quote:
Op maandag 3 juli 2006 21:12 schreef JoZwF1 het volgende:[..]
Over dat AFD nog steed goed verkoopt in de USA geloof ik graag, maar geloof mij ook maar dat van die million verkochte cd's en misschien maar qua opbrengst tegenwoordig 1 a 2 miljoen euro bij het bedrijf GnR terecht komt de rest gaat gewoon naar Geffen, hier moeten de managers, de juristen, al het andere personeel ook deels van betaald worden, en dan gaat er nog een deel naar de muzikanten, je kan er dus wel vanuit gaan dat dat echt geen vet pot zal zijn.
Duff, Slash en Axl waren met zijn 3-en dat bedrijf. Duff en Slash zijn er volgens Axl uitgestapt. Axl is er volgens Duff en Slash uitgestapt. Daar gaat een van de rechtzaken over.
quote:
En ik denk dat je met royalties een beetje in de war zit.... in pricipe zijn nummers eenmaal uitgebracht eigendom van de platenmaatschappij (tenzij er een andersoortig contract opgesteld is door de band, dat de nummers ten alle tijde eigendom blijven van de band, ik weet dat Metallica dit gedaan heeft om te voorkomen dat er ooit een of andere verzamelaar uit zou komen waar ze niet achter stonden), wat dus in principe inhoudt dat er (als er al royalties betaald worden, het komt vaak genoeg voor dat er een vast bedarg afgesproken is van te voren) alleen bij de initiele uitgave van de cd rechten afgedragen hoeven te worden aan de artiest/band.
Of die vriend van je leert het verkeerd op school of jij hebt hem verkeerd begrepen. Er zijn verschillende soorten royalties. Op het moment dat GnR dat contract tekende bij Geffen hield dat in dat Geffen het exclusieve recht had om al het materiaal dat GnR onder dat afgesproken tijdsbestek schrijft en produceerd mag verveelvoudigen en uitbrengen. Voor dat uitbrengen van die muziek moeten zij een x percentage aan royalties betalen aan de uitvoerende muzikant, de songschrijvers, textschrijvers etc. Zij moeten dus per verkochte cd een bedrag aan de schrijvers en uitvoerders betalen. In dit geval Guns N Roses. Tenzij een van de leden hun rechten hiervan hebben verkocht aan Geffen (wat ze geen van allen hebben gedaan) of aan Axl (wat ze ook geen van allen hebben gedaan) krijgen zij dus nog steeds geld voor hun aandeel per verkochte geluidsdrager.
Dan heb je ook nog het feit dat veel platenmaatschappijen werken met een voorschot. Ze betalen eerst een bedrag aan de artiest. Je hoort bv weleens dta bands een deal hebben van 1 miljoen dollar ofzo. Wat dat inhoudt is dat ze 1 miljoen dollar "krijgen" van de platenmaatschappij om hun album op te nemen. Maar dat geld moeten ze wel terugverdienen. Pas op het moment dat hun album meer dan 1 miljoen euro heeft verdient krijgen ze dus royaltie checks.
quote:
Verwar dit niet met royalties voor airplay en zulk soort gebruik en ook niet met de royalties qua eigendoms recht van de nummers (dus niet van de opnames), als GnR vet ahd willen en kunnen verdienen aan hun greatest hits album, dan hadden alle nummers op nieuw ingepseeld moeten worden, want dan zijn het nieuwe tracks zeg maar....
Dan zijn er nog royalties voor de airplay idd. Ook hiervan heeft geen van de leden zijn rechten verkocht aan iemand anders. Dus voor elke keer dat Paradise City wordt gedraaid krijgen Axl, Slash, Duff, Izzy en zelfs Steven geld. Veel is het niet maar zij krijgen het wel en Geffen krijgt hiervan helemaal niets. Dus nogmaals, volgens mij ben jij in de veronderstelling dat GnR zijn rechten aan de platenmaatschappij heeft verkocht. Dat is dus niet het geval. Daar gaan dus de rechtzaken over. Slash en Duff menen dus dat ze nog steeds deel uitmaken van dat bedrijf en Axl meent van niet. Dus daarom wilde Axl ook AFD opnieuw opnemen zodat S en D werden gekort in hun royalties.
quote:
Ik geloof wel dat er wel idd dat er in het geval van GnR een vast bedrag is overgemaakt aan het bedrijf GnR, maar dan voornamelijk bedoelt om het ene financiele injectie te geven. Ik weet 100% zeker dat Slash en Duff geen ene cent gezien hebben er van en dat Axl er zelf ook achter aan moest om het geld te krijgen. En dat eigenlijk geen van de partijen (behalve Geffen) blij was met die best of cd......
Nou dat is dus niet het geval. Dat is wettelijk zo vast gelegd in de USA middels de ASCAP. Op het moment dat jij een liedje speelt en schrijft krijg je altijd een royaltie check TENZIJ je die rechten verkocht hebt aan een ander midels een contract. En in het geval van GnR is het zo dat het bedrijf GnR, het partnership wat Axl, Slash en Duff was de baas is over alle GnR back catalogue. En Axl meent nu dus die zeggenschap te hebben waardoor hij meent te kunnen beslissen of Geffen idd nog een Greatest Hits mag uitbrengen. Want hij kon dat wel degelijk tegenhouden mocht hij dat willen. En daar gaat dus een van de rechtzaken over, de zeggenschap van de GnR back catalogue.
Het is een heel ingewikkeld onderwerp, de rechten binnen muziek maar ik hoop dat je het enigszins begrijpt.