abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 26 mei 2006 @ 13:39:49 #1
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_38229668
Eens een lekkere tegenhanger van de eeuwige "nou de ober brengt me mn biefstuk medium terwijl ik duidelijk medium tot rood had besteld, heb em meteen terug gestuurd en een fles wijn geeist" topics.

Tt-er begint.

Bij mijn werk in een klassiekere Frans restaurant, gasten binnen, kaart gegeven, de visgerechten aan tafel verteld, daarnaast de mogelijkheid uitgelegd dat de gasten desgewenst kunnen kiezen voor een verrassingsmenu.
Gasten kijken even en komen met de mooie zin "Nou verassing voor jou, ik wil steak en frites".

Antwoord, nou meneer we hebben een tournedos op de kaart staan, mischien is dat wat u wilt.

Neen steak met frites!


---

Blundertje van een andere gast, op het moment van het bestellen van de parelhoen buigt de 40+ dame zich naar haar man en vraagt met een authentieke boerinnen ondertoon "das toch net als kip he?"

---

Gasten bellen een ossestaarsoep, is een heldere soep, ga je dan vanuit dat mensen weten.
Ik kom met de amuses, ook eens soepje, maar dan met knoflookschuim en geserveerd in een kopje formaat koffiekop.

Kom aan tafel, kijkt u eens, de amuses.
Gast: "Heb ik niet besteld"
Ik: Die krijgt u van het huis mevrouw.
Gast: Wat is dat dan ( sta de amuses nog in te zetten)
Ik: dat ga ik u zo vertellen
Ik: nou als amuse "heel verhaal"
Gast: maar ik had toch ossestaart soep...


---

Ander bedrijf

Gasten krijgen eten, vis word nog aan tafel gefileerd want mevrouw kon dit zelf niet. Halverwege word gevraagd , alles naar wens. "absoluut, smaakt heerlijk!"

Gasten zijn klaar, kom aan tafel en zie 2 leger dan lege borden.

Ik: heeft het u gesmaakt?
Gast: Nee!
ik: kijk naar de borden, neem aan dat de gasten een geintje maken en begin uit te ruimen.
Meneer en mevrouw produceren letterlijk tegelijk een waterval aan wat er niet zou kloppen.
Waarop ik vraag, sorry maar ik kan u niet alle 2 tegelijkvolgen, maar wat is dan het probleem.

De sla was oud, want die was bruin, mevrouw laat als bewijs een stukje zien.......het meest verse stukje eikenbladsla....
(voor mensen die niet weten hoe deze uitziet http://reo.be/ndl/producten/sla-eikenblad.jpg )

het hoofd zat nog aan de vis, dat was belachelijk....het was forel.

er zat geen zout op de frites....duh, staat op tafel, niet iederen lust zout, makkelijker zelf erop te doen dan eraf te halen.

Dressing over de salade was waterig....sorry maar deze is al jaar en dag dezelfde en word kant en klaar ingekocht.

Ik was van plan ze een kopje koffie aan te bieden en toch min of meer onze kant van het verhaal te geven. Echter direct na deze barrage aan klachten staat meneer op, en ik betaal nu, en kom nooit meer!

Sorry maar bij zo'n reactie zie ik die mensen liever ook niet meer als gast.


Dus mensen post ze hier !
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
pi_38230146
Haha, in het restaurant waar ik werk:

"Juffrouw, zit er bij de tournedos ook vlees?"

Hoezo die mensen wisten niet waar ze mee bezig waren?
Gutopboale
  vrijdag 26 mei 2006 @ 13:55:22 #3
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_38230326
Schiet me net nog eentje binnen:

Gast: welke groenten komen er bij de asperges met zalm?
Ik: erm...de asperges
Gast: hmm okay doe maar.
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
pi_38230342
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 13:39 schreef huize het volgende:
Dressing over de salade was waterig....sorry maar deze is al jaar en dag dezelfde en word kant en klaar ingekocht.
Over blunders gesproken.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 13:58:00 #5
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_38230434
Ow en jij geloofd dat die overal nog zelf word gemaakt zeker.

Verassing, tenzij jij in een wat klassieker en duurder restaurant zit, kun je ervan uitgaan dat heel veel halffabricaten en heelfabricaten worden gebruikt.
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
pi_38230511
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 13:58 schreef huize het volgende:
Ow en jij geloofd dat die overal nog zelf word gemaakt zeker.
In de etablissementen waar ik me vertoon, zeker wel. Ik neem altijd even een kijkje in de keuken.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_38230525
"Kan de roomsaus met mandarijntjes ook zonder mandarijntjes?"

Haha.

Bij ons wordt de dressing trouwens elke dag vers gemaakt.
Gutopboale
pi_38230533
Mensen die de varkenshaas bestellen en hem vervolgens terug te sturen omdat ze geen varkensvlees lusten. (en dus echt dachten dat ze zon haas met van die lange oren zouden krijgen)

Zelfde verhaal met tonijnsteak, krijg je terug in de keuken met de mededeling dat de betreffende gasten geen vis lusten.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:02:09 #9
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_38230570
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:01 schreef Pony-Lover het volgende:
Mensen die de varkenshaas bestellen en hem vervolgens terug te sturen omdat ze geen varkensvlees lusten. (en dus echt dachten dat ze zon haas met van die lange oren zouden krijgen)

Zelfde verhaal met tonijnsteak, krijg je terug in de keuken met de mededeling dat de betreffende gasten geen vis lusten.
Een beetje als Jessica Simpson met haar Chicken of the Sea
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:02:33 #10
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_38230587
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:00 schreef rekenwonder het volgende:

[..]

In de etablissementen waar ik me vertoon, zeker wel. Ik neem altijd even een kijkje in de keuken.
Gelukkig, hoef je onze keuken tenminste niet te zien

Tonijnsteak...tis vis
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
pi_38230765
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 13:39 schreef huize het volgende:
Gasten bellen een ossestaarsoep, is een heldere soep, ga je dan vanuit dat mensen weten.
Ik kom met de amuses, ook eens soepje, maar dan met knoflookschuim en geserveerd in een kopje formaat koffiekop.

Kom aan tafel, kijkt u eens, de amuses.
Gast: "Heb ik niet besteld"
Ik: Die krijgt u van het huis mevrouw.
Gast: Wat is dat dan ( sta de amuses nog in te zetten)
Ik: dat ga ik u zo vertellen
Ik: nou als amuse "heel verhaal"
Gast: maar ik had toch ossestaart soep...

Iedereen komt ooit voor het eerst in een chique restaurant. Het siert een restaurant hoe zo omgaan met de mensen die (nog) niet weten hoe het hoort.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_38230853
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:02 schreef huize het volgende:

Gelukkig, hoef je onze keuken tenminste niet te zien
Lekker zooitje zeker? Als ik de keuken niet mag zien, ben ik weg.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_38230862
En het eeuwenoude afgezaagde, niet grappige grapje:

"Hoe wilt u uw biefstuk, medium?"

"Nee, doe maar large"

Gast in een breuk, ik vind m ondertussen niet grappig meer.
Gutopboale
pi_38230908
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:02 schreef huize het volgende:

[..]

Tonijnsteak...tis vis
die naam slaat ook nergens op, dat is waar
pi_38230975
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 13:58 schreef huize het volgende:
Ow en jij geloofd dat die overal nog zelf word gemaakt zeker.

Verassing, tenzij jij in een wat klassieker en duurder restaurant zit, kun je ervan uitgaan dat heel veel halffabricaten en heelfabricaten worden gebruikt.
Gelul. Ik kook al enige jaren in een simpel, maar populair eetcafe. We zijn redelijk goedkoop, maar gebruiken echt nul half fabrikaten. Waarom zou je in hemelsnaam geen eigen dressing maken? Het kost je bijna niks.... Er zijn teveel mensen in de horeca die denken zoals jij, alsof het tegenwoordig onmogelijk is om nog je eigen maaltijden te bereiden en het dus prima is om je gasten kant en klare sauzen te serveren . Da's inderdaad pas een blunder.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:15:40 #16
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_38231102
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:07 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Iedereen komt ooit voor het eerst in een chique restaurant. Het siert een restaurant hoe zo omgaan met de mensen die (nog) niet weten hoe het hoort.
Ow geloof me je kon ze er van te voren uitspotten, maar als je na het uitleggen van en aangeven dat het van het huis is, een warmmakertje, een kleine kennismaking met de keuken nog de opmerking krijgt "ik had toch ossestaartsoep" is voor mij een teken dat de gasten wereldvreemd zijn en niet aan het luisteren.


En voor rekenwonder en Drive-r

Tuurlijk zijn er zat plaatsen waar ze het zelf maken, en een simpel eetcafé is iets anders dan een restaurant.

Mijn baas heeft er voor gekozen om het zo te doen, en kijk eens aan z'n 7 zaken lopen stuk voor stuk goed en al meer dan 10 jaar. Doet die kennelijk toch iets goed met zn dressing ! Als je maar een kleine keuken hebt, weinig ruimte voor goederenopslag dan ga je keuzes maken, en ik persoonlijk zou dan ook kiezen voor een kant en klare dressing, heb ik tenminste wel ruimte om mn andere verse producten op te bergen.

Enne Drive-r, jullie bakken zeker ook zelf nog jullie brood voor bij de gerechten
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:15:43 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_38231103
TO werkt volgens mij in een crematorium i.p.v. een restaurant, want hij heeft het steeds over een verassing.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_38231274
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:15 schreef huize het volgende:

[..]

Ow geloof me je kon ze er van te voren uitspotten, maar als je na het uitleggen van en aangeven dat het van het huis is, een warmmakertje, een kleine kennismaking met de keuken nog de opmerking krijgt "ik had toch ossestaartsoep" is voor mij een teken dat de gasten wereldvreemd zijn en niet aan het luisteren.
Nou, eerlijk gezegd zou ik het normaal vinden als mij eerst gevraagd wordt of ik prijs stel op een extra tussendoortje van het huis.
quote:
En voor rekenwonder en Drive-r

Tuurlijk zijn er zat plaatsen waar ze het zelf maken, en een simpel eetcafé is iets anders dan een restaurant.

Mijn baas heeft er voor gekozen om het zo te doen, en kijk eens aan z'n 7 zaken lopen stuk voor stuk goed en al meer dan 10 jaar. Doet die kennelijk toch iets goed met zn dressing ! Als je maar een kleine keuken hebt, weinig ruimte voor goederenopslag dan ga je keuzes maken, en ik persoonlijk zou dan ook kiezen voor een kant en klare dressing, heb ik tenminste wel ruimte om mn andere verse producten op te bergen.
Als je in een restaurantkeuken geen plek hebt om een simpele dressing te maken doe je echt iets verkeerd. Maar goed, da's mijn mening.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:32:04 #19
121649 huize
Tumble tumble tumble
pi_38231678
Ach ik had natuurlijk van te voren moeten kunnen weten dat de "ik heb meer klasse, eet beter, kom op betere plekken, kook beter dan" mensen hierop zouden reageren.

Kennlijk zitten jullie nog allemaal vast in die eenwegsstraat van "mijn visie is de beste" en willen jullie er niet aan dat er meerdere manieren zijn om een restaurant te runnen. En geen enkele de beste is.

Zelfs bepaalde sterrenkeukens maken nog gebruik van halffabricaten.
Om een restaurant betaalbaar te houden en genoeg klandizie te trekken maak je een afweging tussen prijs en kwaliteit van het product. En de ene kiest om zn eigen dressing te maken, de andere niet. Waar het om gaat aan het einde van de dag is dat de gast tevreden naar huis gaat en de volgede week weer terug is.
En denk je dan dat het die gast iets uitmaakt of die dressing zelfgemaakt is, of uit een fles komt? Ze komen bijvoorbeeld voor een zelfgemaakte sateh of spareribs. En dan kun je beter kiezen bedrijfstechnisch gezien om je dressing kant en klaar in te kopen en je ingredienten voor een hardloper vers te gebruiken.

En kunnen we nu mischien ontopic verder, het gaat hier namelijk niet om hoe de ene bedrijfsvoering de ander niet is, het gaat om blunders en misdragingen van gasten in de Horeca.
How did we get from the blue lamp disco
To cracking up in San Francisco
I look at myself in a sober light
I'm not Elvis but I'm alright
pi_38232860
95% van de restaurants gebruikt idd wel ergens convenience-producten voor. Ga maar eens bij je locale groothandel bij de kassa staan en staan kijken wat de koks kopen. En dan gaat het echt niet alleen om de simpele eetcafétjes, ook de dure restaurants en cateraars hoor.
pi_38233021
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:08 schreef DIJK het volgende:
95% van de restaurants gebruikt idd wel ergens halffabrikaten voor. Ga maar eens bij je locale groothandel bij de kassa staan en staan kijken wat de koks kopen. En dan gaat het echt niet alleen om de simpele eetcafétjes, ook de dure restaurants en cateraars hoor.
Geloof me, ik weet heus wel dat het gebeurt. Dat betekent echter niet dat ik het er meer eens moet zijn. Als je echt je gast zo goed mogelijk wil verwennen, dan strookt het gebruik van half fabrikaten gewoon niet met die opvatting. Natuurlijk halen wij ons brood bij de bakker en gebruik ik voor simpele dingen bouillon poeder. Maar het gebruik moet bewust zijn en niet enkel uit gemak gebeuren. Ik vind het niet zelf maken van een dressing gewoon onbegrijpel, 5 minuten werk en het kost je nog geen euro. Dan ben je volgens mij verkeerd bezig.

Maar goed, da's mijn mening, dus daar hoef je het absoluut niet mee eens te zijn.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_38233181
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:13 schreef Drive-r het volgende:
Geloof me, ik weet heus wel dat het gebeurt. Dat betekent echter niet dat ik het er meer eens moet zijn. Als je echt je gast zo goed mogelijk wil verwennen, dan strookt het gebruik van half fabrikaten gewoon niet met die opvatting. Natuurlijk halen wij ons brood bij de bakker en gebruik ik voor simpele dingen bouillon poeder. Maar het gebruik moet bewust zijn en niet enkel uit gemak gebeuren. Ik vind het niet zelf maken van een dressing gewoon onbegrijpel, 5 minuten werk en het kost je nog geen euro. Dan ben je volgens mij verkeerd bezig.

Maar goed, da's mijn mening, dus daar hoef je het absoluut niet mee eens te zijn.
Ik ben het er tot op zekere hoogte wel mee eens. Je kunt je met bepaalde dingen zoals een zelfgemaakte dressing ook onderscheiden. Maar de anti-convenience houding in dit topic was toch wel een beetje over the top. Net alsof het iets vies is. Ook met die halffabrikaten kun je er nog heus een eigen draai aan geven. En zoals ik al zei, ik ken genoeg dure restaurants en cateraars die met emmers vol van dat soort producten de groothandel uitlopen. En ik hoor niemand daar klagen dat het eten niet goed zou zijn.
pi_38233245
Man bij de McDonalds:
- Verkopen jullie ook bier?

pi_38233269
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:19 schreef Beroepsgokker het volgende:
Man bij de McDonalds:
- Verkopen jullie ook bier?

Vind ik niet zo gek. In sommige landen hebben ze wel bier bij de Mac.
pi_38233396
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:17 schreef DIJK het volgende:

[..]

Ik ben het er tot op zekere hoogte wel mee eens. Je kunt je met bepaalde dingen zoals een zelfgemaakte dressing ook onderscheiden. Maar de anti-convenience houding in dit topic was toch wel een beetje over the top. Net alsof het iets vies is. Ook met die halffabrikaten kun je er nog heus een eigen draai aan geven. En zoals ik al zei, ik ken genoeg dure restaurants en cateraars die met emmers vol van dat soort producten de groothandel uitlopen. En ik hoor niemand daar klagen dat het eten niet goed zou zijn.
Ach, misschien viel het verkeerd, ik vond de eerdere reactie over die dressing juist over de top. Ik ben niet pertinent tegen half fabrikaten, ik merk alleen dat steeds meer koks en restaurateurs het als de enige optie zien. Vaak maakt het qua kosten enorm weinig uit, maar wordt het puur uit gemak of gewoonte gedaan, dat is zonde...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')