolie hebben verworven. die mensen hebben niets te winnen, maar alles te verliezen. waarom zouden ze iemand als ts uberhaupt serieus nemen? nu bepalen ze alles. straks moeten ze samenwerken. jakkiebah.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_40065688
quote:
op donderdag 20 juli 2006 16:27 schreef weirdmicky het volgende:
een wijs man zei ooit (ongeveer): 'de helft van alle wijsheid valt toe te dichten aan het tolereren van dwazen'. in plaats van je overal druk over te maken, moet je bewust zijn dat dwaasheid overal voorkomt. het is beter deze dwazen te negeren dan er tegenin te gaan, ze zullen immers niks van je aannemen.

dit lukt mij niet.

ik erger me constant aan allerlei dwaze mensen. of het nou op de frontpage is of op het forum, op tv of op de radio. ik erger me aan de eenzijdigheid van hun berichtgeving. ik erger me aan de simpele opmerkingen binnen de politiek, de propaganda binnen geloofsovertuigingen etc etc.

nu sta ik niet elke keer te vloeken als ik weer een dwaas hoor praten, maar ik heb constant de behoefte om in discussie te gaan, terwijl ze er niks van leren. toch ben ik een groot deel van de dag aan het evalueren hoe het komt dat mensen niet nadenken en geen gezond verstand hebben. bijvoorbeeld als ik de krant lees.

dit komt heel superieur over, maar dat is ook de bedoeling. ik ben intelligenter dan de meeste mensen. dit maakt mij echter - als persoon - niet beter. ik ben niet praktisch, als in werken met mijn handen. ik kan niet timmeren, auto's repareren of iets in die trant. daar zijn anderen weer superieur t.o.v. mij.

het dillema is nu dus dat ik een manier zoek om mensen te kunnen tolereren. dwazen kunnen hun eigen dwaasheid niet omvatten, dus andersom mag ik dat niet verwachten.
ik heb dit ook?
en elke keer denk ik ik moet iets schrijven ik moet ik moet ik moet.................helppppppppppppp
tis een drang die niet te weerstaan is
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zaterdag 22 juli 2006 @ 02:23:28 #117
106959 Nerdmans
krekwakwauw
pi_40065795
quote:
op zaterdag 22 juli 2006 02:13 schreef gronk het volgende:

[..]

ik kan me wel wat redenen voorstellen waarom je dat niet zou willen.

stel je een klassieke overheidsorganisatie voor, waarin een stel incompetentelingen een monopolie hebben verworven. die mensen hebben niets te winnen, maar alles te verliezen. waarom zouden ze iemand als ts uberhaupt serieus nemen? nu bepalen ze alles. straks moeten ze samenwerken. jakkiebah.
die mensen hebben dan toch al gewonnen, ze zitten lekker op hun monopolie. daarbij zijn t dwazen die een verdomd goede reden hebben om niet voor een win win te kiezen. ts zou beter moeten weten toch? en dit is trouwens een behoorlijk stel nou dat verhaal.

ts verwerpt veel te veel mensen als dwaas, daar ligt de kern van t probleem. er zijn maar weinig echte dwazen. iemand die de euro vervloekt, zonder een grondige mening, voelt ergens echt wel een acheruitgang in koopkracht.
iemand afwenden als dwaas om zo gelijk te halen is niet de manier.
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_40065970


[ Bericht 51% gewijzigd door ngh op 22-07-2006 02:34:50 ]
pi_40066024
ik heb het hele topic niet gelezen eigenlijk (komt ook de lappen tekst van kasta...in andere topic's ) maar goed. interesant dat ik dit topic tegenkom, want zelf heb ik dus ook dat ik mij vaak intelligenter voel dan anderen maar niet de moeite wil laten zien om dit te bewijzen. (meestal uit bescheidenheid). ben namelijk timide als ik anderen niet goed ken.

terwijl ik dit dus vroeger niet had, ik was een soort van hap-persoon en zei vaak wat ik van dingen vond. soms ging dit dan ook te ver door middel van gelijk te krijgen op niet-sportieve manieren zoals: schreeuwen, door de andere heen praten, doen alsof je niet luistert, of zelfs een keer iemand wegduwen en weglopen. maar dat terzijde, dat was dus in mijn jeugd.

tegenwoordig ben ik dus al veel volwassener (lees vaker) en kan ik beter omgaan met mensen die me niet liggen (de dwazen). hoe dit komt is denk ik dat ik me gewoon niet meer druk maak over die anderen hoe zij zijn. ik besteed gewoon weinig aandacht aan deze mensen. veel onderwerpen interesseren me (zo ben ik gewoon), maar zolang iets niet meer interessant is, ishoud ik me er niet meer me bezig. omdat ik weinig aandacht wil steken in oninteressante dingen kost dit mij dus ook weinig energie waardoor ik de dwazen veel beter kan verdragen.
een andere manier die ook goed werkt is je totaal niet serieus op te stellen en daardoor gewoon ergens de humor van in te zien. hierdoor haal je toch voldoening uit dat andere. kort voorbeeld: het programma probleemwijken, niet al te slimme mensen, ernstig verstoorde samenleving, dat dit bestaat, maar bekijk dit programma meer uit het humor oogpunt.

ik zou proberen om de situatie zo om te draaien op je eigen manier dat je toch voldoening hieruit haalt.

[ Bericht 99% gewijzigd door marcito op 22-07-2006 02:47:09 ]
  zaterdag 22 juli 2006 @ 02:49:11 #120
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_40066184
quote:
op donderdag 20 juli 2006 16:27 schreef weirdmicky het volgende:
it komt heel superieur over, maar dat is ook de bedoeling. ik ben intelligenter dan de meeste mensen. dit maakt mij echter - als persoon - niet beter. ik ben niet praktisch, als in werken met mijn handen. ik kan niet timmeren, auto's repareren of iets in die trant. daar zijn anderen weer superieur t.o.v. mij.
goed punt. iedereen (nou ja, de meesten) hebben hun eigen vaardigheden en zijn op een bepaald / aantal punten beter dan jij.

trouwens ts, vertel eens in hoeverre je de uitspraak "hoe meer je weet [van een bepaald onderwerp], hoe meer je erachter komt dat je eigenlijk niets [erover] weet" herkent?
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_40070408
ik kan mij er ook wel wat in vinden alleen heb ik het niet extreem zoals jij omschrijft. ik irriteer mij aan mensen die dom zijn. je zit in de kroeg en iemand met een paar spiertjes en grote bek denkt dat hij het summum is onder de heren. als je hem aanspreekt, kun je concluderen dat hij dan het verstand heeft van een gehandicapte.

domme vechtpartijen over een vrouw. dom gelul over triviale zaken dat menigeen totaal niet interesseert. je bekijkt het vanuit een heel breed spectrum, politiek, op straat, in de krant en wellicht in jouw sociale kring. op den duur frustreert het alleen maar omdat het negatieve energie is. respecteer deze mensen ook al zijn ze onwetend, het kost mij ook altijd nog moeite. en sommige mensen zijn zo dom dat je geen respect voor ze op kunt brengen. ja daar kom je niet vanaf.
  zaterdag 22 juli 2006 @ 12:13:20 #122
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_40070985
quote:
op donderdag 20 juli 2006 16:27 schreef weirdmicky het volgende:
ik ben niet praktisch, als in werken met mijn handen. ik kan niet timmeren, auto's repareren of iets in die trant. daar zijn anderen weer superieur t.o.v. mij.
en jij kunt dat zien en erkennen, maar het probleem met mensen die intellectueel minder begaafd zijn is dat de meesten dat zelf niet kunnen zien. ze denken alles te begrijpen en zijn simpelweg niet in staat om in te zien dat andere mensen beter zijn in bepaalde dingen. het gevolg daarvan is dat zij zich mengen in discussies over zaken waar ze geen verstand van hebben en de materie ook nog denken te begrijpen. het komt simpelweg niet in ze op dat ze niet over de capaciteiten beschikken om (bijvoorbeeld) politieke onderwerpen te doogronden.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_40072293
mooie reacties zijn erbij gekomen.
quote:
op zaterdag 22 juli 2006 02:49 schreef henryhill het volgende:

[..]

goed punt. iedereen (nou ja, de meesten) hebben hun eigen vaardigheden en zijn op een bepaald / aantal punten beter dan jij.

trouwens ts, vertel eens in hoeverre je de uitspraak "hoe meer je weet [van een bepaald onderwerp], hoe meer je erachter komt dat je eigenlijk niets [erover] weet" herkent?
precies, de basis is dat iedereen zijn of haar zwakke en sterke punten heeft. bij de een is dat creativiteit, de ander intelligentie, etc.

die uitspraak kan ik me trouwens erg in vinden. door je te verdiepen in een onderwerp kom je er keer op keer achter hoe complex zaken in elkaar steken. bij elke stap die je zet krijg je weer nieuwe informatie die weer gelinkt is aan andere informatie. zo weet je eigenlijk heel weinig over het onderwerp, al verdiep je je erin.

toch kiezen mensen uiteindelijk specialisaties, waardoor ze naar verhouding wel veel over een onderwerp weten. al erger ik me ook wel eens aan dat soort mensen. ik zag een tijdje terug een politicoloog van de vu in amsterdam zo'n eenzijdig negatief verhaal vertellen alsof het de absolute waarheid was. ik was gelukkig niet de enige die zich eraan ergerde, ik werd zelfs door een vriend opgebeld met: 'kijk jij toevallig ook nova?'
quote:
op zaterdag 22 juli 2006 02:04 schreef nerdmans het volgende:
interessant topic!

ergens heeft de ts een punt en ergens ook weer niet.
ik denk dat er een onderscheid gemaakt dient te worden tussen een dwaas, met een dwaze mening en de minder intelligente persoon met een, naar jouw maatstaven een oppervlakkige of eenzijdige mening.

ik herken de dwazen wel, maar ik voel een beetje dat er teveel mensen over de dwaze kam worden geschoren. de mening van de minder intelligente mensen is wel degelijk van belang.
ik vorm altijd een hele complexe mening over diverse onderwerpen. terwijl een zeer goede bekende altijd een geheel eigen en in mijn ogen ondoordachte visie heeft over een soortgelijk onderwerp. dat maakt zijn mening echter niet minder belangrijk, slechts omdat de basis van die mening wat minder breed is. er komen met regelmaat toch zaken uit zijn mond die de kern van het onderwerp vlijmscherp weergeeft, in de basis.

een zwart wit mening gebaseerd op basiskennis kan zeker zo sterk zijn als een grijze mening met een enorme achterban.
ik kan me voorstellen dat je valt over de schrijfstijl van een journalist ofzo. toch geloof ik niet dat die man per se dwaas is. ik geloof wel dat hij een versie van de waarheid naar voren brengt die naar zijn maatstaven en zijn besef van de gemiddelde lezer van die tekst wordt gevormd. dat hoeft dan niet dwaas te zijn. dat is gewoon een vorm van gezond verstand.

jouw dilemma is dat je niet kan omgaan met “dwazen”.
best raar. je geeft zelf aan een denker te zijn, iemand die kwaliteit en kwantiteit kan inbrengen bij het formuleren van meningen en oplossingen.
waarom duik je niet eens in de mening van de dwaas en haal daar eens wat uit. in plaats van je te verzetten, moet je je juist voeden met deze personen. waarom de dialoog aangaan als je weet dat ze staan voor hun mening die in jou ogen niet deugt. ik werk dagelijks met een tientallen mensen en op jaarbasis heb ik professioneel misschien wel met 500 “dwazen”te maken. ik leef van deze mensen en heb geleerd om respect te hebben voor de mening van deze individuen.
ik vind t dwaas om als denker nie6t uit een dergelijke situatie te kunnen komen.
daarbij geef je nu een behoorlijk arrogant en met tijden een enigzins onzeker signaal af. probeer er eens een win win situatie voor beide partijen te genereren. nu is t namelijk een situatie waarin beide verliezen.

pff zwaar verhaal voor de deze tijd
je hebt gelijk als je het hebt over het onderscheid wat gemaakt moet worden tussen daadwerkelijke dwazen of enkel dwaze acties. iedereen maakt zich wel eens schuldig aan dwaze acties namelijk, maar dan ben je niet automatisch dwaas. ik schoot iets te ver door omdat ik alle personen waar ik me aan ergerde typeerde als dwazen. al blijven de mensen met een gebrek aan gezond verstand de grootste dwazen.

ik kan overigens wel omgaan met dwazen, hoe vermoeiend dat ook kan zijn soms. ik erger me er alleen aan, ik zou zo graag willen zien dat deze mensen of betrokken zijn of hunzelf evalueren i.p.v. constant te zoeken naar zondebokken. dan heb ik het bijvoorbeeld over de mensen die zeiken op de buitenlanders, op de overheid, op amerika, etc. een enkele keer dit doen is niet erg, zeker niet als er een duidelijke aanleiding voor is, maar als je constant negatief bent over bepaalde zaken dan verlies je uiteindelijk een stukje objectiviteit. een ex van mij was daar erg goed in.

wel een mooi voorbeeld over de journalist die ik als dwaas beschouw. het ligt eraan of deze persoon daadwerkelijk denkt dat die neutrale informatie stuurt of dat hij moedwillig zijn mening er 'stiekem' in verwerkt. als het dat laatste is is het meer een vorm van valsheid dan dwaasheid.
quote:
op zaterdag 22 juli 2006 02:36 schreef marcito het volgende:
ik heb het hele topic niet gelezen eigenlijk (komt ook de lappen tekst van kasta...in andere topic's ) maar goed. interesant dat ik dit topic tegenkom, want zelf heb ik dus ook dat ik mij vaak intelligenter voel dan anderen maar niet de moeite wil laten zien om dit te bewijzen. (meestal uit bescheidenheid). ben namelijk timide als ik anderen niet goed ken.

terwijl ik dit dus vroeger niet had, ik was een soort van hap-persoon en zei vaak wat ik van dingen vond. soms ging dit dan ook te ver door middel van gelijk te krijgen op niet-sportieve manieren zoals: schreeuwen, door de andere heen praten, doen alsof je niet luistert, of zelfs een keer iemand wegduwen en weglopen. maar dat terzijde, dat was dus in mijn jeugd.

tegenwoordig ben ik dus al veel volwassener (lees vaker) en kan ik beter omgaan met mensen die me niet liggen (de dwazen). hoe dit komt is denk ik dat ik me gewoon niet meer druk maak over die anderen hoe zij zijn. ik besteed gewoon weinig aandacht aan deze mensen. veel onderwerpen interesseren me (zo ben ik gewoon), maar zolang iets niet meer interessant is, ishoud ik me er niet meer me bezig. omdat ik weinig aandacht wil steken in oninteressante dingen kost dit mij dus ook weinig energie waardoor ik de dwazen veel beter kan verdragen.
een andere manier die ook goed werkt is je totaal niet serieus op te stellen en daardoor gewoon ergens de humor van in te zien. hierdoor haal je toch voldoening uit dat andere. kort voorbeeld: het programma probleemwijken, niet al te slimme mensen, ernstig verstoorde samenleving, dat dit bestaat, maar bekijk dit programma meer uit het humor oogpunt.

ik zou proberen om de situatie zo om te draaien op je eigen manier dat je toch voldoening hieruit haalt.
grappig dat je er op dezelfde manier naar kijkt. wellicht iets meer reflecterend naar je jeugd dan ik, al doe ik dat natuurlijk ook. ik was vroeger enorm eigenwijs. nu ben ik het nog steeds overigens, maar in veel mindere mate. ik weigerde sorry te zeggen of mn ongelijk toe te geven.

wel een goede tip over het humoristisch benaderen van dwazen. dat doe ik al regelmatig, vooral met mensen die het hebben over pleuro's en dergelijke. daar ga ik echt geen inhoudelijke discussie mee voeren, slechts meeschreeuwen over hoe duur alles is geworden door die kut pleuro.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_40074508
ik krijg een naar smaakje in mijn mond van dit topic. ik heb het idee dat enkelen in dit topic mensen nogal onderschatten. net zoals je niet kunt oordelen over iemand op een forum, kun je dat ook niet wanneer je slechts een kort gesprek met iemand hebt gevoerd.

intelligentie heeft meerdere lagen, aspecten, en jullie lichten er 1 aspect uit, wat in mijn ogen echt de minst belangrijke is. jammer, want -zoals alle topics die over intelligentie en aanverwante onderwerpen gaan- komt het ook hier weer op hetzelfde neer, wellicht verpakt in een mooier jasje.
pi_40074782
quote:
op zaterdag 22 juli 2006 14:23 schreef dawg het volgende:
ik krijg een naar smaakje in mijn mond van dit topic. ik heb het idee dat enkelen in dit topic mensen nogal onderschatten. net zoals je niet kunt oordelen over iemand op een forum, kun je dat ook niet wanneer je slechts een kort gesprek met iemand hebt gevoerd.

intelligentie heeft meerdere lagen, aspecten, en jullie lichten er 1 aspect uit, wat in mijn ogen echt de minst belangrijke is. jammer, want -zoals alle topics die over intelligentie en aanverwante onderwerpen gaan- komt het ook hier weer op hetzelfde neer, wellicht verpakt in een mooier jasje.
je vindt gezond verstand het minst belangrijke aspect van intelligentie? daarnaast koppel ik het gebrek aan kennis aan het gebrek aan inlevingsvermogen. al zei plato (van fok! ) juist dat het gebrek aan het willen zoeken naar kennis het belangrijkst was. ik ben er nog niet helemaal over uit.

onderschat trouwens de eerste indruk niet. ga over een willekeurig onderwerp praten en je kan al heel snel inschatten of iemand een dwaas is of niet.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')