Ik heb een digitaal dashboard in mijn auto en vind het ge-wel-dig. Zo erg, dat als ik over een tijd een ander type auto zou willen kopen, er ook een digi-dash in zou willen, alleen dan met een TFTtje op de plaats van het oude.
De benodigde hardware is niet zo'n probleem. Een leuke oude ITIX is prima, het ding hoeft niet eens hard te werken. Eigenlijk heeft zoiets genoeg aan een 286 qua rekenwerk, helaas heeft zoiets niet de capaciteiten om snel genoeg om op een scherm te kliederen.
Er zijn borden die je kunt flashen met een linux bootrom, om zo van die trage POST af te komen. Daarna kan via de IDE poort en een compactflash converter de kernal en de applicatie geladen worden, met een X en een interpreter voor de interfaces. Aan 8MB op zo'n flashkaart heeft een mens zat, er is geen HD nodig, geen SWAP, de kernal kan lekker klein blijven.
Voor de interfaces zijn er pulsgevers die je kan monteren tussen of aan het begin van de snelheidsmeterkabel, kun je vaak vanaf de bobine een puls aftakken voor de toerenteller of met een sensor geschoven om een bougiekabel, of via de BDP sensor bij een diesel.
Een en ander aan custom hardware moet gemaakt worden ivm met het verschil in boordspanning van de auto en het max voltage wat je aan bijvoorbeeld je printerpoort, gamepoort en serieele poort kan sturen.
Het grootste probleem is de software, er is ZAT software te krijgen om een mp3 speler/DVD speler te bouwen in je auto of dingen als GPS en andere leuke dingen. Software voor het lezen van pulsen en analoge waarden (watertemperatuur, olietemperatuur, tankinhoud) ben ik nog niet tegengekomen.
Wie vindt dit een leuk project, heeft kennis van hardware en Linux en wil samen met mij dit systeem ontwikkelen?