abonnement Unibet Coolblue
pi_39450633
quote:
In China is de hoogste spoorlijn ter wereld geopend, die over de Himalaya gaat. De nieuwe spoorlijn loopt van noord-oost China naar de Tibetaanse hoofdstad Lhasa. De spoorlijn is 1140 kilometer lang, loopt door 5000 meter hoge bergpassen en gaat door gebieden waar de grond het hele jaar door bevroren is. De treinen die rijden op het traject zijn speciaal ontworpen om hoog in de bergen te kunnen rijden. Zo zijn de wagons net als een vliegtuig afgesloten om hoogteziekte te voorkomen. De spoorlijn is mede aangelegd om Tibet meer deel uit te laten maken van de rest van China.

De communistische regering van China vindt de spoorlijn een geweldige prestatie van het Chinese volk en een wonder in de geschiedenis van alle spoorwegen in de wereld. De arbeiders moesten zuurstof in flessen meenemen toen ze de spoorlijn aan het aanleggen waren. Tibet is een gebied met een eigen Tibetaans boeddhistisch volk. De Chinese regering zegt het arme gebied te willen ontwikkelen en daarom is er volgens hen een aansluiting nodig naar het rijkere oosten. Het is nu mogelijk om met een trein uit Beijing rechtstreekt naar Tibet te reizen.

Tegenstanders zijn bang dat alleen de rijkere Chinezen voordeel hebben van de spoorlijn. Ze denken dat meer Chinezen naar Tibet zullen verhuizen, waardoor de boeddhistische samenleving en cultuur verder zal vervagen. Ook kan het slecht zijn voor de ongerepte natuur in het gebied. Drie actievoersters uit de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië werden aangehouden toen ze bij het centraal station van Beijing een spandoek toonden met de tekst: 'De Chinese Tibet-overweg, ontworpen om te vernietigen'. Ook elders in de wereld bij Chinese ambassades waren protestacties.

De Chinese staatspers vindt deze actievoerders hypocriet. "Het zijn hypocrieten die willen dat Tibet onderontwikkeld blijft. Waarom zou Tibet zich niet net als de rest van de wereld ontwikkelen?", zo stelt het persbureau. Ze gaan ervan uit dat de toeristenopbrengsten in Tibet zullen verdubbelen en dat goederentransport naar het gebied 75 procent goedkoper wordt. China wilde al tientallen jaren een spoorlijn naar Tibet bouwen, maar vroeger waren de technische mogelijkheden niet beschikbaar.

Het Chinese leger viel Tibet in 1950 binnen. China claimt dat Tibet al eeuwen bij China hoort, maar eigenlijk was Tibet een groot deel van de tijd onafhankelijk. Sinds China het gebied in bezit heeft wordt het boeddhisme onderdrukt en zijn vele monniken gedood, gemarteld of gevlucht. Bron: FOK!frontpage
Hebben we nog plaatjes of meer info over deze technisch zeer geavanceerde spoorlijn?








[ Bericht 1% gewijzigd door Athlon_2o0o op 02-07-2006 16:22:29 ]
  Redactie Frontpage zondag 2 juli 2006 @ 16:18:28 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_39450786
China viel in 1950 de boel binnen.
Waar was de wereldpolitie op dat moment? oh wacht, er is geen olie in Tibet.

Heel bijzonder dat de volkerenbond en later de VN dit gewoon heeft laten gebeuren.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_39450793
Wauw, wel interessant.. lijkt me dat er ook best veel buitenlanders mee zullen gaan reizen. Net zo iets als de Transsiberie express.
pi_39450802
o_O Ziet er enorm indrukwekkend uit! Kortom geplaatst om mijn wanted list om ooit te doen
pi_39450859
prestigeproject2
V10
pi_39450902
Ja, het lijkt een manier om Tibet opnieuw Chinees te cultiveren. Politiek-gezien ben ik er niet voor, maar technisch gezien ziet het er wel fantastisch uit. 5000 meter (!)
  zondag 2 juli 2006 @ 16:23:42 #7
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_39450918
quote:
De arbeiders moesten zuurstof in flessen meenemen toen ze de spoorlijn aan het aanleggen waren.
Lees: d'r hebben er weer een paar het loodje gelegd tijdens de aanleg van die spoorlijn, maar dat zeggen ze liever niet in China.
---verdwijnt---
  zondag 2 juli 2006 @ 16:29:10 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_39451056
quote:
Op zondag 2 juli 2006 16:19 schreef Zug-Chef het volgende:
o_O Ziet er enorm indrukwekkend uit! Kortom geplaatst om mijn wanted list om ooit te doen
eensch
Huilen dan.
pi_39451550
quote:
Op zondag 2 juli 2006 16:18 schreef Innisdemon het volgende:
China viel in 1950 de boel binnen.
Waar was de wereldpolitie op dat moment? oh wacht, er is geen olie in Tibet.

Heel bijzonder dat de volkerenbond en later de VN dit gewoon heeft laten gebeuren.
Tibet was daarvoor ook zo'n lekker land joh
  zondag 2 juli 2006 @ 16:55:10 #10
117712 MauroPicotto
Suck my terryfold.
pi_39451583
quote:
Op zondag 2 juli 2006 16:18 schreef Innisdemon het volgende:

China viel in 1950 de boel binnen.
Waar was de wereldpolitie op dat moment? oh wacht, er is geen olie in Tibet.

Heel bijzonder dat de volkerenbond en later de VN dit gewoon heeft laten gebeuren.
Ik snap jouw antwoord, alleen is het niet slim en logisch om in te grijpen tegen de invasie van China in Tibet. Het had waarschijnlijk wéér tot een wereldoorlog geleidt, misschien nog erger dan de eerste twee waarschijnlijk. De 2de Wereld Oorlog zat in 1950 nog vers in het geheugen, het Communisme was toen ook een groot gevaar, en men kon het zich gewoon niet permiteren om weer een grootse oorlog te voeren. Voor de meeste landen was het ook financiël niet haalbaar. Het zou ook gewoon zeer onverantwoord zijn. Vergeet niet dat China toen de tijd al de meeste inwoners had ter wereld, dus ook een machtig groot leger, waarschijnlijk de grootste ter wereld. Tibet is ook zowat onmogelijk om te heroveren, dat omdat het zich vooral bevindt in een zeer hoge bergachtig omgeving, wat een militaire operatie zo goed als onmogelijk maakt. Helaas valt Tibet niet doormiddel van een interventiemacht (onder bijvoorbeeld de VN) te bevrijden, het zou rampzalig verlopen als de hele wereld zich er militair op gaat storten. De enige manier om Tibet te bevrijden is door China op een dipomatieke manier te benaderen, en hopen dat in de loop der tijd men in gaat zien dat ze gewoon verkeerd bezig zijn. Ik zie het alleen niet gebeuren, de Chinezen zijn koppig.
  zondag 2 juli 2006 @ 16:56:36 #11
117712 MauroPicotto
Suck my terryfold.
pi_39451612
quote:
Op zondag 2 juli 2006 16:18 schreef Coastertommm het volgende:

Wauw, wel interessant.. lijkt me dat er ook best veel buitenlanders mee zullen gaan reizen. Net zo iets als de Transsiberie express.
jJazeker, ook op die van mij. Ik vind het wel tot één van de wereld wonderen behoren.
pi_39451874
quote:
Op zondag 2 juli 2006 16:53 schreef Pony-Lover het volgende:
Tibet was daarvoor ook zo'n lekker land joh
Wat was er mis met Tibet dan??
pi_39452936
Waarom post een Newsposter een onderwerp op de FP en op het forum? Moeten we dan op twee plaatsen gaan discussieren?

OT: Wat een prestatie. Ik hoop dat er geen of niet veel arbeiders het leven lieten bij de realisatie van dit megaproject. Zijn er ook foto's van de wagons (binnen en buiten).
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_39452959
ZIt je als stoere bergbeklimmer bijna op de top van de Himalaya met bevroren tenen en vingers, zie je opeens een trein voorbij tuffen...
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  FOK!fotograaf zondag 2 juli 2006 @ 19:06:53 #15
73911 ultra_ivo
pi_39454525
In 1950 had de regering in Peking geen zetel in de VN. De Chinese zetel werd ingenomen door de regering in Taipei. Later zijn de rollen omgedraaid.
pi_39454799
quote:
Op zondag 2 juli 2006 17:59 schreef dahei het volgende:
Waarom post een Newsposter een onderwerp op de FP en op het forum? Moeten we dan op twee plaatsen gaan discussieren?

OT: Wat een prestatie. Ik hoop dat er geen of niet veel arbeiders het leven lieten bij de realisatie van dit megaproject. Zijn er ook foto's van de wagons (binnen en buiten).
Om nog wat extra foto's te plaatsen Het gebeurt vaak hoor dat op forum en op de FP hetzelfde aan de gang is. Daarom is ook het forumdeel "Nieuws en achtergronden". Op het forum kan je meestal diepgaander debatteren, terwijl de FP comments meer blootlegt wat er speelt in de samenleving.
pi_39500119
Ik zag het op zich wel zitten, maar met dat slechte nieuws dat veel mensen hoogteziek eruit komen wacht ik nog wel ff. Al doe je er weinig aan. In 12 uur van zeeniveau naar 5km is gewoon geen goed idee, het is beter om onderweg een paar keer uit te stappen, dan kan je lichaam zich tenminste aanpassen.

Ik had wel zin in een treinreisje naar hartje Tibet. Van hier naar Berlin, dan naar Moskowa, en dan door naar Peking en uiteindelijk naar Lhasa.
En dan lees ik net dat de Moskowa-Peking al 999 euro kost incl. vluchten.
  dinsdag 4 juli 2006 @ 11:59:48 #18
67385 ROG
Go on, say it.
pi_39502031
Iemand hier die foto's heeft van die trein die er rijdt?
pi_39505288
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 10:54 schreef djmurcielago het volgende:
Ik zag het op zich wel zitten, maar met dat slechte nieuws dat veel mensen hoogteziek eruit komen wacht ik nog wel ff. Al doe je er weinig aan. In 12 uur van zeeniveau naar 5km is gewoon geen goed idee, het is beter om onderweg een paar keer uit te stappen, dan kan je lichaam zich tenminste aanpassen.

Ik had wel zin in een treinreisje naar hartje Tibet. Van hier naar Berlin, dan naar Moskowa, en dan door naar Peking en uiteindelijk naar Lhasa.
En dan lees ik net dat de Moskowa-Peking al 999 euro kost incl. vluchten.
Die trein heeft dan dus ook niet voor niks drukcabines Ik denk niet dat het uiteindelijke hoogteverschil 5000 meter zal zijn trouwens
pi_39506880
http://en.wikipedia.org/wiki/Qinghai-Tibet_Railway
Wikipedia over de spoorlijn, jammer dat china redelijk gesloten is. Maar volgens mij is het wel een leuk meesterwerkje.
pi_39510085
Staat er net een bericht op de frontpage waar uit op te maken is dat iig de goedkope klasse geen drukcabine is. Mensen kopen naar 48 uur doodziek uit de trein.
De status 'bagger-user' voorbij
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 4 juli 2006 @ 16:33:19 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39510315
quote:
Op dinsdag 4 juli 2006 13:48 schreef Threepio het volgende:

[..]

Die trein heeft dan dus ook niet voor niks drukcabines Ik denk niet dat het uiteindelijke hoogteverschil 5000 meter zal zijn trouwens
En zeker ook niet dat dat hoogteverschil PLOTSELING bereikt wordt. Want dat is het probleem bij AMS. ACUTE Mountain Sickness.
Daarom zijn plannen voor een Gigantisch bejaardenhotel bij ik meen Annapurna Base Campo in de buurt (op 4400 m hoogte) ook niet doorgegaan: Er zou heen gevlogen worden, en dan heb je dat probleem dus wel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_39511428
quote:
Op zondag 2 juli 2006 17:10 schreef Zpottr het volgende:

[..]

Wat was er mis met Tibet dan??
Tibet had voor de Chinese inval een nogal oneerlijk feodaal systeem. Het groostste deel van de bevlking was horig(slaven dus) aan een kleine groep (edelen/geestelijkheid). Hongersnoden, lijfstraffen en een niet functionerend gezag waren dagelijkse problemen.
Ik wil hier niet beweren dat de bevolking het nu heel erg goed heeft maar mensen die geloven dat het voor de inval goed ging zijn gewoon in de groots opgezette Tibet propaganda getrapt.
  woensdag 5 juli 2006 @ 00:03:56 #24
117712 MauroPicotto
Suck my terryfold.
pi_39526415
Is er iemand die mij de reis van Nederland naar China (met het vliegtuig heen en terug), van China (met de trein) naar Tibet en weer terug wilt sponsoren? Ik zou het zeer op prijs stellen. Ik dank u vriendelijk.
pi_39526693
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 00:03 schreef MauroPicotto het volgende:
Is er iemand die mij de reis van Nederland naar China (met het vliegtuig heen en terug), van China (met de trein) naar Tibet en weer terug wilt sponsoren?
Het deel China-Tibet kost maar een paar tientallen euro's heb ik mij laten vertellen, dus als jij daar met een reclamebord gaat rondlopen, sponsor ik het wel.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')