abonnement Unibet Coolblue
pi_38666942
Juist ja, Glasgow dus.

Leek mij wel interessant voor een stedentripje binnenkort. De vlucht erheen kan heel goedkoop, er is het een en ander te zien aan architectuur (Charles Rennie Mackintosh), maar verder?

Wat zou ik persé moeten zien in Glasgow? En wat is een hip hotel?

Iemand nog meer tips?
pi_38667540
Glasgow, daar moet je voetbal gaan kijken!
En ze praten er leuk, maar verder weet ik het niet.
pi_38667914
Voetbal? Getver.
pi_38668095
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 19:56 schreef k_man het volgende:
Voetbal? Getver.
Ik ben altijd goed voor wat tips waar je niets aan hebt, dat weet je toch?

Misschien heb je hier wat meer aan. Als je die nog niet zelf had gevonden tenminste.
  donderdag 8 juni 2006 @ 21:36:58 #5
141917 Bahar
Mikro-Zacht
pi_38671938
Ow jammer, je bent nog niet geweest, je weet altijd van een op het oog niet veel zeggende stad een leuk verhaaltje te maken. Ik wacht af. Tenzij je niet gaat.
Vandaag is een dag voor mensen die iets van hun leven willen maken!
pi_38676002
De langste pub ter wereld. Ofzo.
  vrijdag 9 juni 2006 @ 11:24:04 #7
78089 PhatBastard
-----------Rock 'n Roll--
pi_38687062
mooi station! ze hebben daar een dutch flower shop die nederlandse bloemen winkel heet of zo

voor de rest ben ik er maar een paar uurtjes geweest op doorreis met interrail... niet veel gezien
the deadly yellow snow cristals deprived him from his sight.... and he cant see... temporarily....
pi_38689432
Een bar, een bloemenwinkel en voetbal... je zou spontaan van een bezoek aan de stad afzien.

Maar er is dus redelijk wat interessante architectuur, weet ik inmiddels. Transavia gaat er goedkoop heen en het Radisson SAS ziet er strak en modern uit en heeft leuk weekendtarieven.

Dus ik denk dat ik maar eens wat in gang ga zetten vandaag.
pi_38689479
En je moet natuurlijk een deep fried Mars bar halen
pi_38701399
Ja, zo'n gefrituurde reep moet ik wel proberen. Lijkt me weird.

Ik heb zonet vlucht (Transavia) en hotel (Radisson SAS) geboekt.
pi_38722092
Glasgow staat in het onvolprezen RTL Travel boekje "De 25 leukste steden van Europa".

De highlights volgens dit boekje:
Centre for contemporary art
Glasgow cathedral
House for an art lover over Charles Rennie Mackintosh. Volgens het boekje was hij voor Glasgow, wat Gaudi voor Barcelona was!
The lighthouse
Glasgow science centre

Handige tips volgens dit boekje:
www.seeglasgow.com
www.glasgowsite.co.uk
www.visitscotland.com
www.visitbritain.com

Owja, en zeg of typ niet te vaak Glasgow achter elkaar, want dan klinkt het heel raar.B-)
pi_38743617
Het mooiste aan Glasgow is de sfeer. Mijn tips om die het beste te ontdekken:

- Barras Market (alleen in het weekend)
- Kroegentocht in de West End
- Bezoek aan Uisge Beatha Whisky Bar aan woodland road op donderdag of zondag. (live jamsessies glasgow-style). Ze hebben ook wel whisky maar daar kom je niet voor.
- Bezoek aan the pot still, de beste whiskybar van schotland (hier dus wel voor de whisky)
- Stadswandeling door het centrum

Wil je toch graag naar een museum, dan kan ik je het transport-museum aanbevelen. Veel oude dubbeldekkers, trammetjes, treintjes en auto's.
Het science centre schijnt ook leuk te zijn, al ben ik er zelf nooit geweest.

Over de kunst zou ik je niet veel kunnen vertellen. Het doet me namelijk niets. Deze is in Glasgow echter heel goed te vermijden. In 8 maanden tijd ben ik niet verder gekomen dan een bezoekje van 30 minuten aan het museum for modern art. Verwacht dus niet zoveel kunst overal om je heen als in bijvoorbeeld Barcelona.

En mocht je nog tijdens dit WK gaan, met je zeker een keer een belangrijke voetbalwedstrijd gaan kijken in een van de sportsbars. Zelfs als je niet van voetbal houdt, is dat een beleving.
"Wie men heeft zien slapen kan men nooit meer haten."
--- Elias Canetti ---
pi_38745587
Ik zou er zelf niet zo gauw teruggaan als het niet voor de voetbal/pubs was. Zijn imo genoeg aantrekkelijkere steden in de UK. Maar een vriend doet om de paar maanden ff een weekendje Glasgow, dus meningen verschillen
pi_38745750
quote:
Op zondag 11 juni 2006 10:49 schreef middagdutje het volgende:
Deze is in Glasgow echter heel goed te vermijden.


Ik kan me ook niet zoveel indrukwekkends herinneren, maar je moet het grote plein wel effe gezien hebben, en bij de cathedraal die Liejannuh noemt is een begraafplaats met erg protserige graven, en verder vond ik de gebouwen van het Science Centre wel tof. MacIntosch heb ik genegeerd.

Als het mooi weer is kun je naar Loch Lomond.

De pubs zijn overal in Schotland erg prettig

Ik vond het zelf ook niet 1 van de interessantste steden waar ik ooit geweest ben, maar een vriendin die er een half jaar verbleef zegt dat er een erg toffe underground muziekscene is. Je moet het alleen effe weten te vinden, en dat is mij in die drie dagen dat ik er was niet gelukt.
pi_38875981
Morgen dus...
pi_38980562
Het was een Schot ( ) in de roos.
pi_38981180
Er zit geen Schot ( ) in dit topic.
  zondag 18 juni 2006 @ 21:00:31 #18
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_38983668
Jaja, nog ff geduld. Binnenkort meer.
pi_39022297
Okeej, een kort verslagje van mijn bezoekje aan Glasgow;

vrijdag 16 juni
Aankomst in Prestwick, wat nogal een disgrace blijkt te zijn; een lelijke klomp beton zonder enige uitstraling. Om het nog leuker te maken is er vrijwel tegelijk een vliegtuig van Ryanair geland vanuit Las Palmas en komt de bagage van de passagiers op dezelfde band binnen als die van mij. De bagage uit Las Palmas ligt echter nog niet op de band, die uit Amsterdam wel. Het is echter een hele opgave om die er af te halen, omdat een hele horde bleke Schotten met overgewicht zich heeft opgesteld rondom de band.

Afijn, het vliegveld van Prestwick is niet de meest glamoureuze locatie, maar verder geen kwaad woord over de Schotten. Verder waren het heel aardige, informele mensen ('hi there!').

Met de trein (overigens gratis) in drie kwartier naar Glasgow, eerst langs golfbanen, dan een niet onaardig golvend landschap tot tenslotte de rotzooi hoe langer hoe groter wordt als ik Glasgow nader. Je zou er prachtige foto's kunnen maken van een vervallen 'Auto Repair Shop' of zoiets. Als je langer de tijd zou hebben dan een weekendje althans. En als het mooier weer zou zijn. Het is namelijk grijs en grauw, wat wel is wat je van Schotland verwacht.

Naast het (mooie) station ligt het (ook mooie) Radisson SAS. Goede service, dat blijkt al meteen. Bij het reserveren had ik gevraagd om een niet roken kamer, op de hoogst mogelijke verdieping aan de straatzijde. Dat is precies wat ik krijg. Een ruime, compleet uitgeruste niet-roken kamer op de zesde verdieping, uitkijkend op het station.

Aan het eind van de middag / begin van de avond de stad in voor een eerste verkenning en op zoek naar een restaurantje. Glasgow blijkt een charmant allegaartje te zijn: een mix van oud en nieuw, mooi en lelijk, vervallen en tiptop.

Uiteindelijk beland bij BLUU; een bar / lounge / restaurant. Hip, maar op een gezellige, niet geforceerde manier. Betaalbaar (drie gangen en een biertje voor 25 pond) en vrij behoorlijk eten, vooral het hoofdgerecht (taartje met asperges en feta, salade met zongedroogde tomaatjes).

zaterdag 17 juni
Dit zal een dag blijken te zijn waarop ik een paar keer op het juiste moment op de juiste plek ben. Allereerst een bezoek aan, en rondleiding door de Glasgow School of Art, Vooral van binnen een fraai pand, ontworpen door Charles Rennie Mackintosh en nog steeds volop in gebruik. Juist vandaag blijkt de jaarlijkse eindexamententoonstelling begonnen te zijn. Na de rondleiding had ik daar nog uren doorheen kunnen dwalen, zoveel is er te zien. Dan zou ik echter nergens anders meer aan toe komen vandaag, dus het moet helaas in een wat hoger tempo.

Vlakbij de School of Art is de Willow Tea Room, eveneens een ontwerp van Mackintosh. Ik had hier eigenlijk willen lunchen, maar voor het bordje 'please wait here to be seated' staat een rij en ik wil niet blijven wachten. Na een blik op het bekende interieur weer weggegaan en dan maar sandwiches gekocht bij de supermarkt ernaast.

Op naar de metrohalte. De metro maakt in eerste instantie een vreemde indruk. Ik kom terecht op een grappig klein stationnetje waar een grappig klein treintje aan komt rijden. Het hele metrosysteem lijkt gekrompen in de was.

De bestemming is de universiteit, of meer precies de Huntarian Art Gallery, die daar deel van uitmaakt. Het belangrijkste onderdeel is het Mackintosh House: een zorgvuldige reconstructie met originele interieurs van het eigen woonhuis van Mackintosh dat ongeveer op deze plek stond. Als ik om vijf voor drie aankom blijkt dat het museum vandaag gratis is en dat er om drie uur een lezing is over Mackintosh door een professor van de universiteit. Dit vanwege het feit dat Mackintosh het huis honderd jaar geleden betrok en inrichtte.

Na sluitingstijd van het museum is het nog licht genoeg om nog even bij het nieuwe Science Center te gaan kijken, al loont het niet meer de moeite er naar binnen te gaan. Geeft niet, het gaat om de architectuur. Om er te komen moet ik echter vanaf de metrohalte nog een aardig eindje lopen en onderweg kom ik terecht in een Oranjemars; voorop mannen in pak met oranje vaandels en banieren, dan dames in witte jurken en tenslotte een drumband in kilt. Voor de derde keer vandaag toevallig op het goede tijdstip op de goede plaats.

De weg naar het Science Center gaat door een volksbuurt met wat onbewoonbare panden, langs een industrieterrein en braakliggend terrein tot uiteindelijk het glimmende, futuristische gebouw aan de rivier bereikt wordt. Men is wel bezig het waterfront aantrekkelijker te maken, maar er is nog een hoop te doen. Het Science Center ligt nu nog vrij geïsoleerd in een woestenij van lelijkheid, hoewel aan één kant wel nieuwe kantoorgebouwen staan en een moderne brug naar het centrum in aanbouw is.

Een mooi beeld: als het Science Center al gesloten is, het terrein verlaten en de zon eindelijk een beetje doorkomt zit aan een houten picknicktafel een bejaard stelletje te eten en te drinken uit een thermosfles. Van de rij tafeltjes is dit de enige die bezet is, op de achtergrond het hypermoderne gebouw dat lijkt te detoneren met het tafereeltje ervoor.

Terug in het centrum van de stad valt in de belangrijkste winkelstraat een gebouw op met een enorme pauw op het dak. Er is een smalle toegang met een roltrap omhoog. Als ik die neem wacht een verrassing; ik blijk uit te komen in een de ruimte, lichte binnentuin van een groot winkelcentrum. Hier ook diverse restaurantjes, waaronder degene waarbij ik (niet bijzonder, wel weer goed betaalbaar) dineer.

Omdat het nog licht is nog even langs het Daily Record Building gelopen, ontworpen door... juist: Charles Rennie Mackintosh. Dat is een kleine anticlimax: het staat aan een smerige, stinkende steeg en verkeert in deplorabele staat. Achter de ramen zijn twee aanvragen voor een bouwvergunning geplakt, dus kennelijk wordt het wel weer opgeknapt, maar voor nu is het niet fraai: de ramen zijn dichtgetimmerd of ingegooid en binnen is het zo te zien een vreselijke rotzooi. Van het originele interieur is denkelijk weinig meer over.

Dan maar terug naar het hotel om uit te kijken over de stad en de zon onder te zien gaan (voor zover dat door de bewolking mogelijk is dan).

zondag 18 juni
De combinatie Glasgow, zondag en toerist blijkt geen erg gelukkige. Veel bezienswaardigheden zijn dicht of maar zeer beperkt open en de metro rijdt pas na tienen. Ik bezoek het House for an Art Lover, alweer een ontwerp van Mackintosh. Het is pas in 1996 gebouwd op basis van een schetsontwerp dat Mackintosh ooit indiende voor een prijsvraag van een Duits vakblad. Vooral de interieurs zijn weer erg de moeite waard.

Ik had gedacht op de terugweg nog even uit te kunnen stappen bij een ander ontwerp van Mackintosh, een school, maar dat idee moet ik laten schieten. De metro, die bestaat uit één traject in een cirkel, blijkt alleen nog linksom te rijden. Het traject rechtsom is gestremd, waardoor ik een stevige omweg moet maken om weer terug te komen. Als ik de school ook nog zou willen bezoeken zou ik nog een keer de volledige ronde moeten maken en daarvoor ontbreekt de tijd.

Dus de bagage opgehaald bij het hotel, op het station nog wat sandwiches gekocht en dan maar weer eens terug naar Prestwick. Waar het inchecken werkelijk tergend langzaam verloopt, ik de laatste ponden investeer in whiskey en waar ik weer mag genieten van het gezelschap van andere Transavia-reizigers...
ja, er werd geklapt

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2006 00:43:06 ]
pi_39034001
Leuk verslag

Die metro klinkt interessant... enig idee wanneer de ontwikkelingen rondom het science centre klaar zullen zijn?
pi_39051163
The catshouse, dat is altijd erg leuk om uit te gaan. Als je Nederlander bent ben je na 2x buchanan street op en neer lopen ook kapot

Maar vond het altijd wel een aardige stad om in te vertoeven, alhoewel de verveling na een paar dagen makkelijk kan toeslaan (maar dan heb je nog altijd de trein )
  donderdag 17 mei 2007 @ 15:21:11 #23
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_49480166
Zo net geboekt: EHV-Stansted-Glasgow-Stansted-EHV van 19t/m21 juni voor 5cent! (4 vluchten lol) Binnenkort ff hostelletje boeken á ¤20 per nacht.

Lijkt me erg leuk om naar Glasgow te gaan, zou erg graag naar dat Loch Lomond en the Alps willen. Of naar de Glencoyne whiskey distillery....
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  zondag 1 juli 2007 @ 01:47:59 #24
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_51018669
Wil met vriendin 5 dagen naar schotland, met belangrijkste plaats, glasgow. Dus een vlucht + een hotel. Van maandag tot vrijdag. 4 dagen kan ook nog wel op zich.

Maar waar kan ik het goedkoopste vinden? Het komt allemaal zo duur uit heb ik het gevoel
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
pi_51022891
Zijn die gefrituurde Mars repen een beetje overal verkrijgbaar of verkoopt alleen een speciaal zaakje ze?
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_51028464
Ik heb er niet al te lang naar gezocht, maar bij de paar zaakjes die ik geprobeerd heb hadden ze ze niet.
  zondag 1 juli 2007 @ 15:28:52 #27
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_51029065
quote:
Op zondag 1 juli 2007 15:04 schreef k_man het volgende:
Ik heb er niet al te lang naar gezocht, maar bij de paar zaakjes die ik geprobeerd heb hadden ze ze niet.
Mij is het vorige week ook niet gelukt om ze te vinden... Leuke stad trouwens!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_51034461
Ben binnenkort dus vijf dagen in Glasgow. Van die vijf dagen ben ik sowieso al 1 dag in Edinburgh (al geboekt via megabus.com). Raden jullie mij aan om nog zo'n dag naar Edinburgh te gaan of kan ik de andere 4 dagen gerust volmaken in Glasgow? Andere tips voor trips out of town met ongeveer een uur reistijd hoor ik ook graag.
  zondag 1 juli 2007 @ 19:24:28 #29
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_51035031
Ik wilde graag naar de Glengoyne whiskey distillerij, maar helaas niet genoeg tijd. Ben ook naar Parkhead gegaan, naar Celtic Park (bus 61/62/63) voor een tour. Best wel leuk! Je zou ook naar Loch Balloch kunnen gaan, had ik ook geen tijd voor maar schijnt erg mooi te zijn!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_51043245
quote:
Op zondag 1 juli 2007 01:47 schreef ASSpirine het volgende:
Wil met vriendin 5 dagen naar schotland, met belangrijkste plaats, glasgow. Dus een vlucht + een hotel. Van maandag tot vrijdag. 4 dagen kan ook nog wel op zich.

Maar waar kan ik het goedkoopste vinden? Het komt allemaal zo duur uit heb ik het gevoel
Easyjet?

En hotels boek ik zelf gewoon als ik daar aankom. krijg je vaak nog korting ook (als je erom vraagt) en er is toch wel altijd plek (tot nu toe iig nooit meegemaakt dat 't vol zit. Alleen met Valentijn moest ik kwartiertje met de bus).
  maandag 2 juli 2007 @ 00:37:59 #31
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_51045932
Ik ben laatst in Glasgow geweest, via Ryanair voor 0,05ct incl. gevlogen voor 4 (!) enkele vluchten. (EHV-STN-PIK-STN-EHV). Is goed te doen vanaf Prestwick met de trein. Ik had via Eurhostels geboekt, zit in het centrum en je kan er ook kamers krijgen voor een redelijke prijs. (zoek op hostelworld naar dit hotel bijv.)
Als je naar Glasgow wil voor een leuk prijsje zou ik Easyjet, Ryanair of Transavia bekijken voor vluchten. (ryanair heeft acties voor ¤10 per enkele vlucht dus dat kan nog wel eens goedkoop zijn als je wil overstappen)
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_51046725
quote:
Op maandag 2 juli 2007 00:37 schreef Public_NME het volgende:
Ik ben laatst in Glasgow geweest, via Ryanair voor 0,05ct incl. gevlogen voor 4 (!) enkele vluchten. (EHV-STN-PIK-STN-EHV). Is goed te doen vanaf Prestwick met de trein. Ik had via Eurhostels geboekt, zit in het centrum en je kan er ook kamers krijgen voor een redelijke prijs. (zoek op hostelworld naar dit hotel bijv.)
Als je naar Glasgow wil voor een leuk prijsje zou ik Easyjet, Ryanair of Transavia bekijken voor vluchten. (ryanair heeft acties voor ¤10 per enkele vlucht dus dat kan nog wel eens goedkoop zijn als je wil overstappen)
Hoeveel kost die trein, kan dat niet echt vinden?
pi_51050275
Toen ik ging was de trein gratis als je met Transavia vloog.
  maandag 2 juli 2007 @ 19:57:33 #34
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_51069336
quote:
Op maandag 2 juli 2007 01:17 schreef MCH het volgende:

[..]

Hoeveel kost die trein, kan dat niet echt vinden?
Iets van 2,95 (incl. de 50% korting die je krijgt als je je boardingcard laat zien). Het is alleen de eerste 6 maanden gratis nadat een maatschappij het als nieuwe route in het netwerk heeft opgenomen. (vandaar was Transavia gratis).
Ik mocht trouwens ook gratis omdat de conducteur geen wisselgeld had
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_53613682
even een forse kick, maar die trein kun je dus gewoon betalen als je erin stapt? niet vooraf boeken dus.
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  maandag 1 oktober 2007 @ 16:32:48 #36
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_53620453
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 12:16 schreef knuppelhout het volgende:
even een forse kick, maar die trein kun je dus gewoon betalen als je erin stapt? niet vooraf boeken dus.
Ja, je moet zelfs betalen in de trein. Waren geen kaartautomaten o.i.d. Komt gewoon een conducteur langs. Op de heenweg had ik alleen maar een 'tenner' waardoor de conducteur geen wissel had en ik gratis mocht :d.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_53621580
aha, en op welk station kom je aan in glasgow? central of queen's? we hebben n hotelletje vlakbij de 2e. En weet je wat de prijs ongeveer is?
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_53631362
Als er geen conducteur langskomt is de heenweg ook gratis trouwens

Je komt aan op Central
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_58625091
Waar in Glasgow kun je het beste uitgaan?
pi_58641639
Ik woon nu zo'n 3 jaar in Glasgow maar vind er geen reet aan (zit hier voor mijn werk). Ok er zijn wel leuke restaurants en winkeltjes maar ik ga veel liever naar Edinburgh - of nog beter - naar de Highlands.
Hoe meer je weet, des te meer je weet wat je niet weet
pi_62290775
Ik ga binnekort naar Glasgow.
Heeft er nog iemand tips? Er is namelijk niet zo veel te vinden op internet. Leuke hostels? gezellige bars met live muziek? Welke wijken zijn leuk?
Travel 2014: Jan: Florida. Mei: Antwerpen en Trier
Juli: Rome + Athene en eilanden Greece Okt: Peru!
pi_62291431
Merchant city en west end is wel leuk. Redelijke goedkope en goede hotels zijn de Premier Inn. Er staat er een in het centrum dicht bij George Square (en Merchant city en city centrum)
Hoe meer je weet, des te meer je weet wat je niet weet
pi_62291740
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 16:51 schreef jschud het volgende:
Merchant city en west end is wel leuk. Redelijke goedkope en goede hotels zijn de Premier Inn. Er staat er een in het centrum dicht bij George Square (en Merchant city en city centrum)
Is West End leuker dan in of vlakbij de city?
Voor sávonds willen we lekker dicht bij de pubs etc zitten.
Travel 2014: Jan: Florida. Mei: Antwerpen en Trier
Juli: Rome + Athene en eilanden Greece Okt: Peru!
pi_62291858
West end is een beetje van de city vandaan (ongeveer 10 min met taxi). Maar city centre en merchant city hebben ook wel leuke pubs.
Hoe meer je weet, des te meer je weet wat je niet weet
  zondag 23 november 2008 @ 14:27:37 #45
38039 Katana
Snoekduiker
pi_63449520
Ik ben van plan om in december paar dagen Glasgow te doen. Lijkt me een leuke stad.
-Wij zijn PSV , Wij zijn de beste!
-Landskampioen 2005-2008
pi_76668794
Toch een kik!
14 februari een weekendje Glasgow, dus als iemand nog tips heeft, graag!
pi_86737450
neem je eigen vuilnisbak mee.
Wanneer je met de trein aankomt op Glasgow Central,
en je hebt je etensresten en verpakkingen onder je arm geklemd in afwachting van de eerst zichtbare vuilnisbak, loop dan niet onnodig lang rond met die troep, want dat deed ik ook:
Tenslotte vroeg ik n in kraakhelder uniform gestoken scottishrail-stafmember naar de vuilnisbakken,
zegt ie rustig: o , leg maar even op dat muurtje neer schat , dr komt zo wel iemand om t op te ruimen.
uiteindelijk lukt altijd alles
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')