Ik zat vandaag in de trein en ik bedacht me dat als er maar één klaagbaaktopic mocht bestaan, dat het er dan een zou moeten zijn over Syntus. Het aantal mongoliteiten dat dit bedrijf weet te bereiken binnen een week is een plaats in het Guinness Book of Records meer dan waardig.
Dit vervoersbedrijf dat zich vooral bezig houdt met bussen en treinen, alsmede neusvreten en vermoedelijk elkaars hol uitwonen in plaats van werken tijdens diensturen, is duidelijk een dochtersbedrijf van de duivel. Ik zocht even op internet en vond hiervoor de volgende foto als bewijs:
Voor: de directeur van Syntus. Achter: de duivel.Afijn, verder met de klacht. De Syntus staat er lokaal voornamelijk om bekend om tijdens de zomerdagen volgetrapte treinen stil te laten staan in de brandende zon, en wel gedurende zo een lange tijd dat je de Bijbel al 3 keer uit had kunnen lezen. Natuurlijk gaat dit typisch
niet gepaard met enig aangeboden excuus, verkoeling of mededeling over wat eigenlijk het probleem is. Het beelf zelfs stil in de cabine toen iemand het nodig achtte de noodontgrendeling aan te spreken in een poging een flauwte te voorkomen.
Ja, die machinisten van de Syntus blijven koel onder alle omstandigheden, dat mag zeker gezegd worden. Zo ook in de nachttrein een paar weken terug, toen de trein op volle snelheid tegen een of ander obstakel aan knalde. We ontspoorden niet maar gleden nog een paar tientallen meters verder onder het genot van gewelddadig krakende geluiden onder te trein. Bij stilstand ondervond men een soort van brandlucht.
De machinist moet hebben gedacht dat het wel duidelijk is wat er gebeurd was, en achtte het geen mededeling jegens zijn passagiers waard. In plaats daarvan besloot de beste man vermoedelijk om ofwel in zijn eentje een kwartiertje tot rust komen in zijn cabine, of buiten te gaan rondstruinen en de schade op te nemen. Mijn verstand wilt uitgaan van het laatste, echter het niet-zien-rondlopen van de machinist doet het eerste vermoeden. Helaas zat ik niet in het voorste treinstel en kan als zodanig hier eigenlijk geen uitspraken over doen.
Al met al, na dat kwartier stilstaan bleek de trein onbeschadigd en reed deze weer vrolijk verder.
De desbetreffende kwaliteitstrein, een zgn. lint-treinOf nou, kwaliteit. Waar Syntus ook om bekend stond is het vermogen om lint-treinen met één of meer kapotte deuren, tijdens de spits te laten rijden. Dit heeft als welbekend gevolg dat het hele perron zich door 3 (of minder) deuren de trein in mag proppen, ipv het normale, zeer riante aantal van maar liefst 4 deuren -- let hier op het gebruik van sarcasme.
Deze alom bekende tekortkoming werd een half jaar geleden door Syntus zelf ook opgemerkt (na al jaren het traject hier te hebben beheerd), en kondigde men aldaar aan op drukke momenten hun zgn. buffel treintjes te gebruiken. Allemaal leuk en aardig, helaas spelen ze het klaar er daarvan vaker dan niet alleen één treinstel in de spits te gebruiken, resulterend in zulke volle treinen dat ik durf te beweren dat als er ook maar een miniem ongeluk gebeurt op het traject, 90% het niet overleeft en wel op de meest lullige manier: verstikking en vertrapping door mede-reizigers.
Aanschouw, een Buffel-trein van syntusWaarom de Syntus dit klaarblijkelijk niet kan verbeteren, heeft een onbekende reden. Niemand van Syntus roept ooit om waarom ze iets verkloten; men komt nooit verder dan het zeggen dan een trein vertraging heeft als deze al 5 minuten te laat is, of het zeggen dat een trein niet meer kan rijden vanwege een te grote vertraging.
Natuurlijk spelen ze het dan zo dat de eerstvolgende trein gewoon diezelfde vertraagde trein is, mits deze trein daarvoor wel op tijd is natuurlijk; anders komt er gewoon weer wat extra vertraging. Men kan zich dan gaan afvragen wat er mis is met de Syntus-treinen op het rangeerterrein, behalve dan dat er geen machinist in zit.
Het is dezelfde onwil 'reserve' treinen in te zitten die zouden kunnen voorkomen dat de rituele vertraging van 15 min. sochtens vroeg uitloopt op een vertraging van 30 minuten, savonds laat. Want ja, óók dat is mogelijk bij de heren van Syntus.
Goed, ik ben voorlopig even klaar met mijn relaas. Ik nodig andere users hier uit hun negatieve ervaringen met Syntus te delen, en de positieve ervaringen te vergeten. Ook moedig ik een ieder aan zijn of haar post te eindigen met het volgende:
Syntus
.