abonnement Unibet Coolblue
  maandag 26 juni 2006 @ 20:55:35 #1
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_39263430
Op dit moment staat mijn apartement te koop. Ik verwacht ongeveer 18.000 euro winst te maken.

In het najaar hoop ik af te studeren. Ik heb geleend en zal dus een studieschuld hebben. Ik weet niet precies hoeveel (deel wordt weer kwijtgescholden omdat ik de studie binnen tien jaar heb afgerond enzo), maar ik denk iets van 20.000 euro.

Heeft die studieschuld invloed op de hoogte van de hypotheek die ik kan krijgen? En is dat dan één op één (20.000 euro studieschuld betekent 20.000 euro minder hypotheek)?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_39263510
Volgens mij niet, maar het is ook een optie misschien om meteen af te lossen.

Misschien nog niet eens om dat het voordelig is maar dat je de komende 10 jaar niet iedere maand ziek wordt van je afschrift
  maandag 26 juni 2006 @ 20:58:18 #3
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_39263526
Ik was (ben) dus wel voltijdstudent, maar dat apartement had ik al voor ik aan de studie ging. Om vragen voor te zijn.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  maandag 26 juni 2006 @ 20:58:47 #4
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_39263548
quote:
Op maandag 26 juni 2006 20:57 schreef Paul_NL het volgende:
Volgens mij niet, maar het is ook een optie misschien om meteen af te lossen.

Misschien nog niet eens om dat het voordelig is maar dat je de komende 10 jaar niet iedere maand ziek wordt van je afschrift
Ik heb dat overwogen, maar het is mij door veel mensen afgeraden.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_39263559
Banken kijken niet naar je studieschuld die is namelijk niet na te trekken.
Maar je doet er zelf natuurlijk wel goed aan je maandelijkse aflossing in te calculeren.
  maandag 26 juni 2006 @ 21:00:41 #6
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_39263630
quote:
Op maandag 26 juni 2006 20:59 schreef Dementor het volgende:
Banken kijken niet naar je studieschuld die is namelijk niet na te trekken.
Maar je doet er zelf natuurlijk wel goed aan je maandelijkse aflossing in te calculeren.
Uiteraard. Ik wil sowieso niet een 'maximale' hypotheek. Ik koop een huis (apartement) dat in een zodanige prijsklasse zit dat ik het makkelijk kan betalen. Ik ga ook niet groter wonen, enkel in een ander deel van het land.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_39265180
Studieschuld staat meestal alleen bekend in Groningen, voor een hypotheek checken ze het BKR in Tiel.. Dus daar zal je zoals hierboven al staat genoemd, geen last van hebben.

Mocht je wat van je studieschuld over houden, dat niet kwijtgescholden wordt, dan zou ik dat asap aflossen..

Hier lijkt het er zelfs op dat we de hypotheek sneller aflossen dan mn schuld... daar zit echt geen vooruit gang in, helaas.
  maandag 26 juni 2006 @ 21:44:23 #8
91233 Dhr.Swinckels
Het is De Heer voor jou!
pi_39265263
quote:
Op maandag 26 juni 2006 20:55 schreef Isegrim het volgende:
Op dit moment staat mijn apartement te koop. Ik verwacht ongeveer 18.000 euro winst te maken.

studieschuld... iets van 20.000 euro.

Heeft die studieschuld invloed op de hoogte van de hypotheek die ik kan krijgen? En is dat dan één op één (20.000 euro studieschuld betekent 20.000 euro minder hypotheek)?
Haj,
Aller eerst: het is niet zo dat de studieschuld van 20.000 bij het BKR geregistreerd is, dus voor de geldverstrekker niet te zien, zoals eerder vermeld. Mocht hij op een of andere manier toch meegeteld worden, is het niet zo dat hij voor de volle 20.000 mee wordt genomen. Er wordt namelijk gekeken alsof het een lening is. Het zijn dan de maandlasten die je "te lenen bedrag" drukken.

Overigens: je zegt dat je je appartement gaat verkopen, ik weet niet of je iets nieuws gaat kopen, maar als dat zo is, is die overwaarde van 18.000 niet vrij te besteden, maar moet "meegenomen"worden in je nieuwe financiering.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Groeten
Vertrouwend u hiermede naar behoren geïnformeerd te hebben verblijf ik,
met vriendelijke groet,
Dhr. Swinckels
  maandag 26 juni 2006 @ 21:45:31 #9
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_39265325
Je kan er voor kiezen dat niet tegen je hypotheekadvisuer te zeggen, je schuld bij de IBG kunnen ze immers niet terugvinden bij BKR. Of dat qua maandlasteb verstandig is mag jij zelf bepalen. Je hebt dan in werkelijkheid hogere maandlasten dan je advisuer je voorrekend.
Ik heb al een boek.
  maandag 26 juni 2006 @ 21:55:03 #10
91233 Dhr.Swinckels
Het is De Heer voor jou!
pi_39265761
Ik zou aan de HypotheekAdviseur vragen of hij een "externe lening" bijvoegt in de berekening, met maandlasten 2% van de 20.000 ( 2% gaan de financieringsmaatschappijen vanuit). Dan heb je voor jezelf een (redelijk) eerlijk beeld ( ik weet trouwens niet hoe je dat bij IBgroep moet terug betalen..)
Vertrouwend u hiermede naar behoren geïnformeerd te hebben verblijf ik,
met vriendelijke groet,
Dhr. Swinckels
pi_39265889
Bij het aangaan van een hypotheek moet je wel verklaren of én zo ja welke schulden je hebt. Is het verzwijgen van een studieschuld geen fraude, ook al staat het niet geregistreerd bij Tiel?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  maandag 26 juni 2006 @ 22:05:55 #12
91233 Dhr.Swinckels
Het is De Heer voor jou!
pi_39266210
Klopt klopt, maar gaan mensen die bijv. een auto "uitgesteld betalen" dat ook opgeven ?? officieel moeten ze dat, maar ik vrees dat bij een hypotheek aanvraag niemand daar naar kijkt...
Vertrouwend u hiermede naar behoren geïnformeerd te hebben verblijf ik,
met vriendelijke groet,
Dhr. Swinckels
  maandag 26 juni 2006 @ 22:07:33 #13
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_39266292
Van een assistent van een kamerlid dat zich met deze vraagstukken bezighoudt: de studieschuld staat momenteel NIET bij het BKR geregistreerd, en er wordt dus NIET op getoetst bij het aanvragen van een hypotheek.
Maar dat gaat veranderen. Het CDA heeft vergaande voorstellen in de maak om de studieschuld ook bij het BKR te registreren, om"de huizenkoper tegen zichzelf te beschermen".

Daar zit natuurlijk wat in als je een schul van 30.000 euro hebt (het zijn uiteindelijk toch kosten die bovenop je lasten komen).

De vrees van de oppositie is echter dat de banken veel minder geneigd zullen zijn hypotheken te verstrekken aan mensen die op dat moment alleen maar een hoge studieschuld hebben. Hoewel de aflossing, de voorwaarden en de vooruitzichten in dit opzicht een hoop positiever zijn dan die met betrekking tot willekeurig welke andere schuld dan ook, wordt een BKR-registratie toch zwaar meegewogen en zou flinke invloed hebben op te lenen hypotheken.

Samengevat: nee, gebeurt nog niet. Gáát met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel gebeuren in de nabije toekomst.
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
  maandag 26 juni 2006 @ 22:10:40 #14
91233 Dhr.Swinckels
Het is De Heer voor jou!
pi_39266424
Ja ok, maar "ze"zijn ook van plan om alle achterstanden/betalingen ed. die men bij de Nuts-bedrijven heeft, ook bij het BKR op te nemen... Als je gewoon een nette betaler bent, hoef je niets te vrezen, anders zul je er bezwaar op maken... Van mij mogen ze..
Vertrouwend u hiermede naar behoren geïnformeerd te hebben verblijf ik,
met vriendelijke groet,
Dhr. Swinckels
pi_39266792
quote:
Op maandag 26 juni 2006 21:42 schreef nw het volgende:
Studieschuld staat meestal alleen bekend in Groningen, voor een hypotheek checken ze het BKR in Tiel.. Dus daar zal je zoals hierboven al staat genoemd, geen last van hebben.

Mocht je wat van je studieschuld over houden, dat niet kwijtgescholden wordt, dan zou ik dat asap aflossen..

Hier lijkt het er zelfs op dat we de hypotheek sneller aflossen dan mn schuld... daar zit echt geen vooruit gang in, helaas.
Kun je je studieschuld niet sneller aflossen dan?
pi_39270963
quote:
Op maandag 26 juni 2006 22:07 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Van een assistent van een kamerlid dat zich met deze vraagstukken bezighoudt: de studieschuld staat momenteel NIET bij het BKR geregistreerd, en er wordt dus NIET op getoetst bij het aanvragen van een hypotheek.
Maar dat gaat veranderen. Het CDA heeft vergaande voorstellen in de maak om de studieschuld ook bij het BKR te registreren, om"de huizenkoper tegen zichzelf te beschermen".

Daar zit natuurlijk wat in als je een schul van 30.000 euro hebt (het zijn uiteindelijk toch kosten die bovenop je lasten komen).

De vrees van de oppositie is echter dat de banken veel minder geneigd zullen zijn hypotheken te verstrekken aan mensen die op dat moment alleen maar een hoge studieschuld hebben. Hoewel de aflossing, de voorwaarden en de vooruitzichten in dit opzicht een hoop positiever zijn dan die met betrekking tot willekeurig welke andere schuld dan ook, wordt een BKR-registratie toch zwaar meegewogen en zou flinke invloed hebben op te lenen hypotheken.

Samengevat: nee, gebeurt nog niet. Gáát met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel gebeuren in de nabije toekomst.
Ik heb er geen cijfers van maar het lijkt me niet dat diegene met een studieschuld vaak niet liquide zijn. Zij hebben immers gestudeerd en zullen over het algemeen ook een hoger salaris krijgen dan iemand die voor zijn 18e is gestopt.

Het lijkt mij beter om achterstanden bij de NUTS bedrijven eerst in kaart te hebben.

TS, ik heb het nooit nagerekend maar het lijkt me onmogelijk dat niet aflossen goedkoper is dan aflossen. Ik zou het zeker overwegen als het kan met je financiering van je nieuwe appartement
pi_39271466
quote:
Op maandag 26 juni 2006 22:05 schreef Dhr.Swinckels het volgende:
Klopt klopt, maar gaan mensen die bijv. een auto "uitgesteld betalen" dat ook opgeven ?? officieel moeten ze dat, maar ik vrees dat bij een hypotheek aanvraag niemand daar naar kijkt...
Ook die uitgestelde betaling staat gewoon geregistreerd in Tiel.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_39273220
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 00:02 schreef Paul_NL het volgende:
TS, ik heb het nooit nagerekend maar het lijkt me onmogelijk dat niet aflossen goedkoper is dan aflossen. Ik zou het zeker overwegen als het kan met je financiering van je nieuwe appartement
Die studieschuld is wel tegen een heel voordelige rente als ik me niet vergis. Als die rente lager is dan de hypotheek rente lijkt het mij zeker wel voordelig om die studieschuld niet af te lossen.

Bovendien zijn de voorwaarden van die studieschuld redelijk gunstig lijkt mij, zo kun je altijd nog extra aflossen bij die studieschuld; en als er echt iets mis gaat kun je beter met een studieschuld van 20000 blijven zitten dan een hypotheek van 20000 denk ik.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 05:09:33 #19
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_39274258
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 02:12 schreef IareWeasel het volgende:

[..]

Die studieschuld is wel tegen een heel voordelige rente als ik me niet vergis. Als die rente lager is dan de hypotheek rente lijkt het mij zeker wel voordelig om die studieschuld niet af te lossen.

Bovendien zijn de voorwaarden van die studieschuld redelijk gunstig lijkt mij, zo kun je altijd nog extra aflossen bij die studieschuld; en als er echt iets mis gaat kun je beter met een studieschuld van 20000 blijven zitten dan een hypotheek van 20000 denk ik.
Ik heb hier al eens een topic over geopend. Ik vind het verleidelijk om meteen af te lossen, maar het schijnt gewoon niet verstandig te zijn.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_39274269
hoewel ik me net bedenk dat je op je studieschuld natuurlijk geen hypetheekrente aftrek hebt (of is er iets vergelijbaars?). Minder helder momentje Kan misschien desondanks alsnog interessant zijn)
pi_39276441
ff over je lening
Waarom zou je je lening niet in 1 x aflossen??
als je het geld a 18.000 nou wel zou kunnen krijgen, dan ga je je lening toch aflossen.
/laat andere mensen maar praten tis niet verstandig? waarom niet? je betaald ook rente over je lening en hoe lamnger je doet over aflossen hoe meer rente je betaald.
Als je in 1 x aflost heb je je zelf wat rente bespaart.
ben je van je lening af en heb je maandelijks iets meer te besteden.
Dus ik vind dat je best een lening in 1 x kan aflossen.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:37:46 #22
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_39277271
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:06 schreef melisjuh het volgende:
ff over je lening
Waarom zou je je lening niet in 1 x aflossen??
als je het geld a 18.000 nou wel zou kunnen krijgen, dan ga je je lening toch aflossen.
/laat andere mensen maar praten tis niet verstandig? waarom niet? je betaald ook rente over je lening en hoe lamnger je doet over aflossen hoe meer rente je betaald.
Als je in 1 x aflost heb je je zelf wat rente bespaart.
ben je van je lening af en heb je maandelijks iets meer te besteden.
Dus ik vind dat je best een lening in 1 x kan aflossen.
Ik snap dat ook nooit hoor. Het is altijd beter om geen schuld te hebben in mijn ogen.
Ik heb al een boek.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 10:43:35 #23
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39277429
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:37 schreef Rio het volgende:

[..]

Ik snap dat ook nooit hoor. Het is altijd beter om geen schuld te hebben in mijn ogen.
Het kan soms erg handig zijn om het geld dat er tegenover staat nog in handen te hebben.

Een enorm nadeel is dat mocht je in de bijstand komen je eerst dat geld moet opeten. Het wordt dan niet tegen de schuld weggestreept omdat die niet direct opeisbaar is. Nu hangt het er per persoon vanaf hoe groot het risico daarop is, maartoch.

Die rente is vrij laag en je kunt hetzelfde rendement op spaargeld halen dus dat argument valt in de praktijk weg.
Vampire Romance O+
pi_39279091
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 10:06 schreef melisjuh het volgende:
ff over je lening
Waarom zou je je lening niet in 1 x aflossen??
als je het geld a 18.000 nou wel zou kunnen krijgen, dan ga je je lening toch aflossen.
/laat andere mensen maar praten tis niet verstandig? waarom niet? je betaald ook rente over je lening en hoe lamnger je doet over aflossen hoe meer rente je betaald.
Als je in 1 x aflost heb je je zelf wat rente bespaart.
ben je van je lening af en heb je maandelijks iets meer te besteden.
Dus ik vind dat je best een lening in 1 x kan aflossen.
De TS wil een hypotheek nemen. Het maakt dus voor zijn totale schuldbedrag niet uit of hij nu aflost of niet. Als hij nu aflost heeft hij 18.000 euro minder en moet hij dus voor zijn hypotheek 18.000 meer lenen.

Verduidelijkinkg: Stel TS heeft 100.000 nodig voor zijn appartement
niet aflossen: 18.000 studieschuld + 82.000 hypotheek
wel aflossen: 100.000 hypotheek.
Totaal schuld is in beide gevallen 100.000 euro
pi_39279761
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 11:45 schreef IareWeasel het volgende:

[..]

De TS wil een hypotheek nemen. Het maakt dus voor zijn totale schuldbedrag niet uit of hij nu aflost of niet. Als hij nu aflost heeft hij 18.000 euro minder en moet hij dus voor zijn hypotheek 18.000 meer lenen.

Verduidelijkinkg: Stel TS heeft 100.000 nodig voor zijn appartement
niet aflossen: 18.000 studieschuld + 82.000 hypotheek
wel aflossen: 100.000 hypotheek.
Totaal schuld is in beide gevallen 100.000 euro
Alleen is de rente op de studieschuld een stuk lager dan zijn hypotheekrente.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')