abonnement Unibet Coolblue
pi_40651852
Dat is zijn voordeel inderdaad, dat spul is daar niet te betalen.
That's all folks!
pi_40665642
Alstie in Rusland ontspoort, sturen ze hem naar Siberië.
pi_40666993
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:20 schreef Gollemrulez het volgende:
In Rusland wordt gelukkig weinig alcohol gedronken...
ach hij heeft geld zat dus , hij zal nog wel rustig doorgaan , mischien gaat ie van der meyde wel achterna
pi_40687651
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 18:08 schreef Erasmusch het volgende:
Petrograd toch?
St. Petersburg is toch Leningrad?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_40723434
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 16:42 schreef methodmich het volgende:

[..]

St. Petersburg is toch Leningrad?
Ook ja. Eerst Petrograd.
pi_40724732
quote:
St. Petersburg, which is Russia's second largest urban area, was founded in 1703 by the czar Peter the Great. In 1914, the German sounding name was changed to Petrograd. Then, after the death of Vladimir Lenin in 1924, the Soviet Union changed the city's name to Leningrad. Leningrad became St. Petersburg again 67 years later when the Soviet Union collapsed in 1991.
Nou weer ontopic svp.
pi_46977065
quote:
‘Alcohol was een vluchtweg’
Door MARCEL VAN DER KRAAN

NOORDWIJK/SINT-PETERSBURG - ‘Ik was een half jaar eerder al van plan geweest om naar de kliniek te gaan. Fernando Ricksen: ,,Ik ben niet zo’n koude kikker als ze denken. Maar ik durfde steeds de stap niet te zetten. Ik dacht steeds dat ik het zelf wel kon oplossen. Als ik dronk, voelde ik me de volgende dag slecht. Deed ik er alles aan om het goed te maken.

,,Twee of drie dagen later voelde ik me weer goed en dan dacht ik: zie je wel, ik heb het alleen gedaan. Het kan wél. Maar de vijfde dag dronk ik weer. Zo ging het week in, week uit. Tot er uiteindelijk zulke erge dingen gebeurden.

,,Ik reed auto's in elkaar, ik had ruzie thuis. En ik werd door de club uit het vliegtuig gezet. Dat was het moment waarop ik daar binnenstapte.’’

Het was, begin dit seizoen, de eerste bladzijde van een nieuw hoofdstuk in het leven van Fernando Ricksen (30), die nu bij Zenit Sint-Petersburg speelt. Een Limburger die uitgroeide tot aanvoerder van Glasgow Rangers en rechtsback van het Nederlands elftal. Voetballer van het jaar ook in Schotland, waar hij in zes seizoenen ‘alles won wat er te winnen viel’.

Maar ook de man om wie iedereen kon lachen. Als Ricksen in de buurt was, gebeurden gekke dingen. Hij gooide een directeur van zijn club in het zwembad terwijl de man niet kon zwemmen. Hij stak midden in de nacht in een chique woonwijk zware vuurpijlen af. Of hij reed onder invloed met zijn auto naar huis en maakte onderweg brokken.

Fernando Ricksen was aanvankelijk doping, later munitie voor de Britse boulevardpers. De voetballer die overdag trainde als een bezetene en in wedstrijden van Rangers altijd voorop ging in de strijd, werd een monument voor de supporters. Alleen lieten de kranten en fotografen hem na die eerste escapades nooit meer los. De cultheld werd neergezet als het eeuwige ‘enfant terrible’.

In de lounge van het statige hotel, waar de speler in alle rust een cappuccino drinkt en later alleen nog een glas coca cola bestelt, zegt hij met afschuw aan die periode terug te denken. Fernando Ricksen is de chaos voorbij en lijkt de rust in zijn leven te hebben teruggevonden.

,,Ik dronk wel, maar op voetbalgebied kon niemand zeggen dat ik me niet inzette. Ik stond er altijd! Al was ik de hele nacht aan de zwier geweest. Met Rangers ging het ook hartstikke goed in die tijd. Maar eigenlijk was het voetbal hetzelfde als drinken. Het voetbal was voor mij een ontlading en een uitweg.

,,Daarom wist ik dat ik op het punt stond door het drinken alles kwijt te raken. Mijn gezin, mijn voetbal en eigenlijk mijn leven. Ik stond voor de keuze: Ik ga door en ik blijf maar denken dat ik me lekker voel, waardoor ik inderdaad alles verlies, óf ik bijt door de zure appel heen en het wordt een gevecht met mijzelf. Dan zie ik wel waar het eindigt. Maar ook al mislukt het, dan kan ik in elk geval zeggen dat ik er alles aan heb gedaan.

,,Het heeft ook te maken met zelfrespect. Alles wat ik deed, ging altijd mis. Het werd tijd dat ik mijzelf van de andere kant zag.’’

In de Sporting Chance-kliniek, opgericht door de vroegere Arsenal-speler Tony Adams, gebeurde dat. ,,In de kliniek heb ik geleerd om er over te praten. Daar kwam alles eruit. Ik hoefde niet meer te verstoppen dat ik zoveel problemen had en dat ik ook gevoel had. Het was zon enorme opluchting voor me.

,,Alcohol is een vluchtweg. Het is niet de hoofdreden. Ik drink, omdat ik dingen wil vergeten. Omdat ik dingen niet kan accepteren. Omdat ik met dingen zit, die ik niet kan verwerken in mijn hoofd. Dingen van nu en van het verleden. Dat zit allemaal in mijn hoofd. Daarom drink ik, gewoon omdat ik er niet mee kan omgaan. In het verleden wist ik niet wat het was. Dat was het hele probleem.’’

De alcohol was vroeger een medicijn om te verdoven. ,,Ja, vroeger werkte het. Later werkt het tegen me. Vroeger was het niet eens verkeerd, omdat je dingen kunt laten gaan. Maar later eet het je op. Ik dronk uiteindelijk veel te veel. Maar ik wist niet waarom. En als ik dronk, dan stopte ik ook niet meer.’’

Was zijn vertrek naar Sint-Petersburg, toen hij eenmaal was geholpen, een vlucht?

,,Nee, ik had bij Rangers kunnen blijven. Ik kon naar Engeland, ik kon naar Nederland. Maar opeens belde Dick Advocaat. Dick wilde die eerste keer weten hoe het met me ging. Vond ik geweldig van hem. Later spraken we over een transfer.

,,Natuurlijk, het is wel Rusland. Een donker land, kou, stugge mensen, dacht ik. Dus ik zei tegen Dick dat ik eerst even wilde kijken hoe het daar was en dat ik daarna zou beslissen. Ik kwam er aan en het voelde meteen goed. Ik ben er niet meer weggegaan.

,,Pas later besefte ik dat het ook wel lekker was om ver weg te zijn. In Schotland voelde ik me totaal niet meer thuis. Ik voelde me er ontzettend ondergewaardeerd en slecht behandeld door de mensen. Vooral door de pers.

,,Natuurlijk heb ik sommige dingen zelf veroorzaakt. Maar waar ik absoluut niet tegen kan, is dat alles me nog jarenlang wordt nagedragen. In Schotland vonden ze het heerlijk om me te blijven beoordelen op fouten die ik de eerste jaren heb gemaakt. Die cultuur daar is zo verschrikkelijk.

,,Bij Glasgow kon ik niks meer van me afschudden. Ik ben bij Rangers de beste speler geweest, de treble gewonnen, alles binnengehaald wat ik in die periode kon winnen. Het was gewoon niet goed genoeg. Als er in de stad wat gebeurde, sterker, als er in de stad werd gevochten, was ik erbij. Terwijl ik er helemaal niet was! Op een gegeven moment was ik daar klaar mee.’’

Het weerhield hem er niet van om uit te gaan. ,,Ik ben wie ik ben. Ik dacht: Krijg het lazarus, ik doe toch mijn eigen ding. Als ik uitga, ga ik. Maar de laatste anderhalf jaar heb ik toch in mijn huis gezeten. Ging ik de deur niet meer uit.

,,Toen ben ik helemaal, nou ja, daar ben ik gek van geworden. Zat ik elke dag van s middags één uur tot s avonds laat in mijn huis. Na het trainen meteen naar huis. Dat heeft me helemaal opgevreten. Dat neem ik dat land, de mensen en de pers kwalijk.

,,Mijn hele vrijheid en privacy werden me ontnomen. Dat was heel moeilijk. Sommige mensen kunnen er mee omgaan, ik kon er dus niet mee omgaan. Ik hou van uitgaan, ik hou van mijn vrijheid. Ik wil lekker overal heen gaan. Ik sta er de volgende dag toch weer.

,,Ik liep altijd voorop. Dat doe ik nog steeds. Kijk, nu drink ik niet meer. Dus is het nu een stuk makkelijker. Maar ook als ik uit was geweest, trainde ik als een beest.

,,Nee, ik ben nu niet fitter. Ik ben wel helderder. Maar dat is ook weer moeilijk. Ik zie nu te veel dingen. Dingen die vroeger langs me heen gingen. Dan was ik dronken en nam ik de dingen maar half waar die om me heen gebeurden. Maar ik ben blij dat ik daar nu hulp bij heb. Alleen red je dat niet.’’

Bij de club Zenit Sint-Petersburg wordt hij goed begeleid. ,,Ja, de dokters en de hele medische staf van de club staan me dag en nacht bij. Dat zijn allemaal Russen, maar die spreken goed Engels. Die zijn heel goed voor me en doen alles.’’

Hoe ging dat de eerste dag? Hij kwam binnen bij zijn nieuwe club en iemand moest vertellen dat hij een probleem had. ,,Nou, dat deed ik zelf wel. Ik ging erheen en zei eerlijk wat er met me aan de hand was. Weet je, ik had ook geen zin meer om dingen te verbergen. Ik ben niet zo’n koude kikker als ze denken. Ik heb ook gevoel.

,,Ik heb netjes verteld waar ik vandaan kwam en ik heb gevraagd of zij mij er bij konden helpen. Ze stonden voor me open en waren eigenlijk niet eens verbaasd. Nou ja, in Rusland is het de normaalste zaak van de wereld dat je dat probleem hebt. Wat dat betreft komt het wel goed uit, ha, ha.’’
pi_46977306
Advocaat kan hij niet afslaan natuurlijk.

Houd van een lijntje.
pi_46981991
Wel een eerlijke vent, hopelijk kan Dickie hem in bedwang houden
Woo-loo-loo!
  dinsdag 6 maart 2007 @ 17:34:04 #60
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_46982080
Ouwe topics uit de sloot halen
Misleidende TT trouwens nu.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_46982267
Heb je een idee voor een nieuwe? Fernando Ricksen: Ik ben wie ik ben

Leuk openhartig interview/verhaal trouwens.
Winnaar Peter Niemeyer-award 2006
Op woensdag 7 maart 2007 01:24 schreef TerroRobbie het volgende:
Ga je ook nog eens nuttigs melden? :{
pi_46983635
Hij speelde laatst toch een oefenwedstrijd tegen Rangers en schopte hun sterspeler uit de wedstrijd ofzo?
  Trouwste user 2022 dinsdag 6 maart 2007 @ 18:29:22 #63
7889 tong80
Spleenheup
pi_46984084
Mooi interview

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_47024588
Wat is het nut van zo'n interview? Gesprekken met voetballers op sportpagina's van kranten moeten over voetbal gaan.
pi_70699571
quote:
Ricksen geniet interesse vanuit Nederland

Fernando Ricksen staat in de belangstelling van verschillende Nederlandse clubs, zo stelt de rechtsachter in gesprek met VoetbalPrimeur. De verdediger van Zenit Sint-Petersburg is in het bezit van een aflopend contract.

Het contract van Ricksen, die sinds 2006 uitkomt voor de Russische voetbalclub, loopt in december af. Waar zijn toekomst ligt is op dit moment nog niet duidelijk. "Ik weet nog niet wat er na 1 december gebeurt, dat zie ik dan wel. Enkele Nederlandse clubs hebben interesse getoond, maar voor mij is eerst de Russische competitie het belangrijkste", aldus Ricksen, na afloop van het oefenduel met Austria Wien (1-0 winst).

In Rusland maakte Ricksen vooral veel hoogtepunten mee. Zo greep hij met Zenit Sint-Petersburg de landstitel en in 2008 legde hij met die club tevens beslag op de UEFA Cup. In de finale was hij te sterk voor zijn oud-werkgever Glasgow Rangers. Die club verruilde hij drie jaar geleden voor de Russische Premjer-Liga.

"Ik heb een prima tijd gehad in Rusland, ben in mijn carrière in twee verschillende landen kampioen geworden en heb een UEFA Cup achter mijn naam staan. Wat wil ik nog meer?", aldus de Limburger.

Ricksen (32) vertrok in 2000 vanuit Nederland. Na drie succesvolle jaren bij AZ koos de verdediger, die zijn loopbaan begon bij Fortuna Sittard, voor de overstap naar Glasgow Rangers. Daar won hij onder meer drie keer de Schotse landstitel. In totaal kwam Ricksen tot twaalf interlands namens het Nederlands elftal.
Waar zou hij in godsnaam in beeld zijn dan? Een subtopper?
  maandag 6 juli 2009 @ 14:08:18 #66
194154 BigKahuna
De Eindbaars.
pi_70699642
Volendam.
><(({°>
pi_70699758
Ricksen altijd lachen met hem
pi_70700278
NEC zoekt nog een rechtsback.
  maandag 6 juli 2009 @ 14:26:27 #69
97934 ASroma
Flamboyant
pi_70700319
quote:
Op maandag 6 juli 2009 14:06 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Waar zou hij in godsnaam in beeld zijn dan? Een subtopper?
hij drinkt graag een borreltje met popov heb ik gehoord
pi_70701444
quote:
Op maandag 6 juli 2009 14:06 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Waar zou hij in godsnaam in beeld zijn dan? Een subtopper?
Enkele Nederlandse clubs zelfs
Zou ook nog wel een aardige salarispost met zich mee brengen.
pi_70708325
Ricksen is gewoon een loser, daar helpt een ontwenningskliniek ook niet tegen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 6 juli 2009 @ 17:53:51 #72
67174 Dos37
Come on Twente
pi_70708510
Zou een prima voetballer zijn voor de clubs van plaats 8-15
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_70713018
quote:
Op maandag 6 juli 2009 17:53 schreef Dos37 het volgende:
Zou een prima voetballer zijn voor de clubs van plaats 8-15
Misschien dat de Volendamse horeca kan lappen om Ricksen naar Volendam te halen.
pi_70713095
quote:
Op maandag 6 juli 2009 17:53 schreef Dos37 het volgende:
Zou een prima voetballer zijn voor de clubs van plaats 8-15
Die kunnen hem allemaal niet betalen lijkt me.
pi_72306392
Zijn contract is in ieder geval al ontbonden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')