abonnement Unibet Coolblue
pi_39965268
Apeldoorn, Stad in het Groen Deel II

Apeldoorn wordt wel eens het grootste dorp van Nederland genoemd. Het heeft namelijk nooit stadsrechten gekregen. Van een kleine buurtschap, die voor het eerst genoemd werd in een schenkingsakte uit 792/793 onder de naam "villa ut marca Appoldro", is Apeldoorn uitgegroeid tot één van de tien grootste gemeenten van Nederland met ruim 156.000 inwoners. Apeldoorn is een groene gemeente, want zij ligt midden tussen de prachtige bossen van de Veluwe.



De bekendste attracties van Apeldoorn liggen in de wijk Berg en Bos. In de crisisjaren dertig is hier natuurpark Berg en Bos aangelegd. Dit park is ook nu nog de moeite waard om te bezoeken. Er zijn wandelroutes uitgezet, maar u kunt ook de grote laan vanaf de ingang volgen. Dan ziet u rechts de grote vijver en links de hoogste uitkijktoren van de Veluwe. Aan het eind van de laan komt u vanzelf bij de speelweide. Verder vindt u in dit bosrijke park o.a. herten, wilde zwijnen en de vlindertuin. Het park is ruim 250 hectare groot. Als u het natuurpark bezoekt, kunt u kiezen of u dit doet met of zonder bezoek aan de Apenheul. In dit dierenpark vindt u allerlei soorten apen, van de reuzengorilla tot het allerkleinste aapje. De Apenheul is van april tot november geopend. Alleen bij heel koud of regenachtig weer zijn de apen in de binnenverblijven. De dieren bewonen hier hun eigen ruime bosgebieden. Sommige apen klimmen en klauteren zelfs helemaal vrij tussen de bezoekers. Apenheul beschikt over een aantal horecagelegenheden.



Als het mooi weer is bent u vanaf de parkeerplaats van natuurpark Berg en Bos en de Apenheul in tien minuten lopen bij het oudste openluchtzwembad van Nederland, het Kristalbad. Hier kunt u een frisse duik nemen in het 50-meterbad of lekker spelen met de kinderen in het grote kleuterbad. Voor peuters en baby's is er een apart bad met aangrenzend zandstrandje. Uiteraard ontbreken de nodige waterglijbanen niet. Het Kristalbad heeft ook nog een kanovijver. Deze ligt prachtig beschut in de bosrijke omgeving van het Kristalbad en slingert zich om een langgerekt eiland.

Als u meer van pretparken houdt, kunt u het familiepretpark Koningin Juliana Toren bezoeken. De gezellige sfeer en de leuke attracties zorgen ervoor dat de tijd voorbij vliegt. Echt spectaculaire attracties zult u hier niet aantreffen, daarom is dit pretpark vooral geschikt voor gezinnen met kinderen van twee tot twaalf jaar.



Houdt u meer van geschiedenis of van de koninklijke familie dan moet u zeker een bezoek brengen aan paleis Het Loo. De laatste bewoonster van dit paleis was koningin Wilhelmina. Tegenwoordig is het paleis ingericht als museum



De Parkenbuurt, ten noorden van het centrum, is de mooiste wijk van Apeldoorn. Er staan veel oude herenhuizen, soms rijk versierd met ornamenten. Ook is er in deze wijk zelfs voor Apeldoornse begrippen veel groen. In 2005 is de wijk rijksbeschermd stadsgezicht geworden.



Het centrum van Apeldoorn is een mix van oud en nieuw. Er staan vrij veel monumentale panden, maar de oude winkelpanden zijn vaak, in elk geval op de begane grond, ingrijpend gemoderniseerd, waardoor ze veel van hun karakter verloren hebben. 'De stad', de gebruikelijke benaming voor het centrum, heeft vooral een modern, volgens de critici saai, uiterlijk. In het centrum zijn er veel winkelmogelijkheden, vooral geconcentreerd langs de Hoofdstraat, de langste winkelstraat van Nederland en het overdekt winkelcentrum De Oranjerie. Nadeel is dat verreweg de meeste winkels filialen zijn van de landelijke grote ketens en dat er maar weinig speciaalzaken zijn die het centrum iets eigens kunnen geven.




Interessante links:
Apeldoorner Community Site voor en door Apeldoornse jongeren
Kaart van Apeldoorn
De Digitale Stad Apeldoorn
VVV Apeldoorn
Startpagina Apeldoorn


Game on!

[ Bericht 2% gewijzigd door PAA-053 op 19-07-2006 09:29:58 ]
pi_39965340
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:00 schreef Fokkedop het volgende:
Maar ik denk wel dat het bij 1 deeltje blijft



Voor de volgende TS heb ik trouwens de OP liggen.

[ Bericht 9% gewijzigd door PAA-053 op 19-07-2006 09:25:34 ]
pi_39977659
apeldoorn is grijs
pi_39980884
Apeldoorn is tof!
pi_39984584
Apeldoorn is warm
  woensdag 19 juli 2006 @ 21:02:38 #6
101791 dramslag
Beijing 2008
pi_39987604
zelfs de terassen waren vanmiddag leeg
Meedoen is belangrijker dan winnen!
  woensdag 19 juli 2006 @ 21:04:29 #7
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_39987665
Apeldoorn is duur
Ga doorrrrrr!
  woensdag 19 juli 2006 @ 21:14:43 #8
140365 Keileweg-ethicus
Groot en zelfbenoemd denker
pi_39987967
Apeldoorn is mooi, maar momenteel saai.
Een sinaasappel is een heel slecht fallussymbool.
pi_39988737
Ik heb gewerkt bij de Juliana Toren, ooit.
Din jävla kuk!
  woensdag 19 juli 2006 @ 22:30:25 #10
83895 GnAgn
Love You So Much
pi_39990791
De Juliana toren was zo tof!.. 10 jaar geleden
Meer krijgen betekent niet altijd minder missen
Own Style
pi_39994790
ik mis mijn schitterende foto's, mijn OP is verkracht!!! call 911 dudes! ofzo.. bla.. net terug uit Driel van een oefenwedstrijd van AGOVV. wat was het gruwelijk warm zeg, niet normaal..
Hooray for boobies!
pi_40013499
Kut OP idd. Apeldoorn verdient wel een betere
pi_40021375
Oh, toch een deel 2? tvp
And the druids turn to stone...
  donderdag 20 juli 2006 @ 20:52:41 #14
97934 ASroma
Flamboyant
pi_40023809
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 21:40 schreef ehqo het volgende:
Ik heb gewerkt bij de Juliana Toren, ooit.
ook zeker voor 2 gulden per uur als 15 jarige en elke ochtend die bult op fietsen
  donderdag 20 juli 2006 @ 20:55:21 #15
97934 ASroma
Flamboyant
pi_40023880
apeldoorn is goeie stad om in op te groeien als kind enzo, maar als je echt wat wilt beleven moet je ergens anders wezen, al gaat het wel de goeie kant op met apeldoorn
pi_40025219
als je echt wat wilt beleven pak je de auto, je bent binnen 2 uur in elke uithoek van ons landje. nog een reden om hier lekker te blijven wonen..
Hooray for boobies!
pi_40027035
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 00:05 schreef Spockjuh_ het volgende:
ik mis mijn schitterende foto's, mijn OP is verkracht!!! call 911 dudes! ofzo.. bla.. net terug uit Driel van een oefenwedstrijd van AGOVV. wat was het gruwelijk warm zeg, niet normaal..
Ik heb geen foto verwijderd hoor....?
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 15:18 schreef leejow het volgende:
Kut OP idd. Apeldoorn verdient wel een betere
Leef je uit
  zaterdag 22 juli 2006 @ 09:13:53 #18
23821 coldplay
FTW Show me a garden...
pi_40067983
Hier nog een import Apeldoorner...Nog geen spijt van gekregen.

+
mooie omgeving (eerder genoemd heide stukje, bos, het loo)
redelijk groene stad
gigant (standup comedy, hiphop)
van kinsbergen (lekker zitten)
finnegans (een ierse pub heerst per definitie)
op de fiets naar het werk
bussen voor een euro
open lucht filmfestival
apenheul, wees eerlijk: die gele apen blijven gewoon cool
centrale ligging

-
laatste trein kansloos vroeg
centrum ietwat te klein, alleen standaard winkels
terrasschaarste
kansloos ondergronds vuilcontainer systeem (diftar voor intimi)
duur wonen
heeeel duur wonen

Maar dus tot nu toe prima wonen hier
pi_40071184
en toch is het heerlijk wonen in apeldoorn, zit nu in mijn tuin, hoge bomen die de zon een beetje wegnemen, de snelweg a1 ligt op 200 meter maar hoor het niet of nauwelijks en zojuist is de ijsco italiaan langsgeweest om me te voorzien van een ijsje...
Hooray for boobies!
pi_40071962
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 12:21 schreef Spockjuh_ het volgende:
zojuist is de ijsco italiaan langsgeweest om me te voorzien van een ijsje...
Zozo, doe maar luxe... Ik moet helemaal 20 meter lopen voor een ijsje
  zaterdag 22 juli 2006 @ 13:54:07 #21
23821 coldplay
FTW Show me a garden...
pi_40073658
Ze komen ijs brengen? Wow, dat is inderdaad niet verkeerd!
pi_40076655
ja, ken meneer de italiaan al bijna 24 jaar, die kwam vreoger al bij ons in de straat, woonde toen nog aan het rentmeestersveld, daarna krijgsmansveld en nu boswachtersveld. hij weet dat ik toeter van z'n auto niet altijd hoor dus als mijn auto voor de deur staat dan belt hij even aan..
Hooray for boobies!
pi_40122485
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 15:33 schreef Spockjuh_ het volgende:
ja, ken meneer de italiaan al bijna 24 jaar, die kwam vreoger al bij ons in de straat, woonde toen nog aan het rentmeestersveld, daarna krijgsmansveld en nu boswachtersveld. hij weet dat ik toeter van z'n auto niet altijd hoor dus als mijn auto voor de deur staat dan belt hij even aan..
Ciao bambino. Of iets dergelijks zei hij altijd.
Din jävla kuk!
pi_40140558
justem! dat is de beste man ja..
Hooray for boobies!
pi_40155350
Na 2 weken weer terug in Apeldoorn .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')