abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_39330818
Vroeger ben ik vaak met mijn ouders naar Frankrijk geweest.
Wij campeerden altijd in Le Bourg D'oisans, aan de voet van de Alpe d'Huez.

Nu hebben wij voor de zomer niets geplanned en wil ik wel eens terug naar die streek.

Zijn er mensen die recentelijk nog in dat gebied op vakantie zijn geweest (en dan bedoel ik niet voor Wintersport)? Wij houden van een redelijk actieve vakantie, dus tips en of ervaringen over raften, parapenten, wandel en fietstochten en andere activiteiten in die omgeving zijn erg welkom.

Ook tips voor culturele en andere uitstapjes zijn welkom.

PS. Ik ben er niet met de Tour de France, jammergenoeg...
pi_39339362
Oisans is een superomgeving in de zomer! Maar zit je er niet aan te denken om eens ergens anders in de Alpen heen te gaan? Omdat je er al een paar keer geweest bent? Les Portes du Soleil is 's zomers ook geweldig. Morzine, Chatel, en wat ik persoonlijk nóg mooier vind, Samoëns! Da's zooo'n mooi, vriendelijk stadje. Echt typisch oud-Frans, met leuke winkeltjes en prima restaurants, gezellig druk, maar nog niet te bekend bij de massa. In de omgeving kan je alle sporten beoefenen die je maar wenst en 's avonds kan je iedere avond in een ander restaurantje eten. Je kan er fietsen huren en bergbeklimmen en mooie tochten in de omgeving maken. Wat mij betreft een absolute aanrader
pi_39511888
Zoals ik al zei ben ik er voreger meerdere malen geweest. Het lijk mij dan ook juist leuk om er nog eens te gaan kijken. Ik weet dat de omgeving schitterend is en wil die nu wel aan mijn vriendin laten zien.

Daarnaast wil ik nu wel eens de actieve dingen gaan doen waar ik toen nog te jong voor was...

Maar in ieder geval bedankt voor je reactie
pi_40228644
Gisteren geboekt...iemand nog last minute tips?
pi_40228903
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 09:16 schreef Werewolf het volgende:
Gisteren geboekt...iemand nog last minute tips?
Stapels... heb je even? In Alp d'Huez zelf ben je snel uitgekeken: klein, lawaaiierig bergdorpje. Als je daar een auto tot je beschikking hebt: ga vanaf Bourg d'Oisans eens naar Briancon rijden over de N91, schitterende weg, over de col de lautaret, eventueel kun je ook nog vanaf de lautaret naar de col du galibier rijden. Je komt onderlangs de La Meije, een prachtige berg. Volgens mij gaan er kabelbanen omhoog...

In briancon heb je een erg mooi oud fort, en de oude bovenstad is schitterend middeleeuws. Als je vanaf Briancon iets afzakt naar het zuiden, naar Argentiere la Bessee, en in Argentiere de weg richting Aillefroide in gaat, rij je echt naar het eind van de wereld. Aillefroide is een heel klein dorpje bijna aan het eind van een vallei, waar alleen maar klimmers en bergwandelaars komen. Verder is er namelijk niks te doen Je kunt aan het eind van de vallei parkeren en daar vandaan naar de Glacier Blanc hut lopen, de eerste berghut die net naast de glacier blanc staat. Dat kan zonder touwen en gedoe. In de hut lekker wat eten, eventueel overnachten als je dat eens wilt meemaken, en weer terug.
Langs de weg van Argentiere naar Aillefroide liggen nog wat dorpjes waar je kunt raften en kanoën, maar val vooral niet in de plomp want het water komt rechtstreeks van de glacier blanc, en is dus ijskoud.

Een goede kaart van het gebied, zeker als je veel wilt gaan wandelen is de blauwe IGN top 25 kaart. Volgens mij moet je nummer 3846 OT hebben, maar dat weet ik niet zeker... Elke boekwinkel (bar de tabac) of sportzaak verkoopt ze wel.

Meer vragen, roept u maar....
Ik zit zelf over 2 weken in Aillefroide
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_40229575
Ik vertrek overmorgen voor een week naar Alpe d'Huez, Vaujany, Oz en Oisans en omstreken. Zal eens voor je kijken wat de mogelijkheden zijn qua activiteiten. Al blijf ik erbij dat Samoens mooier is
pi_40231207
@Gripper

Bedankt voor de informatie!
Vooral die wandelkaarten is een erg goede tip, had ik zelf niet aan gedacht.

Jaren terug ben ik ook eens in dat fort geweest. Ik was alleen vergeten dat dat in Briancon was.
Ik heb via een routeplanner wel Argentiere la Bessee gevonden, maar geen Aillefroide.

De namen van de cols komen mij van vroeger ook nog bekend voor.
Ik weet ook nog dat we een dagje naar Les 2 Alpes zijn geweest (ook zo'n lawaaierig bergdorpje) en dat aan het eind van het dorpje een ravijn is waar men toen aan het parasailen? was.

Dat lijkt me ook wel eens gaaf om te doen, maar ook raften en/of kajakken.

vanaf 11/08 zit ik in Bourg d'Oisans
pi_40231998
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 11:05 schreef Werewolf het volgende:
@Gripper

Bedankt voor de informatie!
Vooral die wandelkaarten is een erg goede tip, had ik zelf niet aan gedacht.

Jaren terug ben ik ook eens in dat fort geweest. Ik was alleen vergeten dat dat in Briancon was.
Ik heb via een routeplanner wel Argentiere la Bessee gevonden, maar geen Aillefroide.

De namen van de cols komen mij van vroeger ook nog bekend voor.
Ik weet ook nog dat we een dagje naar Les 2 Alpes zijn geweest (ook zo'n lawaaierig bergdorpje) en dat aan het eind van het dorpje een ravijn is waar men toen aan het parasailen? was.

Dat lijkt me ook wel eens gaaf om te doen, maar ook raften en/of kajakken.

vanaf 11/08 zit ik in Bourg d'Oisans
Het weggetje naar aillefroide is heel klein, amper te vinden, en erg smal. Maar mooi rijden.... Overal langs de kant stromen watervallen vanaf de berghellingen, en het is er zo rustig, en koel: beneden in argentiere is het 30 graden, boven in aillefroide (1600 m) 25. Geweldig, ik ben echt dol op dat plekje. Het is even zoeken, maar in argentiere staat het wel aangegeven. Volgens mij is het vanuit argentiere de D994E




Hier vind je de kaarten die je moet hebben: die kaart die ik noemde, het oostelijk deel van het parc des ecrins, is dus 3436ET. Als je ook de kaart ernaast, 3336ET en de 2 kaarten erboven koopt, 3335ET en 3435ET, heb je het hele gebied waar je je die vakantie kunt vermaken wel zo'n beetje te pakken.
www.ign.fr is sowieso een handige site !

trouwens, ook in de catgeorie: lieve kleine bergdorpjes: als je vanaf Les Deux Alpes richting la berarde gaat (als je even zoekt ook wel terug te vinden op bovenstaand kaartje) kom je in precies zo'n dorpje terecht als Aillefroide. Ook hiervandaan kun je schitterende wandelingen in het nationaal park maken, en er zijn ook hier heel wat hutten die voor niet-klimmers goed te bereiken zijn. Je kunt zelfs enkele eenvoudige toppen beklimmen.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_40232101
Net onder La Mure (bij de cijfers 3336OT op de bovenstaande kaart) is de Cote de Ponsonnas, de hoogste bungeejump-locatie van Europa (>100 meter, vanaf de brug het ravijn in).
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_40232540
Bij La Grave kun je inderdaad met de kabelbaan omhoog naar La Meije (>3000m), en daar in de schnee rondwandelen. Mooi uitzicht, o.a. naar Alpe d'Huez, en bij helder weer de Mont Blanc. Ook is er een, in een gletjser uitgehouwen, gangenstelsel met ijssculpturen. Eventueel kun je een enkeltje kabelbaan kopen, en terug (of heen) te voet. Ik meen dat er ook een "overstapstation" is op ca. 2500 meter, tevens in/uitstapplaats voor wandelaars.

-edit-

De site: http://www.lagrave-lameije.com/ete/outdoor.htm#tgm
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_40267822
Als je de weg richting La Berarde neemt, kom je vrij snel in Venosc aan. Misschien is dat het dorpje dat Gripper bedoelt. Van daar uit kun je omhoog lopen naar Les Deux Alpes, dat je vanuit Venosc ziet liggen. Maar mooier is om de andere kant op te lopen, het Parc des Ecrins in. Daar liggen 2 prachtige bergmeertjes waar je een dagwandeling naartoe kan maken. Te vinden op bovengenoemde kaart 3336ET en een absolute aanrader!
pi_41449757
Wij zijn inmiddels al een week terug uit Frankrijk...
We hebben een tweetal wandelkaarten van het gebied van de '6 vallees' gehaald bij de VVV.
Eentje voor het gebied bij het meer van Chambon (niet de kant van Les 2 Alpes) en eentje van het gebied richting Venosc en La Berarde (kaart 3 en 5).
Vooral die laatste is erg goed bevallen. Het gebied van het Parc des Ecrins is echt adembenemend mooi. Het leuke eraan is dat het er erg rustig is. Er geen dorpjes, wegen of kabelbanen zijn en de natuur daar dus nagenoeg ongerept is.
We hebben veel mooie foto's kunnen maken en ook een aantal gemsen ladingen rupsen en vlinders gezien.
De foto's van de omgeving staan in [Showcase] Franse Alpen
Enkele macro's van insecten heb ik hier Macrofotografie deel 17 geplaatst.

Het gebied rond het meer van Chambon is heel anders mooi. Het zijn allemaal piepkleine bergdorpjes waar het ook leuk wandelen is. Er is niet zoveel commercie en de mensen zijn er erg vriendelijk. Ze vinden het leuk dat er touristen komen. Dat zijn meer culturele wandelingen, maar wel erg leuk.

We zijn ook nog even met de kabelbaan bij La Grave de Col de La Meije op geweest.
Dit puur om het even gezien te hebben en met je korte broek in de sneeuw te lopen.

Tenslotte hebben we bij Les2Alpes geparapent. Ook een aanrader! Kies wel een dag uit waarbij het weer goed is. Wij hadden het geluk dat er erg veel thermiek was. Ik ben zelfs niet zoals gebruikelijk naar Venosc afgedaald, maar heb 20 minuten boven Les2Alpes gezweefd.

Iedereen nogmaals bedankt voor de tips...!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')