quote:
http://www.opelgsiclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11172&highlight=dudleyHet begon met het te koop aanbieden van een 210 Pk Corsa B.
Honza schreef:
dudley schreef:
Zit met de rdw keuring nog even in mijn maag die ik moet gaan uitvoeren met deze corsa
Is niet nodig
Zou er zeker niet mee in m'n maag zitten, anders schiet t gewoon niet op...
Ja dat begrijp ik maar zal jou het volgende vertellen.
Ik ben jurist en werk bij een advocatenkantoor in Rotterdam.In mijn vrije tijd hobby ik graag met auto's.Vanwege ook mijn technische kennis doe ik veel schadevergoedingsclaims.Hierdoor kom ik veel zaken tegen en maak ik ook veel zaken mee.Ik ben zelf 2 jaar geleden bij een controle na een autoshow in een fuik gereden met nog veel anderen.Ik verplaatste mij toen in een opel combo a type met daarin een 2 liter turbo motor van een calibra.Ze gingen bij die controle mijn motornummer controleren met wat er op het kenteken stond.Volgens kenteken had ik een 1.6 motor moet hebben met rond de 70 pk.Ze kwamen er al gauw achter dat er een 2 liter turbo blok in zat aan de hand van het motornummer.Dit blok was volgens hun specificatie goed voor 204 pk.Daarmee wisten ze na 2 minuten al dat mijn wagen van 75 pk naar 204 pk was gegaan met als gevolg dat ik mijn wagen kon laten staan omdat ik volgens de wet mijn wagen opnieuw moet herkeuren als mijn vermogen met meer als 40% teneemt.Ook wist ik dat ik volgens de kleine lettertjes van de verzekeringsmaatschappij niet verzekerd was daar mijn auto niet meer conform opgegeven specificaties was.Kijk bij een simpele aanrijding is er niks aan de hand dan komt de technische recherce niet aan te pas maar mocht je betrokken raken bij een zwaarder ongeluk is de kans groot dat de technische recherce er aan te pas komt.Die jongens gaan als eerste controleren of de auto conform kenteken is.Ze checken dus je motornummer.Mocht dit niet conform kenteken zijn wordt dat vermeld in de technisch rapport.Dit rapport komt zowel bij de rechter als bij de verzekeringsmaatschappij terecht.De verzekeringsmaatschappij heeft dan alle recht om niks uit te keren en jou te royeren met als gevolg dat je bij hun niet meer verzekerd kan worden en zelfs eventueel op de zwarte lijst kan komen te staan.Schades door jou ontstaan worden dan door de tegenpartij persoonlijk op jou verhaald als blijkt dat de verzekeringsmaatschappij niet gaat uitkeren omdat de wagen dusdanig is opgevoerd dat deze niet conform wet geschikt is om deel te nemen op de openbare weg.
Maar even terug komen op mijn combo.Die werd dus in beslag genomen en 10 dagen later kreeg ik een schrijven van de rechtbank.Ik had 2 mogelijkheden.Optie a ik deed afstand van mijn wagen en betaalde netjes de bekeuring.Optie b Ik ging mijn wagen opnieuw laten keuren en betaalde ook gewoon de bekeuring.Ik koos voor optie b.Ik haalde mijn wagen op bij de politie en maakte een afspraak bij de RDW.Ik moest nog een paar dingen aanpassen aan mijn wagen.Het geluid van het uitlaatsysteem en luchtfilter moest omlaag.Ik moest een kat plaatsen omdat de turbo motor standaard uitgevoerd is met cat en ik had deze bij de ombouw juist verwijderd.Voor de rest was alles in orde want bij de ombouw had ik juist al de remmen en het onderstel en chassis verstevigd.Ik kon 4 weken later dus mijn auto aanbieden bij de keuring en deze ging er zo doorheen.De grapje heeft mij inclusief vervoer van mijn combo met een sleepwagen en aanpassingen en aanvraag en bekeuring bijna 1200 euro gekost maar nu heb ik totaal geen problemen meer en mijn verzekering heeft het netjes geaccepteerd en vermeld op de polis.
Tevens kom ik beroepsmatig ook veel dingen tegen en in het burgelijk wetboek staat netjes vermeld dat elke burger de wet hoort te kennen en zodoende ook weet dat je in nederland niks mag verkopen wat niet conform de wet is.Een auto die dus meer als 40% is opgevoerd en nog steeds als originele wagen geregistreerd staat op kenteken word dus ook gezien als een niet legaal voertuig en is dus ook in strijd met de wet en dus verboden.Ik heb een drietal zaken lopen waarin iemand oa een corsa 1,4 verkocht met een 2,0 16v blok erin.De wagen ging van 60 naar 150 pk
Een persoon kocht de wagen en reed zich 3 weken later dood.Na technische controle bleek dit dus om een getunede wagen te gaan die niet verkocht had moeten worden omdat deze niet conform het wettelijk toelaatbare is.De ouders van de verongelukte persoon hebben de verkopende partij aansprakelijk gesteld en hebben de eerste rechtzaak gewonnen.De verkopende partij moet voorlopig een scahadebedrag uitkeren en heeft een voorwaardelijke gevangenisstraf gekregen.In hoger beroep is zijn voorwaardelijke straf kwijt gescholden en is daar 100 uur dienstverlening van gemaakt en kreeg hij een boete opgelegd.Tevens werd het uit te keren bedrag aan de nabestaanden verhoogd naar 38000 euro.Deze jongeman zit nu dus met een schuld van 38000 euro die niet door een verzekering wordt uitgekeerd in zijn maag.Hij
De nabestaanden hebben loonbeslag laten leggen.Dus zo ver kan het dus gaan als je iets verkoopt wat niet conform de wet is.Wil je dit allemaal vermijden moet je gewoon de wagen opnieuw laten keuren als deze boven de 40% vermogenstoename komt.Het kost je ongeveer in het ergste geval 1000 euro maar dan heb je niet al die ellende achteraf mocht de nieuwe eigenaar zich te pletter rijden ofzo.
Veel mensen zullen nu zeggen ach dat overkomt mij niet.Geloof mij.Het komt meer voor als je denkt en langzaam gaat ons land richting een amerikaans rechtsysteem.Dit jaar alleen zijn er al ruim 40 auto´s in beslag genomen waarbij er een motorconversie had plaats gevonden waarbij er een vermogenstoename was van meer als 40% zonder dat de wagen opnieuw gekeurd was.
Dus zeg zeker niet ik zou er niet mee in mijn maag zitten anders schiet het niet op.Ik weet waar ik over praat en ondervind dit wekelijks in mijn werk.En ik betaal liever 1000 euro aan een keuring dan duizenden euro´s aan nabestaanden of verzekeringsmaatschappijen met als gevolg wagen kwijt en geld op!
Dus denk er niet te gemakkelijk over.Ze willen binnen afzienbare tijd APK keuringsstations gaan verplichten om ook het motornummer te vermelden als een wagen afgemeld gaat worden.En dan wel het motornummer wat daadwerkelijk op de motor staat en niet op het kenteken.Zodoende komt er een betere ruggenspraak tussen overheid en rdw waarbij de overheid sneller in staat zou kunnen zijn om de rotte appels te verwijderen zoals hun dat omschrijven.
_____________________________________
Hoi,
Klinkt mij heel bekend dat verhaal.Ik had eerst een corsa met 1.4 16v motor.Toen wilde ik wat anders en ging er met behulp van een automonteur een 2.0 16v blok in plaatsen.Dat reed super.Een maatje van mij was toen tijdens speed in Rosmalen op de terugweg gepakt en kon zijn corsa laten staan.Ik wilde dat gezeik ook niet meemaken en ging navraag doen om mijn corsa ook te laten keuren tot corsa 2.0 16v.De kosten kwamen toen al gauw op 750 a 800 euro.Het geld ontbrak mij toen even en ik verkocht mijn corsa.Ruim 2 maanden later ontvang ik een schrijven van de officier van justitie uit amsterdam.Ik moest mij daar melden.Ik belde nog maar ze mochten mij niet zeggen waarom ik moest komen.Daar aangekomen bleek het te gaan om het volgende.Ik had een strafbaar feit gepleegd door een wagen te verkopen die niet aan de wettelijke regels voldeed.Wat blijkt.De nieuwe eigenaar was tijdens een controle tegen de lamp gelopen en toen ze hem verder ondervroegen zei hij dat hij de wagen zo had gekocht van mij.Ik had dus een strafbaar feit gepleegd want ik had die wagen nooit mogen verkopen zo.
De uitkomst was helemaal klote voor mij.Ik moest mijn wagen terug kopen van de nieuwe eigenaar en kon uit 2 dingen kiezen.Afstand doen of om laten keuren.Ik had het geld na de verkoop al bijna opgemaakt voor mijn nieuwe huisje.Dus kon ik gaan lenen.Dit grapje heeft mij totaal ruim 2000 euro gekost.Boetes,omkeuren en afkopen nieuwe eigenaar.
Maar gave bak die corsa maar pas wel op.Ik begin er niet meer aan!+
_____________________________________
Geldt dus ook voor bv ongelukken waarbij technische recherche aan te pas komt. In de praktijk bij serieuzere klappers, bv met letsel. Dan krijg je dus dit soort problemen. APK kom je gewoon door, maar feitelijk rij je met een niet straatwaardige auto voor de RDW bij 40% toename of verandering cylinders.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation