abonnement Unibet Coolblue
pi_39255923
Welkom in Zuidlaren.



Zuidlaren ligt in de provincie Drenthe en maakt deel uit van de gemeente Tynaarlo.
Het dorp telt ongeveer 13000 inwoners.
Zuidlaren is een toeristisch dorp.Terecht want je hebt alles binnen handbereik.
Groningen en Assen liggen op 20 kilometer afstand en zijn ook met het OV bereikbaar.
Binnen 10 minuten sta je bij het Zuidlaardermeer en midden in het dorp ligt een klein bos.
Er zijn vele winkels en diverse kroegen,en het dorp heeft een discotheek en een bar-dancing.In vroeger tijden had Zuidlaren de bijnaam:"Valkenburg van het Noorden."
Zuidlaren wordt gelukkig nog steeds niet gehinderd door vroege sluitingstijden en de discotheek gaat dan ook om 6 uur dicht.

Het dorp telt ook een aantal campings en een hotel en in een buurdorp Midlaren zit een bungalowpark.
Zuidlaren is een echt brinkdorp.En de grote brink(die wij gewoon De Brink noemen) dient als parkeerplaats ,bushalte ,kermisterrein en marktterrein.Tevens staat er 's weekends een frietkraam.

In het zomerseizoen worden er Oude Drentsche Markten georganiseerd waar allerlei oude ambachten plaatsvinden.Het hoogtepunt voor de meeste Zuidlaarders is de Zuidlaardermarkt.Over die markt later mee.
Nu het een en ander aan foto's:
pi_39256347
In Zuilaren is ook een groot psychiatrisch ziekenhuis gevestigd.Vroeger heette het Dennenoord,tegenwoordig is het onderdeel van GGZ Groningen.Op het Dennenoord-terrein bevindt zich een oude watertoren.



Vanaf de watertoren loop je door het Markebos (onder Zuidlaarders bekend als Dennenoordbos) naar het centrum.



De belangrijkste weg in Zuidlaren is de Stationsweg.Uiteraard is dat ook de drukste maar daardoor ook de gezelligste.Hier bevind zich het grootste gedeelte van het winkelbestand.Een paar Stationsweg-foto's
.




Als je de Stationsweg uitloopt kom je bij De Brink (zie OP) en rond de Brink concentreert zich het uitgaansleven.De Stationsweg gaat daar over in De Millystraat.




Uiteraard is er in Zuidlaren ook de mogelijkheid om in rustige ruim opgezette woonwijken te wonen.(ook in krappe nieuwbouwwijken,maar dit terzijde)
Hier de wijk waar ik mijn kindertijd heb doorgebracht.



En dan nu het leukste feest van het jaar.



[ Bericht 2% gewijzigd door RealZeus op 26-06-2006 17:50:59 ]
pi_39256743
De Zuidlaardermarkt! Woei!

Hopelijk zijn die rotondes dan af...
"Write that down."
pi_39256801
De Zuidlaardermarkt.

Elke keer als de kalender aangeeft dat het oktober is begint het weer te kriebelen.
De Zuidlaardermarkt is in aantocht.

De derde dinsdag in oktober is dit jaar al voor de 806e keer de dag waarop deze grote markt gehouden wordt.
De grootste paardenmarkt van West-Europa was jarenlang de eer die wij hadden.
Uiteraard is de warenmarkt die dag ook niet mis met zo'n 2,5 kilometer vol met marktkramen trekt de Zuidlaardermarkt zo'n 150000 bezoekers.
Voor de die-hards begint het feest op vrijdag al.
Dan gaat de kermis open en dat is voor velen een goede reden om massaal de kroeg in te duiken.
Dat tafereel herhaalt zich op zaterdag want dan is het in café Bosschuis al jaren euroavond.En omdat de mensen die uit Zuidlaren verhuisd zijn dan weer even terugkomen is het weer een grote reunie.
Zondags gaat het feest even iets rustiger voort,want na zondagkomt maandag en dat betekent de Nacht van Zuidlaren.
Om 20.30 beginnen wat bandjes muziek te maken op het podium naast het oude postkantoor en om 22.00u gaan de kroegen los.De kermis is dan al aan zijn marathon begonnen(van ma 14.00u tot dinsdag 20.0u)
De discotheek gaat dan ook non-stop open.De meeste kroegen gaan om 6 uur even dicht,maar dat is geen probleem.De markt wordt dan net geopend en je kunt de discotheek in.Om 10 uur zijn de kroegen ook weer los en dan gaan we vrolijk verder tot een uurtje of 6.Gelukkig is er één kroeg met het motto :"We gaan nog niet naar huis" en daar kun je dan tot 22.00u terecht.Kortom,25 uur non-stop feest (als je dat volhoudt)
Woensdag is de kermis open voor de allerkleinsten en de rest van dorp ligt dan in coma.
Uiteraard heb ik geen foto's van de markt maar ik heb wel een kleine impressie van de kermis .
De eerste foto is van de openingsavond ,de tweede van de maandagmiddag.







Sorry voor de vele grote foto's
pi_39256861
Hey, daar ben ik wel eens geweest. Mooi wandelgebied. Langs de Drentse Aa bijvoorbeeld.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_39257150
quote:
Op maandag 26 juni 2006 17:46 schreef Lucille het volgende:
Hey, daar ben ik wel eens geweest. Mooi wandelgebied. Langs de Drentse Aa bijvoorbeeld.
Ook daarom is Zuidlaren heel geliefd.Niet voor niets loopt het Pieterpad door het dorp heen.Fietsen wil in deze omgeving ook goed trouwens.

Offtopic:kunnen jullie alle foto's wel zien eigenlijk?Ik niet namelijk,maar dat kan ook aan mijn computer liggen.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 15:11:13 #7
120777 Saabmobiel
Hopsieflopsie!
pi_39285779
Ahhhh..... mijn geboorteplaats

Jammer dat de woningen zo prijzig zijn, anders was ik nooit verhuisd.
U geeft mij het gevoel alsof ik met één been in de stijgbeugel ben blijven hangen en mijn paard me door een met wilde bijen bevolkt brandnetelveld sleurt.
The pain was enough to make a shy bald buddhist reflect and plan a mass murder.
pi_39286549
Vanavond er weer pizza weg halen! Lekker!
"Write that down."
  dinsdag 27 juni 2006 @ 18:12:53 #9
120777 Saabmobiel
Hopsieflopsie!
pi_39292054
Nog enkele nuttige links met betrekking tot Zuidlaren

Molenmuseum De Wachter

Zuidlaren-Online

Sprookjeshof

Oud Zuidlaren
Site met oude foto's en topografische kaarten van Zuidlaren en de omgeving, aanrader!

Lekker Italiaans eten!

Slapen in Zuidlaren
U geeft mij het gevoel alsof ik met één been in de stijgbeugel ben blijven hangen en mijn paard me door een met wilde bijen bevolkt brandnetelveld sleurt.
The pain was enough to make a shy bald buddhist reflect and plan a mass murder.
pi_39316014
Haha wat grappig, nog meer Zuidlaarders hier.
Ik woon zelf in het grensgebied tussen Annen en Zuidlaren, aan de Zuidlaarderweg 22.
Net buiten Schuilingsoord en net buiten Annen zeg maar.
Mijn vrienden wonen vooral in Zuidlaren, ik kom eigenlijk nooit in Annen
Ik kan dus genieten van 2 invloeden: Zuidlaardermarkt in Zuidlaren en Sport en Spelweek in Annen
  woensdag 28 juni 2006 @ 12:41:32 #11
120777 Saabmobiel
Hopsieflopsie!
pi_39317307
Oeh, de sport en overspelweek!
U geeft mij het gevoel alsof ik met één been in de stijgbeugel ben blijven hangen en mijn paard me door een met wilde bijen bevolkt brandnetelveld sleurt.
The pain was enough to make a shy bald buddhist reflect and plan a mass murder.
  woensdag 28 juni 2006 @ 12:44:00 #12
619 pierce
We hebben een P.....
pi_39317375
quote:
Op maandag 26 juni 2006 17:13 schreef RealZeus het volgende:
.
[afbeelding]
Staat die stinkende kar ook al in ZL?
  woensdag 28 juni 2006 @ 12:44:35 #13
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_39317392
Mooi dorpje

Én van Berend Botje



Berend Botje ging uit varen
Met zijn bootje naar Zuidlaren
De weg was recht, de weg was krom
Nooit kwam Berend Botje weerom
Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven
Waar is Berend Botje gebleven?
Hij is niet hier, hij is niet daar
Hij is naar Amerika
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  woensdag 28 juni 2006 @ 19:57:55 #14
120777 Saabmobiel
Hopsieflopsie!
pi_39331070
Kaartje van het Zuidlaardermeer:



Huize Laarwoud. Voormalig gemeentehuis en de trouwlocatie van Zuidlaren


U geeft mij het gevoel alsof ik met één been in de stijgbeugel ben blijven hangen en mijn paard me door een met wilde bijen bevolkt brandnetelveld sleurt.
The pain was enough to make a shy bald buddhist reflect and plan a mass murder.
pi_39344074
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 12:44 schreef pierce het volgende:

[..]

Staat die stinkende kar ook al in ZL?
Yep,elk weekend weer.
pi_39344103
En lieve kijkbuiskindertjes,binnenkort in ons fraaie brinkdorp:

Oostermoerfeest

van 8 t/m 16 juli met ondermeer en onder andere:

-versierde straten en tuinen.
-een optocht
-een vijfkamp
-boerentrekkertrek
-optredens van Jan Smit en Treble
-de Zuidlaarder Muzieknacht

Kijk ook hier
pi_39406440
Ow, Zuidlaren! Daar ben ik geboren/gesticht/uit het veen getrokken.
Jammer dat de huizen er zo duur zijn, vandaar dat ik nu aan de andere kant van Nederland woon.

En in huize Laarwoud zijn mijn ouders getrouwd.

En de zuidlaardermarkt, brings back memories...
Beauty is in the eye of the beholder and it may be necessary from
time to time to give a stupid or misinformed beholder a black eye...
pi_39406970
Ja dat Oostermoerfeest gaat volgens mij best gezellig worden.
Wordt er nog wat georganiseerd in de Beuk?
pi_39415259
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:39 schreef Sabinee het volgende:
Ja dat Oostermoerfeest gaat volgens mij best gezellig worden.
Wordt er nog wat georganiseerd in de Beuk?
Niet dat ik weet.Volgens mij is de Gouden Leeuw meer betrokken bij de organisatie.(Jan Smit,Treble,Boerentrekkertrek)
  dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:54:56 #20
120777 Saabmobiel
Hopsieflopsie!
pi_53969642
Ja! het is weer zover:

U geeft mij het gevoel alsof ik met één been in de stijgbeugel ben blijven hangen en mijn paard me door een met wilde bijen bevolkt brandnetelveld sleurt.
The pain was enough to make a shy bald buddhist reflect and plan a mass murder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')