Inderdaad Tricksterquote:Op woensdag 24 mei 2006 23:50 schreef BaajGuardian het volgende:
trickster, in some way that is.
pics?quote:Op donderdag 25 mei 2006 14:52 schreef barman het volgende:
[..]
Inderdaad Trickster
De Noorse god Loki bvb en Afrikaanse spinnengod Anansi zijn Tricksters.
De Egyptische farao Achnaton was ook dol op humor: hij liet zijn afbeeltenissen als cartoons maken.
De mens Achnaton:quote:
Waarschijnlijk was het gewoon een slimme man die op deze manier de macht van de koning weer probeerde te herstellen. Ga maar na, door zich zelf als opperpriester van een monotheïstische godsdienst in te stellen vernietigde hij in een klap de macht van de dominante Amon cultus en alle andere goden.quote:Op donderdag 25 mei 2006 19:05 schreef barman het volgende:
[..]
De mens Achnaton:
[afbeelding]
Achnaton, met zijn overdreven gelaatstrekken, is een voorbeeld van de vroege, extreme versie van de stijl,
...
Waren zijn politieke, religieuze en kunstzinnige hervormingen het werk van een genie dat zijn tijd ver vooruit was, of van een gek?
[afbeelding]
De stijl? Je bedoelt echt "De Stijl"?quote:Achnaton, met zijn overdreven gelaatstrekken, is een voorbeeld van de vroege, extreme versie van de stijl,
...
Waren zijn politieke, religieuze en kunstzinnige hervormingen het werk van een genie dat zijn tijd ver vooruit was, of van een gek?
Sorry, bron waaruit ik citeerde vergeten. Het gaat over de Egyptische stijl.quote:Op donderdag 25 mei 2006 20:28 schreef MrBean het volgende:
[..]
De stijl? Je bedoelt echt "De Stijl"?
Hebben ze nou later die kont doorgetrokken?quote:Op vrijdag 26 mei 2006 14:12 schreef Djaser het volgende:
Om maar weer terug te komen op Egyptische humor, aanschouw de koningin van Poent:
[afbeelding]
Dat heb ik gezien bij Luxor, Egypte. Het is een uitgebeiteld reisverslag in de tempel van Hatsjepsoet. Een vrouwlijke farao die een rituele farao-aanhangbaard, een fopbaard, droeg.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 14:12 schreef Djaser het volgende:
Om maar weer terug te komen op Egyptische humor, aanschouw de koningin van Poent:
[afbeelding]
Dat deed ze niet zelf hoor ze had er een expeditie heen gestuurdquote:Op vrijdag 26 mei 2006 15:16 schreef barman het volgende:
Ze was tijdens haar ambtsperiode ergens ver in Afrika in het toenmalige land Poent wierrookboompjes wezen halen voor die tempel.
Of ze werd gewoon afgebeeld volgens het klassieke Afrikaanse schoonheidsideaal; dik en mollig Dat soort dingen zijn dus helemaal niet zeker. Het gaat hier trouwens echt om de koningin met de koning rechts van haar.quote:De dochter van de koning van Poent leed aan elefantiasis.
Nou realistische weergaven zijn nogal zeldzaam in Egypte al helemaal als het om reliëfs gaat, er was dus wel een beetje sprake van zwarte humor. De oude Egyptenaar die dit reliëf zo bijzonder was dat hij het op een stuk kalksteen natekende zou het vast met me eens geweest zijnquote:Op zich niet grappig maar wel leuk is dat het zo realistisch werd weergegeven.
Je hebt gelijk. Ik diepte het van 20 jaar terug op uit m'n geheugen. Had het even moeten checken ipv alleen plaatjes te googlen en te voorzien van mijn commentaar. Bedankt voor je verbeteringen!quote:Op vrijdag 26 mei 2006 19:41 schreef Djaser het volgende:
[..]
Dat deed ze niet zelf hoor ze had er een expeditie heen gestuurd
[..]
Ook dat klopt. De kwabben op haar lijf lijken wel verrekt veel op de ziekteverschijnselen en mijn gids opperde 20 jaar geleden dus zoiets.quote:Of ze werd gewoon afgebeeld volgens het klassieke Afrikaanse schoonheidsideaal; dik en mollig Dat soort dingen zijn dus helemaal niet zeker.
Ook hier heb je gelijk! De kwabbige dikkerd is de koningin van Poent.quote:Het gaat hier trouwens echt om de koningin met de koning rechts van haar.
Karikatuur van een politicus gevonden in Pompei:quote:Op vrijdag 26 mei 2006 23:55 schreef der_Otto het volgende:
hilarische Romeinse graffiti
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |