abonnement Unibet Coolblue
pi_38843175
Net een heerlijke verse pastasaus gekregen maar hij is een beetje aan de zure kant. (het tomatengedeelte dan) Hoe krijg ik hem minder zuur zonder er een kilo suiker in te gooien? (heb iets gehoord over lang laten doorkoken maar dat geloof ik niet echt)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_38843318
t.v.p. Ik zou het ook wel eens willen weten. Zover ik weet hoor je de tomatensaus even aan de kook te brengen en zo de saus te ontzuren maar het is mij nog nooit gelukt.
Ik heb geloof ik mijn geloof in het geloof verloren.
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:49:13 #3
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_38843369
W_R is aan het prutsen
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
  woensdag 14 juni 2006 @ 11:51:28 #4
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_38843454
mijn tip, een scheutje ketjap manis. dat verzoet, zonder dat de specifieke pastasaus smaak verloren gaat, wat bij suiker idd het geval is.
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
pi_38843628
Beetje gember erbij
pi_38843632
ik gooi er vaak wat basterdsuiker in,

en wat zoete soja-saus.
  woensdag 14 juni 2006 @ 13:55:42 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38847096
Je kunt tomatensaus makelijk ontzuren door de tomaten, puree / saus in een pan eerst wat aan te fruiten net als je met uitjes ook doet. De tomaten saus gooi je dan ook in een pan met een beetje olie en verwarm je goed.

Daarna voeg je de rest van de ingredienten toe en je hebt geen last van de zure smaak
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_38847453
Tja, daar gaat het dus fout. Deze saus is al compleet/ af. Hij smaakt op zich heerlijk groenterig op dat zurige na. kan ik hem dan alsnog laten doorkoken?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  woensdag 14 juni 2006 @ 14:27:09 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_38848321
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 14:04 schreef valentijn101 het volgende:
Tja, daar gaat het dus fout. Deze saus is al compleet/ af. Hij smaakt op zich heerlijk groenterig op dat zurige na. kan ik hem dan alsnog laten doorkoken?
Als de saus al af is zou ik het met een beetje suiker of gember proberen (niet te veel) en dan goed door koken

[ Bericht 1% gewijzigd door Martijn_77 op 14-06-2006 14:35:32 ]
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 14 juni 2006 @ 14:27:29 #10
111571 klaarover
klaar? over!
pi_38848336
Chemisch gezien kan je ontzuren door zuiveringszout (heeft elke drogist) toe te voegen.

Culinair gezien zou ik niet al te bang zijn voor een zuurtje in de tomatensaus.
Komaan, het is zomer, en een zuurtje is best fris.
De voorgestelde ketjapsaus en gember geven meer reden tot culinaire zorg!
pi_38848731
.
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 14:27 schreef klaarover het volgende:
Chemisch gezien kan je ontzuren door zuiveringszout (heeft elke drogist) toe te voegen.

Culinair gezien zou ik niet al te bang zijn voor een zuurtje in de tomatensaus.
Komaan, het is zomer, en een zuurtje is best fris.
De voorgestelde ketjapsaus en gember geven meer reden tot culinaire zorg!
*Val zet gember, kaneel en ketjap terug in de kast.
Dus toch beetje suiker?

Val gaat het proberen. of het gaat smaken of ik ga naar het frietenkot.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  woensdag 14 juni 2006 @ 14:40:12 #12
142210 slaveloos
laveloos tot de deurmat
pi_38848832
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 14:27 schreef klaarover het volgende:
Chemisch gezien kan je ontzuren door zuiveringszout (heeft elke drogist) toe te voegen.

Culinair gezien zou ik niet al te bang zijn voor een zuurtje in de tomatensaus.
Komaan, het is zomer, en een zuurtje is best fris.
De voorgestelde ketjapsaus en gember geven meer reden tot culinaire zorg!
probeer t gewoon eens met ketjap, t geeft een vollere smaak aan je saus. Misschien niet voor iedere keer, maar voor de afwisseling is t echt . Ik ken trouwens veel mensen die dat doen, niet dat dat een argument is als je mensen ziet BBq'en....
Morality is doing right no matter what you are told, relgion is doing what you are told no matter what is right
all I wanted was a pepsi, just one pepsi and shit was given to me
  vrijdag 16 juni 2006 @ 12:47:40 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_38914979
Ontzuren van tomatensaus kan heel makkelijk door het lang en langzaam te verhitten, zuren verdampen dan namelijk.
Voorbeeld
Je neemt een dikke gietijzeren koekenpan en je doet daar een scheut olijfolie in, en tomatenpuree (een paar blikjes)
Deze laat je op een laag vuur, langzaam verhitten en roer hem regelmatig, na een half uurtje ongeveer is het meeste zuur van de zo zure tomatenpuree verdwenen en kan je deze massa als basis gebruiken voor een tomatensaus.
Lekkerder is natuurlijk verse tomaten, en als die goed zijn, zijn ze niet te zuur maar lekker van zichzelf, als ze toch te zuur smaken kan je dat verminderen door de saus een tijd te laten pruttelen op een laag vuur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_38935168
Even goed laten doorkoken / scheutje ketjap en schepje suiker erdoor, dan is het wel te eten lijkt me.
pi_38935205
Gebruik tomaten in blik ipv tomatenpuree, zijn minder zuur. Verder werkt een schep suiker prima.
  zaterdag 17 juni 2006 @ 02:56:49 #16
8638 Ashram
World Wide Webslinger
pi_38937022
Gewoon heerlijk zoete roma tomaten nemen....
Maar vaker doe ik er een scheutje Heinz tomatenketchup bij, ipv suiker. Werkt ook erg goed.

Alleen die voorgestelde gember geeft het geheel een beetje een Orientaals tintje, waardoor de saus me dan een beetje doet denken aan Foe Yong Hai.
Mijn tomatensaus moet een beetje Mediterraans or Provencaals smaken, dus gember past niet in het rijtje van ingredienten. Basilicum en oregano, des te meer!
Everyone's got a bit of sadism and masochism in them, but not me, I'm 100% sadistic.
I'm going to burn in hell anyway, so why can't I ???
pi_38938482
Was het een kant&klare pastasaus, valentijn101? Als dat zo was dan wil ik het merk wel weten; hoef ik dat in ieder geval niet te kopen

Maar ik maak het liefst zelf pastasaus van gepelde tomaten, verse basilicum, scheutje rode wijn en een beetje knoflook Die grote flessen van Grand 'd Italia lijken nog het meest op zelf gezeefde tomaten. Vind ik dan. En de pastasaus van Heinz smaakt het minst naar verse tomatensaus, daar zit een vieze nepsmaak aan.

Hoe ging het met de suiker?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_38939438
Als ik het maak dan maar ik een bouquetje ( mirepoix, wat je wilt ) Wortel, ui, prei, knolselderij, laurier, knoflook ( naar verhouding wat meer ) Thijm, rozemarijn of basilicum. Bloedhete pan met olie alle groenten aanzetten voor een paar minuten. Het mag niet te veel kleuren maar het moet allemaal lekker gaan zweten zodat al die smaken vrij komen. Dan voeg je op een liter ongeveer 3 van die kleine blikjes tomatenpuree toe. Goed mee laten zweten om te ontzuren, en dan of een hele plens verse tomaten, maar aangezien die in nederlandse meestal niet weg te krijgen zijn neem ik ook wel bliktomaten op sap. Pan hele dag op het vuur, en dan of zeven en je saus inkoken, of kruiden er uit, en de staafmixer er overheen. Laatste doe ik eerlijk gezegt meestal als ik thuis ben. Vind dat wel lekker al die groenten er in. En je saus is meteen op de juiste dikte.
pi_38940699
quote:
Op zaterdag 17 juni 2006 09:49 schreef Isabeau het volgende:
Was het een kant&klare pastasaus, valentijn101? Als dat zo was dan wil ik het merk wel weten; hoef ik dat in ieder geval niet te kopen

Maar ik maak het liefst zelf pastasaus van gepelde tomaten, verse basilicum, scheutje rode wijn en een beetje knoflook Die grote flessen van Grand 'd Italia lijken nog het meest op zelf gezeefde tomaten. Vind ik dan. En de pastasaus van Heinz smaakt het minst naar verse tomatensaus, daar zit een vieze nepsmaak aan.

Hoe ging het met de suiker?
Zelfgemaakt door de buurvrouw Kant en klaar voor mij dus. Ik heb er een beetje suiker bij gedaan en heb hem even laten doorkoken. Resultaat... Heerlijk Weet nu wel niet of het aan de suiker of het doorkoken lag

Volgende keer ga ik het zelf proberen. Lekkere en vooral makelijke recepten zijn welkom.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_39256027
Scheutje melk of room haalt dat scherpe randje er zo weer af ...
pi_39270341
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 12:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Ontzuren van tomatensaus kan heel makkelijk door het lang en langzaam te verhitten, zuren verdampen dan namelijk.
Voorbeeld
Je neemt een dikke gietijzeren koekenpan en je doet daar een scheut olijfolie in, en tomatenpuree (een paar blikjes)
Deze laat je op een laag vuur, langzaam verhitten en roer hem regelmatig, na een half uurtje ongeveer is het meeste zuur van de zo zure tomatenpuree verdwenen en kan je deze massa als basis gebruiken voor een tomatensaus.
Lekkerder is natuurlijk verse tomaten, en als die goed zijn, zijn ze niet te zuur maar lekker van zichzelf, als ze toch te zuur smaken kan je dat verminderen door de saus een tijd te laten pruttelen op een laag vuur.
Helemaal niet op een laag vuur... gewoon olie goed verwarmen en tomatenpuree in de pan gooien.... als hij goed is ontzuurd komt het als een geheel uit de pan (niet zwart)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')