Hebben we nog plaatjes of meer info over deze technisch zeer geavanceerde spoorlijn?quote:In China is de hoogste spoorlijn ter wereld geopend, die over de Himalaya gaat. De nieuwe spoorlijn loopt van noord-oost China naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa. De spoorlijn is 1140 kilometer lang, loopt door 5000 meter hoge bergpassen en gaat door gebieden waar de grond het hele jaar door bevroren is. De treinen die rijden op het traject zijn speciaal ontworpen om hoog in de bergen te kunnen rijden. Zo zijn de wagons net als een vliegtuig afgesloten om hoogteziekte te voorkomen. De spoorlijn is mede aangelegd om Tibet meer deel uit te laten maken van de rest van China.
De communistische regering van China vindt de spoorlijn een geweldige prestatie van het Chinese volk en een wonder in de geschiedenis van alle spoorwegen in de wereld. De arbeiders moesten zuurstof in flessen meenemen toen ze de spoorlijn aan het aanleggen waren. Tibet is een gebied met een eigen Tibetaans boeddhistisch volk. De Chinese regering zegt het arme gebied te willen ontwikkelen en daarom is er volgens hen een aansluiting nodig naar het rijkere oosten. Het is nu mogelijk om met een trein uit Beijing rechtstreekt naar Tibet te reizen.
Tegenstanders zijn bang dat alleen de rijkere Chinezen voordeel hebben van de spoorlijn. Ze denken dat meer Chinezen naar Tibet zullen verhuizen, waardoor de boeddhistische samenleving en cultuur verder zal vervagen. Ook kan het slecht zijn voor de ongerepte natuur in het gebied. Drie actievoersters uit de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië werden aangehouden toen ze bij het centraal station van Beijing een spandoek toonden met de tekst: 'De Chinese Tibet-overweg, ontworpen om te vernietigen'. Ook elders in de wereld bij Chinese ambassades waren protestacties.
De Chinese staatspers vindt deze actievoerders hypocriet. "Het zijn hypocrieten die willen dat Tibet onderontwikkeld blijft. Waarom zou Tibet zich niet net als de rest van de wereld ontwikkelen?", zo stelt het persbureau. Ze gaan ervan uit dat de toeristenopbrengsten in Tibet zullen verdubbelen en dat goederentransport naar het gebied 75 procent goedkoper wordt. China wilde al tientallen jaren een spoorlijn naar Tibet bouwen, maar vroeger waren de technische mogelijkheden niet beschikbaar.
Het Chinese leger viel Tibet in 1950 binnen. China claimt dat Tibet al eeuwen bij China hoort, maar eigenlijk was Tibet een groot deel van de tijd onafhankelijk. Sinds China het gebied in bezit heeft wordt het boeddhisme onderdrukt en zijn vele monniken gedood, gemarteld of gevlucht. Bron: FOK!frontpage
Lees: d'r hebben er weer een paar het loodje gelegd tijdens de aanleg van die spoorlijn, maar dat zeggen ze liever niet in China.quote:De arbeiders moesten zuurstof in flessen meenemen toen ze de spoorlijn aan het aanleggen waren.
eenschquote:Op zondag 2 juli 2006 16:19 schreef Zug-Chef het volgende:
o_O Ziet er enorm indrukwekkend uit! Kortom geplaatst om mijn wanted list om ooit te doen
Tibet was daarvoor ook zo'n lekker land johquote:Op zondag 2 juli 2006 16:18 schreef Innisdemon het volgende:
China viel in 1950 de boel binnen.
Waar was de wereldpolitie op dat moment? oh wacht, er is geen olie in Tibet.
Heel bijzonder dat de volkerenbond en later de VN dit gewoon heeft laten gebeuren.
Ik snap jouw antwoord, alleen is het niet slim en logisch om in te grijpen tegen de invasie van China in Tibet. Het had waarschijnlijk wéér tot een wereldoorlog geleidt, misschien nog erger dan de eerste twee waarschijnlijk. De 2de Wereld Oorlog zat in 1950 nog vers in het geheugen, het Communisme was toen ook een groot gevaar, en men kon het zich gewoon niet permiteren om weer een grootse oorlog te voeren. Voor de meeste landen was het ook financiël niet haalbaar. Het zou ook gewoon zeer onverantwoord zijn. Vergeet niet dat China toen de tijd al de meeste inwoners had ter wereld, dus ook een machtig groot leger, waarschijnlijk de grootste ter wereld. Tibet is ook zowat onmogelijk om te heroveren, dat omdat het zich vooral bevindt in een zeer hoge bergachtig omgeving, wat een militaire operatie zo goed als onmogelijk maakt. Helaas valt Tibet niet doormiddel van een interventiemacht (onder bijvoorbeeld de VN) te bevrijden, het zou rampzalig verlopen als de hele wereld zich er militair op gaat storten. De enige manier om Tibet te bevrijden is door China op een dipomatieke manier te benaderen, en hopen dat in de loop der tijd men in gaat zien dat ze gewoon verkeerd bezig zijn. Ik zie het alleen niet gebeuren, de Chinezen zijn koppig.quote:Op zondag 2 juli 2006 16:18 schreef Innisdemon het volgende:
China viel in 1950 de boel binnen.
Waar was de wereldpolitie op dat moment? oh wacht, er is geen olie in Tibet.
Heel bijzonder dat de volkerenbond en later de VN dit gewoon heeft laten gebeuren.
jJazeker, ook op die van mij. Ik vind het wel tot één van de wereld wonderen behoren.quote:Op zondag 2 juli 2006 16:18 schreef Coastertommm het volgende:
Wauw, wel interessant.. lijkt me dat er ook best veel buitenlanders mee zullen gaan reizen. Net zo iets als de Transsiberie express.
Wat was er mis met Tibet dan??quote:Op zondag 2 juli 2006 16:53 schreef Pony-Lover het volgende:
Tibet was daarvoor ook zo'n lekker land joh
Om nog wat extra foto's te plaatsen Het gebeurt vaak hoor dat op forum en op de FP hetzelfde aan de gang is. Daarom is ook het forumdeel "Nieuws en achtergronden". Op het forum kan je meestal diepgaander debatteren, terwijl de FP comments meer blootlegt wat er speelt in de samenleving.quote:Op zondag 2 juli 2006 17:59 schreef dahei het volgende:
Waarom post een Newsposter een onderwerp op de FP en op het forum? Moeten we dan op twee plaatsen gaan discussieren?
OT: Wat een prestatie. Ik hoop dat er geen of niet veel arbeiders het leven lieten bij de realisatie van dit megaproject. Zijn er ook foto's van de wagons (binnen en buiten).
Die trein heeft dan dus ook niet voor niks drukcabines Ik denk niet dat het uiteindelijke hoogteverschil 5000 meter zal zijn trouwensquote:Op dinsdag 4 juli 2006 10:54 schreef djmurcielago het volgende:
Ik zag het op zich wel zitten, maar met dat slechte nieuws dat veel mensen hoogteziek eruit komen wacht ik nog wel ff. Al doe je er weinig aan. In 12 uur van zeeniveau naar 5km is gewoon geen goed idee, het is beter om onderweg een paar keer uit te stappen, dan kan je lichaam zich tenminste aanpassen.
Ik had wel zin in een treinreisje naar hartje Tibet. Van hier naar Berlin, dan naar Moskowa, en dan door naar Peking en uiteindelijk naar Lhasa.
En dan lees ik net dat de Moskowa-Peking al 999 euro kost incl. vluchten.
En zeker ook niet dat dat hoogteverschil PLOTSELING bereikt wordt. Want dat is het probleem bij AMS. ACUTE Mountain Sickness.quote:Op dinsdag 4 juli 2006 13:48 schreef Threepio het volgende:
[..]
Die trein heeft dan dus ook niet voor niks drukcabines Ik denk niet dat het uiteindelijke hoogteverschil 5000 meter zal zijn trouwens
Tibet had voor de Chinese inval een nogal oneerlijk feodaal systeem. Het groostste deel van de bevlking was horig(slaven dus) aan een kleine groep (edelen/geestelijkheid). Hongersnoden, lijfstraffen en een niet functionerend gezag waren dagelijkse problemen.quote:
Het deel China-Tibet kost maar een paar tientallen euro's heb ik mij laten vertellen, dus als jij daar met een reclamebord gaat rondlopen, sponsor ik het wel.quote:Op woensdag 5 juli 2006 00:03 schreef MauroPicotto het volgende:
Is er iemand die mij de reis van Nederland naar China (met het vliegtuig heen en terug), van China (met de trein) naar Tibet en weer terug wilt sponsoren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |