abonnement Unibet Coolblue
pi_39604332
:
quote:
Nederland is gulden nog niet vergeten

AMSTERDAM - De heimwee naar de gulden neemt toe. Steeds meer Nederlanders willen dat de gulden weer het betaalmiddel wordt. Vier jaar geleden was 40 procent daar voorstander van, inmiddels is dat 51 procent.


Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerd onderzoek van GfK. Dit bureau heeft naar eigen zeggen een representatieve steekproef onder 6000 huishoudens gehouden.

Vooral onder huishoudens met een laag inkomen en onder gepensioneerden is het verlangen naar de gulden groot. Maar ook veel welgestelde huishoudens met kinderen, (jonge) alleenstaanden en tweeverdieners zouden een terugkeer van de gulden verwelkomen.

Onderzoeker Joop Holla van GfK denkt dat veel Nederlanders teleurgesteld zijn in de euro, die op 1 januari 2002 het geldig betaalmiddel werd in Nederland. „Na de introductie zijn veel prijzen gestegen”, lichtte hij toe. Het merendeel van de Nederlanders (90 procent) vindt dat de prijzen zijn gestegen na invoering van de euro.

Nederlanders hebben nog steeds moeite om te wennen aan de Europese munteenheid, hoewel steeds meer mensen er inmiddels vertrouwd mee raken. Een kwart van de huishoudens denkt nog meer dan een jaar nodig te hebben om aan de euro te wennen. Twee derde van alle Nederlanders is al gewend aan de munteenheid. Dat was twee jaar geleden 51 procent.

Zo'n 82 procent rekent bedragen nog wel eens om in guldens. Dat komt neer op een daling vergeleken met twee jaar geleden, toen dit percentage nog 92 was. Vooral bij grote uitgaven grijpen Nederlanders nog al eens naar de oude vertrouwde gulden.

Holla geeft toe dat de toenemende gewenning en het verlangen onder veel Nederlanders naar de euro „paradoxaal” lijkt. „Maar de euro is er nu eenmaal. Je betaalt er dagelijks mee. Dan vindt er vanzelf gewenning plaats.” Uit het onderzoek komt verder naar voren dat veel Nederlanders voor afschaffing van de munten van 1 en 2 eurocent zijn. De acceptatie van deze munten is de afgelopen twee jaar flink gedaald.

http://www.telegraaf.nl/b(...)g_niet_vergeten.html
Ik ga emigreren.
  FOK!fotograaf vrijdag 7 juli 2006 @ 13:47:23 #2
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_39604344
Net alsof het geen totale ramp zou worden als de gulden weer opnieuw ingevoerd zou worden...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_39604356
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:47 schreef Xilantof het volgende:
Net alsof het geen totale ramp zou worden als de gulden weer opnieuw ingevoerd zou worden...
Ja.
pi_39604371
quote:
„Na de introductie zijn veel prijzen gestegen”
Voor de introductie ook, kan me niet herinneren dat er ooit deflatie was in Nederland.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 13:48:31 #5
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_39604382
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:46 schreef Genverbrander het volgende:
:
[..]

Ik ga emigreren.
Waarom? omdat de euro ingevoerd is of omdat er zoveel huillies in dit land zitten die de florijn terug willen?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_39604384
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:47 schreef Xilantof het volgende:
Net alsof het geen totale ramp zou worden als de gulden weer opnieuw ingevoerd zou worden...
Ja.
pi_39604423
Hoog -gehalte inderdaad! Mensen moeten niet in die lenen.nl, LCD-scherm-afbetalingen, etc. zooi trappen. Misschien dat ze dan weer wat positiever over de euro denken.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2006 13:49:44 ]
pi_39604465
Ik ben geen fan van de prijs stijgingen maar ik koop en verkoop heel veel naar het buitenland en vind de euro daardoor ideaal.
pi_39604472
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:48 schreef jogy het volgende:

[..]

Waarom? omdat de euro ingevoerd is of omdat er zoveel huillies in dit land zitten die de florijn terug willen?
Dat laatste
  vrijdag 7 juli 2006 @ 13:52:57 #10
17897 Cart_man
Love to be hated
pi_39604534
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:49 schreef MarkzMan_X het volgende:
Hoog -gehalte inderdaad! Mensen moeten niet in die lenen.nl, LCD-scherm-afbetalingen, etc. zooi trappen. Misschien dat ze dan weer wat positiever over de euro denken.
Hoe kom je erbij dat iedereen van die 51% daar gebruik van maakt.
A.M.A.B
pi_39604562
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:51 schreef _The_General_ het volgende:
Ik ben geen fan van de prijs stijgingen maar ik koop en verkoop heel veel naar het buitenland en vind de euro daardoor ideaal.
precies, los van het enorme economische voordeel voor Nederland van de euro is het gewoon ontzettend handig. Geen gegoochel met die muntjes op vakantie.

Ik vind dit percentage van 51% wel shocking hoor, het geeft aan hoe vatbaar de gemiddelde burger is voor simplisme en populisme van partijen als bijv. de SP.
pi_39604589
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:48 schreef Lo-gisch het volgende:

[..]

Voor de introductie ook, kan me niet herinneren dat er ooit deflatie was in Nederland.
Vreemde is dat dit niet meer klopt, sinds de supermarktoorlog zijn de prijzen nu op het niveau van voor de euro. Voor witgoedartikelen heeft die aanname al helemaal nooit geklopt. Verder vergeten de mensen dat prijzen van levensmiddelen al bijhoorlijk begonnen te stijgen in het jaar voor invoering van de euro maar dat had voornamelijk te maken met slechte oogsten.

Maar goed dit geeft eigenlijk alleen maar aan dat een meerderheid in Nederland gewoon te dom is.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 13:55:13 #13
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_39604607
kutgulden, echt, de euro is veel fijner.
pi_39604620
We verlangen niet terug naar dat stukje metaal, dat is allemaal symbolisch, maar wij verlangen terug naar het oude vertrouwde Nederland.

Ons nee was niet tegen de grondwet, maar tegen dat hele godvergeten Europa en dat weten die politici maar dondersgoed, maar ze douwen ons dat Europa gewoon door de strot.

Er is godbetere niet 1 politieke partij die anti-europa-statements preekt.

De revolutie zal straks op het internet ontketend worden.

Ennuh de euro omrekenen naar de gulden is simpel. 1 euro is 1 gulden.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_39604650
51% van het land, dat is tóch nog 10% minder dan het procentuele aantal kinderen dat naar het VMBO gaat!

We komen er wel, met onze kennis-economie!
  vrijdag 7 juli 2006 @ 13:58:13 #16
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_39604710
De gulden, de gulden, waar ben je toch gebleven.

daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_39604721
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 13:56 schreef Roellio het volgende:
51% van het land, dat is tóch nog 10% minder dan het procentuele aantal kinderen dat naar het VMBO gaat!

We komen er wel, met onze kennis-economie!
We hebben het altijd gered en we zullen het altijd redden, wij hebben dat monster van Europa echt niet nodig.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_39604722
Ik durf te wedden dat als de gulden nu terug zou komen dat het economisch weer verder achteruit gaat..
De winkeliers gaan dan weer gebruik maken van dat je om moet rekenen enzo.
Mensen zijn er al wel aan gewend, maar omdat het in de gulden periode gewoon beter ging met de wereld economie wil iedereen de gulden terug.

Ik hoor bij de 49% die de euro wil houden
PS4 online: micro_nl
  vrijdag 7 juli 2006 @ 13:59:29 #19
152870 spliffy
cogito ergo sum
pi_39604755
Leve de Euro
Op woensdag 8 november 2006 19:14 schreef Alicey het volgende:
Stelletje kutmods, zelfs een topic in het goede subforum plaatsen kunnen jullie niet. :r
  vrijdag 7 juli 2006 @ 13:59:30 #20
138595 Bafnek
DE Bafnek
pi_39604756
Als je nu weer guldens neemt wordt alles nug duurder IMO
kaasboer
  vrijdag 7 juli 2006 @ 13:59:37 #21
124307 HokkePok
Ga zoals je gaat.
pi_39604761
Klote gulden De euro
waarschijnlijk wel
pi_39604786
Mensen met een goed geheugen weten dat de euro letterijk de gulden heeft vervangen.
Zeker de horeca is schofterig bezig geweest.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 14:02:19 #23
152738 KingKullWarriorKing
romantically challenged
pi_39604868
Nou ik niet hoor
Als de gulden er is wordt alles weer verhoogd denk ik !
veni vidi gebanned
pi_39604891
Ja duh waarschijnlijk heeft 51% ook heimwee naar vroeger; mijn oma vertelde ook altijd; ja het was wel zwaar in de hongerwinter, maar we maakten het wel gezellig; daar heb ik nog wel eens heimwee naar.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 14:03:40 #25
98138 Everett
Damnit, I am the paterfamilias
pi_39604902
Mensen willen de gulden niet persé terug, maar mensen willen de oude prijzen terug. En dat gaat niet

Moet wel zeggen dat het briefgeld van de gulden veel mooier en kwalitatief beter was.

Stel dat de gulden terug zou komen, dan zouden mensen weer gaan zeuren dat alles zo duur is. Dan besef je namelijk nog beter wat alles tegenwoordig kost. En zo blijven we huilen.
Well, as soon as we get ourselves cleaned up and we get a little smellum in our hair, why, we're gonna feel 100% better about ourselves and about life in general.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')