abonnement Unibet Coolblue
pi_38999508
Ik ben voornemend om een Alfa Romeo Spider te kopen.
Heeft iemand tips waar ik op moet letten mbt tot de aankoop en zijn er mensen die zo'n auto rijden ?

Hoor graag wat tips en ervaringen.

Ikzelf rij nu een alfa 156.

Groeten Marjolein
BlaBlaBla
pi_38999593
Alfa spiders zijn erg lang gemaakt, in een paar verschillende modellen. Weet je ongeveer welk type/bouwjaar jouw voorkeur heeft?
pi_38999851
Ik zit nu te kijken voor 1980 - 1989

Liefst rood van kleur.
BlaBlaBla
pi_39000240
ok, dat type. Het zijn zeker geen slechte auto's maar de jaren beginnen te tellen natuurlijk. Let dus op roest, of de softtop nog in goeie staat is, en alle slijtagedelen. Probeer er ook eentje met leer te vinden! Misschien is een anwb-aankoopkeuring ook iets?
pi_39000409
Hoeveel geld wil je er voor uitgeven?
pi_39000580
Controlepunten bij aankoop oudere A.R. Spiders
Roestvorming t/m bouwjaar 1987
Dorpelgroepen - oorspronkelijk puntlasverbindingen, bestaande uit 3 lagen - roest in buitendorpels en spatbordhoeken, tussendorpels (niet van buiten te zien!), en vooral voorkant binnenbalk (bij krikpunten).
Vloeren: voorzijde bij kriksteun en stoelmontage rail aan de buitenzijde van de vloer.
Onderranden buitenbody: naast dorpelgroepen, ook onder de randen van de spatborden voor en achter, onderzijde achterpaneel, onderzijde onderfront met stabilisatorbalk, spatbordranden achter scherm, en onderrand portieren.
Een roestige - of nog erger: een slecht herstelde body - is de grootste kostenpost bij deze serie Spiders! Laat bij twijfel een derde oordelen!

Mechaniek:
Fusee en stuurkogels
Draagarm-rubbers achterwielophanging
Gebroken veren
Aandrijfasrubbers en -kruisstukjes
Doorroestende benzinetank
Gescheurde bevestiging bij stuurhuis
Versnellingsbak: synchronisatie 2e versnelling
Motorconditie: afremmen op de motor van 5000 tot 3000 toeren en daarna gas geven; oliewalm (blauw) achter de auto betekent olieverbruik!

Cabriodaken
Groene aanslag langs de onderrand van het dak is verrotting van het materiaal; dit dak heeft zijn beste tijd gehad!
Ook een dak waar "even een nieuw ruitje in moet", kun je net zo voordelig laten vernieuwen!
Stoelen
Naast bekleding heeft een stoel ook een schuimvulling en een frame. Controleer bij kapotte bekleding ook of het frame nog heel is!

http://www.steutel.com/garage.html
pi_39002283
Top, bedankt voor de reacties tot nu toe.
Geld ongv. 10 duizend.
Moet wel lukken dacht ik zo.


Neem zeker wel iemand mee als ik er 1 ga kopen.
Het is idd. wel goed opletten dus.

Vind het echt leuke auto's
BlaBlaBla
pi_39002481
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:35 schreef MarjoleinA het volgende:
Top, bedankt voor de reacties tot nu toe.
Geld ongv. 10 duizend.
Moet wel lukken dacht ik zo.
Dat is zat.
quote:
Vind het echt leuke auto's
Het is trouwens nog wel een echte ouderwetse cabrio en de carrosserie is dus weinig torsie-stijf. Als je 'm bijvoorbeeld per ongeluk met één achterwiel op de stoep parkeert krijg je de deur(en) niet meer dicht.
pi_39002868
Ok, ik ga er eerst maar eens een paar keer mee rijden. Kijken hoe het bevalt.
Vind oude auto's toch eigenlijk een stuk leuker dan een nieuwe auto.
Het is dan wel iets meer risico maar goed.

Ik kan bijna niet wachten, maar wil toch eerst wel even deze alfa verkopen.

Desnoods rij ik een tijdje in een oude mercedes uit 74
BlaBlaBla
pi_39003521
Niet vergeten je burqa op te doen!
pi_39005135
quote:
Op maandag 19 juni 2006 14:42 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Dat is zat.
[..]

Het is trouwens nog wel een echte ouderwetse cabrio en de carrosserie is dus weinig torsie-stijf. Als je 'm bijvoorbeeld per ongeluk met één achterwiel op de stoep parkeert krijg je de deur(en) niet meer dicht.
Zo oud zijn ze ook weer niet, t zijn niet zoals die eerste Saab cabrio's van die dwijlen waarvan de hele carosserie beweegt. Sterker nog de Alfa Spider staat bekend om zn fijne handling
pi_39005637
quote:
Op maandag 19 juni 2006 16:02 schreef Jimmeh het volgende:

[..]

Zo oud zijn ze ook weer niet, t zijn niet zoals die eerste Saab cabrio's van die dwijlen waarvan de hele carosserie beweegt. Sterker nog de Alfa Spider staat bekend om zn fijne handling
Het oorspronkelijke ontwerp stamt uit de jaren '60 en er is sinds begin jaren '70 weinig meer aan veranderd wat de torsiestijfheid zo kunnen verbeteren. Dat de Alfa beter handle-t dan een vergelijkbare cabrio uit dezelfde periode is logisch maar vergeleken met een moderne cabrio is de torsiestijfheid van de carrosserie gering.
pi_39005856
t onderstel is van de Giulia dat klopt, maar lijkt me toch sterk als ze geen verbetering hebben doorgevoerd
pi_39006117
quote:
Op maandag 19 juni 2006 16:27 schreef Jimmeh het volgende:
t onderstel is van de Giulia dat klopt, maar lijkt me toch sterk als ze geen verbetering hebben doorgevoerd
De vierde serie is, geloof ik, wat stijver dan de voorgaande maar sinds de Duetto is er maar weinig aan veranderd. Waarom zouden ze ook? Hij, of zij (?), was en is goed genoeg en vooral mooi. De derde serie, degene waarop TS haar oog heeft laten vallen, vind ik trouwens de minst aantrekkelijke. Teveel rubber naar mijn smaak
  maandag 19 juni 2006 @ 16:37:24 #15
5673 heijx
Qui que boue
pi_39006118
1983-1989 is nu net de minst mooie versie, die met die enorme rubberen spoiler achterop:

Tweede serie, met perspex bubbels over de koplampen.De achterkant heet "Coda Tronca" om hem te onderscheiden van de eerste series, met ronde achterkant.
Derde serie, het lillijke model (Kostte me nogal wat moeite om er überhaupt een foto van te vinden.)
Vierde serie, slanker model 1990-94

Ik heb wel 80ers gezien waar die spoiler van af was gesloopt en dat zag er ook nog wel aardig uit, maar de auto wordt er natuurlijk niet origineler op.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_39006153
quote:
Op maandag 19 juni 2006 16:37 schreef heijx het volgende:
1983-1989 is nu net de minst mooie versie, die met die enorme rubberen spoiler achterop:

Tweede serie, met perspex bubbels over de koplampen.De achterkant heet "Coda Tronca" om hem te onderscheiden van de eerste series, met ronde achterkant.
Derde serie, het lillijke model (Kostte me nogal wat moeite om er überhaupt een foto van te vinden.)
Vierde serie, slanker model 1990-94

Ik heb wel 80ers gezien waar die spoiler van af was gesloopt en dat zag er ook nog wel aardig uit, maar de auto wordt er natuurlijk niet origineler op.
De Duetto is natuurlijk het mooiste en dan het liefst een 1750 met brulpijp
  maandag 19 juni 2006 @ 16:43:07 #17
5673 heijx
Qui que boue
pi_39006269
Als je niet bang bent voor een auto van bijna veertig jaar oud, is het een heel mooie.



Deze is geloof ik Rosso Montecatini.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  maandag 19 juni 2006 @ 17:16:34 #18
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_39007128
Volgens mij zit die spoiler alleen op de jongere jaren '80 modellen? Voor dagelijks gebruik lijkt het me in elk geval een verstandige keus; een auto met injectie rijdt net even wat comfortabeler.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_39007249


Met Iniezione
  maandag 19 juni 2006 @ 18:21:59 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_39008632
Ik heb een stel Guilia's (sedan en Coupé, dus geen Cabrio)gehad en je moet zo'n ding altijd kopen met iemand die er verstand van heeft. Anders loop je veel kans op een otoo met veel ellende. Vooral cabrio's zijn gevoelig voor roest, omdat er een gare kap opzit, omdat de carroserie sowiezo al wat zwakker is en daardoor ook nog eens meer flext/werkt.

Eerlijk gezegd zou ik ook eens een Mazda proberen. Die is in alles beter dan een Alfa Spider. Helaas maar waar. Of zo'n nieuwerwetse Spider, die vind ik qua design toch wel uniek

Als je zelf een beetje handig bent en een garage en gereedschap hebt is zo'n Alfa prima, anders zou ik er niet aan beginnen. Oja, en je moet er een otoo naast hebben.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 19 juni 2006 @ 19:20:00 #21
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_39010365
quote:
Op maandag 19 juni 2006 17:22 schreef Scrutinizer het volgende:
[afbeelding]

Met Iniezione
, zal alleen qua budget een beetje problematisch worden?
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  dinsdag 20 juni 2006 @ 07:53:22 #22
52517 WhiteAssNigga
Can't Think Of Something
pi_39025640
Ik zag er vanmorgen nog een bij JP Italia in Oldenzaal staan. Heb geen flauw idee hoe duur en hou oud, maar zo op afstand zag ie er netjes uit. www.peterman.nl
Wij Bepalen Wel Wat Hip Is, En Zeker Wat Een Hit Is....
pi_39026476
Thanx voor de reacties.

Vind die 2e serie ook wel erg leuk.
De vierde minder.

De allernieuwste vind ik ook wel mooi maar ga toch voor een ouder model.
Mazda gaat hem sowieso niet worden.

Ik ga eens goed rondkijken, en neem zeker iemand mee.

BlaBlaBla
pi_39026513
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 07:53 schreef WhiteAssNigga het volgende:
Ik zag er vanmorgen nog een bij JP Italia in Oldenzaal staan. Heb geen flauw idee hoe duur en hou oud, maar zo op afstand zag ie er netjes uit. www.peterman.nl
Heb even gekeken maar staan helaas geen foto's op de site.
BlaBlaBla
  dinsdag 20 juni 2006 @ 09:24:40 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_39026754
Paar adressen waar ze regelmatig Spiders hebben, kwaliteit zeg ik verder niets over.

http://www.autochristiano.nl

http://www.steutel.com/garage.html

http://www.montagna.nl/

http://www.usato.nl/

http://www.vanneerijnen.nl/
Hier staan een paar mooie spiders zoals jij in je OP beschrijft. Van Neerijnen staat bekend als GOED en DUUR, altijd een goede plaats om te beginnen met oriënteren.

Kijk anders eens bij Alfa clubs/fora voor (veel meer) info:

http://www.alfaclub.nl/

http://www.varln.nl/main_show.htm

Als je toevallig een nette roestvrije GTV Bertone tegenkomt tijdens je speurtocht graag bericht in dit topic
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')