abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 juni 2006 @ 14:26:29 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_38436248
Er zijn hier in K&W een paar topics over het kopen van een huis en het daarbij horende onderhandelen over de prijs, de oplevering en de roerende zaken.

Nu leek het mij handig als er een centraal topic komt waarin iedereen zijn truucjes, onderhandelingsmethodes en aanverwante zaken kan bekendmaken!

Ook mag iedereen hier postten als ze in onderhandeling zijn zodat we realtime mee kunnen leven en tips kunnen geven.

Hieronder al enkele tips:

• Wees niet bang om een laag bod neer te leggen. Pas echter wel op dat het bod wel realistisch blijft. Een bod van de helft van de vraagprijs is natuurlijk niet reeel. Een bod van 190000 op een huis van 215000 is een mooi beginbod.

• Speel met de opleveringstermijn. Hoe langer het moet duren voor de verkopers des temeer zullen ze zakken met hun prijs. Hun positie is immers moeilijker. Ga niet te moeilijk doen als hun een maand langer willen wachten dan jijzelf maar onderhandel gewoon verder over de prijs. Kanttekening hierbij is dat je wel een slaapplek moet kunnen vinden voor die periode.

• Laat eenbouwkundig ingenieur een rapport opstellen over de staat van het huis. Deze mensen hebben verstand van huizen! Hun zien dus meer dan jij! Het kost een beetje, maar kan ook een hoop opleveren/besparen

Nu jullie tips!
  • Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      donderdag 1 juni 2006 @ 14:46:41 #2
    44494 Rio
    Republikeinen; tsss...
    pi_38437026
    Andere tip: vraag jezelf af wat je er voor over hebt. Als dat de vraagprijs is bied je die gewoon, zeker als het om een gewild object gaat.
    Ik heb al een boek.
    pi_38439813
    Andere tip:

Mocht je een huis op het oog hebben waar een half jaar aan geklust moet worden, en daarmee nog ¤30.000,- duurder wordt, vraag je dan het volgende af: hoe groot is de kans dat ik het komende half jaar een huis tegenkom, wat binnen hetzelfde prijsplaatje blijft, en waar je zo inkan? Hiermee bespaar je jezelf een half jaar klussen, met alle voor- en nadelen die daaraan kleven
      donderdag 1 juni 2006 @ 16:22:37 #4
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_38441113
    Ook een belangrijke tip.

Kijk en vergelijk
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
      donderdag 1 juni 2006 @ 16:27:03 #5
    65960 sanger
    pi_38441271
    Ook weer een tip van mij. Laat je niet afleiden door een huis wat goed schoongemaakt is. Dit zegt namelijk niets over de staat van het huis en het onderhoud ervan. Vrijwel iedereen maakt zijn huis overdreven schoon als er kijkers komen.

Let goed op de afwerking. Zijn er geen kleine dingetjes die je niet vertrouwed?

Neem een goed fototoestel mee. Vraag aan de makelaar of er foto's gemaakt mogen worden. Dan kun je dingen later terugkijken om beter te beoordelen.
    Everything you want is on the other side of fear.
    pi_38441818
    Mijn tips:

- Kijk op www.kadaster.nl naar koopsommen van huizen in de straat.
    - Houd er in je achterhoofd rekening mee dat de koopprijs vaak in de richting gaat precies tussen 1e bod en 1e vraagprijs.
    - Als je vraagprijs niet hard omlaag gaat, ga dan ook niet veel meer bieden.
    - Als een huis langer te koop staat willen ze vaak snel verkopen. Ze kunnen niet lang een 2e hypotheek betalen, en worden nerveus.
      donderdag 1 juni 2006 @ 17:53:48 #7
    62525 Bibikuif22
    <3 <3 <3 <3 <3
    pi_38444396
    Ik heb vorige week een huis gekocht. Ik heb wel 1 tip.

Misschien heb je een makelaar in de kennissen/vriendenkring die voor jou als kopende makelaar wilt optreden of anders een makelaar aanstellen.

Het is geen overbodige luxe als je ziet waartoe zij instaat zijn. Hij/zij heeft ook geen emotionele band met het huis dus zal sneller een risico durven nemen mbt de prijs/het bod. En weet wat voor spelletjes er gespeelt worden in het wereldje.
    Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
      donderdag 1 juni 2006 @ 20:50:15 #8
    115121 Arizona
    Zeg maar Arißona
    pi_38451379
    Kijk eerst wat je aan hypotheek kunt (en wilt) krijgen.
    Het is zoooooo sneu om als je je droomhuis hebt bezichtigd, er daarna achter te komen dat het huis net iets te hoog gegrepen is voor je.
    You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
    pi_38458712
    quote:
    Een bod van 190000 op een huis van 215000 is een mooi beginbod.
    Zeer gewilde objecten daargelaten, vind ik een dergelijk openingsbod nogal aan de hoge kant. Onlangs heb ik een huis gekocht voor meer dan 20 % onder de aanvankelijke vraagprijs !
      FOK!fotograaf vrijdag 2 juni 2006 @ 01:30:39 #10
    137066 fokkieslim
    pi_38462200
    henige tip die zal werken is kijken hoe de veroper ervoor staat,bij scheiding enz.Zal een lager bod kunne werken.
    Normaliter zal bij een interesant object de vraagprijs wel gehaald worden.
    Alleen in omgevingen waar veel nieuwbouw gaande is,dus nog nieuwe woningen te koop staat,zal de bestaande woningmarkt stagneren.
    Een mooi huis wordt toch wel verkocht.
    een richtlijn is dat een verkope op advies van de makelaar 10% marge heeft.
    dus een woning van 100.000 euro zal bij 90.000 euro verkocht kunne worden.
      vrijdag 2 juni 2006 @ 08:34:14 #11
    115121 Arizona
    Zeg maar Arißona
    pi_38464445
    Het hangt inderdaad erg af hoe gewild een huis is. Het huis dat wij gekocht hebben ligt in een zeer gewilde buurt; huizen zijn daar zonder uitzondering binnen 2 maanden verkocht. Dan weet je dat de uiteindelijke verkoopprijs redelijk dicht bij de vraagprijs komt te liggen.

Uiteindelijk hebben we het toch niet slecht gedaan: we hebben aardig wat minder betaald voor ons huis dan een andere koper voor excact hetzelfde type huis ruim een jaar eerder. Qua afwerking heeft dat huis hetzelfde niveau, alleen hun tuin ligt minder gunstig .
    You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
      vrijdag 2 juni 2006 @ 09:53:20 #12
    65960 sanger
    pi_38465881
    quote:
    Op vrijdag 2 juni 2006 01:30 schreef fokkieslim het volgende:
    henige tip die zal werken is kijken hoe de veroper ervoor staat,bij scheiding enz.Zal een lager bod kunne werken.
    Dit is ook wel een goede. Je kunt gerust aan de verkopende makelaar vragen wat de reden is van verkoop.
    Everything you want is on the other side of fear.
    pi_38468108
    quote:
    Op donderdag 1 juni 2006 15:51 schreef Gurb het volgende:
    Andere tip:

Mocht je een huis op het oog hebben waar een half jaar aan geklust moet worden, en daarmee nog ¤30.000,- duurder wordt, vraag je dan het volgende af: hoe groot is de kans dat ik het komende half jaar een huis tegenkom, wat binnen hetzelfde prijsplaatje blijft, en waar je zo inkan? Hiermee bespaar je jezelf een half jaar klussen, met alle voor- en nadelen die daaraan kleven
    Dan kun je ook gewoon laag bieden (hebben wij ook gedaan) en daarna lekker zelf alles verbouwd zoals wij het wilde.

Jammer genoeg staat het nu te koop.....
      vrijdag 2 juni 2006 @ 17:34:59 #14
    44494 Rio
    Republikeinen; tsss...
    pi_38481074
    quote:
    Op donderdag 1 juni 2006 23:35 schreef lageveld het volgende:

[..]

Zeer gewilde objecten daargelaten, vind ik een dergelijk openingsbod nogal aan de hoge kant. Onlangs heb ik een huis gekocht voor meer dan 20 % onder de aanvankelijke vraagprijs !
    Okay, maar jij hebt een paard, dus woon je niet in de Randstad (?) en dus heb jij in mindere mate met een overspannen woningmarkt te maken. No offense uiteraard.
    Ik heb al een boek.
    pi_38491722
    Wij hebben bij de tweede keer bezichtigen iemand meegenomen (broer in ons geval); die kijkt met minder emotie, kan ook even de verkopende makelaar aan de praat houden terwijl jezelf iets wilt overleggen.
    pi_38513113
    quote:
    Op vrijdag 2 juni 2006 01:30 schreef fokkieslim het volgende:
    [knip]
    een richtlijn is dat een verkope op advies van de makelaar 10% marge heeft.
    dus een woning van 100.000 euro zal bij 90.000 euro verkocht kunne worden.
    Ten dele waar, heb niet de illusie dat bij een huis van 300.000 euri er 30.000 marge is. Ik heb mijn huis net verkocht. Bij de bepaling van de vraagprijs had de makelaar van zo'n 10 vergelijkbare woningen de verkoopgegevens mee genomen. Daarbij viel het enorm op dat er altijd zo'n 10.000 euri verschil zat tussen vraag- en verkoopprijs
      zaterdag 3 juni 2006 @ 23:55:00 #17
    4089 BE
    Gewoon gelukkig!
    pi_38517663
    Goed topic! Maar...
    Ik verplaats hem wel naar WGR waar huizen kopen hoort...

En daar is hij mss wel dubbel maar dat laat ik aan de WGR modjes over.
      zaterdag 3 juni 2006 @ 23:59:32 #18
    145172 gronk
    adulescentulus carnifex
    pi_38517762
    Tip:
    -als je een bod op een huis wilt doen, ga dan niet lopen zeiken over allerlei irrelevante dingen in een poging om de vraagprijs naar beneden te krijgen, omdat je denkt dat dat 'professioneel' is. Niet alleen kom je over als een hebberige nitwit, je maakt ook een ontzettend suffe indruk ('waarom wil die gek wonen in een huis wat-ie eigenlijk helemaal niks vindt?')

-hou d'r rekening mee dat de meeste bouwkundige rapporten ook maar een massaproduct zijn. En dat je dus wel degelijk dingen kunt tegenkomen die niet gedekt zijn door je bouwkundig rapport, maar die wel onder je onderzoeksplicht vallen.
    I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')