abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 26 mei 2006 @ 08:45:17 #1
21746 Budah
He who is awake
pi_38223105
Op het moment ben ik bezig om concreet uit te zoeken wat ik nou allemaal nodig heb aan verzekeringen voor mijn vriendin en ik. Zodoende ben ik terecht gekomen bij de overlijdensrisicoverzekering.

De verschillende vormen hiervan en wat het inhoud is mij redelijk duidelijk, behalve het bedrag waarvoor ik het beste kan verzekeren. Wat is hier standaard/raadzaam voor? Wat is hiervoor bepalend?
product of a hippy/rocker upbringing
pi_38223506
Ik neem aan dat je/jullie een huurwoning hebt/hebben?
Dan is het maar net de vraag wat je elkaar "gunt"
Vaak is een bedrag van rond de ¤ 50.000,- best redelijk. Is ook niet zo duur (als je geen groot medisch verleden hebt) en mocht je een huis gaan kopen in de toekomst, kun je deze verzekering altijd aanpassen en meenemen.
Wie het laatst lacht, lacht ook!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 09:37:15 #3
68283 NCC-1701-Q
If all else fails...play dead!
pi_38223562
E.e.a. hangt een beetje af van je situatie. Hebben jullie een koophuis? Dan moet je bedenken met welke hypotheekschuld en -lasten de nabestaande blijft zitten en welk inkomen die dan geniet om al die lasten mee te betalen. Vaak is het een vuistregel (of zelfs verplicht vanuit de hypotheekverstrekker) om voor de hoofdkostwinner een verzekering te sluiten van ca. 50% van de hypotheekhoofdsom. Dat geld gaat na overlijden dan wel rechtstreeks naar de hypotheekverstrekker (een zgn. verpande verzekering). Bedenk ook met welke overige kosten je na een overlijden wordt geconfronteerd. In het geval van kinderen kan het bijvoorbeeld nodig zijn om meer kinderopvang te gaan gebruiken, waar een aardig prijskaartje aanhangt.
Advies: ga naar 2 of 3 tussenpersonen, leg je situatie uit en vraag wat zij verstandig achten en kies het gemiddelde. Succes!
If all else fails.... play dead!
pi_38223648
Wat je ook in je overweging zou kunnen laten meewegen is het feit of je vrouw/vriendin niet gewoon in staat is om het huis zelf te kunnen betalen. ALs je een vriendin hebt met een redelijke baan is het natuurlijk een beetje jammer om een daarvoor een verzekering af te sluiten. Andere kant van het verhaal is dat sommige geldverstrekkers het gewoon van je eisen.
Rot signature
pi_38223850
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 09:44 schreef rieski het volgende:
Andere kant van het verhaal is dat sommige geldverstrekkers het gewoon van je eisen.
Dit is alleen bij een koopwoning van toepassing natuurlijk. Niet bij een huurwoning.
Wie het laatst lacht, lacht ook!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 10:09:25 #6
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_38223990
Hangt ook af van de baan die je nu hebt, vaak krijg je na overlijden nog 3 maanden salaris uitbetaald zodat de begrafeniskosten vaak hier al betaald van kunnen worden, en misschien heeft de achterblijvende partner ook recht op pensioen?
Bovendien moet je je afvragen of zo'n verzekering echt nodig is, is je vriendin niet in staat om financieel voor zichzelf te zorgen als jij er niet meer zou zijn?
Je kunt je tegen alles en nog wat verzekeren, maar is het ook nodig???
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_38224053
Als het bij je huis hoort is de verzekering daar meestal aan verbonden en komt die dus niet zomaar ten goede aan je vriendin.

Verder raad ik je aan even stil te staan bij je eigen uitspraak 'welke verzekeringen ik nodig heb' in combinatie met de naam 'overlijdensrisicoverzekering'.

Open deur: Het risico dat jij overlijdt is 100%.
Dat weet de verzekeringsmaatschappij ook.

Wat je prima kunt dekken met een verzekering zijn onverwachte kosten.
Kosten van een begrafenis bijvoorbeeld.
Wat al moeilijker wordt is om je vriendin een lang en gelukkig leven te garanderen.

Punt is dat uitkeringen van verzekeringen altijd worden betaald uit de premies.
Bij diefstal en schade heb je als consument winst, want er zijn meer mensen die premie betalen dan mensen die een beroep op de verzekering doen.

Bij een overlijdensrisicoverzekering doet 100% van de mensen één keer aanspraak op de verzekering.
De uitkering wordt daarom niet uit andermans premie betaald, maar uit jouw eigen premie.

Nog steeds een open deur?
Denk eens aan een spaarrekening.
Heb je hoger rendement (er hoeft nl geen verzekeringspolis afgesloten te worden) en het is flexibeler (je kunt het geld ook voor andere noodgevallen aanwenden).

Een overlijdensrisicoverzekering ga je alleen maar op vooruit als je snel doodgaat.
Anders is het gewoon een spaarrekening waar je zelf nooit aan mag komen.
pi_38224114
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 10:01 schreef Beul het volgende:

[..]

Dit is alleen bij een koopwoning van toepassing natuurlijk. Niet bij een huurwoning.
Voor een huurwoning hoef je niet naar een geldverstrekker..... dus idd niet bij een huurwoning.
Ik had je iets hoger ingeschat, mijn fout.
Rot signature
  vrijdag 26 mei 2006 @ 10:27:38 #9
21746 Budah
He who is awake
pi_38224304
In de huidige situatie wonen we nog niet samen, maar willen een huis gaan kopen. Om toch enigzins voorbereid van start te gaan ben ik alvast het een en het ander aan het uitzoeken.

Ik begrijp dat geldverstrekkers het van je eisen. Wordt dit vaak meegenomen in een hypotheek in de vorm van een levenverzekering? Ik had het idee dat dit hier los van stond, maar blijkbaar is het dus een tweede naam voor hetzelfde.

Hoe zit het met een uitvaartverzekering? Mijn ouders zijn er nooit echt mee bezig geweest, dus voor mij is het allemaal nieuwigheid. Zou een spaarrekening hier een goed alternatief voor zijn? Als ik zo zie waar je je voor kunt verzekeren, een uitvaart van 4500 euro, vraag ik me af hoe het zit met de waardevermindering van het geld. Het zgn 'toen ik jong was was een pak melk 3 cent' verhaal. Met andere woorden, koop je tegen die tijd daar nog wel een uitvaart voor of zit je dan nog steeds met grote kosten?
product of a hippy/rocker upbringing
pi_38229468
Levensverzekering zit idd aan de hypotheek gekoppeld.
Het is dan ook een verzekering voor de bank. Zo weet de bank dat als jij overlijdt en (wat erger is) daardoor je lening niet afbetaalt, er toch een groot deel van de lening gedekt is; wellicht zelfs helemaal.

Je vriendin profiteert hiervan mee als zij in leven blijft, want de lening van het huis waar zij in woont wordt voor een groot deel afbetaald - als de verzekering idd uitkeert als er maar ééntje overlijdt, natuurlijk.

Het is vooral zekerheid voor de bank.

Uitvaartverzekering: drie dingen:
1) De uitvaart die je krijgt is een standaardpakket. Dit is opzettelijk zo samengesteld (kaartjes, kist, steen etc) dat je nabestaanden er vanaf zullen willen wijken. Zodra ze dat doen moeten ze dat zelf betalen.
2) Je laat al een smak geld na - auto, huis, spaarrekeningen, verzekeringen etc. Misschien kan een uitvaart daar wel vanaf.
3) Als je een normaal leven leidt (65 wordt) heb je de UV gewoon bij elkaar gespaard. Er is dus geen sprake van dat je erop vooruit gaat; behalve als je eerder doodgaat.

Bij een normaal leven is een UV gewoon een spaarpotje waar je niet aan kunt komen, dat wordt besteedt aan een goedkope standaard uitvaart.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')