quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 21:03 schreef DutchTrain het volgende:[..]
Leuk om meer over te horen
Heb je nog gebruik gemaakt van speciale reisgidsen, of ben je overal ter plekke dingen uit gaan zoeken? En was het makkelijk om overal slaapplaatsen en reserveringen te regelen?
Eerst even de vragen;
Ik heb gebruik gemaakt van de lonely planet, en verder ben ik meestal bij aankomst ook wel even langs de touristeninformatie geweest. Ik vond de Lonely Planet heel sterk, en ze schrijven meestal wel echt wat je kunt verwachten.
Bij aankomst ben ik gewoon een slaapplaats gaan zoeken en in je eentje is dat wel te doen, al merkte ik naar het einde toe (dus eind juni, begin juli) wel dat steeds meer plaatsen vol zaten. Ik heb echter nergens buiten hoeven slapen ofzo, en heb zonder veel moeite altijd wel een slaapplaats kunnen vinden. Het enige nadeel is misschien dat je af en toe een dag uit moet checken en dan weer in, omdat je van kamer moet wisselen.
Wat de reserveringen betreft: ik heb geloof ik alleen in de TGV gereserveerd (omdat het verplicht is) en voor de rest nauwelijks. Alleen af en toe als ik op tijd moest zijn ofzo. Wanneer je in je eentje reist is reserveren bij aankomst altijd wel goed te doen, al moet ik ook hierbij zeggen dat ik dus niet weet hoe dat in juli en augustus is. Ben trouwens tijdens mijn reis bijna geen Europeanen tegen gekomen, maar vooral Amerikanen, Canadezen en Kiwi's.
De reis:
Op 2 juni ben ik in Rotterdam op de TGV gestapt naar Parijs. Daar aangekomen eerst een hostel gezocht, dit werd Peace & Love, omdat de naam me wel aanstond
Het personeel is aardig en helpt je goed op weg, verder is het gewoon een prima hostel met weinig bijzonders verder. In het hostel meteen een groepje Amerikanen en Canadezen ontmoet. Verder lekker de tourist uitgehangen (misschien waren de Parijzenaren daarom naar mijn mening niet zo aardig) in Parijs (dwz. Catacomben, Jim Morrissons graf, Eiffeltoren by night, Centre Pompidou enz. enz.) en een halve dagtrip gemaakt naar Versailles. Ook nog naar een klassiek pianoconcert geweest in een of andere kerk, wat behoorlijk goed was. Enige minpunt was dat het pedaal van de piano kraakte
. Daarover flipten een paar mensen in de pauze maar daar kon verder niets aan gedaan worden
. Na drie dagen ofzo ben ik op de TGV gestapt naar Avignon.
In Avignon kwam ik aan, en ik had een tent mee genomen. Mijn tentje opgezet op een camping waar ook een hostel bij was (heette geloof ik Bagatelle). Deze camping lag langs de Rhone, met prachtig uitzicht op het oude stadsdeel van Avignon. Zoals ik tijdens deze reis in elke stad wel een dag gedaan heb; lekker een dagje rondgelopen. 's Avonds zat ik met een fles witte wijn, stokbrood en wat brie (en mn gitaar die ik in Avignon gekocht heb) te genieten van het prachtige uitzicht over de Rhone.
Vervolgens komt er een groep jongeren met grof harde muziek in hun autos aangescheurd, en ik denk van; "Wat zullen we nou krijgen?". Het bleken toffe Avignonners (of hoe je dat ook zegt
) te zijn en ze vroegen of ze bij me mochten komen zitten. Ja natuurlijk mag dat ik zit hier toch maar in mn eentje blablabla. Afin: op een gegeven moment vragen deze redelijk beschonken lui en lui-innetjes van hey ga je mee naar onze stambar. Ik dacht aan hoe dronken de mensen waren maar ik ben toch maar mee gegaan
. Daar aangekomen was er vrij weinig te doen, maar wel veel leuke mensen ontmoet daar. De volgende dag mijn roes uitgeslapen en een fiets gehuurd en lekker rondgefietst. Al met al heel leuke tijd gehad in Avignon.
Mijn volgende stop was op aanraden van die jongelui Marseille. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten, maar het was geen slechte keuze achteraf denk ik zo. Een enorm bruisende stad met veel energie, met vismarkten waar de vissersboten aanmeren en meteen hun vangst verkopen en natuurlijk strand! Ik heb het met heel wat mensen tijdens mijn reis over Marseille gehad, en het is Hate it or love it. Ik hield er wel van maar mijn CD's werden in de metro uit mijn rugzak gehad (Ja, stom ik had gewoon een dikke mp3player mee moeten nemen maar ik had al mijn originelen in een mapje
.
Om maar weer even van de kust weg te gaan ben ik daarna naar Carcassonne gegaan.
Bedankt voor de tip nog Roellio . Niet overslaan als je die richting in gaat! Schitterend plaatsje en ook het nieuwe gedeelte is leuk om een keer doorheen te banjeren. Wel erg touristisch maar dat is geen reden om niet te gaan. Ik kwam in het nieuwe gedeelte aan en ze waren daar iets aan het veilen en er lag allemaal groenten op de grond. Bleek dus dat je per opbod een doos kon kopen en deze daarna mocht vullen met groenten/fruit. Tof om te zien!
Mijn meest zuidelijke stop was Cadaques, een dorpje aan de oostkust van Spanje niet heel ver over de grens. Hier heeft Dali een tijd gewoond, en dat had hij niet slecht bekeken als je het mij vraagt. Helaas geen hostels hier, maar wel goedkope hotels. Ik werd onderweg hiernaartoe een beetje ziek van het Mediterraanse temperament en van het feit dat toch niet zo heel veel spanjaarden engels spreken, maar gelukkig kwam ik op het busstation in Figueres een meid tegen die the lonely planet aan het lezen was. Deze Amerikaanse sprak vloeiend spaans en kon mij dus een heel eind uit de brand helpen met het reserveren van treintickets, en kopen van een buskaart. Met haar uiteindelijk ook een kamer gedeeld in Hotel Marina voor 22,50 pp/nacht. In Cadaques vrienden ontmoet die voor de studie hun laatste week veldwerk hier vertoefden en daarmee geouwehoerd.
De rest van mijn verhaal komt later, ik ga even koken
[ Bericht 1% gewijzigd door VrAnKiE op 08-07-2007 20:23:47 ]