abonnement Unibet Coolblue
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 juni 2006 @ 11:36:09 #1
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_39029849



Welkom
Bij alweer deel 3 van het centrale klimtopic. Hier kan je terecht met al je klimverhalen en vragen en opmerkingen. De laatste post uit het vorige topic was :
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 10:16 schreef mirugai het volgende:
Ok, ff. over die spieren. Je kunt niet zo makkelijk zeggen hoe de spierontwikkeling is van klimmers. Over het algemeen hebben goede klimmers stevige handen, onderarmen en een ontwikkelde schouder en rugpartij.
Klimmen draait (erg) kort door de bocht om twee dingen: kracht-gewicht verhouding en techniek/inzicht. Omdat het een technische sport is kun je compenseren: ben je niet zo sterk, maar heb je een goede techniek, dan kun je wellicht dezelfde dingen als iemand die beresterk is, die nog niet eens weet wat indraaien is bijv. En stel dat je sterk bent, maar zwaar, dan kan een slappe broodmagere klimmer je toch strak voorbij klimmen. Neem bijv. een sport als wielrennen, daar heb je weliswaar ook kracht- en techniekwielrenners, daar draait het infeite om het rondraaien van de trappers, waardoor alle wielrenners erg ontwikkelde benen hebben. Bij klimmen is die belasting niet zo eenzijdig. Je kunt het het beste met ballet/dans vergelijken.
En dan hebben we het nog niet eens over de discipline. Voor boulderen maakt het niet zoveel uit of je superlicht bent, belangrijker is dat je bovenlichaamkracht hebt en naarmate de boulders moeilijker worden wordt lichaamsspanning een belangrijke factor. Voor routes van 30+ meter wil je licht zijn, een goed duur hebben en dunne onderarmen hebben, zodat je niet snel verzuurd. En dan maakt het ook nog verschil of je binnen of buiten je routes doet. Iha. zijn routes buiten wat minder fysiek, dan binnen. Tegenwoordig zijn routes op wedstrijden van een meer boulderachtig karakter.
Verder is er ook nog eens de enorme diversiteit in de routes/boulders: plaat, overhang, dak, gatenroutes, randjes etc. etc. die ieder weer andere dingen van je lichaam vergen.
Kortom, hoe je er door je spieropbouw van jarenlang keihard klimmen uit komt te zien kun je niet zeggen; hangt ook nog van je lichamelijke aanleg af.

Hier in NL heeft het merendeel van de klimmers de techniek van een natte dweil, waardoor er vooral gefocused wordt op kracht. Je ziet best wel veel in het bovenlichaam te gespierde klimmers voor het niveau dat ze klimmen
En hier kunnen we weer verder.



FAQ
Wat heb ik nodig om te gaan klimmen
Voordat je zelf spullen aanschaft is het verstandig om eerst een paar keer te klimmen met de spullen van de hal, om te kijken of het klimmen je wel bevalt. Wil je echt verder dan kan je beginnen met het aanschaffen van een eigen gordel, schoentjes, zekeringsapparaat, karabiner, en pofzakje. Koop in het begin vooral niet te dure schoenen aangezien je in het begin vaak nog slordig klimt, en je schoenen daardoor snel slijten. Mocht je later ook van plan bent om buiten te gaan klimmen dan kan je het beste eens informeren bij andere (ervaren) klimmers, voor de aanschaf van extra spullen

Is klimmen een dure sport
Dit ligt helemaal aan jezelf en aan de disciplines die je wil beoefenen. Als je alleen in de hal wilt gaan klimmen dan kan je voor 150.- euro (+abbo) klaar zijn, maar wil je een volledige alpiene uitrusting dan ga je al gauw richting de 2000.- euro. 2e Hands materiaal is er wel, maar je moet er dan goed over nadenken of je dit wel wilt aangezien je niet weet wat ermee gebeurt is, en je leven hangt vaak wel van je materiaal af.

Is klimmen niet gevaarlijk
Jawel, er zit natuurlijk een zeker risico aan het klimmen, maar dit risico is zeer goed te beperken door goed alle veiligheidsinstructies op te volgen, en door vooral niet onervaren aan de slag te gaan.

Ik wil ook een keer klimmen
Ga eens langs bij een klimhal bij jou in de buurt! Ze hebben daar meestal wel een leuke beginnerscursus voor niet al te veel geld, vaak in combinatie met een abonnement(je) . Of ga een keer mee met een ervaren klimmer.

Klimhallen? Waar dan
  • Klimhal, Amsterdam
  • Tussen Hemel En Aarde, Amsterdam
  • Klimmuur Centraal, Amsterdam
  • Cave, Arnhem
  • Monte Cervino, Bergschenhoek
  • Arendse Klimcentrum, Breda
  • Sport & Adventure World, Broek op Langedijk
  • Rock Steady, Bussum
  • Klimmuur, Den Haag
  • Steep Part, Den Haag
  • Pentagon, Dordrecht
  • Neoliet, Eindhoven
  • Arqué, Enschede
  • Fitland, Gemert
  • Bjoeks, Groningen
  • Rocca, Gulpen
  • Klimmuur, Haarlem
  • Neoliet, Heerlen
  • Cave, Nieuwegein
  • Klimcentrum, Nijmegen
  • Yellow Stone, Roosendaal
  • Steep Part, Rotterdam
  • Neoliet, Tilburg
  • Klim- en Bouldercentrum, Utrecht
  • Ayers Rock, Zoetermeer
  • Yosemite, Zwolle

    Er zijn ook kleinere muren te vinden waar je kan klimmen. Klik hier voor de lijsten met binnenmuren en buitenmuren.



    Begrippen
  • Alpinisme: Het beklimmen van bergen mbv alle mogelijke klimtechnieken. Vaak gebruikt men technieken uit verschillende disciplines, zoals: rotsklimmen en ijsklimmen. Er zijn weinig tot geen vaste zekeringspunten aanwezig.
  • Rotsklimmen: Het klimmen in rots, meestal minder goed behaakt dan bij sportklimroutes. Men gebruikt daarom als (extra) zekerings/vaste punten Nuts en Friends.
  • Sportklimmen: Het klimmen van (goed) behaakte, vaak technisch moeilijke routes. Ook hal klimmen valt onder het sportklimmen.
  • IJsklimmen: Het beklimmen van ijswanden/watervallen met behulp van stijgijzers en ijsbijlen.
  • Boulderen: Het klimmen van hele korte, technisch moeilijke, routes van enkele meters hoog. Dit kan gedaan worden op rotsblokken, en vaak is er in de klimhal ook wel een speciaal boulderdeel te vinden. Men maakt geen gebruik van touwen, maar van matten om een eventuele val te breken.
  • Voorklimmen: Een route klimmen waarbij jij het touw zelf aan de zekeringspunten moet bevestigen,terwijl je gezekerd word van onderaf door de naklimmer. Er hangt dus nog geen touw, waardoor de valafstanden groter zijn bij Top-rope / naklimmen. Als de voorklimmer boven/ op de standplaats is dan kan de naklimmer naar boven klimmen, de voorklimmer zekert hem dan van bovenaf.
  • Top-rope: Klimmen van een route waarbij het touw al boven bevestigt is. De valafstanden zijn hier minimaal.
  • Klimroute gradatie: Dit geeft de moeilijkheid van de route aan die geklommen word. Er zijn vele verschillende gradaties die verschillen per land. In Nederland gebruikt met veelal de Franse waardering.
    1
    2
    3
     3a 4a  5a  6a  7a  8a  9a
     3b 4b  5b  6b  7b  8b
     3c 4c  5c  6c  7c  8c

    kijk hier voor een overzicht.



    FOK! Klimmers (11)


  • freecell
    Disciplines: Sportklimmen
    Niveau hal/rots : Hal 5a+/5b
    Alpinisme : nvt
    Favoriete hal : Bjoeks, Groningen
    Voorklimmen : Nee
    Begonnen: 2006
    Overige: Builderen lijkt me ook zo leuk




  • Gripper
    Disciplines: sportklimmen, rotsklimmen, alpinisme, boulderen
    Niveau hal/rots : 6b
    Niveau Alpinisme : PD, AD
    Favoriete hal : Monte Cervino, Rock Steady, Sloterdijk, Cave Arnhem&N'gein
    Voorklimmen : jazekers
    Begonnen: Herfst 2002 in de hal, maar al jaren in de vakanties met paps&mams bergwandelen
    Overige: Slacklining is ook leuk!



  • -LadyJane-
    Disciplines: sportklimmen, rotsklimmen, alpinisme, boulderen
    Niveau hal/rots : hal: 7a/7b rots: geen idee, laatste keer 7a (Dave, Belgie) Boulderen 6c.
    Niveau Alpinisme : moeilijkste ooit was ED
    Favoriete hal : Klimmuur Utrecht! En daarna Nijmegen.
    Voorklimmen : Lijkt me logisch, liefst alles. Naklimmen is voor mietjes.
    Begonnen: ?
    Overige: Boulderen is super.




  • Lortnoc
    Disciplines: sportklimmen, boulderen, alpinisme
    Niveau hal/rots : Hal 6a, rots ook zoiets
    Alpinisme : PD, AD
    Favoriete hal : Nijmegen, Monte Cervino
    Voorklimmen : ja
    Begonnen: Rond 1993 voor een jaar, daarna gestopt toen weer in 2002 begonnen
    Overige: Thuishal: Nijmegen/Fliegerhorst




  • Maok
    Disciplines: Sportklimmen
    Niveau hal/rots : Hal 5a
    Alpinisme : nvt
    Favoriete hal : Bjoeks, Groningen
    Voorklimmen : Nee
    Begonnen: 2006
    Overige: -




  • Roel_Spaarndam
    Disciplines: Sportklimmen, boulderen, alpinisme
    Niveau hal/rots : Hal 6a, rots komt nog
    Alpinisme : nvt
    Favoriete hal : Klimmuur Haarlem, Spaarnwoude
    Voorklimmen : ja
    Begonnen: mei 2005
    Overige: Wandel al me hele leven in de alpen, en van de zomer een C1 cursus volgen bij de Nsac. (zelf ASAC)




  • Saaw
    Disciplines: Sportklimmen, Rotsklimmen
    Niveau hal/rots : hal 7a, rots 6b
    Alpinisme : nvt
    Favoriete hal : rocksteady, bussum en TussenHemelEnAarde, Amsterdam
    Voorklimmen : ja
    Begonnen: ehm...1996 ongeveer
    Overige: tussendoor langere perioden [aantal maanden tot een jaar] niet geklommen ivm reuma [nu ook] en ik geef techniektraining aan de jeugd C & D




  • Sport_life
    Disciplines: Sportklimmen, rotsklimmen, heel af en toe boulderen
    Niveau hal/rots : Hal 6A/B , rots 5+ ong. (voorklimmen)
    Alpinisme : nvt
    Favoriete hal : : Monte Cervino Bergsche Hoek en Cave Ngein toch wel
    Voorklimmen : ja
    Begonnen: mei 2003 ongeveer
    Overige: Groningen doordeweeks, Cave Nieuwegein weekend



  • Superheist
    Disciplines: sportklimmen, rotsklimmen, ijsklimmen (1 keer in the globe gedaan)
    Niveau hal/rots : Binnen: 6a, buiten: geen idee, buiten is alles leuk.
    Alpinisme : nvt
    Favoriete hal : Alleen in Neoliet Heerlen en Uithof Den haag geweest
    Voorklimmen : nee
    Begonnen: September 2005
    Overige: Volgend jaar in het bestuur van de MaasSac




  • TARAraboemdijee
    Disciplines: Sportklimmen
    Niveau hal/rots : Hal 5b
    Alpinisme : nvt
    Favoriete hal : Bjoeks, Groningen
    Voorklimmen : Nee
    Begonnen: 1995 (herontdekt in april 2006)
    Overige: Thuishal: Bjoeks, Groningen




  • Tha_T
    Disciplines: sportklimmen, rotsklimmen en boulderen
    Niveau hal/rots : Hal 6a,6b Rots idem
    Favoriete hal : Rocca. Duh
    Voorklimmen : ja!
    Overige: Thuishal: Rocca
    Begonnen: Rond 1996 ongeveer



    Vorige Delen
  • Centraal klimtopic # 1
  • Centraal klimtopic # 2
  • Centraal klimtopic # 3

    Andere klimtopics op FOK!
  • Fok! Klim Meeting
  • Cursus Alpiene klimmen

    De Klimmen Wiki
  • De Klimmen Wiki

    Topo's
  • Klimmuur Spaarnwoude (NL)
  • Klimhal Bjoeks, Groningen (NL)
  • Freyr (BE)
  • Mozet (BE)

    Overige links
  • 8a.nu Engelse site over sportklimmen
  • Climbing.nl algemene site van SAC’s (Studenten Alpine Club) alle diciplines
  • NKBV Nederlandse Klim en Bergsport Vereniging
  • Summitpost Engelse site met zeer grote database van toppen over de hele wereld. Alpinisme
  • Belclimb Info over de Belgische klimmassiefjes

    Deze OP vind je hier!

    [ Bericht 4% gewijzigd door TARAraboemdijee op 20-06-2006 13:07:27 ]
  • In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 juni 2006 @ 12:06:35 #2
    334 TARAraboemdijee
    Vader!
    pi_39030755
    Zow, nieuw deel dus.
    Roel, ik heb je OP iets aangepast
    Ik zal het ook in een wiki zetten op de FOK! wiki, zodat daar gaandeweg nieuwe gegevens kunnen worden aangepast voor de OP van het volgende deel.
    In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
    pi_39031104
    En props voor Roel voor het maken van die uitgebreide OP natuurlijk!!
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_39032380
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 12:16 schreef Gripper het volgende:
    En props voor Roel voor het maken van die uitgebreide OP natuurlijk!!
    x2 goed gedaan
    Ja en amen.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 juni 2006 @ 13:08:46 #5
    334 TARAraboemdijee
    Vader!
    pi_39032766
    Zow, de wiki's (of de eerste opzet ervan) zijn af:
    http://wiki.fok.nl/index.php/Klimmen
    http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Klimmen

    De laatste link is de OP. Ik heb deze ietsjes aangepast en de OP van mij in dit topic (ook weer gewijzigd) is de OP zoals hij nu op de wiki staat. Ik heb bijvoorbeeld de klimmers in alfabetische volgorde gezet, klimhallen toegevoegd en layout iets aangepast.

    Mocht bijvoorbeeld je niveau nu veranderen, dan kan je dat op de wiki aanpassen. Dan staat het in het nieuwe deel weer goed
    In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
    pi_39033468
    De klimmuur Utrecht zit enkele straten bij mij verwijderd, binnenkort toch maar eens heengaan voor een introductie cursus, het lijkt me onwijs leuk om te doen
    pi_39042706
    Top....

    Ziet er goed uit TARAraboemdijee, vooral het lijstje met alle klimhallen etc.
    Ook de OP in wiki is idd erg handig, hoef je niet alles zelf aan te passen

    Zo moeten we Fok! toch wel aan het klimmen krijgen
    pi_39051440
    Hmm, als ik de topo van Bjoeks bekijk is het best een hal met weinig toproutes? Of zie ik dat verkeerd? De 7a's zijn echt op 1 hand te tellen haast
      dinsdag 20 juni 2006 @ 21:36:38 #9
    114263 man_in_love
    Wisdom of age
    pi_39051522
    Zow... Lange winterslaap gehouden en zojuist soort van ontwaakt... Dus tijd om weer eens die luie klimspieren te trainen.

    Alleen zoek ik iets van een klimmaatje, en wel in Zuid Limburg (Rocca oid)...

    Is er iemand (ik zag in de OP al Tha_T ivm mijn locatie) die me daar eens bekend kan maken met wat mensen met wie ik evt. weer eens zou kunnen gaan klimmen?

    Nou dat dus...
    Lokatie Maastricht Borgharen --> De atmosfeer staat op ontploffen
    pi_39051651
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 21:36 schreef man_in_love het volgende:
    Zow... Lange winterslaap gehouden en zojuist soort van ontwaakt... Dus tijd om weer eens die luie klimspieren te trainen.

    Alleen zoek ik een soort van klimmaatje, en wel in Zuid Limburg (Rocca oid)...

    Is er iemand (ik zag in de OP al Tha_T ivm mijn locatie) die me daar eens bekend kan maken met wat mensen met wie ik evt. weer eens zou kunnen gaan klimmen?

    Nou dat dus...
    Dat wil ik best wel eens doen . Ik weet niet op wat voor niveau je zit/zat maar op Dinsdag en Donderdag en op Zaterdag (maar dan moet ik training geven dus da's niet heel geschikt) ben ik iig aanwezig om te klimmen. Het staat je uiteraard zeker vrij om eens langs te komen en de spieren eens op te rekken

    Overigens heb ik een heel fraai mail-adres in mijn profiel dus als je wil mailen kan dat

    [ Bericht 8% gewijzigd door Tha_T op 20-06-2006 22:02:53 ]
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 20 juni 2006 @ 21:45:19 #11
    334 TARAraboemdijee
    Vader!
    pi_39051910
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 21:34 schreef Tha_T het volgende:
    Hmm, als ik de topo van Bjoeks bekijk is het best een hal met weinig toproutes? Of zie ik dat verkeerd? De 7a's zijn echt op 1 hand te tellen haast
    Bjoeks' muren zijn zo opgebouwd dat bepaalde muren veel makkelijke routes hebben en bepaalde muren veel moeilijke. Zo hebben muren als Zappa, Emoro en Beda voornamelijk veel 3, 4, 5 en een paar 6 routes. Voor de moeilijkere routes moet je Fakir, Autoroute, La Plage, Styx en Bout Du Monde hebben. Die laatste mist een aardig aantal routes, aangezien die voor het NSK bijna leeg gehaald is. Ik denk dat ze die nog weer aan het opbouwen zijn.
    In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
    pi_39052593
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 21:45 schreef TARAraboemdijee het volgende:

    [..]

    Bjoeks' muren zijn zo opgebouwd dat bepaalde muren veel makkelijke routes hebben en bepaalde muren veel moeilijke. Zo hebben muren als Zappa, Emoro en Beda voornamelijk veel 3, 4, 5 en een paar 6 routes. Voor de moeilijkere routes moet je Fakir, Autoroute, La Plage, Styx en Bout Du Monde hebben. Die laatste mist een aardig aantal routes, aangezien die voor het NSK bijna leeg gehaald is. Ik denk dat ze die nog weer aan het opbouwen zijn.
    Ja oke. Ik had net ook een of andere printerversie maar daar stonden niet alle routes op. Binnenkort nog maar eens op bezoek gaan dan
      woensdag 21 juni 2006 @ 08:50:14 #13
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_39063442
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 22:01 schreef Tha_T het volgende:

    [..]

    Ja oke. Ik had net ook een of andere printerversie maar daar stonden niet alle routes op. Binnenkort nog maar eens op bezoek gaan dan
    4 uur rijden voor een klimhal? Nou ja, meld het even als je die kant op gaat, halverwege Maastricht en Groningen ligt namelijk het pittoreske plaatsje Ede. Prima plek voor een koffiestop. Kunnen we er eens een klimmeet in Groningen van maken
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_39064219
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 08:50 schreef Gripper het volgende:

    [..]

    4 uur rijden voor een klimhal? Nou ja, meld het even als je die kant op gaat, halverwege Maastricht en Groningen ligt namelijk het pittoreske plaatsje Ede. Prima plek voor een koffiestop. Kunnen we er eens een klimmeet in Groningen van maken
    Ik heb familie wonen in Delfzijl dus als ik ga dan ga ik ook een weekend ofzo. En dan is 4 uur rijden niet zo heel erg lang. En over de koffiestop mail ik je dan wel
      woensdag 21 juni 2006 @ 10:09:59 #15
    120482 mirugai
    very fishy
    pi_39065387
    In de OP staat het niveau binnen/hal van wat klimmers. Ik neem aan dat daarmee wordt bedoeld wat men klimt in een klimhal, dus naklimmend, omdat dat voornamelijk wordt gedaan?
    pi_39066511
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 10:09 schreef mirugai het volgende:
    In de OP staat het niveau binnen/hal van wat klimmers. Ik neem aan dat daarmee wordt bedoeld wat men klimt in een klimhal, dus naklimmend, omdat dat voornamelijk wordt gedaan?
    Bij mij wel iig
    Ik kan niet eens voorklimmen Al ziet het er wel vrij simpel uit
    pi_39066634
    Op de rots is het alleen maar voorklimmen uiteraard en dus is het binnen alleen maar naklimmend.
      woensdag 21 juni 2006 @ 10:51:34 #18
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_39066875
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 10:44 schreef Tha_T het volgende:
    Op de rots is het alleen maar voorklimmen uiteraard en dus is het binnen alleen maar naklimmend.
    Meerdere touwlengtes? Ook in een hal kan je voorklimmen?
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_39067082
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 10:51 schreef Gripper het volgende:

    [..]

    Meerdere touwlengtes?
    Is wel het leukste uiteraard he. Alleen valt het zo tegen in Belgie qua meedere touwlengtes. En in Duitsland sluiten ze de goede routes
    quote:
    Ook in een hal kan je voorklimmen?
    Ja zeker weten maar binnen voorklimmen is gewoon niet helemaal mijn ding. Ik weet niet waarom
      woensdag 21 juni 2006 @ 11:27:16 #20
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_39068216
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 10:56 schreef Tha_T het volgende:

    [..]
    Is wel het leukste uiteraard he. Alleen valt het zo tegen in Belgie qua meedere touwlengtes. En in Duitsland sluiten ze de goede routes
    [..]
    Ja zeker weten maar binnen voorklimmen is gewoon niet helemaal mijn ding. Ik weet niet waarom
    Ik snap je dilemma, ik heb ook niet zoveel lol in binnen voorklimmen. Maar ik probeer het wel regelmatig te doen, om het niet te verleren.
    Wil je buiten mooie meerdere touwlengte routes doen, zul je toch richting alpen moeten. Van de zomer ook weer lekker doen: In ieder geval dolomieten, klimmen op nuts&friends, en vielleicht nog een weekje aillefroide. 15 touwlengtes voldoende uitdaging?

    Mooie wending voor het topic: wat zijn een ieders zomerplannen op klimgebied? (Of anders buitensportend?) En als je niet gaat klimmen, mag je daar wel een verdomd goede reden voor hebben!!
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_39068608
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 11:27 schreef Gripper het volgende:

    [..]


    Mooie wending voor het topic: wat zijn een ieders zomerplannen op klimgebied? (Of anders buitensportend?) En als je niet gaat klimmen, mag je daar wel een verdomd goede reden voor hebben!!
    geld
    Goede reden? helaas wel....
    Maar we blijven natuurlijk ook in de vakantie wel binnen klimmen
    pi_39083920
    Mijn zomerplannen (of september iig) o.a.:

    Wallis, Zinalrothorn: Rothorngrat, Obergabelhorn: Arete du Coeur (NNW graat).

    In juli ga ik hopelijk nog een lang weekendje, dan misschien de Salbitschijen S-grat.
    "Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
    Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
    pi_39096615
    Mijn plannen:

    7 - 12 Juli : Inlopen voor C1 Cursus NSAC
    13 - 22 Juli : NSAC C1 Cursus in Chamonix
    22 - 28 Juli : Beetje sportklimmen, wandelen, klettersteigen in de Ecrins (les Vigneaux)
    29 Juli - 05 Aug : Alpine tochten maken tijdens de ASAC week in ailefroide (ook Ecrins)
    hopelijk Dome des neige, Roche Faurio, en vast nog wel wat.

    Misschien later nog een lang weekend naar de alpen, en anders : Op naar de wintersport
      vrijdag 23 juni 2006 @ 16:13:18 #24
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_39152459
    Het is alweer een tijdje geleden, maar vorig jaar september ben ik wezen klimmen op "De Pijler" in Zeeland, bij Neeltje Jans. Het is een van de pijlers die ze hebben gebouwd voor de oosterschelde kering, als reserve exemplaar. Hij is nooit gebruikt, dus staat ie nu net buiten het eiland Neeltje Jans in het water. Je moet er met een bootje naartoe
    Een buitensport bedrijf heeft er een klettersteig op aangelegd, om de pijler heen en naar boven. Ook kun je afdalen en weer omhoog prusikken in de schacht, 34 meter diep. Dan zit je dus onder water, het deel dat boven water uitsteekt is misschien 20 meter hoog. En er zijn wat klimroutes, wel allemaal 4tjes en 5jes.

    Ik zou er niet nog eens helemaal voor naar Zeeland rijden, echt spectaculair is het niet, maar het was toch wel heel grappig om eens in zo'n aparte omgeving te klimmen...


    Ik dacht, ik meld het even, en meteen een goeie schop op deze verder weinig inspirerende vrijdagmiddag.
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_39411201
    Ziet er leuk uit daar, Gripper! .
    pi_39470070
    Ook ik ga dit jaar lekker weer buiten klimmen, met een anderhalve week in Chamonix. Verder zal ik vast nog wel 1 a 2 weekendjes in de ardennen belanden gok ik zo

    Waar kan je jezelf trouwens aanmelden als klimmer van fok?
    pi_39470175
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 12:01 schreef Tootoo het volgende:
    Waar kan je jezelf trouwens aanmelden als klimmer van fok?
    quote:
    Op woensdag 24 mei 2006 00:11 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Uit pure verveling ben ik alvast begonnen aan een nieuwe OP voor deel 3 , maar ik had ff een vraagje: Zou iedereen ff dit korte lijstje in willen vullen?, dan kan ik dat er weer in verwerken in een soort van overzicht van de klimmers hier

    Disciplines: (sportklimmen, rotsklimmen, alpinisme, ijsklimmen, boulderen)
    Niveau hal/rots : (4,5a,5b,5c etc)
    Niveau Alpinisme : (F,PD(+), AD(+), D(+), ED(+))
    Favoriete hal : (spreekt voor zich)
    Voorklimmen : (ja/nee)
    Overige: (kan vanalles zijn)

    Op en/of aanmerkingen zijn altijd welkom
    pi_39470476
    Dat zijn nog eens snelle reacties

    Disciplines: Sportklimmen, Rotsklimmen
    Niveau hal/rots : Hal: 6b / 6b+, rots: 5b (pas 2 keer buiten geklommen)
    Niveau Alpinisme : -
    Favoriete hal : Neoliet Tilburg
    Voorklimmen : Ja
    Overige: Klimmend sinds begin 2005 met een totale stop van 6 maanden en een keer of 2 a 3 per week, maar wil graag toch richting de 6c gaan (ambitieus ben ik wel)

    Zoiets?
    pi_39470670
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 12:16 schreef Tootoo het volgende:
    Dat zijn nog eens snelle reacties

    Disciplines: Sportklimmen, Rotsklimmen
    Niveau hal/rots : Hal: 6b / 6b+, rots: 5b (pas 2 keer buiten geklommen)
    Niveau Alpinisme : -
    Favoriete hal : Neoliet Tilburg
    Voorklimmen : Ja
    Overige: Klimmend sinds begin 2005 met een totale stop van 6 maanden en een keer of 2 a 3 per week, maar wil graag toch richting de 6c gaan (ambitieus ben ik wel)

    Zoiets?
    Perfect, ik gooi hem wel voor je op de wiki. Heb toch nog even niets te doen
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 3 juli 2006 @ 12:27:44 #30
    334 TARAraboemdijee
    Vader!
    pi_39470744
    Op de wiki staat een OP die door iedereen aan te passen is
    http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Klimmen
    Ook staat hierin nog de thuishal vermeld
    (dus als iedereen daar nog even zijn/haar thuishal wil vermelden voor zover die er nog niet bijstaat)
    In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 3 juli 2006 @ 12:28:06 #31
    334 TARAraboemdijee
    Vader!
    pi_39470751
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 12:25 schreef Tha_T het volgende:

    [..]

    Perfect, ik gooi hem wel voor je op de wiki. Heb toch nog even niets te doen
    Ah, ik wilde het ook net gaan doen
    In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
    pi_39470865
    quote:
    Op maandag 3 juli 2006 12:28 schreef TARAraboemdijee het volgende:

    [..]

    Ah, ik wilde het ook net gaan doen
    Sneller zijn

    En je staat erop Tootoo. Alleen zonder plaatje aangezien die niet in je profiel staat
      woensdag 5 juli 2006 @ 14:09:56 #33
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_39540053
    Gadverdamme zeg, klimhallen met een dak erop zouden verboden moeten worden. Of anders airco. Met dit weer gaat m'n pofbal veels te snel...
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_39540157
    Of gewoon gekoelde grepen

    Of gewoon een berg Magnesium in de airco pleuren, zodat alles onder een laagje magnesium zit. Enige nadeel is dan het stofkapje dat je op moet.
    pi_39605042
    Nou voor mij te warm om binnen te klimmen hoor . Bij ons in Ngein is het echt niet te harden als de hele dag de zon schijnt.
      vrijdag 7 juli 2006 @ 14:24:29 #36
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_39605687
    quote:
    Op vrijdag 7 juli 2006 14:07 schreef Sport_Life het volgende:
    Nou voor mij te warm om binnen te klimmen hoor . Bij ons in Ngein is het echt niet te harden als de hele dag de zon schijnt.
    Nou, dan kom ik dat woensdagavond even checken. Werk nu 3 dagen per week in Nieuwegein, dus dan is de hal niet bepaald een omweg
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_39605873
    Ik ben er woensdagavond misschien ook! .
      vrijdag 7 juli 2006 @ 14:47:56 #38
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_39606621
    Ik ga in augustus naar Budapest, zouden klimspullen, vooral schoentjes daar goedkoper zijn dan hier? Weet iemand toevallig winkels in Budapest waar ze dat verkopen.
    Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
    pi_39613175
    quote:
    Op vrijdag 7 juli 2006 14:47 schreef maok het volgende:
    Ik ga in augustus naar Budapest, zouden klimspullen, vooral schoentjes daar goedkoper zijn dan hier? Weet iemand toevallig winkels in Budapest waar ze dat verkopen.
    Ik heb mijn klimtouw (60 meter) voor 60 euro in Tsjechie gekocht. Verderop zal het wel goedkoper zijn gok ik
      maandag 17 juli 2006 @ 21:54:41 #40
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_39920685
    Zo, ook hier is het zo te zien komkommertijd, nu Roel op cursus is halveert het aantal postings per dag

    Fotootjes!
    Spelen op een van de betonblokken-die-een-rots-moeten-voorstellen die buiten bij Monte Cervino (klimhal/klimberg in Bergschenhoek) staan.
    Ik ben aardig verbrand gistermiddag....


    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_39925536
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 18:17 schreef Lortnoc het volgende:
    Mijn zomerplannen (of september iig) o.a.:

    Wallis, Zinalrothorn: Rothorngrat, Obergabelhorn: Arete du Coeur (NNW graat).

    In juli ga ik hopelijk nog een lang weekendje, dan misschien de Salbitschijen S-grat.
    Wallis

    Reteduur eigenlijk, maar mijn god wat kan je je daar uitleven.
    Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
    pi_40149278
    quote:
    Ja, ik heb redelijk wat geklommen in de Franse en Zwitserse Alpen - bijna allemaal vrij eenvoudige tochten trouwens. Over genoeg graten gelopen waar je niet gaat zekeren maar waar een uitbrekend rotsblok wel zeer ernstige gevolgen kan hebben. Daar kan een ongeluk zoals uit het nieuwsbericht best gebeuren zonder dat er 'fouten' worden gemaakt - dat is in het verleden ook vaak zat gebeurd helaas. Dat is toch wel prettig aan sportklimmen: er gebeurt vrijwel nooit iets ernstigs zonder dat er echt fouten gemaakt worden. Maar jij gaat naar Chamonix dit jaar zag ik? Gaaf. Waar precies? [En misschien is het idd beter dit voort te zetten in het klimtopic]
    De tochten die je gemaakt hebt, die zijn dan neem ik aan over iets normalere paden en dergelijke?

    Maar je hebt gelijk: met sportklimmen moet je redelijk je best doen of dikke pech hebben. Aanname dat je niet zelf fouten maakt als setjes verkeerd inklikken of jezelf maar aan 1 oog vastmaken tijdens een standplaats... Al moet ik bekennen, vorig jaar kwam ik een ouder paar tegen die hun zoon kwam herdenken daar in Beez. Hij was echter niet verongelukt door het klimmen maar geschept door een trein... Zo zie je maar weer

    En ik ga inderdaad naar Chamonix toe, over twee weken. Waar we precies terecht komen, we moeten het nog even bekijken. Maar mogelijk dat we de berg tegenover de Mont Blanc eens op willen en misschien ook een stukje van de MB zelf Al met al: we zullen het zien, daar waar we zin in hebben doen we
    pi_40150093
    quote:
    Op maandag 24 juli 2006 23:17 schreef Tootoo het volgende:
    De tochten die je gemaakt hebt, die zijn dan neem ik aan over iets normalere paden en dergelijke?
    Nee, (ook) alpien terrein. Een paar cursussen gedaan en een aantal tochten zelfstandig gemaakt. Graatjes, sneeuwstampen, puinterrein, etc. Op wat niet al te lastige toppen gestaan. Erg leuke tijd gehad.

    Overigens opgeteld (nog) meer lol gehad aan sportklimmen, gewoon omdat ik dat veel meer gedaan heb.

    [ Bericht 9% gewijzigd door Zpottr op 24-07-2006 23:51:41 ]
      dinsdag 25 juli 2006 @ 08:54:40 #44
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_40157557
    Ook welkom dus
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_40164446
    quote:
    Op maandag 24 juli 2006 23:34 schreef Zpottr het volgende:

    [..]

    Nee, (ook) alpien terrein. Een paar cursussen gedaan en een aantal tochten zelfstandig gemaakt. Graatjes, sneeuwstampen, puinterrein, etc. Op wat niet al te lastige toppen gestaan. Erg leuke tijd gehad.

    Overigens opgeteld (nog) meer lol gehad aan sportklimmen, gewoon omdat ik dat veel meer gedaan heb.
    Maar je gaat ons toch niet vertellen er mee gestopt te zijn he?
    pi_40168712
    Niet echt klimmen maar toch een mooie foto.

      dinsdag 25 juli 2006 @ 16:04:43 #47
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_40170163
    quote:
    Op dinsdag 25 juli 2006 15:22 schreef avw1982 het volgende:
    Niet echt klimmen maar toch een mooie foto.

    [afbeelding]
    Heej, het is dus gelukt? gefeliciteerd! Doe maar een leuk verslagje van de beklimming
    Waarschijnlijk ben je hiermee ook de fokker in dit topic die het hoogst gekomen is? Mijn record staat nu nog op 4015 meter.
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_40170465
    Verslagje gaat ik vanavond of morgen maken en dan met nog wat meer fotos er bij. Gelukkig geen last van hoogteziekte gehad. Alleen het laatste stuk ging er traag, om de paar passen ff bijkomen.
    pi_40175111
    quote:
    Op dinsdag 25 juli 2006 13:11 schreef Tootoo het volgende:

    [..]

    Maar je gaat ons toch niet vertellen er mee gestopt te zijn he?
    Nee Al zit ik wel in een dalletje. En met dit weer een hal in om weer eens te voelen hoeveel kracht ik eigenlijk kwijt ben is niet echt... motiverend.

    Als het wat koeler is maar weer eens de rots in.
    pi_40202307
    quote:
    Op dinsdag 25 juli 2006 18:57 schreef Zpottr het volgende:

    [..]

    Nee Al zit ik wel in een dalletje. En met dit weer een hal in om weer eens te voelen hoeveel kracht ik eigenlijk kwijt ben is niet echt... motiverend.

    Als het wat koeler is maar weer eens de rots in.
    Daar hebben we natuurlijk kracht circuitjes uitgevonden Ik heb gisteren nog wat dakroutes geklommen (Neoliet Tilburg), ook lekker om je kracht op pijl te houden vind ik Als het goed is, worden er komend weekend wat fotos van gemaakt ook (gisteren zijn er ook fotos gemaakt maar die zijn niet helemaal super geworden vind ik zo ).
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')