abonnement Unibet Coolblue
pi_39066421
Nog geen Leiden topic?
Schande!
Leiden




quote:
De stad ontstond als dijkdorp aan de voet van een kunstmatige heuvel aan de samenvloeiing van de Oude en de Nieuwe Rijn. In de oudste vermelding daarvan, omstreeks 860, werd het toenmalige dorp Leithon genoemd. In de op deze heuvel gelegen burcht zetelde aanvankelijk een leenman van de bisschop van Utrecht, maar de burcht kwam omstreeks 1100 in handen van de graaf van Holland.

De gunstig gelegen nederzetting kreeg in 1266 bevestiging van de reeds eerder verleende stadsrechten en ontwikkelde zich met haar bloeiende lakennijverheid tot een van de grootste steden van het gewest Holland. In 1389, toen de bevolking tot ongeveer 4000 was gegroeid, moest de stad worden uitgebreid met het stadsdeel tussen Rapenburg (tevoren de zuidrand van de stad) en de Witte Singel.

Bezienswaardigheden


Leiden dankt zijn bijnaam Sleutelstad aan zijn schutspatroon Sint-Pieter (Petrus), aan wie ook de voornaamste kerk is gewijd.

Belangrijke bezienswaardigheden zijn:

de Pieterskerk (Leiden), de grootste kerk van Leiden
de Hooglandse kerk, de grootste, nog in gebruik zijnde kerk van Leiden
de Burcht
de Waag
de veelbezongen gracht het Rapenburg met het Academiegebouw
het stadhuis met de breedste renaissancegevel van Nederland
de Hortus Botanicus
de Oude Sterrenwacht
twee stadspoorten
negen molens
35 hofjes
Een qua bouwstijl belangrijk gebouw is de Marekerk (1649). Het ontwerp van deze kerk (1639), een achthoekige centraalbouw met banken om de kansel heen, werd voor het eerst in de Hollandse kerkgeschiedenis speciaal toegesneden op de protestantse dienst. De kerk is ontworpen door Arent van 's-Gravesande.

Bekende personen

Verschillende oude meesters hebben banden met Leiden. Zo werd Rembrandt in Leiden geboren terwijl ook Jan Steen, Gerrit Dou, Quiringh van Brekelenkam en Frans van Mieris de Oudere in Leiden werkten. Drie eeuwen later, in 1917, richtte Theo van Doesburg in Leiden samen met o.a. Mondriaan en J.J.P. Oud het tijdschrift De Stijl op, dat van grote invloed zou zijn op de 20e-eeuwse kunst en architectuur.

Ook uit de wetenschap zijn er belangrijke namen verbonden met Leiden. In de 16e en 17e eeuw was de universiteit van Leiden één van de grootste en meest toonaangevende in Europa. De beroemdste wetenschappers uit die tijd trokken naar Leiden, zoals Justus Lipsius, Joseph Justus Scaliger, Carolus Clusius, Constantijn Huygens en René Descartes. 'Leermeester van Europa' Herman Boerhaave doceerde en bestudeerde aan de Universiteit Leiden. Albert Einstein heeft enkele belangrijke theorieën in Leiden ontwikkeld, Kamerlingh Onnes had een laboratorium in Leiden waarin hij onderzoek deed wat hem uiteindelijk in 1913 een Nobelprijs opleverde. Ook de natuurkundige Hendrik Lorentz was verbonden aan de Leidse Universiteit.

Vele schrijvers waren of zijn nog steeds in Leiden actief. Een kleine selectie; Willem Bilderdijk, Jacob van Lennep, Nicolaas Beets (Hildebrand), Piet Paaltjens, Albert Verweij, J.C. Bloem, Boudewijn Büch, Jan Wolkers, Maarten Biesheuvel, Maarten 't Hart, Frits van Oostrom, Willem Otterspeer, Ilja Leonard Pfeiffer en Abdelkader Benali.

[ Bericht 75% gewijzigd door Mirjam op 21-06-2006 11:06:12 ]
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_39066618
ik woon zelf in Leiden, en vind het een prachtstad veel mooie straatjes, gebouwen, de leidse hout, de burcht, het stadhuis
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_39066780
Alleen uitgaansleven valt een beetje tegen.
  woensdag 21 juni 2006 @ 10:49:28 #4
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_39066802
*meldt*

In augustus '96 naar Leiden verhuisd (ja, ik ging er inderdaad studeren) en nu wil ik er niet meer weg.
pi_39066846
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 10:48 schreef -Wolf- het volgende:
Alleen uitgaansleven valt een beetje tegen.
ja, voor het echte uitgaan hoef je niet in Leiden te zijn.
ik ben iemand die veel liever naar de bios gaat, of een kroeg induikt, en die zijn er dan wel weer genoeg in Leiden
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 21 juni 2006 @ 10:53:27 #6
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_39066945
ben er na de studie ook blijven hangen, woon nu in de lage mors, heerlijke buurt om je kinderen op te laten groeien. Uitgaan is prima als je van terrasjes en kroegen houdt. Als je wilt dansen of naar een concert, ben je zo in amsterdam of evt den haag.
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
  woensdag 21 juni 2006 @ 10:53:31 #7
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_39066947
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 10:50 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

ja, voor het echte uitgaan hoef je niet in Leiden te zijn.
ik ben iemand die veel liever naar de bios gaat, of een kroeg induikt, en die zijn er dan wel weer genoeg in Leiden
Om nou te zeggen dat Lido een fijne bios is...
Trianon is wel OK, maar daar draait lang niet alles.
pi_39067045
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 10:53 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Om nou te zeggen dat Lido een fijne bios is...
Trianon is wel OK, maar daar draait lang niet alles.
luxor vond ik altijd wel lekker.
maarja, die is helaas weg.
een aantal jaar geleden waren er plannen om voor het station, waar nu dat zwembad ligt, een uitgaans centrum en een pathe te bouwen, maar volgens mij wordt dat helemaal niks, jammer.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 21 juni 2006 @ 11:03:23 #9
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_39067323
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 10:56 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

luxor vond ik altijd wel lekker.
maarja, die is helaas weg.
een aantal jaar geleden waren er plannen om voor het station, waar nu dat zwembad ligt, een uitgaans centrum en een pathe te bouwen, maar volgens mij wordt dat helemaal niks, jammer.
Ik hoop nog steeds dat het er nog wel eens van gaat komen, al geef ik een uitgaanscentrum weinig kans. Klinkt me iets te gepland en gemaakt leuk om te kunnen slagen.
  woensdag 21 juni 2006 @ 12:38:30 #10
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_39070849
Ik ben pas verhuisd aan Leiden, maar ben er wel opgegroeid!

Stappen was lame behalve de Liquid feesten in In Casa, waar ik tevens heb gewerkt. Ik kom er nog wel regelmatig en kijk nu al uit naar 3 oktober
  woensdag 21 juni 2006 @ 18:51:56 #11
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_39085180
Leiden daar zou ik best willen wonen, ik denk dat ik dat heel binnenkort dan ook maar eens ga doen.
pi_39085352
Dat 1er laatste plaatsje..? Waar is dat.. ?

Ik woon zelf in voorschoten
  woensdag 21 juni 2006 @ 18:57:23 #13
36666 Furious
animalist.
pi_39085362
Leiden.
Ik post om het posten.
pi_39085395
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 18:57 schreef Dark_Killah het volgende:
Dat 1er laatste plaatsje..? Waar is dat.. ?

Ik woon zelf in voorschoten
vlakbij de beestenmarkt
daar vlak bij zit een soort lunchroom, de waterlijn, als je van daar uit naar de overkant kijkt, zul je ongeveer dat zien.

als ik het goed heb tenminste, ga nu even twijfelen.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_39085445
Is dat niet aan de ringvaart?
pi_39085465
Weet het ook niet zeker, laatste keer dat ik daar was had ik wat teveel op.
Heb een vriend die daar in de buurt woont.
pi_39085466
ik twijfel
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_39095652
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 18:58 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

vlakbij de beestenmarkt
daar vlak bij zit een soort lunchroom, de waterlijn, als je van daar uit naar de overkant kijkt, zul je ongeveer dat zien.

als ik het goed heb tenminste, ga nu even twijfelen.
Je hebt geljik, je ziet toch Molen de Valk op de achtergrond?
pi_39095816
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 23:19 schreef JustJunior het volgende:

[..]

Je hebt geljik, je ziet toch Molen de Valk op de achtergrond?
het gaat over die foto daaronder
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 21 juni 2006 @ 23:27:36 #20
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_39096054
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 23:22 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

het gaat over die foto daaronder
Als je in de waterlijn staat is dat inderdaad die hoek. Heet dat niet de Galgenwaard ofzo?
pi_39098718
STA-Leiden-meet!

Wanneer?
pi_39098732
ik heb al eens een leiden meet gehad, daar waren geloof ik 5 mensen in totaal
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_39099125
Vergeet de pilgrim fathers niet..
  donderdag 22 juni 2006 @ 02:14:34 #24
84524 Morwen
I got life
pi_39100358
Het trianon Supermooie bioscoop, nu nog in renovatie (of al klaar). Echt een aanrader, originele oude bioscoop met de sfeer van heel lang terug. En je kan lekker (uit)-eten in Leiden.

Uitgaan in Leiden is nog nooit iets geweest helaas, al zijn er wel wat kroegjes die wel leuk zijn.
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
pi_39103095
Culinair staat Leiden toch ook niet op de kaart..? of wel?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')