abonnement Unibet Coolblue
pi_39934524
hallo,
ik heb afgelopen week een bloedonderzoek gehad, en daar kwam uit dat ik een te hoog bezinksel had, heb nu weer bloed geprikt om te kijken of dat nog steeds zo is.
Ik vroeg me af wat dat precies betekend, een te hoog bezinksel, wie kan me helpen?
life is like a game, you just have to play it
pi_39934634
Als je je bloed in een buisje even laat staan, zakken je cellen naar beneden. De cellen "zinken" dus. Het bezinksel is zeg maar de hoogte van de laag gezonken cellen die in een uur (of andere tijdseenheid) naar beneden gezakt zijn.

Een verhoogd bezinksel wijst meestal op een onstekingsreactie ergens in je lichaam . Ik geloof dat het iets was met dat dan je bloedcellen aan mekaar gaan plakken en sneller zinken .
pi_39934660
Dan heb je ergens een ontsteking, toch?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:48:36 #4
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_39934699
Weet je ook de waarde van je bezinksel?
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_39934727
ja 42
life is like a game, you just have to play it
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:51:37 #6
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_39934788
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:49 schreef punkieprincess het volgende:
ja 42
Dat is idd hoog...
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_39934880
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:47 schreef computergirl het volgende:
Dan heb je ergens een ontsteking, toch?
weet je ook waar ergens die ontsteking moet zitten of kan dat overal?
life is like a game, you just have to play it
pi_39934905
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:54 schreef punkieprincess het volgende:

[..]

weet je ook waar ergens die ontsteking moet zitten of kan dat overal?
Kan overal. Een verhoogde bezinking zegt alleen dat er ergens in je lijf iets ontstoken is.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:56:14 #9
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_39934944
quote]Op dinsdag 18 juli 2006 11:54 schreef punkieprincess het volgende:

[..]

weet je ook waar ergens die ontsteking moet zitten of kan dat overal?
[/quote]
Bloed stroomt door het gehele lichaam heen, dus zal denk lastig te bepalen zijn waar het precies vandaan komt. Wat zijn je klachten na aanleiding van dit onderzoek?
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_39934950
Heb je toevallig een one night-stand gehad?
pi_39934993
Je hebt meerdere manieren om een ontsteking aan te tonen. BSE (bezinkingssnelheid erythrocyten) toont met name laat een reactie op een ontsteking. M.a.w. paar dagen geleden ontsteking ergens, dan reageert nu pas je BSE als verhoogd. Tegenwoordig wordt meer de snelle reactie (tevens dus ook als marker/ijkpunt) bloedwaarde van het CRP (C-reactive proteine) getest. Deze laatste varieert dus sneller en dus beter meetpunt (zou het voor je kunnen tekenen om het gemakkelijker uit te leggen, maar dat gaat wat lastig). Een verhoogd BSE (en CRP) kunt je al zien bij een keelontsteking of een wondje aan je grote teen. Hoge sensitiviteit, maar lage specificiteit m.a.w. het zegt dat er een ontstekingsreactie ergens zit, maar niet waar. Oftewel, als alleen je BSE verhoogd is en de rest niet, dan zou ik met nergens druk om maken.
pi_39935377
Zolang ze bij het vertellen daarvan niet heel hard in paniek zijn geraakt is er niets aan de hand, dus je zal niet onmiddelijk dood neervallen.

Kennelijk is het hoog, maar niet te hoog. Misschien blijkt het na deze volgende test dat het weer op normaal niveau is.
Woei!
pi_39935735
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:56 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
quote]Op dinsdag 18 juli 2006 11:54 schreef punkieprincess het volgende:

[..]

weet je ook waar ergens die ontsteking moet zitten of kan dat overal?
Bloed stroomt door het gehele lichaam heen, dus zal denk lastig te bepalen zijn waar het precies vandaan komt. Wat zijn je klachten na aanleiding van dit onderzoek?
[/quote]

nou ik voel me duizelig, en ben een paar keer flauw gevallen dus vandaar, maar mn ijzergehalte is ook niet goed, dus daar kan het ook aan liggen natuurlijk
life is like a game, you just have to play it
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:23:05 #14
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_39935795
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:56 schreef AlohaXa het volgende:
Heb je toevallig een one night-stand gehad?
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_39935863
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:21 schreef punkieprincess het volgende:
nou ik voel me duizelig, en ben een paar keer flauw gevallen dus vandaar, maar mn ijzergehalte is ook niet goed, dus daar kan het ook aan liggen natuurlijk
Bij bloedarmoede is je bezinking niet echt betrouwbaar .

http://www.dk.cvz.nl/testbeschrijvingen/B/Bezinking.asp
quote:
De bezinking is verhoogd bij alle ziekteprocessen die gepaard gaan met een verhoging van de eiwitconcentraties, waaronder infectieziekten, infarcten, maligniteiten, reumatische aandoeningen, auto-immuunziekten, mono- en polyklonale gammopathieën en hypothyroïdie. Terwijl bij infecties meestal een BSE lager dan 100 mm/uur wordt gevonden, liggen de waarden bij monoklonale gammopathieën en maligniteiten veelal boven 100 mm/uur. De bezinking is tevens verhoogd bij anemie (Hb lager dan 6 mmol/L), omdat de botsingsfrequentie, en dus de afremming, kleiner is dan normaal.
pi_39944505
IJzer te laag? Dat wordt appelstroop vreten.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 22:27:48 #17
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_39954500
quote:
BSE (bezinkingssnelheid van de erythrocyten)

1 Indicaties voor aanvragen

* oriëntatie algemene malaiseklachten.
* volgen van sommige acute en chronische infectieziekten.
* volgen van reumatoïde artritis.
* onderdeel van voorlopige diagnostiek van sommige maligniteiten, bv. multipel myeloom.
* anemie.

2 Afkapgrenzen:

man: 12 mm/uur.
vrouw: 28 mm/uur.

3 Verhoogde waarden o.a. bij:

* infectieziekten, ontstekingen (bv. M. Crohn). Niet in alle gevallen.
* weefselverval. Bv. myocardinfarct, sommige maligne aandoeningen (vooral met metastasering), longembolie, grote traumata, postoperatief.
* stoornis in synthese van immunoglobulinen. Bv. M. Kahler geeft een zeer hoge BSE.
* zwangerschap (vanaf de derde maand tot 3 weken post partum).
* auto-immuunziekten/bindweefselziekten. Bv. reumatoïde artritis, polymyalgia reumatica (niet in alle gevallen. Zie CRP), arteriitis temporalis, Coombstest-positieve hemolytische anemie, SLE.

4 Opmerkingen

* de BSE is een zeer aspecifieke parameter.
* aanvullend onderzoek is zeker geïndiceerd als de BSE >50 mm/1 uur) is en de oorzaak uit anamnese en lichamelijk onderzoek niet duidelijk is. Bij minder verhoogde BSE is afwachten gerechtvaardigd, tenzij andere gegevens hiertegen pleiten.
* BSE is een nuttige parameter bij de follow-up van infectieziekten en reumatische aandoeningen (zie ook CRP). Een verhoogde BSE kan na herstel nog weken verhoogd blijven.
* bij ouderen (>ca. 50 jr.), m.n. bij mannen, is er een hogere bovengrens: 20 mm/uur.
* Op grond van rheologische wetten gaat een verlaging van het aantal erythrocyten gepaard met lichte verhoging van de BSE (in orde van 4 mm/u per verlaagd mmol/l Hb).

* aspect: het aspect van het plasma in de bezinkingsbuis kan informatie geven:
o zeer helder plasma: mogelijk trombocytopenie.
o buffy-coat: leucocytose.
o sluiering: reticulocyten verhoogd.
o rood-roodbruin: hemolyse.
o kleurloos-groenig: ijzergebrek.
o melkachtig-troebel: hyperlipidemie (bv. na vettige maaltijd).
Bron

"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')