abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 28 juni 2006 @ 11:49:38 #1
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39315639
Wij willen voor een vrij grote erker de vouwgordijnen zelf maken (bij de Karwei, Gamma etc. verkopen ze die sets). het raam is namelijk zo groot dat láten maken erg prijzig wordt.

Iemand ervaring met die doe-het-zelf-dingen?
Ging het inkorten (inbreden eigenlijk) een beetje?
Ziet het er wel netjes uit?
Of zeg je: kind koop een stel rolgordijnen?

Vouwgordijnen:

Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 28 juni 2006 @ 11:59:08 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_39315984
Ik heb er geen ervaring mee, maar hoe bedoel je zelfmaken? Een soort van standaard halen bij Ikea en dan zelf op maat maken? Lezen trut, dat staat er toch?
Geen ervaring mee dus.

Je kan evt. ook een stofje uitzoeken wat je zelf mooi vindt en ze dan echt helemaal zelf maken. Even bij zo'n marktkraam met knopen en ritsen enzo vragen. Daar verkopen ze als het goed is de spullen om ze zelf te maken. Die kunnen je dan ook uitleggen hoe het moet.
***
  woensdag 28 juni 2006 @ 12:06:39 #3
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39316237
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:59 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb er geen ervaring mee, maar hoe bedoel je zelfmaken? Een soort van standaard halen bij Ikea en dan zelf op maat maken? Lezen trut, dat staat er toch?
Geen ervaring mee dus.

Je kan evt. ook een stofje uitzoeken wat je zelf mooi vindt en ze dan echt helemaal zelf maken. Even bij zo'n marktkraam met knopen en ritsen enzo vragen. Daar verkopen ze als het goed is de spullen om ze zelf te maken. Die kunnen je dan ook uitleggen hoe het moet.
Dat zijn zo'n veertien handelingen te veel voor mijn luie gemoed En ik heb geen naaimachien.

Vraag me dan ook af of en hoe die bouwmarkt-vouwgordijnen moeten worden omgezoomd.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 28 juni 2006 @ 12:20:23 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_39316671
Gewone ikea gordijnen hebben van dat strijkband om mee om te zomen. Komt geen naaimasjien aan te pas.
En anders gewoon zo'n ding halen, open maken, beschrijving lezen en als je het niet ziet zitten terugbrengen...
***
  woensdag 28 juni 2006 @ 17:58:50 #5
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39328191
Ja inderdaad.

Maar hier ben ik zo benieuwd naar:
quote:
Ziet het er wel netjes uit?
Of zeg je: kind koop een stel rolgordijnen?
Schop dus!
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:32:10 #6
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_39336495
OK, je wilt ze niet helemáál zelf maken, maar toch, wie weet



Een vouwgordijn maken is helemaal niet moeilijk. Met een bescheiden dosis creativiteit en wat handigheid kom je een heel eind. Probeer het ook en bespaar op je gordijnen!

Nodig:
• stof ter grootte van het raam
• houten lat (raambreedte)
• zelfklevend klittenband (latbreedte)
• 3 schroefoogjes
• lussenband (3x gordijnhoogte)
• optrekkoord (circa 6x gordijnhoogte)
• schroeven/pluggen

Werkwijze:
Stik 3 stroken lussenband vast op de achterkant van het gordijn (in de hoogte: links, rechts, midden). Knoop aan elke onderste lus een stuk koord van voldoende lengte (een van de zijkanten het langst, midden en andere zijkant iets korter) en rijg het door de lusjes naar boven. Zet een deel van het klittenband op de achterbovenkant van het gordijn vast.

Draai de 3 schroefoogjes in de onderkant van de lat (links, rechts, midden). Plak het andere deel van het klittenband op de voorkant van de lat. Monteer de lat met schroeven aan het plafond of op het kozijn.

Bevestig het gordijn op de lat. Haal de koorden door de schroefogen en knoop ze samen aan een zijkant. Zet een ‘kikkertje’ (bouwmarkt) op het kozijn om het optrekkoord aan vast te maken als het gordijn open is. Het gordijn is dan klaar.

Succes!

http://www.101woonideeen.nl/Kiezen/materiaalsub12

-edit-
euh ja, deze post komt niet van Arma, maar van Merel, oeps
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:16:04 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_39338066
Van dat laatste had ik al zo'n vermoeden.

Goeie beschrijving!
***
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:30:14 #8
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_39338578
Overigens zijn we zelf zo lui om wel gewoon de vouwgordijnen op maat te laten maken, maargoed Ik was trouwens van de week bij de Hema om ze te bestellen en toen vertelde de vriendelijke Hema-mevrouw dat ze daar komende week ofzo in de aanbieding komen (dus heb ik de bestelling ook even uitgesteld tot volgende week.)

<-- Merel
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:38:08 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_39338917
Dat is minstens zo'n goede tip als vertellen hoe je ze in kan korten.
***
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:04:58 #10
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_39339929
koop gewoon de meest opassende maat gordijnen en een zooi zwart plakband. Pas het raam aan aan de gordijnen. Voila.
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  donderdag 29 juni 2006 @ 09:00:25 #11
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39345909
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:04 schreef Furby het volgende:
koop gewoon de meest opassende maat gordijnen en een zooi zwart plakband. Pas het raam aan aan de gordijnen. Voila.
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 29 juni 2006 @ 09:03:14 #12
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39345960
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:30 schreef Armageddon het volgende:
Overigens zijn we zelf zo lui om wel gewoon de vouwgordijnen op maat te laten maken, maargoed Ik was trouwens van de week bij de Hema om ze te bestellen en toen vertelde de vriendelijke Hema-mevrouw dat ze daar komende week ofzo in de aanbieding komen (dus heb ik de bestelling ook even uitgesteld tot volgende week.)

<-- Merel
Ondanks aanbiedingen zitten wij nog snel aan de 300 euro. En dat voor een 'bij-kamertje'
Dat voelt een beetje raar. Hoewel je dan wel zeker weet dat het goed hangt natuurlijk.
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 29 juni 2006 @ 10:24:42 #13
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_39347554
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 09:03 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ondanks aanbiedingen zitten wij nog snel aan de 300 euro. En dat voor een 'bij-kamertje'
Dat voelt een beetje raar. Hoewel je dan wel zeker weet dat het goed hangt natuurlijk.
Ik snap je probleem helemaal. Wij wilde ook voor een raam van 230/240 breed + een raam van 80 breed een vouwgordijn, maar dan kom je op maat gemaakt bij de HEMA uit op 700 euro en bij speciaalzaken zelfs op 1100 euro.
Wij hebben voor de keuken nu wel een vouwgordijn genomen van de Karwei. Waren we 24,95 kwijt voor 180 breed. Die zijn wel erg makkelijk smaller te maken zo te zien. Je kan dan kiezen om de zijkant te stikken m.b.v. een naaimachine of je zou van dat strijkspul kunnen halen.
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_39348337
Dude, ik heb de oplossing. Heeft BE het paleis al eens in het echt bewonderd? Nee he? Mooi. Combineer daarom het volgende:

Dit is jouw aandeel:
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:59 schreef Brighteyes het volgende:
Je kan evt. ook een stofje uitzoeken wat je zelf mooi vindt en ze dan echt helemaal zelf laten maken. Even bij zo'n marktkraam met knopen en ritsen enzo vragen. Daar verkopen ze als het goed is de spullen om ze zelf te maken.
Vervolgens nodig je BE uit, je zet een pot thee, zij neemt d'r naaimachien mee en prutst zó jouw gordijnen in elkaar .

Ik bedoel, als je dit zelf kan maken, dan is zo'n recht stukkie stof natuurlijk een eitje.

Hoppetee, drie vliegen in één klap, jij hebt je gordijnen, BE kan op audiëntie in het paleis en jullie kunnen en passant het jaarlijkse mod-overleg voeren.
Eeuwig vijfentwintig
  donderdag 29 juni 2006 @ 11:00:39 #15
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39348481
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 10:55 schreef Reese het volgende:
Dude, ik heb de oplossing. Heeft BE het paleis al eens in het echt bewonderd? Nee he? Mooi. Combineer daarom het volgende:

Dit is jouw aandeel:
[..]

Vervolgens nodig je BE uit, je zet een pot thee, zij neemt d'r naaimachien mee en prutst zó jouw gordijnen in elkaar .

Ik bedoel, als je dit zelf kan maken, dan is zo'n recht stukkie stof natuurlijk een eitje.

Hoppetee, drie vliegen in één klap, jij hebt je gordijnen, BE kan op audiëntie in het paleis en jullie kunnen en passant het jaarlijkse mod-overleg voeren.


Ja ze is wel goed maar niet gek vrees ik
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 29 juni 2006 @ 11:03:30 #16
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39348541
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 10:24 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Ik snap je probleem helemaal. Wij wilde ook voor een raam van 230/240 breed + een raam van 80 breed een vouwgordijn, maar dan kom je op maat gemaakt bij de HEMA uit op 700 euro en bij speciaalzaken zelfs op 1100 euro.
Wij hebben voor de keuken nu wel een vouwgordijn genomen van de Karwei. Waren we 24,95 kwijt voor 180 breed. Die zijn wel erg makkelijk smaller te maken zo te zien. Je kan dan kiezen om de zijkant te stikken m.b.v. een naaimachine of je zou van dat strijkspul kunnen halen.
Ah dus je moet de afwerking dan nog zelf uitvogelen bij die doe-het-zelf-dingen?
Ziet het er een beetje uit trouwens?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_39348731
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 11:00 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]



Ja ze is wel goed maar niet gek vrees ik
Ah joh, ze heeft toch tijd zat straks . En anders stuur je de stof naar d'r op, maakt zij die dingen thuis af en dan komt ze ze 'ff' langsbrengen. Kunnen jullie alsnog dat modoverleg doen .

[disclaimer] bovenstaande is uiteraard niet overlegd met BE herself, maar in het algemeen is ze het altijd met me eens [/disclaimer]
Eeuwig vijfentwintig
  donderdag 29 juni 2006 @ 13:31:43 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_39352973
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 11:00 schreef Duderinnetje het volgende:


Ja ze is wel goed maar niet gek vrees ik
Ik zou dat sowieso nooit durven. Zo netjes naai ik namelijk niet. En een golvende rok is heel iets anders dan jullie kraakwitte en kaarsrechte gordijnen.
***
  † In Memoriam † donderdag 29 juni 2006 @ 19:09:42 #19
37843 lady-wrb
kortaf
pi_39364219
je kan toch van dat kant en klare band-met-ringetjes kopen? dat is speciaal om van die ophijsgordijnen te maken.
dat is best makkelijk
pi_39478551
Vouwgordijnen zijn inderdaad nu in de aanbieding bij de Hema. Een hele hoop andere klus-spulletjes ook trouwens!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  woensdag 5 juli 2006 @ 21:52:27 #21
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_39554296
Wat ik me alleen afvraag bij dat doe-het-zelf vouwgordijn: wordt het geen vodje? Bij de kant en klare gordijnen zitten er namelijk een soort baleinen in die het gordijn mooi strak houden.

Zou je die er bij zo'n dhz-geval ook in kunnen maken?
  woensdag 5 juli 2006 @ 22:45:13 #22
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39556427
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 21:52 schreef Stiemie het volgende:
Wat ik me alleen afvraag bij dat doe-het-zelf vouwgordijn: wordt het geen vodje? Bij de kant en klare gordijnen zitten er namelijk een soort baleinen in die het gordijn mooi strak houden.

Zou je die er bij zo'n dhz-geval ook in kunnen maken?
Ik zag volgens mij op de verpakking wel staan dat er baleinen in zaten.

Wij wilden ze vanavond gaan halen, maar we zijn het, door de hitte bevangen, glad vergeten
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_39570930
Ik heb ook van die doe-het-zelf gevallen, dat was 10x goedkoper dan op maat laten maken.

Het heeft een middagje gekost en je moet goed opletten, maar is zeker goed te doen en het ziet er prima uit. Kwaliteit is natuurlijk wel minder dan van dure gordijnen (voelt minder stevig, afwerking is minder mooi), maar voor een bijkamertje of als tijdelijke oplossing kan het best.
Ik zoek niet, ik vind.
  donderdag 6 juli 2006 @ 13:34:45 #24
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_39571425
quote:
Op donderdag 6 juli 2006 13:18 schreef Wakey het volgende:
Ik heb ook van die doe-het-zelf gevallen, dat was 10x goedkoper dan op maat laten maken.

Het heeft een middagje gekost en je moet goed opletten, maar is zeker goed te doen en het ziet er prima uit. Kwaliteit is natuurlijk wel minder dan van dure gordijnen (voelt minder stevig, afwerking is minder mooi), maar voor een bijkamertje of als tijdelijke oplossing kan het best.
Hoe heb jij de ingekorte randen afgezoomd?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_39882509
Oeps sorry, ik was dit topic een beetje vergeten - misschien heb je je vouwgordijnen inmiddels al opgehangen?

Die van mij hoefde je niet af te zomen, het is vrij stevige stof die op een of andere manier niet rafelt. Gewoon netjes afgeknipt dus. Ik weet niet meer waar ik ze gekocht heb... volgens mij Kwantum of Leenbakker.
Ik zoek niet, ik vind.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')