abonnement Unibet Coolblue
pi_39744088
Ik blijk de enige erfgename te zijn in een erfenis. Nu wil ik deze erfenis daarom beneficiair aanvaarden. Ik denk dat er een negatief saldo achterblijft

Maar, er is ook nog een huurhuis. Dat huis is sterk vervuild, de inboedel kan zo naar de sloop. Er is nooit iets aan het huis gedaan. Nooit gestofzuigd of gelucht. Het stinkt er. Sommige ruimtes zijn niet behangen, sommige ruimtes wel. Het toilet spoelt niet meer door. Etc.

Nu mijn vraag: als ik de erfenis beneficiair aanvaard, wordt ik dan ook aansprakelijk voor het ontruimen van dit huis en met name om het huis weer verhuurklaar te maken? Of is het idee dan dat ik daarvoor iemand inhuur, en dat de kosten van die persoon dan ten laste van de boedel gaat?

In principe is er dus nooit iets aan het huis veranderd, maar het behang bladdert er aan alle kanten af en is inmiddels bruin. Ik vraag me dus af of een woningbouwvereniging verlangt dat er nieuw behang op komt en dat alles wordt geschilderd en nieuwe vloerbedekking enzo.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 08:54:34 #2
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39744363
Bel de woningbouwvereniging eens op. Die weten vast wat gebruikelijk is in dit soort zaken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 12 juli 2006 @ 08:55:50 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39744378
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 08:54 schreef Rewimo het volgende:
Bel de woningbouwvereniging eens op. Die weten vast wat gebruikelijk is in dit soort zaken.
Dat lijkt me niet zo slim. Die zullen ongetwijfeld zeggen dat TS verantwoordlijk is. Anders moeten zij het doen, namelijk. Ik denk dat TS het beste een notaris of advocaat kan bellen.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 08:59:43 #4
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39744429
Volgens mij kan een wbv alleen eisen dat het huis leeg wordt opgeleverd. Het opknappen is aan hun, zij moeten het weer verhuren en dat kan niet in de huidige staat zo te lezen. Als er niets aan het huis is gedaan al die tijd kunnen er ook geen eisen zijn qua "opleveren in oorspronkelijke staat".
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 12 juli 2006 @ 09:03:07 #5
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39744472
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 08:59 schreef Rewimo het volgende:
Volgens mij kan een wbv alleen eisen dat het huis leeg wordt opgeleverd. Het opknappen is aan hun, zij moeten het weer verhuren en dat kan niet in de huidige staat zo te lezen. Als er niets aan het huis is gedaan al die tijd kunnen er ook geen eisen zijn qua "opleveren in oorspronkelijke staat".
Um, jawel hoor. Een huis dient verhuurbaar opgeleverd te worden. In ieder geval schoon. BOvendien krijg je nog inspectie en gaan ze een lijstje maken van dingen die je moet herstellen / terugbrengen. En daar kunnen ze heeeeel vervelend in zijn. En heeeeeel onredelijk.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 09:10:24 #6
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39744597
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Um, jawel hoor. Een huis dient verhuurbaar opgeleverd te worden. In ieder geval schoon. BOvendien krijg je nog inspectie en gaan ze een lijstje maken van dingen die je moet herstellen / terugbrengen. En daar kunnen ze heeeeel vervelend in zijn. En heeeeeel onredelijk.
Geldt dat ook als je niet de eigenlijke huurder bent, zoals in dit geval?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_39744607
Ik weet de naam van de woningbouwvereniging niet.

Ik wil dit (of ik het moet opknappen) eigenlijk weten vóór een beneficiair aanvaard. Maar alleen als ik beneficiair heb aanvaard, kan ik optreden als erfgename en zo achter de naam van de wbv komen.
Eer was geen administratie te vinden daar. En dat kan ik dus tot ik de erfenis (beneficiair) heb aanvaard ook niet opvragen. Beetje kip & ei verhaal .

De notaris wist helemaal niets van de inhoud van de boedel. Het is zijn taak geweest mij op te sporen, wat uiteindelijk (via recherche enzo) is gelukt. En daar blijft het dan bij.

Weet iemand of ik het uitruimen en opknappen kan laten doen, en dat de kosten daarvan uit de boedel worden betaald?
pi_39744619
Dat opleveren mag voor een super klusser als TS toch geen probleem vormen ?

Maar ff serieus het beneficiair aanvaarden van een erfenis houd toch in dat je de erfenis enkel en alleen aanvaard als het resultaat niet negatief is ?
De kosten van bijvoorbeeld weer in orde maken van die huurwoning is geheel het risico van de vehuurder.

Stel even overdreven dat huurder pas na een jaar gevonden wordt ( het gebeurt!!) en het blijk dat het enige familielid ver weg woont en al jaren geen contact meer heeft. Moet dit familielid dan de eventueel achterstallige huur betalen??? volgens mij niet.

Overigens, als de zaak er voor staat als je schets, dan kun je toch beter de erfenis niet accepteren ? Wel beetje balen, ben je een keer enig erfegenaam, blijkt het niet de steenrijke verre oom te zijn.... Zou mooi zijn uitgekomen dan met jullie verbouwing
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 09:12:27 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39744631
van www.kennisring.nl
quote:
Oplevering
Hoe moet ik mijn huurwoning opleveren?
De verhuurder verwacht van u dat u uw woning netjes achterlaat als u verhuist. 'De woning opleveren in goede staat' heet dat. Het maakt niet uit dat uw woning in de loop der tijd wat is veranderd en verouderd. Dat wordt u niet aangerekend. Ook veranderingen aan de woning die u met toestemming van de huurder hebt aangebracht, bijvoorbeeld een bar in de keuken, mogen blijven zitten. De verhuurder kan alleen veranderingen weigeren als de woning er minder waard door wordt (of moeilijk verhuurbaar). Veranderingen waarvoor u geen toestemming hebt gevraagd maar die makkelijk weer te verwijderen zijn, zijn ook toegestaan. Zoals handdoekhaakjes in de badkamer, zwevend parket, gordijnrails of een kleurtje op de wand.
Hebt u bij het aangaan van de huurovereenkomst een omschrijving van de staat van de woning ondertekend? Dan moet u de woning achterlaten zoals in de beschrijving staat. Alleen de wijzigingen waarvoor de verhuurder toestemming gegeven heeft of die gemakkelijk te verwijderen zijn, hoeven niet ongedaan gemaakt te worden. U bent ook niet verantwoordelijk voor slijtage door gewoon gebruik. Er is een afschrijvingstermijn voor de meeste onderdelen van een woning.
Is er geen door u ondertekende beschrijving, dan moet bewezen worden of de woning er nog net zo uitziet als toen u er kwam wonen. Wie moet het bewijzen? Dat ligt aan de datum waarop u uw contract getekend hebt:

Voor alle huurcontracten van na 1 augustus 2003, ligt de bewijslast bij de verhuurder. Als hij vindt dat u de woning niet in de oorspronkelijke staat hebt achtergelaten, moet hij dat dus kunnen aantonen. Anders wordt aangenomen dat u de woning in oorspronkelijke staat hebt achtergelaten.
Voor alle contracten die tot en met 1 augustus 2003 zijn gesloten, geldt nog dat de huurder moet bewijzen dat hij woning heeft achtergelaten zoals hij hem heeft aangetroffen. Dus als uw verhuurder een klacht heeft over hoe u de woning hebt achtergelaten, moet u deze klacht verhelpen, tenzij u kunt bewijzen dat het gebrek er voor uw komst al was.
Let er op dat u uw borg terugkrijgt als u uw woning in goede staat achterlaat.
Je zou even bij de buren kunnen vragen welke wbv het betreft.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_39744753
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:11 schreef Gompy58 het volgende:
Dat opleveren mag voor een super klusser als TS toch geen probleem vormen ?

Maar ff serieus het beneficiair aanvaarden van een erfenis houd toch in dat je de erfenis enkel en alleen aanvaard als het resultaat niet negatief is ?.
Klopt, maar dat geldt voor het financiele deel. Er is ook nog een verantwoordelijkheid (zoals het huis ontruimen enzo).
quote:
De kosten van bijvoorbeeld weer in orde maken van die huurwoning is geheel het risico van de vehuurder.

Stel even overdreven dat huurder pas na een jaar gevonden wordt ( het gebeurt!!) en het blijk dat het enige familielid ver weg woont en al jaren geen contact meer heeft. Moet dit familielid dan de eventueel achterstallige huur betalen??? volgens mij niet.
Ik denk het wel, maar dat wordt uit de erfenis betaald dan.
quote:
Overigens, als de zaak er voor staat als je schets, dan kun je toch beter de erfenis niet accepteren ? Wel beetje balen, ben je een keer enig erfegenaam, blijkt het niet de steenrijke verre oom te zijn.... Zou mooi zijn uitgekomen dan met jullie verbouwing
Niet accepteren is geen optie. Het is een heel verhaal. Uit respect wil ik dit wel zelf doen. Maar er zijn toch wel grenzen. Dus hangt een beetje af van de hoeveelheid werk.
pi_39744814
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:19 schreef arithaterhorst het volgende:


Ik denk het wel, maar dat wordt uit de erfenis betaald dan.

Maar die is in dit geval toch ws ontoereikend
[..]

Niet accepteren is geen optie. Het is een heel verhaal. Uit respect wil ik dit wel zelf doen. Maar er zijn toch wel grenzen. Dus hangt een beetje af van de hoeveelheid werk.
Snap ik helemaal, het weigeren van een erfenis is best wel vergaand. De opmerking was ook een beetje kort door de bocht en je moet eea denk ik zien in het licht van de situatie/relatie.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_39744825
Rewimo, daar kan ik misschien wel wat mee.

Het huis is zo ongeveer vanaf 1975 verhuurd. Dus ik ga ervanuit dat de borg misschien 200 piek is geweest ofzo. Is het geen optie om het huis gewoon leeg achter te laten? Kan ik naar de borg fluiten, prima.

Maar, het is dus zo dat als iemand 30 jaar in een woning woont, en nooit er iets aan heeft gedaan (nieuw behangetje ofzo). Vloerbedekking is ook uit de 70'er jaren. Dat er dan wel wordt verwacht dat de woning zodanig wordt opgeknapt dat het behang weer redelijk schoon is?
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 09:26:34 #13
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39744857
Voorzover ik bij mijn moeder in de straat heb gezien doet de wbv al die dingen. Maar dat hangt misschien ook van de wbv af...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_39744897
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:23 schreef Gompy58 het volgende:

Maar die is in dit geval toch ws ontoereikend
Als ik de erfenis aanvaard, en er is onvoldoende geld om alle schuldeisers te betalen dan ben ik persoonlijk aansprakelijk: liever niet dus.
Als ik hem beneficiair aanvaard, en er is onvoldoende geld, dan moet ik dat aantonen bij de rechter. En de rechter bepaalt dan hoeveel welke schuldeiser krijgt. Dan wordt het een soortement van failissement.
quote:
Snap ik helemaal, het weigeren van een erfenis is best wel vergaand. De opmerking was ook een beetje kort door de bocht en je moet eea denk ik zien in het licht van de situatie/relatie.
Welnee joh, we hebben het best wel overwogen. Maar ik doe het liever niet. Dat weigeren dus.
pi_39744921
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:26 schreef Rewimo het volgende:
Voorzover ik bij mijn moeder in de straat heb gezien doet de wbv al die dingen. Maar dat hangt misschien ook van de wbv af...
Ik ga gewoon eens een willekeurige woningbouwverniging bellen. Kijken wat ze zeggen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 09:31:14 #16
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39744939
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:30 schreef arithaterhorst het volgende:
Ik ga gewoon eens een willekeurige woningbouwverniging bellen. Kijken wat ze zeggen.
Ja, dat kun je natuurlijk proberen. En even bij de buren vragen welke wbv de huizen verhuurt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_39745219
Net even met m'n pa gesproken, hij is verhuurder en stelt;

Bij overlijden is het huurcontract automatisch ontbonden, er zal dus geen oplevering meer plaatsvinden. De verhuurder zal zelf zijn object weer verhuurbaar moeten stellen.

Het is wettelijk gezien mogelijk om dan kosten te verhalen op de eventuele erfgenamen. Echter, dit is een juridisch gedoe dat behioorlijk wat kosten voor de verhuurder met zich mee brengt. Die kosten voor dit traject zijn niet verhalabaar op de erfgenamen. Een verhuurder zal zich dus op uitzonderingen na, neerleggen bij de situatie.

Als de erfenis dan ook nog benificair is aanvaard, neemt de erfgenaam enkel de aanvaarding als onder aan de streep een batig saldo overblijft. Batig na aftrek van ALLE kosten. Wordt het saldo negatief dan kan dit niet bij de erfgenaam op gehaald worden.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  woensdag 12 juli 2006 @ 09:50:27 #18
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39745310
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:45 schreef Gompy58 het volgende:

Het is wettelijk gezien mogelijk om dan kosten te verhalen op de eventuele erfgenamen. Echter, dit is een juridisch gedoe dat behioorlijk wat kosten voor de verhuurder met zich mee brengt. Die kosten voor dit traject zijn niet verhalabaar op de erfgenamen. Een verhuurder zal zich dus op uitzonderingen na, neerleggen bij de situatie.
Een grote wbv, met juristen in dienst, kan daar natuurlijk anders over denken.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_39745440
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:50 schreef gronk het volgende:

[..]

Een grote wbv, met juristen in dienst, kan daar natuurlijk anders over denken.
ja, dat klopt. Wat ik echter bedoel is dat de kosten die gemaakt moeten wordne om het te KUNNEN verhalen uitsteigen boven de kosten die men wil verhalen. Ook een wbv rekent. Juristen in eigen dienst is wellicht handig, maar kosten van rechtsgang moeten ze sowieso maken dan.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_39745562
Gomp! Bedankt! ;-). Ik ben toch achter de wbv gekomen. (Leve het Internet ;-)).

Ik heb ze gebeld. Zij stellen dat zij helemaal niet naar behang enzo kijken. Het gaat erom dat de woning niet is verbouwd en dat er geen dingen zonder hun toestemming zijn aangebracht. Morgen bel ik met iemand die toezichthouder is op het adres. (was vandaag niet aanwezig).

Er wordt nog gewoon huur betaald, die is nog niet opgezegd. Zij weten wel van het overlijden. Maar, als de kosten van het opknappen de borg zouden overstijgen, kan ik het dan niet gewoon zo laten? Ze kunnen alleen de overledene aansprakelijk stellen en de boedel is niet toerijkend. Okay, het is niet netjes, dat geef ik grif toe. Maar zou het een mogelijkheid zijn?
pi_39745582
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:56 schreef Gompy58 het volgende:

[..]

ja, dat klopt. Wat ik echter bedoel is dat de kosten die gemaakt moeten wordne om het te KUNNEN verhalen uitsteigen boven de kosten die men wil verhalen. Ook een wbv rekent. Juristen in eigen dienst is wellicht handig, maar kosten van rechtsgang moeten ze sowieso maken dan.
En als ze vantevoren weten dat de boedel niet toerijkend is.... is het rekensommetje snel gemaakt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 10:04:07 #22
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39745610
't Is volgens mij maar de vraag of je die borg kwijt bent. Hangt van de coulance van de wbv af denk ik. Anderzijds verdwijnt de borg toch in de erfenis. Zou me er maar niet te druk over maken
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_39749469
Doe ik ook niet Ben meer aan het inventariseren waar ik aan begin.

Iemand nog tips waarmee ik rekening moet houden???
pi_39749778
Je schrijft dat je bent opgesport als enige erfgenaam, dit hoeft niet altijd zo te zijn want vaak stoppen ze met zoeken als ze iemand gevonden hebben. (ervaring met een oudoom)
Vaak kan een notaris al vertellen of er schulden openstaan, en beneficiair aanvaarden kost ook geld.

Misschien dat er nog wat op zijn spaarbankboekje staat, wij hebben er een paar biertjes van kunnen kopen op zijn gezondheid.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 12 juli 2006 @ 13:31:53 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39751739
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 12:26 schreef arithaterhorst het volgende:
Doe ik ook niet Ben meer aan het inventariseren waar ik aan begin.

Iemand nog tips waarmee ik rekening moet houden???
Denk aan het stopzetten van eventuele lidmaatschappen en abonnementen. Je kunt de post door laten sturen naar je eigen adres, dan krijg je daar een beetje zicht op

Ik ga straks naar de notaris voor een akte van erfrecht, zit in zo'n zelfde situatie vanwege mijn vader, alleen niet benificiair, was gelukkig niet nodig
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_39754580
Je kunt ook verwerpen.

Als je beneficiair aanvaard bouw je in mijn ogen enkel een zekerheid in voor het geval het saldo niet batig zou zijn. Wat ik me nu afvraag is of het zo zou zijn dat de schoonmaakkosten worden betaald vanuit de boedel. In dat geval zou je, omdat de beneficiair hebt aanvaard, worden vrijgesteld omdat het saldo toch al negatief is Maar dat zou je de notaris moeten vragen.
Lief klein konijntje had een vliegje op z'n neus
(__/)
(='.'=)
pi_39772194
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:45 schreef Gompy58 het volgende:
Net even met m'n pa gesproken, hij is verhuurder en stelt;

Bij overlijden is het huurcontract automatisch ontbonden, er zal dus geen oplevering meer plaatsvinden. De verhuurder zal zelf zijn object weer verhuurbaar moeten stellen.

Het is wettelijk gezien mogelijk om dan kosten te verhalen op de eventuele erfgenamen. Echter, dit is een juridisch gedoe dat behioorlijk wat kosten voor de verhuurder met zich mee brengt. Die kosten voor dit traject zijn niet verhalabaar op de erfgenamen. Een verhuurder zal zich dus op uitzonderingen na, neerleggen bij de situatie.

Als de erfenis dan ook nog benificair is aanvaard, neemt de erfgenaam enkel de aanvaarding als onder aan de streep een batig saldo overblijft. Batig na aftrek van ALLE kosten. Wordt het saldo negatief dan kan dit niet bij de erfgenaam op gehaald worden.
Het spijt mij, maar dit is dus NIET waar. Bij overlijden gaat het huurcontract over op de erfgenamen, die daarom aan te spreken zijn op het formeel opzeggen van de huur en het leeghalen en opleveren van de woning.

Ik kan me herinneren dat dit in een ander topic ook al eens ter sprake kwam, waarbij ook een link was naar het juiste wetsartikel. Kan het nu alleen neit goed terugvinden.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_39772254
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:27 schreef Essebes het volgende:

[..]

Het spijt mij, maar dit is dus NIET waar. Bij overlijden gaat het huurcontract over op de erfgenamen, die daarom aan te spreken zijn op het formeel opzeggen van de huur en het leeghalen en opleveren van de woning.

Ik kan me herinneren dat dit in een ander topic ook al eens ter sprake kwam, waarbij ook een link was naar het juiste wetsartikel. Kan het nu alleen niet goed terugvinden.
Sorrie, ff verduidelijking...mijn verhaal/bewering gaat op bij volledige aanvaarding van de erfenis. Je hebt misschien gelijk dat benificiair aanvaarden of erfenis afwijzen de huur wel direct laat eindigen. Hummm...interessante vraag eigenlijk
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  woensdag 12 juli 2006 @ 23:43:11 #29
44760 Nachtdier
Heeft usericon gejat!
pi_39772676
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 09:10 schreef arithaterhorst het volgende:
Ik weet de naam van de woningbouwvereniging niet.

Ik wil dit (of ik het moet opknappen) eigenlijk weten vóór een beneficiair aanvaard. Maar alleen als ik beneficiair heb aanvaard, kan ik optreden als erfgename en zo achter de naam van de wbv komen.
Eer was geen administratie te vinden daar. En dat kan ik dus tot ik de erfenis (beneficiair) heb aanvaard ook niet opvragen. Beetje kip & ei verhaal .

De notaris wist helemaal niets van de inhoud van de boedel. Het is zijn taak geweest mij op te sporen, wat uiteindelijk (via recherche enzo) is gelukt. En daar blijft het dan bij.

Weet iemand of ik het uitruimen en opknappen kan laten doen, en dat de kosten daarvan uit de boedel worden betaald?
Weet even niet wat benificiair aanvaarden is...

Maar, even wat betreft het achterhalen van de wbv. Als je het adres hebt, kun je de eigenaar van het pand achterhalen via het Kadaster. Kost een euro of 7 geloof ik...
Amaranta is een dropmuts!
"Your body only has enough blood to run either your brain or your cock".>>>ik denk dus met mn lul!

Webicon maximum 100kB, geen 1.4MB. Removed by Jump
pi_39778861
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:29 schreef Essebes het volgende:

[..]

Sorrie, ff verduidelijking...mijn verhaal/bewering gaat op bij volledige aanvaarding van de erfenis. Je hebt misschien gelijk dat benificiair aanvaarden of erfenis afwijzen de huur wel direct laat eindigen. Hummm...interessante vraag eigenlijk
Ik heb hier net navraag naar gedaan. Maar de huur is niet opgezegd, terwijl de verhuurder wel weet dat de huurder is overleden. Ik heb nu een brief ontvangen aan 'De ervan van' ...
De huur wordt pas beeindigd als de erfgenaam (met verklaring van erfrecht) dat doet.

Ik ga zo even bellen om te vragen hoe het huis moet worden achtergelaten. Als dat meevalt, zou ik in principe dan beneficiair kunnen aanvaarden.

Iemand enig idee hoe lang dat duurt? Dat moet via de rechtbank, en pas daarna kan ik een verklaring van erfrecht krijgen waarmee ik dus de zaak kan regelen.
pi_39795260
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 08:27 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

Ik heb hier net navraag naar gedaan. Maar de huur is niet opgezegd, terwijl de verhuurder wel weet dat de huurder is overleden. Ik heb nu een brief ontvangen aan 'De ervan van' ...
De huur wordt pas beeindigd als de erfgenaam (met verklaring van erfrecht) dat doet.

Ik ga zo even bellen om te vragen hoe het huis moet worden achtergelaten. Als dat meevalt, zou ik in principe dan beneficiair kunnen aanvaarden.

Iemand enig idee hoe lang dat duurt? Dat moet via de rechtbank, en pas daarna kan ik een verklaring van erfrecht krijgen waarmee ik dus de zaak kan regelen.
Laat je geen extra maanden huur aansmeren als je dat niet wilt. Een verklaring van erfrecht is volgens mij niet nodig om de huur op te zeggen.

Over de time-line van benificiair aanvaarden heb ik geen info, wel over conflicten met een woningbouwvereniging bij opzegging huur na overlijden
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_39795470
Je erft toch alleen die inboedel en niet de huurovereenkomst? Dan is het toch raar als TS -die nooit in dat huis geweest is- aansprakelijk is voor de staat van dat huis?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_39795947
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 18:23 schreef Mwanatabu het volgende:
Je erft toch alleen die inboedel en niet de huurovereenkomst? Dan is het toch raar als TS -die nooit in dat huis geweest is- aansprakelijk is voor de staat van dat huis?
Je erft niet alleen een inboedel, maar alle rechten en plichten. De verplichtingen van de huurwoning is dus 1 van de zaken die hieronder vallen. De erfgenamen krijgen bij het aanvaarden van de erfenis het huurcontract dus overgedragen en moeten zelf zorgdragen voor correcte afwikkeling hiervan.
Ik ben ff te lui om te zoeken, maar dit is wettelijk vastgelegd.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_39796113
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 18:46 schreef Essebes het volgende:

[..]

Je erft niet alleen een inboedel, maar alle rechten en plichten. De verplichtingen van de huurwoning is dus 1 van de zaken die hieronder vallen. De erfgenamen krijgen bij het aanvaarden van de erfenis het huurcontract dus overgedragen en moeten zelf zorgdragen voor correcte afwikkeling hiervan.
Ik ben ff te lui om te zoeken, maar dit is wettelijk vastgelegd.
Ah okay, dat wist ik dus niet
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_39834220
@essebes, kun je me dan uitleggen waarom het ook voorkomt dat kinderen, boven de 18, die in huis woonden bij hun vader/moeder die komt te overlijden, van de wbv het huis uit moeten ?

Een huurcontract staat op naam. als een van de deelnemers van dat contract wegvallen, overlijden bijv. dan stopt een dergelijk contract.
Situatie van dichtbij mee gemaakt. Oude dame had haar hele leven in centrum van Amsterdam gewoont( oud zuid, nu dure woning) Eigendom van woning was particulier die het ook via erfenis had verkregen. Bij overlijden van de vrouw, die daar dus nog tegen zeeeeeer lage huur woonde wilden de erfgenamen, kleindochter zocht studie woning, aanspraka maken op dat huurcontract logischer wijs. Ging mooi niet door. Huiur contract stond op naam, deelnemer overleden, einde contract...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 juli 2006 @ 22:50:54 #36
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39835564
Zou zo'n bepaling niet 'gewoon' in een huurcontract genoemd worden? "Overeenkomst eindigt bij overlijden van de huurder" o.i.d.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_39836412
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 22:50 schreef Rewimo het volgende:
Zou zo'n bepaling niet 'gewoon' in een huurcontract genoemd worden? "Overeenkomst eindigt bij overlijden van de huurder" o.i.d.
Als het al nodig is. Zonder de draak te steken met het topic van TS; Stel dat er een conttract ligt waar de overledene heeft afgesproken dat elke week de heg door hem zal worden geknipt, is dan de erfgenaam ook verplicht er voor te zorgen dat die heg geknipt blijft worden ??? denk het niet.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_39862360
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 22:03 schreef Gompy58 het volgende:
@essebes, kun je me dan uitleggen waarom het ook voorkomt dat kinderen, boven de 18, die in huis woonden bij hun vader/moeder die komt te overlijden, van de wbv het huis uit moeten ?

Een huurcontract staat op naam. als een van de deelnemers van dat contract wegvallen, overlijden bijv. dan stopt een dergelijk contract.
Situatie van dichtbij mee gemaakt. Oude dame had haar hele leven in centrum van Amsterdam gewoont( oud zuid, nu dure woning) Eigendom van woning was particulier die het ook via erfenis had verkregen. Bij overlijden van de vrouw, die daar dus nog tegen zeeeeeer lage huur woonde wilden de erfgenamen, kleindochter zocht studie woning, aanspraka maken op dat huurcontract logischer wijs. Ging mooi niet door. Huiur contract stond op naam, deelnemer overleden, einde contract...
Nee, helemaal precies kan ik dat niet uitleggen. Ik begin wat te twijfelen aan mijn stelligheid.
Ik vermoed dat de regels zo wie zo per woningbouwvereniging kunnen verschillen.
Lees ook eens: http://www.huurders.info/?id=254
en de site van VROM: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7001#190

Let wel dat de gemiddelde woningbouwvereniging natuurlijk zeggenschap wil blijven houden over zijn bewoners. Degene die overlijdt heeft ooit voldaan aan de huurvoorwaarden. Van een opvolgende partij is het maar de vraag. Bedenk dat een woningbouwvereniging natuurlijk sociaal probeert te doen. Doelstelling is vaak eerlijke verdeling van woonruimte naar draagkracht etc.

Als een woningbouwvereinging overname toestaat, zul dat vrnl. zijn aan achterblijvende partners/medehuurders. Een kleinkind dat toevallig woonruimte zoekt kan IMHO inderdaad geen aanspraak maken over overname van het huurcontract.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_39862608
heeft het in oude staat van de woning brengen niet te maken met de oude rechten en plichten, niets met huidige huur(beschermingsrechten) van de erfgenamen?

Vergelijk het met het zelf opzeggen, en bij de sleuteloverdracht op de laatste dag niet voldaan hebben aan je verplichtingen om terug te brengen in oude/juiste situatie.
Op dat moment blijf je schadeplichtig, zonder dat het huurcontract doorloopt (de verhuurder kan zonder probleem de volgende dag aan een ander verhuren, en jou een rekening sturen voor herstelwerkzaamheden).

Kan dat overgaan van rechten en plichten op de erfgenaam niet op dezelfde manier gaan?
  zondag 16 juli 2006 @ 15:37:52 #40
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_39877893
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 08:34 schreef arithaterhorst het volgende:
Ik blijk de enige erfgename te zijn in een erfenis. Nu wil ik deze erfenis daarom beneficiair aanvaarden. Ik denk dat er een negatief saldo achterblijft

Maar, er is ook nog een huurhuis. Dat huis is sterk vervuild, de inboedel kan zo naar de sloop. Er is nooit iets aan het huis gedaan. Nooit gestofzuigd of gelucht. Het stinkt er. Sommige ruimtes zijn niet behangen, sommige ruimtes wel. Het toilet spoelt niet meer door. Etc.

Nu mijn vraag: als ik de erfenis beneficiair aanvaard, wordt ik dan ook aansprakelijk voor het ontruimen van dit huis en met name om het huis weer verhuurklaar te maken? Of is het idee dan dat ik daarvoor iemand inhuur, en dat de kosten van die persoon dan ten laste van de boedel gaat?

In principe is er dus nooit iets aan het huis veranderd, maar het behang bladdert er aan alle kanten af en is inmiddels bruin. Ik vraag me dus af of een woningbouwvereniging verlangt dat er nieuw behang op komt en dat alles wordt geschilderd en nieuwe vloerbedekking enzo.
ben je ook de executeur van het testament? deze kan de kosten verhalen op de totale erfenis namelijk en als je beneficiair aanvaardt kunnen die kosten verder niet voor jou komen, zolang je ook niets uit de erfenis weghaalt.

kijk eens in mijn topic historie, ik had er ook al een topic over in februari dit jaar
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_39931939
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 22:03 schreef Gompy58 het volgende:
Situatie van dichtbij mee gemaakt. Oude dame had haar hele leven in centrum van Amsterdam gewoont( oud zuid, nu dure woning) Eigendom van woning was particulier die het ook via erfenis had verkregen. Bij overlijden van de vrouw, die daar dus nog tegen zeeeeeer lage huur woonde wilden de erfgenamen, kleindochter zocht studie woning, aanspraka maken op dat huurcontract logischer wijs. Ging mooi niet door. Huiur contract stond op naam, deelnemer overleden, einde contract...
Ja, maar dan komt er echt een nieuwe huurder in. En een huurcontract is op naam.

Nu ben ik erfgenaam, dus ik mag de huur wel opzeggen in zijn naam, maar er niet gaan wonen. Ik erf wel de plichten, niet de rechten.
Dus wel zorgen dat het netjes wordt opgeleverd, maar ik mag er niet in blijven wonen.
pi_39966563
Hoe kom je er achter of iemand schulden heeft?

Wij schrijven nu de belastingdienst aan, de BKR en bedrijven die op de bankafschriften staan.
Maar, zijn er nog meer manieren?
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 19 juli 2006 @ 10:18:24 #43
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39966686
Krijg je zijn post doorgestuurd? Daar kun je allicht ook wat mee. Let ook op abonnementen en lidmaatschappen en dergelijke.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')