quote:
Afgelopen vrijdag opende COS zijn deuren in Den Haag. Het nieuwe merk van Zweedse modegroep H&M is in het leven geroepen om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Bij de collecties van COS ligt de nadruk op minimalistische stijl en luxematerialen. De Deense ontwerpster Rebekka Bay is verantwoordelijk voor de vrouwenlijn en de - eveneens - Deense Michael Kristensen ontfermt zich over de herencollecties.
De eerste openingsdag van de nieuwe winkel, een ruim pand met glazen façade centraal aan de Venestraat gelegen, begon de dag zonder trompetgeschal of mediacircus. Er stond wel een groep mensen 's ochtends voor de deur te wachten en gedurende de dag bleef het winkelend publiek binnendruppelen. “Onze grote opening vond plaats in Londen,” zegt shopmanager Emmely Lemmens. “Daar hebben we iedereen uitgenodigd. We hebben besloten de overige openingen in Europa rustig te houden. Dat past ook beter bij de ingetogen uitstraling van het merk. Bovendien wilden we de klant verrassen met de kwaliteit en sfeer van de winkel en de collectie, en hem niet afleiden met een schreeuwerige opening.”
Dat klanten die de winkel bezochten verrast waren stond voorop. “Er lopen hier heel andere mensen, en toch is het van H&M!” reageert er een. Het publiek is inderdaad grotendeels ouder en ingetogener dan bij H&M. “De collectie is heel basic, maar wat een heerlijke, zachte stoffen,” zegt een ander. Er wordt veel gewerkt met puur katoen en boterzacht leer. Volgens Lemmens zijn de bestsellers op de eerste dag de greige leren jasjes en rokken die het in Londen ookal zo goed deden. Het kleurenpalet straalt rust uit: veel wit, grijs, beige, zacht roze, zwart en donkerblauw, en hier en daar een knalrode zomerjurk en een mosterdgele zijde hemdjurk. Men waant zich in een Jil Sander boetiek, maar de prijzen van de designer-ogende items liggen beduidend lager. Jurken retailen voor tussen ¤49 en ¤79, broeken tot ¤79 en jassen tot ¤225. De prijzen van de leren tassen variëren van ¤125 tot ¤250. “Dat is heel redelijk, als je bedenkt dat ze worden gemaakt en ontworpen door dezelfde fabrikant en ontwerper die verantwoordelijk zijn voor het merk Mulberry. Voor die tassen betaal je al snel ¤800,” zegt Lemmens. “Er wordt erg goed op de kwaliteit gereageerd.”
bronquote:
H&M brengt nieuwe stijlvolle collectie COS
Het Zweedse kledingconcern Hennes & Mauritz (H&M), beroemd en berucht vanwege hun goedkope trendy kleding, gaat zich met het nieuwe, duurdere en kwalitatief betere label COS op een ander segment richten.
Met een uitgekiend, rustig modebeeld dat sterk lijkt op het klassieke gedeelte van designlabels als Jil Sander of Prada en met prijzen die slechts eentiende zijn van dergelijke dure modemerken moet de nieuwe COS-winkel de volwassen consument verleiden. In Nederland gebeurt dat in Den Haag waar 30 maart in de Venestraat 17-19 de eerste vestiging van dit onderdeel van het H&M-concern opent.
16 maart mocht Londen al de première beleven van COS, aanvankelijk een werktitel (Collection Of Style) en nu de officiële naam. De flagshipstore aan de Regent Street ging open en de Royal Academy of Arts bood overdag onderdak aan een tijdelijke showroom en vormde 's avonds het klassieke decor voor een ingetogen, moderne modeshow.
Presentatie
Een selectie journalisten uit de vier landen (Groot-Brittannië, Duitsland, Nederland en België) waar COS deze weken als eerste van start gaat, mochten de kleren van dichtbij bekijken. Eerst op hangertjes aan het rek daarna op de modellen. Tussen die twee presentaties was er tijd om in de nieuwe winkel rond te kijken.
Kijken en kopen! Want het merendeel van de behoorlijk verwende journalisten bleek zo enthousiast over aanbod en prijs dat er al flink werd ingeslagen. Met gevolg dat verschillende bezoeksters in dezelfde zwarte feestelijke jas in modieuze A-lijn die avond elkaar, en enkele modellen in de show met ook dezelfde jas konden bewonderen.
Esthetisch
De eerste kennismaking met de COS-collectie voor vrouwen en mannen, zeer esthetisch per kleur en stijl verdeeld over diverse rekken in een grote witte zaal van Royal Academy of Arts, was eigenlijk het meest geslaagd. In de volle COS-winkel in Londen (die in Nederland anderhalf keer zo ruim wordt en 600 vierkante meter zal bemeten) kwamen de kleren wat alledaagser over. De maatvoering van vooral jasjes en broeken bleek niet voor ieder figuur ideaal. De maten variëren voor vrouwen van 34 tot 44 voor mannen van 46 tot 54.
De collectie sprak voor zichzelf. Perfect eenvoudige, maar beslist eigentijdse kleren, zonder opvallend logo of prominent geplaatste merknaam, behalve bescheiden op een smal labeltje aan de binnenzijde. Rustige neutrale kleuren zoals getint wit (met een zweempje kleur), lichtgrijs of zwart en blauw. Nergens eens schreeuwende dessin of harde kleur.
Pure stijl
Kleren voor de vrouw en man die de mode graag volgen, maar een voorkeur hebben voor een meer pure, niet frivole stijl, maar ook beslist niets hebben met tuttige of conservatieve kleren. De modeshow 's avonds kon aan die indruk niet veel meer toevoegen. Wel aardig om nu eens een internationale show te zien en te weten dat het mouwloze jurkje slechts 49 euro kost en de kasjmiertrui met diepe V-hals voor de man 99 euro. Prijzen van een niveau dat boven die van de confectie van moederbedrijf H&M liggen.
De COS-winkels, ontworpen door architect William Russell die ook voor het interieur van de Alexander McQueen-shops tekende, wijken sterk af van de volle H&M-vestigingen. Staal, beton, licht hout en hier een daar een zitje van designstoel of -bank op een karpet bepalen de rustige, maar tamelijk alledaagse sfeer. Vreemd genoeg zagen de kleren er in de tijdelijke showroom en tijdens de modeshow in de Royal Academy of Arts aantrekkelijker uit.
bron