abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38679296
Ik heb een digitaal dashboard in mijn auto en vind het ge-wel-dig. Zo erg, dat als ik over een tijd een ander type auto zou willen kopen, er ook een digi-dash in zou willen, alleen dan met een TFTtje op de plaats van het oude.

De benodigde hardware is niet zo'n probleem. Een leuke oude ITIX is prima, het ding hoeft niet eens hard te werken. Eigenlijk heeft zoiets genoeg aan een 286 qua rekenwerk, helaas heeft zoiets niet de capaciteiten om snel genoeg om op een scherm te kliederen.

Er zijn borden die je kunt flashen met een linux bootrom, om zo van die trage POST af te komen. Daarna kan via de IDE poort en een compactflash converter de kernal en de applicatie geladen worden, met een X en een interpreter voor de interfaces. Aan 8MB op zo'n flashkaart heeft een mens zat, er is geen HD nodig, geen SWAP, de kernal kan lekker klein blijven.

Voor de interfaces zijn er pulsgevers die je kan monteren tussen of aan het begin van de snelheidsmeterkabel, kun je vaak vanaf de bobine een puls aftakken voor de toerenteller of met een sensor geschoven om een bougiekabel, of via de BDP sensor bij een diesel.

Een en ander aan custom hardware moet gemaakt worden ivm met het verschil in boordspanning van de auto en het max voltage wat je aan bijvoorbeeld je printerpoort, gamepoort en serieele poort kan sturen.

Het grootste probleem is de software, er is ZAT software te krijgen om een mp3 speler/DVD speler te bouwen in je auto of dingen als GPS en andere leuke dingen. Software voor het lezen van pulsen en analoge waarden (watertemperatuur, olietemperatuur, tankinhoud) ben ik nog niet tegengekomen.

Wie vindt dit een leuk project, heeft kennis van hardware en Linux en wil samen met mij dit systeem ontwikkelen?
pi_38679465
Is het niet handig om voor een mini-ITX of een nano-ITX bord kiezen? Die leveren voldoende prestaties en zijn erg klein (17x17 cm of 12x12 cm).

Verder is een volledig vrije HD oplossing en alleen flash niet handig, aangezien flash geheugen niet gemaakt is om vreselijk vaak beschreven te worden. En dat zal gebeuren, omdat er verschillende processen lopen die met enige regelmaat data wegschrijven. Booten met flash kan dus wel, maar je zal of een HD of een ramdisk moeten gebruiken voor een deel van je filesysteem.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_38679512
Voor de aanpassing van de boordspanning zijn kant en klare DC-DC converters te koop, die een spanning zonder pieken kan maken.
pi_38679605
Nee, data wegschrijven is juist niet de bedoeling

Ze mogen alles doen in RAM, gewoon een dimmetje. Het is zelfs onwenselijk om weg te schrijven omdat je het systeem moet kunnen afsluiten door gewoon je contactsleutel weer om te draaien. Gewoon harde power-off dus.
pi_38679616
Voor het uitlezen van spanningen heb je een standaard stukje electronica nodig, een ADC, die het analoge signaal omzet naar een digitaal signaal. En omdat je meerdere spanningen wilt uitlezen zal je er een multiplexer tussen moeten zetten, zodat je meerdere kanalen achter elkaar kan uitlezen. De vraag is alleen wat voor spanningen je gaat uillezen, het je enig idee hoe groot die spanningen zijn?
pi_38679682
Die ADC met multiplexer is trouwens gewoon via de parallelpoort uit te lezen en te sturen.
pi_38679699
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 00:48 schreef Lucille het volgende:
Voor de aanpassing van de boordspanning zijn kant en klare DC-DC converters te koop, die een spanning zonder pieken kan maken.
Klopt, maar om die dingen ook te gebruiken voor kleine signalen als de analoge waarde van je NTC's is dan weer niet handig. Die moeten custom gemaakt worden. En dan heb je nog al die verklikkers als grootlicht, richtingaanwijzers, etc.

edit:

Oh een multiplexer is best okee ja!
pi_38679795
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 00:52 schreef Lucille het volgende:
Voor het uitlezen van spanningen heb je een standaard stukje electronica nodig, een ADC, die het analoge signaal omzet naar een digitaal signaal. En omdat je meerdere spanningen wilt uitlezen zal je er een multiplexer tussen moeten zetten, zodat je meerdere kanalen achter elkaar kan uitlezen. De vraag is alleen wat voor spanningen je gaat uillezen, het je enig idee hoe groot die spanningen zijn?
De spanningen varieeren tussen de 0 en 14 volt, wellicht is het ook leuk om een lambda meting er bij te doen, die waarden zitten tussen de 0 en 1 volt.
pi_38680137
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 00:56 schreef Alcyone het volgende:

[..]

Klopt, maar om die dingen ook te gebruiken voor kleine signalen als de analoge waarde van je NTC's is dan weer niet handig. Die moeten custom gemaakt worden. En dan heb je nog al die verklikkers als grootlicht, richtingaanwijzers, etc.

edit:

Oh een multiplexer is best okee ja!
Kleine signalen zal je dus moeten versterken (en waarschijnlijk afvlakken om spanningspieken te onderdrukken), zodat ze in het bereik van de ADC komen. Ik neem aan dat de meeste verklikkersignalen gewoon op standaard accu spanning, dus 12 V werken. Die zal je dus moeten begrenzen, zodat ze niet een overspanning geven op de ADC. Dat kan je doen via bijvoorbeeld een zenerdiode.
pi_38680624
Flash is de komende 50 jaar continue beschrijfbaar Lucille... een beetje met je tijd meegaan. Kun je niet gewoon zelf een distrootje bakken zo moeilijk is dat ook weer niet. Als je daar vragen over hebt kan ik je best helpen met een uClibc versie.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_38680689
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 01:49 schreef Skinkie het volgende:
Flash is de komende 50 jaar continue beschrijfbaar Lucille... een beetje met je tijd meegaan. Kun je niet gewoon zelf een distrootje bakken zo moeilijk is dat ook weer niet. Als je daar vragen over hebt kan ik je best helpen met een uClibc versie.
Grappig... 68K support.

Zelf een distro bakken is sneller/makkelijker dan een bestaande distro gebruiken en een custom kernal bakken?

Moet zeggen dat ik er een beetje uit ben, m'n laatste Linux systemen die ik bouwde waren in 2000.
pi_38681248
Ja hoor, doe het dagelijks. Zelfs met X Ik gebruik gentoo voor het package management, en installeer dan de binary packages met alleen de noodzakelijke dingen.
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_38683570
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 01:49 schreef Skinkie het volgende:
Flash is de komende 50 jaar continue beschrijfbaar Lucille... een beetje met je tijd meegaan.
Ik hoor toch echt andere verhalen van de mensen die embedded systemen maken.
pi_38690660
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 09:24 schreef Lucille het volgende:
Zal zeker ander flash geheugen zijn
pi_38701464
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 13:08 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Zal zeker ander flash geheugen zijn
Het duurdere soort (lees: economisch niet verantwoord) schijnt inderdaad vaker dan de gebruikelijke 100.000 - 1.000.000 keer te beschrijven te zijn.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_38702070
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 09:24 schreef Lucille het volgende:

[..]

En ik maar denken dat jij verstand had van ballen.

lingo..
Alle mine.nu-domeinen werken weer o/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')