abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 29 maart 2007 @ 19:34:34 #126
45833 crew  Fogel
pi_47802863
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 09:53 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Dat met die taxi's is inderdaad herkenbaar
De "goede" taxi's zijn te herkennen aan de tarief-stikkers op de deur. De foute taxi's niet....beter kun je gewoon het taxi-bedrijf bellen ipv 1 op straat aanhouden trouwens

Voor een goede en niet dure slaapplaats kun je trouwens prima naar Okidoki Hostel gaan Super-gezellig, nette kamers (vooral de 2-persoons kamers zijn prima) en prima ontbijtje en dat voor nog geen ¤25,- per nacht
Ik vind het taxi systeem erg apart daar. Op het vliegveld stond de politie wel veel taxis te controleren, dus misschien doen ze nu wat aan de foute taxis.
Opmerkelijk: Het bonnetje wat ik van de 'foute' taxi kreeg zag er professioneler uit (logo in kleur, een makkelijk te onthouden telefoonnummer, zelfs de naam van de chauffeur en een stempel) dan die van de 'goede' (simpel zwart-wit papiertje met een 'moeilijk' telefoonnummer en alleen het bedrag van de rit).

Prijs van de hotels was gelijk, 104¤ per nacht (bij SAS inclusief ontbijt, bij Holiday Inn was de kamer 90¤ en het ontbijt 14¤). Ik was voor het werk op pad, dan slaap ik natuulijk niet in hostels (prive ook niet trouwens)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_47914713
Gewoon met de tram gaan! (Tramwaj!)
  maandag 2 april 2007 @ 09:44:46 #128
33615 kroegtijger
Ajeto buur!
pi_47916519
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:34 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ik vind het taxi systeem erg apart daar. Op het vliegveld stond de politie wel veel taxis te controleren, dus misschien doen ze nu wat aan de foute taxis.
Opmerkelijk: Het bonnetje wat ik van de 'foute' taxi kreeg zag er professioneler uit (logo in kleur, een makkelijk te onthouden telefoonnummer, zelfs de naam van de chauffeur en een stempel) dan die van de 'goede' (simpel zwart-wit papiertje met een 'moeilijk' telefoonnummer en alleen het bedrag van de rit).

Prijs van de hotels was gelijk, 104¤ per nacht (bij SAS inclusief ontbijt, bij Holiday Inn was de kamer 90¤ en het ontbijt 14¤). Ik was voor het werk op pad, dan slaap ik natuulijk niet in hostels (prive ook niet trouwens)
als de baas betaald; who cares?? Voor mn werk zit ik ook vaak in hotels, maar die hostels (en zeker okidoki) is gewoon veel gezelliger ipv die hotels... in hostels heb je veel sneller contact met mensen maar ieder zn ding natuurlijk
pi_47939349
Misschien deze zomer
pi_48049637
Ben in het verleden veel in Polen geweest, 1988-1996 zeg maar. Dat was nog even een andere tijd

Snelwegen? Had je niet, volgens mij alleen een stuk door het land van west naar oost, maar die hield halverwege op.

Geldontwaarding? Hoebedoelu? Elk jaar werden de biljetten groter en groter qua waarde.

Wel een leuke tijd gehad, ik heb nu wel het vermoeden dat het toch allemaal heel anders is.
Tomdiedom!
pi_48166210
Bedoel je dat het voor de polen nu een stuk makkelijker leven is en dat het land ontzettend is opgebloeid? Lekker oldskool zonder snelwegen, hilarisch. Maar Polen is er zo'n stuk op vooruit gegaan de laatste 20 jaar, en daar mogen ze ook trots op zijn!
pi_48168854
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 05:22 schreef karoltje het volgende:
Bedoel je dat het voor de polen nu een stuk makkelijker leven is en dat het land ontzettend is opgebloeid? Lekker oldskool zonder snelwegen, hilarisch. Maar Polen is er zo'n stuk op vooruit gegaan de laatste 20 jaar, en daar mogen ze ook trots op zijn!
elk jaar zie je daar zulke enorme sprongen vooruit, echt onvoorstelbaar Nu hebben een hoop (voornamelijk Nederlandse) investeerders dan ook Polen ontdekt en daar een hoop geld in gepompt... er zitten heel veel Nederlandse expeditie-bedrijven, ING (en dan met name ING Real Estate) is er ook zeer rijkelijk vertegenwoordigd en die trekken de economie van dat land in no time omhoog.. Laatst heeft ING Real Estate in Warschau weer een groot winkelcentrum geopend...misschien dat ik er van de zomer eens ga kijken.... schijnt wel de moeite waard te zijn
pi_48176841
Ik ga zelf misschien in augustus ook naar Polen. Ik zat te denken aan de omgeving van Krakau en Zakopane. Vanwege het landklimaat daar, de bergen en hopelijk ook mooie meertjes. Ik wil er gaan kamperen. Heeft iemand nog ervaringen of goede ideeen?
Hoe zit het verdermet de poolse wetgeving? Het lijkt mij bv leuk om daar op een camping een kampvuur te kunnen maken.
pi_48177942
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:31 schreef robbertnl het volgende:
Ik ga zelf misschien in augustus ook naar Polen. Ik zat te denken aan de omgeving van Krakau en Zakopane. Vanwege het landklimaat daar, de bergen en hopelijk ook mooie meertjes. Ik wil er gaan kamperen. Heeft iemand nog ervaringen of goede ideeen?
Hoe zit het verdermet de poolse wetgeving? Het lijkt mij bv leuk om daar op een camping een kampvuur te kunnen maken.
Krakau is erg leuk inderdaad zeker een aanrader. Qua kamperen moet je je niet te veel van de campings voorstellen.... er is gras....als je geluk hebt stroom....en ergens een oud hok wat voor wc/douche moet doorgaan
Allemaal vrij basic, maar gezien de prijs per nacht geen klagen
Wat betref regelgeving is het voor zover ik weet hetzelfde als overal in europa....een kampvuur kunnen ze niet waarderen
  dinsdag 10 april 2007 @ 15:19:14 #135
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_48178820
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 14:31 schreef robbertnl het volgende:
Ik ga zelf misschien in augustus ook naar Polen. Ik zat te denken aan de omgeving van Krakau en Zakopane. Vanwege het landklimaat daar, de bergen en hopelijk ook mooie meertjes. Ik wil er gaan kamperen. Heeft iemand nog ervaringen of goede ideeen?
Hoe zit het verdermet de poolse wetgeving? Het lijkt mij bv leuk om daar op een camping een kampvuur te kunnen maken.
Ik heb een jaar of 3 geleden met een vriend van me voor 3,50 euro totaal 2 nachten op een camping gestaan. Inclusief auto, 2 personen, sanitaire voorzieningen . Dat was ook in zuiden van Polen, want van daaruit zijn we naar Auschwitz/Birkenau gereden.
  dinsdag 10 april 2007 @ 18:47:20 #136
130755 Kinga
versier hier
pi_48185940
Pfff afgelopen weekend weer in een rot file gezeten van 40 km aan de grens duitsland-polen (swiecko)... wáárom halen ze die rot douane niet eens weg... over 20 jaar staat dat er nog ;')

[ Bericht 1% gewijzigd door Kinga op 10-04-2007 21:17:38 ]
  dinsdag 10 april 2007 @ 18:49:56 #137
130755 Kinga
versier hier
pi_48186051
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 05:22 schreef karoltje het volgende:
Bedoel je dat het voor de polen nu een stuk makkelijker leven is en dat het land ontzettend is opgebloeid? Lekker oldskool zonder snelwegen, hilarisch. Maar Polen is er zo'n stuk op vooruit gegaan de laatste 20 jaar, en daar mogen ze ook trots op zijn!
Hè ja, en die inhaal acties zijn ook zo geniaal verbaas ik me na zoveel jaar nog steeds over, gewoon de tegenligger de vluchtstrook induwen

Verder zijn die nieuw aangelegde snelwegen wel geweldig, 200 km/h haal je daar makkelijk, komt geen kip... en die tol van 11 zloty is niks natuurlijk.
pi_48206229
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 18:49 schreef Kinga het volgende:

[..]

Hè ja, en die inhaal acties zijn ook zo geniaal verbaas ik me na zoveel jaar nog steeds over, gewoon de tegenligger de vluchtstrook induwen

Verder zijn die nieuw aangelegde snelwegen wel geweldig, 200 km/h haal je daar makkelijk, komt geen kip... en die tol van 11 zloty is niks natuurlijk.
Autorijden in Polen is feest
pi_48207811
quote:
Op woensdag 11 april 2007 09:47 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Autorijden in Polen is feest
Ik ben er meerdere keren geweest (had ooit een relatie met een Poolse ) maar nooit iets raars op de weg meegemaakt hoor. Of ga jij 5x per jaar naar Polen?

Wat vinden jullie van Poznan eigenlijk, is dat wat?
pi_48210711
quote:
Op woensdag 11 april 2007 10:40 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Ik ben er meerdere keren geweest (had ooit een relatie met een Poolse ) maar nooit iets raars op de weg meegemaakt hoor. Of ga jij 5x per jaar naar Polen?

Wat vinden jullie van Poznan eigenlijk, is dat wat?
Ben dr nu een keer of 8 geweest, en vrijwel elke keer iets raars op de weg meegemaakt De creatieve inhaal-acties nog daargelaten.... Ik moet vast nog wel ergens wat leuke filmpjes ervan hebben... ik zal ze eens opzoeken

De meest merkwaardige is nog wel als je net over de grens met duitsland bent (grens-overgang Frankfurt)... vlak daarna is een parkeerplaats....ten minste...volgens het bordje... Na een paar keer de parkeerplaats gemist te hebben blijkt dat er alleen een gat in de vangrail gemaakt is met een zandpaadje dat naar een open plek in het bos gaat. Daar staan 2 vuilcontainers en dat is de parkeerplaats.... Daarna is het invoegen ook weer een evenement... haaks de snelweg (nou ja....snelweg....) weer op waar het verkeer met 130+ km/h aan komt scheuren. Toch wel wat angstige momentjes daar meegemaakt....

Of een vrachtwagen die midden in de stad in brand staat.... iedereen in de buurt doet met takken en een heel klein brand-blussertje moeite om het te blussen...en die vrachtwagen is geladen met..... zand...maar niemand die de lading aanraakt om de vrachtwagen te redden

Wat ook zo'n heerlijk stukje weg is, is als je de snelweg richting Warschau volgt. Vanuit de richting Poznan naar Warschau stopt de snelweg (is nog niet af). Als je daar de weg af gaat heb je een stukje spoorvorming van minimaal 50cm Ik ben dr nu een keer of 5 langs gereden en geen enkele keer heeft mn bodemplaat niet de grond geraakt

De verkeersregels in de stad zijn ook even wennen.... je mag bijna nergens linksaf slaan overal moet je een blokje rijden om te komen waar je wilt zijn Het meest rare is nog wel dat buiten de stad het net een wild-westen is...maar binnen de stad houdt iedereen zich heel braaf aan de regels; zelfs de voetgangers lopen niet door rood licht of steken schuin de straat over

Kortom: het verkeer in Polen is op zn minst bijzonder
  woensdag 11 april 2007 @ 13:37:49 #141
154307 Oxyligen
I do not seek. I find
pi_48214060
quote:
Op woensdag 11 april 2007 10:40 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Ik ben er meerdere keren geweest (had ooit een relatie met een Poolse ) maar nooit iets raars op de weg meegemaakt hoor. Of ga jij 5x per jaar naar Polen?

Wat vinden jullie van Poznan eigenlijk, is dat wat?
Centrum van Poznan is wel de moeite waard, verder gewoon grote stad.
Ik ga half mei met Poolse echtgenote naar Polen, lekker met de trein, geen stress op de weg En gezellig overnachten bij vrienden en familie van haar.
Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben!
pi_48215317
quote:
Op woensdag 11 april 2007 12:07 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Ben dr nu een keer of 8 geweest, en vrijwel elke keer iets raars op de weg meegemaakt De creatieve inhaal-acties nog daargelaten.... Ik moet vast nog wel ergens wat leuke filmpjes ervan hebben... ik zal ze eens opzoeken
Wegpiraten heb je overal, een Pool die in Nederland naar Blik op de Weg kijkt schrikt zich ook een ongeluk.

Maar ik herinner me nog dat ik destijds (paar jaar geleden) een beetje bang naar Polen ging en dat ik het erg vond meevallen. Ja, ik ken de cijfers, maar het is dan ook een uitgestrekt land met een aantal achtergebleven gebieden, vooral op het platteland zijn er dan "helden" die met drank op 200 km/u gaan rijden, maar ach...als je je daardoor laat tegenhouden kun je beter in bed blijven.
quote:
De meest merkwaardige is nog wel als je net over de grens met duitsland bent (grens-overgang Frankfurt)... vlak daarna is een parkeerplaats....ten minste...volgens het bordje... Na een paar keer de parkeerplaats gemist te hebben blijkt dat er alleen een gat in de vangrail gemaakt is met een zandpaadje dat naar een open plek in het bos gaat. Daar staan 2 vuilcontainers en dat is de parkeerplaats....

Daarna is het invoegen ook weer een evenement... haaks de snelweg (nou ja....snelweg....) weer op waar het verkeer met 130+ km/h aan komt scheuren. Toch wel wat angstige momentjes daar meegemaakt....

Dan praat je wel over uitzonderingen, ik herinner me juist al die gezellige eethuisjes langs de kant van de weg en ik kan me niet herinneren dat je daarvoor eerst door de vangrail moest.
quote:
Of een vrachtwagen die midden in de stad in brand staat.... iedereen in de buurt doet met takken en een heel klein brand-blussertje moeite om het te blussen...en die vrachtwagen is geladen met..... zand...maar niemand die de lading aanraakt om de vrachtwagen te redden

Wat ook zo'n heerlijk stukje weg is, is als je de snelweg richting Warschau volgt. Vanuit de richting Poznan naar Warschau stopt de snelweg (is nog niet af). Als je daar de weg af gaat heb je een stukje spoorvorming van minimaal 50cm Ik ben dr nu een keer of 5 langs gereden en geen enkele keer heeft mn bodemplaat niet de grond geraakt
Ach, toen ik er was waren ze in ieder geval volop bezig met werken aan de weg.
Maar misschien doen ze daar wat langer over dan in Nederland.
quote:
En wat ik er van
De verkeersregels in de stad zijn ook even wennen.... je mag bijna nergens linksaf slaan overal moet je een blokje rijden om te komen waar je wilt zijn
Misschien omdat dat het verkeer teveel ophoudt. gokje
quote:
Het meest rare is nog wel dat buiten de stad het net een wild-westen is...maar binnen de stad houdt iedereen zich heel braaf aan de regels; zelfs de voetgangers lopen niet door rood licht of steken schuin de straat over
Polen zijn ook een stuk fatsoenlijker dan veel mensen in Nederland denken. Hier is het echt een stuk erger met onbeleefd gedrag.
quote:
Kortom: het verkeer in Polen is op zn minst bijzonder
M'n punt is dat Polen mij erg meeviel destijds, kan aan mij liggen maar ik vind dat Nederlanders gewoon te negatief zijn over Polen.
  woensdag 11 april 2007 @ 14:20:01 #143
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_48215589
Ik vond 't altijd mooi dat Polen - een land dat 17 keer groter is dan Nederland - tot een paar jaar geleden 400 kilometer snelweg had .
pi_48219274
quote:
Op woensdag 11 april 2007 14:12 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Wegpiraten heb je overal, een Pool die in Nederland naar Blik op de Weg kijkt schrikt zich ook een ongeluk.

Maar ik herinner me nog dat ik destijds (paar jaar geleden) een beetje bang naar Polen ging en dat ik het erg vond meevallen. Ja, ik ken de cijfers, maar het is dan ook een uitgestrekt land met een aantal achtergebleven gebieden, vooral op het platteland zijn er dan "helden" die met drank op 200 km/u gaan rijden, maar ach...als je je daardoor laat tegenhouden kun je beter in bed blijven.
Mwoch, het is in polen toch een stukje erger dan in hier... zelf hou ik er wel van hoor, maar de gemiddelde Nederlander schrikt zich de kolere.... en inderdaad, het is niet geheel zonder gevaar
quote:

Dan praat je wel over uitzonderingen, ik herinner me juist al die gezellige eethuisjes langs de kant van de weg en ik kan me niet herinneren dat je daarvoor eerst door de vangrail moest.
Da's inderdaad een uitzondering het is echt net een kilometer of 2 na de grens.... en eethuisjes zijn er volop...elk dorp minimaal wel 1 en een tankstation en een hoerenkast
quote:
Ach, toen ik er was waren ze in ieder geval volop bezig met werken aan de weg.
Maar misschien doen ze daar wat langer over dan in Nederland.
ze zijn inderdaad volop bezig, en de snelweg is elke keer weer een stuk verder mooie weg die ze bouwen trouwens hoor lekker breed, recht en enorm vlak.
quote:
Misschien omdat dat het verkeer teveel ophoudt. gokje
Ze hebben in de steden nergens voorsorteer-vakken e.d. Ook belijning op de weg is schelden in de kerk daar... Ik heb een aantal foto's die echt heel creatief zijn (een vriend van me die vaak mee gaat werkt in de wegen-bouw; vandaar dat hij overal van dat soort dingen foto's maakt....zn collega's komen niet meer bij van het lachen soms )
quote:
Polen zijn ook een stuk fatsoenlijker dan veel mensen in Nederland denken. Hier is het echt een stuk erger met onbeleefd gedrag.
[..]

M'n punt is dat Polen mij erg meeviel destijds, kan aan mij liggen maar ik vind dat Nederlanders gewoon te negatief zijn over Polen.
Ik ben zelf extreem positief over Polen Alleen hun rijstijl is op zn zachtst gezegd creatief
pi_48223936
quote:
Op woensdag 11 april 2007 16:02 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Mwoch, het is in polen toch een stukje erger dan in hier... zelf hou ik er wel van hoor, maar de gemiddelde Nederlander schrikt zich de kolere.... en inderdaad, het is niet geheel zonder gevaar
Nou ik vind het meevallen. Familie van die ex woonde buiten de stad en dus veel ervaring met taxi en bus en nooit iets geks meegemaakt.
quote:
Da's inderdaad een uitzondering het is echt net een kilometer of 2 na de grens.... en eethuisjes zijn er volop...elk dorp minimaal wel 1 en een tankstation en een hoerenkast
Hoe weet jij dat?
quote:
ze zijn inderdaad volop bezig, en de snelweg is elke keer weer een stuk verder mooie weg die ze bouwen trouwens hoor lekker breed, recht en enorm vlak.
[..]

Ze hebben in de steden nergens voorsorteer-vakken e.d. Ook belijning op de weg is schelden in de kerk daar... Ik heb een aantal foto's die echt heel creatief zijn (een vriend van me die vaak mee gaat werkt in de wegen-bouw; vandaar dat hij overal van dat soort dingen foto's maakt....zn collega's komen niet meer bij van het lachen soms )
Ik geloof je zo ook wel hoor , alleen dat van die voorsoorteervakken klopt volgens mij niet.
Nou ja, lekker boeiend verder.

Maar ik kwam nog een stapeltje Pools geld tegen en dat kun je volgens mij niet omwisselen voor Euro's, dus die moet ik hoognodig een keer uitgeven (omgerekend zo'n 200 euro en daar kun je in Polen een hoop voor doen. )

Dus een mooi excuus om nog een keer heen te gaan. In ieder geval Gdansk en misschien dan Poznan, Warschau en Krakow ken ik al.
pi_48242209
quote:
Op woensdag 11 april 2007 18:03 schreef rebel6 het volgende:

[..]

Nou ik vind het meevallen. Familie van die ex woonde buiten de stad en dus veel ervaring met taxi en bus en nooit iets geks meegemaakt.
[..]

Hoe weet jij dat?
ik moest tanken
quote:
Ik geloof je zo ook wel hoor , alleen dat van die voorsoorteervakken klopt volgens mij niet.
Nou ja, lekker boeiend verder.

Maar ik kwam nog een stapeltje Pools geld tegen en dat kun je volgens mij niet omwisselen voor Euro's, dus die moet ik hoognodig een keer uitgeven (omgerekend zo'n 200 euro en daar kun je in Polen een hoop voor doen. )

Dus een mooi excuus om nog een keer heen te gaan. In ieder geval Gdansk en misschien dan Poznan, Warschau en Krakow ken ik al.
Ze hebben er natuurlijk wel voorsorteervakken e.d. maar lang niet zo fanatiek als in NL.
De bewegwijzering is trouwens ook niet altijd even top zijn we een paar keer achter gekomen.... bij een omleiding wil nog wel eens een bordje missen.... en dan kom je echt in de middle of no-where uit gelukkig dat dat alleen de eerste paar keer speelde; Tom Tom doet het best aardig daar

Pools geld kan je volgens mij wel inwisselen bij het GWK hoor...je kan het daar iig ook krijgen, dus terug wisselen moet ook geen probleem zijn denk ik... Nog nooit geprobeerd eigenlijk ik pin meestal gewoon in Polen en geen enkel probleem....en die paar Zlotty die over zijn investeer ik wel in drank en/of peuken
Poznan is op zich wel een leuke stad, maar ik vond zelf Wroclaw leuker eigenlijk
pi_48242672
Ik ben met de bus naar polen geweest nederlandse bus poolse chauffeur die moest terug vanuit gdansk binnen 10 uur op een parkeerplaats in duitsland zijn. Die kerel heeft constant 100 gereden overal 5 6 autos per keer inhalen allemaal even makkelijk. Was wel het spannendste busritje ooit.
pi_48245688
quote:
Op donderdag 12 april 2007 02:13 schreef JaFFe het volgende:
Ik ben met de bus naar polen geweest nederlandse bus poolse chauffeur die moest terug vanuit gdansk binnen 10 uur op een parkeerplaats in duitsland zijn. Die kerel heeft constant 100 gereden overal 5 6 autos per keer inhalen allemaal even makkelijk. Was wel het spannendste busritje ooit.
dat klinkt inderdaad vrij pools ja
  maandag 14 mei 2007 @ 14:53:28 #149
162666 RuutR
Kermisfreak
pi_49365195
Ik ga over een paar weekjes naar Polen.

En ik had een paar vraagjes: Kan je met een Ideniteitskaart (die ik nu heb ik geldig t/m juli 2007) Polen in of heb je een paspoort nodig?

En kun je zlotty's gewoon pinnen met een Maestro, pinpas of moet je die bij het grenswisselkantoor gaan halen?

Alvast bedankt
pi_49365279
Polen volgens mij niet. Draai je idkaart ff om, op de achterkant staan alle landen waarin hij geldig is
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')