abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_39089210
Kruikenzèkers verzamelt U!

Zie hier Peerke Donders:

Peerke is mijn held! Hij is in '82 zaligverklaard door de Paus. Hij werd geboren op 27/10/1809. Jáááren later werd Tilburg in WOII bevrijd op... juist... 27 oktober! Zoeen toeval!

Zo, wapentje erbij:


En hier hedde meneer Willem II.


Maar genoeg ouwighèd. Tilburg gaat tegenwoordig de goeie kant op qua bouwprojecten en architectuur. Natuurlijk is de Westpoint een schitterend voorbeeld van deze vooruitgang.



Ja en dit, uhh.. is ok gewoon een mooi ploaike.


En natuurlijk hebben we - de voormalig chauffeur van wijlen Pim Fortuyn - als politiek coryfee in het gemeentehuis zitten! Hanske Smolders!



Tevens vindt jaarlijks de grootste kermis van Europa plaats in Tilburg. Kermis is pauper, maar dan even niet.


Zo, genoeg propaganda.

Tilburgers, laat van U horen!


Er is maar 1 club in Brabant:


We terroriseren de wereld met:

Charlene!


Guusje!


Wesley

Geschiedenis
Tilburg is ontstaan uit gehuchten en kleine dorpen, zogenaamde herdgangen, die met elkaar in verbinding stonden. De oude dorpskernen zijn nog steeds terug te vinden in de namen van verschillende oude wijken zoals Heuvel, Korvel, Veldhoven, Broekhoven en Goirke. Pas in 1809 krijgt Tilburg stadsrechten. De stad is eind negentiende eeuw groot geworden door de textielindustrie die zich vestigde tussen de herdgangen in. Na het verdwijnen van deze tak van industrie in de jaren zestig vestigde moderne industrie zich op industrieterreinen aan de rand van de stad. Vanaf de jaren tachtig worden de lege plekken in de stad, waar voorheen de textielfabrieken stonden, opgevuld met woonwijken.

In de volksmond werden Tilburgers altijd Kruikenzeikers genoemd. (De carnavalsnaam van Tilburg, Kruikenstad, is hiervan afgeleid). Dit omdat de inwoners vroeger in kruiken urineerden. De kruiken met urine werden verkocht aan de zeventiende-eeuwse textielindustrie, die de urine nodig had voor het wassen van wol. Sinds de negentiende eeuw worden chemicaliën ingezet voor de bewerking van textiel. Het "Kruikenzeiken" duurde echter voort tot diep in de 19e eeuw.

Koning Willem II verbleef graag in Tilburg. Over de plaats merkte hij eens op: "Hier adem ik frank en vrij." In zijn opdracht werd een paleis gebouwd in het centrum van de stad. Hij heeft er echter zelf nooit in kunnen verblijven omdat hij stierf voor de voltooiing ervan. Het paleis werd door de koninklijke familie overgedragen aan de gemeente op voorwaarde dat er een Hogere Burger School (HBS) in gevestigd zou worden. Deze "Rijks HBS Koning Willem II" bestaat nog steeds als Willem II College, echter in een ander gebouw. De bekendste leerling van deze HBS is Vincent van Gogh, die de school bezocht in de periode 1866-1868. Het paleis maakt tegenwoordig deel uit van het gemeentehuis.

Met het Sint-Odulphuslyceum, gesticht in 1899, heeft Tilburg de oudste Noord-Brabantse katholieke middelbare school voor jongens waaraan geen internaat verbonden was. Inmiddels is de school gemengd. De schoolkrant De Pit bestaat sinds 1937 en is een van de oudste schoolkranten van Nederland. Tegenover het Sint-Odulphuslyceum daarentegen staat sinds augustus 2005 de nieuwste middelbare school van Brabant: De Nieuwste School. Zowel het Sint-Odulphus als De Nieuwste School ressorteren onder OMO; de vereniging Ons Middelbaar Onderwijs.

In 1900 werd Tilburg in beroering gebracht door de moord op Marietje Kessels. Na drie dagen vermissing werd het lijk van de 12-jarige fabrikantsdochter in de Noordhoekkerk aangetroffen. Een van de drie hoofdverdachten, de pastoor, bleef bij het gerechtelijk onderzoek volledig buiten schot. De zaak is altijd onopgehelderd gebleven.

In Tilburg is vanaf 1993 een duidelijk hoogbouwbeleid ontwikkeld. Daaruit zijn twee hoge gebouwen voortgekomen die naar Nederlandse begrippen als wolkenkrabbers kunnen worden beschouwd, te weten het Interpolis-hoofdkantoor en de Westpoint-woontoren. Het laatste gebouw is 143,1 meter hoog en was daarmee korte tijd de hoogste woontoren van Nederland, een titel die inmiddels is overgenomen door het Rotterdamse Montevideo. Inmiddels is in Tilburg een tweede woontoren in aanbouw die 101 meter hoog zal worden en de naam 'De Stadsheer' heeft gekregen. Deze woontoren maakt onderdeel uit van het project 'Het Haestrechtkwartier'. Een gebied gelegen in de stationszone, direct ten westen van het centraal station, bestaande uit vier kantoren, een parkeergarage en een woontoren.

[ Bericht 56% gewijzigd door existenz op 21-06-2006 20:40:38 ]
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  woensdag 21 juni 2006 @ 20:38:23 #2
23107 dolle_hond
topicverkoper
pi_39089577
wesley is toch wel een echte tilburger he

guus iig niet
  woensdag 21 juni 2006 @ 20:38:38 #3
151791 Kindervriend
Tilburg boven fallus.
  woensdag 21 juni 2006 @ 20:44:45 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39089834
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 20:28 schreef existenz het volgende:
[afbeelding]
Guusje!
Die is niet geboren in Tilburg maar in Lieshout
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_39089880
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 20:44 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Die is niet geboren in Tilburg maar in Lieshout
Ze wonen er toch , staat niet dat ze er geboren zijn.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_39090231
Ik heb ook in Tilburg gewoond, Tilburg-Zuid, tussen het gajes
  woensdag 21 juni 2006 @ 21:01:25 #7
151791 Kindervriend
Tilburg boven fallus.
pi_39090454
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 20:54 schreef Conflict het volgende:
Ik heb ook in Tilburg gewoond, Tilburg-Zuid, tussen het gajes
Tilburg-Zuid is tenminste gezellig. Alles boven de spoorlijn, dat is pas gaar.
pi_39091471
15 jaar in Noord gewoond, langs 't Wilhelminakanaal. Diep trieste stad.
Eigen brokjes eerst.
pi_39092368
Noord lijkt mij ook niet fijn, zou er niet kunnen wonen.en dat komt vooral doordat het zoveel flats herbergt brrrr saai.
Die TT
Mart Smeets :"In alle drukte heb ik rust."
  woensdag 21 juni 2006 @ 22:00:09 #10
151791 Kindervriend
Tilburg boven fallus.
pi_39092415
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 21:59 schreef maril het volgende:
Noord lijkt mij ook niet fijn, zou er niet kunnen wonen.en dat komt vooral doordat het zoveel flats herbergt brrrr saai.
Die TT
Noord is qua omgeving best okay hoor. Veel groen, ruime wegen, fietspaden, aardig winkelgebiedje. Maar het volk wat er woont... nee bedankt.
  woensdag 21 juni 2006 @ 22:02:56 #11
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_39092551
Ik heb al een aantal plekken gehad in Tilburg. Waarbij m'n leukste plek toch wel m'n bovenwoning op de Korte Heuvel was. Nu woon ik in Centrum Noord, nog nét binnen de Ringbaan. Ook erg lekker wonen moet ik toegeven.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_39094136
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 21:01 schreef Kindervriend het volgende:

[..]

Tilburg-Zuid is tenminste gezellig. Alles boven de spoorlijn, dat is pas gaar.
Ik woonde echt in zo'n bier en tv op straat buurt, maar goed, daar hebben we het weleens over gehad samen
  woensdag 21 juni 2006 @ 22:49:18 #13
151791 Kindervriend
Tilburg boven fallus.
pi_39094215
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 22:47 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik woonde echt in zo'n bier en tv op straat buurt, maar goed, daar hebben we het weleens over gehad samen
Oh ja.

Maar da's juist tof! Ik gniffel me altijd de ziekte als ik door zo'n buurt fiets. Zeker nu met het WK... Hoe volkser de wijk, hoe meer oranje bouwzeil over de bestraatte voortuintjes. En uiteraard alle wijven op een tuinstoeltje voor het huis, met een sjekske in de mondhoek.

Nee, dan woon ik nu beter. In de wijk ten zuiden van het Interpolis kantoor. Nog geen allochtoon in de buurt gezien!
pi_39094306
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 22:49 schreef Kindervriend het volgende:
Nee, dan woon ik nu beter. In de wijk ten zuiden van het Interpolis kantoor. Nog geen allochtoon in de buurt gezien!
BrauN binnenkort
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_39094337
Volgens de kranten woon ik in Fatima of Jeruzalem, maar nooit wordt de correcte wijk genoemd
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_39096961
Jaques Plafond had ooit een rechtreekse uitzending van Ron Flon Flon vanuit Tilburg, vanuit de schouwburg geloof ik. Dat zal rond 1986/87 geweest zijn denk ik.
Hij had een speciale Tilburg-jingle gemaakt waarvan ik me alleen nog de laaste regel herinner:
Tragisch gescheiden door het Wihelminakanaal.
Helpt waar hij kan!
  donderdag 22 juni 2006 @ 00:00:00 #17
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_39097486
Ik weet niet eens wat de officiele wijknaam is van waar ik woon, ik hou het maar op binnenstad.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_39097630
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 22:47 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik woonde echt in zo'n bier en tv op straat buurt, maar goed, daar hebben we het weleens over gehad samen
Broekhoven zeker ?

oja niet te vergeten en gèère in de OP toevoegen:

Ferry van der Zaande niet vergeten heej :D
  donderdag 22 juni 2006 @ 09:03:26 #19
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_39102121
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 00:00 schreef Chielus het volgende:
Ik weet niet eens wat de officiele wijknaam is van waar ik woon, ik hou het maar op binnenstad.
Waar zit je dan?
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_39102370
Oud-noord meldt zich...
  donderdag 22 juni 2006 @ 11:09:26 #21
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_39104996
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 09:03 schreef flugeltje het volgende:

[..]

Waar zit je dan?
vlak bij de stationstraat
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_39105282
meelezer meldt
Xbox live: Nathan Six
Hattrick: The Yanks
  donderdag 22 juni 2006 @ 11:22:09 #23
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_39105423
*meldt

3 jaar wagnerplein gewoond. Bijzonder matig....
Nu in de buurt van westpoint, en da's al een stuk fijner wonen...

Ik mis alleen grachten in Tilburg
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_39105512
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 11:22 schreef Xtreem het volgende:
*meldt

3 jaar wagnerplein gewoond. Bijzonder matig....
Nu in de buurt van westpoint, en da's al een stuk fijner wonen...

Ik mis alleen grachten in Tilburg
oef, Wagnerplein is zeer matig ja. Ach je hebt in ieder geval een goede supermarkt om de hoek.

Ik deel overigens de mening van boven en beneden de spoorlijn. Beneden is waar 'het allemaal gebeurt'.
Lelijke @@p!
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.
  donderdag 22 juni 2006 @ 11:30:13 #25
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_39105730
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 11:24 schreef Captain_Redbeard het volgende:

[..]

oef, Wagnerplein is zeer matig ja. Ach je hebt in ieder geval een goede supermarkt om de hoek.

Ik deel overigens de mening van boven en beneden de spoorlijn. Beneden is waar 'het allemaal gebeurt'.
absoluut, 95 % van bovne het spoor is redelijk pauper.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')