abonnement Unibet Coolblue
pi_39722886
Wij gaan dit jaar naar Zweden op vakantie. Dit is het plan vooralsnog:

Landen in Stockholm
Een paar dagen Stockholm bekijken
Een auto huren en richting westen crossen
Ondertussen wildkamperen en de natuur bekijken
Doorrijden tot Tocksfors. Hier is een groot autokerkhof met veel kevers etc (wij zijn nogal van de oude volkswagens.
Terug richting Stockholm langs het Vätermeer.

Hieronder een heel erg globale route ingetekend. Is dit uberhaupt haalbaar in 8 dagen?


Mijn vragen:
-Welke bezienswaardigheden mogen we niet missen in Stockholm? (musea, kunst, cultuur, eten, winkels, architectuur etc)
-Zitten er op deze route bezienswaardigheden, leuke dorpjes of steden?
-Wat zijn op deze route mooie wandelgebieden?
-Waar op deze route kan je buitensporten? (klimmen abseilen, kanoën, mountainbiken etc)
-Wat zijn mooie plekken langs de 2 grote meren?


Voor de duidelijkheid: Die route is maarzo een wild plan. De enige 2 dingen die eigelijk vastliggen zijn vertrek- en eindpunt (Stockholm), en het keverkerkhof.


Oh, en hier nog een foto van het autokerkhof:

  dinsdag 11 juli 2006 @ 15:06:40 #2
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_39724058
Stockholm : vasa museum op Djurgården eiland, gamla stan (oude stad), Skansen, koninklijk paleis en stadhuis. De eilanden buiten Stockholm zelf zoals Fjäderholmarna, Vaxholm en Björkö zijn ook leuk om te bezoeken.

Erg lange route voor 8 dagen vind ik.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_39724584
De snelste route volgens de ANWB is 432 km. Dat keer 3 ongeveer voor het omrijden is 1200 km in 8 dagen.

Zou het te doen zijn als we de heenweg de snelste route naar Tockfors rijden, en de terugweg rustig aan langs een meer?

Wat is er op die eilanden te zien? klinkt leuk nl.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 15:27:16 #4
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_39724634
In de buurt van Tocksfors zul je trouwens wel een kanotocht kunnen vinden.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 11 juli 2006 @ 15:38:12 #5
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_39724919
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 15:25 schreef piepster het volgende:
De snelste route volgens de ANWB is 432 km. Dat keer 3 ongeveer voor het omrijden is 1200 km in 8 dagen.

Zou het te doen zijn als we de heenweg de snelste route naar Tockfors rijden, en de terugweg rustig aan langs een meer?

Wat is er op die eilanden te zien? klinkt leuk nl.
Hou er in ieder geval rekening mee dat op het traject wat je wil rijden weinig snelweg is dan kan 400km nogal tegenvallen. Tot na Örebro is de weg goed daarna is het land erg dun bevolkt en de wegen minder.

Bij Stockholm liggen honderden eilanden in de oostelijke gebied. Stockholm zelf bestaat ook gedeeltelijk uit eilanden.
Vaxholm : 16e eeuws fort.
Björnö : stadje Birka uit 12e eeuw. Staat op unesco lijst beschermd erfgoed.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_39725251
Ok, daar ga ik even over nadenken. Wij vinden geluukig allebei autorijden leuk, en zijn gewend aan improvisatie en hobbels.
Dank voor al je tips, ik ga er zeker meer info over opzoeken. En kijken in het echt dan ook natuurlijk!
pi_39725441
Over de wegen: de grotere vond ik daar juist ontzettend goed. Ik weet niet precies via welke wegen je gaat, maar wij zijn noorderlijker geweest en daar was het ook prima te doen. Je mag niet overal erg snel, maar prima asfalt hebben ze wel.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Moderator dinsdag 11 juli 2006 @ 15:58:01 #8
45833 crew  Fogel
pi_39725548
De weg van Ørebro tot de Noorse grens is inderdaad dood-en doodsaai (tenzij je enorm van bomen houdt...). In Ørebro zelf staat een burgt/slot/kasteel wat de moeite waard is om te bekijken.
Tøckfors is vrij populair voor Noren om daar te gaan winkelen, ik zou die plek zelf vermijden op vrijdagmiddag zaterdag en zondag, tenzij je van files houdt natuurlijk .
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_39726209
Ik denk dat dat dat autokerkhof niet in het centrum is. Heb jij er wel eens van gehoord?
pi_39727580
Leuke, maar vrij ambitieuze reisplanning... of is die 8 dagen zonder de dagen in Stockholm?

Meer over Zweden en over Stockholm in de daarvoorbedoelde topics

Gaan we hier verder met jouw specifiek reis
  Moderator dinsdag 11 juli 2006 @ 20:14:08 #11
45833 crew  Fogel
pi_39732036
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 17:08 schreef piepster het volgende:
Ik denk dat dat dat autokerkhof niet in het centrum is. Heb jij er wel eens van gehoord?
Nee, nooit van gehoord. Het grote winkelcentrum ligt ook niet in het centrum, maar aangezien ik niet weet waar het kerkhof is weet ik dus ook niet of je last van de Noren gaat hebben .

DTs opmerking dat het een ambitieuse route is, ben ik het maar deels mee eens, want langs de E18 bijvoorbeeld is echt helemaal niks te doen. Daar spaar je tijd mee
Stockholm is de mooiste hoofdstad in Scandinavie en als ik jou was, zou ik daar dan ook de meeste tijd doorbrengen.
Van Stockholm tot Töckfors doe je ongeveer 4 uur over.
Tussen Töcksfors en Gøtenborg (als je niet stopt een uur of 2 rijden) kan je bij Tanum naar een UNESCO site waar vonsten uit de bronstijd te zien zijn. Ook is er de Tanum Teleport, waar een paar enorme satelietantennes te zien zijn. In Gøtenborg is er Liseberg fornøyelsespark (soort van Eftelingachtig ding).
Je kan eventueel even de grens over wippen naar Noorwegen en de nieuwe brug bij Svinesund bekijken en in Halden de vestiging bekijken. Of als je nog meer van de route af wil wijken, neem dan een kijkje in Fredrikstad, daar hebben ze een mooie oude stad.

Het stuk van Gøtenborg tot Stockholm heb ik nooit gereden, dus daar helemaal geen tips.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_39747190
Even overlegd, en ik denk dat we de heenweg, van Stockholm naar Tocksfors in één keer rijden. 4 uur is voor ons trouwens niet zoveel. Vriendjes familie woont drieëneenhalf uur rijden hier vandaan, en da's ook geen probleem.

Dank voor al jullie info tot nu toe! Meer is altijd welkom!
pi_39750258
In de buurt van Örebro heb je Garphyttan nationaal park waar je mooi (bewijzerd) kunt wandelen. Rechts van Vättern ligt Tiveden nationaal park meer richting Vännern.
  woensdag 12 juli 2006 @ 12:53:52 #14
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_39750277
ik ben in karlskrona geweest om te vissen.

das daar wel prima, maar voor de rest is er geen fuck, alleen mooie vrouwen. Maar die zijn overal in Zweden
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_39750825
Vissen is niet echt mijn hobby. En een mooie vrouw loopt hier al in huis (moi )

Ik ga zo maar eens een kaart kopen om alle tips in te tekenen. Mijn topgrafiekennis van Zweden is nogal klein geloof ik.
pi_39755997
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 15:58 schreef Fogel het volgende:
De weg van Ørebro tot de Noorse grens is inderdaad dood-en doodsaai
Ørebro

En saai
pi_39756034
Stockholm is Skansen erg leuk.

www.skansen.se
pi_39760001
Zo, ik heb al een zooitje op een kaartje ingetekend.

Tot nu toe heb ik dit:

-Stockholm - vanalles. Ik heb er net een boekje over gehaald. Zoek ik nog verder uit.
-Tocksfors - VW-kerkhof, zie plaatje in OP
-Orebro - Kasteel
-Tanum - UNESCO erfgoed
-Tanum - Satelietantennes
-Fredrikstad - Oud centrum
-Halden - Vesting
-Garphyttan - Nationaal park, wandelen

Björnö ligt echt te ver naar het noorden, dus dat slaan we over.
Eftelingachtige dingen ook maar niet.

Ik heb nog wel een paar vraagjes:
@Fogel: bedoel je met vestiging (Halden) een vestingstadje? Dat vind ik wel leuk nl.
@The_Masterer: Staan die parken aangegeven langs de weg? En is Tiveden bij het stadje Tived, aan het Unden meer?

Zijn er aan het Vänern meer of aan het noorden van het Vätern meer nog speciale dingen? Bijvoorbeeld op outdoorsport gebied? Of liggen er leuke eilandjes in waar je met een bootje kan komen?

Wie weet nog leuke outdoor sport dingen langs de E18 of E20?

Is er een leuk Astrid Lindgren museum oid?
pi_39760034
ik wil mee
pi_39760124
Jij past niet in onze veel te kleine huurauto.

Speaking of wich: Wie heeft er wel een een auto gehuurd in Zweden, en moest je daar een credit kaart voor hebben? Ik zag het in een reisgidsje staan.
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 19:36:37 #21
45833 crew  Fogel
pi_39763403
@heaven7: De E18 van Örebro totaan de Noorse grens is echt saai ja, de stad Örebro zelf is niks mis mee.

Qua outdoor sports kan je eigenlijk overal wel terecht om een mountainbike of een kano te huren, en klimmen zal ook geen probleem zijn. Loop gewoon het lokale touristenbureau even binnen en ze vertellen je waar je terecht kan. Ik ben eens in een kano op beversafari geweest, maar liefst 1 bever gezien.

Fredrikstad is meer een vestigingstad zoals jij het waarschijnlijk bedoeld, stenen huizen die netjes binnen een gracht liggen enzo. In Halden is er alleen een vestiging boven op een heuvel (met prima uitzicht; een vereiste voor een vestiging natuurlijk) en wat oude houten huizen onderaan de heuvel. (ik heb op de heuvel gewoond, in een wat nieuwer houten huis)

[ Bericht 10% gewijzigd door Fogel op 12-07-2006 19:48:28 (nu met link naar foto sites) ]
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 19:49:52 #22
45833 crew  Fogel
pi_39763864
Als je een auto huurt, in welk land dan ook, is het altijd aan te raden om een creditcard te hebben. Als je die niet hebt mag een berg contanten als borg achterlaten voordat je de sleutels meekrijgt.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_39764354
Het ging me voornamelijk om "Ørebro", of de weg saai is is persoonlijk
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 20:14:27 #24
45833 crew  Fogel
pi_39764767
Je woont in Örebro?
Reden dat ik Ø ipv Ö gebruik is dat het twee toetsaanslagen scheelt
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_39764902
Waaruit maak je dat op?
  Moderator woensdag 12 juli 2006 @ 21:04:57 #26
45833 crew  Fogel
pi_39766483
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 20:18 schreef heaven7 het volgende:
Waaruit maak je dat op?
Het begint een beetje erg offtopic te worden hier...

Ik maak het nergens uit op, het is gewoon een vraag. Er zijn niet veel mensen op fok die Örebro 'verdedigen' (kom niet op een beter woord ervoor - het gebaar zorgde voor de indruk) en Zweeds in de ondertitel hebben. Misschien verder in de SC?


Heb je verder nog goede tips voor de TS wat er zoal te zien is in het niet saaie Örebro?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_39767495
Goed, geen beversafari dus.

@ Fogel: Dank voor je linkjes ook!

Wisten jullie dat je in Stockholm onder andere op een oude legerboot en in een gevangenis kan logeren? Lijkt me kei-gaaf!
pi_39772171
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 17:36 schreef piepster het volgende:
Jij past niet in onze veel te kleine huurauto.
ben maar 1.90, weet je het zeker? En ik kan heel cultureel maatschappelijk sociaal agogisch doen
  Moderator donderdag 13 juli 2006 @ 00:05:03 #29
45833 crew  Fogel
pi_39773473
Hebben jullie de huurauto eigenlijk al besteld?? (het lijkt er niet op wegens de CC vraag)
Bij zowel Hertz als Avis kan je een hele week een auto huren voor ongeveer 2000 SEK, zo'n 220¤, wegens zomeraanbieding.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_39779898
Vriendje was er al mee bezig achter mijn rug om. Hij heeft ook al een creditcard aangevraagd.
Geldt die aanbieding ter plekke of moet je dat vanaf hier reserveren?
  Moderator donderdag 13 juli 2006 @ 10:09:45 #31
45833 crew  Fogel
pi_39780515
Vantevoren even reserveren kan nooit kwaad. Als de door jou bestelde autoategorie dan niet meer leverbaar is, krijg je een grotere auto mee zonder extra kosten. Als je het ter plekke regelt, zul je voor die grotere auto meer moeten betalen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_39780737
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 17:33 schreef piepster het volgende:
Is er een leuk Astrid Lindgren museum oid?
Is er wel maar ver uit de buurt van je route (Vimmerby met in de buurt Katthult en Bulerbyn).
Je TT vind ik overigens nogal misleidend, 't is meer Midden-Zweden waar je rondreist.

Verder: Ik weet niet of je ergens het Gotakanal kruist; het schutten in de kleine sluisjes is de moeite van het bekijken waard.
pi_39781115
@ Fogel": Ik ga vriend direct opdracht geven.

Als je een landkaart bij de ANWB haalt, staat op al die kaarten dit gebied nog aangegeven als Zuid-Zweden. Het zit nogal op het randje. Sorry dat ik je misleid heb danmaar.

Het Gotakanaal loopt toch van Stockholm naar Goteborg?

Vimmerby is nogal uit de richting idd. Misschine iets voor de volgende keer.

Heeft iemand de ALT codes voor de o met een trema? (Hoofdletter en kleine letter?)
pi_39781280
Leuk! Krijgen we nog een foto verslag te zien hier?
  Moderator donderdag 13 juli 2006 @ 10:47:35 #35
45833 crew  Fogel
pi_39781485
Tip: tegen de rijrichting in parkeren is verboden in Zweden! Ik geloof dat er 300 SEK op staat, die kan je beter ergens anders aan uitgeven.

ALT codes heb je de laatste jaren niet meer nodig (op windows machines): tik gewoon eerst de ¨ in, gevolgd door de letter die je eronder wil hebben, werkt ook voor ^ , ´ en andere vage tekens .
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_39782679
Ik heb nog geen idee. Ik heb geen digitale camera nl.
pi_39782905
Geen digicam? Hm, jammer. Zeker dure analoge cam?
pi_39783531
Yep.

Ik heb trouwens ook een topic over Zweeds eten aangemaakt in CUL.
pi_39789316
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 17:33 schreef piepster het volgende:
@The_Masterer: Staan die parken aangegeven langs de weg? En is Tiveden bij het stadje Tived, aan het Unden meer?
Garphyttan Nationaal park staat aangegeven langs de weg richting Garphyttan. Let op in het plaatsje Garphyttan is weinig te doen. Voor wandelroutes ga je naar Ånnaboda.

Tiveden ligt ten noorden van Vänern meer, ik heb daar zelf niets ondernomen.
pi_40578743
En dan hier het verslag:

Dag 1
We vertrokken 's middags vanuit Weeze (Duitsland) met Ryan Air. Om 17.55 zijn we geland op Nyköping Svotska Airport, en hebben we onze huurauto opgehaald. Een schitterende For Ka van 3 weken oud. We hebben er maar snel een mooi Volkswagenlogo op getekend in het stof. Richting Norköping gereden, en bij een wegrestaurant Köttbullar met jam, dubieuze bruine saus en aardappeltjes gegeten.
Daarna doorgereden en bij Skogsby de snelweg afgegaan. Na 7 km zandweg kwamen we langs een meertje en hebben we onze tent opgezet. Lekker gezwommen en aan de waterkant gezeten.


Dag 2
Ontbeten bij een hotel. Daarna zij we over de E4 naar Jönköping gereden. Onderweg kwamen we langs een aantal leuke bezienswaardigheden:
Götakanaal. Hierin zat een trapsluis, zodat de boten het hoogteverscfhil konden overbruggen.Ernaast zat een oud klooster. Vroeger het meest voorname klooster van Zweden. Mooi onderhouden en een mooie begraafplaats en tuin.

Op de snelweg zagen we aan de rechterkant dragsterraces. Wij zijn direct omgekeerd (ja, bij een afslag natuurlijk) en er naartoe gereden. Op de één of andere manier kwamen we in de backstage terecht (gewoon heel vriendelijk hej zeggen tegen de poppetjes met gekleurde hesjes aan), en konden we op ons gemak alle auto's bekijken en fotograferen. later hebben we op de tribune de voorrondes gekeken. takkeherrie, maar wel leuk. Volgens mij is dragsterracen ook een beetje een nationale sport, er hingen nog veel meer aankondingen.

Ten noorden van Gränna kwamen we langs de ruine van het kasteel Brahehus uit 1644. Volgens ons een prachig uitzicht en een mooie ruine, volgens onze gedateerde reisgids een "vierkant blok met muren en ramen".

Bij Huskvarna even gebadderd in het Vätternmeer. Niet te lang ivm overkill aan kinderen. brr.

Met koele pootjes verder naar Habo, waar in the middle of knowhere een gigantische kathedraal van hout staan. Heel erg mooi beschilderd van binnen. En een houten toren voor de kerkklok ernaast. Tegenover de kathedraal kon je koffie krijgen bij een klein huisje van de kerk. De koffieserverende mevrouw was bijna in tranen toen we haar koekjes niet wilden proeven.

Achter Mullsjö een trekkerscamping opgezocht. Lekker rustig, met maar 3 tenten op het veld. Jammer allen van de wc's, die bestonden uit een vierkante bak met een pleebril erop getimmerd en een grote afvalzak als opvang voor de poep en pies. Ik ben echt wel wat gewend, maar dit was gewoon goor! Dus maar gewoon weer wildgeplast in de bosjes bij de camping.

Dag 3
Op naar de fjorden!
Via Vänersborg en Uddevalla naar Grundshund gereden, en daar even in het havenstadje rondgekeken. Ergens onderweg kwamen we trouwens nog de oudste weg van Zweden tegen. 't Was dat er een bordje bij stond, anders had ik de weg niet herkend. De zwarte bessen die er groeiden waren trouwens heerlijk!

Na Grundshund het water overgestoken met de veerboot tussen Fiskebäcksel en Lysekil, alwaar we na veel moeite een camping met min of meer uitzicht op het water hebben gevonden. Op de camping een kookexperiment gedaan met zelfgemaakte chili con carne in een heel klein pannetje. Spannend, lekker en een hele vieze broek (niet van de scheit, nee, gewoon van wild koken). Naast de camping zat een tapas bar, waar ze onvoorstelbaar grote glazen wijn schonken. 1 wijntje gedaan, en toen moe naar bed.

Dag 4
De dag begonnen met panieksnorkelen in zee. Een windstil meertje vind ik wel leuk, maar met echte golven werd het een stuk spannender (mijn vriend heeft de golven trouwens niet kunnen ontdekken). Wel erg veel gezien onder water: Kleine groene krabbetjes die ruzie maakten om een mossel, 200 minivisjes, 6 grotere grauwe vissen, nog 200 nog mini-erder visjes, nog meer krabbetjes, en een nest jonge zeesterren + ouders.

Na dit ontzettend spannende avontuur zijn we richting noorden vertrokken. Eerst hebben we het havenstadje Fjätbacka bezocht, mooi en een mooi uitzicht.

Daarna zijn we doorgereden naar Grebbestad. Hier in de buurt was een kerhof van 200 tot 600 na christus. Stenen van 4 meter hoog op grafheuvels. Erg indrukwekkend!
In Vistyke (bij Tanum) hebben we de rotstekeningen gezien, die op de wereld erfgoed lijst staan. Terecht! Ontzettend veel rode rotstekeningen van ongeveer 1500 v Chr. Erbij stonden bordjes met waarschijnlijke betekenissen. Wat ik frappant vond, was dat er geen hekken omheen stonden, zoals je dat in Nederland wel zou verwachten. Alleen een bordje met of je liever niet op de stenen wou lopen.
Bovenop de berg waren nog 2 grafheuvels, bestaande uit honderden keien, opeengestapeld.

Doorgereden naar Fredrikstad (Noorwegen) en daar een camping gezocht. We vonden 20 km onder Fredrikstad een camping aan het water, waar je lekker aan kon zitten met een drankje. 's avonds zijn we naar het oude centrum geweest (Gammlenbyen), waar een popfestival was. De entree was nogal hoog, dus maar even overgeslagen.
Ondertussen hadden wij per ongeluk onze tank leeggereden, kwamen we op de camping achter. Handig, zo'n huurauto, met een benzinemeter, die het laatste kwart wel heel snel gaat.

Dag 5
Met de laatste liter benzine uit de jerrycan van de campingbaas (hulde!) naar een pompstation gereden en getankt. In Fredrikstad de laatste Noorse kronen opgemaakt aan koffie en op weg gegaan richting Stockholm.
Net over de grens in Zweden kwamen we door Töcksfors, waar de keversloop zou zijn. We wisten alleen dat we bij een wit kerkje het weggetje inmoesten. Na een half uur rijden en rondvragen kwamen we erachter dat het ruim 20 km rijden was. De keversloop was briljant! Midden in het bos liggen opeen hele oude ovaalkevers en oude spijlbussen. 3 hoog opgestapeld en de bomen groeien erdoorheen. Te bizar voor woorden! (wij zijn nogal kevergek, vandaar dat we hier langs wilden).
Aan het eind van de dag een wildkampeerplek gezocht langs het Vänernmeer, maar na 3 uur nog niks gevonden. Toen maar een camping aan het water genomen. Ook best mooi. En een leuk hondje van de (bejaarde) eigenaars, dat Snollie heette. Als je daar trouwens over het meer richting bos schreeuwde kreeg je geweldige echo's. We dachten eerst dat iemand ons nadeed. Na 40 gillen en rare rijmpjes zijn we maar topt de conclusie gekomen dat we het toch echt zelf waren...

Dag 6
's Morgens ingepakt en richting oosten verdergetrokken. Even gestopt in Karlstadt. Mooie Finse fontein gezien, die door Finland geschonken is aan de stad, als dank voor het opnemen van alle Finse emigranten. Verder nog een vrijheidsbeeld op de markt, dat daar staat omdat Noorwegen en Zweden in vrede uit elkaar zijn gegaan.

In Orebro Het kasteel bezocht. Je mocht er niet echt ver in, omdat er nog iemand woonde. Het zag er aan de buitenkant iig indrukwekkend uit.

's Avonds weer op zoek naar een kampeerplek, en zo bij toeval op het landgoed Fiholm terecht gekomen. Volgens de buurtbewoners konden we best wildkamperen, als we maar voor 9 uur weg zouden zijn, omdat dan de count zijn ochtendronde hield met zijn honden. En anders mochten we best zeggen dat we bij hen te gast waren. Supervriendelijk!
Na het eten in het stikkedonker hoorden we geluid uit het riet. Als in: knakkende takken en riet dat erg ver ombuigt. Het klonk als iets ter grootte van een koe. Wij stonden al in vluchthouding aan de rand van het riet. Toen de laatste riethalmen opzij bogen, zag "het" ons eerst, en vluchtte plonzend door het water weg. We zijn er dus niet achter gekomen wat het nou was. In het grappigste geval de count met een verrekijker.

Dag 7
Stockholm. Allereerst 2 hotels geboekt. En dat was maar goed ook, want het was 2 keer de laaste kamer. Daarna zijn we naar het openluchtmuseum, Skansen gegaan. Mooie oude huizen, kerken winkels, en wat nieuwere elanden, rendieren, wolven en wisenten gezien. Mooi.
Na Skansen nog precies genoeg tijd over om de Vasa te bekijken. wat een protserig schip zeg! Ontzettend mooi houtsnijwerk, indrukwekkend groot, en bizar dat het er nog zo goed uitzag.
's avonds gegeten in het oude centrum, tegenover het Nobelmuseum, waar net een openluchtspel aan de gang was. Wegens drukte en onverstaanbaarheid niet lang wezen kijken.
Met een volle maag het plaatselijke poppodium (Debaser) bezocht. Een megagroot terras met DJ's, en een zaal, waar die avond niks te doen was. Gezellig gekletst met locals en daarna op tijd naar onze cel. Niet wegens dronkenschap, maar omdat we een cel geboekt hadden in de voormalige gevangenis. Heerlijk geslapen, en een goed ontbijt gehad (veel meer dan alleen water en brood).

Dag 8
Eenmaal ontsnapt uit de gevangenis zijn we naar het historisch museum gegaan. Hier was een permanente expo over de Vikingen. Ik wist helemaal niet dat zij zo beschaafd en ontwikkeld waren. Erg mooie voorwerpen, sierraden en kleding gezien. Verder is de goudkamer erg mooi. Hierin liggen kilo's oud, bewerkt goud.

In het museum voor de moderne kunst hebben we de tijdenlijke expo van Paul McCarthy gezien (niet de Beatle, de kunstenaar) Zoek voor de grap eens op google en verbaas je.
Het avondeten genuttigd bij Debaser op het terras, alwaar je een heerlijk warme fleece tegen de kou te leen kreeg. 's Avond was er een lesbo feest ("all genders welcome") Dat lieten we ons natuurlijk geen 2 keer zeggen, en al snel stonden we in een uitverkocht huis te "genieten" van 2 militant lesbische bands. De muziek van de DJ's was een stuk beter te pruimen.

Midden in de nacht zijn we naar ons bedje gestrompeld, dat deze keer op een oud marine opleidingsschip was. Dat -je achter bed- mag je wel letterlijk nemen. We hadden de stuurmanshut, de kleinste hut van allemaal. Maar we de hoogste en leukste!

Dag 9
Teruggereden naar Nyköping, de auto ingeleverd en op het vliegtuig gestapt.
's Avonds biefstuk gegten bij mijn ouders en toen eindelijk naar huis.

[ Bericht 0% gewijzigd door piepster op 07-08-2006 17:58:36 ]
pi_40580148
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 17:33 schreef piepster het volgende:

Zijn er aan het Vänern meer of aan het noorden van het Vätern meer nog speciale dingen? Bijvoorbeeld op outdoorsport gebied? Of liggen er leuke eilandjes in waar je met een bootje kan komen?
Iedit: laat maar. *mompelt iets over eerst topic lezen enzo.
pi_40591961
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 17:32 schreef piepster het volgende:

...verhaal...
Mooi verslag, we zetten 'm in het lijstje met reisverslagen

pi_40593194
Leuk, dank je!

Er schieten me later vast nog wel meer dingen te binnen, maar dat komt nog wel.

We hebben trouwens 1700 km gereden, en dat viel heel erg mee.
pi_40596360
ik zou er zelf ook wel eens heen willen, maar dan wel gewoon rijden
Dit jaar een rondje frankrijk gedaan met mn kever wat goed beviel, nu een shet noorden bezoeken.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_40600181
Als je geinteresseerd bent in luchtgekoelde volkswagens, zou ik zeker gaan. Töcksfors is echt heel bijzonder.

Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar jouw kever is. De afstanden zijn soms groot, en ik heb niet veel Volkswagen zien rijden, zeker geen luchtgekoeld.

Wij hebben uiteindelijk gekozen om vliegtuig en huurauto te nemen. Goedkoper, en minder risico.
pi_40601414
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 09:39 schreef piepster het volgende:
Als je geinteresseerd bent in luchtgekoelde volkswagens, zou ik zeker gaan. Töcksfors is echt heel bijzonder.

Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar jouw kever is. De afstanden zijn soms groot, en ik heb niet veel Volkswagen zien rijden, zeker geen luchtgekoeld.

Wij hebben uiteindelijk gekozen om vliegtuig en huurauto te nemen. Goedkoper, en minder risico.
Deze vakantie heeft ze toch zeker 2000Km gedaan, in het midden begaf de startmotor het, maar dat was (achteraf gezien) te verwachten. Iig een leuk plan voor volgend jaar.. maar of het doorgaat
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_40602955
Hé, wat leuk, jij hebt ook een meisjeskever. Ik ook. Startmotor is niet zo'n ramp vind ik. Ik ben ervaren duwer voor de kever van vriendlief.

OT: op keversite staat een oud topic, ik vind alleen hun plan nogal dom/ontwetend. http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?p=72413&sid=135de18f0ea42ac9c8a98e825ac4e072 Er is daar helemaal niks meer te vinden dat bruikbaar is. Er komen wel meer mensen langs, dus al het moois is wel weggesloopt. En ik denk persoonlijk dat die sloop bezit is van het huis ernaast. Daar staan nog een paar oude auto's in de tuin. Het lijkt mij bijzonder onbeleefd als je daar een kever op de aanhanger laadt, maargoed...

De luitjes van aircooled zijn ook geweest. Hier wat foto's van ze. (Ik heb zelf geen foto's op deze pc staan.) http://www.aircooled.nl/cpg/thumbnails.php?album=27&page=3. Ze zijn samen met de luitjes van keverpech geweest: http://www.keverpech.nl/Homepage%20total.htm

Als je nog wat wilt weten: Vraag!
pi_40612009
Een Meisjeskever!!! grr
Anyway thnx voor de info! check mn topic op keversite voor mijn reisverslagje http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?t=12296
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_40612417
Leuk fotoverslag!

En mijn kever het al jaren Henk de Meisjeskäfer.
pi_40616502
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 17:33 schreef piepster het volgende:
Is er een leuk Astrid Lindgren museum oid?
In Stockholm heb je er wel een. Op hetzelfde eiland waar ook het museum staat met dat grote oorlogsschip uit de oorlog tussen zweden en denemarken geloof ik. Het museum is echter wel wat meer bedoeld voor kinderen.
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')