abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 mei 2006 @ 19:26:18 #1
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_37697365
The Decemberists

Een erg leuke indiepopband die binnenkort ook wat optredens in Nederland geeft, en mede daarom hoognodig een keer toe is aan een eigen topic.

quote:
Biografie van AMG: Colin Meloy leads the Decemberists, a five-piece outfit whose pop sound has listeners comparing the band with the likes of Neutral Milk Hotel and Belle & Sebastian. Meloy, who hails from Missoula, MT, is the main songwriter for the group. Rounding out the lineup are Ezra Holbrook on drums, Nate Query on upright bass, Jenny Conlee on accordion, and Chris Funk on theremin and pedal steel guitar. Frontman Meloy previously devoted some time to an alternative country group before breaking off to pursue his craft as a singer/songwriter in the city of Portland, a period that eventually led to the Decemberists' formation. He also holds a degree in creative writing. In addition to her duties on the accordion, Conlee also plays piano. Funk is the band's newest member. Before Hush Records released the Decemberists' first album in 2002, the group put out an EP of five tracks. Their full-length debut, Castaways and Cutouts was re-released that same year on the Kill Rock Stars label, and the band began to accumulate a serious fan base. 2003 saw the release of Her Majesty, another fine collection of theatrical indie pop with british folk sensibilities that further cemented their growing reputation as a band to watch. The following year they released the five-part epic EP The Tain, based on the 8th century Irish poem of the same name, followed by their third full-length Picaresque in 2005.
Discografie:

Albums
2002 Castaways and Cut-Outs
2003 Her Majesty, The Decemberists
2005 Picaresque

Singles & EPs
2001 5 Songs EP
2004 The Tain EP
2004 Billy Liar (Single)
2005 16 Military Wives (Single)

Op 18 mei staan ze in ieder geval in Paradiso, concert is op dit moment nog niet uitverkocht. Gaan er nog meer mensen van FoK! heen?
pi_37698942
In mei had ik al 2 concerten, B&S en Josh Ritter. Nóg een concert was een beetje teveel van het goede volgens mijn portemonee, jammer had ze wel graag willen zien. Picaresque was een érg goed album.
pi_37701642
Als in: The Decemeberists hadden nog geen eigen topic? Ai.

Ik zal er bij zijn, volgende week. Ben nog een beetje aan het afkicken van Belle and Sebastian, maar heb er ondertussen al erg veel zin in!
Picaresque was goed, maar Castaway and Cutouts was wat mij betreft de beste tot nog toe.
  woensdag 10 mei 2006 @ 00:35:19 #4
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_37701798
Hadden ze echt geen eigen topic

Ja, de decemberists, wat een goede band is dat toch. Hun debuut vind ik persoonlijk nog hun sterkste plaat, al worden ze kort op de voet gevolgd door de andere twee. Ook de EP Five Songs mag er zeker weten. Ik hoop wel dat die concert beter is dan hetgeen ze presteerden in de Rotown, dat was namelijk niet zo overtuigend helaas!
pi_37702129
De cd Picaresque is werkelijk geweldig en mede daarom ga ik ze ook zien op 18 mei
  Moderator woensdag 10 mei 2006 @ 01:22:13 #6
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_37702539
Heb vandaag wat nummers geluisterd en het klinkt erg goed. Vooral 16 military wives en July July. Vinden jullie dat beginstukje van 16 Military Wives ook zo op the White Stripes lijken? Dat riedeltje wat hij met zijn stem doet zeg maar
Ik ga zeker proberen om er volgende week bij te zijn!
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 10 mei 2006 @ 14:31:42 #7
55350 Reena
Angelcrusher
pi_37708154
Ja ik ga en heb er zin in...kon het eigenlijk ook niet betalen, want Mei is een druk concert maandje (5 in totaal), maar ach...dan maar een maandje krap bij kas Weet zeker dat ik aan eind van de maand wel anders piep
pi_37708239
Nog een indie/britpop bandje. Waar komen ze opeens allemaal vandaan? Of wordt dit gewoon een nieuwe hype?
  woensdag 10 mei 2006 @ 14:43:19 #9
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_37708532
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 14:34 schreef -Beer- het volgende:
Nog een indie/britpop bandje. Waar komen ze opeens allemaal vandaan? Of wordt dit gewoon een nieuwe hype?
Decemberists zijn niet echt een hype en timmeren al langer aan de weg. Is daarnaast zeker geen britpop, eerder meer folkpop.
pi_37709840
Decemberists zijn geen hype, maar indie is dat wel. Met dank aan bv myspace en pitchfork raken amerikaanse local bandjes veel eerder bekend in Europa dan een paar jaar geleden, en p2p/itunes en internetwinkels zorgen dat je het zooitje nog eens makkelijker kan luisteren ook. Ten slotte is Easyjet er schuldig aan dat amsterdam een voorstad van Londen is geworden en de meest obscure bands toch nog uitverkocht kunnen raken.
pi_37710688
Ik vind Picaresque erg goed, toch zomaar de nummer 8 uit mijn 2005 jaarlijst. Vooral de meer melodieuze songs. 16 Military Wives vind ik tekstueel interessanter dan muzikaal. Een vergelijking met White Stripes hoor ik er trouwens niet in.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37710995
Mijn favorieten zijn The Bagman's Gambit en We Both Go Down Together, maar eigenlijk is het al moeilijk keuzes maken. Maakte pas een cd voor in de auto en wilde eigenlijk twee cd's op 1 cd zetten, maar dat paste natuurlijk net niet. Maar ik kreeg het niet over mijn hart om een paar nummers van Picaresque weg te laten en dus heb ik maar twee cd's gebrand
pi_37712722
The Engine Driver en On The Bus Mall zijn mijn favo's denk ik, hoewel Eli The Barrow Boy en We Both Go Down Together ook sterk zijn.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 10 mei 2006 @ 17:58:08 #14
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37713650
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 14:34 schreef -Beer- het volgende:
Nog een indie/britpop bandje. Waar komen ze opeens allemaal vandaan?
Je hebt geen idee hè.

De teksten van Colin Meloy zijn werkelijk geniaal, die rijm, die woordkeuze. Zeker één van m'n favoriete tekstschrijvers.
pi_37713973
Ik ben er ook bij.

Fijne band.
  woensdag 10 mei 2006 @ 18:12:38 #16
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_37714012
Maken idd fijne muziek
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_37715437
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 17:20 schreef methodmich het volgende:
The Engine Driver en On The Bus Mall zijn mijn favo's denk ik, hoewel Eli The Barrow Boy en We Both Go Down Together ook sterk zijn.
En ondertussen noem je bijna de hele cd op
  woensdag 10 mei 2006 @ 23:35:26 #18
104962 SilverRocket
longtime sunshine upon me
pi_37723876
On the Bus Mall is zeker weten het beste nummer op Picaresque. Voor de rest niet veel hoogtepunten; Castaways & Cutouts en Her Majesty zijn stukken beter.

California One/YAAB, Here i Dreamt i was an architect, I was meant for the stage, Los Angeles, i'm yours etc etc zijn duidelijk betere songs dan die op Picaresque.

Hoe dan ook, goeie band.
And it's so sad to see the world agree
That they'd rather see their faces fill with flies
All when I'd want to keep white roses in their eyes
pi_37737927
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 19:12 schreef Evertje het volgende:

[..]

En ondertussen noem je bijna de hele cd op
Nou, net 35 % maar hoor.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_37738003
The Engine Driver geeft... zo'n decemberistisch gevoel..
pi_37740475
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 15:28 schreef methodmich het volgende:

[..]

Nou, net 35 % maar hoor.
Ik dacht echt 35,6% hoor
Was maar bij wijze van spreken.
  maandag 15 mei 2006 @ 12:02:31 #22
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_37840409
Aardige band, live etaleren ze echter iets te vaak een bijzonder flauw gevoel voor humor.
1,000,000 demons can't be wrong...
  vrijdag 19 mei 2006 @ 10:44:19 #23
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_37981584
quote:
Op maandag 15 mei 2006 12:02 schreef DaisyDuke het volgende:
Aardige band, live etaleren ze echter iets te vaak een bijzonder flauw gevoel voor humor.
Ik vond het niet echt storend hoor, als het optreden goed genoeg is dan is een beetje humor (hoe flauw ook) alleen maar een extra bonus. Gisterenavond werden er bijvoorbeeld mensen uit het publiek getrokken om bas en gitaar te spelen, plus natuurlijk het hele gedoe dat de band "ineens" op het podium in slaap viel en het hele publiek werd gemaand tot zitten. Bij een slecht optreden is zoiets irritant, maar het geluid was gisteren zo loepzuiver en de band was dusdanig goed op dreef dat het hen vergeven is.
  vrijdag 19 mei 2006 @ 11:43:41 #24
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_37983519
Ah er is ook een apart Decemberists topic. Dan post ik hier mijn mening over het concert ook maar even.

Uit het indie-central topic:
Potverdrie, wat was dat fijn zeg: Decemberists live. Loepzuiver gespeeld, met ongelooflijk veel energie. Op een gegeven moment vielen de bandleden een voor een om waarna de zanger verklaart: "ssst...they are sleeping". Heel apart moment. Dat we daarna nog een hippie moment kregen waarbij iedereen op de grond moest zitten, ach. Stiekem was dat ook nog best leuk.
Maar het was echt tof. de zaal was ook voller dan ik verwacht had.
Genoten!

[ Bericht 0% gewijzigd door Wepeel2 op 19-05-2006 12:04:07 ]
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
pi_37986427
Ja, het was leuk gisteren. De band is ook live een stuk beter geworden sinds ik ze voor het laatst in Nederland zag (Rotown & Ekko, 2004), alhoewel ze nog steeds dezelfde dingen deden (mensen uit het publiek halen, 'slapen' op het podium, enfin, de eerder genoemde dingen). Geluid was inderdaad perfect!
suburban gangster flow
pi_37986960
Ik had kaarten, maar door een keelontsteking kon ik niet. Ik zie dat ik dus wat heb gemist? Jammer, volgende keer ben ik er wel bij.
pi_37988485
Ik vond het ook een geweldig optreden. Ze begonnen meteen met m'n twee favoriete nummers (California Youth and Beauty Brigade en The Infanta), dus het kon niet meer stuk. Het geluid was prima, hoera daarvoor, erg goed gezongen, fijne sfeer, helemaal goed.

Alleen dat voorprogramma, wat was dat saai zeg. .
pi_37988797
Ik vond het erg goed gisteren, ondanks de jetlag van de bandleden

Voorprogramma vond ik nog wel gaan, zeker dat laatste nummer toen er wat meer pit in kwam.

Weet iemand de setlist (van de hoofdact ) toevallig?
  vrijdag 19 mei 2006 @ 14:33:10 #29
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_37989031
Ik had nog tot half 6 college in Nijmegen, dus we waren niet op tijd om het voorprogramma te aanschouwen. Maar zo te horen heb ik er niet al te veel aan gemist.
pi_37989099
Voorprogramma vond ik nog best goed opzich, maar had wel wat meer pit in gemogen (het laatste nummer was wat dat betreft wel oke). Het deed me een beetje denken aan de rustigere nummers van Grandaddy.

Dit was de eerste keer dat ik The Decemberists mocht aanschouwen en het was gewoon erg goed!! Heb me prima vermaakt.
pi_37989947
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 14:25 schreef Evertje het volgende:
Weet iemand de setlist (van de hoofdact ) toevallig?
California One / Youth and Beauty Brigade
the Infanta
the Soldiering Life
the Sporting Life
Apology Song
We Both Go Down Together
Summer Song
the Legionnaire's Lament
My Own True Love (Lost At Sea)
Los Angeles, I'm Yours
the Engine Driver
the Bachelor and the Bride
Here I Dreamt I Was an Architect
16 Military Wives
the Chimbley Sweep
---
I Was Meant For the Stage
suburban gangster flow
pi_37989990
Ik vond het voorprogramma best goed trouwens, heb ze vanaf het balkon staan bekijken. Deed me erg denken aan the Pernice Brothers, en heb net dan ook een cd'tje van ze binnengehaald via Slsk
suburban gangster flow
  vrijdag 19 mei 2006 @ 22:36:16 #33
55350 Reena
Angelcrusher
pi_38003213
Ik vond het een aardig concert, maar moet zeggen ik ben er niet razend enthousiast over. Ze speelden wel heel goed en alles...maar denk toch dat de muziek me niet zo pakte als ik had verwacht. Het publiek was leuk/relax waar ik stond. De band had het publiek in de zak en de sfeer was heel goed. Ook lekker dat er bijna niet gerookt werd. Er liep een mannetje door de zaal heen, iedereen aan te spreken die aan het roken was. Het mocht niet. Mogen ze vaker doen, wat mij betreft. Oh en de flauwe grapjes vond ik wel leuk...
pi_38003474
Colin Meloy begint trouwens wel akelig veel op Ben Gibbard te lijken...
suburban gangster flow
  zaterdag 3 juni 2006 @ 10:13:52 #35
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_38498148
In an email sent out to The Deceberists’ mailing list, the band revealed that they’ve actually been hard at work in the studio. From the email:

This one’s going to be really good, though. Undoubtedly the best thing we’ve done to date. And while that might smack of hyperbole (”didn’t they say that about the last record?” you well may be thinking. . .) we can guarantee that it, at the very least, will be decidedly above average. And what’s more, it’s going to be called The Crane Wife. Quite a title, yes? There is a happy glut of songs to choose from — some 22 in all at last count — before it’s wittled down to album-length, with a few of them clocking in at the >10 minute mark (always makes the label people happy).

The Crane Wife will be The Decemberists’ major label debut and is set to hit stores October 3rd. Tour to follow.

Hopelijk kunnen wij er even enthousiast over zijn als zij zelf.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 11:26:52 #36
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_38499183
Al die indie-bandjes tekenen opeens op een groot label. Nou ik ben benieuwd. The Decemberists lijkt me toch niet echt een band die heel erg groot kan worden. De muziek is daarvoor toch net iets te eigenzinnig.
Maar ik kijk uiteraard uit naar de nieuwe plaat. Bij het concert vertelden ze al over de opname-sessie en ze speelden ook een nieuw nummer dat erg goed klonk.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 11:31:30 #37
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_38499292
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 11:26 schreef Wepeel2 het volgende:
Al die indie-bandjes tekenen opeens op een groot label.
Afvalligen!
1,000,000 demons can't be wrong...
  zaterdag 3 juni 2006 @ 12:14:31 #38
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_38514735
Ik hoor nu iets dat met vrijwel 100% zekerheid decemberists moet zijn. Ik ken het niet. Raar.

Bij navraag blijkt het de The Tain EP te zijn. Eens kijken of die te kopieren is, want het klinkt lang niet gek.
pi_38618267
Ik kan anders wel een kopietje voor je maken, Thijs
suburban gangster flow
pi_38714818
Nou, zou lang niet gek zijn. Ik zal je van de week wel even mailen.

Pitchfork doet weer een exclusiefje met Colin:
http://www.pitchforkmedia.com/news/06-06/09.shtml
pi_38745372
Prima! Alles goed daar in de USA?
suburban gangster flow
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')