abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38184602
Hoe heet de god/ godin van de humor? Mits die er is natuurlijk.
  woensdag 24 mei 2006 @ 23:50:11 #2
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_38184793
trickster, in some way that is.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_38184862
Dit iets?

klein beetje maar.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_38199184
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 23:50 schreef BaajGuardian het volgende:
trickster, in some way that is.
Inderdaad Trickster

De Noorse god Loki bvb en Afrikaanse spinnengod Anansi zijn Tricksters.

De Egyptische farao Achnaton was ook dol op humor: hij liet zijn afbeeltenissen als cartoons maken.
pi_38199360
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 14:52 schreef barman het volgende:

[..]

Inderdaad Trickster

De Noorse god Loki bvb en Afrikaanse spinnengod Anansi zijn Tricksters.

De Egyptische farao Achnaton was ook dol op humor: hij liet zijn afbeeltenissen als cartoons maken.
pics?
pi_38207246
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 14:58 schreef PsyCha het volgende:

[..]

pics?
De mens Achnaton:

Achnaton, met zijn overdreven gelaatstrekken, is een voorbeeld van de vroege, extreme versie van de stijl,
...
Waren zijn politieke, religieuze en kunstzinnige hervormingen het werk van een genie dat zijn tijd ver vooruit was, of van een gek? Bron

Dit is de god Loki:

En de god Anansi:

[ Bericht 4% gewijzigd door barman op 25-05-2006 23:54:22 ]
  donderdag 25 mei 2006 @ 19:12:18 #7
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_38207474
beetje magere OP< maar de posts erna (behalve die ik gekilled heb) zijn wel een C&H kickje waard .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 25 mei 2006 @ 20:03:05 #8
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_38209126
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 19:05 schreef barman het volgende:

[..]

De mens Achnaton:

[afbeelding]

Achnaton, met zijn overdreven gelaatstrekken, is een voorbeeld van de vroege, extreme versie van de stijl,
...
Waren zijn politieke, religieuze en kunstzinnige hervormingen het werk van een genie dat zijn tijd ver vooruit was, of van een gek?

[afbeelding]
Waarschijnlijk was het gewoon een slimme man die op deze manier de macht van de koning weer probeerde te herstellen. Ga maar na, door zich zelf als opperpriester van een monotheïstische godsdienst in te stellen vernietigde hij in een klap de macht van de dominante Amon cultus en alle andere goden.
pi_38210002
quote:
...
Waren zijn politieke, religieuze en kunstzinnige hervormingen het werk van een genie dat zijn tijd ver vooruit was, of van een gek?
De stijl? Je bedoelt echt "De Stijl"?
pi_38210171
Jammer, ik dacht dat het aan het zien van de TT over "humor in de oudheid" zou gaan.
pi_38217272
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:28 schreef MrBean het volgende:

[..]

De stijl? Je bedoelt echt "De Stijl"?
Sorry, bron waaruit ik citeerde vergeten. Het gaat over de Egyptische stijl.

Loki op het plaatje hierboven lijkt heel erg op de Joker, de nar. De nare grapjas zoals in Batman.
Hier is nog een Vikingafbeelding van hem:

Dit plaatje komt hier vandaan en het origineel staat in Kirkby Stephen church.

En dan is er de Lachende Buddha:

vrijdag 26 mei 2006 @ 14:12:44 #12
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_38231001
Om maar weer terug te komen op Egyptische humor, aanschouw de koningin van Poent:
pi_38231925
Jon Stewart, uiteraard.
pi_38232041
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:12 schreef Djaser het volgende:
Om maar weer terug te komen op Egyptische humor, aanschouw de koningin van Poent:
[afbeelding]
Hebben ze nou later die kont doorgetrokken?
pi_38233118
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 14:12 schreef Djaser het volgende:
[afbeelding]
Dat heb ik gezien bij Luxor, Egypte. Het is een uitgebeiteld reisverslag in de tempel van Hatsjepsoet. Een vrouwlijke farao die een rituele farao-aanhangbaard, een fopbaard, droeg.

Ze was tijdens haar ambtsperiode ergens ver in Afrika in het toenmalige land Poent wierrookboompjes wezen halen voor die tempel. De dochter van de koning van Poent leed aan elefantiasis. Op zich niet grappig maar wel leuk is dat het zo realistisch werd weergegeven.
In die tempel van Hatsepsoet staan veel humorvolle afbeeldingen. Bvb een soldaat in een rij soldaten die zijn los geraakte sandaal vastmaakt terwijl de rest van het regiment in strak gelid loopt.

Hier een stel expeditieleden van de reis naar Poent die met elkaar aan het kletsen zijn terwijl de rest strak 'like an Egytian' voortgaan:

vrijdag 26 mei 2006 @ 19:41:33 #16
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_38242582
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 15:16 schreef barman het volgende:
Ze was tijdens haar ambtsperiode ergens ver in Afrika in het toenmalige land Poent wierrookboompjes wezen halen voor die tempel.
Dat deed ze niet zelf hoor ze had er een expeditie heen gestuurd
quote:
De dochter van de koning van Poent leed aan elefantiasis.
Of ze werd gewoon afgebeeld volgens het klassieke Afrikaanse schoonheidsideaal; dik en mollig Dat soort dingen zijn dus helemaal niet zeker. Het gaat hier trouwens echt om de koningin met de koning rechts van haar.
quote:
Op zich niet grappig maar wel leuk is dat het zo realistisch werd weergegeven.
Nou realistische weergaven zijn nogal zeldzaam in Egypte al helemaal als het om reliëfs gaat, er was dus wel een beetje sprake van zwarte humor. De oude Egyptenaar die dit reliëf zo bijzonder was dat hij het op een stuk kalksteen natekende zou het vast met me eens geweest zijn
  vrijdag 26 mei 2006 @ 23:55:18 #17
80076 der_Otto
Ich bin der Otto!!
pi_38253549
De legioensoldaten in het Romeinse leger maakten wel eens inscripties in de stenen die ze met hun katapulten op de vijand afschoten. "Aanpakken maar!" en dat soort dingen.

Op zich ook wel humor

Kan me ook vaag herinneren dat op de muur van Hadrianus ergens een hilarische Romeinse graffiti stond, achtergelaten door de soldaten die zich daar dood verveelden maar de strekking ben ik even kwijt.
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_38265821
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 19:41 schreef Djaser het volgende:

[..]

Dat deed ze niet zelf hoor ze had er een expeditie heen gestuurd
[..]
Je hebt gelijk. Ik diepte het van 20 jaar terug op uit m'n geheugen. Had het even moeten checken ipv alleen plaatjes te googlen en te voorzien van mijn commentaar. Bedankt voor je verbeteringen!
quote:
Of ze werd gewoon afgebeeld volgens het klassieke Afrikaanse schoonheidsideaal; dik en mollig Dat soort dingen zijn dus helemaal niet zeker.
Ook dat klopt. De kwabben op haar lijf lijken wel verrekt veel op de ziekteverschijnselen en mijn gids opperde 20 jaar geleden dus zoiets.
quote:
Het gaat hier trouwens echt om de koningin met de koning rechts van haar.
Ook hier heb je gelijk! De kwabbige dikkerd is de koningin van Poent.
pi_38266018
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 23:55 schreef der_Otto het volgende:
hilarische Romeinse graffiti
Karikatuur van een politicus gevonden in Pompei:

Gevonden op http://en.wikipedia.org/wiki/Graffiti Daar staat ook iets over Hadrianus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')